veldmuis | maandag 28 augustus 2006 @ 15:02 |
Hier op de kamer zit nu één *opbouw*stopcontact waarvan de spanning netjes uit de muur komt, en de rest is allemaal met mooie PCV buisjes ertegenaan geschroefd. De lichtschakelaar is ook van het modelletje opbouw, en ik vind het allemaal maar lelijk. De leidingen moeten weggewerkt, ik wil wat stopcontacten bij, en alles wat opbouw is moet inbouw worden. Dat ik bij bijvorobeeld de lichtschakelaar gewoon een gat moet hakken snap ik, bij de leidingen neem ik aan dat ik het beste kan frezen, maar waar moet ik op letten? Uiteraard eerst met een leidingzoeker controleren of er niets geks in de weg zit, en dan? Daarnaast vraag ik me nog af of het totaal geen probleem oplevert als ik een hele horizontale sleuf ga frezen in een steunende muur? Dus: waar moet ik op letten? ![]() | |
kroegtijger | maandag 28 augustus 2006 @ 15:15 |
T is wel handig om te kijken of de muur dik genoeg is; je hoeft niet zo gek diep te frezen uiteraard. Verder heb je geloof ik al overal aan gedacht, maar waarom moet je horizontaal frezen?? kun je niet naar boven toe en dan boven het plafond verder bouwen oid?? Probeer iig nooit diagonaal te frezen als het niet echt moet.... Dat maakt het voor in de toekomst een stuk makkelijker. | |
tnimble | maandag 28 augustus 2006 @ 15:27 |
Wat kroegtijger zegt. Als je b.v. nog oude draden hebt (rood, groen en grijs) dien je deze totaan de groepenkast te vervangen. Het infrezen hoeft maar max de dikte van de buis + een millimeter of 2. Aangezien je zegt dat het een dragende muur is heeft deze vast wel genoeg over ddimentionering. Het is niet zoveel wat je er uit haalt. | |
kroegtijger | maandag 28 augustus 2006 @ 15:33 |
quote: ![]() | |
tnimble | maandag 28 augustus 2006 @ 15:36 |
idd uit de muur zelf haal je maar max 1cm. | |
kroegtijger | maandag 28 augustus 2006 @ 15:40 |
quote:als je 5/8" pijp neemt moet je ongeveer 15mm weghalen uit de muur. Als het iets meer of iets minder is, is dat ook geen ramp ![]() | |
sanger | maandag 28 augustus 2006 @ 15:40 |
En ik zou voor de schakelarenniet gaan hakken. Je kunt mooie gatenboren kopen, die zijn precies op maat voor inbouwapparaten. | |
kroegtijger | maandag 28 augustus 2006 @ 15:43 |
quote: ![]() Neem voor de inbouw-dozen dan dozen van 40mm diep; da's meer dan genoeg voor alleen een schakelaar en hoef je niet zo veel weg te halen uit je muur. Als je vanaf de inbouw-doos door gaat werken naar het volgende punt heb je kans dat het er niet in past en moet je 50mm dozen nemen wat dus ook betekend dat je je gaten wat dieper moet maken (meer werk dus). daarna leidingen en dozen erin zetten, dicht smeren en af(laten) stucen en hoppa....alles weggewerkt ![]() --edit-- Deze dus: ![]() Let wel op dat je vaak een adapter nodig hebt voor op je boormachine.... dozenboor + adapter kost zo rond de ¤40,- Alleen de dozen-boor rond de ¤15,- | |
sanger | maandag 28 augustus 2006 @ 15:48 |
quote:Ik heb er zelf 1 met een andere kop ero, idee is wel hetzelfde. Werkt perfect. | |
kroegtijger | maandag 28 augustus 2006 @ 15:51 |
quote:Ik heb ook niet exact dezelfde moet ik eerlijk bekennen ![]() ik heb een B&D Piranhia dacht ik.... doet t prima ![]() | |
Gompy58 | maandag 28 augustus 2006 @ 16:21 |
Ik heb dat moordwape ook aangeschaft. Ws hebben we dezelfde, van die kleine tandjes, stuk of 10 in totaal die er schuin opstaan. Ding weegt wel wat maar dan kun je er ook wat mee ![]() Neem overigens niet die praxis versie. Lijkt wel zo'n suikerrandje, is zo weg... | |
Vonkenboer | maandag 28 augustus 2006 @ 17:04 |
Lijkt mij dat als je van opbouw naar inbouw gaat dat je dan ook het nodige in het plafond aan moet passen in verband met de loop van de huidige leidingen ![]() Of mis ik iets ? ![]() Misschien is het makkelijker als TS wat foto's plaatst van de huidige situatie ? | |
gateway | maandag 28 augustus 2006 @ 18:07 |
ik zou alle dozen 50mm maken, kan je er vanalles in kwijt(dimmer) of je kan erachter lassen als je wil 30 mm is ellende, en 40 ook als er later een dimmer in moet en er liggen draden achter.... damn wat een ^$((^@##% erk wasdat alle ste veranderen!! | |
veldmuis | maandag 28 augustus 2006 @ 19:07 |
quote:Kan, geen probleem. Het plafond moet er ook uit, dus dan doe ik dat gewoon. Is wel wat meer werk en vereist wat langere buizen enzo, maargoed, als dat makkelijker is doe ik dat toch? ![]() quote:Dragende muur idd, dat bedoelde ik ![]() De draden zijn allemaal al vervangen door de blauw/bruin/geel-groene draden, dus daar hoef ik niet meer naar te kijken. quote:Wat moet ik aanpassen dan, ik heb geen idee? Foto's heb ik momenteel niet, alles staat nog ingericht en er staat vanalles voor de buizen nu, maar ik wil de stopcontacten toch op andere plaatsen hebben ![]() ![]() Over die speciale boor, het gaat om in totaal een gat of 4, beetje overdreven om daar 4 tientjes aan uit te geven vind ik, dus het wordt lenen, huren, of gewoon hakken ![]() Er is dus keus uit 30, 40 en 50mm? Aangezien het niet om een hele dikke wand gaat denk ik dat ik voor het veilige ga: 30mm. Een dimmer zal er nooit komen, en anders is dat niet meer mijn probleem, maar het probleem van de volgende ![]() Die stopcontacten, kunnen die ook op 30mm? ![]() | |
gateway | maandag 28 augustus 2006 @ 19:21 |
quote:kan wel, als je er geen lassen achter hoeft te maken kan het prima. voor die 4 dozen, dat gaat met een slijptol en een diamantschijf ook wel (of met de sleuvenfres als je die huurt) ik zou trouwens voor dubbele stopcontacten ook 2 doosjes in de muur maken, en niet maar 1 en dan zo'n half-opbouw-dubbel-stopcontact erop) | |
Vonkenboer | maandag 28 augustus 2006 @ 19:23 |
Wil je doorlassen achter een inbouwdoos of draden via een inbouwdoos doorlaten lopen zou ik kiezen voor inbouwdozen van 50 mm. Die zijn gewoon wat groter en makkelijker in omgang. Er bestaan alleen maar inbouwdozen van 40 mm of van 50 mm. Dozen van 30 mm² mogen in nederland niet toegepast worden ! Wandcontactdozen mogen in nederland alleen gemonteerd worden in diepe dozen ! Verder zul je het complete plafond moeten verwijderen om fatsoenlijk bij de leidingen te kunnen komen en om de leidingen te kunnen aanleggen vanuit een centraaldoos in het midden van de kamer naar alle aansluitpunten (schakelaars, wandcontactdozen) ![]() | |
bonke | maandag 28 augustus 2006 @ 19:25 |
ideaal zo`n dozenboor ![]() toen ik eenmaal een gat had in een sec of tien was ik niet meer te stoppen en heb er voor de lol nog een stuk of 70 gaten bij geboord ![]() | |
Marsepein | maandag 28 augustus 2006 @ 22:18 |
Veldmuis, realiseer je waar je mee begint voordat je gaat slopen. - Al het huidige elektrawerk in de ruimte moet vervangen, ook de bedrading en de pijpjes. - Overal vanuit de centraaldoos nieuwe buizen aanleggen, horizontaal frezen in een (draag) muur is ten strengste af te raden. - Bedenk eventueel ook nieuwe plaatsen voor elektra en schakelaars - Sleuven maken dmv sleuvenfrees of dmv slijptol (Veel stof!) - Plafond vernieuwen, evenuteel lichtpunten veranderen of verplaatsen. - Nieuw plafond, muren afstucen - Plafond en muren afwerken. Schilderen, sauzen, behangen. Het kan al met al een hele klus zijn, die ook aardig wat kosten en moeite met zich meebrengt. Maak dus een goed plan en bereid je goed voor! Succes! | |
Ou-Tannu | maandag 28 augustus 2006 @ 22:20 |
quote:Alternative ventilatie? ![]() | |
kroegtijger | maandag 28 augustus 2006 @ 23:03 |
quote:Muurtje wegbreken kun je beter met een "kleine vriend" doen hoor ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 28 augustus 2006 @ 23:14 |
quote: ![]() geeft wel iets leuker effect ![]() | |
tnimble | maandag 28 augustus 2006 @ 23:19 |
Reken zeker op een volle week werk vooral omdat je het niet dagelijk doet. En dan komt de normale afwerking nog. | |
bonke | dinsdag 29 augustus 2006 @ 06:52 |
zie je geen kans om er een wandje voor te zetten ?? ![]() raggels en een gipsplaatje werkt schoner en sneller ![]() | |
kroegtijger | dinsdag 29 augustus 2006 @ 09:30 |
quote:En je kamer wordt 12cm kleiner ![]() | |
veldmuis | dinsdag 29 augustus 2006 @ 09:40 |
quote:Je maakt me bang ![]() | |
Dromer | dinsdag 29 augustus 2006 @ 09:54 |
quote:Ik neem aan dat dit in een dikke betonnen muur wat minder ernstig is en ook de lengte van de sleuf een rol speelt? | |
veldmuis | dinsdag 29 augustus 2006 @ 09:59 |
quote:Klinkt logisch. Nu ik verder na ga denken is het bijna onmogelijk om horizontaal te gaan werken, dan zou ik zo'n verdeeldoos waarvan ik de naam niet weet ergens in de muur weg moeten metselen ofzo? ![]() Ik twijfel trouwens wel een beetje of ik het allemaal wel wil gaan doen hoor...het plafond wil ik er sowieso uit hebben, maar toch. | |
kroegtijger | dinsdag 29 augustus 2006 @ 10:03 |
quote: ![]() ![]() zo geregeld.....bij Fok! ![]() | |
veldmuis | dinsdag 29 augustus 2006 @ 10:13 |
Het klinkt idd vrij eenvoudig...over een paar weken heb ik weer vakantie, dus ik denk dat ik het tot dan uitstel. Ik neem aan dat je de centraal-doos op de zijkant van een balk in het plafond schroeft? En voor de stukken van de buis bovenaan de muur naar die centraal-doos, gebruik je daar het makkelijkst van die soepele PVC'buis' voor, of wat anders? ![]() | |
kroegtijger | dinsdag 29 augustus 2006 @ 10:18 |
quote:makkelijkste werkt om de centraaldoos tussen de raggels te klemmen en je buizen vast te schroeven... je mag NOOIT in dozen zelf schroeven (tenzij daar schroefgaatjes voor zitten) omdat je dan in je electrische systeem schroeft...tsja.... heeft weinig uitleg nog nodig verder dacht ik ![]() Qua buizen gebruik ik zelf t lieftst 5/8" pijp ipv die flexibele buizen...dat trekt veel makkelijker draden. Flexibele buizen gebruik ik alleen voor heel lastige hoeken e.d. En verder dus altijd in rechte lijnen werken ![]() | |
Marsepein | dinsdag 29 augustus 2006 @ 10:30 |
quote:In een normale installatie gebruik je eigenlijk geen flex buis. De centraaldoos schroef je op een balk of tussen de rachels, precies op het punt waar je je lichtpunt(en) wilt maken. Zoals kroegtijger al schrijft, schroef je niet door de doos heen, maar zet je de buizen met beugels vast, dicht bij de doos. Hoewel iedereen hier doet of het zo gepiept is (haha, ik zei gepiept) is het vaak meer werk als dat je in eerste instantie gedacht had. Maar als je gaat beginnen is een fotoverslag wel leuk natuurlijk ![]() | |
kroegtijger | dinsdag 29 augustus 2006 @ 10:35 |
quote:Als je die grijze centraaldozen van attema neemt, heb je tussen de aansluitpunten een schroef-gaatje...daar mag je dus wel in schroeven om je doos vast te zetten (de centraal-doos dus ![]() quote:ook dat is helaas waar ![]() quote:wel leuk?? ![]() ![]() | |
gateway | dinsdag 29 augustus 2006 @ 10:53 |
quote:als je bij P&R bijvoorbeeld een sleuvenfres huurt MOET je stofafzuigen gebruiken, anders hoopt stof zich op en slijten de lagers heel hard (zo werdt mij verteld) En ik zou zowieso een stofzuiger gebruiken, scheelt heeeeeeeel veel stof!!! (niet alles maar toch) En een huis-tuin- en keukenstofzuiger zou ik er niet voor gebruiken..... die ka je daarna ws weggooien omdat ht stof zo fijn is dat het door de zak en de filters gaat.... (ik had gelukkig een oude industriestofuizger en die deej het perfect daarvoor, en doet nogsteeds) | |
veldmuis | dinsdag 29 augustus 2006 @ 10:56 |
Ach, we hebben een oude stofzuiger staan die al jaren al het puin, stof en andere zooi wegzuigt als we aan het klussen zijn, dus die zal dit ook wel overleven denk ik ![]() | |
kroegtijger | dinsdag 29 augustus 2006 @ 11:02 |
quote:Da's inderdaad een nadeel van frezen...het geeft een enorme tering-zooi...hoe goed je de deuren ook dicht plakt e.d. je komt het door je hele huis nog tegen ![]() maar het resultaat is het meer dan waard ![]() | |
tnimble | dinsdag 29 augustus 2006 @ 11:31 |
Om de overgang van de buisen over het plafond naar in de muur te maken heb je speciale bochten die niet een scherpe 90 graden bocht maken maar toch weinig ruimte in beslag nemen. Zien er als als een soort sinterklaasstaf / vraag teken. En genoeg beugels gebruiken ook over het plafond heen. Vaak worden ook de buisen in de centraaldoos gelijmt met wat PVC lijm dan kan de buis er niet uitschieten bij het trekken van de draaden. | |
kroegtijger | dinsdag 29 augustus 2006 @ 11:37 |
quote: ![]() Zelf heb ik nogal een hekel aan het gebruik van PVC-lijm omdat het dan niet meer uit elkaar kan, maar het is inderdaad handig bij het trekken van draden. Daarom trek ik altijd de draden nog voordat de muur / plafond etc dicht gaat; dan kan je er nog makkelijk bij mocht het niet lukken. Wat betreft die bochten die Tnimble bedoelt; ook die gebruik ik nauwelijks...meestal gaat het beste om gewoon de buis buigen; mocht je daar de spullen (en het geduld ![]() | |
gateway | dinsdag 29 augustus 2006 @ 11:41 |
quote:als je de buizen en sokjes niet lijmt, kan je natuurlijk de draad eerst door de flex doen en dan pas de flex in de bocht maken.... nadeel is dan wel dat mocht er later een draad bij door moeten ofzo, dat je dan niet weet of het wl gaat lukken | |
kroegtijger | dinsdag 29 augustus 2006 @ 11:46 |
quote:als je het goed bouwt, heb je later ook niet meer de behoefte om er ooit nog bij te willen kunnen komen | |
tnimble | dinsdag 29 augustus 2006 @ 11:46 |
flexibele buis niet gebruiken als het op een andere manier kan. | |
kroegtijger | dinsdag 29 augustus 2006 @ 11:47 |
quote:da's zeker waar ja ![]() | |
BeeDee | dinsdag 29 augustus 2006 @ 11:55 |
quote:Als je een goede sleuvenfrees huurt, zit er een stofzuiger bij die aanschakeld zodra je gaat frezen ! ![]() Ik zou trouwens uitkijken met flexibele buis. Teveel bochten en je krijgt je trekveer niet eens erdoor ! Succes ! ![]() | |
Gompy58 | dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:00 |
quote:Hie rga ik 100% in mee. Heb zelf overal 50mm gebruikt behalve op een slaapkamer voor wcd's. Nou dta heb ik geweten hoor bij het aansluiten. Bij 50mm werk je relaxt, kunt de draden fatsoenlijke, werkbare lengte meegeven. Bij 30mm zit je te mikken en te marren en ^&*^&*%*)&%)* | |
kroegtijger | dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:01 |
quote:als t ook maar effe kan neem ik ook 50mm; helaas is dat niet in alle gevallen mogelijk en zit je aan 40mm vast..... 30mm is in NL niet toegestaan zoals al eerder gezegd. Daarbij is 30mm ook idioot klein en eigenlijk niet te doen | |
tnimble | dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:06 |
quote:Het nadeel van een 90 graden bocht gebruiken is dat die nogal een grote straal heeft. De buis over het plafond komt daardoor al snel een behoorlijke afstond boven de rachels uit en moet dan weer met een extra bocht weer naar beneden gebracht worden om hem met een beugel vast te kunnen zetten. Zelf buigen is zeker een optie maar het nadeel is vaak dat jje erg loopt te klooien met 3 a 4 meter lange buis om daar de 90 graden bocht + de verspringende bocht in te buigen. ![]() | |
kroegtijger | dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:09 |
quote:en daarom gebruik ik daar een stukkie flex-buis.... werkt t makkelijkst.... maar inderdaad moet je niet het idee hebben dat je daar ooit nog eens een keertje wat bij wil trekken ![]() | |
Gompy58 | dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:10 |
quote:Uhm, je zegt dat 30mm niet verkocht mag worden ? Die dingen heb ik toch echt bij de lokale bouwmarkt gehaald. Was het boren zat en zo hoefde ik niet zo diep... ![]() Heb ik dan nu een probleem op die slaapkamer ?? Wat ik overigens niet begrijp; Je mag geen 30 mm gebruiken voor een wcd. 30 mm is gewoon te koop. Voor eigelijk alles is het te ondiep ( leert de ervaring) behalve voor die wcd... | |
tnimble | dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:13 |
quote:Bij wandcontactdozen altijd 50mm schakelaars 40mm maar 50 als het kan. Voor dubbele inbouw wandcontact dozen (ook altijd 2 losse contacten in 1 inbouwraam nemen) heb je speciale ovale dozen zodat je de bedrading tussen de 2 contacten mekkelijk kunt klaren. | |
tnimble | dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:14 |
quote:Voor CAI, telefoon en luispreker is 30mm wel geschikt | |
Gompy58 | dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:15 |
maar euh, lekker laten zitten ? of.... (slik) wil ik het antwoord wel weten ??? | |
BeeDee | dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:17 |
Ik zou trouwens gewoon met pvc-buis werken, deze buigen met een buigveer en op rechte stukken je buizen verlengen (indien nodig) met rechte sokken. ![]() | |
tnimble | dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:21 |
De reden dat 30mm niet mag voor een WCD is dat er te weinig rege ruimte overblijft in de doos als de WCD belast is en warm wordt. Of dit geberut hangt er weer vanaf wat je er op aansluit. Strikt volgens de NEN en NPR moet je altijd van volledige max belasting uitgaan. | |
BeeDee | dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:23 |
quote:Niemand die dit bij je zou komen checken, maar i.g.v brand bijvoorbeeld heb je inderdaad een probleem met de verzekering ! ![]() ![]() | |
Gompy58 | dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:50 |
ach, danlaat ik het lekker zitten, het zijn 2 wcd aan het einde van een streng die hooguit een klein schemerlampje of een wekkerradio zullen gaan bevatten. | |
kroegtijger | dinsdag 29 augustus 2006 @ 13:16 |
quote:Volgens mij mogen WCD's ook gewoon in 40mm worden geplaatst, als je ermaar geen lassen bij stopt. Als de WCD het eindpunt is mag het dus wel gewoon. Maar liever 50mm als het kan. Hoe meer ruimte hoe prettiger het werkt 30mm mag inderdaad wel gewoon toegepast worden voor bijv. UTP, CAI etc, maar niet voor schakelaars, WCD's etc. Daarom kun je ze wel bij de bouwmarkt krijgen. Maar zelfs dan zou ik 50mm nemen als het kan, en als het echt moet dan maar 40.... iig nooit 30 Wat betreft dubbele inbouw neem ik altijd 2 (of meer) inbouwdozen van attema. Werkt prima om aan elkaar te koppelen ![]() | |
TheThirdMark | dinsdag 29 augustus 2006 @ 13:19 |
quote:Piranha, ![]() Ideaal mooi spul. Betaalbaar en zeer hoge standaard in kwaliteit. | |
kroegtijger | dinsdag 29 augustus 2006 @ 13:27 |
quote: ![]() ![]() | |
tnimble | dinsdag 29 augustus 2006 @ 15:08 |
quote: ![]() Met 2 naastelkaar en dan de doorlusdraaden door het ronde gaatje frotten kan ook maar is lastiger. | |
kroegtijger | dinsdag 29 augustus 2006 @ 15:44 |
quote: ![]() ![]() | |
veldmuis | dinsdag 29 augustus 2006 @ 16:22 |
![]() Dit is de lichtschakelaar nu. Dit moet ik dus gewoon losknippen en vervangen door een 50mm diep geval? Hopen dat de muur dat gaat redden ![]() | |
kroegtijger | dinsdag 29 augustus 2006 @ 16:27 |
quote: ![]() ![]() | |
veldmuis | dinsdag 29 augustus 2006 @ 16:27 |
Er zit een opbouwschakelaar op ![]() | |
sanger | dinsdag 29 augustus 2006 @ 16:33 |
quote:Zo te zien is het inderdaad al een inbouwschakelaar. Wat zit er achter dat witte plaatje? | |
kroegtijger | dinsdag 29 augustus 2006 @ 16:39 |
Opbouw:![]() Inbouw: ![]() Toegegeven het zijn niet de meest fraaie modellen, maar t is voor het idee ![]() | |
veldmuis | dinsdag 29 augustus 2006 @ 16:41 |
![]() ![]() | |
sanger | dinsdag 29 augustus 2006 @ 16:44 |
Is al inbouw ![]() | |
veldmuis | dinsdag 29 augustus 2006 @ 16:48 |
![]() Zo ziet het eruit ![]() Is dat serieus inbouw? ![]() Hoe hoog wordt opbouw dan? ![]() Ik moet dus gewoon op zoek naar een fatsoenlijke schakelaar? Oh, don't worry, het is niet opeens een nutteloos topic, want ik wil alle wandcontactdozen (ik zal geen stopcontact meer zeggen ![]() ![]() | |
veldmuis | dinsdag 29 augustus 2006 @ 16:49 |
Ik ben trouwens vergeten om er ff een doekje overheen te halen voor ik de foto maakte geloof ik ![]() | |
Marsepein | dinsdag 29 augustus 2006 @ 17:02 |
Veldmuis laat je niet van de wijs brengen, het is wel degelijk een opbouwschakelaar. Er achter zit echter een inbouwdoos, deze schakelaar kun je ws zonder al te veel inspanning vervangen door een inbouwmodel. | |
sanger | dinsdag 29 augustus 2006 @ 17:02 |
Indd eens zoeken naar fatsoenlijke schakelaar ![]() | |
veldmuis | dinsdag 29 augustus 2006 @ 17:03 |
quote:Daarvoor zit dat vreemde plaatje ook tussen de schakelaar en dat inbouwkastje zegmaar? | |
sanger | dinsdag 29 augustus 2006 @ 17:04 |
quote:Zo is hij al heel anders dan op de vorige plaatjes. Ik ging er vanuit dat er alleen een afdekraampje nog op kwam. Je kunt gewoon inbouwschakelaars installeren (ter vervanging) | |
hugo2406 | dinsdag 29 augustus 2006 @ 17:04 |
Wat ik me afvraag, ik zie o.a. in dit topic een heleboel regeltjes voorbijkomen, 30 mm mag niet, vervangen van draden met oude kleurcodes etc.. Maar wie kraait er nou naar als je deze regels gewoon allemaal negeert (ik heb al heel wat capital crimes gepleegd in dat kader).. Krijg je problemen met verzekering als het eens fout gaat ofzo? | |
sanger | dinsdag 29 augustus 2006 @ 17:05 |
quote:Lijkt er wel op ![]() Heb ook het vermoeden dat ze niet bij elkaar "horen" (kleurverschil?) | |
Marsepein | dinsdag 29 augustus 2006 @ 17:09 |
Dat vreemde plaatje is gewoon een grondplaat. Bij opbouwmateriaal heb je vaak een grondplaat, het schakelmateriaal en dan de afdekkap. De grondplaten zijn vaak standaardmaten. Omdat ik ook een lasdop in de inbouwdoos zie, heb ik het vermoeden dat er ooit een inbouw heeft gezeten, of dat er onder de schakelaar een wcd is (Boven de plint zeg maar) Of dat het ooit een schalaar/wcd combi was. (Hoewel het laatste eigenlijk niet kan omdat de blauwe is doorgelust.) | |
veldmuis | dinsdag 29 augustus 2006 @ 17:11 |
quote:Dat eerste weet ik niet, dat tweede iig niet. Kan het dat die blauwe (nul, toch?) gewoon vanaf de bron zegmaar, waar de spanning de kamer in komt gewoon via die doos naar de lamp loopt? | |
tnimble | dinsdag 29 augustus 2006 @ 17:16 |
quote:Wie er naar kraait? Als er iets is de verzekering, brandweer, politie, het energie bedrfijf, netwerkbeheerder en gemeente. En dan niet allemaal tegelijk maar een of meerdere uit het rijtje af hankelijk wat er gebeurt is. | |
veldmuis | dinsdag 29 augustus 2006 @ 17:17 |
Moet je zoiets dan niet ff laten keuren ook ![]() | |
Automatic_Rock | dinsdag 29 augustus 2006 @ 17:43 |
In theorie wel geloof ik... | |
Vonkenboer | dinsdag 29 augustus 2006 @ 18:04 |
quote:Een verschrikkelijk scheldende electricien die afvraagt wat voor gigantische prutser er in godsnaam aan het werk is geweest. Maar in de meeste gevallen kun je dan te maken krijgen met : - Brand / Inboedelverzekering indien de installatie nader onderzocht wordt. - Het energiebedrijf - Je netwerkbeheerder - (Binnenkort als er een soort apk voor woningen wordt geintroduceerd; die plannen zijn er in ieder geval) de onderzoeksdienst van de gemeente - Woningbouwverenigingen - Scheldende electriciens ![]() | |
Martijn_77 | dinsdag 29 augustus 2006 @ 19:27 |
quote:En die hebben het dan meestal ook nog aan het rechte eind ![]() | |
hugo2406 | dinsdag 29 augustus 2006 @ 20:01 |
Nou die scheldende electricien neem ik voor lief (familie), maar al die andere instanties lijkt me minder. Maar heeft er ooit iemand hier echt daadwerkelijk last gekregen met een ondeugdelijke installatie (ik heb het over particulier gebruik)? | |
Automatic_Rock | dinsdag 29 augustus 2006 @ 20:02 |
Ik heb het nog nooit van iemand gehoord... Maar ik ken dan ook niemand die een brand heeft gehad door kortsluiting of iets dergelijks.. | |
tnimble | dinsdag 29 augustus 2006 @ 20:33 |
quote:Ik ken ze wel degelijk van toen ik nog bij het (toen nog gemeentelijke) energie bedrijf werkte en ook van andere instalateurs. Het meeste komt aan het ligt als de hoofdzekering er steeds uit gaat en bij controlles van meterstanden. Ik ken 1 geval waarbij de eigenaar van een pand strafrechtelijk vervolgt is voor doodslag. | |
Ou-Tannu | dinsdag 29 augustus 2006 @ 23:11 |
quote:waar kan ik vast een AFGEKEURD stikker bestellen? ![]() ![]() we willen nu een nieuwe groepenkast, maar dat wordt t halve huis verbouwen :/ omdat die kneuzen gewoon alles kris kras door elkaar hebben gedaan :/ ![]() ![]() | |
tnimble | woensdag 30 augustus 2006 @ 09:34 |
Zijn geen stikkers maar zegels. Zal ik even langs komen halen we even de hoofdzekeringen er uit en zetten een zegeltje ![]() Mischien om dat dat sneller was of niks moch kosten ![]() | |
gateway | woensdag 30 augustus 2006 @ 09:36 |
quote:ik ken het.... bij familie net alles vervangen en veranderd.... jezus wat een zooi! Maar het ligt er nu piekfijn bij, met meer dan 2x zoveel groepen als dat het was ![]() | |
kroegtijger | woensdag 30 augustus 2006 @ 09:41 |
quote: ![]() | |
Vonkenboer | woensdag 30 augustus 2006 @ 17:04 |
quote:Ey heb jij mij toen maanden terug niet gemaild over zoiets ? ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 31 augustus 2006 @ 02:35 |
quote:yup printen dr van liggen nog steeds bij mn pa stof te verzamelen,, tis zijn kast ![]() ![]() hij's t zelf ook wel zat dat er geen reet van deugt ![]() meneer kreeg een opdonder van een geaard apparaat ![]() | |
Vonkenboer | donderdag 31 augustus 2006 @ 17:03 |
quote:Moet je er dan niet een keer dringend mee aan het werk, het klinkt vrij gevaarlijk zoals je het omschrijft ![]() | |
Gompy58 | vrijdag 1 september 2006 @ 15:52 |
quote:Dat valt nog mee. In het huurhuis van me huidige ex in Amsterdam, kreeg je een opdonder als je de verwarming in de studeer kamer aanraakt... ![]() | |
kroegtijger | vrijdag 1 september 2006 @ 15:57 |
quote: ![]() ![]() Sommige electra-installaties in huizen zijn wel heel bedroevend aangelegd, en bijna lachwekkend om te zien dat alles het toch nog gewoon doet ![]() | |
Automatic_Rock | vrijdag 1 september 2006 @ 16:52 |
quote:Zo'n huis heb ik dus..... Maar er wordt aan gewerkt ![]() | |
kroegtijger | vrijdag 1 september 2006 @ 16:54 |
quote: ![]() ![]() Laat ons mee lachen van het prutswerk ![]() | |
veldmuis | vrijdag 1 september 2006 @ 17:53 |
Owja, verdomme, goed dat dit verteld wordt! Ik ga denk ik maar een aardedraad richting de meterkast trekken als ik toch bezig ben, die aarde aan de radiator is natuurlijk niet 100% zoals het hoort, al is het gewoon een oud verwarmingssysteem zonder een stukje kunststof, dus vooruit. | |
Automatic_Rock | vrijdag 1 september 2006 @ 17:58 |
quote:Staan in m'n klustopic. In deel 2 of 3 staat een mooi voorbeeld van een snoertje (zoals al een lamp zit ofzo), ingemetseld in de muur:') Ik heb trouwens een meterkast met 2 groepen... Maar ik ben er nog steeds niet achter wat er op de 1e groep zit. Misschien de schuur...., maar het hele huis, inlcusief aanbouw en wasmachine enzo zit allemaal op 1 groep. ![]() | |
veldmuis | vrijdag 1 september 2006 @ 18:00 |
Doe alle lichten aan en trek er een groep uit? ![]() | |
Automatic_Rock | vrijdag 1 september 2006 @ 18:00 |
ah, gevonden:![]() ![]() tja.. | |
Automatic_Rock | vrijdag 1 september 2006 @ 18:02 |
quote:als je groep1 uitschakeld blijft alles in huis gewoon branden. Ik heb nu zelf alvast de aanbouw, en de schuurtjes en buitenlampen op groep1 gezet. Maar het wachten is op een nieuwe meterkast met wat meer groepen ![]() | |
veldmuis | vrijdag 1 september 2006 @ 18:31 |
Die foto's! | |
kroegtijger | vrijdag 1 september 2006 @ 19:42 |
quote: ![]() ![]() | |
Automatic_Rock | vrijdag 1 september 2006 @ 20:14 |
Ja, de situatie op de eerste foto is inmiddels verdwenen. Dat ingemetseld snoertje is niet meer in gebruik. Die dikke kabel aan de onderkant is de grondkabel naar de schuurtjes. Die zit nu in een nette lasdoos aangesloten. De situatie op de 2e foto is nog wel zo... ![]() | |
Wojworshebn | vrijdag 1 september 2006 @ 20:36 |
WTF dat moet zijn aangelegd door een buitenlander ![]() | |
veldmuis | vrijdag 1 september 2006 @ 20:58 |
Nog een vraag: is het handiger om snoer te gebruiken ipv losse (stugge) kabels? | |
Wojworshebn | vrijdag 1 september 2006 @ 21:02 |
quote:Nee snoer mag nooit door buis. Wat je moet gebruiken is draad van 2,5mm2 in de kleuren die jij ook wel weet. | |
veldmuis | vrijdag 1 september 2006 @ 21:11 |
quote:Okay, thanks. Wat is de reden dat snoer in een buis niet mag? ![]() | |
Wojworshebn | vrijdag 1 september 2006 @ 21:15 |
quote:Ten eerste kan het gewoon niet omdat snoer slechts moeilijk door de buis glijdt. Maar de belangrijkste reden is wel dat het gemiddelde snoer veel te dunne koperen kernen heeft. Het gemiddelde huishoudsnoer is maar 1mm2 en zal je complete huis in de fik kunnen steken als je er een frituurpan (oid) op aansluit. En daarom is dat prutswerk met die snoertjes juist zo gevaarlijk. ![]() | |
veldmuis | vrijdag 1 september 2006 @ 21:18 |
Ik doelde meer op snoer dat ook voor buiten gebruikt wordt, had ik niet heel helder weggezet, sorry. Dat het niet echt lekker door een buis glijdt zal dus ook wel voor dat snoer gelden, neem ik aan? | |
Wojworshebn | vrijdag 1 september 2006 @ 21:19 |
quote:Dat noemt men dan weer kabel (heeft massieve kernen) en dat past niet door de buis. Is bovendien veel duurder en tja en..uhh | |
veldmuis | vrijdag 1 september 2006 @ 21:21 |
Pardon, kabel ![]() draad, snoer, kabel, mmmkay ![]() En veel duurder, och, ik vind 10 meter draad voor 8 euro al duur ![]() | |
Ou-Tannu | vrijdag 1 september 2006 @ 21:23 |
quote:hollander ![]() maar je mag toch in bepaalde situaties wel kabel gebruiken ipv buis met los draad? | |
veldmuis | vrijdag 1 september 2006 @ 21:25 |
quote:Ja, eh, ik heb van alle kleuren dan wel 2x10 meter nodig, behalve van t zwarte spul, dat red ik wel met eentje. Of ik gebruik voor het schakeltouwtje gewoon een restje met een ander kleurtje, kan mij het schelen! | |
Wojworshebn | vrijdag 1 september 2006 @ 21:25 |
Hier vind je prijzen http://www.elektroonline.nl/elektro/ Heeeej, ik zit even te kijken, blijkt dat ze veel duurder zijn geworden ![]() ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | vrijdag 1 september 2006 @ 21:27 |
quote:isolatie van je oude draden peuteren en inleveren bij de koperboer ![]() ![]() | |
veldmuis | vrijdag 1 september 2006 @ 21:28 |
quote:100 meter gaat wat ver he? ![]() Waarom is het schakeldraad trouwens altijd dunner, dat zie ik hier ook, dat is 1,5mm², terwijl alle andere kleuren 2,5mm² zijn? | |
Wojworshebn | vrijdag 1 september 2006 @ 21:32 |
quote:Met 100 meter kom je best ver ja (100 meter zelfs ![]() Maar dat is per meter 30 cent. Tegenover 80 cent bij de Gamma. Dat zeg ik. Achter de schakeldraad komt in het algemeen altijd een lamp. Waarbij ervanuit word gegegaan dat ie nooit zoveel stroom trekt dan een wcd. Wist je dat een schakelaar ook maar 10A kan schakelen? Tegenover 16A wat een wcd aankan. Vandaar de zwarte draad die dan iets dunner mag. | |
Ou-Tannu | vrijdag 1 september 2006 @ 21:37 |
quote:over 1.5mm² kan je ook prima 16A trekken, echter is de maximale lengte van de draad van beperkt tot 50 meter, omdat anders de weerstand van de draad een tehoog spannings verlies zal opgeven.. alles in 1.5 mm² doen ![]() ![]() (en ik dacht ook dat je anders geen hotel schakeling kan maken ivm met max aantal draden per buis?) | |
Wojworshebn | vrijdag 1 september 2006 @ 21:43 |
quote:Eerste mag dus niet. Het kan idd wel maar het mag niet in buis. Wel in een schakelkast b.v. waar er genoeg koeling is. Voor machinebouw zijn de regels ook wat soepeler. Zoals ik al zei, de max stroom van een schakelaar is 10A, de zwarte draad zit toch altijd achter een schakelaar. Tweede stelling is waar. | |
Ou-Tannu | vrijdag 1 september 2006 @ 21:54 |
quote:weet dat het niet mag, zal wel komen omdat het in een besloten ongeventileerde ruimte hangt ( buis ![]() ![]() |