FOK!forum / Klaagbaak / En ja hoor, OV-Chipkaart een verkapte prijsverhoging
Zelvazaterdag 16 september 2006 @ 04:26
Uiteraard was dit te verwachten. Momenteel is er een overstapsysteem waarbij je van twee tot vier strippen een uur kunt overstappen en zelfs op het zelfde traject terug, oplopend tot 3,5 uur overstappen en traject terug bij 17 tot 20 strippen, zonder opnieuw te hoeven stempelen en/of een basisstrip extra te lappen.

Wat voeren ze nu in? Ongeacht hoeveel strippen je stempelt, voortaan heb je nog maar 35 minuten de tijd om over te stappen. Zit je langer in de bus dan 35 minuten (en ja, daarbij tellen ook vertragingen en overstaptijden), en je moet daarna nog overstappen, dan mag je gewoon doodleuk na de overstap nog een keer het basistarief dokken. Wil je op hetzelfde traject terug? Dan betaal je voortaan ALTIJD opnieuw de ritprijs, ook al is dat binnen 5 minuten.
MeAgainstTheWorldzaterdag 16 september 2006 @ 05:19
Ik zal het doorgeven!
Poit-zaterdag 16 september 2006 @ 06:33
Ja das kut.
daheizaterdag 16 september 2006 @ 08:09
Dat laatste kan ik me voorstellen, maar verplicht overstappen binnen 35 minuten gaat niet werken. Op sommige trajecten gaat dat simpelweg niet. Wat is je bron?
Camplozaterdag 16 september 2006 @ 08:11
Ik volg er geen fuck van
lady-wrbzaterdag 16 september 2006 @ 08:17
is dat ook met dat gelul met die gruwelijke k*tpoortjes, zoals ik tot mijn grote ergernis in rotterdam en omstreken mocht ervaren?
poe, ben ik blij dat ik er niet vaak hoef te zijn
daheizaterdag 16 september 2006 @ 08:31
Hmmm ik kon het me al niet voorstellen, maar het gaat heel anders werken. Je gaat dalijk de reiskosten per kilometer betalen. Dat is wel zo eerlijk, zeker voor mensen die net over een zonegrens wonen.
Dit is de werking:
Je stapt in en de kaartlezer leest jouw kaart uit en boekt het instap tarief af van (bijv.) 4 euro.
Je reis 20 minuten en 5 kilometer verder stap je uit. De kosten van bijv. 2,70 worden afgeboekt van de reeds betaalde 4 euro en bij het uitstappen wordt 1,30 euro weer bijgeboekt op je kaart.
Daarnst betaald je een vast bedrag die 35 minuten geldig blijft, dit bedrag zal wel iets van 30 to 60 cent zijn. Dit lijkt nog het meeste op het "oude instaptarief" (één strip extra afstempelen dan het aantal zones wat je wil reizen).
Brom:http://www.ov-chipkaart.nl/ikhebnoggeenovchipkaart/reizenmetdeovchipkaart

Ik vind het allemaal niet zo onlogisch! Zoals die kilometerprijs maar redelijk is.

Wat ik wel vreemd vind is dat de prijs voor de chipkaart dalijk gaat verschillen bij welk vervoersbedrijf je hem koopt...
clowncloonzaterdag 16 september 2006 @ 08:45
wat ik ook niet snap is dat JAREN lopen ze te klagen dat ze te weinig geld hebben om het OV beter te onderhouden, goedkoper te maken en betere service te verlenen. Maar ze zetten wel PEPERDURE rvs/glas installaties op alle kutstationnetjes. Waar komt dat geld vandaan?
wendytjezaterdag 16 september 2006 @ 08:49
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 08:31 schreef dahei het volgende:

Je stapt in en de kaartlezer leest jouw kaart uit en boekt het instap tarief af van (bijv.) 4 euro.
Je reis 20 minuten en 5 kilometer verder stap je uit. De kosten van bijv. 2,70 worden afgeboekt van de reeds betaalde 4 euro en bij het uitstappen wordt 1,30 euro weer bijgeboekt op je kaart.
dus bij het uitstappen moet je hem nog een keer door de kaartlezer doen?
zal lekker vlot gaan allemaal
Rewimozaterdag 16 september 2006 @ 08:53
Wat mij nog steeds niet duidelijk is, is hoe je een kind (railrunnerkaartje) moet meenemen? Ik kan nergens vinden hoe dat in zijn werk gaat straks.
Sanderzaterdag 16 september 2006 @ 08:56
Gek he, dat het OV in Nederland het kutst van de wereld is.
splendorzaterdag 16 september 2006 @ 09:03
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 08:56 schreef Slarioux het volgende:
Gek he, dat het OV in Nederland het kutst van de wereld is.


Zelvazaterdag 16 september 2006 @ 10:27
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 08:09 schreef dahei het volgende:
Dat laatste kan ik me voorstellen, maar verplicht overstappen binnen 35 minuten gaat niet werken. Op sommige trajecten gaat dat simpelweg niet. Wat is je bron?
Klik op het blauwe woordje in in mijn post.
stFzzaterdag 16 september 2006 @ 10:28
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 08:56 schreef Slarioux het volgende:
Gek he, dat het OV in Nederland het kutst van de wereld is.
Ja wat hebben we het toch slecht hier
Yildizzaterdag 16 september 2006 @ 10:32
En je naam is anderhalve euro waard

1
2
3
                              Prijs      Introductieprijs
Persoonlijke OV-chipkaart    ¤ 7,50       ¤ 1,50
Anonieme OV-chipkaart       ¤ 7,50      ¤ 3,00

Yildizzaterdag 16 september 2006 @ 10:33
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 08:56 schreef Slarioux het volgende:
Gek he, dat het OV in Nederland het kutst van de wereld is.
We hádden natuurlijk simpelweg het systeem uit Parijs kunnen kopieren, wat zo ongeveer de beste is, maar omdat dat de persoonlijke trots van onze ambtenaartjes krenkt, moeten we zelf wat infantiels bedenken, met minimaal 15 task-force's, natuurlijk.
Yildizzaterdag 16 september 2006 @ 10:36
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 08:31 schreef dahei het volgende:
Hmmm ik kon het me al niet voorstellen, maar het gaat heel anders werken. Je gaat dalijk de reiskosten per kilometer betalen. Dat is wel zo eerlijk, zeker voor mensen die net over een zonegrens wonen.
Ja. En soms kun je een bus nemen, soms een trein, en soms een tram.
Een volle trein lijkt me echter beter voor het milieu dan een dieselbus die 50x stil moet staan en optrekken, en ook nog eens een flinke omweg neemt.

Hebben ze daar rekening mee gehouden?
2609zaterdag 16 september 2006 @ 10:38
jij hebt echt wat tegen hem openbaar vervoer he
Zelvazaterdag 16 september 2006 @ 10:43
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 08:31 schreef dahei het volgende:
Hmmm ik kon het me al niet voorstellen, maar het gaat heel anders werken. Je gaat dalijk de reiskosten per kilometer betalen. Dat is wel zo eerlijk, zeker voor mensen die net over een zonegrens wonen.
Dit is de werking:
Je stapt in en de kaartlezer leest jouw kaart uit en boekt het instap tarief af van (bijv.) 4 euro.
Je reis 20 minuten en 5 kilometer verder stap je uit. De kosten van bijv. 2,70 worden afgeboekt van de reeds betaalde 4 euro en bij het uitstappen wordt 1,30 euro weer bijgeboekt op je kaart.
Je reist 40 minuten en na 36 minuten moet je nog een andere bus pakken. Dan betaal je eerst voor dat traject van 36 minuten met basistarief en daarna mag je in die andere bus voor dat traject betalen, ook met basistarief. Je betaalt dus met dat nieuwe systeem veel meer het basistarief.

Hoe kom je erbij dat er bedragen teruggestort worden? Dat ding rekent gewoon de trajectsprijs uit als je twee poortjes, scanpunten gepasseerd bent. Het enige wat je terugkrijgt is datgene wat je niet gebruikt hebt aan trajectsprijs en basistarieven. Dus waar je het voordeel ziet, ik weet het niet. Als ik nu een 45-strippenkaart koop en de buschauffeur stempelt er maar twee af, dan ga ik toch ook niet juichen omdat ik er nog 43 terug krijg?
quote:
Daarnst betaald je een vast bedrag die 35 minuten geldig blijft, dit bedrag zal wel iets van 30 to 60 cent zijn. Dit lijkt nog het meeste op het "oude instaptarief" (één strip extra afstempelen dan het aantal zones wat je wil reizen).
Ja, precies. Behalve dat dat nu dat instaptarief nog maar 35 minuten gebruikt kan worden in plaats van minimaal een uur en je niet meer op hetzelfde traject terugkunt. Dát is de asociale prijsverhoging.
quote:
Ik vind het allemaal niet zo onlogisch! Zoals die kilometerprijs maar redelijk is.
En het leuke is dat er nog geen enkele duidelijkheid is over wat voor kilometers we het hier hebben. Reken er maar op dat dat niet hemelsbreed gaat worden. Dan mag jij betalen voor de enorme omwegen die bussen maken.


Die poortjes mogen ze trouwens van mij nu allemaal omver schoppen. Het systeem werkt nog niet eens, maar als je met de trein naar Schiedam gaat, kom je het station niet uit zonder iets te stempelen, ook al hoef je helemaal niets te stempelen omdat je enkel met de trein reist. Kan je weer vijf minuten op zoek naar een stukje papier om in de stempelautomaat te rammen.

Maar ja, ooit was het nog de bedoeling dat de OV-chipkaart een uniform tarief zou inhouden voor heel het openbaar vervoer. Lees: je stapt in en je stapt ergens uit en daar staat gewoon een vaste ritprijs voor, ongeacht de vervoerder. Nee, wat gaan we nu doen? Ieder vervoerdertje houdt zijn eigen tariveringssysteem zodat je voor elk tussentraject dat je reist weer apart moet gaan betalen. Dát is precies hetzelfde als nu het geval is. Voer het dan niet in.

Ook nog leuk is om te vermelden dat een nieuwe vervoerder en huidige vervoerders op de Nederlandse markt zich helemaal niet hoeven aan te sluiten bij Translink, het bedrijf van de OV-chipkaart en een samenwerkingsverband van de vervoerders Connexxion, GVB, HTM, NS en RET.

En al die andere bedrijven dan? BBA, Syntus, Noordned etcetera etcetera? Die zijn echt niet gedwongen om zich aan te sluiten bij Translink. Zou ik ook geen zin in hebben als ik kennelijk al niet bij het samenwerkingsverband mag horen en de vijf schijnbaar enkel hun zin willen doordrijven.

Nieuwe bedrijven? Nee hoor, die hoeven zich niet aan te sluiten bij het nieuwe systeem. Dat mag niet van Europa omdat het concurrentievervalsing is om voorwaarden te stellen waar bedrijven bij het betreden van een nieuwe markt aan zouden moeten voldoen. Net zoals Nederland het vorige statiegeldsysteem met verplicht hervulbare flessen van Europa niet in stand mocht houden.

[ Bericht 20% gewijzigd door Zelva op 16-09-2006 10:57:43 ]
2609zaterdag 16 september 2006 @ 10:44
hoe kan je dan eigelijk reizen zonder zo een kaart

niet dat ik ooit met het openbaar vervoer ga (dat is voor arme mensen) maar je weet maar nooit
Sanderzaterdag 16 september 2006 @ 10:46
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 10:38 schreef 2609 het volgende:
jij hebt echt wat tegen hem openbaar vervoer he
Het is dan ook gewoon kut in Nederland.
Zelvazaterdag 16 september 2006 @ 10:59
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 10:44 schreef 2609 het volgende:
hoe kan je dan eigelijk reizen zonder zo een kaart
Niet.

Als je één keer in je hele leven met het openbaar vervoer wilt, dan betaal je lekker minimaal 7 euro 50 voor een anonieme chipkaart, nog afgezien van de ritprijs.
Urvinzaterdag 16 september 2006 @ 11:39
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 10:46 schreef Slarioux het volgende:

[..]

Het is dan ook gewoon kut in Nederland.
Ooit in de US geweest?
Zelvazaterdag 16 september 2006 @ 11:42
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 08:53 schreef Rewimo het volgende:
Wat mij nog steeds niet duidelijk is, is hoe je een kind (railrunnerkaartje) moet meenemen? Ik kan nergens vinden hoe dat in zijn werk gaat straks.
Je schaft een chipkaart aan voor je kind. Je gaat naar een oplaadpunt op een NS-station en laadt daar het product 'railrunner', mits ze dat dan nog hebben natuurlijk. Net zoals je nu een railrunnerkaartje uit de automaat trekt, alleen dan wat moeilijker. Vergeet niet een pasfoto en legitimatiebewijs van het kind mee te nemen om überhaupt een chipkaart voor hem/haar aan te vragen.


Wat een voordelen die ov-chipkaart hè.
hartelooszaterdag 16 september 2006 @ 11:43
voor mij zou het goedkoper zijn dan met strippenkaarten als ik die 35minuten overstap tijd kon halen
Zelvazaterdag 16 september 2006 @ 11:44


[ Bericht 100% gewijzigd door Zelva op 16-09-2006 11:45:43 ]
viagraapzaterdag 16 september 2006 @ 12:02
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 10:43 schreef Zelva het volgende:

Die poortjes mogen ze trouwens van mij nu allemaal omver schoppen. Het systeem werkt nog niet eens, maar als je met de trein naar Schiedam gaat, kom je het station niet uit zonder iets te stempelen, ook al hoef je helemaal niets te stempelen omdat je enkel met de trein reist. Kan je weer vijf minuten op zoek naar een stukje papier om in de stempelautomaat te rammen.
Er zitten 2 gleuven in die gele dingen slimmerik. De bovenste is dat stempelding waar je het over had, maar een stukje naar onder zit een gleuf waar je alles in kan stoppen, dan gaat het poortje open zonder inktverbruik
viagraapzaterdag 16 september 2006 @ 12:04
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 10:44 schreef 2609 het volgende:
hoe kan je dan eigelijk reizen zonder zo een kaart

niet dat ik ooit met het openbaar vervoer ga (dat is voor arme mensen) maar je weet maar nooit
Dat is voor arme mensen? Jij hebt echt een beperkt wereldbeeld he, zielepiet. Komt zeker door die hilton invloed
Wat nou als je 14 bent, je school te ver is om te fietsen, en je ouders beide werken? Wat blijft er over? OV ja
BobbyBzaterdag 16 september 2006 @ 12:05
En dat is nu 1 van de 93673 redenen waarom ik niet met het OV ga
BobbyBzaterdag 16 september 2006 @ 12:06
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 11:39 schreef Urvin het volgende:

[..]

Ooit in de US geweest?
Maar ja, daar kun je vanaf je 16e al auto rijden en de benzine kost daar geen drol, dus dat is al snel opgelost.
Eixzaterdag 16 september 2006 @ 12:14
Ik vind het huidige zone systeem anders best handig. Ik woon namelijk helemaal in het oosten van Sittard, mijn school ligt helemaal in het westen. Is ongeveer een kwartier met de bus, maar is nog net dezelfde zone. Dus ik chip altijd fijn 88 cent met mijn chipknip. Als ik per kilometer moet gaan betalen denk ik dat ik meer moet betalen.

Waarom moet er eigelijk persé weer een nieuwe chipkaart komen voor het OV, de chipknip werkt perfect in de bus.
En1gmazaterdag 16 september 2006 @ 12:16
Openbaar vervoer!

Daar zat ik vroeger ook in...
Koewamzaterdag 16 september 2006 @ 12:28
Echt kut is dat ja. Maargoed, kun je wel weer makkelijk mee smokkelen, zoals alvast uitchecken in de tram als je er nog een half uur in moet zitten...
Yildizzaterdag 16 september 2006 @ 13:32
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 11:39 schreef Urvin het volgende:

[..]

Ooit in de US geweest?
Ja, de bevolkingsdichtheid is totaal vergelijkbaar.
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 12:28 schreef Koewam het volgende:
Echt kut is dat ja. Maargoed, kun je wel weer makkelijk mee smokkelen, zoals alvast uitchecken in de tram als je er nog een half uur in moet zitten...
Whehe, die had ik nog niet bedacht.
daheizaterdag 16 september 2006 @ 20:25
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 10:32 schreef Yildiz het volgende:
En je naam is anderhalve euro waard
[ code verwijderd ]

Oh gelukkig maar anderhalve euro! Op deze manier hebben mensen nog wel een keus! Ik had een verschil verwacht van gratis en 8 euro ofzo...
daheizaterdag 16 september 2006 @ 20:26
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 10:33 schreef Yildiz het volgende:

[..]

We hádden natuurlijk simpelweg het systeem uit Parijs kunnen kopieren, wat zo ongeveer de beste is, maar omdat dat de persoonlijke trots van onze ambtenaartjes krenkt, moeten we zelf wat infantiels bedenken, met minimaal 15 task-force's, natuurlijk.
Niet zo negatief! Ik denk dat ze echt wat goeds en redelijk eerlijk hebben bedacht als is die overstaptijd wel een beetje kort...
daheizaterdag 16 september 2006 @ 20:27
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 10:36 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ja. En soms kun je een bus nemen, soms een trein, en soms een tram.
Een volle trein lijkt me echter beter voor het milieu dan een dieselbus die 50x stil moet staan en optrekken, en ook nog eens een flinke omweg neemt.

Hebben ze daar rekening mee gehouden?
Daar veranderd toch niets aan?
Q.zaterdag 16 september 2006 @ 20:29
Die hele OV-chipkaart is enorme naaierij, de klanten gaan er enorm op achteruit. Mits het ooit gaat werken, de testssytemen werken voor geen meter. Leuk leesvoer:

http://www.fransmensonides.nl/chip1.htm
http://www.fransmensonides.nl/chip2.htm
http://www.fransmensonides.nl/chip3.htm
http://www.fransmensonides.nl/chip4.htm
Echo99zaterdag 16 september 2006 @ 20:29
Waar kan je je druk om maken zeg...
Q.zaterdag 16 september 2006 @ 20:30
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 20:29 schreef Echo99 het volgende:
Waar kan je je druk om maken zeg...
Over flink genaaid worden.
daheizaterdag 16 september 2006 @ 20:34
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 12:14 schreef Eix het volgende:
Ik vind het huidige zone systeem anders best handig. Ik woon namelijk helemaal in het oosten van Sittard, mijn school ligt helemaal in het westen. Is ongeveer een kwartier met de bus, maar is nog net dezelfde zone. Dus ik chip altijd fijn 88 cent met mijn chipknip. Als ik per kilometer moet gaan betalen denk ik dat ik meer moet betalen.

Waarom moet er eigelijk persé weer een nieuwe chipkaart komen voor het OV, de chipknip werkt perfect in de bus.
Jij hebt nu dus geluk, maar stel dat je nét voor de zone grens woont en er na drie haltes weer uit moet? Dan betaal je eigenlijk te veel.
Reizen met de chipknip werkt goed met het huidige systeem. Als ze "betalen per kn" in gaan voeren werkt dit echter ni et meer. (het duurt te lang).
daheizaterdag 16 september 2006 @ 20:36
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 12:28 schreef Koewam het volgende:
Echt kut is dat ja. Maargoed, kun je wel weer makkelijk mee smokkelen, zoals alvast uitchecken in de tram als je er nog een half uur in moet zitten...
Uitchecken is uitstappen. Als je dat niet doet kom je er volgens mij niet/moeilijker weer uit. Het systeem verwacht immers dat je je uitcheckt als je uitstapt.
DennisMoorezaterdag 16 september 2006 @ 20:37
Wat is trouwens de capaciteit van die poortjes?
Zijn die berekend op de enorme hoeveelheden mensen die in de spits de treinen uit- en instromen?
Koewamzaterdag 16 september 2006 @ 20:38
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 20:29 schreef Q. het volgende:
Die hele OV-chipkaart is enorme naaierij, de klanten gaan er enorm op achteruit. Mits het ooit gaat werken, de testssytemen werken voor geen meter. Leuk leesvoer:

http://www.fransmensonides.nl/chip1.htm
http://www.fransmensonides.nl/chip2.htm
http://www.fransmensonides.nl/chip3.htm
http://www.fransmensonides.nl/chip4.htm
Ik word hier helemaal bang van.
Koewamzaterdag 16 september 2006 @ 20:38
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 20:36 schreef dahei het volgende:

[..]

Uitchecken is uitstappen. Als je dat niet doet kom je er volgens mij niet/moeilijker weer uit. Het systeem verwacht immers dat je je uitcheckt als je uitstapt.
Dus je zit vast in de tram of bus dan over een tijd? Lijkt me niet. Bij de metro is het een ander verhaal natuurlijk, maar die poortjes kun je gewoon openduwen. (maar dan uiteraard niet inchecken. )
Mikkiezaterdag 16 september 2006 @ 20:39
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 91% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 13:18:27 ]
Q.zaterdag 16 september 2006 @ 20:40
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 20:36 schreef dahei het volgende:

[..]

Uitchecken is uitstappen. Als je dat niet doet kom je er volgens mij niet/moeilijker weer uit. Het systeem verwacht immers dat je je uitcheckt als je uitstapt.
In de tram en bus is er sowieso goed mee te smokkelen, controles zullen ook een stuk lastiger worden denk ik. Je hebt er immers apparatuur voor nodig. Ik voorzie dan ook een toename van zwartrijders vooral op de bus.
Koewamzaterdag 16 september 2006 @ 20:40
En dat je ID aan je kaart wordt gekoppeld vind ik nog enger. Eerst de ID-plicht, opslag van internet- en belgegevens nu kunnen ze je reisgedrag monitoren.
Nachtdierzaterdag 16 september 2006 @ 20:54
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 08:45 schreef clowncloon het volgende:
wat ik ook niet snap is dat JAREN lopen ze te klagen dat ze te weinig geld hebben om het OV beter te onderhouden, goedkoper te maken en betere service te verlenen. Maar ze zetten wel PEPERDURE rvs/glas installaties op alle kutstationnetjes. Waar komt dat geld vandaan?
Idd!

En als het dan ook nog eens geen zwartrijders tegenhoudt, dan is het pure geldverspilling.
Yildizzaterdag 16 september 2006 @ 20:58
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 20:27 schreef dahei het volgende:

[..]

Daar veranderd toch niets aan?
Nou, als je nu ineens per kilometer gaat betalen, ongeacht of het een trein of bus is, is het wel erg krom ja.
Nu betaal je voor een bus per km veel meer, logisch.

Daarbij, ik snap dat hele uitchecken bij het uitstappen ook niet, welke randdebiel heeft dat uitchecken bedacht?
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 20:37 schreef DennisMoore het volgende:
Wat is trouwens de capaciteit van die poortjes?
Zijn die berekend op de enorme hoeveelheden mensen die in de spits de treinen uit- en instromen?
Kijkend naar vorige projecten van de overheid, denk ik dat men hier niet eens over nagedacht heeft.
Zelvazaterdag 16 september 2006 @ 21:28
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 20:26 schreef dahei het volgende:
Niet zo negatief! Ik denk dat ze echt wat goeds en redelijk eerlijk hebben bedacht als is die overstaptijd wel een beetje kort...
Dat is allemaal wel leuk en aardig dat er wat goeds en redelijk eerlijk is bedacht, maar geef eens één argument waarom dit überhaupt ingevoerd zou moeten worden? Wat is hét voordeel ten opzichte van het huidige systeem dat een miljoenen- en miljoenen- miljoenen kostend nieuw systeem rechtvaardigt?Alleen de proef in Rotterdam kost al 2,2 miljoen euro en dat is alleen voor het uitdelen van goedkopere chipkaarten. Moet je nagaan wat het het hele project kost, met voordelen voor de reiziger die bijna nihil zijn.
Zelvazaterdag 16 september 2006 @ 21:53
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 20:29 schreef Q. het volgende:
Die hele OV-chipkaart is enorme naaierij, de klanten gaan er enorm op achteruit. Mits het ooit gaat werken, de testssytemen werken voor geen meter. Leuk leesvoer:

http://www.fransmensonides.nl/chip1.htm
http://www.fransmensonides.nl/chip2.htm
http://www.fransmensonides.nl/chip3.htm
http://www.fransmensonides.nl/chip4.htm


Er zijn dus nog meer mensen die doorhebben dat het een volkomen belachelijk systeem is.

Vooral frappant is dat blijkt dat één bus met een defect uitcheckssysteem al tot onoverkomenlijke problemen zal leiden voor elke reiziger die met die bus gaat. Die bus kan dus niet ingezet worden. Nu weet ik waarvoor die prijsverhogingen nodig zijn: uitbreiding van het wagenpark.
quote:
Later die middag ontdekte ik op Zalmplaat dat je, na een station verlaten te hebben, dat niet zo maar opnieuw kunt betreden. Je krijgt dan een foutmelding dat je twee keer probeert uit te checken. Pas na vijf minuten is de ban opgeheven, en kun je terugkeren.


Inderdaad. Je kind zou maar net wegrennen als jij door het poortje gaat. Dan kan er vijf minuten van alles gebeuren en je mag lijdzaam toezien.

En niet te vergeten: je zou per ongeluk aan de verkeerde zijde van het station zitten. Kun je of 5 minuten wachten, of helemaal omlopen en natuurlijk mis je dan weer de bus.
LoggedInzaterdag 16 september 2006 @ 22:02
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 20:37 schreef DennisMoore het volgende:
Wat is trouwens de capaciteit van die poortjes?
Zijn die berekend op de enorme hoeveelheden mensen die in de spits de treinen uit- en instromen?
op het metro station niet. Ze gaan enorm langzaam open, af en toe gaan ze opeens dicht terwijl je er doorheen loopt (elke ochtend zie ik wel weer iemand die ff klem komt te zitten tussen die 2 deurtjes), ...

Nee, dit is echt weggegooid geld. Het ontwerp, de uitvoering, ... Een typisch 100% falend overheidsplan waar niet over nagedacht is, en waar miljoenen mensen elke dag opnieuw het slachtoffer van zullen zijn
Zelvazaterdag 16 september 2006 @ 22:08
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 20:40 schreef Q. het volgende:
In de tram en bus is er sowieso goed mee te smokkelen, controles zullen ook een stuk lastiger worden denk ik. Je hebt er immers apparatuur voor nodig. Ik voorzie dan ook een toename van zwartrijders vooral op de bus.
In de trein soms ook. Op lang niet alle stations komen poortjes te staan, maar alleen in- en uitcheckpalen.
NordicBluezaterdag 16 september 2006 @ 22:09
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 09:03 schreef splendor het volgende:

[..]

[afbeelding]

Yildizzaterdag 16 september 2006 @ 22:13
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 22:02 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

op het metro station niet. Ze gaan enorm langzaam open, af en toe gaan ze opeens dicht terwijl je er doorheen loopt (elke ochtend zie ik wel weer iemand die ff klem komt te zitten tussen die 2 deurtjes), ...

Nee, dit is echt weggegooid geld. Het ontwerp, de uitvoering, ... Een typisch 100% falend overheidsplan waar niet over nagedacht is, en waar miljoenen mensen elke dag opnieuw het slachtoffer van zullen zijn
Nog net voordat het OV gaat privatiseren, vind de overheid het nodig even te laten zien hoe 'wijs en goed' het wel niet is. Alles voor het geesteskindje (pasje ipv kaartje), zelfs al verneukt het heel het proces.
Driewerf
Zelvazaterdag 16 september 2006 @ 22:16
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 22:13 schreef Yildiz het volgende:
Nog net voordat het OV gaat privatiseren, vind de overheid het nodig even te laten zien hoe 'wijs en goed' het wel niet is. Alles voor het geesteskindje (pasje ipv kaartje), zelfs al verneukt het heel het proces.
Driewerf
Volgens mij is heel het plan het geesteskind van het openbaar vervoer op uitdrukkelijke wens om de stripkaart te moderniseren en bedacht door Trans Link Systems, vijf openbaar-vervoerbedrijven. De overheid doet alleen aan ondersteuning voor de invoering en afremming van de doldrieste ideeën van Trans Link.
Q.zaterdag 16 september 2006 @ 22:23
Waarom kunnen we in dit land nooit iets gewoon een keer goed doen of een goed systeem kopiëren maar moeten we steeds opnieuw het wiel uitvinden ("kijk, vierkante wielen, zou dat werken? laten we het proberen!")

Yildizzaterdag 16 september 2006 @ 22:33
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 22:16 schreef Zelva het volgende:

[..]

Volgens mij is heel het plan het geesteskind van het openbaar vervoer op uitdrukkelijke wens om de stripkaart te moderniseren en bedacht door Trans Link Systems, vijf openbaar-vervoerbedrijven. De overheid doet alleen aan ondersteuning voor de invoering en afremming van de doldrieste ideeën van Trans Link.
Die 5 zijn volledig privaat? Die wens klinkt me namelijk bekend, uit de mond van ambtenaren.

Het lijkt me namelijk niet, dat als er échte keuze was, de consument dit zou kiezen.
Het voegt niets toe, het is niets beter, het is niet bijster veel sneller, en een kopie van het Parijse systeem wat zich ondertussen bewezen heeft, is niet terug te vinden.

Het uitchecken is al te belachelijk voor woorden, en dan heb ik het niet eens over het gesjoemel met persoonsgegevens.

[ Bericht 7% gewijzigd door Yildiz op 16-09-2006 22:42:11 ]
Zelvazaterdag 16 september 2006 @ 23:10
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 22:33 schreef Yildiz het volgende:
Die 5 zijn volledig privaat?
Daar zit wat in ja, sorry.
Rens_Wilderszaterdag 16 september 2006 @ 23:26
Ik vind dat nieuwe systeem alleen al stom omdat ik moeite moet doen het te begrijpen. Laat het gewoon zoals het is, het werkt toch.
Koewamzondag 17 september 2006 @ 12:21
En bovendien is het veel lastiger voor controleurs. Het systeem is in het begin absoluut niet onfeilbaar. Zwartrijden wordt zeer makkelijk, en boetes gemakkelijk kwijtgescholden omdat er simpelweg te veel hiaten zijn.

GRATIS OV JEEJ!

Zullen we de kranten op de hoogte stellen van dit topic?
Yildizzondag 17 september 2006 @ 12:29
quote:
Op zondag 17 september 2006 12:21 schreef Koewam het volgende:
En bovendien is het veel lastiger voor controleurs. Het systeem is in het begin absoluut niet onfeilbaar. Zwartrijden wordt zeer makkelijk, en boetes gemakkelijk kwijtgescholden omdat er simpelweg te veel hiaten zijn.

GRATIS OV JEEJ!

Zullen we de kranten op de hoogte stellen van dit topic?
Ik dacht dat men op deze manier de controleurs niet meer nodig had.

Schijnbaar is men dan ook even vergeten dat controleurs ook bijdragen aan de veiligheid, en het veiligheidsgevoel binnen het OV. Controleurs doen namelijk méér dan kaartjes knippen.
Koewamzondag 17 september 2006 @ 12:34
quote:
Op zondag 17 september 2006 12:29 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ik dacht dat men op deze manier de controleurs niet meer nodig had.

Schijnbaar is men dan ook even vergeten dat controleurs ook bijdragen aan de veiligheid, en het veiligheidsgevoel binnen het OV. Controleurs doen namelijk méér dan kaartjes knippen.
Op een fluitje blazen en de deuren sluiten ja.

Denk wel dat ze een apparaat krijgen. In 2020.
Tha_Tzondag 17 september 2006 @ 12:44
Gelukkig wacht ik pas een half jaar ofzo op mijn OV-chip . Eer dat het hier in het Zuiden komt zullen alle hiaten er wel weer uit zijn
parselmouthzondag 17 september 2006 @ 12:55
Als chipkaarttester word je al enorm genaaid. Vaak genoeg gezien dat deze mensen proberen in te checken en dat kutpaaltje dus gewoon weer kapot is. Die mochten dus gewoon een strippenkaart erbij gaan dokken, anders mochten ze niet mee van meneer de buschauffeur.
Yildizzondag 17 september 2006 @ 13:00
quote:
Op zondag 17 september 2006 12:44 schreef Tha_T het volgende:
Gelukkig wacht ik pas een half jaar ofzo op mijn OV-chip . Eer dat het hier in het Zuiden komt zullen alle hiaten er wel weer uit zijn
Ik heb met het afhalen van mijn OV ook zo'n formulier (een A4-vodje) getekend dat ik die OV-chip wou.
Dat is ook al dik een half jaar geleden.

Daarin stond ook een vakje wat je aan kon kruisen, zodat men je gegevens niet met derden ging delen. Tenminste, dat beloven ze dan op papier.
Daarna zette ik mijn handtekening. Ik mocht er verder geen kopie of foto van maken. Zeer vreemd, gezien je bij elk bedrijf, notaris of waar dan ook altijd een kopie meekrijgt.

Ik was dan ook niet verbaasd toen ik las dat de overheid wou dat de AIVD dat bij ging houden.
Zou je dat als 'een derde partij' kunnen zien, en daarmee contractbreuk?
wolfrolfdonderdag 11 januari 2007 @ 00:49
TVP.

Ik heb vandaag voor het eerst voor de Rotterdamse metro mijn OV chip kaart gebruikt. Deksels handig!
wolfrolfdonderdag 11 januari 2007 @ 01:52
quote:
En het vervolg.. http://www.fransmensonides.nl/useitloseit.htm
Colnagodonderdag 11 januari 2007 @ 01:55
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 08:31 schreef dahei het volgende:
Hmmm ik kon het me al niet voorstellen, maar het gaat heel anders werken. Je gaat dalijk de reiskosten per kilometer betalen. Dat is wel zo eerlijk, zeker voor mensen die net over een zonegrens wonen.
Dit is de werking:
Je stapt in en de kaartlezer leest jouw kaart uit en boekt het instap tarief af van (bijv.) 4 euro.
Je reis 20 minuten en 5 kilometer verder stap je uit. De kosten van bijv. 2,70 worden afgeboekt van de reeds betaalde 4 euro en bij het uitstappen wordt 1,30 euro weer bijgeboekt op je kaart.
Daarnst betaald je een vast bedrag die 35 minuten geldig blijft, dit bedrag zal wel iets van 30 to 60 cent zijn. Dit lijkt nog het meeste op het "oude instaptarief" (één strip extra afstempelen dan het aantal zones wat je wil reizen).
Brom:http://www.ov-chipkaart.nl/ikhebnoggeenovchipkaart/reizenmetdeovchipkaart

Ik vind het allemaal niet zo onlogisch! Zoals die kilometerprijs maar redelijk is.

Wat ik wel vreemd vind is dat de prijs voor de chipkaart dalijk gaat verschillen bij welk vervoersbedrijf je hem koopt...
Wel vreemd dat je eerst teveel geld moet betalen als je maar een gedeelte van de rit meegaat.

Verder verwacht ik grote problemen met het systeem en dat zou betekenen dat je bijboeking vaak niet meer doorgaat.
Colnagodonderdag 11 januari 2007 @ 02:02
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 10:43 schreef Zelva het volgende:


Hoe kom je erbij dat er bedragen teruggestort worden?
De bedoeling was/is dat je de volledige ritprijs betaald bij het instappen en bij het eerder uitstappen zou je dus geld terugkrijgen.
Maar dat systeem is nu al vaak buiten werking (kijk maar of je bussen ziet zonder lijnnummer of bestemming) en dat gaat ook gebeuren als die OV chipkaart er is natuurlijk.

Verder is het de bedoeling dat je kaart op afstand gelezen gaat worden dus je kunt hem gewoon in je zak laten zitten (als het werkt natuurlijk).
Yildizdonderdag 11 januari 2007 @ 08:41
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 01:52 schreef wolfrolf het volgende:

[..]

En het vervolg.. http://www.fransmensonides.nl/useitloseit.htm
quote:
[..]Terug naar Amsterdam. Een waakzame controleur bij de roltrap riep me op die decembermiddag achterna: ‘Dat is helemaal geen OV-chipkaart!’
- ‘Welles’, antwoordde ik gevat. Ik verwachtte dat de hele op het station aanwezige roedel bewakers, controleurs, informatiemedewerkers en geüniformeerde nietsnutten nu in actie zou treden om zich op me te storten, maar dat gebeurde niet; ik ging vrijuit. Toen heb ik de volgende roltrap terug genomen, om de controlefunctionaris erop te wijzen dat er in Nederland nog een grote stad is, dat die stad ook een vervoersbedrijf heeft, dat dat bedrijf ook OV-chipkaarten uitgeeft, en dat die een ander kleurtje hebben dan die in zijn eigen stad. Ik vraag me werkelijk af, welke imbeciel bedacht heeft, dat elk vervoerbedrijf zijn eigen model OV-chipkaart mag ontwerpen. Veronderstel, dat je in Zeeland andere paspoorten had dan in Groningen![..]
Een aparte kleur chipkaart voor elke regio.
quote:
Zeker eerlijker dan het voorstel van het IPO (Inter Provinciaal Overlegorgaan). Die hebben voorgesteld, nu alvast de sterabonnementen duurder te maken, zodat de consument kan wennen aan het nog hogere chipkaarttarief dat men in petto heeft.
Wie verzint dit soort achterlijke naaistreken?

[ Bericht 13% gewijzigd door Yildiz op 11-01-2007 09:05:08 ]
Zelvavrijdag 12 januari 2007 @ 20:12
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 01:52 schreef wolfrolf het volgende:
En het vervolg.. http://www.fransmensonides.nl/useitloseit.htm
And the farce goes on...


Pas nog een keer een metro in Rotterdam gepakt. Daar hangen al tijden van die popiejopie-posters die ons de voordelen van het ov-chipkaartsysteem uitleggen. Uiteraard zonder daarbij de duizend nadelen te noemen en met de gebruikelijke glasharde leugens over de voordelen. Ook werd ongeveer de volgende mededeling gedaan:
quote:
Vanaf begin 2007 kunt u alleen nog met de ov-chipkaart reizen in de metro
Excuse me? Het zou al een wonder zijn als dit systeem in 2024 foutloos werkt en bovendien blijft nog tot zeker 2009 de strippenkaart gewoon geldig, óók in de metro.

Waar haalt zo'n bedrijf het lef vandaan om zulke pertinente onzin te verkopen?
Q.vrijdag 12 januari 2007 @ 20:36
Mooi systeem.
ouderejongerevrijdag 12 januari 2007 @ 20:41
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 09:03 schreef splendor het volgende:

[..]

[afbeelding]


Daar hebben de mensen wel restepc voor elkaar, kijk ze allemaal lachen en plaats voor elkaar vrijhouden. Hier in Nederland slaan mensen elkaar de hersens in in de trein.

Trein te vol op station Voorburg
parselmouthvrijdag 12 januari 2007 @ 23:38
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 08:41 schreef Yildiz het volgende:
Wie verzint dit soort achterlijke naaistreken?
Echt absurt, elk jaar wordt die ongein weer duurder (roze strippenkaart ook weer 10 cent duurder ffs)
. Als je naar de bedragen kijkt van een jaarabonnement voor de bus/metro/tram, je ogen donderen uit hun kassen.
Maar het blijft natuurlijk verschrikkelijk vreemd dat mensen liever in hun auto stappen en het risico nemen om in een file terecht tekomen, in plaats van lekker relaxed reizen met de metro, waar 6 pubers om je heen zitten met hun hiphop of hardcore op het allerhoogste volume, metro's die 3 keer per week storingen hebben, metro's die niet op tijd rijden en bussen die of 10 minuten te vroeg, of 10 minuten te laat komen, maar nooit op tijd!
TC03zaterdag 13 januari 2007 @ 00:06
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 20:37 schreef DennisMoore het volgende:
Wat is trouwens de capaciteit van die poortjes?
Zijn die berekend op de enorme hoeveelheden mensen die in de spits de treinen uit- en instromen?
Ja, want die poortjes staan er al dik een jaar.
TC03zaterdag 13 januari 2007 @ 00:09
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 23:38 schreef parselmouth het volgende:

[..]

metro's die 3 keer per week storingen hebben, metro's die niet op tijd rijden en bussen die of 10 minuten te vroeg, of 10 minuten te laat komen, maar nooit op tijd!
Of bussen die gewoon niet komen. Sta je daar, al 10 minuten te wachten in kou en wind.
Yildizzaterdag 13 januari 2007 @ 00:15
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 20:37 schreef DennisMoore het volgende:
Wat is trouwens de capaciteit van die poortjes?
Zijn die berekend op de enorme hoeveelheden mensen die in de spits de treinen uit- en instromen?
Die poortjes zijn ronduit infantiel. Ze kunnen niet anders werken dan treindeuren of liftdeuren.. Als het druk is, dramt iedereen zich er doorheen, met of zonder lezen van de chipkaart. Dit omdat die deuren niet een persoon fijn mogen knijpen. Voor de veiligheid is het dus zo dat ze niet krachtig genoeg dicht kunnen gaan.
Daar moet je dus wat anders plaatsen dan simpele deurtjes die opzij opengaan.

Heeft niemand daar dan over nagedacht?

Nou, dat weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat het in Parijs anders werkt. En veel beter. Dat is ook wereldwijd bekend, zo'n beetje. En in ieder geval in de Lonely Planet.

Ik vraag me erg af waarom men deurtjes zoals deze heeft gekozen. Belachelijk. Jammer.

De capaciteit is dus wel vrij hoog, de eerste houdt zn kaart ervoor, en de rest van de massa drukt zich er wel doorheen. Maar volgens mij was dat nu net niet de bedoeling van dit systeem.
Merkiezaterdag 13 januari 2007 @ 02:15
Hoe werkt het Parijse systeem dan?

Ik heb er iig helemaal geen trek in, niet dat de overheid het waarschijnlijk boeit dat ik elke dag op hetzelfde traject met de metro reis, maar ik vind het absoluut geen fijn idee dat ze het zo op kunnen zoeken .

En dat gedoe met niet uitchecken in Hong Kong, hoe zit dat dan. Toets je dan gewoon het aantal zones in ofzo dat je gaat reizen?
Merkiezaterdag 13 januari 2007 @ 02:27
Overigens ook belachelijk dat zo'n kaart ¤7,50 kost en je daarna elke keer ¤4 borg moet betalen. Zonder ook maar een meter te reizen betaal je dus al ¤11,50. Belachelijk.
Yildizzaterdag 13 januari 2007 @ 11:28
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 02:15 schreef Merkie het volgende:
Hoe werkt het Parijse systeem dan?

Ik heb er iig helemaal geen trek in, niet dat de overheid het waarschijnlijk boeit dat ik elke dag op hetzelfde traject met de metro reis, maar ik vind het absoluut geen fijn idee dat ze het zo op kunnen zoeken .

En dat gedoe met niet uitchecken in Hong Kong, hoe zit dat dan. Toets je dan gewoon het aantal zones in ofzo dat je gaat reizen?
In Parijs werkt de metro nagenoeg perfect. Ik zal even een foto zoeken... Niet gevonden.
Nou, ik neem de maikuuuul oplossing, ik kan geen poortje vinden
Sorry.

Je snapt wat ik bedoel, denk ik. Je kan er met backpack op je rug en rugtas op je borst net aan doorheen wurmen. Ook zit er bijna voor elke ingang in Parijs een hokje waar iemand zit, waar je een kaartje kan kopen. Ook is er zo'n extra poortje met die deuren die wij gewoon in NL krijgen. Vast wel een poortje die opengezet kan worden voor iemand met 7 koffers ofzo.

In ieder geval, die poortjes alleen al vind ik in Parijs vele malen beter dan die simpele deurtjes in Nederland. Ik snap niet dat ze het niet gewoon gebaseerd hebben op die van Parijs.

Echt, ik snap het niet!

Hoe ze dat in de bus deden weet ik even niet uit mn hoofd, maar 1 keer de bus gepakt daarzo, die waren ingezet nadat de metro even vertraging had.

Tot zover de deurtjes. Dan de kaartjes;

De kaartjes zijn klein, geen chipkaart, geen bloedgroepgegevens, gewoon een kaartje. Geldig voor bepaalde tijd en regio. 1=binnenstad, 2=meer, 3=heel parijs op vliegveld na, 5=met vliegveld.

Je zal vast wel abonnementen hebben. Al weet ik niet in hoeverre die op naam staan of niet. Die kaartlezers aan de voorkant zullen toch wel ergens goed voor zijn.

Waarom die zo nodig op naam moeten weet ik niet, zodat je ze kan blokkeren als je dat ding kwijtraakt? Dat is toch je eigen stomme schuld en dan moet je maar een nieuwe kopen? Ik begrijp gewoon niet waarom je een kaart op naam nodig hebt. Een uniek nummer wat erop staat bij aankoop lijkt me genoeg.

In NYC kon je ook simpele papieren kaartjes kopen met 1 of andere magneetstrip. Daar werkte het op dezelfde manier, alleen in plaats van een poortje een heel hekwerk. Die kaartjes waren volgens mij maximaal een maand geldig, ik dacht niet dat je een jaarabbo had. Dat is ook een oplossing.

Daarnaast, dit is wat Lonely Planet erover zegt, iets wat ik ook gelezen heb, ongeveer;
quote:
Underground rail

Say what you will about driving around Paris, but the city's public transportation is world class. The most charming of Paris' public transport options, the underground Métropolitain (and its sister system, the RER), is a simply massive network. No matter where you are, chances are there's a metro station within a few blocks. Choose travel passes carefully - depending on how many trips you make, daily passes aren't necessarily good value for money. The weekly (also monthly) Carte Orange travel pass can be a better deal, even if you're staying less than a week.
http://www.lonelyplanet.c(...)france/paris?v=print

[ Bericht 1% gewijzigd door Yildiz op 13-01-2007 11:36:31 ]
wisezaterdag 13 januari 2007 @ 12:06
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 11:28 schreef Yildiz het volgende:

[..]

In Parijs werkt de metro nagenoeg perfect. Ik zal even een foto zoeken... Niet gevonden.
Nou, ik neem de maikuuuul oplossing, ik kan geen poortje vinden
Sorry.
[afbeelding]
Je snapt wat ik bedoel, denk ik. Je kan er met backpack op je rug en rugtas op je borst net aan doorheen wurmen. Ook zit er bijna voor elke ingang in Parijs een hokje waar iemand zit, waar je een kaartje kan kopen. Ook is er zo'n extra poortje met die deuren die wij gewoon in NL krijgen. Vast wel een poortje die opengezet kan worden voor iemand met 7 koffers ofzo.

In ieder geval, die poortjes alleen al vind ik in Parijs vele malen beter dan die simpele deurtjes in Nederland. Ik snap niet dat ze het niet gewoon gebaseerd hebben op die van Parijs.

Echt, ik snap het niet!

Hoe ze dat in de bus deden weet ik even niet uit mn hoofd, maar 1 keer de bus gepakt daarzo, die waren ingezet nadat de metro even vertraging had.

Tot zover de deurtjes. Dan de kaartjes;

De kaartjes zijn klein, geen chipkaart, geen bloedgroepgegevens, gewoon een kaartje. Geldig voor bepaalde tijd en regio. 1=binnenstad, 2=meer, 3=heel parijs op vliegveld na, 5=met vliegveld.
[[url=http://static.flickr.com/17/22186737_995c5dad63_m.jpg]afbeelding][/url]
Je zal vast wel abonnementen hebben. Al weet ik niet in hoeverre die op naam staan of niet. Die kaartlezers aan de voorkant zullen toch wel ergens goed voor zijn.

Waarom die zo nodig op naam moeten weet ik niet, zodat je ze kan blokkeren als je dat ding kwijtraakt? Dat is toch je eigen stomme schuld en dan moet je maar een nieuwe kopen? Ik begrijp gewoon niet waarom je een kaart op naam nodig hebt. Een uniek nummer wat erop staat bij aankoop lijkt me genoeg.

In NYC kon je ook simpele papieren kaartjes kopen met 1 of andere magneetstrip. Daar werkte het op dezelfde manier, alleen in plaats van een poortje een heel hekwerk. Die kaartjes waren volgens mij maximaal een maand geldig, ik dacht niet dat je een jaarabbo had. Dat is ook een oplossing.

Daarnaast, dit is wat Lonely Planet erover zegt, iets wat ik ook gelezen heb, ongeveer;
[..]

http://www.lonelyplanet.c(...)france/paris?v=print
Nederland loopt weer achter de feiten aan zie ik
Q.zaterdag 13 januari 2007 @ 12:18
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 02:27 schreef Merkie het volgende:
Overigens ook belachelijk dat zo'n kaart ¤7,50 kost en je daarna elke keer ¤4 borg moet betalen. Zonder ook maar een meter te reizen betaal je dus al ¤11,50. Belachelijk.
Als je niet uit checkt of de uitcheckapparatuur is kapot of werkt niet goed ben je die 4 euro kwijt. Dat gaat veeeeel gebeuren.
DennisMoorezaterdag 13 januari 2007 @ 12:23
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 23:38 schreef parselmouth het volgende:

Echt absurt, elk jaar wordt die ongein weer duurder (roze strippenkaart ook weer 10 cent duurder ffs)
En de blauwe ging onlangs van 19,80 naar 20,10.
Colnagozaterdag 13 januari 2007 @ 12:31
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 11:28 schreef Yildiz het volgende:


Waarom die zo nodig op naam moeten weet ik niet, zodat je ze kan blokkeren als je dat ding kwijtraakt? Dat is toch je eigen stomme schuld en dan moet je maar een nieuwe kopen? Ik begrijp gewoon niet waarom je een kaart op naam nodig hebt. Een uniek nummer wat erop staat bij aankoop lijkt me genoeg.
Het lijkt erop dat dit hele systeem bedacht is door de banken, die proberen namelijk al jaren lang om de chipknip erdoor te drukken.
Die stomme burgers willen dat kreng niet en dan maken we er gewoon een OV chipknip van zullen ze gedacht hebben in de ivoren torens waar Joustra alleen maar van kan dromen.
Of het voor de burgers/reizigers werkt is niet van belang als het maar geld oplevert.
ouderejongerezaterdag 13 januari 2007 @ 21:22
Is het systeem nou nog niet gekraakt? Ik print al jaren zelf mijn parkeerkaartjes uit.
Merkiezaterdag 13 januari 2007 @ 21:58
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 12:18 schreef Q. het volgende:

[..]

Als je niet uit checkt of de uitcheckapparatuur is kapot of werkt niet goed ben je die 4 euro kwijt. Dat gaat veeeeel gebeuren.
Dat ook nog ja. Is lekker verdienen zo als RET-baas .
_Arthurzaterdag 13 januari 2007 @ 23:12
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 12:31 schreef Colnago het volgende:
Het lijkt erop dat dit hele systeem bedacht is door de banken, die proberen namelijk al jaren lang om de chipknip erdoor te drukken.
Die stomme burgers willen dat kreng niet en dan maken we er gewoon een OV chipknip van zullen ze gedacht hebben in de ivoren torens waar Joustra alleen maar van kan dromen.
Of het voor de burgers/reizigers werkt is niet van belang als het maar geld oplevert.
Ik zou zeggen. Informeer je eens.

Een OV-ChipKAART is niet een Chipknip zoals je die op een bankpas hebt zitten.

Verder het systeem dat men in Parijs hanteert is natuurlijk een prima systeem. Alleen de Nederlandse vervoers sjaken willen graag precies weten welke vervoers middelen Jan-met-de-Pet gebruikt op welke tijdstippen. Dat wordt namelijk -ook- geregistreerd. Iets wat bij het systeem in Parijs niet gebeurt.
Bassie_van_Adriaanzaterdag 13 januari 2007 @ 23:57
ja of je gaat gewoon met de auto mongool
bij de lusten horen ook de lasten
en jij denkt dat alles je maar aan komt waaien maar je bent gewoon een huilebalk

niet onvriendelijk bedoeld jegens OV reizegers overigens
hoerezooizondag 14 januari 2007 @ 16:19
boeiend heb toch OV, en als die verloopt na mn opleiding heb ik auto wat elke zichzelf respecterende arbeider zou moeten hebben. Mensen die met OV naar hun werk gaan