Hoi Laat vooral horen hoe het op je stage gaat, da's altijd wel leuk om te lezenquote:Op donderdag 19 oktober 2006 21:18 schreef miss-scofield het volgende:
Leuk en interessant topic!
Ik doe de Lerarenopleiding Nederlands en zit in mijn derde jaar!
Ik loop stage bij 1, 2 en 3 Tweetalig Havo klassen! Erg leuk!
Andere school. Ik wil het onderwijs niet opgeven na één slechte ervaring. Maar als het op de nieuwe school (ben al onder voorbehoud aangenomen) ook zo is (wat ik niet verwacht, ken de school al een beetje door stage in het verleden), dan vrees ik dat ik het onderwijs inderdaad de rug toe ga keren...quote:Op donderdag 19 oktober 2006 21:54 schreef leonieke het volgende:
En zoek je in een andere school of ga je weg uit het onderwijs?
Dankjewel. Ik zie er wel tegen op om mijn mentorklas te moeten vertellen dat ik wegga. Dat gaan ze niet leuk vinden denk ik...quote:Op donderdag 19 oktober 2006 21:58 schreef leonieke het volgende:
Ik hoop echt dat het zal meevallen voor jou TSE
Ik denk ook niet dat mijn leerlingen dit echt leuk zouden vinden, misschien een paar tussen die 140, maar ik denk dat het grootste deel zich toch wat slecht zou voelen.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 22:00 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Dankjewel. Ik zie er wel tegen op om mijn mentorklas te moeten vertellen dat ik wegga. Dat gaan ze niet leuk vinden denk ik...
"Ja jongens, we willen jullie graag meer betrekken bij de organisatie van de Romereis, zodat jullie het binnenkort kunnen overnemen. Wie wil de kar trekken?"quote:Op donderdag 19 oktober 2006 21:38 schreef thaleia het volgende:
Bij ons is ook een uittocht gaande van jonge veelbelovende mensen.
Dit had ik met een studiedagquote:Op donderdag 19 oktober 2006 22:03 schreef imago het volgende:
[..]
"Ja jongens, we willen jullie graag meer betrekken bij de organisatie van de Romereis, zodat jullie het binnenkort kunnen overnemen. Wie wil de kar trekken?"
En alle jonge mensen schuiven wat met hun papieren en kijken omhoog en mompelen een beetje in zichzelf. Romereis? Als het even kan wil ik tegen die tijd al weg zijn. Maar dat hoeft de schoolleiding nog niet te weten.
Met de ouders heb ik niet echt problemen. Meestal komen ze me complimenteren (nee, ik wil niet stoefen en ik ga helemaal niet beweren dat ik nooit tuchtproblemen heb ) maar het probleem bij de schoolleiding is bij ons dat je enkel geroepen wordt om onder je voeten te krijgen... Positieve zaken, nieuwe initiatieven, werken tot 22u en mails beantwoorden, tijdens het weekend collega's helpen, tijdens middagpauzes uitleg geven aan collega's, zelfs tijdens de herfstvakantie blijkbaar... Het is allemaal maar evident... Daar heb ik het moeilijk mee.quote:Er is zoveel mis met het onderwijssysteem en met de manier waarop scholen bestuurd worden. Daarbij komt dat je inzet gewoon niet erkend en gewaardeerd wordt (door schoolleiding, maar ook bijvoorbeeld door ouders), en dat knaagt ook.
Kun je dan zomaar opeens weggaan? Heb je dan geen termijn die je nog moet 'uitwerken'?quote:Op donderdag 19 oktober 2006 22:00 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik zie er wel tegen op om mijn mentorklas te moeten vertellen dat ik wegga. Dat gaan ze niet leuk vinden denk ik...
Nou, bij ons is het officieel "bottom-up" werken, dus vanuit kernteams wordt het beleid ingekleurd. Maar wat ik merk is dat bijna alles wat de kernteams aandragen, ofwel wordt afgekeurd, of zo wordt gedraaid dat de kernteams weer dansen naar de pijpen van de directie, dus meer "top-down". Dus zo kan de directie doen en laten wat ze wil, terwijl de teams denken dat ze inspraak hebben, "want we hebben de bottom-up approach, weten jullie nog?" Schijninspraak en steeds geconfronteerd worden met voldongen feiten.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 22:03 schreef imago het volgende:
Er is zoveel mis met het onderwijssysteem en met de manier waarop scholen bestuurd worden.
Gelukkig heb ik bij ons het idee dat de ouders ons werk wel waarderen. Daar prijs ik me wel gelukkig mee.quote:Daarbij komt dat je inzet gewoon niet erkend en gewaardeerd wordt (door schoolleiding, maar ook bijvoorbeeld door ouders), en dat knaagt ook.
"Dat hoort er allemaal bij", zo'n dooddoener. Kan me voorstellen dat je het daar even helemaal mee gehad hebt. Bij ons is dat ook zo. Ik heb een keer gigantisch veel extra werk verricht op school, en heb daarnaast een lange periode lessen Nederlands gedraaid. Onze directeur wou me voor dat extra werk bedanken. "Wat kan ik je aanbieden? Een paar extra vrije dagen? Een waardebon?" Toen heb ik hem gezegd: "Ik wil gewoon eens van je horen dat ik het goed doe. Gewoon eens belangstelling tonen in wat ik doe". Had-ie niet verwacht. Drie weken later komt-ie opeens aan.. Heel geknutseld.. "Je weet toch dat ik tevreden over je ben he".quote:Op donderdag 19 oktober 2006 22:07 schreef leonieke het volgende:
Maar het probleem bij de schoolleiding is bij ons dat je enkel geroepen wordt om onder je voeten te krijgen... Positieve zaken, nieuwe initiatieven, werken tot 22u en mails beantwoorden, tijdens het weekend collega's helpen, tijdens middagpauzes uitleg geven aan collega's, zelfs tijdens de herfstvakantie blijkbaar... Het is allemaal maar evident... Daar heb ik het moeilijk mee.
Nee, uiteraard heb ik een opzegtermijn. Maar dan nog zullen ze de laatste paar maanden van het schooljaar een andere mentor krijgen.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 22:25 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Kun je dan zomaar opeens weggaan? Heb je dan geen termijn die je nog moet 'uitwerken'?
Heb je even...?quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 14:56 schreef thabit het volgende:
Een vraagje aan de middelbare-schoolleraren. Wat drijft jullie om daar les te gaan geven?
Nee, daar ben ik het niet mee eens. Tuurlijk heb je soms wel eens momenten dat je even in moet grijpen, maar het grootste gedeelte van mijn tijd ben ik wel kennis over aan het dragen, of de leerlingen bezig te laten zijn met de stof. (Kennis overdragen klinkt weer zo ouderwetsch ).quote:Ik kan tig redenen opnoemen om dat niet te doen namelijk.Je bent meer orde aan het houden dan je vakgebied aan het overdragen.
Kutpubers... ik zou mijn leerlingen geen 'kutpubers' willen noemen. Leuke, sociale, interessante persoonlijkheiden waar ik vaak plezier mee heb. Vakkennis is wel degelijk belangrijk, zeker nu je in "de vernieuwe onderbouw" (die tegen de tijd dat alles op rolletjes staat toch alwéér 'vernieuwd' is) zelf met je vakkennis projecten in elkaar moet gaan zetten.quote:Hierop verdergaand: het interesseert ze daar ook totaal geen donder hoeveel vakkennis je hebt, enkel hoe je met kutpubers omgaat.
Niet waar. Ik schrap alles wat me niet bevalt uit het boek en voeg daar eigen materiaal aan toe, dat de leerlingen wél interesseert. Eigen inbreng is dus zeker wél mogelijk. Als je zelf zo creatief bent als een kokosmat, tja, dan kan het misschien nog wel es tegenvallen, maar er zijn miljarden sites waar je ook nog leuke lesideeën uit kunt putten.quote:Je moet je per se aan de (vaak zeer slechte) lesstof van het boek houden en mag er nauwelijks een eigen inbreng aan geven.
Ben je überhaupt wel eens in een school geweest? De meeste van mijn collega's (laat zeggen 90%) zijn hartstikke aardig en gezellige mensen. Natuurlijk heb je stoïcijnse knotterpotten er tussen zitten, maar laat ze toch lekker in hun stoofpotje gaar koken. Ik heb geweldige mensen om me heen waar je ook nog eens over ándere dingen mee kunt kletsen dan over "die lastige 4 atheneum" of "dat slecht gemaakte grammatica proefwerk op Havo 2". Sterker nog, we hebben het zélden over dat soort dingen. Een dag is niet compleet als de docentenkamer niet een keer gigantisch op zijn grondvesten heeft gedanst van het gelach.quote:Veel van je collega's zijn dom en eigenwijs.
Exkoezie? Als iets fout is, is het echt wel fout he. En die "enorme stapels nakijkwerk", daar zorg je zelf voor. Als je alle proefwerken in één week of zelfs op één dag gaat plannen, dan heb je inderdaad een stapel papier waar je U tegen zegt. Het hoort er bij. Bij andere beroepen heb je ook stapels werk.quote:Enorme stapels nakijkwerk, waarbij je veel wat fout is helemaal niet fout mag rekenen.
Ligt er aan hoe jij jezelf op stelt. Ik heb het respect van mijn leerlingen, dus het laatste wat ze met me doen is me behandelen als een voetveeg.quote:Je wordt als voetveeg behandeld door zowel het schoolbestuur als de leerlingen.
En dat heb je niet bij andere beroepen wil je zeggen? Ja, je moet veel vergaderingen, zeker wanneer de rapporten er aan komen. Dat hoort er bij. Dan zit je maar eens een weekje te vergaderen met de herfst, kerstmis, pasen en overgang. Nou èn?quote:Enorme vergader- en overlegcultuur.
Nee.quote:Goed, het salaris is wel erg hoog, dat dan weer wel. Maar dat lijkt me toch niet de enige motivatie?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |