Wij zijn zaterdag naar ons 2e duitse huis verhuisd!!!! Het is bijna klaar, de binnendeuren moeten er nog in, die komen volgende week...
![]()
(zelf ontworpen en uitgetekend)
Michel, meen je dat nu echt, van die scholen dat je onder de indruk bent? Ik vind dat juist nogal tegen vallen.
Onze zoon thijs (2,5) gaat nu 3 dagen in de week naar de creche in NL(2 dagen is hij samen met mama thuis) en gaat als de 2e kleine er is ook naar de duitse Kinderbetreuung voor een dagdeel. Maar we zijn er al wel achter dat we daarna in een gat vallen. In NL gaan de kinderen vanaf 3 of 4 jaar naar de kleuterschool en zo door naar de basisschool, maar hier in Duitsland gaan ze pas met 6 jaar naar school, en omdat Thijs net na 1 september is geboren zelfs in z'n 7-de jaar pas.
Ganztäglicher betreuung voor kinderen in de groep van 3-6 jaar is hier gewoonweg niet, slechts voor dagdelen. Wij kiezen er dus nu voor om Thijs in die periode naar de kleuterschool in NL te laten gaan, en zodra het kan gaat hij volledig naar de duitse school....Het is nu al een mannetje die zich erg snel ontwikkelt en we hopen op deze manier dat hij van beide zijden (NL en D) zich ontwikkelt.
Hoe daarna het schoolverloop zal gaan weet ik nog niet, maar wat ik wel weet is dat men hier in de regio in ieder geval meer onder de indruk is van het Nederlandse onderwijs dan van het Duitse.
Kinderopvang is eigenlijk ook gewoon slecht geregeld, het komt mondjesmaat opzetten, maar meestal is dit naar aanleiding van de vele Nederlandse import in de regio, waardoor de vraag meer wordt.
De duitsers zijn wat betreuung erg conservatief, hoeveel duitsers wonen er wel niet in een Einliegewohnung, waarin, jawel, 3 of zoms zelfs 4 generaties onder 1 dak wonen en voor elkaar zorgen. Vader gaat altijd uit werken en moeder doet het huis, de kinderen, de tuin en het eten. Oppas voor de (klein)kinderen is er altijd, want opa en oma wonen ook in huis....
Ja, Tagesmutters kennen ze, maar dat concept lijkt me ook niet alles voor de sociale ontwikkeling van je kleine.
Ik weet wel dat sinds dat wij in 2001 naar Duitsland zijn verhuisd, de opvoeding en scholing van, toen nog eventuele, kinderen voor ons (nog) steeds een dilemma is. We denken, hopen, nu dat we de goede richting op gaan, de praktijk zal het uitwijzen....
Arnaud