Ja, je zal bij bijna iedereen wel een beetje de afkomst kunnen horen als je goed luistert / er bekend mee bent, maar ik heb het idee dat de mate van accent toch wel groeit wanneer je in minder intelligente kringen komt.quote:Op woensdag 6 september 2006 00:43 schreef releaze het volgende:
overigens hebben veel mensen een accent. ik spreek geen plat utrechts maar ik heb een duidelijke utrechtse tongval, en mn noordhollandse klasgenoten een duidelijke hollandse. ik kan van de meeste mensen uit de randstad wel horen waar ze ongeveer vandaan komen, ookal spreken ze prima 'ABN', gewoon al door alleen maar te luisteren naar hun klinkeruitspraak. Behalve bij die corpsballen.. *ril*, of je dan uit groningen of maastricht komt, je klinkt gewoon op en top randstadkak, punt.
mja, ik weet het niet. ik herken bij heel veel intelligente mensen (HBO+) dat ze heel makkelijk een regionaal accent overnemen, terwijl ze er niet minder intelligent op worden, zelfde trouwens als met die corpsballen. Accent neem je over van het milieu waar je inzit, en ik denk dat in de randstad de platte mileus meestal ook de 'minder intelligenten' (de laaggeschoolde arbeiders) zitten, maar ik denk niet dat ik dat van eindhoven of maastricht kan zeggen. daar kom je gewoon niemand uit de regio tegen die ABN spreekt, of ie nou universitair opgeleid is of niet.quote:Op woensdag 6 september 2006 00:50 schreef LordVoldemort het volgende:
[..]
Ja, je zal bij bijna iedereen wel een beetje de afkomst kunnen horen als je goed luistert / er bekend mee bent, maar ik heb het idee dat de mate van accent toch wel groeit wanneer je in minder intelligente kringen komt.
Ik weet wel van een onderzoek waarbij onderzocht is hoe mensen het IQ inschatten van mensen met en zonder accent. Proefpersonen kregen een tekst te horen, ingesproken met accent en zonder accent. De tekst was in beide gevallen hetzelfde. Ik geloof dat het overgrote deel de spreker met accent als minder intelligent beoordeelden.quote:Op woensdag 6 september 2006 00:34 schreef LordVoldemort het volgende:
Ik vraag me al een tijd af of het praten met een accent of dialect te maken heeft met de intelligentie van de spreker. Het valt me op dat naar mijn idee minder intelligente mensen sneller de neiging hebben om met een accent te praten, terwijl intelligentere mensen (ook al is er soms nog wel een beetje sprake van een accent) toch beter ABN spreken.
Is iemand anders dit ook wel eens opgevallen, of is dit verband misschien al eens aangetoond?
quote:Ach medje, gij komt toch zeker nie uit Tilburg? Gij proat veels te te goed Nederlands
Maud is leuk! Ik heb ooit een programma gezien waarin Robert ten Brink Maud een beetje aanviel, omdat zij gewoon met haar natuurlijke accent presenteerde. Maud zei toen dat zij daar alle recht toe had. Als je nou dialect sprak kan ik Ten Brink's kritiek begrijpen, maar dit gaat om de uitspraak. Ik vind Sasha de Boer's accent verschrikkelijk, maar dat is ABN dus daar hoor je niemand over.quote:Op woensdag 6 september 2006 08:50 schreef ChrisJX het volgende:
Je merkt ook op televisie dat het steeds normale wordt om een niet randstedelijk accent te laten horen. Denk aan Maud Hawinkels in de SNS-bank reclame.
Zowel Maud als Limburgs vind ik niet om aan te horen. Maar zoals ik net zei: Nederland is meer dan de Randstad en elk accent heeft evenveel recht op zendtijdquote:Op woensdag 6 september 2006 09:02 schreef bladibladibla het volgende:
Maud is leuk! Ik heb ooit een programma gezien waarin Robert ten Brink Maud een beetje aanviel, omdat zij gewoon met haar natuurlijke accent presenteerde. Maud zei toen dat zij daar alle recht toe had. Als je nou dialect sprak kan ik Ten Brink's kritiek begrijpen, maar dit gaat om de uitspraak. Ik vind Sasha de Boer's accent verschrikkelijk, maar dat is ABN dus daar hoor je niemand over.
Hoi mede-Tilburgerquote:Op woensdag 6 september 2006 09:23 schreef aldo71 het volgende:
Ik woon in Tilburg (oorspronkelijk uit HIlversum/Amsterdam) en wat me opvalt is dat de laaggeschoolde inderdaad plat "proaten", en de meer ontwikkelde Tilburger (brabander) meer ABN spreken.
Ik zie daar wel een overeenkomst in. Dialect <> versus ontwikkeling.
Veel laaggeschoolden blijven hun hele leven in dezelfde buurt/dorp/stad wonen. Als je wereld niet groter is dan Goirle of de Jordaan kun je toe met je eigen dialect. En als ze het dan niet praten (omdat ze in Benidorm op z'n Nederlands een frietje moeten bestellenquote:Op woensdag 6 september 2006 10:23 schreef bladibladibla het volgende:
Ik ben het wel eens met je ontwikkeling. Echts plat Tilburgs word vooral gesproken door laaggeschoolden. Dat is geen kritiek, maar een constatering. Vooral in de volksbuurten hoor je het accent vaak terug. Ook ouderen lijken vaker in dialect te praten.
Onzinnig gesteld. Alsof reizen er iets mee te maken heeft. Je kan ook de televisie aanzetten, hoor je de mensen ook ABN spreken.quote:Op woensdag 6 september 2006 10:35 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Veel laaggeschoolden blijven hun hele leven in dezelfde buurt/dorp/stad wonen. Als je wereld niet groter is dan Goirle of de Jordaan kun je toe met je eigen dialect. En als ze het dan niet praten (omdat ze in Benidorm op z'n Nederlands een frietje moeten bestellen) hoor je een zwaar accent.
De meeste hoogopgeleiden reizen veel meer. Al is het alleen maar omdat de universiteit vaak niet om de hoek ligt. Je komt daardoor veel meer in aanraking met Nederlanders die anders praten en wil je elkaar kunnen verstaan, zul je je aan moeten passen.
Datzelfde geldt voor ouderen. Vroeger bleef men veel meer in dezelfde buurt wonen, tegenwoordig reis je even op en neer naar Australië.
Oftewel: Intelligentie is meer een 'trigger', niet de oorzaak.
En toch heb ik de neiging om mensen met een limburgs (of brabants) accent minder intelligent te vinden en zodoende minder serieus te nemen.quote:Op woensdag 6 september 2006 08:48 schreef ChrisJX het volgende:
In Limburg praat iedereen dialect (en dus ook met een accent). Of je nu cassière of advocaat bent.
Ik weet ook zeker dat de serieus intelligente exemplaren daar, het ABN heus accentloos beheersen.quote:Op woensdag 6 september 2006 10:47 schreef Lod het volgende:
[..]
En toch heb ik de neiging om mensen met een limburgs (of brabants) accent minder intelligent te vinden en zodoende minder serieus te nemen.
Het gaat er niet om dat ze het niet horen, het gaat erom dat er geen noodzaak is tot ABN (voorzover dat bestaat) spreken.quote:Op woensdag 6 september 2006 10:45 schreef Bombardier het volgende:
Onzinnig gesteld. Alsof reizen er iets mee te maken heeft. Je kan ook de televisie aanzetten, hoor je de mensen ook ABN spreken.
Een dialect is geen vorm van 'verschil in taalbeheersing'. Als ze nie goet zouwe sgrijven, dan is dat een verschil in taalbeheersing.quote:Ik denk dat je meer moet denken aan lezen en leergierig zijn. Mensen die lezen weten vaak meer over de Nederlandse taal, vooral wat grammatica betreft. Met de factoren leergierigheid en perfectionisme (beide vaak van toepassing op intelligente mensen) meegenomen, zorgt dit voor het verschil in taalbeheersing tussen intelligentere en minder-intelligente mensen.
Interesse speelt waarschijnlijk de hoofdrol in dit vraagstuk. Dit is namelijk wat een intelligent iemand bijvoorbeeld bijdraagt aan zijn- of haar IQ.
In Limburg praat (vrijwel) iedereen dialect, zonder verschil in opleiding en intelligentie. Dat wordt daar als doodnormaal gezien. Spreek je geen dialect, dan val je er buiten.quote:Op woensdag 6 september 2006 10:51 schreef Bombardier het volgende:
Ik weet ook zeker dat de serieus intelligente exemplaren daar, het ABN heus accentloos beheersen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |