Volgens mij is dat hier niet het punt. Hier gaat het om werken waarvan al vaststaat dát het kunst is, maar nog niet of het nou goede of slechte kunst is.quote:Op dinsdag 5 september 2006 20:28 schreef Ame_thyst het volgende:
Wanneer iets kunst is? Waneer iemand iets kunst vind.
Tadaa, Herman Brood.quote:Op woensdag 6 september 2006 00:24 schreef Pony-Lover het volgende:
Kunnen we het niet omdraaien?
Dan volgen we hier de redenering van de meeste SBS kijkers en gaan we kindertekeningen beoordelen.
Dan zeggen we: " Dat is toch niks die tekening van je dochtertje, dat had mijn buurman ,een aan drugs verslaafde homofiele kunstenaar met een jeugdtrauma ook kunnen maken."
![]()
Ik zag dat je website in het AD genoemd werd! Door Wim de Bie nog wel! Zeker veel hits gehad die dag?quote:Op woensdag 6 september 2006 01:34 schreef cioran63 het volgende:
No kidding.
Afgelopen zaterdag stond een stuk over Wim de Bie en zijn blog-activiteiten (bieslog) in het AD. Hij gaf ook een lijstje van vijf andere blogs, waarbij hij jouw site op nummer 1 zette.quote:Op woensdag 6 september 2006 01:37 schreef cioran63 het volgende:
@ LXIV:O, was het daarom, ik kon al geen referrer vinden, maar die stond dus op papier. Viel eigenlijk nog wel mee, stuk of 200 extra.
Absoluut briljant, die zou ik hier serieus zo ophangen.quote:Op dinsdag 5 september 2006 17:27 schreef piepster het volgende:
Hier nog even het schilderij waar het museum ooit mee begonnen is
[afbeelding]
Lucy in the field with flowers, maker onbekend
Nou nou, in elk geval bedankt, is dat raadsel ook weer opgelost.quote:Op woensdag 6 september 2006 01:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
..hij jouw site op nummer 1 zette.
...
Heb je 'm al eens in het echt gezien, of ken je alleen 'plaatjes van'?quote:Op dinsdag 5 september 2006 23:34 schreef PrinceLu het volgende:
Sta wel open voor iemand die mij weet te overtuigen van het tegendeel, maar dan moet je wel met een goed argument komen.
Het doet me altijd aan een demo van een verffabrikant denken...quote:Ik kan dat met de beste wil geen kunst noemen
Dat is ook de bedoelingquote:Op woensdag 6 september 2006 02:10 schreef Nemephis het volgende:
Dit vind ik dus echt spuuglelijk hè...
En het zal vast een heel duur kunstwerk zijn? Puur bedoeld voor statusgeile mensen.quote:Op woensdag 6 september 2006 01:47 schreef MaJo het volgende:
Wat mij betreft kan Barnett Newman wel in het rijtje
[afbeelding]
Ik kan dat met de beste wil geen kunst noemen
Ik spreek niet graag voor andere mensen.., maar in het geval van Do2 wil ik wel een poging wagenquote:Op woensdag 6 september 2006 08:16 schreef piepster het volgende:
@De-oneven-2: Zou goed of slecht in kunst dan alleen bestaan uit goede of slechte techniek?
je moet er maar op komen!quote:Op woensdag 6 september 2006 01:47 schreef MaJo het volgende:
Wat mij betreft kan Barnett Newman wel in het rijtje
[afbeelding]
Ik kan dat met de beste wil geen kunst noemen
Nou Koons bedoelde hetzelfde als McCarthy. Koons maakte in de traditie van Warhol een soort van PopArt, maar dan een stukje erger en een beetje meer, terwijl McCarthy daar weer een schepje bovenop deed door niet alleen de moderne maatschappij te kopieren (Warhol), de lelijkheid van de moderne maatschappij te overdrijven (Koons) maar ook deze beide posities weer te kopieren en te karikaturiseren, waardoor de verdubbeling (Warhol) en de dubbele verdubbeling (Koons) nog eens een keer wordt verdubbeld en omgekeerd en weet ik wat al niet. Zo zie je maar, het is allemaal niet eenvoudig.quote:Op woensdag 6 september 2006 10:59 schreef piepster het volgende:
Aha! En wat heeft Koons ermee bedoeld dan? Van McCarty dacht ik dat het een klacht was tegen decadentie, moderne maatschappij etc.
http://www.digischool.nl/ckv1/beeldend/mondriaan/mondriaan1.htmquote:Op dinsdag 5 september 2006 23:34 schreef PrinceLu het volgende:
Misschien vloeken in de kerk wat ik doe, maar ik vind dit dus helemaal niks:
[afbeelding]
Het is niet lelijk om te zien, maar ik snap het echt niet, en durf het geen kunst te noemen.![]()
"die jurk hoort te wapperen in de wind." Warom hoort dat? Kunst probeert juist vaak af te rekenen met dit soort vaststaande ideeen. Zoals bijv Picasso dat deed, of kan die ook geen penseel vasthouden...quote:Op woensdag 6 september 2006 13:29 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik bedoel in wezen dat de techniek te wensen overlaat, ja.
Wil je een goed portret schilderen, dan zal je toch met een penseel overweg moeten kunnen.
Neem nou de jurk van de oude dame.
Neem van mij aan: die jurk hoort te wapperen in de wind.
Waar het op lijkt?
Alsof de jurk in liters stijfsel is gedrenkt.
Waarom niet?quote:Op woensdag 6 september 2006 01:47 schreef MaJo het volgende:
Wat mij betreft kan Barnett Newman wel in het rijtje
[afbeelding]
Ik kan dat met de beste wil geen kunst noemen
Dit werpt voor mij weer een heel nieuw licht op de zaak. Interessant zeg.quote:Op woensdag 6 september 2006 13:31 schreef cioran63 het volgende:
[..]
Nou Koons bedoelde hetzelfde als McCarthy. Koons maakte in de traditie van Warhol een soort van PopArt, maar dan een stukje erger en een beetje meer, terwijl McCarthy daar weer een schepje bovenop deed door niet alleen de moderne maatschappij te kopieren (Warhol), de lelijkheid van de moderne maatschappij te overdrijven (Koons) maar ook deze beide posities weer te kopieren en te karikaturiseren, waardoor de verdubbeling (Warhol) en de dubbele verdubbeling (Koons) nog eens een keer wordt verdubbeld en omgekeerd en weet ik wat al niet. Zo zie je maar, het is allemaal niet eenvoudig.
Porno. Koons verheerlijkde de oppervlakkigheid.quote:Op woensdag 6 september 2006 13:43 schreef piepster het volgende:
[..]
Dit werpt voor mij weer een heel nieuw licht op de zaak. Interessant zeg.
Ik kende Koons trouwens helemaal niet. wat heeft hij nog meer gemaakt? Wat waren zijn thema's?
Ja en wie maakt uit dat iets kunst is ?quote:Op dinsdag 5 september 2006 22:32 schreef k_man het volgende:
[..]
Volgens mij is dat hier niet het punt. Hier gaat het om werken waarvan al vaststaat dát het kunst is, maar nog niet of het nou goede of slechte kunst is.
Het zal beginnen met 1 expert die roept (onderbouwd) dat iets kunst is, als de rest vd wereld (of van het wereldje) dat overneemt ontstaat er uiteindelijk een acceptatie van iets als zijnde kunstwerk. Er is natuurlijk een groot grijs gebied.quote:Op woensdag 6 september 2006 13:53 schreef Ame_thyst het volgende:
[..]
Ja en wie maakt uit dat iets kunst is ?
wat is zo moeilijk aan serieus reageren![]()
Ik denk dat ik meer met het bovenste gedeelte van het verhaal heb. Hoewel ik denk dat voor de kunstwereld in het bocenste deel, de onderste argumenten ook mee zullen tellen. Het blijft lastig dus.quote:Kunst
Het is niet mogelijk een determinerende definitie te geven, omdat kunst een sociologisch, psychologisch én historisch gebonden begrip is. En dus continu in beweging.
Kunst is in die zin een verzamelbegrip voor het totaal aan kunstuitingen, zoals dat gegroeid is vanuit historische en culturele tradities. Nieuwe toevoegingen worden bepaald door 'de kunstwereld', een netwerk van kunstprofessionals (zoals Arthur Danto het formuleert, niet zozeer in de betekenis van een complot maar als een sociologisch verschijnsel onderhavig aan de dynamiek van traditie en vernieuwing).
Een andere invalshoek is kenmerken te hanteren die nauw samenhangen met esthetiek. Voor velen (niet iedereen!) is kunst immers exclusief gebonden aan esthetica. Er is daarbij sprake van bijvoorbeeld kenmerken als 'vakmanschap' (kundig gebruik materialen en technieken), 'expressiviteit' (uitdrukkingskracht, 'persoonlijkheid'), het vermogen om een toeschouwer mentaal uit de alledaagse werkelijkheid te tillen ('meta-bewustzijn') en een nieuwe kijk te bieden (creativiteit, oorspronkelijkheid, originaliteit).
Omdat ik het te makkelijk vind. Een doek blauw verven vind ik geen kunst. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het best mooi om naar te kijken, met name die ik gepost heb, maar mijn debiele achterneefje zou het bij wijze van spreken ook kunnen.quote:
Grappig dat je precies het antwoord geeft wat ik verwachtte. Rembrandt is dus meer kunstenaar dan Newman omdat het technisch moeilijker is en je achterneefje dat niet kan maken? En het is toch ook niet zo dat Newman zo maar drie vlakken schilderd, er zit toch een ontwikkeling\gedachtegang achter...quote:Op woensdag 6 september 2006 14:26 schreef MaJo het volgende:
[..]
Omdat ik het te makkelijk vind. Een doek blauw verven vind ik geen kunst. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het best mooi om naar te kijken, met name die ik gepost heb, maar mijn debiele achterneefje zou het bij wijze van spreken ook kunnen.
Daar word ik zo moe van, he.quote:Op woensdag 6 september 2006 14:26 schreef MaJo het volgende:
...maar mijn debiele achterneefje zou het bij wijze van spreken ook kunnen.
Heb ik op het moment wel nodig jaquote:Op woensdag 6 september 2006 14:55 schreef Z het volgende:
Dan brand ik een kaarsje voor Majo.
De zonnebloemen van Van Gogh zijn nu natuurlijk in principe tot kitsch geworden. Ik weet te weinig over Van Gogh, maar ik kan me voorstellen, dat in hij in zijn eigen tijd wel degelijk gemengde gevoelens heeft opgeroepen, en niet de puur mooie indruk, die wij nu krijgen.quote:Op woensdag 6 september 2006 19:01 schreef piepster het volgende:
Maar jij gaat alleen uit van kunst die mensen een duidelijke boodschap mee wilt geven. Het impressionisme is voor mij bijvoorbeeld geen onaangename spiegel. Al die zonnebloemen van van Gogh trouwens ook niet.
En hoe laat echte kunst dan zien dat je sterfelijk en kwetsbaar bent? Doordat het emotie oproept (welke dan ook)?
Volgens mij is dit hele slechte kunst.Dat alles gestolen werd, behalve deze, zegt genoeg. Ik krijg, na het lezen van het verhaal, ook nogal het gevoel dat de maakster een nogal insiratieloze dag had, maar van haar docent toch iets moest maken.quote:Two Trees in Love
Acrylic on canvas by Julie Seelig
Donated by Sally Seelig, the artist's mother
A heartening painting which makes up for lack of realism with a surplus of symbolism. The cloud caught in the branches of the most prominent deciduous confirms the artist's vision of a world where dreams can be captured and landscapes tamed, if you only try hard enough.
Ms. Seelig completed this work during a class. All the paintings were left out to dry, and all were stolen, except this one.
http://www.kunstbus.nl/verklaringen/jackson+pollock.htmlquote:Pollock legde het doek op de grond en druppelde, goot of smeet zijn verf erop. Hij danste in een soort van tranche over het doek en maakte zo de voorstelling. Volgens Pollock is een schilderij geen afbeelding maar een actie, vandaar ook de naam action painting voor deze stroming. Pollock was van mening dat schilderijen een eigen leven leidden en hij probeerde dit leven uit het doek te halen. Schilderijen mochten voor Pollock en zijn stijlgenoten geen van tevoren bedachte werken zijn, het moest spontaan gemaakt worden. In zijn ogen was een doek schilderen een fysieke daad. Verf moet met emotionele gebaren op het schilderij worden gesmeten.
Misschien wel ja. Het druist in tegen mijn opvattingen over kunst, die wellicht wat conservatief zijn. Ik geloof namelijk dat kunst niet zonder 'wetten' kan (die weliswaar tot op zekere hoogte aan verandering onderhevig zijn). Zonder deze wetten regeert de chaos, en het is juist het doel van de kunst orde te scheppen in de chaos en de wereld inzichtelijk te maken (naar mijn mening dan).quote:Op woensdag 6 september 2006 23:10 schreef De-oneven-2 het volgende:
Omdat je het gevoel kreeg dat ie 'maar wat doet'?
Verliest het woord 'kunst' dan niet alle betekenis? Volgens mij is het einde zoek als je geen criteria wenst te accepteren. Het lijkt mij juist dat er te veel nadruk wordt gelegd op de persoonlijke ervaring ('als jij dat mooi vindt dan is dat zo').quote:Op woensdag 6 september 2006 23:38 schreef k_man het volgende:
Natuurlijk kun je alles bestempelen als kunst.
Oh jee, daar komt de "wat is kunst discussie" weer.quote:Op woensdag 6 september 2006 23:45 schreef k_man het volgende:
Er valt geen sluitende definitie van kunst op te stellen, dus daarmee is feitelijk alles kunst. Of niets.
Het was maar een grapje, k_man.quote:Op woensdag 6 september 2006 23:50 schreef k_man het volgende:
Nee hoor, die discussie is zinloos. Die ga ik dus niet aan.
Daar ben ik het roerend mee eens. Er zijn ook helemaal geen argumenten te geven voor om het even welk standpunt. Het is alleen mogelijk de ander tot op zekere hoogte inzicht te bieden in je eigen opvattingen.quote:Op woensdag 6 september 2006 23:50 schreef k_man het volgende:
Nee hoor, die discussie is zinloos. Die ga ik dus niet aan.
Dat lijkt mij een bijzonder onbetrouwbare maatstaf. Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat iemand 'geraakt wordt' door een vergulde drol of een enorm rood paneel met in het midden een zwart stipje.quote:Op donderdag 7 september 2006 00:07 schreef LXIV het volgende:
Maar, om toch -heel even- op de WIK-discussie terug te komen, het 'wat jij mooi vind' argument is onzin. Het gaat er niet om of je het mooi vindt of niet, maar eerder of het je raakt. (om de hedendaagse uitdrukking 'of het iets met je doet' maar te vermijden)
Nee. Maar dat soort -ontaarde- kunst is een gevolg van het subsidiesysteem in Nederland, dat de doodsteek is geweest voor de kwaliteit van eigentijdse kunst. Om voor subsidie in aanmerking te komen dienen stukken geproduceerd te worden die aansluiten bij de smaak van de -elitaire- commissies die de subsidies toekennen. Én die houden wel van roden panelen met een enkel zwart stipje. Talloze potentieel talentvolle kunstenaars, die erg mooie werken schiepen, hebben hun ezel aan de wilgen gehangen en zijn iets anders gaan doen. Omdat ze niet mee wilden doen aan het produceren van wat -ook in hun ogen- rotzooi was.quote:Op donderdag 7 september 2006 00:14 schreef The.Lizard.King het volgende:
[..]
Dat lijkt mij een bijzonder onbetrouwbare maatstaf. Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat iemand 'geraakt wordt' door een vergulde drol of een enorm rood paneel met in het midden een zwart stipje.
Dat is Pollock!quote:Op woensdag 6 september 2006 23:34 schreef The.Lizard.King het volgende:
[..]
De stilte tijdens het scheppingsproces, de zorgvuldige compositie, het unieke talent
Dat lijkt me een tegenstrijdigheid. De betekenis van Malevich ligt in de kunstgeschiedenis zelf, daarbuiten is het idd oninteressant.quote:Op donderdag 7 september 2006 00:15 schreef SEMTEX het volgende:
Kan me niet schelen dat hij er een boodschap mee had, het slaat nergens op.
De boodschap slaat nergens op?? Of day wat je ziet slaat nergens op??quote:Op donderdag 7 september 2006 00:15 schreef SEMTEX het volgende:
Kan me niet schelen dat hij er een boodschap mee had, het slaat nergens op.
De boodschap had geloof ik wel een diepere betekenis, maar dat was zo'n typisch geval van moeilijk kunstzinnig willen doen. Uiteindleijk is het voor een toeschouwer die het verhaal niet kent simpelweg een zwart vlak. En dat kan in principe iedereen maken, natuurlijk.quote:Op donderdag 7 september 2006 10:34 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
De boodschap slaat nergens op?? Of day wat je ziet slaat nergens op??
Ik vind al het werk van Duchamp ook totaal oninteressant. ik heb echt een hekel aan kunstenaars die werk maken dat alleen door kenners te begrijpen is. Wat ben je dan voor elitaire rotzak?quote:Op donderdag 7 september 2006 08:37 schreef Oxyligen het volgende:
[..]
Dat lijkt me een tegenstrijdigheid. De betekenis van Malevich ligt in de kunstgeschiedenis zelf, daarbuiten is het idd oninteressant.
Wat vind je van Duchamp? De boodschap is hier essentieel.
[afbeelding]
Ja maar Semtex, het zwarte vlak is toch maar het begin van het werk. Als je het ziet hangen dan kan de kijker zich afvragen waarom iemand in hemelsnaam een zwart vlak schildert.quote:Op donderdag 7 september 2006 10:55 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
De boodschap had geloof ik wel een diepere betekenis, maar dat was zo'n typisch geval van moeilijk kunstzinnig willen doen. Uiteindleijk is het voor een toeschouwer die het verhaal niet kent simpelweg een zwart vlak. En dat kan in principe iedereen maken, natuurlijk.
Ok, en welke plaats is dat dan?quote:Op donderdag 7 september 2006 11:03 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Ja maar Semtex, het zwarte vlak is toch maar het begin van het werk. Als je het ziet hangen dan kan de kijker zich afvragen waarom iemand in hemelsnaam een zwart vlak schildert.
Op die vraag kan je een antwoord zoeken... of je doet het niet.
Maar in dat geval is de kijker niet zozeer een ellitaire rotzak, maar die kijker is een ongeinteresseerde luiwammes..
Ter informatie:
Ik ben ook geen fan van Malevich. Maar ik besef wel dat het wel z'n plaats verdient in de kunstwereld
Ik ben het wel met LXIV eens dat kunst een bepaalde emotie bij je op moet roepen. Ik vind dat zelf wel een kwaliteit van kunst, ook als dat gevoelens van weerzin of ongemakkelijkheid zijn.quote:Op donderdag 7 september 2006 00:14 schreef The.Lizard.King het volgende:
[..]
Dat lijkt mij een bijzonder onbetrouwbare maatstaf. Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat iemand 'geraakt wordt' door een vergulde drol of een enorm rood paneel met in het midden een zwart stipje.
Volgens mij moet de intentie van kunst niet in eerste instantie zijn om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken.quote:Op donderdag 7 september 2006 10:56 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik vind al het werk van Duchamp ook totaal oninteressant. ik heb echt een hekel aan kunstenaars die werk maken dat alleen door kenners te begrijpen is. Wat ben je dan voor elitaire rotzak?
Ee goede conceptuele kunstenaar zal je dat zeker niet kwalijk nemen, in tegendeel. Zolang je uberhaupt een stelling inneemt ben je deel van zijn kunstwerk, volgens mij...quote:Op donderdag 7 september 2006 11:33 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ok, en welke plaats is dat dan?
Ik heb het werk ook uitgelegd gekregen van een docent en zelfs na dat verhaal vond ik het werk omslachtig en ik snap werkelijk niet waarom het zo bekend is en geprezen. Maar misschien komt dat omdat ik sowieso al een tyfushekel heb aan conceptuele kunst
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |