En waar staat dat in het RVV? Voor zover ik weet staat daar juist dat je als afslaande bestuurder eerst het andere verkeer voor moet laten gaan. Het was dus een woonwijk, en derhalve niet illegaal om in te halen.quote:Op donderdag 24 mei 2007 00:03 schreef Gia het volgende:
Heb je het hele topic wel gelezen?
De auto die binnen kwam rijden zat een heel eind achter haar. Zij gaf richting aan om linksaf te slaan op het moment dat de andere auto nog niet aan het inhalen was. Om de oprit op te kunnen rijden, moet je eerst vaart minderen. De andere auto heeft op dat moment, omdat ze vaart minderde besloten om in te halen, terwijl de richtingaanwijzer van de eerste auto al die tijd al aanstond.
De auto had op dat moment niet in mogen halen.
Kennelijk is het niet zo overduidelijk, anders was er al een uitspraak geweest...quote:Op donderdag 24 mei 2007 11:56 schreef Kogando het volgende:
[..]
En waar staat dat in het RVV? Voor zover ik weet staat daar juist dat je als afslaande bestuurder eerst het andere verkeer voor moet laten gaan. Het was dus een woonwijk, en derhalve niet illegaal om in te halen.
Dus dat blijft fout.
Onzin.quote:Op donderdag 24 mei 2007 13:35 schreef loveli het volgende:
Het is ook niet toegestaan in te halen in een onoverzichtelijke situatie. Fout van de inhaler. En de rechter mag beslissen wiens fout de oorzaak was van het ongeval.
Jij gaat wel heel kort door de bocht.quote:Op donderdag 24 mei 2007 11:56 schreef Kogando het volgende:
[..]
En waar staat dat in het RVV? Voor zover ik weet staat daar juist dat je als afslaande bestuurder eerst het andere verkeer voor moet laten gaan. Het was dus een woonwijk, en derhalve niet illegaal om in te halen.
Dus dat blijft fout.
Dat geldt alleen voor tegemoet komend verkeerquote:Op donderdag 24 mei 2007 14:06 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Onzin.
TS kan waarschijnlijk niet aantonen dat hij/zij ging voorsorteren dus hij/zij had gewoon voorrang moet verlenen aan verkeer dat op dezelfde weg zat.
Helemaal eens. Blame die lamstralen die niet de moeite nemen om het topic door te lezen, maar wel menen te moeten reageren met onzinnige uitsprakenquote:Op donderdag 24 mei 2007 14:12 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Begint die discussie nu wéér?Kennelijk komt zelfs de rechter er niet 1, 2, 3 uit, dus dan kunnen wij dat al helemaal niet op deze afstand...
![]()
Tja, als mensen de moeite niet nemen om het hele topic te lezen en vervolgens met opmerkingen komen die al lang aan bod zijn geweest, dan vervallen we in herhaling.quote:Op donderdag 24 mei 2007 14:12 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Begint die discussie nu wéér?
niet waarquote:Op donderdag 24 mei 2007 14:15 schreef Sjummie het volgende:
[..]
Dat geldt alleen voor tegemoet komend verkeer
Artikel 18quote:
Wat wel eenduidig is, is dat je de plank misslaat als je beweert dat de voorrangsverplichting alleen geldt jegens tegemoetkomend verkeer.quote:Op donderdag 24 mei 2007 15:37 schreef Sjummie het volgende:
Ik geef toe dat het niet eenduidig is.
Artikel 18quote:Op donderdag 24 mei 2007 14:11 schreef Sjummie het volgende:
Begrijp je nu waarom het iets ingewikkelder ligt ? En lees het topic eens door![]()
Wat is er onduidelijk aan een knipperlicht???, en was het bij jouw ook dat beide voertuigen een auto betrof? of was het fietser/brommer op fietspadquote:Op donderdag 24 mei 2007 20:38 schreef Kogando het volgende:
[..]
Artikel 18
1. Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
Met andere woorden: alle verkeer voor laten gaan. Ik heb zelf al een dergelijke zaak meegemaakt, waarbij de tegenpartij aansprakelijk gesteld werd. En ik heb tijdens mijn werk ook meerdere van deze zaken gehad.
In mijn eigen ervaring beweerde de wederpartij later dat ik te hard gereden zou hebben. Leuk geprobeerd, maar een getuige die achter mij reed ontkrachtte dit. Die afslaande bestuurder had gewoon beter uit moeten kijken, simpel.
En er staat inderdaad dat voorgesorteerd en richtingaangevend verkeer rechts wordt gepasseerd, maar links mag ook. Zeker als het niet overduidelijk is dat de auto wil afslaan.
Ik snap er dan ook geen reet van dat nog geen van beide verzekeraars een schikkingsvoorstel heeft gedaan. Blijkbaar denken ze beiden het gelijk aan hun kant te hebben. M.i. ligt het gelijk absoluut bij jullie als jullie verhaal klopt althans.quote:Op donderdag 24 mei 2007 19:53 schreef GerjoZ het volgende:
Echt bizar en aan advocaat- en proceskosten is deze zaak al ver voorbij het claimbedrag van 1900 euro geschoten. Maar goed, dat is mijn probleem niet en dank ik God op mijn blote knietjes voor het feit dat ik rechtsbijstand heb voor die 3 euri in de maand.
quote:Op donderdag 24 mei 2007 20:38 schreef Kogando het volgende:
[..]
Artikel 18
1. Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
Met andere woorden: alle verkeer voor laten gaan. Ik heb zelf al een dergelijke zaak meegemaakt, waarbij de tegenpartij aansprakelijk gesteld werd. En ik heb tijdens mijn werk ook meerdere van deze zaken gehad.
In mijn eigen ervaring beweerde de wederpartij later dat ik te hard gereden zou hebben. Leuk geprobeerd, maar een getuige die achter mij reed ontkrachtte dit. Die afslaande bestuurder had gewoon beter uit moeten kijken, simpel.
Degene die afslaat mag dat pas doen als er de ruimte voor is. En tenzij men aan kan tonen dat de wederpartij onverantwoordelijk reed of zich op een andere manier gevaarlijk gedroeg dan zie ik niet waarom het ineens de fout van de inhaler zou zijn.
Mensen verwachten bij het afslaan vaak niet dat er nog iemand achterop kan komen en kijken alleen naar het verkeer voor en naast zich. Ook omdat veel mensen denken dat het achterop komende verkeer moet wachten op het afslaande verkeer.
Precies, dat denken veel mensen. Maar stel dat jij voor mij rijdt op een 80km weg en je wilt afslaan. Je geeft richting aan en minder vaart. Op dat moment besluit ik om jou in te halen en hierbij bots ik tegen jou aan terwijl je afslaat.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 10:42 schreef American_Nightmare het volgende:Natuurlijk is dat zo. Als jij achter iemand rijdt, die zijn linker richtingaanwijzer aan zet en vaart mindert, denk je dat je die dan nog mag inhalen? Ik dacht het niet.
Allebei in een auto. Een vriendin van me is ooit ook op een afslaande auto geknald, waarbij zij ook gelijk kreeg. Ook zo'n situatie dus. En tijdens mijn werk bij de politie heb ik ook meerdere zulke aanrijdingen gehad.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 09:56 schreef hiolpi het volgende:
Wat is er onduidelijk aan een knipperlicht???, en was het bij jouw ook dat beide voertuigen een auto betrof? of was het fietser/brommer op fietspad
De politie doet bij mijn weten juist nooit uitspraak over de schuldvraag. Verder heb ik een geval meegemaakt dat de inhalende auto schuldig is bevonden aan het veroorzaken van een ongeval. Het is dus afhankelijk van de omstandigheden ter plekke.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 10:57 schreef Kogando het volgende:
[..]
Allebei in een auto. Een vriendin van me is ooit ook op een afslaande auto geknald, waarbij zij ook gelijk kreeg. Ook zo'n situatie dus. En tijdens mijn werk bij de politie heb ik ook meerdere zulke aanrijdingen gehad.
Niet dus. Op het moment dat jij reeds met je inhaalactie op mij begonnen bent mag ik niet zonder meer afslaan, maar ben jij dat nog niet, dan mag jij dat ook niet meer op het moment dat ik mijn inhaalactie gestart ben. Dus jij bent wel degelijk foutquote:Op vrijdag 25 mei 2007 10:54 schreef Kogando het volgende:
[..]
Precies, dat denken veel mensen. Maar stel dat jij voor mij rijdt op een 80km weg en je wilt afslaan. Je geeft richting aan en minder vaart. Op dat moment besluit ik om jou in te halen en hierbij bots ik tegen jou aan terwijl je afslaat.
Was ik in overtreding? Nee, ik mocht gewoon op die andere strook rijden. Jij was aan het afslaan, dus jij moest het verkeer voor en achter je voor laten gaan.
Het gaat om onze plaats op de weg. Op de andere strook rijden voelt misschien als iets bijzonders of gevaarlijks, maar als er sprake is van een onderbroken middenstreep dan doe ik niets fout.
Dan heeft die niet goed genoeg geprocedeerd. Het eerste wat je natuurlijk moet doen in zo'n geval is ontkennen dat de andere auto voorgesorteerd stond.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 11:32 schreef loveli het volgende:De politie doet bij mijn weten juist nooit uitspraak over de schuldvraag. Verder heb ik een geval meegemaakt dat de inhalende auto schuldig is bevonden aan het veroorzaken van een ongeval. Het is dus afhankelijk van de omstandigheden ter plekke.
inderdaad zit je dan fout. Zie ook hier https://www.jongbloedonline.nl/zoeken/public/uitspraak.php?uitspraakID=74019&ljn=AV2114. Een hele discussie over een soortgelijke situatie, met het verschil dat de motorrijder links dicht achter of naast de voorgaande auto zat of misschien zelfs ernaast. De rechter concludeert dat beiden schuld hebben.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 12:04 schreef hiolpi het volgende:
op een tweebaansweg (1baan heen, 1 baan terug) kan je soms niet voorsoorteren), het knipperlicht aan, en tegen de lijn gaan rijden is het enige wat je dan kan doen. Als je dan gaat inhalen zit je NAAR MIJN MENING gewoon fout. lijkt me lachen als de rechter dit niet vind, anders zie ik toch nog potentie
Volgens mij is het probleem dat hele volkstammen hun knipperlichten niet meer gebruiken.quote:Ik vraag me overigens af of degenen die die betwisten uberhaupt een rijbewijs hebben? Volgens mij ben je een gevaar op de weg als je regelmatig voertuigen inhaalt die voor je rijden en af willen gaan slaan
Dat noemen ze fraude. Was een beetje moeilijk om dat te ontkennen, er waren nogal wat getuigen die dat konden bevestigen (zoals de auto die weer achter hem reed).quote:Op vrijdag 25 mei 2007 11:48 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dan heeft die niet goed genoeg geprocedeerd. Het eerste wat je natuurlijk moet doen in zo'n geval is ontkennen dat de andere auto voorgesorteerd stond.
Lijkt mij een volledig verhaal Hopelijk vindt de zitting nog plaats voordat ik op vakantie ga.quote:Geachte heer ..........,
naar aanleiding van uw schrijven, deel ik u hierbij mijn dagen van afwezigheid mee.
In de periode van ... tot en met ... augustus ben ik afwezig in verband met vakantie.
In de periode vanaf heden tot ... augustus ben ik beschikbaar en van ... augustus tot en met eind september (eindperiode van 3 maanden).
Kunt u mij op de hoogte houden of u van eenieder de reacties krijgt? Overigens kunt u het huidige adres van mijn ex-partner opvragen bij haar ouders. Ik heb verder totaal geen gegevens van haar, behoudens het feit dat ik weet dat zij inmiddels weer samen woont met iemand anders. Zij is daarbij volgens mij niet in de gelegenheid geweest mij op de hoogte te stellen van haar adreswijziging, ondanks het feit dat deze zaak nog loopt. De heer [buurman] en mijn ex zijn in ieder geval mondeling op de hoogte gesteld van de aanstaande zitting door dhr [vader van mijn ex].
Zoals u weet heb ik mezelf ook opgeroepen als getuige. Ten tijde van mijn aanstaande verklaring wil ik met name de laatst ingediende verklaring van de bestuurder ter discussie stellen. Dit onder meer vanwege het feit dat door deze verklaring (wederom) een zitting noodzakelijk is. U heeft mij destijds verklaard dat ik ondersteunende materialen (zoals foto's etc) kan meenemen om een en ander (verder) te verduidelijken. Ik wil graag van u weten of dit nog steeds klopt.
Ik meen dat in het dossier ook een berekening aanwezig is, gemaakt door Interpolis. Dit betrof het bepalen van de gereden snelheid in combinatie met het getrokken remspoor. Ik heb hierover de volgende vragen:
- Kunt u nagaan of deze berekening nog steeds in het dossier aanwezig is?
- Kunt u ook nagaan of deze berekening ook maatgevend is voor andere verzekeraars (i.c. is het juiste, gerenommeerde programma, voor zover van toepassing, gebruikt?)?
- Kunt u mij nog een kopie sturen van deze berekening?
Vooralsnog zal ik in mijn poging tot het aantonen van de schuld van de heer [tegenpartij] me richten op de volgende punten:
- De getuigenverklaring van dhr [buurman].
- De laatst ingediende verklaring van dhr [tegenpartij] (daar staan structurele onwaarheden in).
- De laatst mondeling opgemerkte redenering van de rechtbank dat mijn ex aan alle veiligheidsvoorschriften had voldaan om veilig af te kunnen slaan.
- De nooit eerder gehoorde verklaring van dhr [vader van mijn ex], die direct na het ongeval ter plaatse was en de getuigenverklaring van dhr [buurman] kan ondersteunen.
- De (al lang geleden, april 2006) ingediende verklaring van mijn ex.
Vanuit de RVV:
- Artikel 3 (hij reed nou niet echt zoveel mogelijk rechts),
- Artikel 11 lid 2 (aangetoond),
- Artikel 17 lid 2 (aangetoond),
- Artikel 18 lid 1 (vandaar de berekening, om aan de rechter te vragen wat nu "vlak achter" is),
- Artikel 19 (weg was niet vrij, daarbij gunde hij zich niet genoeg ruimte om tijdig te kunnen stoppen),
- Artikel 28 (voertuig van dhr [tegenpartij] voerde geen verlichting, heeft ook geen knippersignalen gebruikt en ook niet getoeterd ter afwending van direct gevaar).
De verdediging beriep zich tot dusver slechts op artikel 54 en de op het laatste moment ingediende verklaring van dhr [tegenpartij].
Mocht u nog toevoegingen hebben op bovenstaand, dan wil u verzoeken dit aan te geven. Zaken in het kader van jurisprudentie kunnen wellicht assisteren of juist onderscheid maken.
Ik hoop dat wij tegen de tijd van de zitting nog contact met elkaar hebben om het een en ander af te kunnen stemmen.
Tot die tijd wil ik u verzoeken om het volgende (in kopie) mij toe te laten komen:
- De berekening van Interpolis.
- De verklaring van dhr [buurman].
- De notulen van de zitting van 19 maart 2007, zoals vermoedelijk opgesteld door de griffier of de notuliste.
- De feitelijke datum van de zitting.
Ik verneem graag van u.
Met vriendelijke groet,
das idd wel vaag jaquote:Op zondag 9 september 2007 21:57 schreef mgerben het volgende:
?? Haar ouders ??
Wat konden die verklaren?
'onze dochter heeft tegen ons verteld dat de richtingaanwijzer aan stond'
Dat is toch een verklaring uit de 2e hand, of zaten die mensen achterin?
Je bent idd (imo) behoorlijk zot als je in zo'n situatie gaat inhalen. Als je als afslaande trouwens dan het verkeer achter je moet laten voorgaan, kom je op sommige stukken nooit meer van de weg af.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 12:04 schreef hiolpi het volgende:
op een tweebaansweg (1baan heen, 1 baan terug) kan je soms niet voorsoorteren), het knipperlicht aan, en tegen de lijn gaan rijden is het enige wat je dan kan doen. Als je dan gaat inhalen zit je NAAR MIJN MENING gewoon fout.
Volgens mij zijn de 8 weken bijna om...quote:Op maandag 10 september 2007 10:10 schreef GerjoZ het volgende:
[...]
Dus zeg maar nog 8 weken in totaal, ex beroep.
[...]
Dit staat absoluut niet meer in verhouding. Het is daarom ook allang al een principekwestie geworden.quote:Op maandag 5 november 2007 15:39 schreef RenzoBrad het volgende:
Ordinaire TVP. Hoop voor je dat je alsnog in het gelijk wordt gesteld.
Maareh... staat de hoeveel tijd en moeite die je (en anderen) erin hebt gestoken en de kosten van een advocaat nog wel in verhouding tot wat het op gaat leveren? Of moet de tegenpartij betalen indien jij in het gelijk wordt gesteld? Of is dat nog niet bekend? Of heb je een goede rechtsbijstand en kost de advocaat jouw niet zoveel?
Laat ze het maar niet lezen...quote:Op woensdag 7 november 2007 15:06 schreef GerjoZ het volgende:
Mocht het tot een beroep komen, dan duurt het nog eens minimaal 3 maanden langer en dat zie ik niet zitten.
Ja? Hoe vaak voer jij procedures? Rechters zijn zeker niet happig op uitstel. Eén keer kun je uitstel krijgen, maar dan is het ook wel gebeurd. Zeker als de wederpartij niet met het uitstel instemt.quote:Op dinsdag 6 november 2007 12:50 schreef Fe2O3 het volgende:
Rechtspraak hoeft niet traag te gaan hoor, maar als de tegenpartij de boel wilt vertragen is dat vrij simpel.
Laatste moment antwoord geven, uitstel vragen ivm feestdagen, vakantie etc...Werkt allemaal prachtig in NL helaasch.
Heb je trouwens een idee of de tegenpartij in beroep wilt als ze verliezen? Of dat jij dat gaat als jij verliest?
yup, mits ze de boel niet uitstellen ivm kerstreces ofzo...quote:Op woensdag 28 november 2007 18:46 schreef Thieske het volgende:
Dus de 17e hebben we (en jij) eindelijk een definitief antwoord?
zeker!quote:
Het zal me niet verbazen als dat laatste ook daadwerkelijk gebeurt en ik ergens rond de zomervakantie definitief de boel rond heb.quote:Op het moment dat ik meer weet, zal ik u gelijk informeren. Niet onwaarschijnlijk is het echter dat de kantonrechter het wijzen van vonnis heeft aangehouden.
Zomer 2008 of zomer 2009?quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:30 schreef GerjoZ het volgende:
Het zal me niet verbazen als dat laatste ook daadwerkelijk gebeurt en ik ergens rond de zomervakantie definitief de boel rond heb.
quote:De hoger beroepdagvaarding bevat normaal gesproken geen inhoudelijke reactie op het vonnis van de kantonrechter. Slechts de mededeling dat de wederpartij het niet met het vonnis eens is. De zaak zal dan aanhangig worden gemaakt bij het gerechtshof te Amsterdam, waarna de wederpartij in de gelegenheid wordt gesteld om schriftelijk haar inhoudelijke argumenten naar voren te brengen. Ik mag daar namens u dan schriftelijk op reageren.
Ik stel voor voorlopig maar af te wachten. Mijn inschatting is dat de wederpartij niet in hoger beroep gaat. Het bedrag is hiervoor te laag. De kosten die een hoger beroep met zich zullen meebrengen (de wederpartij dient zich dan ook te laten bijstaan door een advocaat) zullen naar ik verwacht hiervoor te hoog zijn. Je weet het echter maar nooit.
3 maanden? ik was altijd in de veronderstelling dat daar een termijn van 6 weken voor staat. Weer wat geleerd.quote:Op woensdag 19 december 2007 14:33 schreef GerjoZ het volgende:
Officieel kan de tegenpartij binnen nu en 3 maanden in beroep gaan, maar dat zal naar alle waarschijnlijkheid niet gebeuren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |