Ik ga zeker kijkenquote:Davids geniet op straat
Door HANS KLIPPUS
AMSTERDAM - Nog steeds voetbalt Edgar Davids regelmatig op Amsterdamse pleintjes. Met een door hem samengestelde ploeg maakte de prof van Tottenham Hotspur een trip langs een aantal wereldsteden om het daar tegen locale straatteams op te nemen. ,,De beste straatvoetballers komen niet uit Zuid-Amerika, maar uit Nederland.’’
Hij heeft geen zonnebril op, kijkt niet boos en is helemáál niet kortaf. Tussen de straatvoetballers is Edgar Davids onherkenbaar voor degenen die hem als een norse, soms onuitstaanbare vedette beschouwen.
,,Voor ons is hij iemand met een groot hart, een echte vriend,’’ zegt Jermaine Vanenburg, vermaard straatvoetballer uit Amsterdam. ,,Als ik zo’n uitbarsting van Edgar op televisie zie, herken ik hem niet. Misschien treiteren ze hem en komt het daardoor, ik weet het niet.’’ Djuric Ascencion, een amateur-international, denkt het wel te weten: ,,Je moet zijn hoofd niet moe maken.’’
Edgar Davids loste vorig jaar zomer een oude belofte in. Hij maakte met een stel van de beste straatvoetballers uit Nederland een reis langs steden waar er ook sprake is van een ‘straatcultuur’: Rotterdam, Parijs, Marseille, Londen en, als hoogtepunt, Rio de Janeiro.
Doel was om tegen locale straatteams te laten zien dat ‘wij de besten van de wereld zijn’. Davids: ,,We wilden de mensen wakker schudden. Niet in Engeland, Frankrijk of Zuid-Amerika lopen de beste straatvoetballers rond, maar hier bij ons.’’
Talpa zendt vanaf zondag een serie uit over de belevenissen van Edgar en zijn vrienden. De beelden die regisseur Marco Grandia maakte, zijn bijzonder. Ze tonen niet alleen weergaloze voetbaltrucs, maar ook aangrijpende momenten buiten het veld.
Davids voelt zich thuis tussen de straatvoetballers. ,,Ik kom zelf van de straat,’’ legt hij uit. ,,Ik heb vroeger met een vriend jarenlang de pleintjes in Amsterdam afgestruind, op zoek naar betere tegenstanders. West, Noord, Zuid, overal zijn we toen geweest.’’
Nóg steeds voetbalt de middenvelder van Tottenham Hotspur regelmatig op straat. Als hij in Amsterdam is, belt hij Jermaine Vanenburg en vraagt waar en wanneer er wordt gespeeld. Davids: ,,De bewegingen die wij tien jaar geleden maakten, kunnen nu echt niet meer. Maar deze jongens houden me op de hoogte van de nieuwste trucs.’’
Speciaal om over zijn zomertrip te praten, is Davids voor een paar uur uit Londen overgekomen. Als hij met een fikse vertraging arriveert, staan zijn teamgenoten middenin het chique restaurant van het World Trade Center op Schiphol in een kring het voetbalspel ‘happertje’ te spelen. De bal gaat snel rond. Davids sluit zich meteen aan. Pas als de bal niet meer rolt, volgen de innige begroetingen.
In de serie is te zien dat het team van Davids inderdaad ongeslagen blijft. Maar dat gebeurt niet zonder slag of stoot. De Nederlanders krijgen te maken met agressieve tegenstanders die het niet pikken dat ze in de luren worden gelegd. Vooral in Brazilië is er veel rumoer en breekt er tijdens een van de partijtjes een massale vechtpartij uit. Ook Davids laat zich daarbij niet onbetuigd. Al in de eerste aflevering liet hij weten: ,,Als er gemat moet worden, dan moet er gemat worden.’’
Want hij, duurbetaalde prof of niet, is per slot één van de jongens. Davids: ,,Net als zij weet ik hoe je in dergelijke situaties moet handelen. Je herkent snel het gevaar. Het was niet onze intentie om te vechten, maar we werden volop getreiterd.’’ De vechtpartij met Davids haalde vorig jaar het nieuws.
Achteraf overheerst de voldoening en trots bij de Nederlandse straatvoetballers. ,,Onze tactiek was simpel: we zorgden eerst dat we flink voorkwamen en daarna konden we de tegenstanders met onze bewegingen vernederen,’’ vertelt Djuric Ascencion.
Het hoort bij de straatcultuur: de winnaar heeft recht van spreken en mag pochen. ,,Iedereen mag het proberen,’’ stelt Jermaine Vanenburg. ,,Maar ik denk niet dat het zin heeft. Als je zelfs in Brazilië wint, waar moeten de ploegen, die ons kunnen verslaan, dan wel vandaan komen? Oké, misschien van een andere planeet. Laten ze maar contact opnemen met Edgar Davids en dan komen we langs.’’
quote:
Dit team bestaat uit Amsterdammers met een allochtone achtergrondquote:Op donderdag 31 augustus 2006 23:39 schreef Soul79 het volgende:
tvp
Lijkt me wel lachen, bovendien is Davids gewoon een toffe gast, ondanks alles. En die vechtpartij lijkt me ook wel leuk om te zien![]()
Grappig trouwens, dat nationalisme: "de beste straatvoetballers komen uit Nederland" enzo, want ik heb zo'n vermoeden dat er geen autochtonen bij die straatvoetballers zitten.
hij klonk zeker heel erg relaxedquote:Op vrijdag 1 september 2006 11:14 schreef Soul79 het volgende:
Net was Davids op Radio 538 bij Edwin Evers.... enorm relaxed en vrolijk, zo heb ik hem niet vaak gehoord. Evers was er zelf verbaasd over.
Prachtige fragmentenquote:Op vrijdag 1 september 2006 10:49 schreef stinkotter het volgende:
voor de gene die er interesse in hebben, een link naar mijn site.
Filmpjes staan onder het kopje street legends
www.marcograndia.com
groet,
Marco
quote:Op vrijdag 1 september 2006 10:49 schreef stinkotter het volgende:
www.marcograndia.com
groet,
Marco
Heb Davids nog nooit zo breed zien lachen op een fotoquote:Op vrijdag 1 september 2006 13:07 schreef Harmen1984 het volgende:
[..]
Bijbehorende foto uit het AD:
[afbeelding]
Jeetje hij lijkt bijna wel gelukkig... Edgar is duidelijk helemaal in zn sasquote:Op zondag 3 september 2006 15:47 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Heb Davids nog nooit zo breed zien lachen op een foto![]()
Nike waarschijnlijk...quote:Op zondag 3 september 2006 17:12 schreef Evertjan het volgende:
kan niet wachten, zit er ook een goed doel achter ofzo?
Dan heb je nauwelijks wat gemist. Maak je niet drukquote:Op zondag 3 september 2006 19:01 schreef koningdavid het volgende:
Het was tof![]()
Ik heb de eerste helft gemist, kwam pas na de reclame erin. Kan je de aflevering nog ergens terugzien?
same herequote:Op zondag 3 september 2006 19:22 schreef Cubewoods het volgende:
Gvd heledag zitten wachten hierop omdat er niks anders op tv was. Vergeet ik te kijken(((
Hoop dat het nog op talpa.tv na te kijken is morgen.
Ja, ik was die site al aan het doorzoeken. Kan niks vinden.quote:Op maandag 4 september 2006 10:18 schreef koningdavid het volgende:
Op de aftiteling van het programma stond "Programma gemist? Ga naar www.talpa.tv"
Maar ik zie daar niks staan, misschien komt het nog?
Dat lijkt me toch wel.... Hoewel veldvoetbal natuurlijk wel wat anders is dan zaalvoetbal, waar dit meer mee is te vergelijken.quote:Op maandag 4 september 2006 10:57 schreef Zwansen het volgende:
Is Davids dan niet een van de beteren? Of is dat juist helemaal niet zo?
Ik betwijfel of hij 'ondergesneeuwd' wordt, misschien met trucjes enzo maar op functionele techniek lijkt dat me sterk.quote:Op maandag 4 september 2006 11:17 schreef EnGCatjuh het volgende:
Davids is natuurlijk de natuurlijke leider van de groep, de man met het meeste levenservaring, etc. Qua techniek wordt hij echter ondergesneeuwd door zaalvoetbalinternationals als Vanenburg en die Marokkaan. Misschien heeft Davids wel iets meer inzicht, maar daar kan je met één aflevering en zulke 'warrige' montage (waardoor echt overzicht ontbreekt) niet goed over oordelen.
Gek, ik vond juist dat er veel meer werd overgespeeld dan ik had verwacht. Regelmatig werd iemand die vrij stond voor het doel aangespeeld terwijl ik verwachtte dat men de laatste man nog even drie keer zou poorten alvorens de bal in het doel te werken.quote:Op maandag 4 september 2006 11:08 schreef Soul79 het volgende:
Trouwens, wat ik zag vond ik voetbaltechnisch nou ook weer niet zooooo duizelingwekkend als men soms wil doen geloven. Het is vooral erg omslachtig en egoïstisch.
Weet jij toevallig of het de bedoeling is dat de afleveringen nog bij Talpa online te zien zijn?quote:Op zaterdag 9 september 2006 11:49 schreef stinkotter het volgende:
Er staat een stuk van aflevering 3 bij op mijn site.
http://www.marcograndia.com/v1/streetlegends.php
Lenny Netteb niet. De meest bekende is Jermaine Vanenburg, de rest is volgens mij realtief onbekend.quote:Op zaterdag 9 september 2006 11:51 schreef methodmich het volgende:
Wie zitten er nou eigenlijk in dat team? Iemand die de namen heeft? Lenny Netteb ook?
Er zit sowieso nog één zaalvoetbalinternational bij, een Marokkaan waarvan de naam mij even is ontschotenquote:Op zaterdag 9 september 2006 13:25 schreef jna het volgende:
[..]
Lenny Netteb niet. De meest bekende is Jermaine Vanenburg, de rest is volgens mij realtief onbekend.
Klopt inderdaadquote:Op zaterdag 9 september 2006 17:28 schreef EnGCatjuh het volgende:
[..]
Er zit sowieso nog één zaalvoetbalinternational bij, een Marokkaan waarvan de naam mij even is ontschoten
Davids is echt niet zo'n goede straatvoetballer hoor, hij doet meestal dezelfde trucjes.quote:Op maandag 4 september 2006 11:24 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Ik betwijfel of hij 'ondergesneeuwd' wordt, misschien met trucjes enzo maar op functionele techniek lijkt dat me sterk.
Blok/Carillon Boys gaan internationaal!quote:Op zaterdag 9 september 2006 17:33 schreef TerroRobbie het volgende:
Zaid el Morabiti (Futsal Hasselt), Jermaine Vanenburg, Orville Stoc (beiden FC Blok/Carillon Boys), en Ricardo Pinto.
Dat zeg ik: met trucjes zal Davids gerust de mindere zijn van zo'n Vanenburg. Maar functioneel en qua spelintelligentie loochent zich echt niet dat Davids een topvoetballer is en Vanenburg een amateur.quote:Op zaterdag 9 september 2006 17:38 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
Davids is echt niet zo'n goede straatvoetballer hoor, hij doet meestal dezelfde trucjes.
vergeleken met Vanenburg (waarom is die gast zo'n eikel?) is ie echter helemaal niks.
daar ben ik het niet mee eens.quote:Op zaterdag 9 september 2006 17:56 schreef Soul79 het volgende:
Op die punten verschilt straatvoetbal echt niet zoveel van veldvoetbal als de hype ons wel eens wil doen geloven.
omdat?quote:Op zaterdag 9 september 2006 18:00 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
daar ben ik het niet mee eens.
quote:Op zaterdag 9 september 2006 17:56 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Dat zeg ik: met trucjes zal Davids gerust de mindere zijn van zo'n Vanenburg. Maar functioneel en qua spelintelligentie loochent zich echt niet dat Davids een topvoetballer is en Vanenburg een amateurprofessioneel zaalvoetballer.
Op die punten verschilt straatvoetbal echt niet zoveel van veldvoetbal als de hype ons wel eens wil doen geloven.
Okee, dank je. Breeveld onlangs getekend bij Omniworld, Ascencion ken ik uit de hoofdklasse en Fong-Tin-Joen speelt daar sinds kort ook. Handig voor de voorbeschouwing ASWH - Noordwijk, leuk feitje.quote:Op zaterdag 9 september 2006 17:35 schreef jna het volgende:
[..]
Klopt inderdaad
Dit zijn ze:
Nicandro Breeveld
Ricardo Pinto
Orville Stoc
Dilshan Fong-tin-joen
Zaid El Morabiti
Jermaine Vanenburg
Djuric Ascencion
Edgar Davids
Jij weet echt teveel lolquote:Op zaterdag 9 september 2006 19:55 schreef methodmich het volgende:
[..]
Okee, dank je. Breeveld onlangs getekend bij Omniworld, Ascencion ken ik uit de hoofdklasse en Fong-Tin-Joen speelt daar sinds kort ook. Handig voor de voorbeschouwing ASWH - Noordwijk, leuk feitje.
Hij heeft gewoon niks beters te doen.quote:Op zaterdag 9 september 2006 23:07 schreef DrDentz het volgende:
ja, ben je autistisch ofzo, dat je alles moet weten![]()
Top !quote:Op vrijdag 1 september 2006 10:49 schreef stinkotter het volgende:
www.marcograndia.com
groet,
Marco
Nog 10 minuten.quote:Op zondag 10 september 2006 16:23 schreef TerroRobbie het volgende:
18.25 toch?
Vanenburg is winnaarsmentaliteit,quote:Op maandag 11 september 2006 08:29 schreef DAMH het volgende:
Komen op mij een beetje over als een stelletje losers.. veel talent en techniek maar niet de winnaarsmentaliteit om echte profs te worden,, behalve davids dan natuurlijk... daar komt nog eens bij dat als je die trucjes op het veld probeert en of andere clown je enkels breekt..
waarom speelt hij dan geen profvoetbal op het veld,, ere divisie,, bedoelde ik eigenlijk, dat is echte winnaarsmentaliteit,, ik ben ervan overtuigd dat iemand met zijn techniek en kwaliteiten het kan halen, en dan blijft er maar 1 ding over en dat is de mentaliteit om het te halen.. er spelen honderden debielen prof voetbal, die niet eens 2% van zijn techniek hebben, maar die zijn wel prof omdat ze juistem die mentaliteit wel hebben,, althans zo denk ik eroverquote:Op maandag 11 september 2006 08:38 schreef DennieXL het volgende:
[..]
Vanenburg is winnaarsmentaliteit,
Vanenburg speelt als prof in de zaalvoetbalcompetitie. Dus dat is onzin wat je zegt.quote:Op maandag 11 september 2006 09:46 schreef DAMH het volgende:
[..]
waarom speelt hij dan geen profvoetbal op het veld,, ere divisie,, bedoelde ik eigenlijk, dat is echte winnaarsmentaliteit,, ik ben ervan overtuigd dat iemand met zijn techniek en kwaliteiten het kan halen, en dan blijft er maar 1 ding over en dat is de mentaliteit om het te halen.. er spelen honderden debielen prof voetbal, die niet eens 2% van zijn techniek hebben, maar die zijn wel prof omdat ze juistem die mentaliteit wel hebben,, althans zo denk ik erover
thanks gastquote:Op maandag 11 september 2006 18:19 schreef TerroRobbie het volgende:
Aflevering 2:
http://www.megaupload.com/?d=VS7Q4K9I
24min15secs HQ Xvid 1000kbs (200MB)
Heldquote:Op maandag 11 september 2006 18:19 schreef TerroRobbie het volgende:
Aflevering 2:
http://www.megaupload.com/?d=VS7Q4K9I
24min15secs HQ Xvid 1000kbs (200MB)
pfff laat maar,, alsof je in de zaalcompetitie hier of in belgie waar ik dacht dat ie heeft gespeeld zoveel vangt en zoveel voorstelt? komop man begrijp je nou nog niet wat ik bedoel....quote:Op maandag 11 september 2006 17:19 schreef EnGCatjuh het volgende:
[..]
Vanenburg speelt als prof in de zaalvoetbalcompetitie. Dus dat is onzin wat je zegt.
Jij denkt dat als je een goede zaalvoetballer bent, dat je dan ook op het veld prof kan worden. Als dat zo was was Lenny Netteb nu de spits van AC MIlan ofzo.quote:Op dinsdag 12 september 2006 07:52 schreef DAMH het volgende:
[..]
pfff laat maar,, alsof je in de zaalcompetitie hier of in belgie waar ik dacht dat ie heeft gespeeld zoveel vangt en zoveel voorstelt? komop man begrijp je nou nog niet wat ik bedoel....
quote:Op maandag 11 september 2006 18:39 schreef TerroRobbie het volgende:
U vraagt, wij draaien.
http://www.megaupload.com/?d=YI53QPXN
Klopt ik denk dat alleen Grunholz en Harry van der Laan het zowel op het veld als in de zaal hebben gemaakt.quote:Op dinsdag 12 september 2006 17:59 schreef TerroRobbie het volgende:
Zaal/straatvoetbal heeft niks met veldvoetbal te maken.
quote:Op maandag 11 september 2006 18:39 schreef TerroRobbie het volgende:
U vraagt, wij draaien.
http://www.megaupload.com/?d=YI53QPXN
Klopt. En natuurlijk John de Bever, die er bij Dordt wel even 30 zou gaan maken en zelfs zijn privé-chauffeur aan een contractje hielp. Die bleek uiteindelijk nog nuttiger.quote:Op woensdag 13 september 2006 12:55 schreef Yeahinho het volgende:
Harry van der Laan in de zaal?? Das het eerste wat ik hoor...
En Grunholz heeft het ook nooit kunnen maken op het veld. Die is daar juist mislukt.
Die is toch vorig jaar opgepakt en in de cel gezet?quote:Op woensdag 13 september 2006 16:32 schreef methodmich het volgende:
[..]
Klopt. En natuurlijk John de Bever, die er bij Dordt wel even 30 zou gaan maken en zelfs zijn privé-chauffeur aan een contractje hielp. Die bleek uiteindelijk nog nuttiger.
Neuh. Wel een heel gedoe geweest destijds, maar je hebt de klok horen luiden en weet niet bepaald waar de klepel hangt...quote:Op woensdag 13 september 2006 18:09 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Die is toch vorig jaar opgepakt en in de cel gezet?
Moet je maar Surinamer zijnquote:Op zondag 17 september 2006 18:41 schreef Erasmusch het volgende:
uhm...ondertiteling?
Godver. Heb ik het expres niet opgenomen, omdat ik het toch op internet dacht te kunnen terugkijkenquote:Op zondag 17 september 2006 21:07 schreef TerroRobbie het volgende:
Die jongen die het de vorige keer had gecapped heeft het deze keer niet gedaan. Maar ik ga nog wel effe zoeken.
Davids zei ook al dat ze ff door moesten spelen dus er zal nog wel gespeeld zijn maar dat is gewoon niet uitgezonden.quote:Op zondag 24 september 2006 19:14 schreef Soul79 het volgende:
Mooie aflevering, mooie en trieste plaatjes van Rio de Janeiro.
1 stukje begreep ik niet helemaal: ze waren 's avonds aan het voetvolleyen toen er twee Brazilianen mee gingen doen die daar kennelijk erg goed in zijn. Maar die Vanenburg ging, zodra ze 1 punt hadden gemaakt, een beetje idioot lopen doen en liet die 2 Brazilianen daar maar een beetje staan.
Was een beetje vaag, maar verder toffe aflevering. Komt volgende week dan die knokpartij?![]()
quote:Op zondag 24 september 2006 21:59 schreef tong80 het volgende:
Gemist. Wonnen ze van de Brazilianen ?
Het is nog te zien op de talpaquote:Op zondag 24 september 2006 22:13 schreef tong80 het volgende:
Ok ik baal echt dat ik het heb gemist. Hadden de Brazoilianen respect ? Die vinden zichzelf immers de besten van de wereld.
www.Talpa.nlquote:Op maandag 2 oktober 2006 16:19 schreef addictivebeat het volgende:
shiiittt gemist, heb alles gezien behalve gisteren! de belangrijkste uitzending, waar kan ik hem nog terugzien??
Roël Gorré (de broer van???)quote:Op zondag 1 oktober 2006 17:29 schreef Erasmusch het volgende:
Roel Liefden?
Waaarom heeft die gast zo'n Balkan-achternaam?
Dat was wel jammer.Maar toch was het leuk om te zien hoe de toeschouwers reageerden.quote:Op maandag 2 oktober 2006 17:52 schreef Yeahinho het volgende:
Dat was toch geen straatvoetbal man. Het (zand)veld was nog groter dan bij zaalvoetbal!
Wat boeit dat dan? Zijn er speciale veldafmetingen regels bij straatvoetbal.....quote:Op maandag 2 oktober 2006 17:52 schreef Yeahinho het volgende:
Dat was toch geen straatvoetbal man. Het (zand)veld was nog groter dan bij zaalvoetbal!
Volgens mij hadden ze inderdaad nog nooit een corner gezienquote:Op maandag 2 oktober 2006 18:22 schreef Yeahinho het volgende:
Straatvoetbal is m.i. hooguit 4 tegen 4 op een klein veldje en met minigoaltjes.
Niet wat ze nu speelden dus, dat komt hun spel helemaal niet ten goede.
Roël Gorré inderdaad. En geen familie, hoogstens in de verte.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |