Ja, je zal bij bijna iedereen wel een beetje de afkomst kunnen horen als je goed luistert / er bekend mee bent, maar ik heb het idee dat de mate van accent toch wel groeit wanneer je in minder intelligente kringen komt.quote:Op woensdag 6 september 2006 00:43 schreef releaze het volgende:
overigens hebben veel mensen een accent. ik spreek geen plat utrechts maar ik heb een duidelijke utrechtse tongval, en mn noordhollandse klasgenoten een duidelijke hollandse. ik kan van de meeste mensen uit de randstad wel horen waar ze ongeveer vandaan komen, ookal spreken ze prima 'ABN', gewoon al door alleen maar te luisteren naar hun klinkeruitspraak. Behalve bij die corpsballen.. *ril*, of je dan uit groningen of maastricht komt, je klinkt gewoon op en top randstadkak, punt.
mja, ik weet het niet. ik herken bij heel veel intelligente mensen (HBO+) dat ze heel makkelijk een regionaal accent overnemen, terwijl ze er niet minder intelligent op worden, zelfde trouwens als met die corpsballen. Accent neem je over van het milieu waar je inzit, en ik denk dat in de randstad de platte mileus meestal ook de 'minder intelligenten' (de laaggeschoolde arbeiders) zitten, maar ik denk niet dat ik dat van eindhoven of maastricht kan zeggen. daar kom je gewoon niemand uit de regio tegen die ABN spreekt, of ie nou universitair opgeleid is of niet.quote:Op woensdag 6 september 2006 00:50 schreef LordVoldemort het volgende:
[..]
Ja, je zal bij bijna iedereen wel een beetje de afkomst kunnen horen als je goed luistert / er bekend mee bent, maar ik heb het idee dat de mate van accent toch wel groeit wanneer je in minder intelligente kringen komt.
Ik weet wel van een onderzoek waarbij onderzocht is hoe mensen het IQ inschatten van mensen met en zonder accent. Proefpersonen kregen een tekst te horen, ingesproken met accent en zonder accent. De tekst was in beide gevallen hetzelfde. Ik geloof dat het overgrote deel de spreker met accent als minder intelligent beoordeelden.quote:Op woensdag 6 september 2006 00:34 schreef LordVoldemort het volgende:
Ik vraag me al een tijd af of het praten met een accent of dialect te maken heeft met de intelligentie van de spreker. Het valt me op dat naar mijn idee minder intelligente mensen sneller de neiging hebben om met een accent te praten, terwijl intelligentere mensen (ook al is er soms nog wel een beetje sprake van een accent) toch beter ABN spreken.
Is iemand anders dit ook wel eens opgevallen, of is dit verband misschien al eens aangetoond?
quote:Ach medje, gij komt toch zeker nie uit Tilburg? Gij proat veels te te goed Nederlands
Maud is leuk! Ik heb ooit een programma gezien waarin Robert ten Brink Maud een beetje aanviel, omdat zij gewoon met haar natuurlijke accent presenteerde. Maud zei toen dat zij daar alle recht toe had. Als je nou dialect sprak kan ik Ten Brink's kritiek begrijpen, maar dit gaat om de uitspraak. Ik vind Sasha de Boer's accent verschrikkelijk, maar dat is ABN dus daar hoor je niemand over.quote:Op woensdag 6 september 2006 08:50 schreef ChrisJX het volgende:
Je merkt ook op televisie dat het steeds normale wordt om een niet randstedelijk accent te laten horen. Denk aan Maud Hawinkels in de SNS-bank reclame.
Zowel Maud als Limburgs vind ik niet om aan te horen. Maar zoals ik net zei: Nederland is meer dan de Randstad en elk accent heeft evenveel recht op zendtijdquote:Op woensdag 6 september 2006 09:02 schreef bladibladibla het volgende:
Maud is leuk! Ik heb ooit een programma gezien waarin Robert ten Brink Maud een beetje aanviel, omdat zij gewoon met haar natuurlijke accent presenteerde. Maud zei toen dat zij daar alle recht toe had. Als je nou dialect sprak kan ik Ten Brink's kritiek begrijpen, maar dit gaat om de uitspraak. Ik vind Sasha de Boer's accent verschrikkelijk, maar dat is ABN dus daar hoor je niemand over.
Hoi mede-Tilburgerquote:Op woensdag 6 september 2006 09:23 schreef aldo71 het volgende:
Ik woon in Tilburg (oorspronkelijk uit HIlversum/Amsterdam) en wat me opvalt is dat de laaggeschoolde inderdaad plat "proaten", en de meer ontwikkelde Tilburger (brabander) meer ABN spreken.
Ik zie daar wel een overeenkomst in. Dialect <> versus ontwikkeling.
Veel laaggeschoolden blijven hun hele leven in dezelfde buurt/dorp/stad wonen. Als je wereld niet groter is dan Goirle of de Jordaan kun je toe met je eigen dialect. En als ze het dan niet praten (omdat ze in Benidorm op z'n Nederlands een frietje moeten bestellenquote:Op woensdag 6 september 2006 10:23 schreef bladibladibla het volgende:
Ik ben het wel eens met je ontwikkeling. Echts plat Tilburgs word vooral gesproken door laaggeschoolden. Dat is geen kritiek, maar een constatering. Vooral in de volksbuurten hoor je het accent vaak terug. Ook ouderen lijken vaker in dialect te praten.
Onzinnig gesteld. Alsof reizen er iets mee te maken heeft. Je kan ook de televisie aanzetten, hoor je de mensen ook ABN spreken.quote:Op woensdag 6 september 2006 10:35 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Veel laaggeschoolden blijven hun hele leven in dezelfde buurt/dorp/stad wonen. Als je wereld niet groter is dan Goirle of de Jordaan kun je toe met je eigen dialect. En als ze het dan niet praten (omdat ze in Benidorm op z'n Nederlands een frietje moeten bestellen) hoor je een zwaar accent.
De meeste hoogopgeleiden reizen veel meer. Al is het alleen maar omdat de universiteit vaak niet om de hoek ligt. Je komt daardoor veel meer in aanraking met Nederlanders die anders praten en wil je elkaar kunnen verstaan, zul je je aan moeten passen.
Datzelfde geldt voor ouderen. Vroeger bleef men veel meer in dezelfde buurt wonen, tegenwoordig reis je even op en neer naar Australië.
Oftewel: Intelligentie is meer een 'trigger', niet de oorzaak.
En toch heb ik de neiging om mensen met een limburgs (of brabants) accent minder intelligent te vinden en zodoende minder serieus te nemen.quote:Op woensdag 6 september 2006 08:48 schreef ChrisJX het volgende:
In Limburg praat iedereen dialect (en dus ook met een accent). Of je nu cassière of advocaat bent.
Ik weet ook zeker dat de serieus intelligente exemplaren daar, het ABN heus accentloos beheersen.quote:Op woensdag 6 september 2006 10:47 schreef Lod het volgende:
[..]
En toch heb ik de neiging om mensen met een limburgs (of brabants) accent minder intelligent te vinden en zodoende minder serieus te nemen.
Het gaat er niet om dat ze het niet horen, het gaat erom dat er geen noodzaak is tot ABN (voorzover dat bestaat) spreken.quote:Op woensdag 6 september 2006 10:45 schreef Bombardier het volgende:
Onzinnig gesteld. Alsof reizen er iets mee te maken heeft. Je kan ook de televisie aanzetten, hoor je de mensen ook ABN spreken.
Een dialect is geen vorm van 'verschil in taalbeheersing'. Als ze nie goet zouwe sgrijven, dan is dat een verschil in taalbeheersing.quote:Ik denk dat je meer moet denken aan lezen en leergierig zijn. Mensen die lezen weten vaak meer over de Nederlandse taal, vooral wat grammatica betreft. Met de factoren leergierigheid en perfectionisme (beide vaak van toepassing op intelligente mensen) meegenomen, zorgt dit voor het verschil in taalbeheersing tussen intelligentere en minder-intelligente mensen.
Interesse speelt waarschijnlijk de hoofdrol in dit vraagstuk. Dit is namelijk wat een intelligent iemand bijvoorbeeld bijdraagt aan zijn- of haar IQ.
In Limburg praat (vrijwel) iedereen dialect, zonder verschil in opleiding en intelligentie. Dat wordt daar als doodnormaal gezien. Spreek je geen dialect, dan val je er buiten.quote:Op woensdag 6 september 2006 10:51 schreef Bombardier het volgende:
Ik weet ook zeker dat de serieus intelligente exemplaren daar, het ABN heus accentloos beheersen.
Die opvatting heb ik dus niet helemaal. Ik heb geen enkele moeite om iemand met een twents of gronings of amsterdams accent als intelligent aan te merken. Ik heb moeite om iemand met een zuidelijk accent als intelligent te beschouwen. En ik kan dat niet verklaren.quote:Op woensdag 6 september 2006 11:15 schreef ChrisJX het volgende:
Het blijft een vreemde opvatting dat je moet praten zoals in Leiden of het Gooi wordt gedaan om als intelligent aangemerkt te worden. Wat is er mis met een accent? De een spreekt de -n (boere) niet uit, de ander laat de e voor de n (boer'n) weg, de derde heeft een g die zo hard is dat je oren er pijn van doen.
Okee, dat is bizarquote:Op woensdag 6 september 2006 11:36 schreef Lod het volgende:
Die opvatting heb ik dus niet helemaal. Ik heb geen enkele moeite om iemand met een twents of gronings of amsterdams accent als intelligent aan te merken. Ik heb moeite om iemand met een zuidelijk accent als intelligent te beschouwen. En ik kan dat niet verklaren.
Tegenwoordig wordt steeds minder Limburgs gesproken. Er blijft natuurlijk migratie uit het Noorden, maar ook ouders nemen steeds minder vaak de moeite om de kinderen Limburgs te leren, aangezien ze op school toch alleen maar Nederlands zouden moeten praten en waarschijnlijk ook omdat beide ouders vaker werken.quote:Op woensdag 6 september 2006 11:15 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
In Limburg praat (vrijwel) iedereen dialect, zonder verschil in opleiding en intelligentie. Dat wordt daar als doodnormaal gezien. Spreek je geen dialect, dan val je er buiten.
Neemt niet weg dat iedereen ook gewoon Nederlands kan lezen en schrijven (wat ze alleen buiten Limburg doen). Maar je zult bij iedereen een accentje bemerken, al is het maar een zachte g.
Het blijft een vreemde opvatting dat je moet praten zoals in Leiden of het Gooi wordt gedaan om als intelligent aangemerkt te worden. Wat is er mis met een accent? De een spreekt de -n (boere) niet uit, de ander laat de e voor de n (boer'n) weg, de derde heeft een g die zo hard is dat je oren er pijn van doen.
Het zal allicht minder zijn dan vroeger, maar het is nog altijd verrekte veel hoor.quote:Op woensdag 6 september 2006 12:49 schreef Boschkabouter het volgende:
Tegenwoordig wordt steeds minder Limburgs gesproken. Er blijft natuurlijk migratie uit het Noorden, maar ook ouders nemen steeds minder vaak de moeite om de kinderen Limburgs te leren, aangezien ze op school toch alleen maar Nederlands zouden moeten praten en waarschijnlijk ook omdat beide ouders vaker werken.
Ook onder veertigers, vijftigers zitten mensen die amper uit hun woorden komen in het Nederlandsquote:Dat mensen geen Nederlands kunnen praten/lezen/schrijven komt bij de jonge generaties praktisch niet meer voor. Al zullen er vast (oude) mensen bij zitten die dat niet (meer) kunnen omdat ze het nooit gebruiken.
Dat is gewoon raar, maar ik begrijp het wel. Ook al kom ik uit het zuiden, ik blijf een zwaar Limburgs accent vervelend vinden om naar te luisteren. Volgens mij heeft dat iets met de hoogte van de toen te maken: Limburgs is vrij zangerig en op een gegeven moment werkt me dat op de zenuwen.quote:Op woensdag 6 september 2006 11:36 schreef Lod het volgende:
Die opvatting heb ik dus niet helemaal. Ik heb geen enkele moeite om iemand met een twents of gronings of amsterdams accent als intelligent aan te merken. Ik heb moeite om iemand met een zuidelijk accent als intelligent te beschouwen. En ik kan dat niet verklaren.
Nadat ik een paar jaar in Limburg had gewoond, begon ik me juist ontzettend te ergeren aan dat überhollands. Met een ontzettend harde g en aardappel in de keel. Vind dat verschrikkelijk om naar te luisteren.quote:Op donderdag 7 september 2006 09:28 schreef bladibladibla het volgende:
Dat is gewoon raar, maar ik begrijp het wel. Ook al kom ik uit het zuiden, ik blijf een zwaar Limburgs accent vervelend vinden om naar te luisteren. Volgens mij heeft dat iets met de hoogte van de toen te maken: Limburgs is vrij zangerig en op een gegeven moment werkt me dat op de zenuwen.
Het mooie is nog dat er geen peil op te trekken valtquote:Wat me wel mateloos irriteert is het feit dat op tv mensen die geen Randstad-accent hebben zo vaak ondertiteld worden. Het lijkt wel alsof ze in Hilversum denken dat iedereen buiten de \randstad Spaans praat![]()
Heb ik ook, ik kan ook er niet naar luisteren...quote:Op donderdag 7 september 2006 09:37 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Nadat ik een paar jaar in Limburg had gewoond, begon ik me juist ontzettend te ergeren aan dat überhollands. Met een ontzettend harde g en aardappel in de keel. Vind dat verschrikkelijk om naar te luisteren.
nou, ik denk dat randstedelingen de meeste mensen wel verstaan, maar ik heb op kantoor gewerkt met oa brabanders, maar wanneer zij een groninger of een fries aan de telefoon kregen moest iemand anders het gesprek overnemen. Zij verstonden elkaar gewoon niet goed. Ik vind het ook heel goed mogelijk dat mensen in friesland het maastrichts niet kunnen volgen, en andersom. Wat was die film nou, van God Los geloof ik. Dat vond ik geloof ik ook vrij complex om naar te luisteren.quote:Op donderdag 7 september 2006 09:28 schreef bladibladibla het volgende:
[..]
Wat me wel mateloos irriteert is het feit dat op tv mensen die geen Randstad-accent hebben zo vaak ondertiteld worden. Het lijkt wel alsof ze in Hilversum denken dat iedereen buiten de \randstad Spaans praat![]()
Dat zijn de bestequote:Op donderdag 7 september 2006 10:31 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik heb zelf een Brabantse G. Dat is niet zo zangerig als een Limburgse, maar wel zacht
Dit is een heel vreemde aanname. Hoe meer je aan dialect gewend bent, hoe makkelijker het is om een ander dialect te begrijpen. Tenminste, is mijn ervaring.quote:Op donderdag 7 september 2006 11:48 schreef releaze het volgende:
nou, ik denk dat randstedelingen de meeste mensen wel verstaan, maar ik heb op kantoor gewerkt met oa brabanders, maar wanneer zij een groninger of een fries aan de telefoon kregen moest iemand anders het gesprek overnemen. Zij verstonden elkaar gewoon niet goed. Ik vind het ook heel goed mogelijk dat mensen in friesland het maastrichts niet kunnen volgen, en andersom. Wat was die film nou, van God Los geloof ik. Dat vond ik geloof ik ook vrij complex om naar te luisteren.
Iedereen verstaat ABN, maar niet iedereen verstaat de regionale accenten.
Slimmeke, Einstein zou elk Brabants gehucht ontvlucht zijn...quote:Op woensdag 6 september 2006 07:07 schreef Automatic_Rock het volgende:
Als het waar zou zijn, zou het betekenen dat je Intelligentie beinvloed wordt door je omgeving...
Ik persoonlijk denk dat als Einstein in een Brabants dorp opgegroeit zou zijn, hij niet minder Intelligentie wordt...
Dat zonder meer.quote:Op donderdag 7 september 2006 12:36 schreef bladibladibla het volgende:
Dialect praten in het bijzijn van anderen die dat dialect niet kunnen verstaan is sowieso onbeschoft. Als iemand naast mij in een Limburgs een verhaal begint tegen een Limburger die aan de andere kant van mij zit vraag ik altijd of we over kunnen schakelen op ABN.
Niet dat ik dat dialect niet kan waarderen, maar ik vind het vervelend als ik gesprekken waar ik bij zit niet kan volgen.
ik heb bij heel veel mensen gemerkt dat dit heel anders ligtquote:Op donderdag 7 september 2006 12:09 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Dit is een heel vreemde aanname. Hoe meer je aan dialect gewend bent, hoe makkelijker het is om een ander dialect te begrijpen. Tenminste, is mijn ervaring.
Over die film: Ik heb em niet gezien, maar gezien de hoofdrolspelers neem ik aan dat ze zich een Limburgs accent moesten aanmeten. Denk dat dat niet zo is geworden als een echte Limburger het zou spreken. Voor zo'n andere film (Volle Maan?) moest de hele Nederlandse soaproedel Twents praten. Schijnt belachelijk te zijn geweest.
In Standaardnederlands:quote:Me gieng'n ne vrandrienge doen an uus'uus en meen shanse get. Mienne kooz'n è metsnoare en je wilde dadde wel achtr'eure doen..! Da gienk nogool ne klets skill'n in de pries, van den dag van vandoage witje nie mièèr met hoeveele daj 't ofstooft oj 'ntwadde lat doen..!
(Moeder tot zoon) Ge moe gy nu ne kièè kiekk'n noa dien toafle ..! 't Is oal kaffie neev'nst joen zatte. G'ee weere gebrield nièè ... nen brielpot daj gy zyt ..!"
(en tot de dochter) "En gy ..!" Ge moe'gy dao nie zitt'n gidder'n .. van ge zie wok zuk'een brielkoente ..! Kiekt maor ekièè an joen voet'n ... 't is ool bruuslienge up de groend ... 't ligt teetne voir ne gièèl nest kiek'ns ..!"
quote:We zouden een verandering aanbrengen aan ons huis en we hebben geluk gehad. Mijn neef is metselaar en hij wilde dat wel na de uren doen. Dat zou nogal een verschil maken in de prijs, want vandaag de dag weet je niet meer wat een goede prijs is als je iets laat uitvoeren.
Moet je nu eens kijken naar die tafel! Er ligt overal koffie naast je kopje. Je hebt weer gemorst, he... wat ben je toch een morspot!
En jij! Je moet daar niet zitten giechelen... want je bent ook een morspot! Kijk maar eens naar je voeten... er liggen overal kruimels op de grond, er ligt genoeg te eten voor een heel nest kippen!
Goeie vraag.quote:Op donderdag 7 september 2006 14:34 schreef releaze het volgende:
waarbij ik me overigens afvraag.. Vlaams is dat een dialect?
De term ABN is een onbeschofte term. Alsof mensen die geen ABN spreken onbeschaafd zijn.quote:Op donderdag 7 september 2006 12:36 schreef bladibladibla het volgende:
Dialect praten in het bijzijn van anderen die dat dialect niet kunnen verstaan is sowieso onbeschoft. Als iemand naast mij in een Limburgs een verhaal begint tegen een Limburger die aan de andere kant van mij zit vraag ik altijd of we over kunnen schakelen op ABN.
Niet dat ik dat dialect niet kan waarderen, maar ik vind het vervelend als ik gesprekken waar ik bij zit niet kan volgen.
Dude, ze gaan er gewoon vanuit dat je het verstaat, al woon je er slechts een dagquote:Op donderdag 7 september 2006 16:56 schreef ultra_ivo het volgende:
Als je een tijdje in Limburg woont wordt je geacht het Limburgs te verstaan.
Wen er dan maar aan dat er Maastrichts gesproken wordt in Maastricht. Als je naar London gaat verwacht je toch ook niet dat de Londonaren in jouw bijzijn Nederlands gaan praten?quote:Op donderdag 7 september 2006 17:21 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Dude, ze gaan er gewoon vanuit dat je het verstaat, al woon je er slechts een dag
Wel als ze het Nederlands beheersen en weten dat ik geen Engels spreek.quote:Op donderdag 7 september 2006 17:58 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Wen er dan maar aan dat er Maastrichts gesproken wordt in Maastricht. Als je naar London gaat verwacht je toch ook niet dat de Londonaren in jouw bijzijn Nederlands gaan praten?
Maar Maastricht ligt in hetzelfde land als mijn woonplaats en heeft dezelfde officële taal, en dat kun je van Londen niet echt zeggen...quote:Op donderdag 7 september 2006 17:58 schreef ultra_ivo het volgende:
Wen er dan maar aan dat er Maastrichts gesproken wordt in Maastricht. Als je naar London gaat verwacht je toch ook niet dat de Londonaren in jouw bijzijn Nederlands gaan praten?
Limburgs is ook een erkende taal in Nederland.quote:Op donderdag 7 september 2006 19:09 schreef bladibladibla het volgende:
[..]
Maar Maastricht ligt in hetzelfde land als mijn woonplaats en heeft dezelfde officële taal, en dat kun je van Londen niet echt zeggen...
En wij Nederlanders wilden nooit dat Limburg erbij kwamquote:Op vrijdag 8 september 2006 00:13 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Limburgs is ook een erkende taal in Nederland.
Verder hoorde Limburg niet tot Nederland toen het Nederlands als staatstaal is gekozen. De Limburgers is nooit gevraagd of ze wel bij Nederland wilden komen.
Jullie hebben jullie kans gehad zo rond 1830quote:Op vrijdag 8 september 2006 00:13 schreef ultra_ivo het volgende:
De Limburgers is nooit gevraagd of ze wel bij Nederland wilden komen.
De gemiddelde Limburger heeft door zijn dialect een beter taalgevoel voor de talen Duits en Frans dan de gemiddelde Nederlander. Daarnaast spreken de Midden en Noord Limburgers over het algemeen zeer goed en correct Nederlands. Je zult een Limburger niet snel horen zeggen; Hij heb dat gedaan.quote:Op woensdag 6 september 2006 11:15 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
In Limburg praat (vrijwel) iedereen dialect, zonder verschil in opleiding en intelligentie. Dat wordt daar als doodnormaal gezien. Spreek je geen dialect, dan val je er buiten.
Neemt niet weg dat iedereen ook gewoon Nederlands kan lezen en schrijven (wat ze alleen buiten Limburg doen). Maar je zult bij iedereen een accentje bemerken, al is het maar een zachte g.
Ah, jij merkt het ook al op.quote:Op donderdag 7 september 2006 17:00 schreef releaze het volgende:
Overigens is ABN een term die niet meer gebruikt wordt. Ik geloof dat het al sinds een paar jaar Algemeen Nederlands is oid..
eensch.. het verband tussen dialect en intelligentie is niet rechtstreeks denk ik, maar indirect.quote:Op woensdag 6 september 2006 10:35 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Veel laaggeschoolden blijven hun hele leven in dezelfde buurt/dorp/stad wonen. Als je wereld niet groter is dan Goirle of de Jordaan kun je toe met je eigen dialect. En als ze het dan niet praten (omdat ze in Benidorm op z'n Nederlands een frietje moeten bestellen) hoor je een zwaar accent.
Daar ben ik het wel mee eens. Ik ken mensen die het al een belevenis vinden om vanuit Tilburg een dagje naar Den Bosch te gaan. Ze vallen helemaal van hun stoel als ik vertel dat ik regelmatig voor een urtje op en neer ga naar Den Bosch. Voor veel mensen is de wereld vrij klein en dan blijf je inderdaad in je eigen buurt met de daar geldende gewoontes hangen.quote:Op vrijdag 8 september 2006 10:26 schreef BdR het volgende:
Iemand die een zwaar Groningse of Twentse of whatever tongval heeft, is waarschijnlijk in zijn leven niet vaak buiten zijn woonplaats/streek geweest, en is dus ook minder met andere mensen, denkbeelden, culturen, gewoontes, gebeurtenissen, situaties etc. geconfronteerd.
Is natuurlijk niet persé zo, maar als iemand met een duidelijk accent spreekt is de kans wel groter denk ik.
Het is idd niet zo. Zodra ik voor mijn werk ergens in Nederland kom, een telefoon gesprek voer, etc spreek ik ABN, mijn limburgs accent hoor je dan bijna niet. Ben ik weer thuis en ik ga een pilsje drinken met vrienden dan schakel ik weer over op dialect.quote:Op vrijdag 8 september 2006 10:26 schreef BdR het volgende:
[..]
Is natuurlijk niet persé zo, maar als iemand met een duidelijk accent spreekt is de kans wel groter denk ik.
Kans gegrepen, maar de grote mogendheden hebben daar een streep doorheen gehaald. Zelfde probleem in 1848.quote:Op vrijdag 8 september 2006 10:00 schreef Lod het volgende:
[..]
Jullie hebben jullie kans gehad zo rond 1830
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |