abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41536378
Ik vraag me al een tijd af of het praten met een accent of dialect te maken heeft met de intelligentie van de spreker. Het valt me op dat naar mijn idee minder intelligente mensen sneller de neiging hebben om met een accent te praten, terwijl intelligentere mensen (ook al is er soms nog wel een beetje sprake van een accent) toch beter ABN spreken.

Is iemand anders dit ook wel eens opgevallen, of is dit verband misschien al eens aangetoond?
Fear of a name only increases fear of the thing itself
  woensdag 6 september 2006 @ 00:40:20 #2
81237 releaze
best of both worlds
pi_41536592
hmm in de grote steden misschien wel, daar het vooral het arbeidersvolk is wat zo plat spreekt, maar van alle andere regionale accenten in nederland weet ik het niet. ik kan bij een brabander of groninger of drenth nou niet inschatten hoe intelligent ie is, maar bij een utrechter of amsterdammer bijvoorbeeld wel.

ABN is zooo randstad..
  woensdag 6 september 2006 @ 00:43:51 #3
81237 releaze
best of both worlds
pi_41536708
overigens hebben veel mensen een accent. ik spreek geen plat utrechts maar ik heb een duidelijke utrechtse tongval, en mn noordhollandse klasgenoten een duidelijke hollandse. ik kan van de meeste mensen uit de randstad wel horen waar ze ongeveer vandaan komen, ookal spreken ze prima 'ABN', gewoon al door alleen maar te luisteren naar hun klinkeruitspraak. Behalve bij die corpsballen.. *ril*, of je dan uit groningen of maastricht komt, je klinkt gewoon op en top randstadkak, punt.
pi_41536873
quote:
Op woensdag 6 september 2006 00:43 schreef releaze het volgende:
overigens hebben veel mensen een accent. ik spreek geen plat utrechts maar ik heb een duidelijke utrechtse tongval, en mn noordhollandse klasgenoten een duidelijke hollandse. ik kan van de meeste mensen uit de randstad wel horen waar ze ongeveer vandaan komen, ookal spreken ze prima 'ABN', gewoon al door alleen maar te luisteren naar hun klinkeruitspraak. Behalve bij die corpsballen.. *ril*, of je dan uit groningen of maastricht komt, je klinkt gewoon op en top randstadkak, punt.
Ja, je zal bij bijna iedereen wel een beetje de afkomst kunnen horen als je goed luistert / er bekend mee bent, maar ik heb het idee dat de mate van accent toch wel groeit wanneer je in minder intelligente kringen komt.
Fear of a name only increases fear of the thing itself
  woensdag 6 september 2006 @ 01:04:08 #5
81237 releaze
best of both worlds
pi_41537163
quote:
Op woensdag 6 september 2006 00:50 schreef LordVoldemort het volgende:

[..]

Ja, je zal bij bijna iedereen wel een beetje de afkomst kunnen horen als je goed luistert / er bekend mee bent, maar ik heb het idee dat de mate van accent toch wel groeit wanneer je in minder intelligente kringen komt.
mja, ik weet het niet. ik herken bij heel veel intelligente mensen (HBO+) dat ze heel makkelijk een regionaal accent overnemen, terwijl ze er niet minder intelligent op worden, zelfde trouwens als met die corpsballen. Accent neem je over van het milieu waar je inzit, en ik denk dat in de randstad de platte mileus meestal ook de 'minder intelligenten' (de laaggeschoolde arbeiders) zitten, maar ik denk niet dat ik dat van eindhoven of maastricht kan zeggen. daar kom je gewoon niemand uit de regio tegen die ABN spreekt, of ie nou universitair opgeleid is of niet.
Ik denk écht dat het een randstad fenomeen is. ABN als een elitair symbool, ik geloof ook dat veel mensen buiten de randstad het zo opvatten.
pi_41537624
ik ben geneigd te denken dat dit verband, hoewel er ongetwijfeld uitzonderingen zullen bestaan, gelegd kan worden. enkel in het geval van zeer afgezonderde figuren die kennelijk nooit de neiging hebben gehad om verder te kijken zullen hier onder vallen.
  woensdag 6 september 2006 @ 07:07:58 #7
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_41539682
Als het waar zou zijn, zou het betekenen dat je Intelligentie beinvloed wordt door je omgeving...

Ik persoonlijk denk dat als Einstein in een Brabants dorp opgegroeit zou zijn, hij niet minder Intelligentie wordt...
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_41540338
Zou het niet zo zijn, dat mensen die intelligenter zijn, over het algemeen gestudeerd hebben, en dus een tijd in een andere stad gewoond hebben, of daar in ieder geval veel zijn geweest. Lager opgeleide mensen blijven vaak in hun oude omgeving wonen omdat de opleidngen op veel meer plaatsen gegeven worden, en hun banen ook vaker voorkomen. In elk dorp of elke stad zijn immers winkelmedewerkers, bouwvakkers etc nodig. Chirurgen, om maar wat te noemen, alleen in de grotere steden, en de kans dat je net een baan krijgt in de stad waar je al woonde is veel kleiner dan als je kassajuffrouw zou zijn.

Ik ben zelf van een klein dorp, met bijpassend accent naar een stad verhuisd, en mijn accent is nu bijna verdwenen. Sterker nog, ik heb er moeite mee om m'n oude dialect te spreken.
pi_41540568
In Limburg praat iedereen dialect (en dus ook met een accent). Of je nu cassière of advocaat bent.

In Oostenrijk vervallen zelfs de professoren gauw in Oostenrijks dialect, terwijl ze prima Hochdeutsch kunnen. Maar dialect heeft daar een ander aanzien dan in Nederland. Daar is het doodnormaal om je eigen dialect te praten. Tijdens de Oostenrijkse versie van Idols was een meisje zo opgewonden dat ze vroeg of ze haar verhaal in haar dialect mocht doen, ze kwam in het Duits niet uit haar woorden. In Nederland was iemand die dat zou doen er de eerste de beste keer uitgestemd, zij won uiteindelijk de wedstrijd nog ook.

In West-Brabant of Den Haag zul je geen advocaat Brabants of Haags horen praten, dat is voor boeren en mensen in een volksbuurt. Wel kan de advocaat een zachte g hebben of typisch Haagse woorden gebruiken. Maar dat is niet vreemd, je pikt altijd dingen op uit je omgeving.

Het ligt er dus maar net aan wat de status van een dialect of accent is in je woonomgeving. In grote delen van Nederland wordt dialect als niet beschaafd gezien, dus wordt er niet mee gesproken. Om zich te onderscheiden hebben veel van deze 'beschaafde' mensen echter wel een accent. Geen boerenaccent, maar eentje waarbij geaffecteerd gesproken wordt (zeg kaerel).

--
Overigens vraag ik me af wat ABN precies is. Goois? Da's met die Kinderen voor Kinderen r net zo hard een accent.
pi_41540601
Ik heb zelf vrijwel m'n hele leven onder de rivieren gewoond en dat kun je horen ook, hoewel ik hoogopgeleid ben. Heb ik overigens geen problemen mee, vindt het juist leuk. Niet iedereen hoeft toch te praten als een Leidse corpsbal?

Je merkt ook op televisie dat het steeds normale wordt om een niet randstedelijk accent te laten horen. Denk aan Maud Hawinkels in de SNS-bank reclame. Ben ook dol op het accent van Maxime Verhagen

Nederland is meer dan het westen.
  woensdag 6 september 2006 @ 08:50:41 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_41540605
quote:
Op woensdag 6 september 2006 00:34 schreef LordVoldemort het volgende:
Ik vraag me al een tijd af of het praten met een accent of dialect te maken heeft met de intelligentie van de spreker. Het valt me op dat naar mijn idee minder intelligente mensen sneller de neiging hebben om met een accent te praten, terwijl intelligentere mensen (ook al is er soms nog wel een beetje sprake van een accent) toch beter ABN spreken.

Is iemand anders dit ook wel eens opgevallen, of is dit verband misschien al eens aangetoond?
Ik weet wel van een onderzoek waarbij onderzocht is hoe mensen het IQ inschatten van mensen met en zonder accent. Proefpersonen kregen een tekst te horen, ingesproken met accent en zonder accent. De tekst was in beide gevallen hetzelfde. Ik geloof dat het overgrote deel de spreker met accent als minder intelligent beoordeelden.
The love you take is equal to the love you make.
pi_41540781
Ik woon al heel mijn leven in Brabant, maar mijn accent is minimaal. Mijn vader komt uit Amsterdam, misschien dat dat er wat mee te maken heeft. Mijn moeder woont haar hele leven al in Brabant en die heeft ook geen overdreven Brabants accent.

Op mijn werk vragen mensen altijd waar ik vandaan kom. Als ik dan zeg 'Tilburg', dan geloven ze me nooit. Een man had een hele mooie quote over mijn accent:
quote:
Ach medje, gij komt toch zeker nie uit Tilburg? Gij proat veels te te goed Nederlands

Als ik naar mij studiegenoten kijken hier op de universiteit dan zie ik echt geen link tussen een duidelijk accent en intelligentie. Er zitten genoeg studenten die met een zwaar Helmonds of Tilburgs accent praten, maar die zijn echt niet minder slim.

quote:
Op woensdag 6 september 2006 08:50 schreef ChrisJX het volgende:
Je merkt ook op televisie dat het steeds normale wordt om een niet randstedelijk accent te laten horen. Denk aan Maud Hawinkels in de SNS-bank reclame.
Maud is leuk! Ik heb ooit een programma gezien waarin Robert ten Brink Maud een beetje aanviel, omdat zij gewoon met haar natuurlijke accent presenteerde. Maud zei toen dat zij daar alle recht toe had. Als je nou dialect sprak kan ik Ten Brink's kritiek begrijpen, maar dit gaat om de uitspraak. Ik vind Sasha de Boer's accent verschrikkelijk, maar dat is ABN dus daar hoor je niemand over.
If it was easy, it wouldn't mean nothing, no
  woensdag 6 september 2006 @ 09:15:37 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_41541008
Ik hoor anders vaak kritiek op het accent van Sasha de Boer.
pi_41541078
Dit is dus gewoon dikke bulls**t. Ik kom uit Brabant en ben daar trots op! Veel van mijn vrienden van hier studeren gewoon aan de universiteit of op hbo of hebben een hoog geplaatste functie en geen van hen spreekt onder elkaar ABN. Gewoon lekker Brabants. Naar klanten of medestudenten toe probeer je natuurlijk wat opj e taal te letten, omdat anders niemand het begrijpt
Novus ordo seclorum.
pi_41541156
Ik woon in Tilburg (oorspronkelijk uit HIlversum/Amsterdam) en wat me opvalt is dat de laaggeschoolde inderdaad plat "proaten", en de meer ontwikkelde Tilburger (brabander) meer ABN spreken.
Ik zie daar wel een overeenkomst in. Dialect <> versus ontwikkeling.
was het niet Julias Ceasar die zei: "Mensen die andere mensen citeren hebben een gebrekkige fantasie voor eigen gedachten" aldus Aldo71. &lt;br&gt;
En ja ik maak ZpelVouten... So shoot me.
pi_41541330
quote:
Op woensdag 6 september 2006 09:02 schreef bladibladibla het volgende:
Maud is leuk! Ik heb ooit een programma gezien waarin Robert ten Brink Maud een beetje aanviel, omdat zij gewoon met haar natuurlijke accent presenteerde. Maud zei toen dat zij daar alle recht toe had. Als je nou dialect sprak kan ik Ten Brink's kritiek begrijpen, maar dit gaat om de uitspraak. Ik vind Sasha de Boer's accent verschrikkelijk, maar dat is ABN dus daar hoor je niemand over.
Zowel Maud als Limburgs vind ik niet om aan te horen. Maar zoals ik net zei: Nederland is meer dan de Randstad en elk accent heeft evenveel recht op zendtijd
pi_41541621
Ik ben in Drenthe geboren en opgegroeid, ben hoog opgeleid en heb inmiddels in Engeland en Ierland gewoond en gewerkt, en daarna naar Amsterdam verhuisd. Ik spreek Nederlands met mensen die geen dialect kunnen of waarvan ik niet weet of ze het kunnen. Ik praat dialect met mijn familie en vrienden die daar nog wonen. Trouwens, ik schijn een minimaal Engels accent te hebben overgehouden aan mijn tijd in Engeland en Ierland, en het drentse accent is helemaal weg. Maar dat wil niet zeggen dat ik geen dialect kan spreken. Er is dus een groot onderscheid tussen dialect en accent.
Maar geen van beide heeft ook maar *iets* met intelligentie te maken. Intelligentie komt meer door opvoeding, opleiding en uiteraard moet het al in je zitten van de geboorte af.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_41542492
quote:
Op woensdag 6 september 2006 09:23 schreef aldo71 het volgende:
Ik woon in Tilburg (oorspronkelijk uit HIlversum/Amsterdam) en wat me opvalt is dat de laaggeschoolde inderdaad plat "proaten", en de meer ontwikkelde Tilburger (brabander) meer ABN spreken.
Ik zie daar wel een overeenkomst in. Dialect <> versus ontwikkeling.
Hoi mede-Tilburger

Ik ben het wel eens met je ontwikkeling. Echts plat Tilburgs word vooral gesproken door laaggeschoolden. Dat is geen kritiek, maar een constatering. Vooral in de volksbuurten hoor je het accent vaak terug. Ook ouderen lijken vaker in dialect te praten.

Ook al woon ik al 20 jaar hier, ik kan het Tilburgse accent vaak niet verstaan. Ik probeer het wel te begrijpen, maar ik kan mijn opa en oma af en toe echt niet volgen als zij plat praten. Mijn pogingen om in Tilburgs dialect te praten zijn vooral lachwekkend in plaats van nostalgisch
pi_41542811
quote:
Op woensdag 6 september 2006 10:23 schreef bladibladibla het volgende:

Ik ben het wel eens met je ontwikkeling. Echts plat Tilburgs word vooral gesproken door laaggeschoolden. Dat is geen kritiek, maar een constatering. Vooral in de volksbuurten hoor je het accent vaak terug. Ook ouderen lijken vaker in dialect te praten.
Veel laaggeschoolden blijven hun hele leven in dezelfde buurt/dorp/stad wonen. Als je wereld niet groter is dan Goirle of de Jordaan kun je toe met je eigen dialect. En als ze het dan niet praten (omdat ze in Benidorm op z'n Nederlands een frietje moeten bestellen ) hoor je een zwaar accent.

De meeste hoogopgeleiden reizen veel meer. Al is het alleen maar omdat de universiteit vaak niet om de hoek ligt. Je komt daardoor veel meer in aanraking met Nederlanders die anders praten en wil je elkaar kunnen verstaan, zul je je aan moeten passen.

Datzelfde geldt voor ouderen. Vroeger bleef men veel meer in dezelfde buurt wonen, tegenwoordig reis je even op en neer naar Australië.

Oftewel: Intelligentie is meer een 'trigger', niet de oorzaak.
  woensdag 6 september 2006 @ 10:45:09 #20
147235 Bombardier
The artillery man
pi_41543033
quote:
Op woensdag 6 september 2006 10:35 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Veel laaggeschoolden blijven hun hele leven in dezelfde buurt/dorp/stad wonen. Als je wereld niet groter is dan Goirle of de Jordaan kun je toe met je eigen dialect. En als ze het dan niet praten (omdat ze in Benidorm op z'n Nederlands een frietje moeten bestellen ) hoor je een zwaar accent.

De meeste hoogopgeleiden reizen veel meer. Al is het alleen maar omdat de universiteit vaak niet om de hoek ligt. Je komt daardoor veel meer in aanraking met Nederlanders die anders praten en wil je elkaar kunnen verstaan, zul je je aan moeten passen.

Datzelfde geldt voor ouderen. Vroeger bleef men veel meer in dezelfde buurt wonen, tegenwoordig reis je even op en neer naar Australië.

Oftewel: Intelligentie is meer een 'trigger', niet de oorzaak.
Onzinnig gesteld. Alsof reizen er iets mee te maken heeft. Je kan ook de televisie aanzetten, hoor je de mensen ook ABN spreken.
Daarnaast moet je intelligentie niet direct aan opleiding relateren. Ik ben er namelijk van overtuigd dat opleiding met dit geval vrij weinig te maken heeft.

Ik denk dat je meer moet denken aan lezen en leergierig zijn. Mensen die lezen weten vaak meer over de Nederlandse taal, vooral wat grammatica betreft. Met de factoren leergierigheid en perfectionisme (beide vaak van toepassing op intelligente mensen) meegenomen, zorgt dit voor het verschil in taalbeheersing tussen intelligentere en minder-intelligente mensen.
Interesse speelt waarschijnlijk de hoofdrol in dit vraagstuk. Dit is namelijk wat een intelligent iemand bijvoorbeeld bijdraagt aan zijn- of haar IQ.

Ik zie dan ook zeker waarheid in de hypothese van de TS. Was mij ook al opgevallen.
Gerasimenko: Task received. Destroy target 60-65 with missile fire, accept control of fighter from Smyrnykh.
Kornukov: Carry out the task, destroy it!
  woensdag 6 september 2006 @ 10:47:52 #21
13250 Lod
Sapere aude!
pi_41543090
quote:
Op woensdag 6 september 2006 08:48 schreef ChrisJX het volgende:
In Limburg praat iedereen dialect (en dus ook met een accent). Of je nu cassière of advocaat bent.
En toch heb ik de neiging om mensen met een limburgs (of brabants) accent minder intelligent te vinden en zodoende minder serieus te nemen.
GNU Terry Pratchett
  woensdag 6 september 2006 @ 10:51:56 #22
147235 Bombardier
The artillery man
pi_41543200
quote:
Op woensdag 6 september 2006 10:47 schreef Lod het volgende:

[..]

En toch heb ik de neiging om mensen met een limburgs (of brabants) accent minder intelligent te vinden en zodoende minder serieus te nemen.
Ik weet ook zeker dat de serieus intelligente exemplaren daar, het ABN heus accentloos beheersen.
Het zullen er uiteindelijk maar een klein aantal zijn, omdat dit misschien het zwaarst Nederlands accent is. Dit klopt wel, omdat datzelfde minimale percentage van de Nederlandse bevolking ook daadwerkelijk écht intelligent is.
Aangeleerde intelligentie, oftewel boekenwijsheid en andere pretentieuze holle-woord-hanteerders, tellen helaas niet mee. Ondanks al die hoge cijfertjes op de faculteit.
Gerasimenko: Task received. Destroy target 60-65 with missile fire, accept control of fighter from Smyrnykh.
Kornukov: Carry out the task, destroy it!
pi_41543697
quote:
Op woensdag 6 september 2006 10:45 schreef Bombardier het volgende:

Onzinnig gesteld. Alsof reizen er iets mee te maken heeft. Je kan ook de televisie aanzetten, hoor je de mensen ook ABN spreken.
Het gaat er niet om dat ze het niet horen, het gaat erom dat er geen noodzaak is tot ABN (voorzover dat bestaat) spreken.
quote:
Ik denk dat je meer moet denken aan lezen en leergierig zijn. Mensen die lezen weten vaak meer over de Nederlandse taal, vooral wat grammatica betreft. Met de factoren leergierigheid en perfectionisme (beide vaak van toepassing op intelligente mensen) meegenomen, zorgt dit voor het verschil in taalbeheersing tussen intelligentere en minder-intelligente mensen.
Interesse speelt waarschijnlijk de hoofdrol in dit vraagstuk. Dit is namelijk wat een intelligent iemand bijvoorbeeld bijdraagt aan zijn- of haar IQ.
Een dialect is geen vorm van 'verschil in taalbeheersing'. Als ze nie goet zouwe sgrijven, dan is dat een verschil in taalbeheersing.

Een dialect moet je niet zien als een minder goede vorm van Nederlands, maar een op zichzelf staande taal. Iemand kan prima dialect spreken, maar ook het Nederlands 100% schrijven en spreken. Sterker nog, uit onderzoeken is gebleken dat kinderen die dialect spreken, minder moeite hebben met Nederlands. Meer talen schijnt namelijk goed te zijn voor de ontwikkeling van een kind.
pi_41543792
quote:
Op woensdag 6 september 2006 10:51 schreef Bombardier het volgende:

Ik weet ook zeker dat de serieus intelligente exemplaren daar, het ABN heus accentloos beheersen.
In Limburg praat (vrijwel) iedereen dialect, zonder verschil in opleiding en intelligentie. Dat wordt daar als doodnormaal gezien. Spreek je geen dialect, dan val je er buiten.

Neemt niet weg dat iedereen ook gewoon Nederlands kan lezen en schrijven (wat ze alleen buiten Limburg doen). Maar je zult bij iedereen een accentje bemerken, al is het maar een zachte g.

Het blijft een vreemde opvatting dat je moet praten zoals in Leiden of het Gooi wordt gedaan om als intelligent aangemerkt te worden. Wat is er mis met een accent? De een spreekt de -n (boere) niet uit, de ander laat de e voor de n (boer'n) weg, de derde heeft een g die zo hard is dat je oren er pijn van doen.
  woensdag 6 september 2006 @ 11:23:31 #25
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_41543997
Er zijn genoeg hoger opgeleiden uit het oosten des lands die duidelijk een wat langere ‘o’ en ‘a’ hebben, denk bijvoorbeeld aan minister Henk Kamp. Ook uit Groningen kun je het horen, het is ook maar hoe graag mensen willen dat ze niet herkenbaar zijn. Ik ken er genoeg die het helemaal niet erg vinden dat te horen is waar ze vandaan komen, of dat nu uit Noord-Brabant of Groningen of Twente is, en die, ondanks dat hun taalbeheersing tamelijk vlekkeloos is, hun accent niet verhelen.

Anderzijds zijn er ook genoeg die ondanks dat hun accent amper te horen is zichzelf wel verraden door bijvoorbeeld soms 'langs' in plaats van naast te zeggen ('langs' iemand gaan zitten), of op te merken dat de chips 'slof' zijn, of ergens 'niets op uit doen'. Dat zijn allemaal woorden uit dialect die in andere streken in Nederland zeer ongebruikelijk zijn.

Wel is het opvallend dat sommige accenten meer prestige hebben dan andere, zoals de Gooise R, of een westerse tongval, terwijl de wat 'boersere' accenten dat niet hebben. Wat jammer is, want een dialect is een eigen taalstructuur, en je bewust zijn van dat dialect en dat goed kunnen spreken is alleen maar waardevol. Mensen als Finkers of wijlen Willem Wilmink zijn zich zeer bewust van de nuances en verschillen tussen de dialecten en de standaardtaal.

Ik denk dat vermijding van accent in je spreektaal eerder een sociaal gegeven is – niet minder intelligent over willen komen – dan dat het daadwerkelijk te maken heeft met intelligentie. (En allicht zullen het wel intelligente mensen zijn die zich daar bewuster van zijn.)
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 6 september 2006 @ 11:36:01 #26
13250 Lod
Sapere aude!
pi_41544356
quote:
Op woensdag 6 september 2006 11:15 schreef ChrisJX het volgende:
Het blijft een vreemde opvatting dat je moet praten zoals in Leiden of het Gooi wordt gedaan om als intelligent aangemerkt te worden. Wat is er mis met een accent? De een spreekt de -n (boere) niet uit, de ander laat de e voor de n (boer'n) weg, de derde heeft een g die zo hard is dat je oren er pijn van doen.
Die opvatting heb ik dus niet helemaal. Ik heb geen enkele moeite om iemand met een twents of gronings of amsterdams accent als intelligent aan te merken. Ik heb moeite om iemand met een zuidelijk accent als intelligent te beschouwen. En ik kan dat niet verklaren.
GNU Terry Pratchett
pi_41545463
quote:
Op woensdag 6 september 2006 11:36 schreef Lod het volgende:

Die opvatting heb ik dus niet helemaal. Ik heb geen enkele moeite om iemand met een twents of gronings of amsterdams accent als intelligent aan te merken. Ik heb moeite om iemand met een zuidelijk accent als intelligent te beschouwen. En ik kan dat niet verklaren.
Okee, dat is bizar
  woensdag 6 september 2006 @ 12:37:56 #28
81237 releaze
best of both worlds
pi_41546189
Overigens vind ik het corpse accent niet duiden op intelligentie, maar op meeloperij, onoriginaliteit, collectivisme, etc.. het is niet regiogebonden, maar meer 'voorkeursgebonden' oid. Statusgebonden, kweenie.
pi_41546456
quote:
Op woensdag 6 september 2006 11:15 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

In Limburg praat (vrijwel) iedereen dialect, zonder verschil in opleiding en intelligentie. Dat wordt daar als doodnormaal gezien. Spreek je geen dialect, dan val je er buiten.

Neemt niet weg dat iedereen ook gewoon Nederlands kan lezen en schrijven (wat ze alleen buiten Limburg doen). Maar je zult bij iedereen een accentje bemerken, al is het maar een zachte g.

Tegenwoordig wordt steeds minder Limburgs gesproken. Er blijft natuurlijk migratie uit het Noorden, maar ook ouders nemen steeds minder vaak de moeite om de kinderen Limburgs te leren, aangezien ze op school toch alleen maar Nederlands zouden moeten praten en waarschijnlijk ook omdat beide ouders vaker werken.

Dat mensen geen Nederlands kunnen praten/lezen/schrijven komt bij de jonge generaties praktisch niet meer voor. Al zullen er vast (oude) mensen bij zitten die dat niet (meer) kunnen omdat ze het nooit gebruiken.
pi_41548220
quote:
Op woensdag 6 september 2006 12:49 schreef Boschkabouter het volgende:

Tegenwoordig wordt steeds minder Limburgs gesproken. Er blijft natuurlijk migratie uit het Noorden, maar ook ouders nemen steeds minder vaak de moeite om de kinderen Limburgs te leren, aangezien ze op school toch alleen maar Nederlands zouden moeten praten en waarschijnlijk ook omdat beide ouders vaker werken.
Het zal allicht minder zijn dan vroeger, maar het is nog altijd verrekte veel hoor.
quote:
Dat mensen geen Nederlands kunnen praten/lezen/schrijven komt bij de jonge generaties praktisch niet meer voor. Al zullen er vast (oude) mensen bij zitten die dat niet (meer) kunnen omdat ze het nooit gebruiken.
Ook onder veertigers, vijftigers zitten mensen die amper uit hun woorden komen in het Nederlands Maar goed, hun intelligentie weet ik dan weer niet, om ontopic te blijven.
pi_41554971
Ik spreek met een Brabants accent. Toch heb ik mijn studie Nederlands afgerond - cum laude nog wel. Veel medestudenten kwamen uit Limburg, die spraken ook steevast met een accent, en dan druk ik me nog voorzichtig uit.

Het ligt er een beetje aan, denk ik. Wanneer mensen uit bijvoorbeeld Nijmegen heel plat praten, dan gaat het bijna altijd om mensen uit een "mindere" klasse. Daar heb ik nog eens ooit iets over gelezen, dat plat-Nimweegs echt een taal voor de marge is, en dat intelligentere exemplaren daarom dat taaltje niet willen spreken. Maar wanneer mensen met een Limburgs accent spreken, hoeft dat niet veel te zeggen, omdat zo'n accent geen negatieve connotatie heeft.
pi_41555510
Ik spreek zowel Maastrichts als Nederlands en heb gestudeerd. Iets wat dus volgens sommigen niet kan
Meertalig opgroeien (dus streektaal & staatstaal) is gewoon heel handig als je daarna vreemde talen wilt leren. Ik heb er geen probleem mee om direct te wisselen tussen verschillende talen, als het moet 5 talen binnen 5 minuten.
Verder zijn er binnen de streektalen ook verschillen. In het Maastrichts is er een behoorlijk verschil tussen het arbeidersmaastrichts en het literair maastrichts.
pi_41575136
quote:
Op woensdag 6 september 2006 11:36 schreef Lod het volgende:
Dat is gewoon raar, maar ik begrijp het wel. Ook al kom ik uit het zuiden, ik blijf een zwaar Limburgs accent vervelend vinden om naar te luisteren. Volgens mij heeft dat iets met de hoogte van de toen te maken: Limburgs is vrij zangerig en op een gegeven moment werkt me dat op de zenuwen.

Wat me wel mateloos irriteert is het feit dat op tv mensen die geen Randstad-accent hebben zo vaak ondertiteld worden. Het lijkt wel alsof ze in Hilversum denken dat iedereen buiten de \randstad Spaans praat
pi_41575311
quote:
Op donderdag 7 september 2006 09:28 schreef bladibladibla het volgende:

Dat is gewoon raar, maar ik begrijp het wel. Ook al kom ik uit het zuiden, ik blijf een zwaar Limburgs accent vervelend vinden om naar te luisteren. Volgens mij heeft dat iets met de hoogte van de toen te maken: Limburgs is vrij zangerig en op een gegeven moment werkt me dat op de zenuwen.
Nadat ik een paar jaar in Limburg had gewoond, begon ik me juist ontzettend te ergeren aan dat überhollands. Met een ontzettend harde g en aardappel in de keel. Vind dat verschrikkelijk om naar te luisteren.
quote:
Wat me wel mateloos irriteert is het feit dat op tv mensen die geen Randstad-accent hebben zo vaak ondertiteld worden. Het lijkt wel alsof ze in Hilversum denken dat iedereen buiten de \randstad Spaans praat
Het mooie is nog dat er geen peil op te trekken valt In hetzelfde programma werd iemand die met wat accent spraak consequent ondertiteld en degene die echt dialect praatte niet
  donderdag 7 september 2006 @ 10:31:56 #35
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_41576682
quote:
Op donderdag 7 september 2006 09:37 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Nadat ik een paar jaar in Limburg had gewoond, begon ik me juist ontzettend te ergeren aan dat überhollands. Met een ontzettend harde g en aardappel in de keel. Vind dat verschrikkelijk om naar te luisteren.
Heb ik ook, ik kan ook er niet naar luisteren...
Vooral als m'n buitenlandse vriendin hier is, en we kijken op tv naar een persoon met een harde G... I schaam me er gewoon voor
M'n vriendin lijkt het trouwens of die persoon m'n z'n G last heeft van een haarbal in z'n keel

Ik heb zelf een Brabantse G. Dat is niet zo zangerig als een Limburgse, maar wel zacht
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  donderdag 7 september 2006 @ 11:48:14 #36
81237 releaze
best of both worlds
pi_41578713
quote:
Op donderdag 7 september 2006 09:28 schreef bladibladibla het volgende:

[..]

nou, ik denk dat randstedelingen de meeste mensen wel verstaan, maar ik heb op kantoor gewerkt met oa brabanders, maar wanneer zij een groninger of een fries aan de telefoon kregen moest iemand anders het gesprek overnemen. Zij verstonden elkaar gewoon niet goed. Ik vind het ook heel goed mogelijk dat mensen in friesland het maastrichts niet kunnen volgen, en andersom. Wat was die film nou, van God Los geloof ik. Dat vond ik geloof ik ook vrij complex om naar te luisteren.
Iedereen verstaat ABN, maar niet iedereen verstaat de regionale accenten.
pi_41579327
quote:
Op donderdag 7 september 2006 10:31 schreef Automatic_Rock het volgende:

Ik heb zelf een Brabantse G. Dat is niet zo zangerig als een Limburgse, maar wel zacht
Dat zijn de beste

Ik zou niet eens weten hoe ik een harde g moet produceren
pi_41579363
quote:
Op donderdag 7 september 2006 11:48 schreef releaze het volgende:

nou, ik denk dat randstedelingen de meeste mensen wel verstaan, maar ik heb op kantoor gewerkt met oa brabanders, maar wanneer zij een groninger of een fries aan de telefoon kregen moest iemand anders het gesprek overnemen. Zij verstonden elkaar gewoon niet goed. Ik vind het ook heel goed mogelijk dat mensen in friesland het maastrichts niet kunnen volgen, en andersom. Wat was die film nou, van God Los geloof ik. Dat vond ik geloof ik ook vrij complex om naar te luisteren.
Iedereen verstaat ABN, maar niet iedereen verstaat de regionale accenten.
Dit is een heel vreemde aanname. Hoe meer je aan dialect gewend bent, hoe makkelijker het is om een ander dialect te begrijpen. Tenminste, is mijn ervaring.

Over die film: Ik heb em niet gezien, maar gezien de hoofdrolspelers neem ik aan dat ze zich een Limburgs accent moesten aanmeten. Denk dat dat niet zo is geworden als een echte Limburger het zou spreken. Voor zo'n andere film (Volle Maan?) moest de hele Nederlandse soaproedel Twents praten. Schijnt belachelijk te zijn geweest.
pi_41580042
quote:
Op woensdag 6 september 2006 07:07 schreef Automatic_Rock het volgende:
Als het waar zou zijn, zou het betekenen dat je Intelligentie beinvloed wordt door je omgeving...

Ik persoonlijk denk dat als Einstein in een Brabants dorp opgegroeit zou zijn, hij niet minder Intelligentie wordt...
Slimmeke, Einstein zou elk Brabants gehucht ontvlucht zijn...

Niet iedereen die dialect spreekt is per definitie dom natuurlijk. Maar het valt me op dat mensen met lage opleiding met een zekere trots dialect spreken. Want dat is eigen. Dit soort mensen blijft ook de rest van hun leven dicht bij hun familie wonen. Jongeren die al naar het VWO gaan moeten in de klas ABN spreken op een VMBO schijnt daar al nauwelijks aandacht aan te worden besteed.
Waar ik woon zijn ook jongeren die gaan studeren en die spreken naar buiten toe echt geen dialect meer. De achterblijvers blijven dat wel gewoon doen en daarom wordt dialect als dom gezien.

Overigens is dialect niet hetzelfde als het hebben van een accent.

[ Bericht 0% gewijzigd door Stali op 07-09-2006 12:48:53 ]
pi_41580155
Dialect praten in het bijzijn van anderen die dat dialect niet kunnen verstaan is sowieso onbeschoft. Als iemand naast mij in een Limburgs een verhaal begint tegen een Limburger die aan de andere kant van mij zit vraag ik altijd of we over kunnen schakelen op ABN.

Niet dat ik dat dialect niet kan waarderen, maar ik vind het vervelend als ik gesprekken waar ik bij zit niet kan volgen.
pi_41580184
quote:
Op donderdag 7 september 2006 12:36 schreef bladibladibla het volgende:
Dialect praten in het bijzijn van anderen die dat dialect niet kunnen verstaan is sowieso onbeschoft. Als iemand naast mij in een Limburgs een verhaal begint tegen een Limburger die aan de andere kant van mij zit vraag ik altijd of we over kunnen schakelen op ABN.

Niet dat ik dat dialect niet kan waarderen, maar ik vind het vervelend als ik gesprekken waar ik bij zit niet kan volgen.
Dat zonder meer.
  donderdag 7 september 2006 @ 14:34:44 #42
81237 releaze
best of both worlds
pi_41583861
quote:
Op donderdag 7 september 2006 12:09 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Dit is een heel vreemde aanname. Hoe meer je aan dialect gewend bent, hoe makkelijker het is om een ander dialect te begrijpen. Tenminste, is mijn ervaring.

Over die film: Ik heb em niet gezien, maar gezien de hoofdrolspelers neem ik aan dat ze zich een Limburgs accent moesten aanmeten. Denk dat dat niet zo is geworden als een echte Limburger het zou spreken. Voor zo'n andere film (Volle Maan?) moest de hele Nederlandse soaproedel Twents praten. Schijnt belachelijk te zijn geweest.
ik heb bij heel veel mensen gemerkt dat dit heel anders ligt Ik heb sowieso problemen met dialect, ik ben daar totaal niet bekend mee. Het utrechts 'dialect' wordt in mijn omgeving echt niet gesproken, het accent wel, en alle andere mensen die ik ken uit andere gebieden spreken gewoon abn (met accent), geen dialect. Sommige slang verschilt ook per regio. Ik weet ook niet of er in drenths en in brabants dialect ofzo heel veel verschil zit. Ik weet alleen dat ik het als ABNer niet altijd begrijp.

in van god los spreken ze geloof ik met een venloose tongval. naar wat ik had begrepen hadden ze er maandenlang op geoefend en klonk het wel realistisch.
maar goed, wat weet ik nou van venloos accent netzoals wanneer ik vlaams zou praten iedere vlaming zou horen dat ik uit nederland kom. Mijn vlaams klinkt waarschijnlijk als allerlei vormen van nederlands accent door elkaar

waarbij ik me overigens afvraag.. Vlaams is dat een dialect?
  donderdag 7 september 2006 @ 14:55:53 #43
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_41584515
Vlaams zelf is meer ABN met een bepaalde tongval en sommige redewendingen die Nederlanders niet zouden gebruiken. In de informele taal kom je ze al snel tegen, woorden als 'kuisen', 'vermits', uitdrukkingen als 'zeker en vast', maar het is feitelijk gewoon ABN. De Taalunie is dan ook Vlaams, het 'standaard-Vlaams' en het standaard-ABN ligt heel, heel dicht bij elkaar.

Het West-Vlaams daarentegen is echt niet te begrijpen voor de gemiddelde Nederlander. Heel andere uitspraak, heel andere grammatica (b.v. het dubbel onderwerp: "ge kykt gy na ne foto: Je kijkt naar een foto).

Hier een geschreven voorbeeld (via Wikipedia):
quote:
Me gieng'n ne vrandrienge doen an uus'uus en meen shanse get. Mienne kooz'n è metsnoare en je wilde dadde wel achtr'eure doen..! Da gienk nogool ne klets skill'n in de pries, van den dag van vandoage witje nie mièèr met hoeveele daj 't ofstooft oj 'ntwadde lat doen..!
(Moeder tot zoon) Ge moe gy nu ne kièè kiekk'n noa dien toafle ..! 't Is oal kaffie neev'nst joen zatte. G'ee weere gebrield nièè ... nen brielpot daj gy zyt ..!"
(en tot de dochter) "En gy ..!" Ge moe'gy dao nie zitt'n gidder'n .. van ge zie wok zuk'een brielkoente ..! Kiekt maor ekièè an joen voet'n ... 't is ool bruuslienge up de groend ... 't ligt teetne voir ne gièèl nest kiek'ns ..!"
In Standaardnederlands:
quote:
We zouden een verandering aanbrengen aan ons huis en we hebben geluk gehad. Mijn neef is metselaar en hij wilde dat wel na de uren doen. Dat zou nogal een verschil maken in de prijs, want vandaag de dag weet je niet meer wat een goede prijs is als je iets laat uitvoeren.
Moet je nu eens kijken naar die tafel! Er ligt overal koffie naast je kopje. Je hebt weer gemorst, he... wat ben je toch een morspot!
En jij! Je moet daar niet zitten giechelen... want je bent ook een morspot! Kijk maar eens naar je voeten... er liggen overal kruimels op de grond, er ligt genoeg te eten voor een heel nest kippen!
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_41584591
quote:
Op donderdag 7 september 2006 14:34 schreef releaze het volgende:

waarbij ik me overigens afvraag.. Vlaams is dat een dialect?
Goeie vraag.

Volgens mij bestaat Vlaams opzich zelf niet. Dat is gewoon Nederlands met een Vlaamse tongval. Net zoals Oostenrijks ook niet bestaat. Da's Duits met een Oostenrijkse tongval.

Maar naast het ABV (Algemeen Beschaafd Vlaams) heb je ook weer ontzettend veel dialecten.
pi_41588361
quote:
Op donderdag 7 september 2006 12:36 schreef bladibladibla het volgende:

De term ABN is een onbeschofte term. Alsof mensen die geen ABN spreken onbeschaafd zijn.
Als je een tijdje in Limburg woont wordt je geacht het Limburgs te verstaan. Limburgs spreken wordt niet van je verwacht.
  donderdag 7 september 2006 @ 17:00:26 #46
81237 releaze
best of both worlds
pi_41588492
Overigens is ABN een term die niet meer gebruikt wordt. Ik geloof dat het al sinds een paar jaar Algemeen Nederlands is oid..
  donderdag 7 september 2006 @ 17:01:08 #47
81237 releaze
best of both worlds
pi_41588511
Ah, Standaard Nederlands Standaardnederlands / standaard Nederlands.
pi_41588999
quote:
Op donderdag 7 september 2006 16:56 schreef ultra_ivo het volgende:
Als je een tijdje in Limburg woont wordt je geacht het Limburgs te verstaan.
Dude, ze gaan er gewoon vanuit dat je het verstaat, al woon je er slechts een dag
pi_41589983
quote:
Op donderdag 7 september 2006 17:21 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Dude, ze gaan er gewoon vanuit dat je het verstaat, al woon je er slechts een dag
Wen er dan maar aan dat er Maastrichts gesproken wordt in Maastricht. Als je naar London gaat verwacht je toch ook niet dat de Londonaren in jouw bijzijn Nederlands gaan praten?
  donderdag 7 september 2006 @ 18:02:10 #50
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_41590076
quote:
Op donderdag 7 september 2006 17:58 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Wen er dan maar aan dat er Maastrichts gesproken wordt in Maastricht. Als je naar London gaat verwacht je toch ook niet dat de Londonaren in jouw bijzijn Nederlands gaan praten?
Wel als ze het Nederlands beheersen en weten dat ik geen Engels spreek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')