Ik groeide op in de jaren '90, dus was ik 'natuurlijk' voor Ajax. Op het schoolplein was zowat iedereen Litmanen, Overmars of Kluivert, en ook ik was hartstochtelijk fan met vlaggen en andere merchandising in m'n slaapkamer, en natuurlijk wilde ik ook alle CL-wedstrijd (als ik zolang op mocht blijven) kijken op tv.
Met mijn vader ging ik toen als broekie wel af en toe mee naar Den Bosch kijken, maar dat was destijds niet meer dan 'leuk voor de kroket in de rust'. Toen ik naar de middelbare school ging veranderde dat echter. Ik ging met een groepje vrienden steeds vaker kijken, en nam met hen al snel een seizoenkaart. Toen was al duidelijk dat ik de fanatiekste van allemaal was, en inmiddels zijn ze allemaal afgehaakt, en ben ik de enige die over is gebleven
![]()
. Nu alweer m'n 8e seizoenkaart (ik ben 22), en het aantal uitwedstrijden groeit gestaag. Over mijn supporterschap hoef ik denk ik niet verder uit te wijden. Ik voel me absoluut geen diehard als DG of TR, maar denk wel dat ik op mijn manier een echte supporter van FC Den Bosch ben.
Ik ga overigens nog wel eens met een oudere vriend mee naar Ajax (de laatste 7/8 jaar elk seizoen wel een of meerdere wedstrijden meegeweest), maar het gevoel voor die club is er totaal niet meer. In eerste instantie was ik voor 2 clubs tegelijk. Ik was een jaar of 15, FC Den Bosch speelde in de 1e divisie, en het was gewoon stoer om op school te vertellen dat je regelmatig op de F-Side stond
![]()
.
Langzaam is dat gevoel gezakt, en de laatste jaren doet het me helemaal niks meer. Als ik moet kiezen tussen de top-3 zeg ik nog wel Ajax, maar dat was het dan ook. Toen ze onlangs uitgeschakeld werden voor CL-voetbal kon ik er dan ook alleen maar om lachen. Ik ben overigens in Europees verband altijd voor de Nederlandse club. Toen AZ zo ver kwam in de UEFA Cup vond ik het prachtig, de winst van Feyenoord was ook mooi, en de uitschakeling van PSV in de halve finale van de CL vond ik klote.
Een club haten doe ik niet. Al vind ik TOP Oss maar een triest zooitje ongeregeld, maar daar hecht ik verder geen waarde aan
![]()
. Voor supporters van alle clubs heb ik wel respect, al zijn ook hierbij natuurlijk uitzonderingen.
Tot zover mijn relaas, wát een verhaal
![]()
.