Hangt geheel af van de grote van het bad, of het volledig daglicht krijgt en dat soort dingen.quote:Op zondag 17 september 2006 11:15 schreef LPC-JP het volgende:
Het duurt normaal gesproken wel een aardig tijdje voor het zwembad koud geworden is.
Op diezelfde site zijn ook andere verwarmingsmogelijkheden te zien.
Die zullen vast te combineren zijn.
Je kunt er zo lang van genieten als je zelf wilt, alleen in mei en oktober zou je het dan geen genieten kunnen noemen.quote:Op zondag 17 september 2006 12:04 schreef Archont het volgende:
Wij kunnen in belgië wel wat langer genieten van ons zwembad hoor.
Van mei tot september is dikwijls geen probleem. Soms zelf tot in oktober. En een verwarming via de zon moet niet veel kosten, gewoon een dikke zwarte darm in een spiraal oprollen en op de grond in de zon leggen, daar dan wat glas over, en je hebt een zelfgemaakte zonnecollector.
quote:Op zondag 17 september 2006 21:44 schreef Ou-Tannu het volgende:
als je kijkt naar het zwembad wat Cybersijp in zn tuin HAD liggen, en heeft afgebroken, lijkt het vrijsimpel om het zelf te doen.. alleen is dat haalbaar? :-)
Ikzelf niet neequote:Op zondag 17 september 2006 21:56 schreef popolon het volgende:
Was jij er zoveel tijd in kwijt?
Als het water van goede kwaliteit is (Cl, Ph, Ta o.a.) dan heb ik aan een paar minuten per dag genoeg.
Het schoonmaken laat je doen he?quote:Op zondag 17 september 2006 21:57 schreef Cybersijp het volgende:
[..]
Ikzelf niet neeEchter mijn moeders vriend wel, en daarbij komt ook het schoonhouden van het zwembad natuurlijk nog he? Ongemerkt vliegt er op zo'n lap als er bij ons achter lag nog best veel in.
Je moet er 's nachts wel een isolerend zeil opleggen hé. En vanaf dat er wat zon is warmt dat zowel met dat zeil en de zonnecollectoren redelijk snel op. Wat ook helpt is volgieten met warm water(we hebben ook echte zonnecollectoren voor warm water op ons dak)quote:Op zondag 17 september 2006 17:56 schreef popolon het volgende:
[..]
Je kunt er zo lang van genieten als je zelf wilt, alleen in mei en oktober zou je het dan geen genieten kunnen noemen.Het water is dan nog vrij koud.
Met de koude nachten daalt de temperatuur van het water ook erg snel. Je ziet 's avonds heel mooi als het water warmer is dan de buitenlucht. Een mooi gezicht, dat wel.
En over is over voor mij, ik heb 'm 4.5 maand open gehad en vind 't wel mooi geweest. De winter komt er aan.
mjaquote:Op zondag 17 september 2006 21:53 schreef Cybersijp het volgende:
[..]
viel wel mee qua konstructie hoor
![]()
Gat graven 1 1/2 meter diep, daar bodem in storten van gewapend beton laag dikte 10 cm. Opbouwen met b2 blokken, om de zoveel meter steunberen van eveneens b2 blokken. Daarna filterinstallatie aanleggen, kachel installeren folie overal aanbrengen, eveneens isolatie materiaal op de wanden. Aluminium randafwerking erbij, trappetje alten maken in rvs. Nee was vrij simpel............![]()
T afbreken was sneller gedaan ja, plus vergeet niet dat je a: moet stoken wil je uberhaupt van je zwembad kunnen genieten b: de kwaliteit van het water in de agten moet houden, en evt. toevoegingen doen (zoutzuur , chloor etc) C; De bladeren zand etc van de bodem moet stofzuigeren, filters schoonmaken. Nee daarom was het gauw gemaakt de keuze, dan maar 80 m² extra tuin met gras.
![]()
hier vind je aan de kant van de tuin waar we t zwembad zouden willen op 4 meter nog geen grond waterquote:Op maandag 18 september 2006 13:23 schreef Marsepein het volgende:
Denken jullie eraan dat je bij het graven grondwater hebt/krijgt en met simpel leegpompen je er waarschijnlijk niet bent. Dus iets van bronbemaling zal er moeten zijn. Natuurlijk is de grondwaterstand niet overal zo hoog, maar als ik ga graven dan zit ik na 40 cm al onder het water.
Daar krijg je zonder goede bronbemaling met de beste wil van de wereld geen drijvende betonnen bak in.
aiquote:Op maandag 18 september 2006 13:28 schreef Jordy-B het volgende:
Controleer wat voor bodem je in de tuin hebt. De enige die ik ken met een zwembad in de tuin, heeft bij zware regenval het probleem ondervonden dat het regenwater dat langs het zwembad stroomt, zóveel druk geeft dat de wanden van het zwembad naar binnen klappen... Dat klapt dus niet meer terug, met als gevolg dat je de hele boel leeg moet laten lopen voor reparatiewerkzaamheden...
Hangt er vanaf wat voor merk je wilt, gaat meestal via dealers. (wij verkopen het meeste van Starline, maar die zijn wel het duurst. Er zijn ook goedkopere alternatieven natuurlijk)quote:Op zondag 17 september 2006 09:56 schreef _petjan het volgende:
Ik had deze zomer een goedkoop badje in de tuin staan, dat was wel leuk, alleen was het wat klein en dat opruimen is een rotwerk. Ik wil nu een echt zwembad in de tuin laten maken. Weet iemand welke bedrijven dat doen?
Ja dat kan. Verwarmingskosten ongeveer een euro per dag.quote:En ik had nog een paar vragen:
Is het mogenlijk om het zwembad te verwarmen, en zo ook midden in de winter te gaan zwemmen. Zo ja, hoeveel gaat dat ongeveer kosten (stroom enzo)?
Zijn vele opties voor.quote:Bij het kleine badje zat er een zeil over voor als het regende of de sproeiers aan gingen (die sproeien slootwater, en dat wil ik liever niet in het bad) maar die scheurde snel en die was elke keer best zwaar omdat er veel water op bleef liggen. Hoe zit dat bij een groter zwembad, zit er dan ook zo'n slecht zeil bij of iets anders?
Alvast bedankt![]()
Bouwvergunning is niet nodig in de meeste gevallen, en gemeente doet er (vrijwel) nooit moeilijk over.quote:Op zondag 17 september 2006 21:44 schreef Ou-Tannu het volgende:
hebben er hier ook aan zitten denken, zo`n opzet ding is leuk.. maar onhandig.
echter t schijnt dat je voor een permanent zwembad een bouwvergunning dient te hebben![]()
en die gaat die %$%#$ gemeente hier toch niet geven.
we dachten zelf al van we maken een zwembad AKA zitkuil, filterinstallatie / verwarming zal het probleem niet zijn, alleen het bad zelf bouwen wel..
als je kijkt naar het zwembad wat Cybersijp in zn tuin HAD liggen, en heeft afgebroken, lijkt het vrijsimpel om het zelf te doen.. alleen is dat haalbaar? :-)
In de zomer is dat niet nodig hier, en nu het herfst wordt nodigt het weer niet meer zo uit om te zwemmen.quote:Op maandag 18 september 2006 10:37 schreef Archont het volgende:
[..]
Je moet er 's nachts wel een isolerend zeil opleggen hé. En vanaf dat er wat zon is warmt dat zowel met dat zeil en de zonnecollectoren redelijk snel op. Wat ook helpt is volgieten met warm water(we hebben ook echte zonnecollectoren voor warm water op ons dak)
Verleden week trouwens nog volop gezwommen
In de herfst is het heerlijk zwemmen in een verwarmd zwembadquote:Op maandag 18 september 2006 13:36 schreef popolon het volgende:
[..]
In de zomer is dat niet nodig hier, en nu het herfst wordt nodigt het weer niet meer zo uit om te zwemmen.
In de herfst in Nederland misschien wel ja.quote:Op maandag 18 september 2006 13:37 schreef devv05 het volgende:
[..]
In de herfst is het heerlijk zwemmen in een verwarmd zwembad
Jij zit niet in Nederland dus?quote:Op maandag 18 september 2006 13:40 schreef popolon het volgende:
[..]
In de herfst in Nederland misschien wel ja.
Niet helemaal nee.quote:
hoe groot is die dan? :yquote:Op maandag 18 september 2006 21:51 schreef BretsiG het volgende:
Onze komt in april.![]()
[afbeelding]
¤ 6500 incl. met inbouw, pomp en (eenvoudige) verwarming.
Dat van die zelfgemaakte zonnecollector werkt idd, alleen houdt er wel rekening mee dat die darm erg lang moet zijn.quote:Op zondag 17 september 2006 12:04 schreef Archont het volgende:
Wij kunnen in belgië wel wat langer genieten van ons zwembad hoor.
Van mei tot september is dikwijls geen probleem. Soms zelf tot in oktober. En een verwarming via de zon moet niet veel kosten, gewoon een dikke zwarte darm in een spiraal oprollen en op de grond in de zon leggen, daar dan wat glas over, en je hebt een zelfgemaakte zonnecollector.
of een trage waterflowquote:Op maandag 18 september 2006 21:55 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Dat van die zelfgemaakte zonnecollector werkt idd, alleen houdt er wel rekening mee dat die darm erg lang moet zijn.
ooh das niet gek voor die prijs dan, alles wat ik vind is een getal met 4 nulletjes er inquote:Op maandag 18 september 2006 22:23 schreef BretsiG het volgende:
8 X 4 X 1.5M
Is zo te zien zo een zeilbad.quote:Op maandag 18 september 2006 22:37 schreef devv05 het volgende:
Sorry hoor, maar voor die prijs moet er haast wel iets mis mee zijn
Is het een polyester bad? Ben wel benieuwd van welk merk.
quote:Op maandag 18 september 2006 22:42 schreef Ou-Tannu het volgende:
we zouden hier slechts 80~100cm willen
In Nederland mag je niet dieper dan 1.50mquote:Op maandag 18 september 2006 22:39 schreef popolon het volgende:
Hoe dieper hoe duurder, die van mij is 2.80 meter diep (en het ondiepe gedeelte 0.75 meter) en dan wordt het al een ander verhaal.
Bretsig, hoeveel liter water gaat er in dat bad?
baantjes trekken doe je dr toch niet in :pquote:Op maandag 18 september 2006 22:43 schreef popolon het volgende:
[..]
Da's meer een hottub dus. Ook lekker.
Shit zeg, dat wist ik niet. Wat een vage regel.quote:Op maandag 18 september 2006 22:45 schreef bleiblei het volgende:
[..]
In Nederland mag je niet dieper dan 1.50m.
Dieper dan moet je er altijd iemand met een badmeester diploma of zoiets wazigs aanwezig zijn.
Baden die al voor 199x/200x gebouwd waren geldt die regel niet voor. Baden erna wel.
Starline baden zijn meen ik altijd 1.50 diep en max 4.5m (dat laatste weet ik niet 100% zeker) breed.
De maximale breedte heeft te maken met het vervoer. Anders kan het gevaarte niet meer onder bruggen en tunnels door.
Klopt inderdaadquote:Op maandag 18 september 2006 22:45 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Starline baden zijn meen ik altijd 1.50 diep en max 4.5m (dat laatste weet ik niet 100% zeker) breed.
De maximale breedte heeft te maken met het vervoer. Anders kan het gevaarte niet meer onder bruggen en tunnels door.
Chemicalien zijn inderdaad duur omdat je met allerlei soorten (import)belasting zit en dat spul uit Frankrijk moet komen. In Frankrijk zelf is het allemaal veel goedkoper.quote:Op maandag 18 september 2006 23:29 schreef popolon het volgende:
Er hoeft niks te zijn met zeil, mits het fundament natuurlijk in orde is.
En de kwaliteit verschilt nogal.
Ik weet wel waarom ik maar een keer in een zwembadwinkel ben geweest, wat een prijzen. Vooral de producten om het water mooi te krijgen/houden zijn verschrikkelijk duur en vaak overbodig.
Ze proberen natuurlijk veel geld te verdienen in die korte tijd, da's wel logisch.
Ik heb verschillende zeilbaden gezien en als het geen gloednieuw bad is merk je vaak dat er water tussen het zeil en de betonnenbak komt. Daarnaast... Kweenie, is persoonlijk, maar imho ist zo een cheape oplossing. En doordat het relatief goedkoop is wordt het niet vaak mooi afgewerkt enzo.quote:Op maandag 18 september 2006 23:29 schreef popolon het volgende:
Er hoeft niks te zijn met zeil, mits het fundament natuurlijk in orde is.
En de kwaliteit verschilt nogal.
Ik weet wel waarom ik maar een keer in een zwembadwinkel ben geweest, wat een prijzen. Vooral de producten om het water mooi te krijgen/houden zijn verschrikkelijk duur en vaak overbodig.
Ze proberen natuurlijk veel geld te verdienen in die korte tijd, da's wel logisch.
denk ook dat je dat niet echt voorkomt, grondwater etcquote:Op dinsdag 19 september 2006 10:49 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik heb verschillende zeilbaden gezien en als het geen gloednieuw bad is merk je vaak dat er water tussen het zeil en de betonnenbak komt. Daarnaast... Kweenie, is persoonlijk, maar imho ist zo een cheape oplossing. En doordat het relatief goedkoop is wordt het niet vaak mooi afgewerkt enzo.
Chemicalien hoeven niet duur te zijn, ik heb de hele zomer m'n zwembad in perfecte staat gehad m.b.v. huishoudartikelen: Bleekwater (voor Cl), zout voor de was (Ph verhogen) etc.quote:Op dinsdag 19 september 2006 09:33 schreef devv05 het volgende:
[..]
Chemicalien zijn inderdaad duur omdat je met allerlei soorten (import)belasting zit en dat spul uit Frankrijk moet komen. In Frankrijk zelf is het allemaal veel goedkoper.
Reken op 100 euro onderhoud per jaar en 1 euro per dag voor eventuele verwarming. De mensen die genoeg geld hebben om een zwembad te laten bouwen die kunnen dat ook nog wel ophoesten hoorquote:Op donderdag 21 september 2006 23:23 schreef DesiR0ck het volgende:
IK ZOU HET JE TEN STRENGSTE AFRADEN!!!!!!!!!
wij hadden in t vorige huis een zwembad, gebruikte we per jaar 2maandjes in de zomer....maar we hadden geen verwarmd bad......dat kost een vermogen.......en aan t onderhoud betaal je je ook scheel....aan chloor en dergelijke....want de PH-Waarde moet altijd goed blijven....anders krijg je zo'n groen-gekleurd bad....en je moet ook een soort van "stofzuiger" hebben, dat is een lange steel waarmee je de bodem schoonmaakt......en een aantal x perjaar opnieuw water aanvullen...
DUS een AFRADER
Jammer dat je een slechte ervaring hebt, waarschijnlijk een geval van slecht (of niet met de juiste middelen en/of verhoudingen) onderhouden. Je hebt hier wel met scheikunde te maken.quote:Op donderdag 21 september 2006 23:23 schreef DesiR0ck het volgende:
IK ZOU HET JE TEN STRENGSTE AFRADEN!!!!!!!!!
wij hadden in t vorige huis een zwembad, gebruikte we per jaar 2maandjes in de zomer....maar we hadden geen verwarmd bad......dat kost een vermogen.......en aan t onderhoud betaal je je ook scheel....aan chloor en dergelijke....want de PH-Waarde moet altijd goed blijven....anders krijg je zo'n groen-gekleurd bad....en je moet ook een soort van "stofzuiger" hebben, dat is een lange steel waarmee je de bodem schoonmaakt......en een aantal x perjaar opnieuw water aanvullen...
DUS een AFRADER
Nee qua mixen van middelen zat het wel goedquote:Op vrijdag 22 september 2006 00:11 schreef popolon het volgende:
[..]
Jammer dat je een slechte ervaring hebt, waarschijnlijk een geval van slecht (of niet met de juiste middelen en/of verhoudingen) onderhouden. Je hebt hier wel met scheikunde te maken.Chemie, je moet dus weten wat je in je bad gooit anders krijg je inderdaad vervelende resultaten.
Als het water van goede kwaliteit is kost onderhoud je ongeveer een paar minuten per dag.
Toen ik m'n bad opende zat er ook wat alg-aanslag in: Goed 'shocken' met chloor, Ph bijwerken, Ca waarde meten, TA waarde meten, het ergste even 'stofzuigen', een paar dagen de pomp met zandfilter laten draaien en het was kristalhelder.
Het kost echt wel maximaal een paar minuten er dag tijdquote:Op vrijdag 22 september 2006 00:26 schreef DesiR0ck het volgende:
[..]
Nee qua mixen van middelen zat het wel goed...je kunt wel een pomp laten draaien maar dat is alleen voor t kleine spul, de kleine beestjes e.d......maar het vuil wat terecht komt op de bodem moet je toch echt met een stofzuiger doen...en dat moet echt met regelmaat gebeuren....
volgens jouw is het een paar minuten per dag werk.....dat is het zeker niet....en los van de tijd, wat dacht je van de money
Huishoudschoonmaakmiddelen zijn erg goedkoop, water is gratis, ik haal het uit een bron (mijn geluk).quote:Op vrijdag 22 september 2006 00:26 schreef DesiR0ck het volgende:
[..]
Nee qua mixen van middelen zat het wel goed...je kunt wel een pomp laten draaien maar dat is alleen voor t kleine spul, de kleine beestjes e.d......maar het vuil wat terecht komt op de bodem moet je toch echt met een stofzuiger doen...en dat moet echt met regelmaat gebeuren....
volgens jouw is het een paar minuten per dag werk.....dat is het zeker niet....en los van de tijd, wat dacht je van de money
Een beetje pomp en (zand/DE) filter kost toch echt wat meer maar die gaan ook minimaal 10 jaar mee.quote:Op vrijdag 22 september 2006 00:27 schreef devv05 het volgende:
[..]
Het kost echt wel maximaal een paar minuten er dag tijdEn geld, volgens mij koop je zo'n pomp (van een paar tientjes) maar 1 keer toch? Slaat nergens op wat je allemaal zegt
Pomp/filter wel, maar die zit normaal al bij je zwembad en schaar ik dus niet bij onderhoudskosten. Hij heeft het over zo'n simpele stofzuiger van een paar tientjes. Als je over die kosten al moeilijk doet dan kun je beter helemaal niet aan een zwembad beginnenquote:Op vrijdag 22 september 2006 00:32 schreef popolon het volgende:
Een beetje pomp en (zand/DE) filter kost toch echt wat meer maar die gaan ook minimaal 10 jaar mee.
Maar goed, dat hangt van de hoeveelheid water af in je bad, ik heb een krachtige pomp en filter nodig met zo'n 60.000 liter water.
Oh vandaar.quote:Op vrijdag 22 september 2006 00:38 schreef devv05 het volgende:
[..]
Pomp/filter wel, maar die zit normaal al bij je zwembad en schaar ik dus niet bij onderhoudskosten. Hij heeft het over zo'n simpele stofzuiger van een paar tientjes. Als je over die kosten al moeilijk doet dan kun je beter helemaal niet aan een zwembad beginnen
Bij mijn ouders wordt het bad geloof ik inderdaad met een relatief normale CV warmgestookt. Tis wel een vrij grote normale CV ketelquote:Op donderdag 25 januari 2007 20:36 schreef Ou-Tannu het volgende:
hehe
wat ik nou zat te denken, verwarmen zou dat niet met een simpele CV ketel willen? :p dan is een paar min stoken wel genoeg om je watertje op te warmen (hooguit een andere pomp gebruiken die zonder druk bouwt in de ketel?)
mja, dat is niet zo`n rampquote:Op donderdag 25 januari 2007 20:44 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Bij mijn ouders wordt het bad geloof ik inderdaad met een relatief normale CV warmgestookt. Tis wel een vrij grote normale CV ketel, en die moet je wel echt dedicated voor je bad gebruiken.
Is je propaanfles vrij snel leegquote:Op donderdag 25 januari 2007 20:47 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
mja, dat is niet zo`n ramp![]()
denk alleen dat die niet echt op een propaanfles werkt bij default?
Awwww,quote:Op donderdag 25 januari 2007 17:53 schreef popolon het volgende:
Nog 3 maanden wachten ...
[afbeelding]
denk dat t wel mee valt? alleen CV voor bij stoken?quote:Op donderdag 25 januari 2007 20:48 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Is je propaanfles vrij snel leeg.
[..]
Awwww,
Je mag wel bij "ons" komen zwemmen
[afbeelding]
Enig idee hoeveel warmte er verdwijnt in een zwembadquote:Op donderdag 25 januari 2007 20:49 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
denk dat t wel mee valt? alleen CV voor bij stoken?
Mooi badje wel, alleen heb ik er niet zó veel geld voor over.quote:Op donderdag 25 januari 2007 20:48 schreef bleiblei het volgende:
Awwww,
Je mag wel bij "ons" komen zwemmen
[afbeelding]
genoeg :pquote:Op donderdag 25 januari 2007 20:54 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Enig idee hoeveel warmte er verdwijnt in een zwembad.
Laat staan een buitenbad.
Maar 50 liter is toch heel wat anders dan 60.000 liter, dat is ongeveer de hoeveelheid water in mijn badje.quote:Op donderdag 25 januari 2007 20:59 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
genoeg :p
maar ons pierenbadje was nu met 50 liter water ( 60 graden ) bij gooien al best goed op temperatuur te krijgen
Daar ging dan vast geen 60 kuub water inquote:Op donderdag 25 januari 2007 20:59 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
genoeg :p
maar ons pierenbadje was nu met 50 liter water ( 60 graden ) bij gooien al best goed op temperatuur te krijgen
hehehe, gmtaquote:Op donderdag 25 januari 2007 21:07 schreef popolon het volgende:
[..]
Maar 50 liter is toch heel wat anders dan 60.000 liter, dat is ongeveer de hoeveelheid water in mijn badje.
Mijn ouders hebben een buitenbad. 70.000 liter, eens per jaar nieuw water erin, en door de zon op laten warmen is genoeg. Wij houden dan ook van water met een temp van 22 graden ofzo. Anders koel je niet eens af. Daar hebben wij hem tenslotte wel voor.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 09:36 schreef Ron321 het volgende:
Je kan je zwembad wel verwarmen met een cv-ketel alleen moet deze van geschikt rvs zijn.
Ook kan je dan het beste regelen op de retourtemperatuur.
Wij verkopen deze ketels, de kleinste is 69kW.
Googel maar eens op zwembadketel.
Het eerste ja, dat het water er kristalhelder uitziet na opening is niet helemaal waar. Er zal toch altijd wat dode alg en andere dode troep naar de bodem gezonken zijn.quote:Op woensdag 16 mei 2007 16:33 schreef American_Nightmare het volgende:
Nieuw water erin eens per jaar hoeft echt niet. Wel in de winter lichtdicht afdekken met zwart zeil, met nog een net erover tegen de ergste rommel, en het water komt er na de winter kristalhelder weer onder het zeil uit.
eigenlijk moet je zorgen dat het water ook NIET stil staat in de winter maar jaquote:Op woensdag 16 mei 2007 16:53 schreef popolon het volgende:
[..]
Het eerste ja, dat het water er kristalhelder uitziet na opening is niet helemaal waar. Er zal toch altijd wat dode alg en andere dode troep naar de bodem gezonken zijn.
Maar dat is vrij eenvoudig op te zuigen, pomp meteen laten draaien, goed shocken (met chloorgehaltes ruim boven normaal niveau).
Met een testkit bekijken wanneer je Free Chlorine (FC) stand houdt. FC houdt in dat er nog chloor aanwezig is om eventueel organismen te doden, zolang FC niet meer is dan je Combined Chlorine (CC), wat inhoudt dat dat chloor is dat neet meer werkzaam is dmv het doden van organismen, zul je moeten blijven 'shocken'.
Daarnaast moet je je PH checken, je CYA (Cyanuric Acid) en je TA (Total Alkalinity) niveau goed krijgen om de balans te houden. Heb je je water in balans is het een kwestie van je pomp laten draaien een paar uur per dag (afhankelijk van het weer en hoeveel je zwemt), elke dag je Cl en PH checken (2 minuten werk) en gaan.
Klinkt allemaal erg veel werk, is het niet.
Vlak voordat je het zwembad 'sluit' (ik laat ongeveer de helft van het water er in zitten) moet je het goed shocken, meteen daara, zoals A_N al zei, een zwart zeil erover en klaar. Daarna wordt het vanzelf opgevuld met regen- en sneeuwwater. Dit water blijft dus op het zeil liggen, dit pomp je eraf met een klein pompje, die ik nu dus heb draaien.quote:Op woensdag 16 mei 2007 17:23 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
eigenlijk moet je zorgen dat het water ook NIET stil staat in de winter maar ja
Even vanuit dat jacuzzi topic waar ik beweer dat in veel poolstore spullen hetzelfde zit als in bleekwater.quote:
Interessant. Begrijp dat jij daar staat te zwoegen?(poolman bent?) en in de VS ofsow woont?quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:03 schreef popolon het volgende:
< veel zwembad pic's>
Een dagje wachten en dan de pomp laten draaien voor een tijdje, goed 'shocken' (met chloor, in mijn geval bleekwater) om alle organismen te doden. Ph/TA (Total alkanility) controleren en we kunnen zwemmen.
ach 3 meter is peanuts als je niet al teveel last van grondwater hebt :-)quote:Op zaterdag 26 mei 2007 06:42 schreef popolon het volgende:
Klopt. Als je handig bent kom je zelf een heel eind.
Neemt niet weg dat je het wel goed wilt hebben. Als je een meerdere afvoerpunten hebt (skimmers) dan moet je toch heel wat graven. Vooral als die 3 meter onder de grond liggen.![]()
En goede pijpleidingen gebruiken want je wilt niet dat 't kapot gaat. Daarom dat ik ook antivries in de leidingen giet als ik het zwembad sluit.
Ben al vier dagen achter elkaar wezen zwemmen zelfs nu het water nog wat fris is (22C). Ach 't is een kwestie van gewenning.
Kijk hier eens: Verenigde Staten van Amerika! dan krijg je een idee.quote:Op maandag 4 juni 2007 09:04 schreef Jan_de_Hoop het volgende:
Popolon, wat ben je in de VS nu ongeveer kwijt voor zo'n huis, zonder in details te treden? Je hoort namelijk wel vaak dat huizen daar stukken minder kosten dan in Nederland, of valt dat wel mee?
t was behoorlijk ranzig, t stonk ook enorm dus we hebben maar een nieuw zakje gehaalt, zoveel kost t ook nietquote:Op woensdag 13 juni 2007 16:56 schreef popolon het volgende:
Vreemd, met het filterzand zou je jaren en jaren moeten kunnen doen. Af een toe een 'backwash', dus de troep er even uitspoelen en klaar ben je.
0.4 / 0.8 mm quartz zand oid, dat zat er voor heen ook in :/quote:Op woensdag 13 juni 2007 17:37 schreef popolon het volgende:
Niet dat ik weet. Normaal filterzand is héél fijn zand.
maar hoeveel keren kun je daar in Nederland gebruik van maken gezien ons regenachtig weerklimaat?quote:Op maandag 18 september 2006 13:37 schreef devv05 het volgende:
In de herfst is het heerlijk zwemmen in een verwarmd zwembad
daar zit wat in..quote:Op maandag 2 juli 2007 17:32 schreef TeChNo2 het volgende:
Het water wordt, als het nodig is, bijgestookt door de CV-ketel (idd dmv driewegklep). Werkt prima want zomers ghebruik je de cv toch niet voor je huis... in de praktijk is een paar dagen stoken voldoende om het zwem-zeizoen een paar weken eerder te laten starten en een paar weken langer door te laten lopen zo in de herfst.
dat ik nu al beitels kan slijpen op de draaischijf van mn KWH meterquote:Op maandag 2 juli 2007 18:49 schreef TeChNo2 het volgende:
we hebben een warmwater-douche aangesloten op de... boiler (die door dezelfde cv wordt verwarmd) en dat werkt perfect... Wat heb je tegen een boiler eigenlijk ?
mjahquote:Op maandag 2 juli 2007 19:13 schreef TeChNo2 het volgende:
de onze werkt gewoon via de cv (op gas dus)
hehe.. warmwater in grote hoeveelheden moet van de zolder komen..quote:Op maandag 2 juli 2007 20:25 schreef TeChNo2 het volgende:
nee, we hebben geen gas naar buiten, de cv ketel (= boiler) is beneden en van daaruit een thermostaatkraan en dan een (warme) waterleiding naar buiten... ("machinekamer"/pomp zwembad bevinden zich in dezelfde ruimte (in het huis dus)
Dat is goed te doen hoorquote:Op maandag 2 juli 2007 21:05 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
hehe.. warmwater in grote hoeveelheden moet van de zolder komen..![]()
dus dat is naar de tuin al gauw een meter of 30 aan leiding..![]()
niet te doen dus
Er zullen inderdaad vast wel geïsoleerde buizen bestaan, maar ik bedoel dat deze normaal niet gebruikt worden bij zwembaden. De witte leidingen (zoals op een van de bovenstaande foto's te zien) worden normaal los in de grond gelegd. We hebben heel wat winkels/bedrijven afgezocht, maar dit was de enigste echte oplossing die we tegen zijn gekomen.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 11:00 schreef Archont het volgende:
Er bestaan wel degelijk geïsoleerde buizen voor warm water hoor. Wij hebben onder onze binnenkoer een speciale buis lopen met daarin 4 kanalen voor oa de verwarming en het warm water. Verwarmingsinstallatie staat in vleugel recht tegenover woongedeelte, buizen helemaal rond leggen was niet te doen, dus onder de grond gegaan, en dat lukt perfect. Buis heeft een diameter van een dikke 20cm dacht ik.
omg maak jij jaarlijks al die beestjes dood?quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:03 schreef popolon het volgende:
Openen van het zwembad.
Het bad, hier ergens achter te vinden dus:
[afbeelding]
We beginnen met het leegpompen van het regenwater wat bovenop het zeil ligt:
[afbeelding]
Een klein pompje in een emmer met gaten (zodat er geen bladeren in komen) doet het werk:
[afbeelding]
De emmer dus
[afbeelding]
Close up van de emmer, ook zichtbaar zijn de kikkervisjes. Er leven op dat moment al miljoenen diverse beestjes in.
[afbeelding]
Afvoer van het water op de straat:
[afbeelding]
[afbeelding]
Blijkbaar geen vies water, dit vogeltje vind het prima te drinken:
[afbeelding]
Afvoer vanuit een andere hoek:
[afbeelding]
Nadat al het water en rotzooi (bladeren, beestjes, takken etc.) er uit is gaan we het zeil er af halen:
[afbeelding]
Tadaa. Een vriend van me doet het zware werk.Het water zag er nog prachtig uit onder het zeil.
[afbeelding]
Er is natuurlijk heel wat dood spul afgezakt naar de bodem:
[afbeelding]
En regenwormen die onder het zeil zijn gekropen en toen de verdrinkingsdood vonden.
[afbeelding]
Niet gek de helderheid na de opening:
[afbeelding]
'Wapens' klaar om de rotzooi van de bodem te zuigen,. Gaat direct de straat op, dit wil je niet persé in je zandfilter:
[afbeelding]
Bijvullen met bronwater:
[afbeelding]
Een dagje wachten en dan de pomp laten draaien voor een tijdje, goed 'shocken' (met chloor, in mijn geval bleekwater) om alle organismen te doden. Ph/TA (Total alkanility) controleren en we kunnen zwemmen.
Ja zielig.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 02:22 schreef Cahir het volgende:
[..]
omg maak jij jaarlijks al die beestjes dood?![]()
Dat ligt er aan wat je zelf wilt, ik heb deze zomer bijna dagelijks gezwommen. Terwijl het regent in een warm zwembad liggen heeft ook ietsquote:Op zaterdag 28 juli 2007 14:59 schreef Yeahinho het volgende:
Het klinkt allemaal erg geil, maar met een zomer als deze ben je toch blij dat je geen zwembad in de tuin hebt zeg.
Tja het blijft behelpen hoorquote:Op zaterdag 28 juli 2007 14:59 schreef Yeahinho het volgende:
Het klinkt allemaal erg geil, maar met een zomer als deze ben je toch blij dat je geen zwembad in de tuin hebt zeg.
Nicequote:Op maandag 30 juli 2007 13:21 schreef TeChNo2 het volgende:
[..]
Tja het blijft behelpen hoor![]()
enne @ Inox... hier 28
Had je al gedacht aan een zwemvijver?quote:Op vrijdag 7 september 2007 22:22 schreef _Arthur het volgende:
De meeste baden zijn gevuld met 'chloor' water. Nu kan ik daar niet zo goed tegen en zou, indien er ooit een zwembad komt, een zoutwater bad willen hebben.
Je moet natuurlijk wel circulatie van het water hebben, stilstaand water is nog erger en helemaal een mooie bron voor allerlei intressante beestjes.quote:Op vrijdag 7 september 2007 22:29 schreef Jordy-B het volgende:
Had je al gedacht aan een zwemvijver?
Jep... daar heb je een (filter)pomp voor.quote:Op zaterdag 8 september 2007 08:52 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Je moet natuurlijk wel circulatie van het water hebben, stilstaand water is nog erger en helemaal een mooie bron voor allerlei intressante beestjes.
Ik zie me al zwemmen tussen de snoekbaarzenquote:Op zaterdag 8 september 2007 16:30 schreef Jordy-B het volgende:
Jep... daar heb je een (filter)pomp voor.
En tegen de interessante beestjes die het dan nog de moeite waard vinden, heb je een paar visjes...
idd.. van een middagje hier in het bad liggen heb ik veel minder last dan als ik een middagje in het openbare bad gaquote:Op zaterdag 8 september 2007 17:17 schreef popolon het volgende:
Hoe erg kun je er niet tegen?
Als je het gaat vergelijken met bijv. een openbaar zwembad dan zal het met je persoonlijke bad erg meevallen qua chloor. In openbare zwembaden zit over het algemeen veel meer chloor dan in je eigen bad. Eigenlijk zit er vaak teveel chloor in.
Zoek eens wat info over UV-desinfectie en koperionisatie. De enige chloor die je dan nog verbruikt, is eenmaal in de week een chloorchock, maar die chloor is er na een dag ongeveer volledig uit. Wij hebben het ook en het werkt perfectquote:Op vrijdag 7 september 2007 22:22 schreef _Arthur het volgende:
De meeste baden zijn gevuld met 'chloor' water. Nu kan ik daar niet zo goed tegen en zou, indien er ooit een zwembad komt, een zoutwater bad willen hebben.
Verschilt een zoutwater bad veel met een chloor bad? Waar zou je dan zoal aan moeten denken?
quote:Op woensdag 12 september 2007 15:20 schreef Cahir het volgende:
Zo ondiep is je zwembad.
Mischien is dit dan wel iets om de beestjes weg te houden:quote:Op zaterdag 15 september 2007 04:28 schreef popolon het volgende:
En twee eendjes probeerden het even maar er is toch te weinig water voor ze.
Wow... wist je dat zwemmen in je eigen zwembad in de winter ook heel stoer kan zijn?quote:Op woensdag 12 september 2007 00:24 schreef popolon het volgende:
En hij is gisteren dichtgegaan.
Net op tijd want vandaag kwam er al een aardig herfststormpje over met behoorlijke rukwinden.
[afbeelding]
[afbeelding]
Nu gaan we weer fijn beestjes kweken in onze 'vijver'.
Zwemmen met -25 is inderdaad best stoer maar sorry, ik pas toch.quote:Op zaterdag 15 september 2007 16:09 schreef mcse2007 het volgende:
[..]
Wow... wist je dat zwemmen in je eigen zwembad in de winter ook heel stoer kan zijn?![]()
quote:Op zaterdag 15 september 2007 12:04 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Mischien is dit dan wel iets om de beestjes weg te houden:
http://www.dumpert.nl/med(...)embadeigenaar_1.html
quote:Op zaterdag 15 september 2007 16:51 schreef popolon het volgende:
[..]
Zwemmen met -25 is inderdaad best stoer maar sorry, ik pas toch.
[..]![]()
quote:Op zaterdag 15 september 2007 19:21 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]!
-25 in een verwarmd bad ja! :>
je moet ook je water tot +32 verwarmen dan ehquote:Op zaterdag 15 september 2007 20:53 schreef popolon het volgende:
[..]*ril* koud
Ik denk dat de energierekening de spuigaten gaat uitlopen dan, vooral gezien de winters in Michigan.
http://www.thesietch.org/projects/solarthermalpanel2/index.htmquote:Op zaterdag 15 september 2007 21:43 schreef Ou-Tannu het volgende:
de tuin verbouwen
moet een nieuw tuinhuisje komen.. anders zakt de collector er nog doorbeetje verrot nu :p
quote:Op zaterdag 15 september 2007 04:28 schreef popolon het volgende:
En twee eendjes probeerden het even maar er is toch te weinig water voor ze.
Kun jij me vertellen wat je voor de vergunning dan hebt moeten inleveren?quote:Op woensdag 23 april 2008 17:44 schreef TeChNo2 het volgende:
De vergunning was in 5 minuten geregeld hoor![]()
Die foto was van tijdens de bouw/aanleg, deze is iets recenter... (afgelopen zomer cq wat daar voor door moest gaan)
...
toen we de tekeningen van de bouw van ons huis inleverden (welstand-toestemming hadden we al), hebben we de architect op het laatste moment gevraagd er eventjes (5 minuten) een zwembad bij te tekenen, zodoende werd alles in 1 keer goed gekeurd... en toen stond er op d ebouwvergunning van het huis (inclusief zwembad ) een officiele stempel met goedkeuring... (geen smeergeld dus, sterker nog, gratuit) Soms is het fijn als ambtenaren niet echt op zitten te lettenquote:Op dinsdag 27 mei 2008 12:12 schreef paulvogels het volgende:
[..]
Kun jij me vertellen wat je voor de vergunning dan hebt moeten inleveren?
En waarom in 5 minuten geregeld? (smeergeld ;-) )
Hier kan het 12 weken duren!!
Ook zo veel "aanloop-kinderen"? (ach 't is ook wel gezellig, zeker als mams en paps ook nog even komen kijken...)quote:Op dinsdag 27 mei 2008 15:43 schreef Archont het volgende:
ons zwembad is nu toch al een maandje open en zwembaar, nu het hier weer regent zwemmen we natuurlijk niet, maar hebben de laatste maand toch wel erg regelmatig kunnen zwemmen
de mams en paps zitten er nog het meeste inquote:Op dinsdag 27 mei 2008 17:06 schreef TeChNo2 het volgende:
[..]
Ook zo veel "aanloop-kinderen"? (ach 't is ook wel gezellig, zeker als mams en paps ook nog even komen kijken...)
Ik zocht een ander topic en toen zag ik deze staan..quote:Op woensdag 23 april 2008 17:35 schreef TeChNo2 het volgende:
Ik heb geen solarpanelen maar een solardeck..dit dus:
(isoleert en verwarmt zodra de zon er op schijnt, zonnepanelen zijn lelijk)
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 16 juni 2008 23:41 schreef pepu het volgende:
Ik had in RSA een normale pool. Daar loont al het werk + chemicals zich. Voor het werk erin, en na het werk ook weer drin! In de EU vind ik het twijfelachtig. Heb nu sinds 2007 een kleine Intex (plastic) pool. Afgelopen jaar slechts 1 week max. drin geweest. Dit jaar nog maar 1 maal (bij 17°C). Het opruimen/opzetten kost een paar uur slechts. Buurvrouw heeft klassieke pool. Staat wéér eens droog. Scheuren, etc. Vreet geld, en no swimming. Ik zou hoogstens willen denken aan 8 hoekig ding, ingebouwd in hout , met een doorsnee van max. 3 meter. Zoiets als een grote jacuzzi. Met een "steiger" ernaar toe. Er zijn leuke ontwerpen.
Ah oke, thnx! Tjeeee echt heeel prijzig, maar niet zo verwonderlijk.. 1 a 2 graden per dag (dan neem ik aan dat je het water onderin ook echt bedoelt) is echt netjesquote:Op maandag 16 juni 2008 23:33 schreef TeChNo2 het volgende:
werkt perfect, bij mooi weer (dwz zonnig) warmt het 1 a 2 graden per dag op, het is in practische alle vormen te krijgen, alleen het is wel echt heel erg prijzig (maar daar staat dan echt een flink portie minder stookkosten tegenover), en verder werkt het ook nog isolerend. (oh en met prijzig moet je denken aan ¤ > 10.000 , ons deck is 9 x 5 (zwembad 8 x 4) maar het deck "verdwijnt" in een nis achter het bad en is daardoor langer, het rolt zichzelf op in de ruimte achter het bad zodat je er dus niets van ziet, er zijn ook eenvoudiger/goedkopere oplossingen trouwens)
vrijwel alle zwembadbouwers kunnen het leveren (voor zover ik weet) maar iig meer info via:
http://zwembadafdekkingen.nl/zwembad_afdekkingen_lamellen.htm
Oh ja waarom een 8hoekig bad?
Wat heb jij voor warmte voorziening?quote:Op dinsdag 17 juni 2008 02:35 schreef popolon het volgende:
Het water is hier overdag al 28 graden, perfect dus. Ben blij dat 't 's avonds wat afkoelt.![]()
Wel aardig wat stormen gehad de laatste week dus het was even opletten dat het FC gehalte goed bleef.
De warme Michigan zomer.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 14:27 schreef paulvogels het volgende:
[..]
Wat heb jij voor warmte voorziening?
ik vermoed dat die een keering heeftquote:Op vrijdag 27 juni 2008 15:52 schreef TeChNo2 het volgende:
wat is je pomp aan het doen ????
(oh en hier 28 graden)
Bij een beetje installatie werkt dat niet echt omdat er niet genoeg druk is.quote:Op zaterdag 28 juni 2008 02:50 schreef Ou-Tannu het volgende:
heb er al een hoop rommel uit gespoelt door ff de tuinslang op zn uitgang te zetten...
quote:Op zaterdag 28 juni 2008 02:55 schreef popolon het volgende:
[..]
Bij een beetje installatie werkt dat niet echt omdat er niet genoeg druk is.
Als je meerdere uitgangen hebt in je zwembad kun je proberen de andere dicht te draaien, niet te lang als het niet werkt want dat is niet fijn voor de pomp.
Ik heb vanavond een zelfgemaakt fontijn geinstalleerd. Da's ook wel grappig.
* Ou-Tannu had um iets anders gemaaktquote:Op vrijdag 4 juli 2008 23:19 schreef popolon het volgende:
Wat een kunstwerk he? Zelf gemaakte fontijn.
Da's inderdaad best leuk, beetje klein goaltje maar wel grappig om te klooien met een bal in 't water.quote:
ph verhogen? door t water te sproeien?quote:Op vrijdag 4 juli 2008 23:32 schreef popolon het volgende:
[..]
Da's inderdaad best leuk, beetje klein goaltje maar wel grappig om te klooien met een bal in 't water.
Tannu, die fontijn *kuch* is meer om praktische redenen eigenlijk: PH wat verhogen als 't moet. En het kostte me maar drie dollar aan PVC pijpen.
quote:Op vrijdag 4 juli 2008 23:33 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ph verhogen? door t water te sproeien??
quote:
quote:Op vrijdag 4 juli 2008 23:45 schreef popolon het volgende:
Tussen 7.2 en 7.6 is ideaal, hangt een beetje af van 't zwembad (vinyl, beton etc.) Boven de 7.8 heeft het chloor weinig effect. Als het te laag is tast het je liner aan.
Dus niet onbelangrijk.
ionisator kopen, heb je minder chloor nodigquote:Op zaterdag 5 juli 2008 02:14 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
true true we tieften er ook elke keer zooi in..maar als je met een "fontein" t zelfde effect berijkt
lijkt me toch beter dan al die chemische troep?
klein vijverpompje er in kegelenquote:Op woensdag 23 juni 2010 10:57 schreef edraket31 het volgende:
Zometeen ook maar eens het bad opbouwen. Paar dagen mooi weer op komst!!!
Bedoeling is om 'm tot aan onze zomervakantie te laten staan (=4 weken). Dan weghalen, want 3 weken stistand is nie goed.
We hebben er wel zo'n filterpomp bij maar bedoel je 1 of ander goedkoop pompje dat het water gewoon laat circuleren zonder te filteren?quote:
kan allebijquote:Op woensdag 23 juni 2010 14:19 schreef edraket31 het volgende:
[..]
We hebben er wel zo'n filterpomp bij maar bedoel je 1 of ander goedkoop pompje dat het water gewoon laat circuleren zonder te filteren?
vet drijft als het goed isquote:Op donderdag 24 juni 2010 22:19 schreef popolon het volgende:
Heb je een pomp? Filteren is de beste optie.
Ja maar het is een zonnebrandmelk, en sjah die troep wil zich ook rustig door het water mengen ;-) .quote:Op donderdag 24 juni 2010 22:19 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
vet drijft als het goed is
ohja en vanmiddag was ons zwembadje 26!! graden!
stand op je kleppen verkeerd?quote:Op donderdag 24 juni 2010 22:23 schreef honne het volgende:
Ben bang dat de pomp niet goed meer filtert :-S , we hebben een zandfilterpomp , hij circuleert wel maar volgens mij niet meer door het zand heen.
Zoeken ons dood naar de oorzaak maar kunnen het niet vinden .
Ik hoop op een oplossing, want 10.000 liter water maar zo even weer weggooien is ook dood en doodzonde :-(.
dreft ?quote:Op donderdag 24 juni 2010 22:32 schreef honne het volgende:
Hmmmm laat ik de vraag anders stellen dan :-P , hoe krijg je wit water doorzichtig , het is net zo vloeibaar als water dus gaat net zo door zand heen als water.
bestaat er een wonderbaarlijke oplosmiddel?
hm.. jammer dat dat hier amper te krijgen is :/quote:
Je kunt dus ook panties gebruiken.quote:Op donderdag 24 juni 2010 23:50 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
hm.. jammer dat dat hier amper te krijgen is :/
en als t tekoop is..ist meteen KATSJING $$$
:/
dat doen we dus ook..quote:Op vrijdag 25 juni 2010 00:46 schreef popolon het volgende:
Nooit afwasmiddel er in doen. Nooit. Hoe meer verschillende chemicalien je gebruikt, hoe groter de puinhoop wordt. Gebruik gewoon bleekwater.
[..]
Je kunt dus ook panties gebruiken.
quote:Op donderdag 1 juli 2010 21:08 schreef TeChNo2 het volgende:
Laten we ook eens gewoon wat plaatjes plaatsen...ik begin wel...
[ afbeelding ]
da's inmiddels al opgelost het is nu kraakhelder en 28/29 gradenquote:Op donderdag 1 juli 2010 21:40 schreef popolon het volgende:
't Water is wel wat groen.
Ik moet over een week of wat het water eruit pompen, er komt een nieuwe liner in. Dan weer vullen.
quote:Op donderdag 1 juli 2010 21:44 schreef TeChNo2 het volgende:
't is er goed uit te houden in deze temperaturen
serieus: erg tevreden over!
quote:Op donderdag 1 juli 2010 21:49 schreef popolon het volgende:
Zo hoort 't ook. Heb verder vrij weinig foto's te posten, er staan er al wat in dit topic.
Mooi hoor!quote:Op donderdag 1 juli 2010 21:08 schreef TeChNo2 het volgende:
Laten we ook eens gewoon wat plaatjes plaatsen...ik begin wel...
[ afbeelding ]
Ziet er goed uit! Zo hebben wij het ook, alleen dan niet zo mooi afgetimmerd haha.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 11:16 schreef honne het volgende:
[..]
Mooi hoor!
Net een vakantiestekje :-D .
Een poging van mij om een foto te plaatsen....
(Heb het zwembad half ingegraven/half boven de grond staan en deels nu afgetimmert met hout, het is nog niet af. )
[ afbeelding ]
edit: op 1 of andere manier werken de hulpdingetjes voor opmaak en smilies trouwens net zo, niet bij mij.
Lukt me dus niet de fotoafbeelding te plaatsen.
Vandaar een linkje.
Och dat ken ik ook wel, zwembad vullen en dan na twaalf uur lang de kraan open eindelijk goed gevuld.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 11:22 schreef hetzusjevan het volgende:
[..]
Ziet er goed uit! Zo hebben wij het ook, alleen dan niet zo mooi afgetimmerd haha.
Mijn vriend had de stofzuigerslang half in het water laten liggen, en half eruit.. slimme vogel. Toen ik naar achter liep zag ik ineens dat er 30cm water uit was... Was ie net op temperatuur, kon ik er weer koud water bij doen, beetje jammer. Gelukkig was het redelijk snel bijgevuld (van 4 uur 's middags tot 12 uur 's avonds laten lopen). Het water is nog wel redelijk op temperatuur nu, dus achteraf valt het mee. Schrok me wel kapot toen ik het zag haha, ik dacht eerst dat er ergens een lek zat of dat de pomp kapot was oid
.
iddquote:Op zaterdag 3 juli 2010 11:30 schreef honne het volgende:
[..]
Och dat ken ik ook wel, zwembad vullen en dan na twaalf uur lang de kraan open eindelijk goed gevuld.
En dan afkoppelen van de kraan en de slang op de grond neerleggen en even vergeten dat de andere kant van de slang nog in het bad ligt .
Gelukkig was er niet super veel uit gegaan maar zou echt iets voor mij zijn dat ik er naar uren pas achter kom haha.
ppm .... nu voel ik mijn BlonT ...... wat bedoel je precies? :-$quote:Op maandag 12 juli 2010 19:18 schreef popolon het volgende:
4 liter CL (6%) komt neer op 6ppm op zo'n 40.000 liter water. In jouw geval zou je FC (free chlorine) dus omhoog moeten gaan met zo'n 5 a 6 ppm op 1 liter bleek.
Die pomp lijkt me wat overkill trouwens.
ben benieuwd na de werking en de performancequote:Op dinsdag 13 juli 2010 10:19 schreef 525TDS het volgende:
Ik heb zo'n frame badje staan van 3 meter en ik ga eens kijken of ik met een heleboel PVC pijp dat ding op temperatuur kan houden. Ik ga een collector maken die ik op mijn garagedak neerleg van 1,66 x 6 meter.
Het water laat ik er met de pomp doorheen stromen en de buisje maak ik zwart. PVC is niet de beste geleider maar ik denk dat dat met een oppervlakte van 10 vierkante meter niet meer zoveel uitmaakt. Ik leg twee pijpen aan van 6 meter lang met een diameter van 32mm. De onderlinge afstand is dus 1,66 meter. Daartussen leg ik 200 stuk 1,6mm HD pvc aan. HD is wat dikker dus wat steviger. Ik moet eht geheel namelijk ook veilig kunnen optillen. Het is eigenlijk gewoon een test, misschien werkt het wel helemaal niet. Ik zal hier vertellen hoe het afloopt. Als het wel werkt, heb ik voor weinig geld een goede zonneboiler. De spullen heb ik al besteld, het wordt morgen geleverd.
Eerst moet ik dus 400 gaatjes van 16mm boren dus dat wordt wel even een klusje.
quote:Op dinsdag 13 juli 2010 16:56 schreef 525TDS het volgende:
De spullen worden zo bezorgd. Donderdag en vrijdag ben ik vrij dus dan heb ik, samen met het weekend, vier dagen om het te maken. Foto's en bouwverslag volgen, evenals metingen ed. For the record, het bad heeft rond deze tijd meestal een temp van 26 á 27 graden. Nu is hij weer 27 graden. Binnenkort, na een behoorlijke portie huisvlijt, meer.
quote:Op donderdag 1 juli 2010 21:40 schreef popolon het volgende:
Ik moet over een week of wat het water eruit pompen, er komt een nieuwe liner in. Dan weer vullen.
Het ondiepe is net onder de heup, 80cm ofzo, dan aflopend tot ruim 3 meter diep. Ruim 60.000+ liter water.quote:Op donderdag 19 januari 2012 20:39 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
hoe diep is dat teiltje van je nou eigenlijks? en hoeveel water moet je er in stoppen?
ben je wel ff zoet met je "garden hose" of heb je groter geschut?quote:Op donderdag 19 januari 2012 20:42 schreef popolon het volgende:
[..]
Het ondiepe is net onder de heup, 80cm ofzo, dan aflopend tot ruim 3 meter diep. Ruim 60.000+ liter water.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |