Tegenhangers van de democratische denkers zijn de anti-democraten. Een anti-democratie is ook een serieuze denkwijze, hoewel in onbruik geraakt. Denk aan alleenheersers en koningen.quote:Op woensdag 13 september 2006 08:57 schreef ..-._---_-.- het volgende:
@TS: Heb je een beter alternatief?
Onder dictaturen en koningen waren er geen oorlogen, massaslachtingen, opgelegde denkwijzen als het toestaan van het slaan van vrouwen, het gedwongen vereren van goden, etc etc etc?quote:Op woensdag 13 september 2006 09:14 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Tegenhangers van de democratische denkers zijn de anti-democraten. Een anti-democratie is ook een serieuze denkwijze, hoewel in onbruik geraakt. Denk aan alleenheersers en koningen.
Puur uitgaan van het individu levert onleefbare situaties op. Volgende pogingquote:Op woensdag 13 september 2006 09:18 schreef NewOrder het volgende:
Democratie is nooit rechtvaardig; het is in principe strijdig met de vrijheid van het individu. Iemand kan er immers niet voor kiezen om geen deel uit te maken van een democratie terwijl hij wel is gebonden aan de uit een democratie voortkomende regels.
Dit is al ingevoerd.quote:Op woensdag 13 september 2006 08:53 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
In praktische zin: stel een groep mensen besluit gezamenlijk dat diefstal normaal is en ze stellen voor dat bij wijze van democratie - dus een meerderheid van 66,66666 % - dit ingevoerd kan worden. Zijn we dan rechtvaardig bezig? Nee dus.
Niet als je dezelfde vrijheid van andere individuen respecteert. Vrijheid en verantwoordelijkheid zijn twee kanten van één (gouden) medaille.quote:Op woensdag 13 september 2006 09:25 schreef Vhiper het volgende:
Puur uitgaan van het individu levert onleefbare situaties op.
Alternatief is moeilijk. Wel kun je stellen dat de hoogtepunten in de menselijke geschiedenis voornamelijk plaats vinden onder een dictatuur of koning.quote:Op woensdag 13 september 2006 09:17 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Onder dictaturen en koningen waren er geen oorlogen, massaslachtingen, opgelegde denkwijzen als het toestaan van het slaan van vrouwen, het gedwongen vereren van goden, etc etc etc?
Probeer het nog eens: Een alternatief?
Een dictatuur is niet het enige alternatief voor een democratie.quote:Op woensdag 13 september 2006 09:27 schreef Megumi het volgende:
Alternatief is moeilijk. Wel kun je stellen dat de hoogtepunten in de menselijke geschiedenis voornamelijk plaats vinden onder een dictatuur of koning.
Dat zeg ik dus niet.quote:Op woensdag 13 september 2006 09:29 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Een dictatuur is niet het enige alternatief voor een democratie.
66,66667 %quote:Op woensdag 13 september 2006 08:53 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Nu Donner zo vreemd over de schreef gaat bij het doorvoeren van regelingen komt gelijk de zwakheid van de democratie aan het licht, nl. een meerderheid binnen een samenleving hoeft niet per sé rechtvaardigheid na te streven.
In praktische zin: stel een groep mensen besluit gezamenlijk dat diefstal normaal is en ze stellen voor dat bij wijze van democratie - dus een meerderheid van 66,66666 % - dit ingevoerd kan worden. Zijn we dan rechtvaardig bezig? Nee dus.
Dat iets in jouw ogen 'simpel' en 'uit de tijd' is heeft niets met rechtvaardigheid te maken. Rechtvaardigheid heeft ermee te maken dat mensen volgens een geldend - en dus opgetekend - recht (dat onder meer haar legitimiteit ontleent aan de mate waarin het geaccepteerd is door de bevolking) bestraft, dan wel beschermd worden.quote:Volgens mij worden in landen als Saudi Arabie en Iran nog handen afgehakt erg simpel en uit de tijd dus geen echt reachtvaardig systeem eigenlijk.
1. Mensen verschillen van mening over wat rechtvaardig is. De moddergevechten van de linksen en rechtsen hier op Fok zijn daar een duidelijk voorbeeld van.quote:Donner spreekt over de essentie in democratie is de 2/3 meerderheid, maar iedereen snapt dat rechtvaardigheid veel belangrijker is.
vandaar dat je naar China verhuistquote:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trias_Politicaquote:Vaak worden de begrippen democratie en rechtsstaat door elkaar gebruikt,[..]
Onrealistisch. Er zullen helaas altijd mensen zijn die de vrijheden van anderen met voeten treden.quote:Op woensdag 13 september 2006 09:27 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Niet als je dezelfde vrijheid van andere individuen respecteert. Vrijheid en verantwoordelijkheid zijn twee kanten van één (gouden) medaille.
quote:Op woensdag 13 september 2006 09:27 schreef Megumi het volgende:
[..]
Alternatief is moeilijk. Wel kun je stellen dat de hoogtepunten in de menselijke geschiedenis voornamelijk plaats vinden onder een dictatuur of koning.
Nope dat is voortgekomen uit nazi Duitsland. Denk aan bijvoorbeeld de ruimtevaart. Wat weer leide tot de eerste PC enz.quote:Op woensdag 13 september 2006 10:51 schreef Vhiper het volgende:
[..]
![]()
Het grootste hoogtepunt, de vooruitgang in de 20ste eeuw, is toch echt onder democratisch bewind voortgekomen.
Dat klopt. Waarom zou alleen een democratie dat tegen kunnen gaan?quote:Op woensdag 13 september 2006 10:50 schreef Vhiper het volgende:
Onrealistisch. Er zullen helaas altijd mensen zijn die de vrijheden van anderen met voeten treden.
Een democratie gaat dat niet tegen. Maar een echt goed alternatief voor een democratie is er niet. En onder een democratie kun je in een redelijke mate van vrijheid leven.quote:Op woensdag 13 september 2006 11:00 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat klopt. Waarom zou alleen een democratie dat tegen kunnen gaan?
Dan is er geen beschaving dus. Als je dat leuk vind moet je in Afrika of zo gaan wonen.quote:Op woensdag 13 september 2006 10:38 schreef Seneca het volgende:
Er is niks zo subjectief als rechtvaardigheid. Als meer dan de helft van de bevolking er geen problemen mee heeft om beroofd te worden, wat is er dan mis mee om het legaal te maken? De wet is altijd een afspiegeling van het rechtvaardigheidsgevoel van mensen. Niemand zal iets nastreven wat hij of zij voor zichzelf niet rechtvaardig vindt.
Beschaving is een subjectief begrip. Ik zie geen verschil tussen een speer of een geweer.quote:Op woensdag 13 september 2006 11:08 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
[..]
Dan is er geen beschaving dus. Als je dat leuk vind moet je in Afrika of zo gaan wonen.
Niet als de meerderheid van de bevolking die vrijheid wenst aan te tasten, zoals meneer Donner dus al fijntjes aangaf (zie ander topic).quote:Op woensdag 13 september 2006 11:03 schreef Megumi het volgende:
Een democratie gaat dat niet tegen. Maar een echt goed alternatief voor een democratie is er niet. En onder een democratie kun je in een redelijke mate van vrijheid leven.
Tja op uitlatingen van Donner ga ik niet meer in. De goede man spoort gewoon niet.quote:Op woensdag 13 september 2006 11:13 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Niet als de meerderheid van de bevolking die vrijheid wenst aan te tasten, zoals meneer Donner dus al fijntjes aangaf (zie ander topic).
quote:Op woensdag 13 september 2006 10:56 schreef Megumi het volgende:
Nope dat is voortgekomen uit nazi Duitsland. Denk aan bijvoorbeeld de ruimtevaart. Wat weer leide tot de eerste PC enz.
Atoomenergie en computers enz dergelikje is allemaal ontwikkeld als een reactie op de oorlog met nazi Duitsland. Niks is zo goed voor de vooruitgang als een warme of koude oorlog. Internet bijvoorbeeld is ontwikkeld om een communicatie systeem te bouwen dat minder kwetsbaar is tegen atoomaanvallen.quote:Op woensdag 13 september 2006 11:19 schreef Vhiper het volgende:
[..]
![]()
Ja hoor, alle technologische vooruitgang sinds 1945 is allemaal te danken aan de heer A. Hitler![]()
Je doet alle onderzoekers en uitvinders van de afgelopen 60 jaar toch dik tekort zeg![]()
Een democratie gaat dat niet tegen maar beperkt dat tot de wil van 50%+1 van de bevolking. Bij elk ander systeem komt de macht bij een minderheid te liggen die de meerderheid de wil oplegt: Dictatuur, Monarchie, Communisme, etc etc. Allemaal systemen waar een enkeling zijn wil op de meerderheid oplegd.quote:Op woensdag 13 september 2006 11:00 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Dat klopt. Waarom zou alleen een democratie dat tegen kunnen gaan?
het enige wat direct uit de 2de wereld oorlog is ontstaan is de VN.quote:Op woensdag 13 september 2006 11:23 schreef Megumi het volgende:
[..]
Atoomenergie en computers enz dergelikje is allemaal ontwikkeld als een reactie op de oorlog met nazi Duitsland. Niks is zo goed voor de vooruitgang als een warme of koude oorlog.
Tja Werner von Braun bijvoorbeeld was een hoge SS officier.quote:Op woensdag 13 september 2006 11:24 schreef JohnDope het volgende:
[..]
het enige wat direct uit de 2de wereld oorlog is ontstaan is de VN.
Uit Bilderberg is Europa ontstaan.
What do i have to say more![]()
Dus Afganistan, Irak, het halve continent Afrika en Noord Korea zijn binnenkort technologisch ons ver vooruit?quote:Op woensdag 13 september 2006 11:23 schreef Megumi het volgende:
[..]
Atoomenergie en computers enz dergelikje is allemaal ontwikkeld als een reactie op de oorlog met nazi Duitsland. Niks is zo goed voor de vooruitgang als een warme of koude oorlog.
Prins Bernard was ook corrupt in de oorlog.quote:Op woensdag 13 september 2006 11:25 schreef Megumi het volgende:
[..]
Tja Werner von Braun bijvoorbeeld was een hoge SS officier.
What do i have to say more![]()
Dit is appels met peren vergelijken. En ze gebruiken wapens die voornamelijk in het westen gemaakt worden.quote:Op woensdag 13 september 2006 11:27 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Dus Afganistan, Irak, het halve continent Afrika en Noord Korea zijn binnenkort technologisch ons ver vooruit?![]()
Meer oorlogen dan daar bestaat niet
Leuk leesvoer voor je.quote:Op woensdag 13 september 2006 11:19 schreef Vhiper het volgende:
[..]
![]()
Ja hoor, alle technologische vooruitgang sinds 1945 is allemaal te danken aan de heer A. Hitler![]()
Je doet alle onderzoekers en uitvinders van de afgelopen 60 jaar toch dik tekort zeg![]()
Het is allebei onlogisch. Of het nou de meerderheid is die de minderheid iets oplegt of andersom, vanuit het perspectief van het individu maakt het niets uit. In beide gevallen is het niet de keuze van een individu die doorslaggevend is voor de gevolgen van het besluit waarvoor die keuze is gemaakt. Er is dus geen direct verband tussen keuze en gevolg, wat er bijvoorbeeld toe leidt dat mensen het gevoel van controle verliezen. De keuze en de verantwoordelijkheid van het individu worden niet gerespecteerd en dat is wat het principe (meerderheid versus minderheid) oneerlijk maakt.quote:Op woensdag 13 september 2006 10:13 schreef Petera het volgende:
Als iedereen snapt dat rechtvaardigheid veel belangrijker is, is er toch geen enkel probleem? Dan komt men nooit aan 2/3 meerderheid voor legale diefstal of het invoeren van de sharia.
Dit gaat natuurlijk niet langer op als er in de samenleving verschillende visies bestaan op wat er rechtvaardig is, maar dan is het nog altijd logischer dat de minderheid zich aan de meerderheid aanpast dan andersom.
Allemaal systemen die de vrijheid van het individu dan ook niet respecteren.quote:Op woensdag 13 september 2006 11:23 schreef Vhiper het volgende:
Een democratie gaat dat niet tegen maar beperkt dat tot de wil van 50%+1 van de bevolking. Bij elk ander systeem komt de macht bij een minderheid te liggen die de meerderheid de wil oplegt: Dictatuur, Monarchie, Communisme, etc etc. Allemaal systemen waar een enkeling zijn wil op de meerderheid oplegd.
Maar tot hoever mag die democratie gaan? Wat zijn haar grenzen en wie bepaalt die?quote:Democratie is dus zeker niet perfect, maar het is het beste wat er is en wat ook in de praktijk werkt.
De grenzen van de democratie worden imho bepaald door de grondwet. Die grondwet kan gewijzigd worden indien er een 2/3e meerderheid voor in de kamer is. De kamer wordt gekozen door de bevolking. Indirect worden de grenzen dus door onszelf bepaalt.quote:Op woensdag 13 september 2006 11:40 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Allemaal systemen die de vrijheid van het individu dan ook niet respecteren.
[..]
Maar tot hoever mag die democratie gaan? Wat zijn haar grenzen en wie bepaalt die?
Waarmee je dus aangeeft dat Donner gelijk heeft met zijn uitspraak dat hier de sharia, of welke andere ideologie dan ook die de rechten van het individu met voeten treedt, ingevoerd kan worden zodra er maar genoeg mensen zijn die dat willen. Iets wat in mijn ogen volstrekt onaanvaardbaar is en derhalve de 'heiligheid' van de democratie onderuit haalt.quote:Op woensdag 13 september 2006 11:49 schreef Seneca het volgende:
De grenzen van de democratie worden imho bepaald door de grondwet. Die grondwet kan gewijzigd worden indien er een 2/3e meerderheid voor in de kamer is. De kamer wordt gekozen door de bevolking. Indirect worden de grenzen dus door onszelf bepaalt.
Klopt.quote:Op woensdag 13 september 2006 11:40 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Allemaal systemen die de vrijheid van het individu dan ook niet respecteren.
De grenzen zijn oneindig, maar worden bepaalt door de meerderheid.quote:Maar tot hoever mag die democratie gaan? Wat zijn haar grenzen en wie bepaalt die?
Theoretisch kan het dus inderdaad. De praktijk zal eerder een burgeroorlog zijn, denk ik. En dat allang voordat die twee derde meerderheid is bereikt.quote:Op woensdag 13 september 2006 11:55 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Waarmee je dus aangeeft dat Donner gelijk heeft met zijn uitspraak dat hier de sharia, of welke andere ideologie dan ook die de rechten van het individu met voeten treedt, ingevoerd kan worden zodra er maar genoeg mensen zijn die dat willen. Iets wat in mijn ogen volstrekt onaanvaardbaar is en derhalve de 'heiligheid' van de democratie onderuit haalt.
Eens, maar onrealistisch.quote:Niet de democratie maar het individu zou 'heilig' moeten zijn.
Ik heb niet gezegd dat het optimaal is, maar dat het ene logischer is dan het andere.quote:Op woensdag 13 september 2006 11:33 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Het is allebei onlogisch. Of het nou de meerderheid is die de minderheid iets oplegt of andersom, vanuit het perspectief van het individu maakt het niets uit. In beide gevallen is het niet de keuze van een individu die doorslaggevend is voor de gevolgen van het besluit waarvoor die keuze is gemaakt. Er is dus geen direct verband tussen keuze en gevolg, wat er bijvoorbeeld toe leidt dat mensen het gevoel van controle verliezen. De keuze en de verantwoordelijkheid van het individu worden niet gerespecteerd en dat is wat het principe (meerderheid versus minderheid) oneerlijk maakt.
Misschien, maar besef altijd dat een systeem dat niét uitgaat van de onaantastbaarheid van het individu uiteindelijk ook in JOUW nadeel kan en zal werken. En dat het ten diepste immoreel is een systeem aan te hangen waarbij mensen niet zélf verantwoordelijk zijn voor hun leven maar 'gerechtigd' zijn te leven op de inspanningen van een ander. Ook al kleed je dat systeem nog zo mooi democratisch aan, het blijft diefstal.quote:Op woensdag 13 september 2006 12:00 schreef Vhiper het volgende:
Eens, maar onrealistisch.
Waarmee je impliceert dat de ene logisch is en de andere onlogisch is. Ik stel dat beiden onlogisch zijn.quote:Op woensdag 13 september 2006 12:02 schreef Petera het volgende:
Ik heb niet gezegd dat het optimaal is, maar dat het ene logischer is dan het andere.
Dat kun je niet zo stellen. Het is namelijk een groot verschil of dat meningsverschil is ontstaan binnen een groep waaraan alle leden vrijwillig deelnemen, of binnen een groep waaraan ten minste een deel van de leden verplicht deelneemt. In het eerste geval heeft men zich verbonden aan de regels die binnen die groep gelden terwijl daar in het tweede geval geen sprake van is.quote:Bij meningsverschillen kan doorgaans niet iedereen z'n zin krijgen. Relatief weinig mensen hun zin NIET geven is dan toch beter dan het tegenovergestelde?
Dan nog zijn er veel keuzes die iedereen voor zich kan nemen, waar invloed van de democratie in de vorm van overheidsbemoeienis geheel niet op zijn plaats is.quote:Het zou inderdaad beter zijn als iedereen gewoon keuzevrijheid had, voorzover als anderen (Ik zeg uitdrukkelijk NIET "andere mensen") er geen last van hebben. Dit is in zekere zin echter ook problematisch. Een anarchie bewerkstelligt dit niet, dus zal er toch nog een iets of iemand moeten blijven die bepaalt wat er wel of niet mag. Als dit een of meerdere iemanden zijn, houd je de mogelijkheid dat deze iemanden anderen onrechtvaardig benadelen.
In principe kan de mens ook zonder een overkoepelend orgaan functioneren. Dat sommigen graag gestuurd worden in hun keuzes, bijvoorbeeld door het volgen van een leider, betekent niet dat dat voor iedereen moet gelden.quote:Dan blijft dus de mogelijkheid over dat een iets zou moeten bepalen wat wij wel of niet mogen doen. Sorry, maar dat lijkt me maar weinig aantrekkelijk.![]()
Ik ben het er inderdaad vurig mee eens dat het individu 'heiliger' zou moeten zijn dat het systeem.quote:Op woensdag 13 september 2006 11:55 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Waarmee je dus aangeeft dat Donner gelijk heeft met zijn uitspraak dat hier de sharia, of welke andere ideologie dan ook die de rechten van het individu met voeten treedt, ingevoerd kan worden zodra er maar genoeg mensen zijn die dat willen. Iets wat in mijn ogen volstrekt onaanvaardbaar is en derhalve de 'heiligheid' van de democratie onderuit haalt.
Niet de democratie maar het individu zou 'heilig' moeten zijn.
Of eerst een opleiding staatsrecht voor mensen die zich verkiesbaar willen stellen.quote:Op woensdag 13 september 2006 13:52 schreef teamlead het volgende:
Democratie in de huidige vorm mag wmb zo snel mogelijk afgeschaft worden. Het hele principe dat "de burgers zelf wel weten wat ze willen" is natuurlijk onzinnig. Zie bijv. de massa-hysterie rond Pim Fortuyn. Het grootste deel van de kiezers had geen flauw benul wat Fortuyn nu precies wel of niet wilde
Zoals Donner ook al heeft aangegeven: de democratie zoals we die nu kennen houdt ten principale ook de mogelijkheid in dat de sharia langs democratische weg kan worden ingevoerd. Lijkt me duidelijk dat we dat niet zouden moeten willen.
Een alternatief? Lastig..maar we zouden eens kunnen beginnen met minimumeisen voor het pasieve kiesrecht op het gebied van intelligentie, opleiding etc.
Nee, nee, en nog eens nee. Bovendien, waar is jouw garantie dat jouw systeem met minimum eisen niet kan leiden tot invoering van een on-democratisch systeem?quote:Op woensdag 13 september 2006 13:52 schreef teamlead het volgende:
Democratie in de huidige vorm mag wmb zo snel mogelijk afgeschaft worden. Het hele principe dat "de burgers zelf wel weten wat ze willen" is natuurlijk onzinnig. Zie bijv. de massa-hysterie rond Pim Fortuyn. Het grootste deel van de kiezers had geen flauw benul wat Fortuyn nu precies wel of niet wilde
Zoals Donner ook al heeft aangegeven: de democratie zoals we die nu kennen houdt ten principale ook de mogelijkheid in dat de sharia langs democratische weg kan worden ingevoerd. Lijkt me duidelijk dat we dat niet zouden moeten willen.
Een alternatief? Lastig..maar we zouden eens kunnen beginnen met minimumeisen voor het pasieve kiesrecht op het gebied van intelligentie, opleiding etc.
in "mijn systeem" is die garantie er net zo min als in het huidige systeem. Daarnaast zou je je natuurlijk kunnen afvragen wat de toegevoegde waarde van dat democratisch systeem nog is in een samenleving waar de waan van de dag regeert. Helaas niet alleen in Nederland, maar wereldwijd (mede dankzij de invloed van de media) zie je dat besluiten niet meer genomen worden op basis van gezond verstand of politieke/morele overtuiging, maar op basis van publieke opinie en waan van de dag. Ik ben niet voor een samenleving die geregeerd wordt op basis van de krantenkoppenquote:Op woensdag 13 september 2006 13:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, nee, en nog eens nee. Bovendien, waar is jouw garantie dat jouw systeem met minimum eisen niet kan leiden tot invoering van een on-democratisch systeem?
Leuk voorbeeld maar nogmaals, waarom zou zo'n minkukel niet in de 2e Kamer kunnen zitten (even rekening houdende met het feit dat zij de plaats van een 'normaal' Kamerlid heeft ingenomen) met jouw systeem? Het enige wat jouw systeem doet is een deel van de samenleving hun recht op representatie afnemen, terug naar de goede oude tijd dus waarin de notabelen wel uitmaakten wat goed voor de mensen was.quote:Op woensdag 13 september 2006 14:01 schreef teamlead het volgende:
in "mijn systeem" is die garantie er net zo min als in het huidige systeem. Daarnaast zou je je natuurlijk kunnen afvragen wat de toegevoegde waarde van dat democratisch systeem nog is in een samenleving waar de waan van de dag regeert. Helaas niet alleen in Nederland, maar wereldwijd (mede dankzij de invloed van de media) zie je dat besluiten niet meer genomen worden op basis van gezond verstand of politieke/morele overtuiging, maar op basis van publieke opinie en waan van de dag. Ik ben niet voor een samenleving die geregeerd wordt op basis van de krantenkoppen
Voorbeeld: er zit nu een dame in ons parlement die een staatssecretaris onderhoudt over de manier waarop een zelfstandig bedrijf haar diensten probeert te verkopen. Leuk hoor van Gonny van Oudenallen, maar is dat echt wat we van onze volksvertegenwoordiging verwachten?
En die minimumeisen worden natuurlijk bepaald door mensen die een hoog IQ hebben. Van onbesproken gedrag zijn. Niet corrupt zijn en geen verborgen bijbedoelingen hebben.quote:Op woensdag 13 september 2006 13:52 schreef teamlead het volgende:
Een alternatief? Lastig..maar we zouden eens kunnen beginnen met minimumeisen voor het pasieve kiesrecht op het gebied van intelligentie, opleiding etc.
Deze minkukel is ooit door de LPF op een redelijk hoge plek op de lijst gezet en derhalve democratisch verkozen. Dat haar partij in eerste instantie niet voldoende zetels haalde voor een directe verkiezing doet daar niets aan af.quote:Op woensdag 13 september 2006 14:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Leuk voorbeeld maar nogmaals, waarom zou zo'n minkukel niet in de 2e Kamer kunnen zitten (even rekening houdende met het feit dat zij de plaats van een 'normaal' Kamerlid heeft ingenomen) met jouw systeem?
Dat heb ik niet gezegd. Ik heb gezegd dat men op hem stemde zonder zijn standpunten daadwerkelijk te kennen. Hij speelde erg effectief in op bepaalde emoties die blijkbaar in Nederland (althans: in de randstad) leefden. De rest van zijn programma kwam nauwelijks ter sprake. Vanuit campagne-strategisch punt natuurlijk een briljante zet maar hoeveel LPF-stemmers kenden daadwerkelijk het Fortuyn-standpunt op het gebied van landbouw denk je?quote:Waar haal jij vandaan dat alleen mensen op Fortuyn hebben gestemd omdat ze dom waren? Intelligentie is geen maatstaf voor een zaak als politiek waarbij ook emotie een grote rol speelt en al maak je een regel dat alleen mensen met een IQ boven de 130 mogen stemmen dan nog zal emotie een rol spelen.
Ja dus? Moeten we dan maar geleid worden door frauderende huisvrouwen of mensen die zelf blijkbaar niet in staat zijn te onthouden dat ze wellicht ergens subsidie zouden kunnen krijgen?quote:Ook intelligente mensen kunnen on-democratische en gevaarlijke denkbeelden hebben, Hitler werdt niet alleen door het domme volk gesteund, Dr. Mengele was een intelligente man, Bin Laden is naar verluidt zeer intelligent en ga zo maar door.
quote:Op woensdag 13 september 2006 14:13 schreef Megumi het volgende:
[..]
En die minimumeisen worden natuurlijk bepaald door mensen die een hoog IQ hebben. Van onbesproken gedrag zijn. Niet corrupt zijn en geen verborgen bijbedoelingen hebben.![]()
Dat is alleen een argument voor betere screening van potentieele kamerleden dus eigenlijk en niet voor eisen stellen aan kiezers.quote:Op woensdag 13 september 2006 14:17 schreef teamlead het volgende:
Deze minkukel is ooit door de LPF op een redelijk hoge plek op de lijst gezet en derhalve democratisch verkozen. Dat haar partij in eerste instantie niet voldoende zetels haalde voor een directe verkiezing doet daar niets aan af.
Maar dat is dus mijn punt, waar haal jij het idee vandaan dat intelligente mensen niet (mede) op basis van emotie stemmen?quote:Dat heb ik niet gezegd. Ik heb gezegd dat men op hem stemde zonder zijn standpunten daadwerkelijk te kennen. Hij speelde erg effectief in op bepaalde emoties die blijkbaar in Nederland (althans: in de randstad) leefden. De rest van zijn programma kwam nauwelijks ter sprake. Vanuit campagne-strategisch punt natuurlijk een briljante zet maar hoeveel LPF-stemmers kenden daadwerkelijk het Fortuyn-standpunt op het gebied van landbouw denk je?
Nee, dat zou niet moeten maar laten we wel zijn, de twee voorbeelden die jij aanhaalt zijn door reguliere partijen uit hun gelederen verwijderd wat al veelzeggend is, lijkt mij.quote:Ja dus? Moeten we dan maar geleid worden door frauderende huisvrouwen of mensen die zelf blijkbaar niet in staat zijn te onthouden dat ze wellicht ergens subsidie zouden kunnen krijgen?
nee, dat impliceer ik niet. Als ik zeg dat een kaartspel zwaarder is dan een harten-twee uit het kaartspel, impliceert dat nog niet dat het kaartspel zwaar is en de harten-twee licht.quote:Op woensdag 13 september 2006 13:31 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Waarmee je impliceert dat de ene logisch is en de andere onlogisch is. Ik stel dat beiden onlogisch zijn.
Kan wel zo zijn, maar of je gekozen hebt om bij een groep te horen is niet langer relevant als je eenmaal bij die groep hoort en er een beslissing moet worden genomen. Of de andere Nederlanders nou Nederlander hadden willen zijn of niet, ze zijn het. Wat mij betreft zeggen ze hun Nederlanderschap op en gaan ze ergens anders heen. Geen enkel bezwaar tegen.quote:[..]
Dat kun je niet zo stellen. Het is namelijk een groot verschil of dat meningsverschil is ontstaan binnen een groep waaraan alle leden vrijwillig deelnemen, of binnen een groep waaraan ten minste een deel van de leden verplicht deelneemt. In het eerste geval heeft men zich verbonden aan de regels die binnen die groep gelden terwijl daar in het tweede geval geen sprake van is.
Klopt, maar ik wil het systeem nog weleens zien waarin overheidsbemoeienis NIET voorkomt. Anarchie lijkt mij het enige systeem zonder bemoeienis van boven, maar het geeft mensen ook zoveel vrijheid dat ze vrijuit de vrijheid van anderen kunnen wegnemen, evenals hun gezondheid en hun leven.quote:
[..]
Dan nog zijn er veel keuzes die iedereen voor zich kan nemen, waar invloed van de democratie in de vorm van overheidsbemoeienis geheel niet op zijn plaats is.
Okee, maar zonder gemeenschappelijke regels is dit gelijk aan anarchie, en dat is echt teveel vrijheid. Mét gemeenschappelijke regels heb je ook weer organen nodig die de wet handhaven. En dan heb je direct al overkoepelende organen.quote:
[..]
In principe kan de mens ook zonder een overkoepelend orgaan functioneren. Dat sommigen graag gestuurd worden in hun keuzes, bijvoorbeeld door het volgen van een leider, betekent niet dat dat voor iedereen moet gelden.
Maar ook zoveel vrijheid om ze zich zoveel als ze willen tegen dat soort vrijheidsberoving te beschermen.quote:Op woensdag 13 september 2006 14:32 schreef Petera het volgende:
Klopt, maar ik wil het systeem nog weleens zien waarin overheidsbemoeienis NIET voorkomt. Anarchie lijkt mij het enige systeem zonder bemoeienis van boven, maar het geeft mensen ook zoveel vrijheid dat ze vrijuit de vrijheid van anderen kunnen wegnemen, evenals hun gezondheid en hun leven.
Eén keer in de vier jaar op een knopje drukken en kiezen uit een aantal partijen die inhoudelijk nauwelijks van elkaar verschillen noem jij invloed?quote:Als er dan toch overheidsbemoeienis moet zijn, kies ik liever voor overheidsbemoeienis waar ik zelf nog wat invloed op heb.
Alleen als je bij het woord 'anarchie' een beeld hebt van chaos en wetteloosheid, in plaats van vrijheid en verantwoordelijkheid.quote:Okee, maar zonder gemeenschappelijke regels is dit gelijk aan anarchie, en dat is echt teveel vrijheid.
ah.. daar zit de kern van het misverstand tussen ons.. ik had het dan ook over de eisen voor het passieve kiesrect, niet het actieve kiesrechtquote:Op woensdag 13 september 2006 14:26 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is alleen een argument voor betere screening van potentieele kamerleden dus eigenlijk en niet voor eisen stellen aan kiezers.
[..]
Natuurlijk speelt emotie bij iedereen een rol, dat ontken ik toch ook nietquote:Maar dat is dus mijn punt, waar haal jij het idee vandaan dat intelligente mensen niet (mede) op basis van emotie stemmen?
[..]
quote:Nee, dat zou niet moeten maar laten we wel zijn, de twee voorbeelden die jij aanhaalt zijn door reguliere partijen uit hun gelederen verwijderd wat al veelzeggend is, lijkt mij.
Wat ik wel grappig vindt is dat op basis van een incident (waan van de dag eigenlijk dus) jij ons hele stelsel wilt omgooien...vertel mij nu eens waarom jouw waan van de dag een betere is als de huidige?![]()
Dus wie een beetje handig is kan zich alles permitteren en wie eenmaal in de hoek zit waar de klappen vallen wordt daar zeker gehouden door hen die ervan kunnen profiteren.quote:Op woensdag 13 september 2006 15:03 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Maar ook zoveel vrijheid om ze zich zoveel als ze willen tegen dat soort vrijheidsberoving te beschermen.
Veel is het niet, maar het is wat. Precies zoals ik zei dus.quote:[..]
Eén keer in de vier jaar op een knopje drukken en kiezen uit een aantal partijen die inhoudelijk nauwelijks van elkaar verschillen noem jij invloed?
Anarchie is inderdaad vrijheid, maar de belangen zullen nog steeds botsen, net als in andere samenlevingen. Je kunt in vrijheid leven, voorzover je het kunt afdwingen. Dit maakt macht zeer aantrekkelijk. Mensen zullen zich organiseren om macht te verkrijgen over anderen of om zich te verdedigen tegen de macht van anderen. Wie zich niet organiseert legt het af tegen wie zich wel organiseren.quote:[..]
Alleen als je bij het woord 'anarchie' een beeld hebt van chaos en wetteloosheid, in plaats van vrijheid en verantwoordelijkheid.
Ik neem aan dat je nu de huidige situatie omschrijft.quote:Op woensdag 13 september 2006 15:29 schreef Petera het volgende:
Dus wie een beetje handig is kan zich alles permitteren en wie eenmaal in de hoek zit waar de klappen vallen wordt daar zeker gehouden door hen die ervan kunnen profiteren.
Ik zie niet in hoe iemand invloed op andermans lijf en goed kan rechtvaardigen.quote:Veel is het niet, maar het is wat. Precies zoals ik zei dus.
Van mij mag er trouwens best vaker op knopjes worden gedrukt, maar ik zal maar geen pleidooi voor referenda houden, want daar was je geloof ik ook al geen fan van.
Simpelweg verkies ik een systeem met wat invloed boven de andere systemen. Dat die invloed klein is, is het gevolg van de invloed van anderen.
Again, je beschrijft exact de situatie die we nu hebben.quote:Anarchie is inderdaad vrijheid, maar de belangen zullen nog steeds botsen, net als in andere samenlevingen. Je kunt in vrijheid leven, voorzover je het kunt afdwingen. Dit maakt macht zeer aantrekkelijk. Mensen zullen zich organiseren om macht te verkrijgen over anderen of om zich te verdedigen tegen de macht van anderen. Wie zich niet organiseert legt het af tegen wie zich wel organiseren.
Niet zolang deelname aan die organisatie vrijwillig is.quote:Wie zich wel organiseren kunnen binnen hun organisatie niet de anarchie handhaven, want dan heb je juist géén organisatie. Dus: organiseren beëindigt de anarchie.
In zekere zin is het van alle tijden.quote:Op woensdag 13 september 2006 15:35 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je nu de huidige situatie omschrijft.
In een anarchie is die invloed er ook.quote:[..]
Ik zie niet in hoe iemand invloed op andermans lijf en goed kan rechtvaardigen.
Nee, ik beschrijf hoe we min of meer noodzakelijk terugkeren naar een vergelijkbare situatie als die we nu hebben. In de huidige situatie ís de organisatie er al. Vanuit een anarchie zal organisatie zeker weer ontstaanquote:[..]
Again, je beschrijft exact de situatie die we nu hebben.
lekker vrijwillig: als je je bij geen organisatie aansluit ben je kansloos, omdat je geen verdediging hebt tegen de bestaande organisaties. Hoogstens heb je in een anarchie de vrijheid om te kiezen van welke organisatie je deel wilt uitmaken: van een democratie, aristocratie, autocratie of theocratie. En dat is dan nog alleen zolang er nog een vrij groot aantal organisaties is. Dat aantal zal kleiner worden, aangezien de machtigere organisaties de minder machtige kunnen onderwerpen. Uiteindelijk geloof ik niet dat de keuzevrijheid veel groter zal blijven dan die we nu hebben: namelijk de mogelijkheid te emigreren.quote:[..]
Niet zolang deelname aan die organisatie vrijwillig is.
Niet als genoeg mensen beseffen dat de rechten van het individu boven die van het collectief gaan.quote:Op woensdag 13 september 2006 16:14 schreef Petera het volgende:
Nee, ik beschrijf hoe we min of meer noodzakelijk terugkeren naar een vergelijkbare situatie als die we nu hebben. In de huidige situatie ís de organisatie er al. Vanuit een anarchie zal organisatie zeker weer ontstaan
Het feit dat jij er niet in gelooft geeft je niet het recht om mij te dwingen dus maar aan jouw collectief mee te doen.quote:lekker vrijwillig: als je je bij geen organisatie aansluit ben je kansloos, omdat je geen verdediging hebt tegen de bestaande organisaties. Hoogstens heb je in een anarchie de vrijheid om te kiezen van welke organisatie je deel wilt uitmaken: van een democratie, aristocratie, autocratie of theocratie. En dat is dan nog alleen zolang er nog een vrij groot aantal organisaties is. Dat aantal zal kleiner worden, aangezien de machtigere organisaties de minder machtige kunnen onderwerpen. Uiteindelijk geloof ik niet dat de keuzevrijheid veel groter zal blijven dan die we nu hebben: namelijk de mogelijkheid te emigreren.
Ook die mensen zullen zich dan toch moeten organiseren tegen de collectieven. Ben benieuwd hoe ze dat willen doen zonder al teveel te gaan lijken op dat waar ze zich tegen organiseren.quote:Op woensdag 13 september 2006 16:21 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Niet als genoeg mensen beseffen dat de rechten van het individu boven die van het collectief gaan.
Daar heb je op zich wel een punt, maar als mijn collectief vindt dat je mee moet doen kun je alleen meedoen of wegblijven. Verder heb je dan niet zoveel keus.quote:[..]
Het feit dat jij er niet in gelooft geeft je niet het recht om mij te dwingen dus maar aan jouw collectief mee te doen.
Liever één collectief met een monopolie op geweld en roof, dat middels verkiezingen nog enigszins gestuurd kan worden, dan dat iederéén die rechten heeft.quote:Verder bespeur ik ook bij jou weer een diepgeworteld wantrouwen ten opzichte van de aard van de gemiddelde mens. Die is er blijkbaar alleen maar op uit om te onderdrukken, te roven en te moorden. Daarom verbaast het me altijd weer waarom je wel denkt dat een overheid die neigingen effectief tegen zou kunnen gaan, een overheid bestaat tenslotte ook uit diezelfde mensen. Het enige wat je dus bereikt is dat je een collectief overhoudt dat de facto het monopolie heeft om te onderdrukken, te roven en te moorden.
En dat is dus precies wat ik erop tegen heb.quote:Op woensdag 13 september 2006 17:10 schreef Petera het volgende:
Daar heb je op zich wel een punt, maar als mijn collectief vindt dat je mee moet doen kun je alleen meedoen of wegblijven. Verder heb je dan niet zoveel keus.
Ik pleit er dus voor dat niémand die rechten heeft.quote:Liever één collectief met een monopolie op geweld en roof, dat middels verkiezingen nog enigszins gestuurd kan worden, dan dat iederéén die rechten heeft.
Weet ik. Ik geef slechts weer waarom ik denk dat een anarchie niets oplost.quote:Op woensdag 13 september 2006 17:14 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
En dat is dus precies wat ik erop tegen heb.
Ik pleit met je mee, maar ik stel voor dat je dan even een meerderheid vindt om de belastingen enzo gewoon af te schaffen, in plaats van een anarchie te wensen, want in een anarchie heeft feitelijk iedereen die rechten.quote:[..]
Ik pleit er dus voor dat niémand die rechten heeft.
Ik ben in de praktijk dan ook meer een minarchist, een voorstander van een minimale staat met minimale bevoegdheden die er alleen op gericht zijn de burger fysiek te beschermen.quote:Op woensdag 13 september 2006 17:31 schreef Petera het volgende:
Ik pleit met je mee, maar ik stel voor dat je dan even een meerderheid vindt om de belastingen enzo gewoon af te schaffen, in plaats van een anarchie te wensen, want in een anarchie heeft feitelijk iedereen die rechten.
Dat is precies wat Donner bedoelde....quote:Op woensdag 13 september 2006 11:49 schreef Seneca het volgende:
[..]
De grenzen van de democratie worden imho bepaald door de grondwet. Die grondwet kan gewijzigd worden indien er een 2/3e meerderheid voor in de kamer is. De kamer wordt gekozen door de bevolking. Indirect worden de grenzen dus door onszelf bepaalt.
Daae ben ik het ook eens, maar de rechten het individu wordne het beste gewaarborgd een democratie...quote:Op woensdag 13 september 2006 13:32 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik ben het er inderdaad vurig mee eens dat het individu 'heiliger' zou moeten zijn dat het systeem.
Totaal en helemaal met eens. De Burke Stichting, allemaal professoren etc., heeft zowel Fortuyn alsook Wilders gesteund.quote:Op woensdag 13 september 2006 14:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Leuk voorbeeld maar nogmaals, waarom zou zo'n minkukel niet in de 2e Kamer kunnen zitten (even rekening houdende met het feit dat zij de plaats van een 'normaal' Kamerlid heeft ingenomen) met jouw systeem? Het enige wat jouw systeem doet is een deel van de samenleving hun recht op representatie afnemen, terug naar de goede oude tijd dus waarin de notabelen wel uitmaakten wat goed voor de mensen was.
Waar haal jij vandaan dat alleen mensen op Fortuyn hebben gestemd omdat ze dom waren? Intelligentie is geen maatstaf voor een zaak als politiek waarbij ook emotie een grote rol speelt en al maak je een regel dat alleen mensen met een IQ boven de 130 mogen stemmen dan nog zal emotie een rol spelen.
Ook intelligente mensen kunnen on-democratische en gevaarlijke denkbeelden hebben, Hitler werdt niet alleen door het domme volk gesteund, Dr. Mengele was een intelligente man, Bin Laden is naar verluidt zeer intelligent en ga zo maar door.
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus misschien ga ik iets zeggen dat al gezegd is, maar wat is jouw definitie van rechtvaardig?quote:Op woensdag 13 september 2006 08:53 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Nu Donner zo vreemd over de schreef gaat bij het doorvoeren van regelingen komt gelijk de zwakheid van de democratie aan het licht, nl. een meerderheid binnen een samenleving hoeft niet per sé rechtvaardigheid na te streven.
In praktische zin: stel een groep mensen besluit gezamenlijk dat diefstal normaal is en ze stellen voor dat bij wijze van democratie - dus een meerderheid van 66,66666 % - dit ingevoerd kan worden. Zijn we dan rechtvaardig bezig? Nee dus.
Volgens mij worden in landen als Saudi Arabie en Iran nog handen afgehakt erg simpel en uit de tijd dus geen echt reachtvaardig systeem eigenlijk.
Donner spreekt over de essentie in democratie is de 2/3 meerderheid, maar iedereen snapt dat rechtvaardigheid veel belangrijker is.
Leuke borrelpraat. In de praktijk werkt dit totaal niet. Elke handenschudweigeraar zou dus elke positie moeten kunnen bekleden? Een dergelijk systeem loopt uit op misbruik en chaos.quote:Op woensdag 13 september 2006 17:34 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ik ben in de praktijk dan ook meer een minarchist, een voorstander van een minimale staat met minimale bevoegdheden die er alleen op gericht zijn de burger fysiek te beschermen.
Maar ik verzet me wel tegen het beeld dat bij veel mensen bestaat van anarchie als chaos en bloed in de straat en democratie als enig redelijk alternatief daarvoor. Een samenleving hoort gebaseerd te zijn op de souvereiniteit van het individu en op het eigendomsrecht. Geen enkele meerderheid, hoe groot ook, zou die rechten van een minderheid aan mogen tasten.
Het punt is dat iets logisch of onlogisch is, maar daartussen zit niets. Als je dus zegt dat iets logischer is dan iets anders, dan impliceert dat dat het een logisch is en het ander onlogisch is.quote:Op woensdag 13 september 2006 14:32 schreef Petera het volgende:
nee, dat impliceer ik niet. Als ik zeg dat een kaartspel zwaarder is dan een harten-twee uit het kaartspel, impliceert dat nog niet dat het kaartspel zwaar is en de harten-twee licht.
Dan blijft nog steeds de vraag of de stem van de meerderheid beter is dan enige andere formule.quote:Kan wel zo zijn, maar of je gekozen hebt om bij een groep te horen is niet langer relevant als je eenmaal bij die groep hoort en er een beslissing moet worden genomen. Of de andere Nederlanders nou Nederlander hadden willen zijn of niet, ze zijn het. Wat mij betreft zeggen ze hun Nederlanderschap op en gaan ze ergens anders heen. Geen enkel bezwaar tegen.
Dat is het punt waar verantwoordelijkheid naar voren komt. Een keuze maken brengt verantwoordelijkheid dragen voor die keuze en de daaraan verbonden gevolgen met zich mee.quote:Klopt, maar ik wil het systeem nog weleens zien waarin overheidsbemoeienis NIET voorkomt. Anarchie lijkt mij het enige systeem zonder bemoeienis van boven, maar het geeft mensen ook zoveel vrijheid dat ze vrijuit de vrijheid van anderen kunnen wegnemen, evenals hun gezondheid en hun leven.
De invloed die een burger heeft op de overheid is zeer klein. En zolang de traditionele partijen aan de macht blijven zal dat niet veranderen.quote:Als er dan toch overheidsbemoeienis moet zijn, kies ik liever voor overheidsbemoeienis waar ik zelf nog wat invloed op heb.
Ik denk ook niet dat we helemaal zonder een overkoepelend orgaan kunnen. Maar in ieder geval moet de macht van dat orgaan beperkt zijn tot een noodzakelijk minimum.quote:Okee, maar zonder gemeenschappelijke regels is dit gelijk aan anarchie, en dat is echt teveel vrijheid. Mét gemeenschappelijke regels heb je ook weer organen nodig die de wet handhaven. En dan heb je direct al overkoepelende organen.
Dit nog afgezien van het feit dat er geen manier mag zijn om de regels te veranderen, want dan zou er alweer een manier ontstaan voor mensen om hun wil aan anderen op te leggen. Maar zelfs als er geen manier is om de regels ooit nog te veranderen, legt nog steeds iemand ons de regels op. Namelijk diegene of diegenen die de regels hebben gemaakt.
Als je lid bent van de Staten Generaal, dan mag je meebeslissen. De rest van het volk mag eens in de vier jaar een globale richting aangeven. Dat heeft niets meer met meebeslissen te maken.quote:regels worden nu eenmaal door iemand opgelegd. Maar in een democratie mag je tenminste nog meebeslissen over de regels waar je je aan moet houden.
Of welk systeem dan ook een redelijk alternatief is voor welk ander systeem dan ook, hangt uiteindelijk gewoon af van de praktijk. Als één persoon de absolute macht heeft, hoeft dat niet verkeerd te zijn. Als het de juiste persoon is KAN het goed zijn.quote:Op woensdag 13 september 2006 17:34 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ik ben in de praktijk dan ook meer een minarchist, een voorstander van een minimale staat met minimale bevoegdheden die er alleen op gericht zijn de burger fysiek te beschermen.
Maar ik verzet me wel tegen het beeld dat bij veel mensen bestaat van anarchie als chaos en bloed in de straat en democratie als enig redelijk alternatief daarvoor. Een samenleving hoort gebaseerd te zijn op de souvereiniteit van het individu en op het eigendomsrecht. Geen enkele meerderheid, hoe groot ook, zou die rechten van een minderheid aan mogen tasten.
Probleem is alleen dat je nooit zeker weet of die persoon juist is en zal blijven en al helemaal niet of zijn (of haar) opvolger dat ook zal zijn. Bovendien corrumpeert macht altijd en corrumpeert absolute macht absoluut. Je zou dus moeten streven naar een systeem waarin niémand een dergelijke macht heeft. Een vrije kapitalistische samenleving is daarvoor de beste garantie.quote:Op donderdag 14 september 2006 10:13 schreef Petera het volgende:
Of welk systeem dan ook een redelijk alternatief is voor welk ander systeem dan ook, hangt uiteindelijk gewoon af van de praktijk. Als één persoon de absolute macht heeft, hoeft dat niet verkeerd te zijn. Als het de juiste persoon is KAN het goed zijn.
Behalve dan dat bepaalde systemen de rechten van het individu meer aantasten dan andere.quote:In een wereld waarin iedereen jouw ideaal zou delen, van een minimale staat met minimale bevoegdheden, zou het eigenlijk niet meer uitmaken in welk systeem we leven.
Komt aardig in de buurt ja. Een dergelijke grondwettelijke bepaling garandeert namelijk die individuele rechten wél en zal dus automatisch tot een vrij en kapitalistisch systeem leiden. Probleem is natuurlijk wel dat je nog steeds met een grondwet zit die hoe dan ook gewijzigd kán worden als maar genoeg mensen dat willen, ook al leg je vast dat het niet mag. Maar goed, ik begon zelf over een minarchie dus laat ik nu niet meteen alweer dwars gaan liggenquote:Verder kan zo'n minarchie denk ik prima samengaan met welk systeem dan ook, op voorwaarde dat grondwettelijk is vasgelegd dat de overheid uitsluitend de bevoegdheid heeft om de burgers te beschermen en dat de grondwet niet gewijzigd kan worden. Heb je zoïets in gedachten?
Ik had het niet beter kunnen zeggen.quote:Aangezien voorzover ik het zie minarchie samen kan met elk systeem lijkt democratie me niet zozeer je probleem. Eerder het feit dat democratische beslissingen pas genomen zouden moeten mogen worden als de betrokkenen daadwerkelijk hebben afgesproken zich bij de meerderheid neer te leggen. Als twee mannen een derde man aanspreken en zeggen dat zij die man z'n horloge willen hebben, zullen de omstanders ook niet tegen de derde man zeggen dat hij zijn horloge moet afstaan omdat een 2/3 meerderheid (de twee mannen tegen de derde) dat vindt. De logica gaat niet op, omdat de derde man nooit heeft aangegeven zich bij de meerderheid neer te leggen.
Zo bekeken kan ik het met je eens zijn dat democratie onredelijk kan zijn
Een vrije kapitalistische markt zal kartelvorming en monopolistisch gedrag veroorzaken en dan ben je weer terug bij af.quote:Op donderdag 14 september 2006 10:34 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Probleem is alleen dat je nooit zeker weet of die persoon juist is en zal blijven en al helemaal niet of zijn (of haar) opvolger dat ook zal zijn. Bovendien corrumpeert macht altijd en corrumpeert absolute macht absoluut. Je zou dus moeten streven naar een systeem waarin niémand een dergelijke macht heeft. Een vrije kapitalistische samenleving is daarvoor de beste garantie.
Klopt, het democratische model doet dat dus het minste.quote:Behalve dan dat bepaalde systemen de rechten van het individu meer aantasten dan andere.
Vrij en kapitalistisch gaan dus niet samen. Een kapitalistische markt streeft naar puur persoonlijk gewin. Vrijheid daarin geeft men de macht om vrijheid van anderen te beperken, zoals gezegd, door bijvoorbeeld kartelvorming en monopolistisch gedrag. Denk aan prijsafspraken e.d.quote:Komt aardig in de buurt ja. Een dergelijke grondwettelijke bepaling garandeert namelijk die individuele rechten wél en zal dus automatisch tot een vrij en kapitalistisch systeem leiden. Probleem is natuurlijk wel dat je nog steeds met een grondwet zit die hoe dan ook gewijzigd kán worden als maar genoeg mensen dat willen, ook al leg je vast dat het niet mag. Maar goed, ik begon zelf over een minarchie dus laat ik nu niet meteen alweer dwars gaan liggen![]()
Nee, juist een onvrije markt vertoont kartelvorming en monopolistisch gedrag.quote:Op donderdag 14 september 2006 10:45 schreef Vhiper het volgende:
Een vrije kapitalistische markt zal kartelvorming en monopolistisch gedrag veroorzaken en dan ben je weer terug bij af.
Dat blijkt niet uit de praktijk. Een democratisch model lijkt er juist steeds meer naar te neigen om iédere souvereiniteit van het individu aan te tasten omdat er altijd gedacht moet worden in meerderheden en minderheden, nooit in individuen.quote:Klopt, het democratische model doet dat dus het minste.
Integendeel, vrijheid gaat met geen énkel ander systeem dan kapitalisme samen. Juist in een écht vrij kapitalistisch systeem heeft niemand de macht om de vrijheid van een ander te beperken, dit in tegenstelling tot in een democratisch of dictatoriaal systeem.quote:Vrij en kapitalistisch gaan dus niet samen. Een kapitalistische markt streeft naar puur persoonlijk gewin. Vrijheid daarin geeft men de macht om vrijheid van anderen te beperken, zoals gezegd, door bijvoorbeeld kartelvorming en monopolistisch gedrag. Denk aan prijsafspraken e.d.
Dus volgens jou zou een reus als Microsoft nooit in een vrije markt zijn product dermate kunnen afschermen en beveiligen dat kopiëren een onrendabele onderneming wordt, elke beginnende concurrent kunnen opkopen of uit de markt kunnen prijzen, elke goede programeur aan zich kunnen binden en eventueel met z'n overgebleven concurrenten prijsafspraken maken waar ze allemaal van profiteren en de consument mag het gelach betalen?quote:Op donderdag 14 september 2006 10:52 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Nee, juist een onvrije markt vertoont kartelvorming en monopolistisch gedrag.
Klopt, maar er is geen enkel systeem dat het individu meer vrijheid geeft dan de democratie.quote:Dat blijkt niet uit de praktijk. Een democratisch model lijkt er juist steeds meer naar te neigen om iédere souvereiniteit van het individu aan te tasten omdat er altijd gedacht moet worden in meerderheden en minderheden, nooit in individuen.
Als men samenzweert en samenwerkt kan dat in een echt vrij systeem dus wel. Je kan dan immers gezamelijk die macht concentreren.quote:Integendeel, vrijheid gaat met geen énkel ander systeem dan kapitalisme samen. Juist in een écht vrij kapitalistisch systeem heeft niemand de macht om de vrijheid van een ander te beperken, dit in tegenstelling tot in een democratisch of dictatoriaal systeem.
Niemand gaat dat vervolgens doen omdat meedoen aan die prijsafspraak lucratiever is dan eronder te gaan zitten. De westerse democratische overheden beschermen overigens kartelvorming niet, maar hebben ze juist verbodenquote:Een prijsafspraak verhindert bijvoorbeeld niemand om zelf een bedrijf op te richten en weer onder de prijs te duiken. Maar nogmaals, kartelvorming komt eigenlijk alleen voor in onvrije markten waar een overheid een dergelijk kartel beschermt.
Dat er niets tussen zit (en ik kan moeilijk ontkennen dat onlogisch per definitie gelijk is aan onlogisch) wil nog niet zeggen dat van verschillende logische zaken de ene niet logischer kan zijn dan de andere. Hetzelfde voor onlogische zaken.quote:Op donderdag 14 september 2006 09:30 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Het punt is dat iets logisch of onlogisch is, maar daartussen zit niets. Als je dus zegt dat iets logischer is dan iets anders, dan impliceert dat dat het een logisch is en het ander onlogisch is.
Ik denk van wel, al zou het uiteraard goed zijn als die meerderheid geen regels oplegt voor niet-conflictsituaties. De meerderheid zou dus sowieso geen handelingen moeten verbieden waar niets of niemand last van heeft. En zou ook geen handelingen moeten verbieden waar alleen mensen last van hebben, die liever soms last hebben, dan dat ze de handeling niet meer kunnen uitvoeren.quote:[..]
Dan blijft nog steeds de vraag of de stem van de meerderheid beter is dan enige andere formule.
Ik heb net een hele discussie over anarchie achter de rug. Verantwoordelijkheid dragen klinkt mooi als je zelf de gevolgen ondervindt van je (verkeerde) keuzes. Het is mij volstrekt onduidelijk welk mechanisme daar in een anarchie voor moet zorgen, zonder dat de anarchie ophoudt een anarchie te zijnquote:[..]
Dat is het punt waar verantwoordelijkheid naar voren komt. Een keuze maken brengt verantwoordelijkheid dragen voor die keuze en de daaraan verbonden gevolgen met zich mee.
Heb al gezegd liever enige invloed op de overheid, dan geen enkele, natuurlijk is mijn invloed klein als deze gedeeld wordt door alle kiezers. Grote traditionele partijen verkleinen die invloed inderdaad nog verder, maar dit is een gevolg van HOE we onze democratie hebben ingericht en niet van democratie zelf.quote:
[..]
De invloed die een burger heeft op de overheid is zeer klein. En zolang de traditionele partijen aan de macht blijven zal dat niet veranderen.
In principe mee eens, maar mensen blijken nogal van mening te verschillen over wat dat noodzakelijke minimum is. Ongetwijfeld zal de SP alles wat ze wil regelen noodzakelijk vinden. En ongetwijfeld zijn er voor elke denkbare overheidstaak wel mensen te vinden die deze taak niet noodzakelijk achten.quote:[..]
Ik denk ook niet dat we helemaal zonder een overkoepelend orgaan kunnen. Maar in ieder geval moet de macht van dat orgaan beperkt zijn tot een noodzakelijk minimum.
Daarom ben ik dan ook voor directere democratie, dan we nú hebben.quote:[..]
Als je lid bent van de Staten Generaal, dan mag je meebeslissen. De rest van het volk mag eens in de vier jaar een globale richting aangeven. Dat heeft niets meer met meebeslissen te maken.
Die discussie heb ik al zovaak gevoerd. Microsoft is gewoon goed bezig, ze levert een goed desktop OS voor een redelijke prijs. Ze maakt zich op geen enkele wijze schuldig aan kwalijke praktijken. Een regeling instellen waardoor het marktaandeel van Microsoft wordt beperkt is simpelweg het belonen van minder succesvolle bedrijven. Niets eerlijks aan dus.quote:Op donderdag 14 september 2006 11:01 schreef Vhiper het volgende:
Dus volgens jou zou een reus als Microsoft nooit in een vrije markt zijn product dermate kunnen afschermen en beveiligen dat kopiëren een onrendabele onderneming wordt, elke beginnende concurrent kunnen opkopen of uit de markt kunnen prijzen, elke goede programeur aan zich kunnen binden en eventueel met z'n overgebleven concurrenten prijsafspraken maken waar ze allemaal van profiteren en de consument mag het gelach betalen?
Leg uit
Jawel, een anarcho-kapitalistisch of minarchistisch systeem.quote:Klopt, maar er is geen enkel systeem dat het individu meer vrijheid geeft dan de democratie.
Wat is er mis met samenwerken?quote:Als men samenzweert en samenwerkt kan dat in een echt vrij systeem dus wel. Je kan dan immers gezamelijk die macht concentreren.
Integendeel, het meedoen aan de prijsafspraak kan bijzonder onlucratief zijn omdat je met een lagere prijs een groter marktaandeel kunt behalen.quote:Niemand gaat dat vervolgens doen omdat meedoen aan die prijsafspraak lucratiever is dan eronder te gaan zitten.
Nee zij hebben die gereguleerd, waardoor dus in de praktijk grote bedrijven bij de overheid kunnen lobbyen om hun kartel te beschermen en dat ook volop doen. Grote bedrijven zijn in de regel dan ook helemaal geen voorstander van een vrije kapitalistische markt. Liever spannen zij de overheid voor hun karretje om de concurrentie middels regelgeving te verbieden of het leven zuur te maken.quote:De westerse democratische overheden beschermen overigens kartelvorming niet, maar hebben ze juist verboden
Geloof me, daar ben ik me van bewust en ook absoluut geen voorstander van. Maar je kunt een maatschappij op principes baseren zo mooi als je ze kunt bedenken. Het gaat er uiteindelijk om hoe het in praktijk wordt gebracht, daar ging het me om.quote:Op donderdag 14 september 2006 10:34 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Probleem is alleen dat je nooit zeker weet of die persoon juist is en zal blijven en al helemaal niet of zijn (of haar) opvolger dat ook zal zijn. Bovendien corrumpeert macht altijd en corrumpeert absolute macht absoluut. Je zou dus moeten streven naar een systeem waarin niémand een dergelijke macht heeft. Een vrije kapitalistische samenleving is daarvoor de beste garantie.
Ik bedoelde meer dat in een samenleving met uitsluitend HenriOsewoudten er natuurlijk ook één of meer HenriOsewoudten aan de macht zijn, die (behoudens dat macht zoals je al zei corrumpeert) dus niet meer van hun macht gebruiken dan als noodzakelijk is om de burgers te beschermen. In dat opzicht maak het systeem niet uit.quote:[..]
Behalve dan dat bepaalde systemen de rechten van het individu meer aantasten dan andere.
Ik zeg niet dat ze het nu doen, ik vraag wat ze tegenhoud om dat in een compleet vrije markt wel te doen.quote:Op donderdag 14 september 2006 11:12 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Die discussie heb ik al zovaak gevoerd. Microsoft is gewoon goed bezig, ze levert een goed desktop OS voor een redelijke prijs. Ze maakt zich op geen enkele wijze schuldig aan kwalijke praktijken. Een regeling instellen waardoor het marktaandeel van Microsoft wordt beperkt is simpelweg het belonen van minder succesvolle bedrijven. Niets eerlijks aan dus.
Onderbouw even.quote:Jawel, een anarcho-kapitalistisch of minarchistisch systeem.
quote:Wat is er mis met samenwerken?
Kan, kans is klein, aangezien je dan wel snel weggeconccureerd zal worden door het kartel. Die gaan dan gewoon zo onder je zitten dat het niet meer rendabel voor jou is, jij failliet en zij gooien de prijs gewoon weer omhoog. Zo zijn er nog legio trucjes te verzinnen om beginnende concurrenten uit de "vrije" markt te drukken en je kartel of monopoly overeind te houden.quote:Integendeel, het meedoen aan de prijsafspraak kan bijzonder onlucratief zijn omdat je met een lagere prijs een groter marktaandeel kunt behalen.
Oh? Kartelvorming is toch echt verboden hoor:quote:Nee zij hebben die gereguleerd, waardoor dus in de praktijk grote bedrijven bij de overheid kunnen lobbyen om hun kartel te beschermen en dat ook volop doen. Grote bedrijven zijn in de regel dan ook helemaal geen voorstander van een vrije kapitalistische markt. Liever spannen zij de overheid voor hun karretje om de concurrentie middels regelgeving te verbieden of het leven zuur te maken.
EU wetgeving.quote:Artikel 81: Verbod op kartelvorming
1.
Onverenigbaar met de gemeenschappelijke markt en verboden zijn alle overeenkomsten tussen ondernemingen, alle besluiten van ondernemersverenigingen en alle onderling afgestemde feitelijke gedragingen welke de handel tussen lidstaten ongunstig kunnen beïnvloeden en ertoe strekken of ten gevolge hebben dat de mededinging binnen de gemeenschappelijke markt wordt verhinderd, beperkt of vervalst en met name die welke bestaan in:
a) het rechtstreeks of zijdelings bepalen van de aan- of verkoopprijzen of van andere contractuele voorwaarden;
b) het beperken of controleren van de productie, de afzet, de technische ontwikkeling of de investeringen;
c) het verdelen van de markten of van de voorzieningsbronnen;
d) het ten opzichte van handelspartners toepassen van ongelijke voorwaarden bij gelijkwaardige prestaties, hun daarmede nadeel berokkenend bij de mededinging;
e) het afhankelijk stellen van het sluiten van overeenkomsten van de aanvaarding door de handelspartners van bijkomende prestaties welke naar hun aard of volgens het handelsgebruik geen verband houden met het onderwerp van deze overeenkomsten.
2. De krachtens dit artikel verboden overeenkomsten of besluiten zijn van rechtswege nietig.
3. De bepalingen van lid 1 van dit artikel kunnen echter buiten toepassing worden verklaard
- voor elke overeenkomst of groep van overeenkomsten tussen ondernemingen,
- voor elk besluit of groep van besluiten van ondernemersverenigingen, en
- voor elke onderling afgestemde feitelijke gedraging of groep van gedragingen
die bijdragen tot verbetering van de productie of van de verdeling der producten of tot verbetering van de technische of economische vooruitgang, mits een billijk aandeel in de daaruit voortvloeiende voordelen de gebruikers ten goede komt, en zonder nochtans aan de betrokken ondernemingen
a) beperkingen op te leggen welke voor het bereiken van deze doelstellingen niet onmisbaar zijn,
b) de mogelijkheid te geven, voor een wezenlijk deel van de betrokken producten de mededinging uit te schakelen.
Maar wat is dan precies rechtvaardig? Is jouw opvatting over wat rechtvaardig is de absolute waarheid?quote:Op woensdag 13 september 2006 08:53 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Over rechtvaardigheid gesprokenquote:Op woensdag 13 september 2006 12:00 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Theoretisch kan het dus inderdaad. De praktijk zal eerder een burgeroorlog zijn, denk ik. En dat allang voordat die twee derde meerderheid is bereikt.
Niet volgens de wetten der logica. Maar goed, dit gaat zwaar off-topic.quote:Op donderdag 14 september 2006 11:06 schreef Petera het volgende:
Dat er niets tussen zit (en ik kan moeilijk ontkennen dat onlogisch per definitie gelijk is aan onlogisch) wil nog niet zeggen dat van verschillende logische zaken de ene niet logischer kan zijn dan de andere. Hetzelfde voor onlogische zaken.
Maar dat gebeurt in het huidige systeem dus wel. Dat zie je bijvoorbeeld bij alle betutteling en overbodige regelgeving.quote:Ik denk van wel, al zou het uiteraard goed zijn als die meerderheid geen regels oplegt voor niet-conflictsituaties. De meerderheid zou dus sowieso geen handelingen moeten verbieden waar niets of niemand last van heeft. En zou ook geen handelingen moeten verbieden waar alleen mensen last van hebben, die liever soms last hebben, dan dat ze de handeling niet meer kunnen uitvoeren.
Dat is heel simpel: hanteer de definitie van vrijheid uit het klassiek liberalisme en je weet precies waar de grens van vrijheid en dus het beginpunt van een mogelijke conflictsituatie ligt. We hebben het daarbij uiteraard over mensen, want dieren hebben in principe geen rechten.quote:Ik geloof echter niet dat mensen het er zelfs maar over eens kunnen worden wat wel conflictsituaties zijn en wat niet: Als dieren last hebben van mensen, moet dat dan als conflictsituatue tellen of niet.
Maar fatsoen is ook weer zo'n abstract begrip. Het is maar net wat op een bepaald moment de opinie over 'fatsoen' is.quote:Of de stem van de meerderheid een betere formule is, hangt waarschijnlijk af van het fatsoen dat meerderheden kunnen opbrengen (en natuurlijk ook van het fatsoen dat alternatieve machthebben zouden kunnen opbrengen).
Heel simpel, er is een natuurlijk evenwicht.quote:Ik heb net een hele discussie over anarchie achter de rug. Verantwoordelijkheid dragen klinkt mooi als je zelf de gevolgen ondervindt van je (verkeerde) keuzes. Het is mij volstrekt onduidelijk welk mechanisme daar in een anarchie voor moet zorgen, zonder dat de anarchie ophoudt een anarchie te zijn
Hoe je het ook draait of keert, in een democratie waar miljoenen mensen aan deelnemen is de invloed van een ieder klein.quote:Heb al gezegd liever enige invloed op de overheid, dan geen enkele, natuurlijk is mijn invloed klein als deze gedeeld wordt door alle kiezers. Grote traditionele partijen verkleinen die invloed inderdaad nog verder, maar dit is een gevolg van HOE we onze democratie hebben ingericht en niet van democratie zelf.
Dat heeft ook weer nadelen. Het probleem wat dan ontstaat is dat mensen zonder enige kennis van zaken ondoordachte beslissingen nemen. Daar is helemaal niemand bij gebaat.quote:Daarom ben ik dan ook voor directere democratie, dan we nú hebben.
Niet mijn keuze, maar het zal gebeuren. Het recht van de sterkste he?quote:Op donderdag 14 september 2006 12:53 schreef -scorpione- het volgende:
Over rechtvaardigheid gesproken![]()
Ik zal niet ontkennen dat het gebeurt, de enige manier om te voorkomen dat het gebeurt is in de vorm van wetten die de macht van de overheid beperken en die niet gewijzigd kunnen worden, omdat anders de macht van de overheid gewoon kan worden uitgebreid.quote:Op donderdag 14 september 2006 13:53 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Maar dat gebeurt in het huidige systeem dus wel. Dat zie je bijvoorbeeld bij alle betutteling en overbodige regelgeving.
Mensen ontlenen hun rechten volgens mij toch echt aan de mate waarin die rechten worden erkend door iemand die ze kan afdwingen of door mensen die in de positie zijn om je recht niet te erkennen. Als je op straat iemand tegen komt kun je slechts hopen dat die jouw recht op leven erkent of anders dat iemand (wellicht jij zelf) tegenover die potentiële moordenaar jouw recht op leven kan afdwingen.quote:[..]
Dat is heel simpel: hanteer de definitie van vrijheid uit het klassiek liberalisme en je weet precies waar de grens van vrijheid en dus het beginpunt van een mogelijke conflictsituatie ligt. We hebben het daarbij uiteraard over mensen, want dieren hebben in principe geen rechten.
Natuurlijk evenwicht is niet zozeer een mechanisme, maar eerder een situatie. Blijft dus de vraag welk mechanisme er in een anarchie voor zorgt dat mensen ook zelf de negatieve gevolgen ondervinden van hun verkeerde keuzes.quote:
[..]
Maar fatsoen is ook weer zo'n abstract begrip. Het is maar net wat op een bepaald moment de opinie over 'fatsoen' is.
[..]
Heel simpel, er is een natuurlijk evenwicht.
Vooruit, dan is de invloed op de overheid klein, maar die invloed wordt niet groter als je de macht van de overheid beperkt. Hoogstens kun je zeggen dat je zo meer invloed op jezelf krijgt en minder op anderen. Iets wat op zichzelf natuurlijk een nobel streven is, maar iets in mij zegt dat een volledige anarchie geen anarchie blijft, en dat een overheid met beperkte macht alleen behouden kan blijven met heiligverklaarde wetten, waar ik ook al geen voorstander van ben.quote:
[..]
Hoe je het ook draait of keert, in een democratie waar miljoenen mensen aan deelnemen is de invloed van een ieder klein.
Dus? Mensen zonder kennis van zaken moeten in de huidige situatie kunnen beoordelen wie er wél kennis van zaken heeft, dan moeten ze dat toch ook kunnen bij een referendum en het oordeel volgen van iemand die er verstand van heeft? Mét referendum ben je wat dat betreft écht niet slechter af dan in de huidige situatie. En het is in ieder geval meer dan alleen een globale richting aangeven eens in de vier jaar.quote:[..]
Dat heeft ook weer nadelen. Het probleem wat dan ontstaat is dat mensen zonder enige kennis van zaken ondoordachte beslissingen nemen. Daar is helemaal niemand bij gebaat.
Ik kan dus wel stoppen met Taekwondoquote:Op donderdag 14 september 2006 16:31 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Bron: De Vrijspreker
DE LIBERTARISCHE GRONDWET:
** ARTIKEL 1:
Geen persoon, groep personen of overheid mag geweld, dwang of fraude initiëren tegen een ander individu of groep of zijn/hun eigendom.
** ARTIKEL 2:
Geweld mag moreel en legaal uitsluitend gebruik worden als verdediging tegen degenen die artikel 1 overtreden.
** ARTIKEL 3:
Er mag nooit een uitzondering gemaakt worden op artikel 1 en 2
Eenvoud is het kenmerk van het ware.
Leuk, hypothetische vragen:quote:Op donderdag 14 september 2006 16:31 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Bron: De Vrijspreker
DE LIBERTARISCHE GRONDWET:
** ARTIKEL 1:
Geen persoon, groep personen of overheid mag geweld, dwang of fraude initiëren tegen een ander individu of groep of zijn/hun eigendom.
** ARTIKEL 2:
Geweld mag moreel en legaal uitsluitend gebruik worden als verdediging tegen degenen die artikel 1 overtreden.
** ARTIKEL 3:
Er mag nooit een uitzondering gemaakt worden op artikel 1 en 2
Eenvoud is het kenmerk van het ware.
Als je iets jat is het per definitie tegen iemands wil en dus een vorm van dwang of fraude.quote:Op donderdag 14 september 2006 16:44 schreef Vhiper het volgende:
Leuk, hypothetische vragen:
Stel: Iemand jat jouw bezit, zonder daarbij geweld, dwang of fraude jegens jou te initiëren. Mag je hem dan met geweld tegenhouden?
Ja.quote:Stel: Iemand sloopt per ongeluk jouw bezit, mag je hem dan dwingen dat te vergoeden?
Dat mag. Je bent een onfatsoenlijke asshole natuurlijk, maar niet strafbaar.quote:Stel: Iemand ligt voor je deur dood te gaan. Mag je hem dan laten creperen en moet de maatschappij maar werkeloos toekijken hoe jij dat laat gebeuren?
Aangenomen dat de eigenaar van de weg het verboden had om onder invloed te rijden dan is de chauffeur in kwestie inderdaad strafbaar.quote:Stel: Iemand rijd in dronken toestand jouw dochter dood. Mag je hem dan met geweld straffen?
Dus als ik een prive weg heb en ik verbied daarop niet expliciet dat dronken rijden is toegestaan zijn alle eventuele gebruikers van die weg vogelvrij. God man, dat noem jij vrijheid?quote:Op donderdag 14 september 2006 16:49 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Aangenomen dat de eigenaar van de weg het verboden had om onder invloed te rijden dan is de chauffeur in kwestie inderdaad strafbaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |