abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 17 september 2006 @ 09:56:57 #1
155698 _petjan
jan met de pet
pi_41881393
Ik had deze zomer een goedkoop badje in de tuin staan, dat was wel leuk, alleen was het wat klein en dat opruimen is een rotwerk. Ik wil nu een echt zwembad in de tuin laten maken. Weet iemand welke bedrijven dat doen?
En ik had nog een paar vragen:
Is het mogenlijk om het zwembad te verwarmen, en zo ook midden in de winter te gaan zwemmen. Zo ja, hoeveel gaat dat ongeveer kosten (stroom enzo)?
Bij het kleine badje zat er een zeil over voor als het regende of de sproeiers aan gingen (die sproeien slootwater, en dat wil ik liever niet in het bad ) maar die scheurde snel en die was elke keer best zwaar omdat er veel water op bleef liggen. Hoe zit dat bij een groter zwembad, zit er dan ook zo'n slecht zeil bij of iets anders?
Alvast bedankt
pi_41881484
Ik weet er niet zoveel van af, maar ik wil wel even mee lurken, dat vind ik wel interessant !
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  zondag 17 september 2006 @ 11:06:52 #4
155698 _petjan
jan met de pet
pi_41882314
Bedankt voor de links.
Op die site van aperfectpool hebben ze Zonnewarmte m.b.v. zonnekollektoren. Maar dat zou betekenen dat het zwembad in de nacht gewoon koud is? Als dat zo is, is het dan mogenlijk om 's nachts het zwembad te verwarmen met gewone stroom, en overdag met die zonnekllektoren?
  zondag 17 september 2006 @ 11:11:21 #5
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_41882396
Verwarmen is geen optie tenzij je veel geld hebt.

Ik heb vandaag m'n zwembad winterklaar gemaakt en weet er dus wel iets van af. Ga de links eens na maar vergeet niet dat de bouw van een beetje zwembad met gemak 20.000 euro kost.

http://www.poolforum.com/pf2/index.php All you need.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_41882466
Het duurt normaal gesproken wel een aardig tijdje voor het zwembad koud geworden is.
Op diezelfde site zijn ook andere verwarmingsmogelijkheden te zien.
Die zullen vast te combineren zijn.
  zondag 17 september 2006 @ 11:20:32 #7
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_41882567
quote:
Op zondag 17 september 2006 11:15 schreef LPC-JP het volgende:
Het duurt normaal gesproken wel een aardig tijdje voor het zwembad koud geworden is.
Op diezelfde site zijn ook andere verwarmingsmogelijkheden te zien.
Die zullen vast te combineren zijn.
Hangt geheel af van de grote van het bad, of het volledig daglicht krijgt en dat soort dingen.

Een zwembad in de herfst is veel werk. Een 'solar cover' is leuk maar werkt niet echt voor het Nederlandse klimaat. En je blijft bezig.

Kort samengevat, een buitenbad is in Nederland hooguit drie maanden beschikbaar, dan begint de ellende als je het openhoudt.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_41883547
Wij kunnen in belgië wel wat langer genieten van ons zwembad hoor.

Van mei tot september is dikwijls geen probleem. Soms zelf tot in oktober. En een verwarming via de zon moet niet veel kosten, gewoon een dikke zwarte darm in een spiraal oprollen en op de grond in de zon leggen, daar dan wat glas over, en je hebt een zelfgemaakte zonnecollector.
  zondag 17 september 2006 @ 17:56:26 #9
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_41894796
quote:
Op zondag 17 september 2006 12:04 schreef Archont het volgende:

Van mei tot september is dikwijls geen probleem. Soms zelf tot in oktober. En een verwarming via de zon moet niet veel kosten, gewoon een dikke zwarte darm in een spiraal oprollen en op de grond in de zon leggen, daar dan wat glas over, en je hebt een zelfgemaakte zonnecollector.
Je kunt er zo lang van genieten als je zelf wilt, alleen in mei en oktober zou je het dan geen genieten kunnen noemen. Het water is dan nog vrij koud.

Met de koude nachten daalt de temperatuur van het water ook erg snel. Je ziet 's avonds heel mooi als het water warmer is dan de buitenlucht. Een mooi gezicht, dat wel.

En over is over voor mij, ik heb 'm 4.5 maand open gehad en vind 't wel mooi geweest. De winter komt er aan.
pi_41902467
hebben er hier ook aan zitten denken, zo`n opzet ding is leuk.. maar onhandig.

echter t schijnt dat je voor een permanent zwembad een bouwvergunning dient te hebben

en die gaat die %$%#$ gemeente hier toch niet geven.

we dachten zelf al van we maken een zwembad AKA zitkuil, filterinstallatie / verwarming zal het probleem niet zijn, alleen het bad zelf bouwen wel..

als je kijkt naar het zwembad wat Cybersijp in zn tuin HAD liggen, en heeft afgebroken, lijkt het vrijsimpel om het zelf te doen.. alleen is dat haalbaar? :-)
pi_41902818
quote:
Op zondag 17 september 2006 21:44 schreef Ou-Tannu het volgende:

als je kijkt naar het zwembad wat Cybersijp in zn tuin HAD liggen, en heeft afgebroken, lijkt het vrijsimpel om het zelf te doen.. alleen is dat haalbaar? :-)
viel wel mee qua konstructie hoor

Gat graven 1 1/2 meter diep, daar bodem in storten van gewapend beton laag dikte 10 cm. Opbouwen met b2 blokken, om de zoveel meter steunberen van eveneens b2 blokken. Daarna filterinstallatie aanleggen, kachel installeren folie overal aanbrengen, eveneens isolatie materiaal op de wanden. Aluminium randafwerking erbij, trappetje alten maken in rvs. Nee was vrij simpel............

T afbreken was sneller gedaan ja, plus vergeet niet dat je a: moet stoken wil je uberhaupt van je zwembad kunnen genieten b: de kwaliteit van het water in de agten moet houden, en evt. toevoegingen doen (zoutzuur , chloor etc) C; De bladeren zand etc van de bodem moet stofzuigeren, filters schoonmaken. Nee daarom was het gauw gemaakt de keuze, dan maar 80 m² extra tuin met gras.

pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  zondag 17 september 2006 @ 21:56:21 #12
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_41902910
Was jij er zoveel tijd in kwijt?

Als het water van goede kwaliteit is (Cl, Ph, Ta o.a.) dan heb ik aan een paar minuten per dag genoeg.
pi_41902974
quote:
Op zondag 17 september 2006 21:56 schreef popolon het volgende:
Was jij er zoveel tijd in kwijt?

Als het water van goede kwaliteit is (Cl, Ph, Ta o.a.) dan heb ik aan een paar minuten per dag genoeg.
Ikzelf niet nee Echter mijn moeders vriend wel, en daarbij komt ook het schoonhouden van het zwembad natuurlijk nog he? Ongemerkt vliegt er op zo'n lap als er bij ons achter lag nog best veel in.
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  zondag 17 september 2006 @ 22:00:32 #14
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_41903077
quote:
Op zondag 17 september 2006 21:57 schreef Cybersijp het volgende:

[..]

Ikzelf niet nee Echter mijn moeders vriend wel, en daarbij komt ook het schoonhouden van het zwembad natuurlijk nog he? Ongemerkt vliegt er op zo'n lap als er bij ons achter lag nog best veel in.
Het schoonmaken laat je doen he?

Aansluiten op je waterafvoer en dat ding gaat geheel vanzelf.
pi_41903282
Zwembad verwarmen!
Je kunt beter een extra geisoleerde warmwaterleiding naar het zwembad leggen als je op gas stookt en warmwater via het gas opwarmt is goedkoper dan electrisch opwarmen. Wordt door degene die het weten gebruikt/gedaan bij whirlpools. Zwembad verwarmen meestal via hiervoren beschreven zwarte ledingen welke door zon worden verwarmd
pi_41913990
quote:
Op zondag 17 september 2006 17:56 schreef popolon het volgende:

[..]

Je kunt er zo lang van genieten als je zelf wilt, alleen in mei en oktober zou je het dan geen genieten kunnen noemen. Het water is dan nog vrij koud.

Met de koude nachten daalt de temperatuur van het water ook erg snel. Je ziet 's avonds heel mooi als het water warmer is dan de buitenlucht. Een mooi gezicht, dat wel.

En over is over voor mij, ik heb 'm 4.5 maand open gehad en vind 't wel mooi geweest. De winter komt er aan.
Je moet er 's nachts wel een isolerend zeil opleggen hé. En vanaf dat er wat zon is warmt dat zowel met dat zeil en de zonnecollectoren redelijk snel op. Wat ook helpt is volgieten met warm water(we hebben ook echte zonnecollectoren voor warm water op ons dak)

Verleden week trouwens nog volop gezwommen
pi_41917915
quote:
Op zondag 17 september 2006 21:53 schreef Cybersijp het volgende:

[..]

viel wel mee qua konstructie hoor

Gat graven 1 1/2 meter diep, daar bodem in storten van gewapend beton laag dikte 10 cm. Opbouwen met b2 blokken, om de zoveel meter steunberen van eveneens b2 blokken. Daarna filterinstallatie aanleggen, kachel installeren folie overal aanbrengen, eveneens isolatie materiaal op de wanden. Aluminium randafwerking erbij, trappetje alten maken in rvs. Nee was vrij simpel............

T afbreken was sneller gedaan ja, plus vergeet niet dat je a: moet stoken wil je uberhaupt van je zwembad kunnen genieten b: de kwaliteit van het water in de agten moet houden, en evt. toevoegingen doen (zoutzuur , chloor etc) C; De bladeren zand etc van de bodem moet stofzuigeren, filters schoonmaken. Nee daarom was het gauw gemaakt de keuze, dan maar 80 m² extra tuin met gras.

mja

dacht zelf al met een simpele betonnen plaat gieten, muurtje op metselen als buitenwand, isolatie materiaal dr tegen, folie dr in, binnenmuurtje en ook weer een laagje beton, en dan tegels!
pi_41917982
Denken jullie eraan dat je bij het graven grondwater hebt/krijgt en met simpel leegpompen je er waarschijnlijk niet bent. Dus iets van bronbemaling zal er moeten zijn. Natuurlijk is de grondwaterstand niet overal zo hoog, maar als ik ga graven dan zit ik na 40 cm al onder het water.

Daar krijg je zonder goede bronbemaling met de beste wil van de wereld geen drijvende betonnen bak in.
pi_41918058
quote:
Op maandag 18 september 2006 13:23 schreef Marsepein het volgende:
Denken jullie eraan dat je bij het graven grondwater hebt/krijgt en met simpel leegpompen je er waarschijnlijk niet bent. Dus iets van bronbemaling zal er moeten zijn. Natuurlijk is de grondwaterstand niet overal zo hoog, maar als ik ga graven dan zit ik na 40 cm al onder het water.

Daar krijg je zonder goede bronbemaling met de beste wil van de wereld geen drijvende betonnen bak in.
hier vind je aan de kant van de tuin waar we t zwembad zouden willen op 4 meter nog geen grond water
aan de andere kant vind je het op 1 meter 30 ongeveer :p
pi_41918106
Controleer wat voor bodem je in de tuin hebt. De enige die ik ken met een zwembad in de tuin, heeft bij zware regenval het probleem ondervonden dat het regenwater dat langs het zwembad stroomt, zóveel druk geeft dat de wanden van het zwembad naar binnen klappen... Dat klapt dus niet meer terug, met als gevolg dat je de hele boel leeg moet laten lopen voor reparatiewerkzaamheden...
Dat gaat om een zwembad met rubberen wanden, waar volgens mij metalen platen achter zitten.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_41918155
quote:
Op maandag 18 september 2006 13:28 schreef Jordy-B het volgende:
Controleer wat voor bodem je in de tuin hebt. De enige die ik ken met een zwembad in de tuin, heeft bij zware regenval het probleem ondervonden dat het regenwater dat langs het zwembad stroomt, zóveel druk geeft dat de wanden van het zwembad naar binnen klappen... Dat klapt dus niet meer terug, met als gevolg dat je de hele boel leeg moet laten lopen voor reparatiewerkzaamheden...
ai das zwaar klote

maar onze tuin is toch grotendeels betegeld, en t water loopt niet zo lekker weg ( dr lag vroeger een grasveld maar dat was met de minste regen al een modderveld )
pi_41918213
Ik werk (als bijbaan) bij een winkel die onder andere zwembaden verkoopt en plaatst.
quote:
Op zondag 17 september 2006 09:56 schreef _petjan het volgende:
Ik had deze zomer een goedkoop badje in de tuin staan, dat was wel leuk, alleen was het wat klein en dat opruimen is een rotwerk. Ik wil nu een echt zwembad in de tuin laten maken. Weet iemand welke bedrijven dat doen?
Hangt er vanaf wat voor merk je wilt, gaat meestal via dealers. (wij verkopen het meeste van Starline, maar die zijn wel het duurst. Er zijn ook goedkopere alternatieven natuurlijk)
quote:
En ik had nog een paar vragen:
Is het mogenlijk om het zwembad te verwarmen, en zo ook midden in de winter te gaan zwemmen. Zo ja, hoeveel gaat dat ongeveer kosten (stroom enzo)?
Ja dat kan. Verwarmingskosten ongeveer een euro per dag.
quote:
Bij het kleine badje zat er een zeil over voor als het regende of de sproeiers aan gingen (die sproeien slootwater, en dat wil ik liever niet in het bad ) maar die scheurde snel en die was elke keer best zwaar omdat er veel water op bleef liggen. Hoe zit dat bij een groter zwembad, zit er dan ook zo'n slecht zeil bij of iets anders?
Alvast bedankt
Zijn vele opties voor.
pi_41918247
quote:
Op zondag 17 september 2006 21:44 schreef Ou-Tannu het volgende:
hebben er hier ook aan zitten denken, zo`n opzet ding is leuk.. maar onhandig.

echter t schijnt dat je voor een permanent zwembad een bouwvergunning dient te hebben

en die gaat die %$%#$ gemeente hier toch niet geven.

we dachten zelf al van we maken een zwembad AKA zitkuil, filterinstallatie / verwarming zal het probleem niet zijn, alleen het bad zelf bouwen wel..

Bouwvergunning is niet nodig in de meeste gevallen, en gemeente doet er (vrijwel) nooit moeilijk over.
  maandag 18 september 2006 @ 13:36:46 #24
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_41918330
quote:
Op maandag 18 september 2006 10:37 schreef Archont het volgende:

[..]

Je moet er 's nachts wel een isolerend zeil opleggen hé. En vanaf dat er wat zon is warmt dat zowel met dat zeil en de zonnecollectoren redelijk snel op. Wat ook helpt is volgieten met warm water(we hebben ook echte zonnecollectoren voor warm water op ons dak)

Verleden week trouwens nog volop gezwommen
In de zomer is dat niet nodig hier, en nu het herfst wordt nodigt het weer niet meer zo uit om te zwemmen.
pi_41918350
quote:
Op maandag 18 september 2006 13:36 schreef popolon het volgende:

[..]

In de zomer is dat niet nodig hier, en nu het herfst wordt nodigt het weer niet meer zo uit om te zwemmen.
In de herfst is het heerlijk zwemmen in een verwarmd zwembad
  maandag 18 september 2006 @ 13:40:00 #26
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_41918406
quote:
Op maandag 18 september 2006 13:37 schreef devv05 het volgende:

[..]

In de herfst is het heerlijk zwemmen in een verwarmd zwembad
In de herfst in Nederland misschien wel ja.
pi_41918533
quote:
Op maandag 18 september 2006 13:40 schreef popolon het volgende:

[..]

In de herfst in Nederland misschien wel ja.
Jij zit niet in Nederland dus?
  maandag 18 september 2006 @ 14:36:52 #28
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_41920124
quote:
Op maandag 18 september 2006 13:44 schreef devv05 het volgende:

[..]

Jij zit niet in Nederland dus?
Niet helemaal nee.

Maar goed, het principe voor het bouwen/onderhouden blijft hetzelfde. Ik vraag me alleen af of TS wel zit te wachten op zonnepanelen en meer van dat soort technologie. Dan kan de prijs aardig oplopen namelijk.
pi_41933648
Onze komt in april.

¤ 6500 incl. met inbouw, pomp en (eenvoudige) verwarming.
pi_41933718
quote:
Op maandag 18 september 2006 21:51 schreef BretsiG het volgende:
Onze komt in april.

[afbeelding]

¤ 6500 incl. met inbouw, pomp en (eenvoudige) verwarming.
hoe groot is die dan? :y
  maandag 18 september 2006 @ 21:55:41 #31
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_41933771
quote:
Op zondag 17 september 2006 12:04 schreef Archont het volgende:

Dat van die zelfgemaakte zonnecollector werkt idd, alleen houdt er wel rekening mee dat die darm erg lang moet zijn.
  maandag 18 september 2006 @ 21:56:29 #32
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_41933807
Da's een ondiep bad, die hoef je niet eens te verwarmen.
pi_41933943
quote:
Op maandag 18 september 2006 21:55 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Dat van die zelfgemaakte zonnecollector werkt idd, alleen houdt er wel rekening mee dat die darm erg lang moet zijn.
of een trage waterflow

als je dr 20liter /min door gaat pompen of 1liter / min
pi_41934801
8 X 4 X 1.5M
pi_41934862
quote:
Op maandag 18 september 2006 22:23 schreef BretsiG het volgende:
8 X 4 X 1.5M
ooh das niet gek voor die prijs dan, alles wat ik vind is een getal met 4 nulletjes er in
pi_41935441
Sorry hoor, maar voor die prijs moet er haast wel iets mis mee zijn

Is het een polyester bad? Ben wel benieuwd van welk merk.
  maandag 18 september 2006 @ 22:39:43 #37
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_41935531
Hoe dieper hoe duurder, die van mij is 2.80 meter diep (en het ondiepe gedeelte 0.75 meter) en dan wordt het al een ander verhaal.

Bretsig, hoeveel liter water gaat er in dat bad?
pi_41935634
we zouden hier slechts 80~100cm willen
  maandag 18 september 2006 @ 22:43:21 #39
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_41935676
quote:
Op maandag 18 september 2006 22:37 schreef devv05 het volgende:
Sorry hoor, maar voor die prijs moet er haast wel iets mis mee zijn

Is het een polyester bad? Ben wel benieuwd van welk merk.
Is zo te zien zo een zeilbad.
Imho ellendige dingen. Het mooist is een tegelbad, al zijn die erg moeilijk waterdicht te krijgen.
Polyesterbad is en relatief mooi, makkelijk schoon te houden, makkelijk in onderhoud, etc. . Tis alleen wat minder mooi dan een tegel/mozaik bad .
  maandag 18 september 2006 @ 22:43:21 #40
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_41935677
quote:
Op maandag 18 september 2006 22:42 schreef Ou-Tannu het volgende:
we zouden hier slechts 80~100cm willen

Da's meer een hottub dus. Ook lekker.
  maandag 18 september 2006 @ 22:45:16 #41
36431 bleiblei
pi_41935777
quote:
Op maandag 18 september 2006 22:39 schreef popolon het volgende:
Hoe dieper hoe duurder, die van mij is 2.80 meter diep (en het ondiepe gedeelte 0.75 meter) en dan wordt het al een ander verhaal.

Bretsig, hoeveel liter water gaat er in dat bad?
In Nederland mag je niet dieper dan 1.50m .
Dieper dan moet je er altijd iemand met een badmeester diploma of zoiets wazigs aanwezig zijn.
Baden die al voor 199x/200x gebouwd waren geldt die regel niet voor. Baden erna wel.
Starline baden zijn meen ik altijd 1.50 diep en max 4.5m (dat laatste weet ik niet 100% zeker) breed.
De maximale breedte heeft te maken met het vervoer. Anders kan het gevaarte niet meer onder bruggen en tunnels door .
pi_41935808
quote:
Op maandag 18 september 2006 22:43 schreef popolon het volgende:

[..]

Da's meer een hottub dus. Ook lekker.
baantjes trekken doe je dr toch niet in :p
  maandag 18 september 2006 @ 22:48:28 #43
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_41935908
quote:
Op maandag 18 september 2006 22:45 schreef bleiblei het volgende:

[..]

In Nederland mag je niet dieper dan 1.50m .
Dieper dan moet je er altijd iemand met een badmeester diploma of zoiets wazigs aanwezig zijn.
Baden die al voor 199x/200x gebouwd waren geldt die regel niet voor. Baden erna wel.
Starline baden zijn meen ik altijd 1.50 diep en max 4.5m (dat laatste weet ik niet 100% zeker) breed.
De maximale breedte heeft te maken met het vervoer. Anders kan het gevaarte niet meer onder bruggen en tunnels door .
Shit zeg, dat wist ik niet. Wat een vage regel.
pi_41936203
quote:
Op maandag 18 september 2006 22:45 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Klopt inderdaad

(wij zijn Starline dealer van onze regio)

Tegelbaden zijn inderdaad ook prachtig, maar die zie je eigenlijk bijna alleen maar voor professioneel gebruik.

Ik heb verder geen ervaring met zeilbaden, maar er zal vast een reden zijn waarom wij die niet verkopen en waarom die dingen zo goedkoop zijn
  maandag 18 september 2006 @ 23:29:30 #45
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_41937388
Er hoeft niks te zijn met zeil, mits het fundament natuurlijk in orde is.

En de kwaliteit verschilt nogal.

Ik weet wel waarom ik maar een keer in een zwembadwinkel ben geweest, wat een prijzen. Vooral de producten om het water mooi te krijgen/houden zijn verschrikkelijk duur en vaak overbodig.

Ze proberen natuurlijk veel geld te verdienen in die korte tijd, da's wel logisch.
pi_41943686
quote:
Op maandag 18 september 2006 23:29 schreef popolon het volgende:

Ik weet wel waarom ik maar een keer in een zwembadwinkel ben geweest, wat een prijzen. Vooral de producten om het water mooi te krijgen/houden zijn verschrikkelijk duur en vaak overbodig.

Ze proberen natuurlijk veel geld te verdienen in die korte tijd, da's wel logisch.
Chemicalien zijn inderdaad duur omdat je met allerlei soorten (import)belasting zit en dat spul uit Frankrijk moet komen. In Frankrijk zelf is het allemaal veel goedkoper.

En een (Starline) zwembad laten plaatsen door een goed bedrijf is inderdaad vrij kostbaar. Als je het door een goedkoper bedrijf laat doen heb je echter de kans dat het bedrijf binnen enkele jaren failliet is (en geloof me, dat gebeurt vaak in deze branche) en wanneer je dan een probleem krijgt dan heb je ook echt een probleem. En bovendien zul je dan een b-merk hebben natuurlijk wat kwalitatief sowieso minder is.
  dinsdag 19 september 2006 @ 10:49:40 #47
36431 bleiblei
pi_41945052
quote:
Op maandag 18 september 2006 23:29 schreef popolon het volgende:

Ik heb verschillende zeilbaden gezien en als het geen gloednieuw bad is merk je vaak dat er water tussen het zeil en de betonnenbak komt. Daarnaast... Kweenie, is persoonlijk, maar imho ist zo een cheape oplossing. En doordat het relatief goedkoop is wordt het niet vaak mooi afgewerkt enzo.
pi_41945708
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 10:49 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ik heb verschillende zeilbaden gezien en als het geen gloednieuw bad is merk je vaak dat er water tussen het zeil en de betonnenbak komt. Daarnaast... Kweenie, is persoonlijk, maar imho ist zo een cheape oplossing. En doordat het relatief goedkoop is wordt het niet vaak mooi afgewerkt enzo.
denk ook dat je dat niet echt voorkomt, grondwater etc

als we hier de vijver leegpompen komt er ook ineens water onder de folie, maar als de vijver vol is is de druk gewoon hoger,

als je zwembad in een tedichte bak zou zitten dat evt lek water (of grondwater er niet zo makkelijk uit kan
pi_41949087
Ik wil effe dit topic volgen.
Als we zijn verhuisd, hebben we daar ook plaats voor, misschien eens in het achterhoofd houden.
  dinsdag 19 september 2006 @ 14:29:45 #50
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_41951073
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 09:33 schreef devv05 het volgende:

[..]

Chemicalien zijn inderdaad duur omdat je met allerlei soorten (import)belasting zit en dat spul uit Frankrijk moet komen. In Frankrijk zelf is het allemaal veel goedkoper.
Chemicalien hoeven niet duur te zijn, ik heb de hele zomer m'n zwembad in perfecte staat gehad m.b.v. huishoudartikelen: Bleekwater (voor Cl), zout voor de was (Ph verhogen) etc.

Er zijn duizenden mensen die de 'poolstore' links laten liggen door deze methode, en met resultaat.:

Using Chlorine and Chlorinating Chemicals

Waarom teveel betalen als het niet hoeft?
  donderdag 21 september 2006 @ 23:23:18 #51
156180 DesiR0ck
Desi Rocks It ! !
pi_42033416
IK ZOU HET JE TEN STRENGSTE AFRADEN!!!!!!!!!
wij hadden in t vorige huis een zwembad, gebruikte we per jaar 2maandjes in de zomer....maar we hadden geen verwarmd bad......dat kost een vermogen.......en aan t onderhoud betaal je je ook scheel....aan chloor en dergelijke....want de PH-Waarde moet altijd goed blijven....anders krijg je zo'n groen-gekleurd bad....en je moet ook een soort van "stofzuiger" hebben, dat is een lange steel waarmee je de bodem schoonmaakt......en een aantal x perjaar opnieuw water aanvullen...

DUS een AFRADER
pi_42033693
quote:
Op donderdag 21 september 2006 23:23 schreef DesiR0ck het volgende:
wij hadden in t vorige huis een zwembad, gebruikte we per jaar 2maandjes in de zomer....maar we hadden geen verwarmd bad......dat kost een vermogen.......en aan t onderhoud betaal je je ook scheel....aan chloor en dergelijke....want de PH-Waarde moet altijd goed blijven....anders krijg je zo'n groen-gekleurd bad....en je moet ook een soort van "stofzuiger" hebben, dat is een lange steel waarmee je de bodem schoonmaakt......en een aantal x perjaar opnieuw water aanvullen...

DUS een AFRADER
Reken op 100 euro onderhoud per jaar en 1 euro per dag voor eventuele verwarming. De mensen die genoeg geld hebben om een zwembad te laten bouwen die kunnen dat ook nog wel ophoesten hoor

En die "stofzuiger" waar jij het over hebt, kost twee tientjes. Als je het nou over een Dolphin had oke, die zijn prijziger... maar dat is iets waar je zelf voor kunt kiezen.
pi_42034197
Wist je dat het gebruik van CAPS LOCKS schreeuwerig overkomt en dus héél erg not done is.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  vrijdag 22 september 2006 @ 00:11:12 #54
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_42035075
quote:
Op donderdag 21 september 2006 23:23 schreef DesiR0ck het volgende:

DUS een AFRADER
Jammer dat je een slechte ervaring hebt, waarschijnlijk een geval van slecht (of niet met de juiste middelen en/of verhoudingen) onderhouden. Je hebt hier wel met scheikunde te maken. Chemie, je moet dus weten wat je in je bad gooit anders krijg je inderdaad vervelende resultaten.

Als het water van goede kwaliteit is kost onderhoud je ongeveer een paar minuten per dag.

Toen ik m'n bad opende zat er ook wat alg-aanslag in: Goed 'shocken' met chloor, Ph bijwerken, Ca waarde meten, TA waarde meten, het ergste even 'stofzuigen', een paar dagen de pomp met zandfilter laten draaien en het was kristalhelder.
  vrijdag 22 september 2006 @ 00:17:10 #55
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_42035302
Wel grappig dat zo'n topic nu aan het einde van de zomer, of eigenlijk het begin van de herfst, opduikt.
  vrijdag 22 september 2006 @ 00:26:41 #56
156180 DesiR0ck
Desi Rocks It ! !
pi_42035621
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 00:11 schreef popolon het volgende:

[..]

Jammer dat je een slechte ervaring hebt, waarschijnlijk een geval van slecht (of niet met de juiste middelen en/of verhoudingen) onderhouden. Je hebt hier wel met scheikunde te maken. Chemie, je moet dus weten wat je in je bad gooit anders krijg je inderdaad vervelende resultaten.

Als het water van goede kwaliteit is kost onderhoud je ongeveer een paar minuten per dag.

Toen ik m'n bad opende zat er ook wat alg-aanslag in: Goed 'shocken' met chloor, Ph bijwerken, Ca waarde meten, TA waarde meten, het ergste even 'stofzuigen', een paar dagen de pomp met zandfilter laten draaien en het was kristalhelder.
Nee qua mixen van middelen zat het wel goed ...je kunt wel een pomp laten draaien maar dat is alleen voor t kleine spul, de kleine beestjes e.d......maar het vuil wat terecht komt op de bodem moet je toch echt met een stofzuiger doen...en dat moet echt met regelmaat gebeuren....
volgens jouw is het een paar minuten per dag werk.....dat is het zeker niet....en los van de tijd, wat dacht je van de money
pi_42035656
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 00:26 schreef DesiR0ck het volgende:

[..]

Nee qua mixen van middelen zat het wel goed ...je kunt wel een pomp laten draaien maar dat is alleen voor t kleine spul, de kleine beestjes e.d......maar het vuil wat terecht komt op de bodem moet je toch echt met een stofzuiger doen...en dat moet echt met regelmaat gebeuren....
volgens jouw is het een paar minuten per dag werk.....dat is het zeker niet....en los van de tijd, wat dacht je van de money
Het kost echt wel maximaal een paar minuten er dag tijd En geld, volgens mij koop je zo'n pomp (van een paar tientjes) maar 1 keer toch? Slaat nergens op wat je allemaal zegt
  vrijdag 22 september 2006 @ 00:32:33 #58
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_42035797
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 00:26 schreef DesiR0ck het volgende:

[..]

Huishoudschoonmaakmiddelen zijn erg goedkoop, water is gratis, ik haal het uit een bron (mijn geluk).

Over verwarming heb ik 't niet want daar doe ik niet aan.

Ik heb twee afvoersystemen, eentje op de bodem en eentje een de zijkant. Af en toe de 'Kreepy Krauly' aansluiten op je afvoer (draait geheel automatisch mbv de waterzuigkracht dus die kun je 's nachts of wanneer dan ook z'n werk laten doen). En af en toe wat blad en vliegjes eruit vissen.

Dat is echt een paar minuten per dag, en veel kan je doen als je aan het zwemmen bent.
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 00:27 schreef devv05 het volgende:

[..]

Het kost echt wel maximaal een paar minuten er dag tijd En geld, volgens mij koop je zo'n pomp (van een paar tientjes) maar 1 keer toch? Slaat nergens op wat je allemaal zegt
Een beetje pomp en (zand/DE) filter kost toch echt wat meer maar die gaan ook minimaal 10 jaar mee.

Maar goed, dat hangt van de hoeveelheid water af in je bad, ik heb een krachtige pomp en filter nodig met zo'n 60.000 liter water.
pi_42035927
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 00:32 schreef popolon het volgende:

Een beetje pomp en (zand/DE) filter kost toch echt wat meer maar die gaan ook minimaal 10 jaar mee.

Maar goed, dat hangt van de hoeveelheid water af in je bad, ik heb een krachtige pomp en filter nodig met zo'n 60.000 liter water.
Pomp/filter wel, maar die zit normaal al bij je zwembad en schaar ik dus niet bij onderhoudskosten. Hij heeft het over zo'n simpele stofzuiger van een paar tientjes. Als je over die kosten al moeilijk doet dan kun je beter helemaal niet aan een zwembad beginnen
  vrijdag 22 september 2006 @ 00:43:36 #60
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_42036062
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 00:38 schreef devv05 het volgende:

[..]

Pomp/filter wel, maar die zit normaal al bij je zwembad en schaar ik dus niet bij onderhoudskosten. Hij heeft het over zo'n simpele stofzuiger van een paar tientjes. Als je over die kosten al moeilijk doet dan kun je beter helemaal niet aan een zwembad beginnen
Oh vandaar.

Ja zo'n ding is niet duur, dat ding waar ik het over heb (die kreepy krawler) zijn wat prijziger maar die kreeg ik van m'n zwager. Zijn wel verdomde handig.

Maar goed, als je wilt investeren in een zwembad moet je inderdaad niet kijken op de kosten die het kan veroorzaken. We hebben bijv. twee dagen zware stormen gehad, daar kun je niet tegen pompen, filteren etc. Dus na de storm even opruimen en weer goed 'shocken' en de pomp laten draaien zodat alles doodgaat.

donderdag 25 januari 2007 @ 17:53:18 #61
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_45667713
Nog 3 maanden wachten ...

pi_45673794
hehe

wat ik nou zat te denken, verwarmen zou dat niet met een simpele CV ketel willen? :p dan is een paar min stoken wel genoeg om je watertje op te warmen (hooguit een andere pomp gebruiken die zonder druk bouwt in de ketel?)
  donderdag 25 januari 2007 @ 20:44:57 #63
36431 bleiblei
pi_45674190
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 20:36 schreef Ou-Tannu het volgende:
hehe

wat ik nou zat te denken, verwarmen zou dat niet met een simpele CV ketel willen? :p dan is een paar min stoken wel genoeg om je watertje op te warmen (hooguit een andere pomp gebruiken die zonder druk bouwt in de ketel?)
Bij mijn ouders wordt het bad geloof ik inderdaad met een relatief normale CV warmgestookt. Tis wel een vrij grote normale CV ketel , en die moet je wel echt dedicated voor je bad gebruiken.
pi_45674286
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 20:44 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Bij mijn ouders wordt het bad geloof ik inderdaad met een relatief normale CV warmgestookt. Tis wel een vrij grote normale CV ketel , en die moet je wel echt dedicated voor je bad gebruiken.
mja, dat is niet zo`n ramp

denk alleen dat die niet echt op een propaanfles werkt bij default?
  donderdag 25 januari 2007 @ 20:48:30 #65
36431 bleiblei
pi_45674326
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 20:47 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

mja, dat is niet zo`n ramp

denk alleen dat die niet echt op een propaanfles werkt bij default?
Is je propaanfles vrij snel leeg .
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 17:53 schreef popolon het volgende:
Nog 3 maanden wachten ...

[afbeelding]
Awwww,
Je mag wel bij "ons" komen zwemmen
pi_45674380
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 20:48 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Is je propaanfles vrij snel leeg .
[..]

Awwww,
[afbeelding]
denk dat t wel mee valt? alleen CV voor bij stoken?
  donderdag 25 januari 2007 @ 20:54:22 #67
36431 bleiblei
pi_45674587
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 20:49 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

denk dat t wel mee valt? alleen CV voor bij stoken?
Enig idee hoeveel warmte er verdwijnt in een zwembad .
Laat staan een buitenbad.
Moet je ook maar eens bij je gasmeter kijken als je CV aan het opwarmen is. Gaat best hard dat gas .
  donderdag 25 januari 2007 @ 20:56:30 #68
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_45674682
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 20:48 schreef bleiblei het volgende:

Awwww,
[afbeelding]
Mooi badje wel, alleen heb ik er niet zó veel geld voor over. Kost natuurlijk wel wat zo'n aanbouw plus de verwarming.
pi_45674825
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 20:54 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Enig idee hoeveel warmte er verdwijnt in een zwembad .
Laat staan een buitenbad.
genoeg :p

maar ons pierenbadje was nu met 50 liter water ( 60 graden ) bij gooien al best goed op temperatuur te krijgen
  donderdag 25 januari 2007 @ 21:07:07 #70
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_45675153
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 20:59 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

maar ons pierenbadje was nu met 50 liter water ( 60 graden ) bij gooien al best goed op temperatuur te krijgen
Maar 50 liter is toch heel wat anders dan 60.000 liter, dat is ongeveer de hoeveelheid water in mijn badje.
  donderdag 25 januari 2007 @ 21:07:22 #71
36431 bleiblei
pi_45675164
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 20:59 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Daar ging dan vast geen 60 kuub water in
  donderdag 25 januari 2007 @ 21:07:51 #72
36431 bleiblei
pi_45675192
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 21:07 schreef popolon het volgende:

[..]

Maar 50 liter is toch heel wat anders dan 60.000 liter, dat is ongeveer de hoeveelheid water in mijn badje.
hehehe, gmta .
Is trouwens in de kelder, dat bad .
pi_45675968
hehe mja als je met zonnecollector werkt en dan zal het CV bijstoken toch wel mee vallen?
pi_45687454
Je kan je zwembad wel verwarmen met een cv-ketel alleen moet deze van geschikt rvs zijn.
Ook kan je dan het beste regelen op de retourtemperatuur.
Wij verkopen deze ketels, de kleinste is 69kW.
Googel maar eens op zwembadketel.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 09:52:26 #75
140991 sledge5hammer
poesjes zijn beter dan katers.
pi_45687792
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 09:36 schreef Ron321 het volgende:
Je kan je zwembad wel verwarmen met een cv-ketel alleen moet deze van geschikt rvs zijn.
Ook kan je dan het beste regelen op de retourtemperatuur.
Wij verkopen deze ketels, de kleinste is 69kW.
Googel maar eens op zwembadketel.
Mijn ouders hebben een buitenbad. 70.000 liter, eens per jaar nieuw water erin, en door de zon op laten warmen is genoeg. Wij houden dan ook van water met een temp van 22 graden ofzo. Anders koel je niet eens af. Daar hebben wij hem tenslotte wel voor.
Trust me, I know what I'm doing......
  woensdag 16 mei 2007 @ 16:09:37 #76
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_49446888
Dit weekend gaat 'ie open.
pi_49447869
Nieuw water erin eens per jaar hoeft echt niet. Wel in de winter lichtdicht afdekken met zwart zeil, met nog een net erover tegen de ergste rommel, en het water komt er na de winter kristalhelder weer onder het zeil uit.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  woensdag 16 mei 2007 @ 16:53:05 #78
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_49448717
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 16:33 schreef American_Nightmare het volgende:
Nieuw water erin eens per jaar hoeft echt niet. Wel in de winter lichtdicht afdekken met zwart zeil, met nog een net erover tegen de ergste rommel, en het water komt er na de winter kristalhelder weer onder het zeil uit.
Het eerste ja, dat het water er kristalhelder uitziet na opening is niet helemaal waar. Er zal toch altijd wat dode alg en andere dode troep naar de bodem gezonken zijn.

Maar dat is vrij eenvoudig op te zuigen, pomp meteen laten draaien, goed shocken (met chloorgehaltes ruim boven normaal niveau).
Met een testkit bekijken wanneer je Free Chlorine (FC) stand houdt. FC houdt in dat er nog chloor aanwezig is om eventueel organismen te doden, zolang FC niet meer is dan je Combined Chlorine (CC), wat inhoudt dat dat chloor is dat neet meer werkzaam is dmv het doden van organismen, zul je moeten blijven 'shocken'.

Daarnaast moet je je PH checken, je CYA (Cyanuric Acid) en je TA (Total Alkalinity) niveau goed krijgen om de balans te houden. Heb je je water in balans is het een kwestie van je pomp laten draaien een paar uur per dag (afhankelijk van het weer en hoeveel je zwemt), elke dag je Cl en PH checken (2 minuten werk) en gaan.

Klinkt allemaal erg veel werk, is het niet.
pi_49449789
lurkt mee voor in de toekomst
I pwn u!
pi_49449813
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 16:53 schreef popolon het volgende:

[..]

Het eerste ja, dat het water er kristalhelder uitziet na opening is niet helemaal waar. Er zal toch altijd wat dode alg en andere dode troep naar de bodem gezonken zijn.

Maar dat is vrij eenvoudig op te zuigen, pomp meteen laten draaien, goed shocken (met chloorgehaltes ruim boven normaal niveau).
Met een testkit bekijken wanneer je Free Chlorine (FC) stand houdt. FC houdt in dat er nog chloor aanwezig is om eventueel organismen te doden, zolang FC niet meer is dan je Combined Chlorine (CC), wat inhoudt dat dat chloor is dat neet meer werkzaam is dmv het doden van organismen, zul je moeten blijven 'shocken'.

Daarnaast moet je je PH checken, je CYA (Cyanuric Acid) en je TA (Total Alkalinity) niveau goed krijgen om de balans te houden. Heb je je water in balans is het een kwestie van je pomp laten draaien een paar uur per dag (afhankelijk van het weer en hoeveel je zwemt), elke dag je Cl en PH checken (2 minuten werk) en gaan.

Klinkt allemaal erg veel werk, is het niet.
eigenlijk moet je zorgen dat het water ook NIET stil staat in de winter maar ja
  woensdag 16 mei 2007 @ 17:36:29 #81
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_49450271
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 17:23 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

eigenlijk moet je zorgen dat het water ook NIET stil staat in de winter maar ja
Vlak voordat je het zwembad 'sluit' (ik laat ongeveer de helft van het water er in zitten) moet je het goed shocken, meteen daara, zoals A_N al zei, een zwart zeil erover en klaar. Daarna wordt het vanzelf opgevuld met regen- en sneeuwwater. Dit water blijft dus op het zeil liggen, dit pomp je eraf met een klein pompje, die ik nu dus heb draaien.

En het water niet laten stilstaan in de winter is geen optie hier, met -20 of zelfs kouder wordt dat lastig.

Ik zal eens kijken of ik een fotoserie kan maken van de opening.
  woensdag 16 mei 2007 @ 18:49:50 #82
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_49452541

de oplossing voor een warm badje..
zo goed..?
pi_49452645
net hier de pomp maar even aan gegooit, mn water stinkt uur in de wind
  zondag 20 mei 2007 @ 00:07:07 #84
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_49556459
quote:
Op zondag 13 mei 2007 19:48 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

oh? vertel is?
Even vanuit dat jacuzzi topic waar ik beweer dat in veel poolstore spullen hetzelfde zit als in bleekwater.

Nou heb ik wat foto's genomen in de supermarkt, met een brakke telefoon, sorry daarvoor:

Het bewijs:

Dit spul kost bijna $20 per 4 gallon.

Let op de actieve ingredienten:

Sodium hypochlorite, 10%

En nu van de overbekende standaard Chlorox bleek, $1.79 voor 1.5 gallon.:

Sodium hypochlorite, 6%

Iets onduidelijk maar het staat er wel. Geloof je het niet pak maar eens een fles en kijk op de achterkant.

Dus, we mogen geen bleekwater gebruiken want dat is gevaarlijk en te geconcentreerd. Maar zolang het 'Pool Sanitizer' of zoiets marketingachtigs heet is het wel goed.
  woensdag 23 mei 2007 @ 18:03:56 #85
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_49694063
Openen van het zwembad.

Het bad, hier ergens achter te vinden dus:

We beginnen met het leegpompen van het regenwater wat bovenop het zeil ligt:

Een klein pompje in een emmer met gaten (zodat er geen bladeren in komen) doet het werk:

De emmer dus

Close up van de emmer, ook zichtbaar zijn de kikkervisjes. Er leven op dat moment al miljoenen diverse beestjes in.

Afvoer van het water op de straat:

Blijkbaar geen vies water, dit vogeltje vind het prima te drinken:

Afvoer vanuit een andere hoek:

Nadat al het water en rotzooi (bladeren, beestjes, takken etc.) er uit is gaan we het zeil er af halen:

Tadaa. Een vriend van me doet het zware werk. Het water zag er nog prachtig uit onder het zeil.

Er is natuurlijk heel wat dood spul afgezakt naar de bodem:

En regenwormen die onder het zeil zijn gekropen en toen de verdrinkingsdood vonden.

Niet gek de helderheid na de opening:

'Wapens' klaar om de rotzooi van de bodem te zuigen,. Gaat direct de straat op, dit wil je niet persé in je zandfilter:

Bijvullen met bronwater:

Een dagje wachten en dan de pomp laten draaien voor een tijdje, goed 'shocken' (met chloor, in mijn geval bleekwater) om alle organismen te doden. Ph/TA (Total alkanility) controleren en we kunnen zwemmen.
  donderdag 24 mei 2007 @ 11:16:52 #86
167723 sanni
Acima de seu
pi_49717603
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 18:03 schreef popolon het volgende:
< veel zwembad pic's>

Een dagje wachten en dan de pomp laten draaien voor een tijdje, goed 'shocken' (met chloor, in mijn geval bleekwater) om alle organismen te doden. Ph/TA (Total alkanility) controleren en we kunnen zwemmen.
Interessant. Begrijp dat jij daar staat te zwoegen?(poolman bent?) en in de VS ofsow woont?
  donderdag 24 mei 2007 @ 14:40:12 #87
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_49725419
Nou nou, je doet jezelf nu wel erg dom voor.

Zal van 't weekend nog wat foto's plaatsen, ik zie dat ik wat essentiele dingen ben vergeten: De filterinstallatie en m'n 'laboratorium' o.a.

[ Bericht 41% gewijzigd door popolon op 24-05-2007 14:46:28 ]
  vrijdag 25 mei 2007 @ 08:00:48 #88
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_49750882

Pomp + Zandfilterinstallatie, die was ik nog vergeten.
pi_49760540
hoe duur was deze zwembad in totaal prijs?

waar woon je tevens? ( usa als ik het goed begrijp?)
I pwn u!
  vrijdag 25 mei 2007 @ 17:49:27 #90
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_49770476
Het zwembad zat bij het huis. Maar een beetje bad kost toch zeker minimaal 15.000,=: Graven, leidingen, installatie, materiaal etc.

Een redelijke pomp heb je al vanaf 300,= , 't zelfde gaat op voor het filter. Ongeveer dan.
pi_49770788
valt mee dan... c.a. 20.000 min.
I pwn u!
pi_49770965
uiteraard ook wat je zelf doet / laat doen
  zaterdag 26 mei 2007 @ 06:42:26 #93
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_49784759
Klopt. Als je handig bent kom je zelf een heel eind.

Neemt niet weg dat je het wel goed wilt hebben. Als je een meerdere afvoerpunten hebt (skimmers) dan moet je toch heel wat graven. Vooral als die 3 meter onder de grond liggen.

En goede pijpleidingen gebruiken want je wilt niet dat 't kapot gaat. Daarom dat ik ook antivries in de leidingen giet als ik het zwembad sluit.

Ben al vier dagen achter elkaar wezen zwemmen zelfs nu het water nog wat fris is (22C). Ach 't is een kwestie van gewenning.
pi_49786597
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 06:42 schreef popolon het volgende:
Klopt. Als je handig bent kom je zelf een heel eind.

Neemt niet weg dat je het wel goed wilt hebben. Als je een meerdere afvoerpunten hebt (skimmers) dan moet je toch heel wat graven. Vooral als die 3 meter onder de grond liggen.

En goede pijpleidingen gebruiken want je wilt niet dat 't kapot gaat. Daarom dat ik ook antivries in de leidingen giet als ik het zwembad sluit.

Ben al vier dagen achter elkaar wezen zwemmen zelfs nu het water nog wat fris is (22C). Ach 't is een kwestie van gewenning.
ach 3 meter is peanuts als je niet al teveel last van grondwater hebt :-)

hehe! hier is het water nu al 26 graden ( en t kost niks extras! filterpomp draait toch wel )

alleen tis nog wat groen ipv mooi helder (blauwig)
pi_49791569
onlangs na een jaar of vijf toch het zand v/d filter eens vervangen. Zag redelijk groen eigenlijk nu terug heel proper
pi_49792568
hier is die ook weer proper, alleen nu nog ff de bodum stofzuigen :p
  zaterdag 26 mei 2007 @ 17:40:00 #97
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_49795629
Ou-Tannu, heb je foto's van jouw bad?
pi_50077115
Popolon, wat leuk om die foto's zo te zien!
  maandag 4 juni 2007 @ 00:12:54 #99
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_50077313
hoe duur is het dan wel niet om 3 25m banen aan te leggen? mooie baden in dit topic btw
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
pi_50082587
Popolon, wat ben je in de VS nu ongeveer kwijt voor zo'n huis, zonder in details te treden? Je hoort namelijk wel vaak dat huizen daar stukken minder kosten dan in Nederland, of valt dat wel mee?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')