Reken op 100 euro onderhoud per jaar en 1 euro per dag voor eventuele verwarming. De mensen die genoeg geld hebben om een zwembad te laten bouwen die kunnen dat ook nog wel ophoesten hoorquote:Op donderdag 21 september 2006 23:23 schreef DesiR0ck het volgende:
IK ZOU HET JE TEN STRENGSTE AFRADEN!!!!!!!!!
wij hadden in t vorige huis een zwembad, gebruikte we per jaar 2maandjes in de zomer....maar we hadden geen verwarmd bad......dat kost een vermogen.......en aan t onderhoud betaal je je ook scheel....aan chloor en dergelijke....want de PH-Waarde moet altijd goed blijven....anders krijg je zo'n groen-gekleurd bad....en je moet ook een soort van "stofzuiger" hebben, dat is een lange steel waarmee je de bodem schoonmaakt......en een aantal x perjaar opnieuw water aanvullen...
DUS een AFRADER
Jammer dat je een slechte ervaring hebt, waarschijnlijk een geval van slecht (of niet met de juiste middelen en/of verhoudingen) onderhouden. Je hebt hier wel met scheikunde te maken.quote:Op donderdag 21 september 2006 23:23 schreef DesiR0ck het volgende:
IK ZOU HET JE TEN STRENGSTE AFRADEN!!!!!!!!!
wij hadden in t vorige huis een zwembad, gebruikte we per jaar 2maandjes in de zomer....maar we hadden geen verwarmd bad......dat kost een vermogen.......en aan t onderhoud betaal je je ook scheel....aan chloor en dergelijke....want de PH-Waarde moet altijd goed blijven....anders krijg je zo'n groen-gekleurd bad....en je moet ook een soort van "stofzuiger" hebben, dat is een lange steel waarmee je de bodem schoonmaakt......en een aantal x perjaar opnieuw water aanvullen...
DUS een AFRADER
Nee qua mixen van middelen zat het wel goedquote:Op vrijdag 22 september 2006 00:11 schreef popolon het volgende:
[..]
Jammer dat je een slechte ervaring hebt, waarschijnlijk een geval van slecht (of niet met de juiste middelen en/of verhoudingen) onderhouden. Je hebt hier wel met scheikunde te maken.Chemie, je moet dus weten wat je in je bad gooit anders krijg je inderdaad vervelende resultaten.
Als het water van goede kwaliteit is kost onderhoud je ongeveer een paar minuten per dag.
Toen ik m'n bad opende zat er ook wat alg-aanslag in: Goed 'shocken' met chloor, Ph bijwerken, Ca waarde meten, TA waarde meten, het ergste even 'stofzuigen', een paar dagen de pomp met zandfilter laten draaien en het was kristalhelder.
Het kost echt wel maximaal een paar minuten er dag tijdquote:Op vrijdag 22 september 2006 00:26 schreef DesiR0ck het volgende:
[..]
Nee qua mixen van middelen zat het wel goed...je kunt wel een pomp laten draaien maar dat is alleen voor t kleine spul, de kleine beestjes e.d......maar het vuil wat terecht komt op de bodem moet je toch echt met een stofzuiger doen...en dat moet echt met regelmaat gebeuren....
volgens jouw is het een paar minuten per dag werk.....dat is het zeker niet....en los van de tijd, wat dacht je van de money
Huishoudschoonmaakmiddelen zijn erg goedkoop, water is gratis, ik haal het uit een bron (mijn geluk).quote:Op vrijdag 22 september 2006 00:26 schreef DesiR0ck het volgende:
[..]
Nee qua mixen van middelen zat het wel goed...je kunt wel een pomp laten draaien maar dat is alleen voor t kleine spul, de kleine beestjes e.d......maar het vuil wat terecht komt op de bodem moet je toch echt met een stofzuiger doen...en dat moet echt met regelmaat gebeuren....
volgens jouw is het een paar minuten per dag werk.....dat is het zeker niet....en los van de tijd, wat dacht je van de money
Een beetje pomp en (zand/DE) filter kost toch echt wat meer maar die gaan ook minimaal 10 jaar mee.quote:Op vrijdag 22 september 2006 00:27 schreef devv05 het volgende:
[..]
Het kost echt wel maximaal een paar minuten er dag tijdEn geld, volgens mij koop je zo'n pomp (van een paar tientjes) maar 1 keer toch? Slaat nergens op wat je allemaal zegt
Pomp/filter wel, maar die zit normaal al bij je zwembad en schaar ik dus niet bij onderhoudskosten. Hij heeft het over zo'n simpele stofzuiger van een paar tientjes. Als je over die kosten al moeilijk doet dan kun je beter helemaal niet aan een zwembad beginnenquote:Op vrijdag 22 september 2006 00:32 schreef popolon het volgende:
Een beetje pomp en (zand/DE) filter kost toch echt wat meer maar die gaan ook minimaal 10 jaar mee.
Maar goed, dat hangt van de hoeveelheid water af in je bad, ik heb een krachtige pomp en filter nodig met zo'n 60.000 liter water.
Oh vandaar.quote:Op vrijdag 22 september 2006 00:38 schreef devv05 het volgende:
[..]
Pomp/filter wel, maar die zit normaal al bij je zwembad en schaar ik dus niet bij onderhoudskosten. Hij heeft het over zo'n simpele stofzuiger van een paar tientjes. Als je over die kosten al moeilijk doet dan kun je beter helemaal niet aan een zwembad beginnen
Bij mijn ouders wordt het bad geloof ik inderdaad met een relatief normale CV warmgestookt. Tis wel een vrij grote normale CV ketelquote:Op donderdag 25 januari 2007 20:36 schreef Ou-Tannu het volgende:
hehe
wat ik nou zat te denken, verwarmen zou dat niet met een simpele CV ketel willen? :p dan is een paar min stoken wel genoeg om je watertje op te warmen (hooguit een andere pomp gebruiken die zonder druk bouwt in de ketel?)
mja, dat is niet zo`n rampquote:Op donderdag 25 januari 2007 20:44 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Bij mijn ouders wordt het bad geloof ik inderdaad met een relatief normale CV warmgestookt. Tis wel een vrij grote normale CV ketel, en die moet je wel echt dedicated voor je bad gebruiken.
Is je propaanfles vrij snel leegquote:Op donderdag 25 januari 2007 20:47 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
mja, dat is niet zo`n ramp![]()
denk alleen dat die niet echt op een propaanfles werkt bij default?
Awwww,quote:Op donderdag 25 januari 2007 17:53 schreef popolon het volgende:
Nog 3 maanden wachten ...
[afbeelding]
denk dat t wel mee valt? alleen CV voor bij stoken?quote:Op donderdag 25 januari 2007 20:48 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Is je propaanfles vrij snel leeg.
[..]
Awwww,
Je mag wel bij "ons" komen zwemmen
[afbeelding]
Enig idee hoeveel warmte er verdwijnt in een zwembadquote:Op donderdag 25 januari 2007 20:49 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
denk dat t wel mee valt? alleen CV voor bij stoken?
Mooi badje wel, alleen heb ik er niet zó veel geld voor over.quote:Op donderdag 25 januari 2007 20:48 schreef bleiblei het volgende:
Awwww,
Je mag wel bij "ons" komen zwemmen
[afbeelding]
genoeg :pquote:Op donderdag 25 januari 2007 20:54 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Enig idee hoeveel warmte er verdwijnt in een zwembad.
Laat staan een buitenbad.
Maar 50 liter is toch heel wat anders dan 60.000 liter, dat is ongeveer de hoeveelheid water in mijn badje.quote:Op donderdag 25 januari 2007 20:59 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
genoeg :p
maar ons pierenbadje was nu met 50 liter water ( 60 graden ) bij gooien al best goed op temperatuur te krijgen
Daar ging dan vast geen 60 kuub water inquote:Op donderdag 25 januari 2007 20:59 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
genoeg :p
maar ons pierenbadje was nu met 50 liter water ( 60 graden ) bij gooien al best goed op temperatuur te krijgen
hehehe, gmtaquote:Op donderdag 25 januari 2007 21:07 schreef popolon het volgende:
[..]
Maar 50 liter is toch heel wat anders dan 60.000 liter, dat is ongeveer de hoeveelheid water in mijn badje.
Mijn ouders hebben een buitenbad. 70.000 liter, eens per jaar nieuw water erin, en door de zon op laten warmen is genoeg. Wij houden dan ook van water met een temp van 22 graden ofzo. Anders koel je niet eens af. Daar hebben wij hem tenslotte wel voor.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 09:36 schreef Ron321 het volgende:
Je kan je zwembad wel verwarmen met een cv-ketel alleen moet deze van geschikt rvs zijn.
Ook kan je dan het beste regelen op de retourtemperatuur.
Wij verkopen deze ketels, de kleinste is 69kW.
Googel maar eens op zwembadketel.
Het eerste ja, dat het water er kristalhelder uitziet na opening is niet helemaal waar. Er zal toch altijd wat dode alg en andere dode troep naar de bodem gezonken zijn.quote:Op woensdag 16 mei 2007 16:33 schreef American_Nightmare het volgende:
Nieuw water erin eens per jaar hoeft echt niet. Wel in de winter lichtdicht afdekken met zwart zeil, met nog een net erover tegen de ergste rommel, en het water komt er na de winter kristalhelder weer onder het zeil uit.
eigenlijk moet je zorgen dat het water ook NIET stil staat in de winter maar jaquote:Op woensdag 16 mei 2007 16:53 schreef popolon het volgende:
[..]
Het eerste ja, dat het water er kristalhelder uitziet na opening is niet helemaal waar. Er zal toch altijd wat dode alg en andere dode troep naar de bodem gezonken zijn.
Maar dat is vrij eenvoudig op te zuigen, pomp meteen laten draaien, goed shocken (met chloorgehaltes ruim boven normaal niveau).
Met een testkit bekijken wanneer je Free Chlorine (FC) stand houdt. FC houdt in dat er nog chloor aanwezig is om eventueel organismen te doden, zolang FC niet meer is dan je Combined Chlorine (CC), wat inhoudt dat dat chloor is dat neet meer werkzaam is dmv het doden van organismen, zul je moeten blijven 'shocken'.
Daarnaast moet je je PH checken, je CYA (Cyanuric Acid) en je TA (Total Alkalinity) niveau goed krijgen om de balans te houden. Heb je je water in balans is het een kwestie van je pomp laten draaien een paar uur per dag (afhankelijk van het weer en hoeveel je zwemt), elke dag je Cl en PH checken (2 minuten werk) en gaan.
Klinkt allemaal erg veel werk, is het niet.
Vlak voordat je het zwembad 'sluit' (ik laat ongeveer de helft van het water er in zitten) moet je het goed shocken, meteen daara, zoals A_N al zei, een zwart zeil erover en klaar. Daarna wordt het vanzelf opgevuld met regen- en sneeuwwater. Dit water blijft dus op het zeil liggen, dit pomp je eraf met een klein pompje, die ik nu dus heb draaien.quote:Op woensdag 16 mei 2007 17:23 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
eigenlijk moet je zorgen dat het water ook NIET stil staat in de winter maar ja
Even vanuit dat jacuzzi topic waar ik beweer dat in veel poolstore spullen hetzelfde zit als in bleekwater.quote:
Interessant. Begrijp dat jij daar staat te zwoegen?(poolman bent?) en in de VS ofsow woont?quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:03 schreef popolon het volgende:
< veel zwembad pic's>
Een dagje wachten en dan de pomp laten draaien voor een tijdje, goed 'shocken' (met chloor, in mijn geval bleekwater) om alle organismen te doden. Ph/TA (Total alkanility) controleren en we kunnen zwemmen.
ach 3 meter is peanuts als je niet al teveel last van grondwater hebt :-)quote:Op zaterdag 26 mei 2007 06:42 schreef popolon het volgende:
Klopt. Als je handig bent kom je zelf een heel eind.
Neemt niet weg dat je het wel goed wilt hebben. Als je een meerdere afvoerpunten hebt (skimmers) dan moet je toch heel wat graven. Vooral als die 3 meter onder de grond liggen.![]()
En goede pijpleidingen gebruiken want je wilt niet dat 't kapot gaat. Daarom dat ik ook antivries in de leidingen giet als ik het zwembad sluit.
Ben al vier dagen achter elkaar wezen zwemmen zelfs nu het water nog wat fris is (22C). Ach 't is een kwestie van gewenning.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |