Maar Maastricht ligt in hetzelfde land als mijn woonplaats en heeft dezelfde officële taal, en dat kun je van Londen niet echt zeggen...quote:Op donderdag 7 september 2006 17:58 schreef ultra_ivo het volgende:
Wen er dan maar aan dat er Maastrichts gesproken wordt in Maastricht. Als je naar London gaat verwacht je toch ook niet dat de Londonaren in jouw bijzijn Nederlands gaan praten?
Limburgs is ook een erkende taal in Nederland.quote:Op donderdag 7 september 2006 19:09 schreef bladibladibla het volgende:
[..]
Maar Maastricht ligt in hetzelfde land als mijn woonplaats en heeft dezelfde officële taal, en dat kun je van Londen niet echt zeggen...
En wij Nederlanders wilden nooit dat Limburg erbij kwamquote:Op vrijdag 8 september 2006 00:13 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Limburgs is ook een erkende taal in Nederland.
Verder hoorde Limburg niet tot Nederland toen het Nederlands als staatstaal is gekozen. De Limburgers is nooit gevraagd of ze wel bij Nederland wilden komen.
Jullie hebben jullie kans gehad zo rond 1830quote:Op vrijdag 8 september 2006 00:13 schreef ultra_ivo het volgende:
De Limburgers is nooit gevraagd of ze wel bij Nederland wilden komen.
De gemiddelde Limburger heeft door zijn dialect een beter taalgevoel voor de talen Duits en Frans dan de gemiddelde Nederlander. Daarnaast spreken de Midden en Noord Limburgers over het algemeen zeer goed en correct Nederlands. Je zult een Limburger niet snel horen zeggen; Hij heb dat gedaan.quote:Op woensdag 6 september 2006 11:15 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
In Limburg praat (vrijwel) iedereen dialect, zonder verschil in opleiding en intelligentie. Dat wordt daar als doodnormaal gezien. Spreek je geen dialect, dan val je er buiten.
Neemt niet weg dat iedereen ook gewoon Nederlands kan lezen en schrijven (wat ze alleen buiten Limburg doen). Maar je zult bij iedereen een accentje bemerken, al is het maar een zachte g.
Ah, jij merkt het ook al op.quote:Op donderdag 7 september 2006 17:00 schreef releaze het volgende:
Overigens is ABN een term die niet meer gebruikt wordt. Ik geloof dat het al sinds een paar jaar Algemeen Nederlands is oid..
eensch.. het verband tussen dialect en intelligentie is niet rechtstreeks denk ik, maar indirect.quote:Op woensdag 6 september 2006 10:35 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Veel laaggeschoolden blijven hun hele leven in dezelfde buurt/dorp/stad wonen. Als je wereld niet groter is dan Goirle of de Jordaan kun je toe met je eigen dialect. En als ze het dan niet praten (omdat ze in Benidorm op z'n Nederlands een frietje moeten bestellen) hoor je een zwaar accent.
Daar ben ik het wel mee eens. Ik ken mensen die het al een belevenis vinden om vanuit Tilburg een dagje naar Den Bosch te gaan. Ze vallen helemaal van hun stoel als ik vertel dat ik regelmatig voor een urtje op en neer ga naar Den Bosch. Voor veel mensen is de wereld vrij klein en dan blijf je inderdaad in je eigen buurt met de daar geldende gewoontes hangen.quote:Op vrijdag 8 september 2006 10:26 schreef BdR het volgende:
Iemand die een zwaar Groningse of Twentse of whatever tongval heeft, is waarschijnlijk in zijn leven niet vaak buiten zijn woonplaats/streek geweest, en is dus ook minder met andere mensen, denkbeelden, culturen, gewoontes, gebeurtenissen, situaties etc. geconfronteerd.
Is natuurlijk niet persé zo, maar als iemand met een duidelijk accent spreekt is de kans wel groter denk ik.
Het is idd niet zo. Zodra ik voor mijn werk ergens in Nederland kom, een telefoon gesprek voer, etc spreek ik ABN, mijn limburgs accent hoor je dan bijna niet. Ben ik weer thuis en ik ga een pilsje drinken met vrienden dan schakel ik weer over op dialect.quote:Op vrijdag 8 september 2006 10:26 schreef BdR het volgende:
[..]
Is natuurlijk niet persé zo, maar als iemand met een duidelijk accent spreekt is de kans wel groter denk ik.
Kans gegrepen, maar de grote mogendheden hebben daar een streep doorheen gehaald. Zelfde probleem in 1848.quote:Op vrijdag 8 september 2006 10:00 schreef Lod het volgende:
[..]
Jullie hebben jullie kans gehad zo rond 1830
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |