Gewoon een principe kwestie.quote:
Ja, en? Dus vraag en aanbod maakt het normaal en eerlijk dat iemand die niks met het concert te maken heeft maar "toevallig" in de buurt van het postkantoor was er toch geld aan verdient, vaak nog meer dan de organisator en artiest? Flikker op.quote:Op maandag 13 oktober 2008 12:21 schreef TNA het volgende:
Wat is het probleem met zwarthandel? Als de vraag groter is dan het aanbod, lijkt het me logisch als de hoogste bieder de tickets krijgt. Dat is een betere indicator voor interesse dan het eindeloos refreshen van de website.
Inderdaad een principe kwestie. De overheid moet zich veel meer met zijn kerntaken bezighouden en dit is er niet een van. Overtuigend genoeg, vind ik.quote:Op dinsdag 18 november 2008 09:04 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Gewoon een principe kwestie.
Tja, weinig overtuigend. Wat mij betreft zou het ook niet iets moeten zijn waar de overheid zich mee bezig moet houden. Maar bij sommige dingen heb je nu eenmaal een "scheidsrechter" nodig.
En aangezien jij geen andere maatregelen kunt noemen om de zwarthandel te omzeilen....
Wie krijgt de kaarten dan als er gebruik wordt gemaakt van de annuleringsverzekering?quote:Op dinsdag 18 november 2008 09:55 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Inderdaad een principe kwestie. De overheid moet zich veel meer met zijn kerntaken bezighouden en dit is er niet een van. Overtuigend genoeg, vind ik.
En zoals ik al eerder zei gaat een verbod vanuit Den Haag het probleem ook niet oplossen.
Dan zie ik inderdaad meer in de oplossing van kaarten op naam verkopen, op andere naam zetten tegen een vergoeding en de optie tot annuleringsverzekering (die al aangeboden wordt, maar die uitgebreid zal moeten worden). Hierdoor wordt de zwarthandel minder aantrekkelijk, want duurder. Ook vraag ik me af in hoeverre de gewone consument hiervan hinder zal ondervinden, ik denk dat het erg meevalt.
Als je van de annuleringsverzekering gebruik maakt, wordt het nummer op je ticket ongeldig en komt er een nieuw ticket in omloop. Dat wordt dan weer verkocht door de verkoper die het in eerste instantie verkocht.quote:Op dinsdag 18 november 2008 09:58 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Wie krijgt de kaarten dan als er gebruik wordt gemaakt van de annuleringsverzekering?
En waarom zou de zwarthandel uberhaupt problemen ondervinden van kaarten op andere naam zetten? De kosten die daarvoor nodig zijn berekenen ze gewoon door. Of die dan 150 euro vragen of 160. Zal hun niet veel uitmaken.
Hoe dan? Alle handel verbieden? En als je dan ziek wordt? Of alleen boven de prijs aanbieden verbieden? Dat is immers behoorlijk simpel te omzeilen.quote:Zwarthandel gewoon verbieden gaat het probleem beter tegen dan bovengenoemde voorstellen.
Wat weerhoud de zwarthandelaar ervan om de winstmarge te verhogen?quote:Op dinsdag 18 november 2008 10:03 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Als je van de annuleringsverzekering gebruik maakt, wordt het nummer op je ticket ongeldig en komt er een nieuw ticket in omloop. Dat wordt dan weer verkocht door de verkoper die het in eerste instantie verkocht.
De zwarthandel gaat problemen ondervinden omdat het duurder wordt en de winstmarge dus lager wordt. Ook wordt het door extra werk minder aantrekkelijk. En ja, de marge zal kleiner worden, want de prijzen op de zwarte markt kunnen ook niet oneindig hoog worden.
[..]
Hoe dan? Alle handel verbieden? En als je dan ziek wordt? Of alleen boven de prijs aanbieden verbieden? Dat is immers behoorlijk simpel te omzeilen.
dat hebben mojo/live nation al eens gedaan. De kaartverkoop van U2 lijkt trouwens gesabboteerd te zijn door de zwarthandelaren.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 14:12 schreef Kopdans het volgende:
misschien gaat het nog goed komen en kunnen de zwarthandelaren aangepakt gaan worden:
Gisteren heeft de rechter hetvolgende bepaald:
"De KNVB mag doorverkochte tickets voor de wedstrijd Nederland- Schotland blokkeren. Dat heeft de voorzieningenrechter in Utrecht vrijdag bepaald in een kort geding dat was aangespannen door twee bedrijven die via internet tickets verkopen.
De rechter oordeelde dat de bedrijven de voorwaarden overtreden. Het commercieel gebruik van voetbaltickets is niet toegestaan volgens die voorwaarden. De KNVB heeft het recht om die tickets vervolgens ongeldig te verklaren."
Dus MOJO/Live nation kom maar op met het ongeldig verklaren van in de zwarthandel gekochte tickets.
Afgelopen zaterdag in Dortmund werd iedereen gecontroleerd. Zelfs als je het veld af ging om drinken of eten te halen en je nog gewoon in het zicht was voor de controle, kon je je ticket nog weer laten zien op je weg terug naar het veld. Zonder id bewijs natuurlijk. Zelfs kaarten die nog aan de kassa te krijgen waren werden op naam gezet na het laten zien van ID. Dus daar heeft men geen steek laten vallen kwa controle.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 23:51 schreef Felixa het volgende:
Ik ben de afgelopen maanden naar vijf concerten van Rammstein geweest in Duitsland en op twee van die kaartjes stond mijn naam. De andere hadden geen naamsvermelding. Bij één concert werd gevraagd hoe ik heette, hoefde voor de rest niks te laten zien, en ik kon doorlopen.
Bij alle andere concerten werd het ticket alleen gescand en hup we waren binnen.
Volgens mij is het alleen een preventieve afschrikmethode, maar als op langere termijn blijkt dat er toch niet of nauwelijks wordt gecontroleerd, zal de zwarthandel daar toch ook weer toenemen.
Probleem dat er natuurlijk is ontstaan is dat de zwart handel in concertkaarten grotere propoties begint aan te nemen dan de reguliere handel. In een 'normale' markt zouden dan de reguliere prijzen enorm stijgen in verband met de schijnbaar scheve groei in vraag en aanbod, maar in de 'kunstmarkt' willen mensen het laagdrempelig houden.quote:Op woensdag 10 februari 2010 08:45 schreef Felixa het volgende:
Dan ben je ook minder snel geneigd om kaarten van handelaren te kopen, zeker zo vlak voor een concert.
Zwarthandel zal nooit helemaal uitgeroeid kunnen worden, maar een flink stuk indammen lijkt me al een mooi begin.
De Rijksuniversiteit Groningen heeft nu juist in onderzoek becijferd dat het slechts een 'marginaal' probleem is. Zo kwam gisteren in het debat over het wetsvoorstel naar voren. Daar werd dan ook, o.a. door de VVD, getwijfeld aan de noodzaak van overheidsregulering.quote:Op woensdag 10 februari 2010 09:08 schreef belsen het volgende:
[..]
Probleem dat er natuurlijk is ontstaan is dat de zwart handel in concertkaarten grotere propoties begint aan te nemen dan de reguliere handel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |