abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41727845
quote:
Op woensdag 6 september 2006 22:39 schreef Agag het volgende:

[..]

Afgaande op de gegevens in je profiel zou je er vanuit gaan dat je reeds volwassen bent, je bericht echter als een klein kind dat onder de indruk is van de (aangedikte) verhalen van opa. Je weet wel, de verhalen die je te horen krijgt als je tien jaar oud bent, en bij opa op schoot zit.

Lees je bovenstaande relaas nog eens door, maak een tijdbalk, en leg me dan eens uit hoe je aan die gegevens komt.
Volledig mee eens...Niks meer aan toe te voegen.

Buiten het feit dat ik het een zeer interessant onderwerp vind. En dan niet op de extreem-rechts fanatieke manier, maar meer het hele verloop van de oorlog. Leuk feitje ook dat de ts overkomt als een klein kind en het topic gered wordt door mensen die verbazingwekkend veel kennis bezitten m.b.t. dit onderwerp.

was dat een verkapte tvp of niet?
Op dinsdag 22 november 2011 @ 18:21 schreef Jigzoz het volgende:
Vrije mensen dien je te redden van beestachtige regimes.
pi_41728319
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 06:16 schreef DeeCruise het volgende:

[..]

Volledig mee eens...Niks meer aan toe te voegen.

Buiten het feit dat ik het een zeer interessant onderwerp vind. En dan niet op de extreem-rechts fanatieke manier, maar meer het hele verloop van de oorlog. Leuk feitje ook dat de ts overkomt als een klein kind en het topic gered wordt door mensen die verbazingwekkend veel kennis bezitten m.b.t. dit onderwerp.

was dat een verkapte tvp of niet?
1. Waarom zou je meteen extreem-rechts moeten zijn om geïnteresseerd te zijn in WOII?
Ik beschouw mezelf echt niet als extreem-rechts, eerder extreem-links, en toch
boeit dit onderwerp me mateloos. WOI interesseert me nog heviger overigens.
2. Je zou eens moeten weten hoeveel kennis ik m.b.t. deze onderwerpen bezit!

pi_41734420
Dat slaat nergens op dat je extreem rechts zou moeten zijn
Haat is iets wat je niet kan omschrijven,
bij iedereen ligt dat anders.
pi_41735844
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 08:14 schreef BlaineDeMono het volgende:

[..]

1. Waarom zou je meteen extreem-rechts moeten zijn om geïnteresseerd te zijn in WOII?
Hoeft ook niet
quote:
Dus nogmaals ..waar blijft die topic ?
quote:

En dat weten we dus niet ....
  dinsdag 12 september 2006 @ 18:12:07 #205
14827 Kogando
Modelprutser
pi_41742958
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 05:52 schreef Limburger_noord het volgende:
Officieel waren dat SS Divisies bestaande uit 'Kroaten & Bosniers ' ,natuurlijk waren het Moslims maar werdt dat ook 'publiekelijk' toegegeven ?...(dat bedoelde ik n.l met mijn opmerking )
Lijkt me wel gezien het kromzwaard..
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_41743299
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 18:12 schreef Kogando het volgende:

[..]

Lijkt me wel gezien het kromzwaard..
Waarom stond hij dan officieel bekend als 'Kroatische nr.1 '
Maakt verder ook niets uit ,er waren idd Moslims in de SS maar welk Europees 'bezet'volk was niet vertegenwoordigd in de SS?
pi_41743404
Ja, dat was publiekelijk bekend dat het moslims waren. Ze hadden ook mee reizende immams.
pi_41745698
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 18:28 schreef _The_General_ het volgende:
Ja, dat was publiekelijk bekend dat het moslims waren. Ze hadden ook mee reizende immams.
Ok, vraag me alleen al waarom ze het dan 'Kroatische ' en geen 'Moslim ' genoemd werden ?
Dat er Immans bij de divisies waren is natuurlijk geen bewijs dat de Duitse bevolking volledig op de hoogte was
De divisies vochten voornamelijk in Joegoslavie waar ze geen kontact hadden met de Duitse bevolking en waar hun 'samenstelling' heel eenvoudig geheim gehouden had kunnen worden ...vooral dat men natuurlijk liever niet had dat een 'On-Duits' 'ras' met de SS geassocieerd werdt
pi_41749352
Vrijdag kunnen jullie mijn eerste WO1-topic verwachten!
pi_41753532
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 21:15 schreef BlaineDeMono het volgende:
Al enig idee van het onderwerp ?
pi_41757184
Om even een toevoeging te geven op mijn vorige post:

Tuurlijk hoef je niet extreemrechts te zijn om geinteresseerd te zijn in dit onderwerp. Echter blijft dit het fokforum waar de gemiddelde user zich gedraagt als een peuter, dus zeg ik het liever vooraf om een hoop dom commentaar te voorkomen...

Overigens geloof ik geen ruk van het feit dat blaine giga kennis bezit m.b.t. dit onderwerp. Je hebt tot nu toe niks anders tentoongesteld dan verhalen uit tweede hand. Je opa's zullen vast daar geweest zijn, maar vergeet niet dat herinneringen alleen maar mooier worden in de loop der tijd. Een hoop echte feitenkennis gaat daarbij verloren...
Op dinsdag 22 november 2011 @ 18:21 schreef Jigzoz het volgende:
Vrije mensen dien je te redden van beestachtige regimes.
pi_41760012
quote:
Op woensdag 13 september 2006 00:41 schreef DeeCruise het volgende:

Tuurlijk hoef je niet extreemrechts te zijn om geinteresseerd te zijn in dit onderwerp. Echter blijft dit het fokforum waar de gemiddelde user zich gedraagt als een peuter, dus zeg ik het liever vooraf om een hoop dom commentaar te voorkomen...

Overigens geloof ik geen ruk van het feit dat blaine giga kennis bezit m.b.t. dit onderwerp. Je hebt tot nu toe niks anders tentoongesteld dan verhalen uit tweede hand. Je opa's zullen vast daar geweest zijn, maar vergeet niet dat herinneringen alleen maar mooier worden in de loop der tijd. Een hoop echte feitenkennis gaat daarbij verloren...
En niet te vergeten dat je niet om een simpel feit heen kan:

Geen enkele soldaat heeft in de paar dagen een indruk kunnen krijgen van het hele front (dat hadden Officieren niet eens en zelfs het hoofdkwartier had niet altijd alle informatie )

Misschien dat op het front van 'opa' idd een tiental soldaten op de vlucht sloegen (Op het smalle stukje dat 'Opa ' bewaakte zullen echt geen honderden soldaten hebben gestaan) en of daar SS-ers bijwaren ?...tja kunnen we alleen naar raden
Of kwamen ze zo dichtbij ,bv.enkele tientallen meters ,dat opa duidelijk de uniformen kon herkennen (vooropgesteld dat opa wist hoe die uniformen eruit zagen )?
En de tijd kreeg , om te kijken, terwijl ze onder voor lagen

Bovendien trok 'Opa' (net als de rest van het leger ) al naar een paar dagen terug

Toch wordt door TS , alleen aan de hand van de ervaringen van opa , conclusies getrokken

Waarschijnlijk zijn er Duitse 'Opa's' die beweren dat ze met een paar man de Nederlanders uit hun stellingen hebben verdreven (ze kwamen aan ,net nadat Nederland was teruggetrokken ) ]
pi_41760810
quote:
Op woensdag 13 september 2006 00:41 schreef DeeCruise het volgende:

HOC is een van de meest serieuze fora die we hebben, dus het valt wel mee met die peuters, hoor
(Un)masking for the greater good.
pi_41770392
De Schutzstaffel, wat betekent dat eigenlijk?
pi_41781290
Ik wil NU meer SS-gebabbel horen mensen!!!
pi_41782131
Beschermeenheid
pi_41782191
Ok generaal je bent een puik mannetje!
pi_41784720
quote:
Op woensdag 13 september 2006 20:54 schreef _The_General_ het volgende:
Beschermeenheid
Van de partijHitler (althans in het begin)
pi_41794332
Als het over "Elite" SS divisie's gaat kom ik niet verder als "1e SS divisie "Leibstandarte,
2e SS Divisie "Das Reich",..en 3e SS Divisie "Totenkopf",...dit waren ook de SS Divisies die nederland binnen vielen. Ze staan idd bekend om hun onverantwoord gedrag
Wat doen weekdieren in het weekend?
pi_41795506
quote:
Op donderdag 14 september 2006 10:08 schreef Dreetje74 het volgende:
Als het over "Elite" SS divisie's gaat kom ik niet verder als "1e SS divisie "Leibstandarte,
2e SS Divisie "Das Reich",..en 3e SS Divisie "Totenkopf",...dit waren ook de SS Divisies die nederland binnen vielen. Ze staan idd bekend om hun onverantwoord gedrag
En waarom is alleen LAH een elite divisie ?
pi_41796115
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 21:15 schreef BlaineDeMono het volgende:
hoelaat?
Haat is iets wat je niet kan omschrijven,
bij iedereen ligt dat anders.
pi_41796413
quote:
Op donderdag 14 september 2006 11:21 schreef MarcPhilippine het volgende:

[..]

hoelaat?
Als hij grootvader heeft uitgehoort
pi_41800108
Hehe, neen dat was mijn OVERgrootopa, maar die is al 14 jaar dood!
pi_41817660
quote:
Op donderdag 14 september 2006 13:44 schreef BlaineDeMono het volgende:
Hehe, neen dat was mijn OVERgrootopa, maar die is al 14 jaar dood!
maar geen topic dus ?
  vrijdag 15 september 2006 @ 01:36:59 #225
29690 csar
Rock On With Yo Bad Self
pi_41823657
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 22:20 schreef BlaineDeMono het volgende:
'Ze vochten als lafaards, terwijl deze bende moordenaars zogenaamd een elite-leger was!
Het typische aan de waffen-ss was, dat hun divisies vaker niet dan wel aan het front waren. Terwijl de Wehrmacht aan het doodbloedden was aan het oostfront, waren 'LSAH', 'Das Reich', 'Wiking', etc aan het bijkomen in Frankrijk of op partizanenjacht achter het front (opvallend veel waffen-ss officieren hebben de oorlog daarom ook overleefd). De waffen-ss divisies waren in tegenstelling tot de wehrmacht vaak wel volledig bewapend. Dit verklaard ook hun hogere gevechtskracht tov hun onderbemande Werhmacht broeders.
Freedom is a road seldom traveled by the multitudes
pi_41824807
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 01:36 schreef csar het volgende:

[..]

Het typische aan de waffen-ss was, dat hun divisies vaker niet dan wel aan het front waren.
Terwijl de Wehrmacht aan het doodbloedden was aan het oostfront, waren 'LSAH', 'Das Reich', 'Wiking', etc aan het bijkomen in Frankrijk of op partizanenjacht achter het front
Als je even kijkt waar de SS vocht (bv ook LAH ) dan zie ik toch weinig tijden van 'uitrusten achter het front' en meer 'wederopbouw van de Divisies na bijna volledig gedecimeerd te zijn '
De door jou genoemde SS divisies vochten bv (samen met Wehrmacht divisies) vanaf het begin van Barbarossa mee aan het front
En natuurlijk kregen SS divisies wel rust achter het front (hoewel dat voor de 9de &10de SS Divisies in ''44 geluk voor de Duitsers was dat ze uitgerekend bij Arnhem aan het 'uitrusten' waren ) maar daarna werden ze vaak weer op de gevaarlijkste plekken weer ingezet (met vaak hoge verliezen als gevolg ) omdat Himmler (die geen milkitaire ervaring had) vaak leek te denken dat 'zijn ' SS niet kon verliezen
quote:
(opvallend veel waffen-ss officieren hebben de oorlog daarom ook overleefd).
Wat versta je onder 'opvallend ' veel ?
Bedoel je de SS in het algemeen of alleen de Waffen SS ?
Wat de 'algemene SS ' betreft kan ik dat wel geloven ,dat waren bijna allemaal 'Buro Nazi's ' en die gingen zich echt niet 'doodvechten '
Wat de 'Waffen SS ' betreft ,het was natuurlijk een zeer grote organisatie , dus er zullen best veel officieren het hebben overleeft (tenzij ze in de handen van de Russen vielen ,maar of het er nu zoveel meer zijn als Wehrmacht officieren ?...(natuurlijk was een gevangen genomen SS officier 'belangrijker ' voor de propaganda dan een 'gewone ' wehrmacht officier ,generaals en hoger uitgezonderd )
quote:
De waffen-ss divisies waren in tegenstelling tot de wehrmacht vaak wel volledig bewapend. .
klopt ,het was een voordeel voor de SS dat Himmler er wat 'handige 'taken bij had gekregen
quote:
Dit verklaard ook hun hogere gevechtskracht tov hun onderbemande Werhmacht broeders
Er waren anders ,ook tegen het einde van de oorlog , ook Wehrmachtdivisies met een zeer hoge gevechtswaarde en evenveel SS divisies die veel minder 'sterk ' waren (dus het zal imo echt niet alleen aan de wapens hebben gelegen )
  vrijdag 15 september 2006 @ 08:35:55 #227
154307 Oxyligen
I do not seek. I find
pi_41826037
Volgens mij stond de bevoorrading van de Waffen-SS ook onder leiding van de Wehrmacht en werden zij (dus) zeker niet vorzien van meer en/of beter materiaal. Als je oa Beevor leest dan blijkt al snel dat de Waffen-SS geen elite was. Oa. een belangrijk deel was buitenlander en die was echt niet beter dan de gewone wehrmacht soldaat.
Aan namen heb ik niks. Rugnummers moet ik hebben!
pi_41826422
Helemaal correct, ze kregen hetzelfde, zo niet slechter materiaal als het Heer
pi_41826698
quote:
Op donderdag 14 september 2006 22:28 schreef Limburger_noord het volgende:

[..]

maar geen topic dus ?
Jawel, waarschijnlijk vanavond of morgen!
pi_41834217
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 08:35 schreef Oxyligen het volgende:
Volgens mij stond de bevoorrading van de Waffen-SS ook onder leiding van de Wehrmacht en werden zij (dus) zeker niet vorzien van meer en/of beter materiaal. Als je oa Beevor leest dan blijkt al snel dat de Waffen-SS geen elite was. Oa. een belangrijk deel was buitenlander en die was echt niet beter dan de gewone wehrmacht soldaat.
Ik dek dat er een wezelijk verschil is tussen de ' echte' Duitse SS divisies (die vanaf het begin meevochten en dus heel wat gevechtservaring hadden ) en de Divisies die later werden gevormd (uit .Russen ,Roemenen ,Hongaren ,Finnen ,de Baltische staten ect )
In het begin was de bevoorading idd iets van het ' normale ' leger maar later in de oorlog viel dit onder Himmler met alle gevolgen van dien

In dit verband waren LAH en Das Reich volgens mij wel degelijk elite divisies !
pi_41834244
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 09:04 schreef _The_General_ het volgende:
Helemaal correct, ze kregen hetzelfde, zo niet slechter materiaal als het Heer
Later in de oorlog was het net andersom
  vrijdag 15 september 2006 @ 15:01:44 #232
154307 Oxyligen
I do not seek. I find
pi_41835090
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 14:13 schreef Limburger_noord het volgende:

[..]

Ik dek dat er een wezelijk verschil is tussen de ' echte' Duitse SS divisies (die vanaf het begin meevochten en dus heel wat gevechtservaring hadden ) en de Divisies die later werden gevormd (uit .Russen ,Roemenen ,Hongaren ,Finnen ,de Baltische staten ect )
In het begin was de bevoorading idd iets van het ' normale ' leger maar later in de oorlog viel dit onder Himmler met alle gevolgen van dien

In dit verband waren LAH en Das Reich volgens mij wel degelijk elite divisies !
Die divisies begonnen mss als elite maar werden al snel aangevuld met buitenlanders en reguliere 'vrijwilligers'.

Himmler heeft alleen geprobeerd de bevoorrading naar zich toe te trekken:
quote:
Vooral met het uitleveren van zware wapens en tanks was de Wehrmacht zeer terughoudend. Immers kon zwaar materieel beslissend zijn bij de interne machtsstrijd waar ze bang voor waren. Himmler probeerde dit embargo te omzeilen door een onderlinge overeenkomst te sluiten met minister van munitie en bewapening Fritz Todt. In ruil voor wapenleveranties beloofde Himmler om een bepaald deel van de productie uit de steengroeven in de concentratiekampen en de bouwbedrijven van de SS over te dragen aan de bouworganisatie van Todt (Organisation Todt). Ook zou Himmler aan Todt twintigduizend Poolse slavenarbeiders uitleveren. De onderlinge regeling tussen Todt en Himmler werd echter na zes weken door generaals van de Wehrmacht opgeheven.
Bron: http://www.go2war2.nl/artikel/1166/4
pi_41836682
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 15:01 schreef Oxyligen het volgende:

[..]

Die divisies begonnen mss als elite maar werden al snel aangevuld met buitenlanders en reguliere 'vrijwilligers'.

[..]

Bron: http://www.go2war2.nl/artikel/1166/4
Toch waren ze nog vrij goed

Dit staat verderop in het door jou ge-quote stuk
quote:
Na de Duitse nederlaag in Stalingrad in 1943 was de strijd aan het oostfront beslist. Weliswaar werd er door de Duitsers en hun bondgenoten intensief doorgevochten aan het Oostfront en werd de Waffen-SS hierbij ingezet, maar de Sovjets rukten steeds verder op richting het Reich. Aan het Westfront moest de strijd toen echter nog beginnen. Hitler vermoedde reeds een geallieerd offensief in het Westen en na order nr. 51 (Weisung nr. 51) werd het zwaartepunt van de oorlog verlegd naar het westen. Hitler ging er namelijk vanuit dat hij na het verslaan van de troepen aan het Westfront zich volledig kon storten op de strijd aan het Oostfront. De 1. SS-Panzer-Division “LSSAH”, 2. SS-Panzer-Division “Das Reich”, 12. SS-Panzer-Division “Hitlerjugend” en de 17. SS-Panzergrenadier-Division “Götz von Berlichingen” werden gestationeerd in het westen. Deze slagvaardige tankdivisies zouden het gezicht vormen van de Waffen-SS en behoorden tot de beste gevechtstroepen van het Duitse leger.
quote:
Himmler heeft alleen geprobeerd de bevoorrading naar zich toe te trekken:
Later kreeg hij wel een groter percentage dienstplichtigen
quote:
Op 20 juli werd er een moordaanslag gepleegd op Adolf Hitler in de Wolfschanze, zijn hoofdkwartier in Oost-Pruisen. De aanslag werd ondersteund door diverse hoge officieren van de Wehrmacht, maar de SS was hierbij niet betrokken. Een staatsgreep of moordaanslag door de SS, het korps dat Hitler vanaf haar oprichting trouw was en bovendien nog steeds verantwoordelijk was voor zijn veiligheid, was op dat moment nog ondenkbaar. Terwijl de Gestapo de samenzweerders achter de moordaanslag arresteerden en op gruwelijke wijze straften, raakte de Wehrmacht in diskrediet bij Hitler. Dit was in het voordeel van de Waffen-SS want Hitler kon wel op zijn toegewijde SS-manschappen rekenen. Voor het eerst werd er een SS-generaal (Paul Haussner) benoemd tot bevelhebber van een Leger en zelfs werd deze SS-er voor geschoven als opvolger van Erwin Rommel, de bevelhebber van Armeegruppe B. Hij bereikte deze positie echter niet door tegenwerking binnen de Wehrmacht. Daarnaast werd Himmler benoemd tot chef van het reserveleger en werden een paar duizend man van de Luftwaffe en de Kriegsmarine overgeplaatst naar de Waffen-SS. Naast deze ‘beloningen’ werd ook een groter percentage van de dienstplichtigen voor de Wehrmacht ingedeeld binnen de Waffen-SS.
BTW Er wordt hier steeds zo negatief gesproken over de grote groepen ' buitenlanders ' maar bepaalde eenheden (buitenlanders) vochten minstens zo goed als de Duitse eenheden
  vrijdag 15 september 2006 @ 17:59:41 #234
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_41840085
Mag ik dit een goed topic vinden ondanks een uitermate beroerde OP zonder onderbouwing? Goed om te zien, dat mensen kunnen discussiëren ondanks een uitgangspunt van nul komma noppes. Gelukkig heb ik in de vakantie (ja, ja) een goed boek gelezen over de SS van Heinz Höhne: The Order of the Death's Head - A History of Hitler's SS. Dat kan ik de TS zeker aanraden, samen met het boek van Knopp.

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_41844359
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 14:15 schreef Limburger_noord het volgende:

[..]

Later in de oorlog was het net andersom
Nee hoor.
pi_41846967
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 20:16 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Nee hoor.
Lat ik het anders formuleren ..later in de oorlog kregen de 'elite' SS divisies ook de beschiking over het nieuwste materiaal en kregen zeker niet minder materiaal (per eenheid) dan de 'normale' legerdivisies
  zaterdag 16 september 2006 @ 07:03:03 #237
29690 csar
Rock On With Yo Bad Self
pi_41855285
quote:
X2

Militaire historie heeft niets met poltieke denkbeelden te maken. De Waffen SS (vooral de klassieke divisies) waren een formidabele strijdmacht, maar moreel waren ze geen cent waard.
Freedom is a road seldom traveled by the multitudes
pi_41856204
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 07:03 schreef csar het volgende:

[..]

X2

Militaire historie heeft niets met poltieke denkbeelden te maken. De Waffen SS (vooral de klassieke divisies) waren een formidabele strijdmacht, maar moreel waren ze geen cent waard.
De klasieke divisies moreel niets waard ?
Daarom werden ze altijd op de moeilijke plekken ingezet
Daarom vroegen zelfs wehrmacht bevelhebbers ,tegen het eind van de oorlog, om steun van SS divisies
Daarom waren de verliezen bij de SS vaak zo extreem hoog (niet dat ze veel hoger waren als bij de betere divisies het 'gewone 'leger )
Dus waar maak je dit uit op ?
  zaterdag 16 september 2006 @ 10:21:18 #239
66444 Lord_Vetinari
pi_41856441
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 09:58 schreef Limburger_noord het volgende:

[..]

Daarom vroegen zelfs wehrmacht bevelhebbers ,tegen het eind van de oorlog, om steun van SS divisies
Het was de enige manier om njog enige ondersteuning te krijgen. Als ze gewoon om versterking vroegen, gebeurde er niks.
quote:
Daarom waren de verliezen bij de SS vaak zo extreem hoog (niet dat ze veel hoger waren als bij de betere divisies het 'gewone 'leger )
Nee, dat was omdat de SS'ers vaak veel te onbesuisd waren. Er zijn legio voorbeelden (te vinden in het boek wat ik hierboven aangeef) van commandanten van SS divisies, die het niet kon schelen hoeveel mannen ze verloren.
pi_41856946
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 10:21 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Het was de enige manier om njog enige ondersteuning te krijgen. Als ze gewoon om versterking vroegen, gebeurde er niks.
Dus de SS was net iets beter dan niets ?...zullen de roemeense en Hongaarse Divisies graag horen dat hun eenheden zo geweldig waren
quote:
Nee, dat was omdat de SS'ers vaak veel te onbesuisd waren..
Ze waren anders behoorlijk succesvol en dat soort commandanten zaten ook bij het 'gewone 'leger dus dat verklaard niet alles
BTW Ik geloof best dat het een goed boek is (zal het ook eens lezen ) maar om het nu als een soort bijbel te gebruiken vind ik ook weer overdreven
Er werden bv ook heel wat misdaden gepleegd door het 'gewone 'leger ,dus zeggen (zoals sommigen hier doen ) dat alle misdaden door de SS werden gepleegd lijkt me lichtelijk overdreven
Ik kan me nl ook niet echt voorstellen dat alle SS-ers agressieve ,'kip zonder kop 'types waren (aangezien later in de oorlog zelfs bepaalde eenheden een Wehrmacht training kregen maakt dit nog moeilijker aan te nemen )

quote:
Er zijn legio voorbeelden (te vinden in het boek wat ik hierboven aangeef) van commandanten van SS divisies, die het niet kon schelen hoeveel mannen ze verloren
En hoe kom je daar dan achter ?
Schreven ze dat in hun dagboeken of zo?
Neemt niet weg dat ze er echt wel waren (maar ook bij andere legeronderdelen on bij andere legers ),oorlog brengt immers het 'beste 'in de mens boven ?
  zaterdag 16 september 2006 @ 12:53:34 #241
66444 Lord_Vetinari
pi_41859553
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 10:53 schreef Limburger_noord het volgende:

[..]

Dus de SS was net iets beter dan niets ?...zullen de roemeense en Hongaarse Divisies graag horen dat hun eenheden zo geweldig waren

Als jij als divisiecommandant in het nauw zit en je weet dat je geen versterking krijgt als je erom vraagt, maar dat je wel SS units kunt krijgten (soms), dan lijkt het me vrij logisch dat je direct om SS units vraagt.
quote:
[..]

Ze waren anders behoorlijk succesvol en dat soort commandanten zaten ook bij het 'gewone 'leger dus dat verklaard niet alles
Um, nee. Er was wel degelijk een verschil tussen de commandanten van de Waffen SS bataljons en de gewone legercommandanten, hoor.
quote:
BTW Ik geloof best dat het een goed boek is (zal het ook eens lezen ) maar om het nu als een soort bijbel te gebruiken vind ik ook weer overdreven
Het is één van de bronnen die ik gebruik (en toevallig de meest recente die ik gelezen heb en tot nu toe de meest uitgebreide).
quote:
Er werden bv ook heel wat misdaden gepleegd door het 'gewone 'leger ,dus zeggen (zoals sommigen hier doen ) dat alle misdaden door de SS werden gepleegd lijkt me lichtelijk overdreven
Dat was dus ook mijn insteek in het vorige topic hierover, waarvan de bTS beweert dat mijn mening is dat het allemaal romantici waren. Lezen is voor sommige mensen nu eenmaal te moeilijk
quote:
Ik kan me nl ook niet echt voorstellen dat alle SS-ers agressieve ,'kip zonder kop 'types waren (aangezien later in de oorlog zelfs bepaalde eenheden een Wehrmacht training kregen maakt dit nog moeilijker aan te nemen )

Tuurlijk niet. Maar de inzet werd bepaald door de commandanten. En je kon als simpele Gefreiter maar beter doen wat ie zei, anders schoot ie je zelf overhoop.
quote:
[..]

En hoe kom je daar dan achter ?
Schreven ze dat in hun dagboeken of zo?
Neemt niet weg dat ze er echt wel waren (maar ook bij andere legeronderdelen on bij andere legers ),oorlog brengt immers het 'beste 'in de mens boven ?
SS eenheden opereerden samen met reguliere eenheden. De commandanten daarvan schreven het op, ja en vertelden erover tijdens verlof en na de oorlog.
pi_41859812
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 12:53 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Als jij als divisiecommandant in het nauw zit en je weet dat je geen versterking krijgt als je erom vraagt, maar dat je wel SS units kunt krijgten (soms), dan lijkt het me vrij logisch dat je direct om SS units vraagt.
[..]

Maar als die SS eenheden zo volstrekt nutteloos waren als hier beweerd wordt dan hadden ze ook niets aan
quote:
Um, nee. Er was wel degelijk een verschil tussen de commandanten van de Waffen SS bataljons en de gewone legercommandanten, hoor.
[..]
Nee, hoe verklaar je anders dat de kommandanten uit beide bronnen eenheden van de ander aanvoerden (later in de oorlog) ?
Of werden ze dan ineens een ander mens ?
O,wacht DAT zijn natuurlijk de legereenheden die ook misdaden beginnen (die werden zeker alleen door SS officieren aangevoerd ?
quote:
Het is één van de bronnen die ik gebruik (en toevallig de meest recente die ik gelezen heb en tot nu toe de meest uitgebreide).
[..]
Maar hoe objectief is die bron ?
(Dit is geen kritiek ,daar ik het niet gelezen heb , maar slechts een vraag )
quote:
Dat was dus ook mijn insteek in het vorige topic hierover, waarvan de bTS beweert dat mijn mening is dat het allemaal romantici waren. Lezen is voor sommige mensen nu eenmaal te moeilijk
[..]
Hoever moet je teruglezen ?
Maar ja, zo'n opmerking kom je hier zo vaak tegen dat het me verbaasd dat je er niet eerder mee kwam
quote:
Tuurlijk niet. Maar de inzet werd bepaald door de commandanten. En je kon als simpele Gefreiter maar beter doen wat ie zei, anders schoot ie je zelf overhoop.
[..]
En in normale legereenheden kon je gewoon weigeren ?
quote:
SS eenheden opereerden samen met reguliere eenheden. De commandanten daarvan schreven het op, ja en vertelden erover tijdens verlof en na de oorlog.
Het is ook een bewezen feit dat 'gewone 'legereenheden bij alle misdaden en alle strategische fouten maar al te graag alles op de SS afschoven (ook al was bewezen dat het gewone legereenheden waren die het gedaan hadden )

BTW :Ik zeg (nog steeds ) niet dat de SS allemaal onschuldige helden waren ,integendeel
Maar ik vind het weer het andere uiterste om de SS als dom ,laf ,gek ect af te schilderen en het 'gewone 'leger als 'normale 'soldtaen die zoiets niet deden !! (en wel helden waren )
pi_41863602
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 17:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Mag ik dit een goed topic vinden ondanks een uitermate beroerde OP zonder onderbouwing? Goed om te zien, dat mensen kunnen discussiëren ondanks een uitgangspunt van nul komma noppes. Gelukkig heb ik in de vakantie (ja, ja) een goed boek gelezen over de SS van Heinz Höhne: The Order of the Death's Head - A History of Hitler's SS. Dat kan ik de TS zeker aanraden, samen met het boek van Knopp.

[afbeelding]
Ha Lord, eindelijk reageer je!

Dank voor je complimenten trouwens!
pi_41863653
Overigens heb ik eens gelezen dat veel Wehrmachtsoldaten best een hekel
hadden aan de in hun ogen arrogante grootgebekte SS'ers (vooral aan de officieren).
pi_41864447
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 15:47 schreef BlaineDeMono het volgende:
Overigens heb ik eens gelezen dat veel Wehrmachtsoldaten best een hekel
hadden aan de in hun ogen arrogante grootgebekte SS'ers (vooral aan de officieren).
Lekker dom van ze , daar er veel wehrmacht officieren en soldaten bij de SS zaten tegen het einde van de oorlog
Dus ze vonden wehrmachtsoldaten ook arrogant ?
  zaterdag 16 september 2006 @ 18:10:07 #246
66444 Lord_Vetinari
pi_41866236
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 16:34 schreef Limburger_noord het volgende:

[..]

Lekker dom van ze , daar er veel wehrmacht officieren en soldaten bij de SS zaten tegen het einde van de oorlog
Waar haal je dat eigenlijk vandaan? Voor zover ik weet, waren SS units redelijk gesloten en was met name Himmler fel tegen op het 'vervuilen' van zijn eliteleger met gewone soldaten.
  zaterdag 16 september 2006 @ 18:11:33 #247
66444 Lord_Vetinari
pi_41866270
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 15:44 schreef BlaineDeMono het volgende:

[..]

Ha Lord, eindelijk reageer je!

Dank voor je complimenten trouwens!
Zoals gezegd was ik op vakantie.

En het compliment was gericht aan de andere deelnemers van dit topic. Niet aan jou, want je OP en je bijdragen zijn erger dan beroerd, als ik zo vrij mag zijn.
pi_41866461
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 18:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Waar haal je dat eigenlijk vandaan? Voor zover ik weet, waren SS units redelijk gesloten en was met name Himmler fel tegen op het 'vervuilen' van zijn eliteleger met gewone soldaten.
Maar wel Moslims en Russen toestaan ?...

Hier wat meer info :

http://www.go2war2.nl/artikel/1166/9
quote:
De opleidingsfaciliteiten van de Waffen-SS, voornamelijk de Junkerschulen, konden de verliezen en de groei van de organisatie niet bijbenen en regelmatig volgden SS-officieren cursussen bij de Wehrmacht. Ook werden meerdere officieren van de generale staf van de Wehrmacht overgeplaatst naar leidinggevende functies binnen de Waffen-SS, net zoals er een vast percentage van Wehrmacht rekruten werd toegewezen aan de Waffen-SS. Vooral binnen de Hitlerjugenddivisie was een groot tekort aan leidinggevenden. Officieren van de Wehrmacht die ooit leiding hadden gegeven binnen de Hitlerjugend, werden hierdoor overgeplaatst naar de Hitlerjugenddivisie. De Waffen-SS stond dus niet alleen in oorlogsgebied onder bevel van de Wehrmacht, maar was ook op andere manieren afhankelijk van de Wehrmacht. Het gebrek aan officieren was in de niet-Duitse divisies overigens nog veel groter doordat de buitenlandse manschappen vrijwillig in de Waffen-SS dienden en niet bereid waren om door te groeien.
pi_41871625
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 18:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Zoals gezegd was ik op vakantie.

En het compliment was gericht aan de andere deelnemers van dit topic. Niet aan jou, want je OP en je bijdragen zijn erger dan beroerd, als ik zo vrij mag zijn.
Nou nou nou nou nou!!!
  zaterdag 16 september 2006 @ 22:22:12 #250
66444 Lord_Vetinari
pi_41872562
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 21:49 schreef BlaineDeMono het volgende:

[..]

Nou nou nou nou nou!!!
quote:
het beeld dat Lord Veterani
jullie probeert voor te stellen, namelijk dat deze lieden veelal romantici e.d. waren.
Terwijl ik duidelijk schreef:
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 21:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Heinz Höhne, The Order of the Death's Head, waarin hij zegt:
"[The SS] was [...] the grouping together of criminals, social climbers and romantics."
Dus ik zeg het niet eens zelf. Een gerenommeerd historicus / journalist geeft aan dat een deel van de SS'ers ervoor koos uit romantische overtuiging en baseert dit op eigen onderzoek (de bibliografie van zijn boek beslaat 14 pagina's).

Je OP bevat dus al een feitelijke onjuistheid en op die onjuistheid baseer jij dit hele topic. Bagger, dus. En dus complimenten voor mensen die die onzin van jou negeren en een feitelijke discussie voeren, ondanks jouw OP en verdere bijdragen aan dit topic.

De strekking van Höhne's boek wordt onderschreven door bijvoorbeeld Professor H. Trevor Roper.
  zaterdag 16 september 2006 @ 23:04:15 #251
18989 __________
Vul Uw naam op de lijn in.
pi_41873810
Voor het eerst dat ik hoor dat duitsers achter krijggevangenen aanrenden trouwens. (in nederland dus)
de duitsers beschouwden de nederlanders als gelijke (in tegenstelling tot fransen en engelsen als koloniaale tegenstanders) en wij zijn goed (relatief tov een oorlog natuurlijk) behandeld tijdens de oorlog. Daarom was het nederlandse verzet ook lang niet zo groot dan in andere landen. (het verzet als in verzet, niet als in "verzet van ons leger durende de inval")

Maar goed, je opa zat op de grebbeberg en in het verzet en in indonesie. Je hoord wel geouwehoer over de grebbeberg en indonesie maar niets verder over het verzet? Wat deed ie dan? Een snorreke bril tekenen op pro hitler posters?
En plak Uw pasfoto in het daartoe bestemde vakje.
  zaterdag 16 september 2006 @ 23:06:26 #252
18989 __________
pi_41873867
En voor L-V, als je refereerd aan een boek is het wat makkelijker voor ons om een paar quotes of dergelijke te planten. No way dat iedereen een compleet boek gaat lezen om dit topic mee te kunnen ouwehoeren. (Niet dat dat boek de moeite waard is ofzo, er zullen vast mensen gaan lezen maar dat help de topics niet echt op korte termijn)
  zaterdag 16 september 2006 @ 23:09:57 #253
18989 __________
pi_41873966
En nu we het over krijgsgevangen afschieten hebben. Iemand het op echte verhalen gebaseerde Band of Brothers gezien? Alwaar de duitse krijgsgevangenen in normandie een sigaret krijgen en afgeschoten worden waarbij, (hoe makkelijk) niemand het ziet?

Dat verhaal zal ook wel ietwat aangepast zijn. Oorlogs misdaden zijn van alle zijden, ook de SS zonder twijfel.
pi_41874039
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 23:04 schreef __________ het volgende:
Voor het eerst dat ik hoor dat duitsers achter krijggevangenen aanrenden trouwens. (in nederland dus)
de duitsers beschouwden de nederlanders als gelijke (in tegenstelling tot fransen en engelsen als koloniaale tegenstanders) en wij zijn goed (relatief tov een oorlog natuurlijk) behandeld tijdens de oorlog. Daarom was het nederlandse verzet ook lang niet zo groot dan in andere landen. (het verzet als in verzet, niet als in "verzet van ons leger durende de inval")

Maar goed, je opa zat op de grebbeberg en in het verzet en in indonesie. Je hoord wel geouwehoer over de grebbeberg en indonesie maar niets verder over het verzet? Wat deed ie dan? Een snorreke bril tekenen op pro hitler posters?
Volgens mij zat hij niet in het verzet ...maar werkte hij in Berlijn voor de Duitsers ...en tenslotte hebben ze hem laten gaan ?....
En hup de boot op en naar Indonesie
Hij verveelde zich iig niet
pi_41874102
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 23:09 schreef __________ het volgende:
En nu we het over krijgsgevangen afschieten hebben. Iemand het op echte verhalen gebaseerde Band of Brothers gezien? Alwaar de duitse krijgsgevangenen in normandie een sigaret krijgen en afgeschoten worden waarbij, (hoe makkelijk) niemand het ziet?

Dat verhaal zal ook wel ietwat aangepast zijn. Oorlogs misdaden zijn van alle zijden, ook de SS zonder twijfel.
Ik zei het al eerder hier..Oorlog brengt het 'beste 'in de mensen boven....

En wat je zei over de Amerikanen ,ik geloof best dat zij dat ook deden...maar datw as tegen de Duitsers dus dat telt niet

Hoezo dubbele moraal ?
  zaterdag 16 september 2006 @ 23:55:51 #256
18989 __________
pi_41875263
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 23:12 schreef Limburger_noord het volgende:

Volgens mij zat hij niet in het verzet
quote:
Op maandag 11 september 2006 10:25 schreef BlaineDeMono het volgende:
Ik zag m'n opa gisteren weer. Hij kon weer niet stoppen te vertellen over z'n tijd
in Berlijn, z'n verzetsdaden en z'n tijd in Indonesië!
Oh.
  zaterdag 16 september 2006 @ 23:57:16 #257
18989 __________
pi_41875313
Meh, dat kan ook z'n verzetsdaden zijn zoals spugen in de soep van de duitse officieren natuurlijk ...

ok
pi_41875481
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 23:55 schreef __________ het volgende:

[..]

[..]

Oh.
Dat was dan vast die 'andere ' opa
quote:
Op woensdag 6 september 2006 14:44 schreef BlaineDeMono het volgende:
Eén van mijn opa's moest na z'n avonturen op de Grebbeberg naar Duitsland
om daar gedwongen te gaan werken.
Dat vond hij maar zo-zo. Hij heeft vijf jaar in Berlijn als machinist moeten
werken
, en ook moest hij kolen scheppen in de treinen daar.

Ze boden hem ook voortdurend aan om lid van de SS te worden, omdat
hij er altijd gezond en arisch uitzagen, en tegen de 1.90m is.

Dit deed hij echter nooit!!!

Hij heeft nog een tijdje in het kamp Sachenhauzen gezeten, wegens lak aan discipline
(lees tegen de Duitsers in willen gaan).
Toen de Russen kwamen eind '44 voelden de moffen natigheid, en lieten ze veel
kampgevangenen vrij, waaronder m'n opa.

Hij kreeg toen een half jaar strafvermindering en mocht in december '44 weg.

Hij moest daarvoor wel 3 keer hard 'Heil Hitler' roepen!

Dat heeft hij toen maar gedaan!
pi_41875532
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 23:57 schreef __________ het volgende:
Meh, dat kan ook z'n verzetsdaden zijn zoals spugen in de soep van de duitse officieren natuurlijk ...

ok
Of het gemeentehuis bellen en 'vuile kut mof' roepen en dan snel ophangen ...mits je een telefoon had
pi_41886931
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 22:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

[..]

Terwijl ik duidelijk schreef:
[..]

Dus ik zeg het niet eens zelf. Een gerenommeerd historicus / journalist geeft aan dat een deel van de SS'ers ervoor koos uit romantische overtuiging en baseert dit op eigen onderzoek (de bibliografie van zijn boek beslaat 14 pagina's).

Je OP bevat dus al een feitelijke onjuistheid en op die onjuistheid baseer jij dit hele topic. Bagger, dus. En dus complimenten voor mensen die die onzin van jou negeren en een feitelijke discussie voeren, ondanks jouw OP en verdere bijdragen aan dit topic.

De strekking van Höhne's boek wordt onderschreven door bijvoorbeeld Professor H. Trevor Roper.
Ik zwengel de discussie alleen maar aan!
pi_41886987
Voor iedereen die de gebeurtenissen omtrent m'n opa(s) niet geloofd:

Zoek het maar uit!!!
Dat geldt ook voor jou Limburger!
pi_41893889

Dit moeten jullie niet te letterlijk opvatten hoor!
  zondag 17 september 2006 @ 17:40:04 #263
66444 Lord_Vetinari
pi_41894295
Oh jammer. Ik hoopte dat ... Nou ja, laat maar..
pi_41894853
quote:
Op zondag 17 september 2006 17:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Oh jammer. Ik hoopte dat ... Nou ja, laat maar..
Nee, zeg het maar als je wilt!
pi_41900784
PS. Lord ik ga wel je aanbevolen boek lezen!
pi_41901201
quote:
Op zondag 17 september 2006 13:44 schreef BlaineDeMono het volgende:

Zoek het maar uit!!!
Dat geldt ook voor jou Limburger!
Dat jij alles wat je verteld wordt ,altijd maar voor waar aanneemt is jouw goed recht
Maar boos worden omdat andere wat vraagtekens plaatsen bij jouw verhaal is erg overdreven ...
Heb ik ergens gezegt dat je liegt ?

Misschien is een forum niet zo geschikt voor je als je zo reageert op vragen ?
pi_41901575
quote:
Op zondag 17 september 2006 21:09 schreef Limburger_noord het volgende:

[..]

Dat jij alles wat je verteld wordt, altijd maar voor waar aanneemt is jouw goed recht
Maar boos worden omdat andere wat vraagtekens plaatsen bij jouw verhaal is erg overdreven ...
Heb ik ergens gezegt dat je liegt ?

Misschien is een forum niet zo geschikt voor je als je zo reageert op vragen ?
Wijsneus!
pi_41902278
quote:
Op zondag 17 september 2006 21:19 schreef BlaineDeMono het volgende:

[..]

Wijsneus!
En goed geformuleerd antwoord
pi_41918639
Klets hier weer verder over de SS!
pi_41920197
Wat een zootje onzin zeg, lees je eerst eens in betreffende een onderwerp voordat je larie en apenkool, bakerpraatjes ga debiteren.

[ Bericht 10% gewijzigd door Lord_Vetinari op 19-09-2006 07:55:25 ]
pi_41920438
quote:
Op maandag 18 september 2006 14:39 schreef Logisch2 het volgende:
Wat een zootje onzin zeg, lees je eerst eens in betreffende een onderwerp voordat je larie en apenkool, bakerpraatjes, indianenverhalen en visserslatijn van twee gefrustreerde oude lijken ga debiteren.
-edit LV-

ja, ja.. Doen we wel even normaal?

[ Bericht 48% gewijzigd door Lord_Vetinari op 18-09-2006 18:54:28 ]
  maandag 18 september 2006 @ 14:54:08 #272
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_41920663
-edit LV-

Reactie op edit.

[ Bericht 95% gewijzigd door Lord_Vetinari op 18-09-2006 18:54:53 ]
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  maandag 18 september 2006 @ 18:55:47 #273
66444 Lord_Vetinari
pi_41927013
Opgeschoond. Ik adviseer iedereen zich normaal te gedragen....
pi_41935499
quote:
Op maandag 18 september 2006 18:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Opgeschoond. Ik adviseer iedereen zich normaal te gedragen....
Haal de post van Logisch2 dan ook weg, alsjeblieft.
TS is ontegenzeglijk een flapdrol, maar dat houdt nog niet in dat zijn grootvaders 't verdienen om (postuum) dusdanig beschimpt te worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 18-09-2006 22:40:53 ]
pi_41935612
quote:
Op maandag 18 september 2006 22:39 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

TS is ontegenzeglijk een flapdrol, maar dat houdt nog niet in dat zijn grootvaders 't verdienen om (postuum) dusdanig beschimpt te worden.
  dinsdag 19 september 2006 @ 07:56:12 #276
66444 Lord_Vetinari
pi_41942480
Ik heb de post van Logisch2 aangepast zodat de verwijzing naar de opa's eruit is. De rest van de post is een mening. TS mag die op normale wijze weerleggen.
pi_41942982
quote:
Op maandag 18 september 2006 14:46 schreef BlaineDeMono het volgende:

[..]

-edit LV-

ja, ja.. Doen we wel even normaal?
Sorry, maar ik haat het wanneer men over mijn familie begint!
pi_41942995
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 07:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb de post van Logisch2 aangepast zodat de verwijzing naar de opa's eruit is. De rest van de post is een mening. TS mag die op normale wijze weerleggen.
Ik ben benieuwd ....
pi_41943002
quote:
Op maandag 18 september 2006 22:39 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Eén leeft er nog homo!
Ik ben trouwens ook geen flapdrol!
  dinsdag 19 september 2006 @ 09:18:59 #280
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_41943456
quote:
Op woensdag 6 september 2006 18:19 schreef sp3c het volgende:
Duitse verliezen alleen had ik het over, dat zijn dus die 27.000 doden en ruim 15.000 vermisten afaik
Een fractie van de kosten als je dit gaat uitzetten tegen WO-I.
De latere veldslagen van de oorlog verliepen wel iets bloediger.
  • Bagration (Zomeroffensief Rusland 1944, Legergroep Midden hielt op te bestaan).
    Daar wordt gesproken over 300.000 doden/vermisten aan Duitse zijde.

De oorlog in Rusand was bijzonder wreed. Zelfs de meest geharde soldaat begon met zijn knieen te knikken als hij naar het Oostfront moest.
  •   dinsdag 19 september 2006 @ 09:20:58 #281
    130154 BarraCupraCuda
    yeah im talking to you!
    pi_41943494
    als je naar het oostfront moest kon je jezelf beter in je been schieten....
    Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
    The only easy day is yesterday
    stay frosty
    pi_41943737
    quote:
    Op dinsdag 19 september 2006 08:44 schreef BlaineDeMono het volgende:

[..]

Wie niet ?
    pi_41943835
    quote:
    Op dinsdag 19 september 2006 09:18 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Een fractie van de kosten als je dit gaat uitzetten tegen WO-I.
    De latere veldslagen van de oorlog verliepen wel iets bloediger.
  • Bagration (Zomeroffensief Rusland 1944, Legergroep Midden hielt op te bestaan).
    Daar wordt gesproken over 300.000 doden/vermisten aan Duitse zijde.

De oorlog in Rusand was bijzonder wreed. Zelfs de meest geharde soldaat begon met zijn knieen te knikken als hij naar het Oostfront moest.
  • In WO1 sneuvelden er echter zo'n twee miljoen Russische soldaten.
    Dat was gezien het aantal gemobiliseerden in Rusland bijzonder veel.
      dinsdag 19 september 2006 @ 10:47:57 #284
    49615 Bismarck
    Left on the sands of history
    pi_41945021
    quote:
    Op woensdag 13 september 2006 14:42 schreef BlaineDeMono het volgende:
    De Schutzstaffel, wat betekent dat eigenlijk?
    Psst, jij daar. Voor dergelijke vragen zijn er websites als google, wikipedia enzovoort. Tik in ''schutzstaffel'' en tada. Overigens bevat het wereldwijdeweb veel informatie over talloze onderwerpen. Dan hoef je niet alleen op de verhalen van je grootvaders af te gaan maar kan je ook zaken verifiëren.

Overigens wacht ik nog steeds op je WO1-topic wat je vorige week vrijdag zou openen. Je doet er verstandig aan om maar de opening van een willekeurige website over de WO1 te quoten. Heeft het tenminste nog enige diepgang.
    quote:
    Je kennis komt niet tot uiting in dit topic.
    quote:
    Op zondag 17 september 2006 13:44 schreef BlaineDeMono het volgende:
    Zoek het maar uit!!!
    Het uitzoeken zal ik zeker doen. Je posts zijn namelijk onvollediger dan een Wikipedia artikel wat nog in bewerking is. Zij raken kant noch wal. Tot zover mijn twee centen.

Op de derde dinsdag van september (Prinsjesdag) post ik een foto van de Duitse bezetter die zo'n 63 jaar geleden op het binnenhof liep. Hier een inspectie van SS troepen door der Höhere SS-und Polizeiführer Hanns A. Rauter.
    That's...Montgomery Clift, honey!
    pi_41945333
    quote:
    Op dinsdag 19 september 2006 10:47 schreef Bismarck het volgende:

[..]

Psst, jij daar. Voor dergelijke vragen zijn er websites als google, wikipedia enzovoort. Tik in ''schutzstaffel'' en tada. Overigens bevat het wereldwijdeweb veel informatie over talloze onderwerpen. Dan hoef je niet alleen op de verhalen van je grootvaders af te gaan maar kan je ook zaken verifiëren.

Overigens wacht ik nog steeds op je WO1-topic wat je vorige week vrijdag zou openen. Je doet er verstandig aan om maar de opening van een willekeurige website over de WO1 te quoten. Heeft het tenminste nog enige diepgang.
    [..]

Je kennis komt niet tot uiting in dit topic.
    [..]

Het uitzoeken zal ik zeker doen. Je posts zijn namelijk onvollediger dan een Wikipedia artikel wat nog in bewerking is. Zij raken kant noch wal. Tot zover mijn twee centen.

[afbeelding]
    Op de derde dinsdag van september (Prinsjesdag) post ik een foto van de Duitse bezetter die zo'n 63 jaar geleden op het binnenhof liep. Hier een inspectie van SS troepen door der Höhere SS-und Polizeiführer Hanns A. Rauter.
    Toch bedankt maat!!!

PS. Mijn WO1-topics lopen vertraging op doordat mijn internet er tijdelijk even uitligt door een probleem
    met de provider. Ik zit hier nu op m'n stageadres te posten!
    Ik heb nu geen tijd om een geheel topic te gaan schrijven.

In ieder geval, ik verwacht dat m'n internet wel weer aan het eind van de week bruikbaar is, en dan
    zal ik gelijk mijn topics posten!
    Het topic/de topics zal/zullen in ieder geval nog voor het eind van deze maand verschijnen!
      dinsdag 19 september 2006 @ 12:45:02 #286
    66444 Lord_Vetinari
    pi_41948114
    quote:
    Op dinsdag 19 september 2006 08:44 schreef BlaineDeMono het volgende:

[..]

Daarentegen mag jij wel andere mensen ervan beschuldigen SS-ers in de familie te hebben? Ik herinner je even aan het andere topic, waar je dat in mijn richting smeet.
      dinsdag 19 september 2006 @ 12:46:15 #287
    66444 Lord_Vetinari
    pi_41948141
    quote:
    Op dinsdag 19 september 2006 08:45 schreef BlaineDeMono het volgende:

[..]

Eén leeft er nog homo!
    Dit is wel je laatste waarschuwing, vriend....
    pi_41950175
    quote:
    Op dinsdag 19 september 2006 12:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Daarentegen mag jij wel andere mensen ervan beschuldigen SS-ers in de familie te hebben? Ik herinner je even aan het andere topic, waar je dat in mijn richting smeet.
    Sorry, maar volgens mij heb ik dat nooit gezegd, maar indien dat toch het geval was
    excuseer ik mij daar hier nou voor!

Sorry dus!
    pi_41950266
    quote:
    Op dinsdag 19 september 2006 12:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dit is wel je laatste waarschuwing, vriend....
    Z'n username is treinhomo, dus daarom noemde ik 'm homo!
    pi_41950284
    Dit topic nadert de 300 reacties! Jippie!!!

Wat wil men hier? Een deel 2?
    pi_41952426
    Blijft raar dat je blijkbaar geen kanttekening bij opa's mag plaatsen terwijl deze wel als vertegenwoordigers van een boude mening worden opgevoerd.

Feit blijft dat de Waffen-SS in de Tweede Wereld Oorlog een geduchte reputatie heeft opgebouwd als de leverancier van eersteklas divisies die vele malen de weegschaal hebben doen doorslaan. Die reputatie leeft nog steeds voort als je kijkt hoeveel boeken er over de Waffen-SS zijn en nog steeds worden geschreven.

Wat een paar opa's op de Grebbeberg hebben uitgevoerd is in dat licht bezien niet zo relevant.
    pi_41952857
    Overigens staan in deze draad zoveel onjuistheden over de Waffen-SS dat het een dagtaak zou zijn om dit in het gelijke te trekken.
      dinsdag 19 september 2006 @ 15:58:15 #293
    154307 Oxyligen
    I do not seek. I find
    pi_41953723
    Maar is die reputatie niet deels gebaseerd op mythe en propaganda? En welke onjuistheden over de Waffen-SS zijn hier dan nog niet weerlegd?
    pi_41954438
    Er zijn eenheden wiens reputatie op minder zijn gebaseerd.

Manstein beschouwde de 3e SS-Totenkopf als de beste divisie onder zijn commando, Zjoekov viel hem daar publiekelijk in bij.

Vandaag de dag gebruiken NAVO-eenheden taktieken die rechtstreeks van de Waffen-SS gekopieerd zijn. De formatie die tijdens de tweede golfoorlog Bagdad veroverde opereerde in een panzerkeil, de battlegroup is een rechtstreekse kopie van de ad-hoc formaties die de Duitsers kampfgruppe noemde.

De Waffen-SS is van meet af aan als elite leger opgezet. Twee voormalige generaals van das Heer, Steiner en Hausser hebben de doctrine opgesteld waarbij de stosstruppen uit de Eerste Wereldoorlog als uitgangspunt werden genomen. De Waffen-SS was in veel opzichten revolutionair. Het voert te ver om dat hier uit de doeken te doen maar zelfs naar huidige maatstaven was de opzet zeer vooruitstrevend vooral waar het de rigide scheiding van de rangen betrof die in andere legers en zelfs tegenwoordig nog steeds gemeengoed zijn.
    pi_41974241
    quote:
    Op dinsdag 19 september 2006 15:13 schreef Logisch2 het volgende:

Wat een paar opa's op de Grebbeberg hebben uitgevoerd is in dat licht bezien niet zo relevant.
    Oh nee?

Ze hebben als vrijwilligers de Duitsers zo lang mogelijk proberen te weren uit Nederland!
    pi_41974400
    quote:
    Op woensdag 20 september 2006 08:33 schreef BlaineDeMono het volgende:

[..]

Oh nee?

Ze hebben als vrijwilligers de Duitsers zo lang mogelijk proberen te weren uit Nederland!
    Denk dat er bedoeld wordt dat 2 man (op een heel leger) nauwelijks wat uitmaken
    pi_41974429
    quote:
    Op woensdag 20 september 2006 08:46 schreef Limburger_noord het volgende:

[..]

Denk dat er bedoeld wordt dat 2 man (op een heel leger) nauwelijks wat uitmaken
    Ik weet het!

Mijn ene opa was trouwens sectie-sergeant in Indonesië!
    Ze schoten een keer op 'm en toen bloedde hij bijna leeg!

Bijna dood dus, maar hij wou niet wijken!
    pi_41981541
    Bijna 300 reacties, ff centraal lui:
    Wil men hier een tweede deel?
    pi_41982018
    quote:
    Op woensdag 20 september 2006 13:38 schreef BlaineDeMono het volgende:
    Bijna 300 reacties, ff centraal lui:
    Wil men hier een tweede deel?
    Doe maar ,zie je vanzelf wel wat het opleverd
    pi_41982067
    Is goed!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo