abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41648690
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 15:17 schreef Timmehhh het volgende:
Onderdompelen vind ik best een goede manier om informatie uit iemand te krijgen. Een soort strak verhoor zeg maar. Marteling vind ik echter niet kunnen.
Sinds wanneer is iemand bijna laten stikken om info uit hem los te krijgen, geen marteling meer?
  zaterdag 9 september 2006 @ 16:23:02 #202
136 V.
Like tears in rain...
pi_41649757
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 10:08 schreef PsychoDominator het volgende:

[..]

Bovenstaande gebeurtenis had misschien voorkomen kunnen worden als er meer informatie uit de '20e kaper' gehaald was.
Je leest het topic nogal lekker, hè?

Hans van Baalen voor onderdompelen van gevangenen

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_41650533
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 15:31 schreef K-Billy het volgende:

[..]

Sinds wanneer is iemand bijna laten stikken om info uit hem los te krijgen, geen marteling meer?
Ik vind het geen marteling net zoals vernedering of op de koran spugen geen "marteling" is.
Marteling is meer zoiets als stroomstoten, besnijden en andere walgelijke zaken.
<a href="http://www.cybernations.net/nation_drill_display.asp?Nation_ID=134818" rel="nofollow" target="_blank">http://www.cybernations.n(...)asp?Nation_ID=134818</a>
  zaterdag 9 september 2006 @ 17:04:13 #204
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_41650646
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 16:59 schreef Timmehhh het volgende:

[..]

Ik vind het geen marteling net zoals vernedering of op de koran spugen geen "marteling" is.
Marteling is meer zoiets als stroomstoten, besnijden en andere walgelijke zaken.
Waar ligt precies de grens dan? Iemand verzuipen mag wel, maar iemand op prik aansluiten dus weer niet?
pi_41650650
quote:

[..]

Zoiets ja. Opsluiting kan je in principe ook martelen noemen. Hoe dan ook zal eerst moeten blijken in hoeverre deze methoden 'beschermd' worden door internationale afspraken. Alhoewel in het geval dat niet het geval is het de Amerikanen niet zal stoppen natuurlijk.
  zaterdag 9 september 2006 @ 17:05:51 #206
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_41650695
quote:

[..]

Dus iemand in z'n eigen poep laten zitten omdat je 'm verplicht op een stoel laat zitten, en 'm niet toestaat naar de WC te gaan is geen marteling?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_41650703
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 17:04 schreef Alicey het volgende:

[..]

Waar ligt precies de grens dan? Iemand verzuipen mag wel, maar iemand op prik aansluiten dus weer niet?
Wat die grens is ligt besloten in de conventies van Geneve. De Amerikanen proberen nu alleen het onderdompelen binnen de regels te laten vallen.
  zaterdag 9 september 2006 @ 17:08:04 #208
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_41650757
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 17:06 schreef nikk het volgende:

[..]

Wat die grens is ligt besloten in de conventies van Geneve. De Amerikanen proberen nu alleen het onderdompelen binnen de regels te laten vallen.
Ik benieuw dnaar Timmeehs ideeen daar over..
pi_41650957
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 17:05 schreef gronk het volgende:

[..]

Dus iemand in z'n eigen poep laten zitten omdat je 'm verplicht op een stoel laat zitten, en 'm niet toestaat naar de WC te gaan is geen marteling?
Nee dat is inderdaad geen marteling Al is het wel smerig.
<a href="http://www.cybernations.net/nation_drill_display.asp?Nation_ID=134818" rel="nofollow" target="_blank">http://www.cybernations.n(...)asp?Nation_ID=134818</a>
pi_41651134
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 17:06 schreef nikk het volgende:

[..]

Goede zaak dat men is serieus naar de grenzen kijkt. Het is een heikel punt en er moet met zorg over na worden gedacht. In de hedendaagse tijd kan namelijk eventuele informatie van een doorgeslagen terrorist vele levens sparen.
pi_41651521
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 17:16 schreef Timmehhh het volgende:

[..]

Nee dat is inderdaad geen marteling Al is het wel smerig.
Psychische marteling heet dat en kan gevolgen hebben op langer termijn.
  zaterdag 9 september 2006 @ 17:45:21 #212
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_41651652
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 17:04 schreef nikk het volgende:

[..]

Zoiets ja. Opsluiting kan je in principe ook martelen noemen.
Met dien verstande dat opsluiting qua effectiviteit, proportionaliteit en subsidiariteit wel in orde is. Sterker nog, juist omdat opsluitng een alternatief is, hoeven we geen drastischere maatregelen te nemen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_41651782
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 17:04 schreef nikk het volgende:

[..]

Zoiets ja. Opsluiting kan je in principe ook martelen noemen. Hoe dan ook zal eerst moeten blijken in hoeverre deze methoden 'beschermd' worden door internationale afspraken. Alhoewel in het geval dat niet het geval is het de Amerikanen niet zal stoppen natuurlijk.
Als opsluiting voor onbepaalde tijd gebruikt wordt om een informatie uit de verdachte te krijgen, dan is het zeker marteling te noemen. Ook psychische gevolgschade valt nooit uit te sluiten.
pi_41651847
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 17:45 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Met dien verstande dat opsluiting qua effectiviteit, proportionaliteit en subsidiariteit wel in orde is. Sterker nog, juist omdat opsluitng een alternatief is, hoeven we geen drastischere maatregelen te nemen.
Wat subsidiariteit ermee te maken heeft ontgaat me even. Maar inderdaad, opsluiting is een effectief en proportioneel middel. Het probleem is alleen dat moraal en wat we onder menselijk fatsoen verstaan (humaan) daar volkomen los van staan. Het gaat er immers niet om of onderdompelen een effectief en/of proportioneel middel is, maar of het humaan is en moreel te verantwoorden valt.
  zaterdag 9 september 2006 @ 17:58:01 #215
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_41651972
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 17:52 schreef nikk het volgende:

[..]

Wat subsidiariteit ermee te maken heeft ontgaat me even.
Dat behelst eigenlijk de laatste zin.
quote:
Maar inderdaad, opsluiting is een effectief en proportioneel middel. Het probleem is alleen dat moraal en wat we onder menselijk fatsoen verstaan (humaan) daar volkomen los van staan. Het gaat er immers niet om of onderdompelen een effectief en/of proportioneel middel is, maar of het humaan is en moreel te verantwoorden valt.
Proportionaliteit en subsidiariteit is een vorm van moraal. Dat valt niet van elkaar los te koppelen. Ook bij opsluiting is het van belang, want dat wordt ook niet voor elk wissewasje opgelegd.
pi_41652956
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 17:58 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Dat behelst eigenlijk de laatste zin.
Proportionaliteit gewoon dus? Subsidiariteit behelst meer een politiek-juridische invulling.
quote:
Proportionaliteit en subsidiariteit is een vorm van moraal. Dat valt niet van elkaar los te koppelen. Ook bij opsluiting is het van belang, want dat wordt ook niet voor elk wissewasje opgelegd.
Moraal stoelt m.i. voornamelijk menselijke emoties. Als proportionaliteit en/of effectiviteit het moraal gaan bepalen kennen we aan het moraal een bepaalde rationaliteit toe. Zo kan het uiterst effectief en proportioneel zijn 10 onschuldige mensen te executeren om er pakweg 100.000 mee te redden. Moreel echter lijkt me dat een brug te ver.
  zaterdag 9 september 2006 @ 19:09:29 #217
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_41654159
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 18:30 schreef nikk het volgende:

[..]

Proportionaliteit gewoon dus? Subsidiariteit behelst meer een politiek-juridische invulling.
Volgens mij is proportionaliteit de proportie tussen de misdaad en de straf. Subsidiariteit is het minst zware geschikte middel inzetten.
quote:
[..]

Moraal stoelt m.i. voornamelijk menselijke emoties. Als proportionaliteit en/of effectiviteit het moraal gaan bepalen kennen we aan het moraal een bepaalde rationaliteit toe. Zo kan het uiterst effectief en proportioneel zijn 10 onschuldige mensen te executeren om er pakweg 100.000 mee te redden. Moreel echter lijkt me dat een brug te ver.
Effectiviteit is inderdaad gebaseerd op rationaliteit, hoewel emoties daar ook invloed op kunnen hebben. Wat men in proportie vindt is dan weer gedeeltelijk emotie, subsidiariteit is volledig gekoppeld aan emotie.
pi_41655838
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 19:09 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Volgens mij is proportionaliteit de proportie tussen de misdaad en de straf. Subsidiariteit is het minst zware geschikte middel inzetten.
Zover ik weet geld dat echt alleen politiek-juridisch. Maar goed, het doet er ook niet toe eigenlijk.
quote:
Effectiviteit is inderdaad gebaseerd op rationaliteit, hoewel emoties daar ook invloed op kunnen hebben. Wat men in proportie vindt is dan weer gedeeltelijk emotie, subsidiariteit is volledig gekoppeld aan emotie.
Dat ligt er ook maar aan. Je zou bijvoorbeeld een bepaalde formule kunnen hanteren om de proportionaliteit te bepalen. Eén onschuldige tegenover 10.000 mensenlevens bijvoorbeeld. Op een heel ander vlak maar om een voorbeeld te geven: in de gezondheidszorg is onlangs nog bepaald wat een mensenleven eigenlijk waard is. Ik geloof dat het bedrag ligt op 80.000 euro om een leven met 1 jaar te verlengen (http://www.nrc.nl/binnenland/article360687.ece).
  zaterdag 9 september 2006 @ 20:06:33 #219
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_41655997
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 20:01 schreef nikk het volgende:

[..]

Dat ligt er ook maar aan. Je zou bijvoorbeeld een bepaalde formule kunnen hanteren om de proportionaliteit te bepalen. Eén onschuldige tegenover 10.000 mensenlevens bijvoorbeeld.
Je hebt het nu over de effectiviteit.

Iemand martelen staat niet in proportie met verdacht gedrag.
pi_41657328
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 20:06 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Je hebt het nu over de effectiviteit.
Effectief is alles dat werkt lijkt me. De vraag is alleen of het proportioneel en efficient is.
quote:
Iemand martelen staat niet in proportie met verdacht gedrag.
Daar ben ik het mee eens. Alhoewel verdacht gedrag van alles kan inhouden.
pi_41658111
Hans van Baalen is toch ook wel eens in beeld geweest als een extreem-rechts sympathisant.
INBURGEREN IN NEDERLAND I.P.V. EIGEN LAND
pi_41658208
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 22:24 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Hans van Baalen is toch ook wel eens in beeld geweest als een extreem-rechts sympathisant.
Nee.
pi_41658793
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 22:27 schreef nikk het volgende:

[..]

Nee.
Nou, het zit zo :

http://www.groene.nl/1998/15/ab_baalen.html
pi_41659422
quote:
Op donderdag 7 september 2006 14:51 schreef suravida het volgende:
wellicht een idee om Hans van Baalen onder te dompelen totdat hij deze domme ideeen loslaat?
Dat is een idee. En belangrijker: een goed idee.
pi_41902921
Van Baalen... Dat is toch dat dikkertje van de VVD met die rotte tanden?
Naar die man luister ik al niet eens meer..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')