abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41254794
Immigranten uit ontwikkelingslanden zouden de standaard van een land naar beneden halen. Een veelgehoord tegenargument is dat er ook veel hoogopgeleide immigranten tussenzitten. Maar die zouden we nu juist moeten weren! Dit inzicht komt uit een onverwachte hoek: voormalig GroenLinks coryfee Paul Rosenmuller confronteert een Somalische vluchteling keiharde met de werkelijkheid.

Gisteren was (de herhaling van) "Paul Rosenmuller met..." op tv. Rosenmuller interviewde Yasmine Allas, een gevluchte moslima uit Somalië. Aan het einde van het interview gaat Allas tekeer tegen Verdonk en diens beleid. Als zij het beleid voerde in de tijd dat Allas asiel aanvroeg (20 jaar geleden) had ze Nederland wellicht niet ingemogen.

Rosenmuller liet zijn GL-rol even varen en vroeg Allas of niet iedere minister regels op zou stellen als er 10.000den vluchtelingen als zij asiel aanvragen. Volgens Allas zijn vluchtelingen juist in NL nodig vanwegen de vergrijzing. Er zitten immers ook hoogopgeleide mensen tussen al die vluchtelingen. NL moet daar gebruik van maken. Nu vluchten alle hoogopgeleide mensen naar Engeland en Engeland maakt daar dankbaar gebruik van.

Rosenmuller gaat een stap verder: "Maar als ik nu zeg dat Somalië die mensen ook nodig heeft?" "Dat is de andere kant van de medaille" aldus Allas. Afrika zorgt voor haar eigen ondergang omdat alle mensen met "brains" vertrekken. Vervolgens komt Rosenmuller met de keiharde slotvraag: "Maar betekent dat ook, heel in het klein, jij, met jouw intelligentie, voor een heel klein beetje hebt bijgedragen aan de ondergang van je eigen land?" Allas: "Daar moet ik mijzelf niet van vrijpleiten: Volmondig JA."

De aflevering is terug te zien op de website van uitzendinggemist.nl.

[ Bericht 0% gewijzigd door sizzler op 28-08-2006 14:07:13 ]
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_41255388
Liever wat slimmerikken dan josties.
  maandag 28 augustus 2006 @ 14:08:36 #3
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_41255503
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 13:44 schreef sizzler het volgende:
"Maar betekent het ook, heel in het klein, jij, met jouw intelligentie, voor een heel klein beetje hebt bijgedragen aan de ondergang van je eigen land?" Allas: "Daar moet ik mijzelf niet van vrijpleiten: Volmondig JA."
Ik kan me natuurlijk best voorstellen dat een hoogopgeleide Afrikaan geen zin heeft om zijn hele leven zijn land te helpen (als arts of verpleegkundige ofzo) voor een hongerloontje terwijl hij in NL een veelvoud verdient....

Je leeft toch voor je eige hè

In Noorwegen werken trouwens heel veel mensen uit het voormalige Oostblok in de gezondheidszorg.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_41255660
Ach je zou dit kunnen volhouden, maar aan de andere kant: een land als Somalie heeft geen toekomst, je kunt daar als hoogopgeleide (zeker in je eentje) niets aan bijdragen.
  maandag 28 augustus 2006 @ 14:14:43 #5
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_41255681
Zeker is die hele brain-drain een probleem voor Afrika. Was het niet Zuid-Afrika waar er een groot tekort is aan goede dokters, omdat ze allemaal voor veel geld in Europa werken? Of we ons daar wat van aan moeten trekken is een andere vraag. Wat mij betreft gaan we allereerst uit van ons eigen Nederlandse belang, en halen we hoogopgeleidden met open armen binnen.
  maandag 28 augustus 2006 @ 14:16:34 #6
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_41255707
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 14:14 schreef Hephaistos. het volgende:
Wat mij betreft gaan we allereerst uit van ons eigen Nederlandse belang, en halen we hoogopgeleidden met open armen binnen.
En dan gaat Afrika dus nog meer naar de klote en komen de laagopgeleide Afrikanen ook allemaal hierheen
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  maandag 28 augustus 2006 @ 14:18:05 #7
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_41255755
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 14:16 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

En dan gaat Afrika dus nog meer naar de klote en komen de laagopgeleide Afrikanen ook allemaal hierheen
Nee joh, die stallen we gewoon op de Canarische Eilanden
pi_41255877
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 14:13 schreef Diederik_Duck het volgende:
Ach je zou dit kunnen volhouden, maar aan de andere kant: een land als Somalie heeft geen toekomst, je kunt daar als hoogopgeleide (zeker in je eentje) niets aan bijdragen.
Als ik hier nog even op in mag haken: stel dat ik in Oost-Groningen zou zijn geboren, een hoge opleiding had afgerond, zou ik echt niet in Oost-Groningen zijn blijven hangen, omdat ze daar zo laagopgeleid zijn en het zielig is als alle slimmeriken wegtrekken. Nee, ik ga naar daar waar het werk is en ik een goede boterham kan verdienen. Ik ben niet gek.
pi_41255923
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 14:21 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Als ik hier nog even op in mag haken: stel dat ik in Oost-Groningen zou zijn geboren, een hoge opleiding had afgerond, zou ik echt niet in Oost-Groningen zijn blijven hangen, omdat ze daar zo laagopgeleid zijn en het zielig is als alle slimmeriken wegtrekken. Nee, ik ga naar daar waar het werk is en ik een goede boterham kan verdienen. Ik ben niet gek.
Juist en met het goede inkomen dat je dan verdient help je je ouders wat of laat je je broertje ook studeren.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_41256674
Westerse landen zouden de intellectuelen terug moeten sturen, al was het maar in hun eigen belang. Hoe meer intellect het land verlaat, hoe kleinder de kans dat een land welvarend wordt. Het intellect is nodig voor de opbouw van een land, voor het creëeren van de minimumeisen om een land op te bouwen (sociale zekerheid, onderwijs, zorg etc.) en voor een stevig middenkader.

Zie ook:

Dickerson, R. E.. "Exponential correlation of IQ and the wealth of nations". Intelligence In Press, Corrected Proof.

McDaniel, Michael A. & Whetzel, D (in press). IQ and the Wealth of Nations: Prediction of National Wealth. Sixth Annual Conference of International Society for Intelligence Research, Albuquerque, NM.

"The Bigger Bell Curve: Intelligence, National Achievement, and The Global Economy", review by J. Philippe Rushton (http://www.ssc.uwo.ca/psychology/faculty/rushtonpdfs/L&Vreview.pdf)

IQ and the Wealth of Nations, Lynn, Vanhanen (http://www.rlynn.co.uk/pages/article_intelligence/1.asp)
pi_41257341
Misschien kan de kennis die ze in het buitenland opdoen en de middelen die ze meebrengen wel veel meer goed doen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_41257672
Vluchtelingen moet je nooit weigeren. Of ze nou hoogopgeleid of laagopgeleid zijn: als ze gevlucht zijn omdat ze in hun eigen land niet veilig waren.

In dit topic wordt een hele andere kwestie aangehaald, die zeker interessant is maar volgens mij niks met het toelatingsbeleid als zodanig heeft te maken.

Ik heb trouwens de indruk, en ook wel de ervaring, dat veel vluchtelingen graag terug gaan als dat mogelijk is of op de een of andere manier hun kennis in dienst willen stellen van hun thuisland. Daar zijn zoveel voorbeelden van: van Irak tot Somalie maar ook het voormalige oostblok.
  maandag 28 augustus 2006 @ 15:21:02 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_41257678
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 13:44 schreef sizzler het volgende:
"Maar betekent dat ook, heel in het klein, jij, met jouw intelligentie, voor een heel klein beetje hebt bijgedragen aan de ondergang van je eigen land?" Allas: "Daar moet ik mijzelf niet van vrijpleiten: Volmondig JA."
Ik ben met mijn brein in 2000 uit Nederland vertrokken
Achteraf blijkt dat de economie sinds mijn vertrek alleen maar bergaf is gegaan.
Hieruit blijkt wat een aanwinst ik voor Nederland was.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_41258772
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 14:21 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Je hebt in ieder geval weinig concurrentie.
pi_41259148
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 15:20 schreef SCH het volgende:

In dit topic wordt een hele andere kwestie aangehaald, die zeker interessant is maar volgens mij niks met het toelatingsbeleid als zodanig heeft te maken.
Waarom niet?
pi_41259286
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 16:05 schreef sizzler het volgende:

[..]

Waarom niet?
Omdat het toelatingsbeleid niks van doen moet hebben en ook niet heeft met de capaciteiten van de persoon maar louter met het vluchtverhaal. En terecht.
pi_41259699
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 16:10 schreef SCH het volgende:

[..]

Omdat het toelatingsbeleid niks van doen moet hebben en ook niet heeft met de capaciteiten van de persoon maar louter met het vluchtverhaal. En terecht.
Dat is natuurlijk bekend. Maar het gaat hier natuurlijk om een pleidooi om dat wél te doen. Als het al zo was dan had ik er geen topic over hoeven te openen.
pi_41259785
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 16:21 schreef sizzler het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk bekend. Maar het gaat hier natuurlijk om een pleidooi om dat wél te doen. Als het al zo was dan had ik er geen topic over hoeven te openen.
Je haalt vluchtelingen en immigranten door elkaar. Vluchtelingen kun je immers niet terugsturen naar hun eigen land, ze vluchten.
pi_41260012
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 16:24 schreef Monidique het volgende:

[..]

Je haalt vluchtelingen en immigranten door elkaar. Vluchtelingen kun je immers niet terugsturen naar hun eigen land, ze vluchten.
Tja, ik liet me leiden door de tekst van "Paul Rosenmuller met..." Volgens hen is Allas een vluchteling maar zou ze nooit NL in zijn gekomen met het huidige beleid. Maar laten we er idd "asielzoekers" van maken.

Ik "ken" iemand van de Universiteit Utrecht, een Turk die cum laude zijn rechtenstudie afmaakte. Die ging naar Turkije omdat hij daar meer voor de bevolking kon doen dan hier. Dat vind ik wel een nobel streven en een voorbeeld voor meerdere immigranten. Bovendien is er nog steeds het probleem van een vertrekkend intellect uit landen in Afrika. Daar moet toch iets tegen gedaan worden.
  maandag 28 augustus 2006 @ 16:37:40 #20
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_41260258
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 16:30 schreef sizzler het volgende:

[..]

Tja, ik liet me leiden door de tekst van "Paul Rosenmuller met..." Volgens hen is Allas een vluchteling maar zou ze nooit NL in zijn gekomen met het huidige beleid. Maar laten we er idd "asielzoekers" van maken.

Ik "ken" iemand van de Universiteit Utrecht, een Turk die cum laude zijn rechtenstudie afmaakte. Die ging naar Turkije omdat hij daar meer voor de bevolking kon doen dan hier. Dat vind ik wel een nobel streven en een voorbeeld voor meerdere immigranten. Bovendien is er nog steeds het probleem van een vertrekkend intellect uit landen in Afrika. Daar moet toch iets tegen gedaan worden.
Goed voor Turkije, minder goed voor ons. Als we nu juist iets moeten voorkomen is het wel dat alle succesvolle Turken vertrekken en alleen de kans-armen overblijven.
  maandag 28 augustus 2006 @ 16:46:15 #21
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_41260606
Geinig, niet verwacht van Rossemuller.

Overigens heb ik een heel andere reden om ze te weigeren. Een hoog opgeleide vluchteling wordt waarschijnlijk vervolgd omdat hij zich afzet tegen de bestaande dictatuur oid. Dat hij dan moet vluchten viel te voorzien en is zn eigen schuld.

Een arme Afrikaanse geitenhoeder die sterft aan de honger kan daar niet aan doen. De droogte/ sprinkhanen waren niet te voorzien. Wie ga je als NL belonen met een verblijfvergunning? De onschuldige of degene die de problemen zelf over zich afriep?!
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 13:44 schreef sizzler het volgende: Volgens Allas zijn vluchtelingen juist in NL nodig vanwegen de vergrijzing.
Dit is onjuist volgens berekeningen van het Centraal Planbureau
http://www.cpb.nl/nl/news/2003_24.html
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_41260871
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 16:46 schreef Napalm het volgende:
Wie ga je als NL belonen met een verblijfvergunning? De onschuldige of degene die de problemen zelf over zich afriep?!
Diegene die wordt vervolgd door de regering om zijn mening, die niet in vrijheid zijn mening kan verkondigen, is net zo onschuldig als die boer die van de honger sterft.
  maandag 28 augustus 2006 @ 16:57:09 #23
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_41261036
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 16:52 schreef Monidique het volgende:
Diegene die wordt vervolgd door de regering om zijn mening, die niet in vrijheid zijn mening kan verkondigen, is net zo onschuldig als die boer die van de honger sterft.
Hoezo?

Hongersnood kan die geitenhoeder niets aan doen, hij had geen keuze. Die kritikaster/ rebel had wel gewoon zn mond kunnen houden, hij had wel een keuze.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_41261136
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 16:57 schreef Napalm het volgende:

[..]

Hoezo?

Hongersnood kan die geitenhoeder niets aan doen, hij had geen keuze. Die kritikaster/ rebel had wel gewoon zn mond kunnen houden, hij had wel een keuze.
Dat maakt iemand niet schuldig. Althans, dat was geloof ik zo'n beetje een van die westerse waarden, het in vrijheid kunnen uiten van je mening. Ik ben wel een beetje een idealist, dus ik zeg dat iemand niet per se schuldig is als hij gebruik maakt van westerse waarden.
  maandag 28 augustus 2006 @ 17:03:10 #25
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_41261244
quote:

[..]

Hoezo?

En zodra iets een gevolg van een eigen keuze is, hoeven we hem niet meer te helpen? Je mag als land best opkomen voor waar je in gelooft (vrijheid meningsuiting, vrijheid pers, recht op eerlijk proces) en dus ook diegenen helpen die voor diezelfde zaken opkomen.

Als een mensenrechten-activist ofwel dood wordt gemarteld ofwel politiek asiel in Nederland krijgt, kies ik voor het laatste. Eigen keuze of niet.
pi_41261275
quote:

[..]

Hoezo?

Jij bent voorstander van dictatoriale regimes en vindt dat je niks moet doen tegen schendingen van mensenrechten? Kan ook natuurlijk.
  maandag 28 augustus 2006 @ 17:05:10 #27
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_41261336
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 17:00 schreef Monidique het volgende:
Dat maakt iemand niet schuldig. Althans, dat was geloof ik zo'n beetje een van die westerse waarden, het in vrijheid kunnen uiten van je mening. Ik ben wel een beetje een idealist, dus ik zeg dat iemand niet per se schuldig is als hij gebruik maakt van westerse waarden.
Dus als ik hier ga verkondigen dat de holocaust niet bestaan heeft (=strafbaar) dan kan ik vluchten en in Belgie of Iran asiel gaan aanvragen?
pi_41261432
Volgens mij is het niet strafbaar en ik vind het nogal ridicuul gechargeer. Politieke vluchtelingen worden niet vervolgd omdat ze een boete moeten betalen voor het ontkennen van de Holocaust, maar omdat ze geëxecuteerd worden als ze zeggen dat de president een grote neus heeft.
  maandag 28 augustus 2006 @ 18:02:26 #29
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_41263033
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 14:08 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ik kan me natuurlijk best voorstellen dat een hoogopgeleide Afrikaan geen zin heeft om zijn hele leven zijn land te helpen (als arts of verpleegkundige ofzo) voor een hongerloontje terwijl hij in NL een veelvoud verdient....
Het probleem is ook dat er best een aantal Afrikaanse landen zijn die in de afgelopen 15 jaar de stap maakten naar een Democratie, een nieuwe universiteit openden zodat een (zeer) klein deel van de bevolking in vrijheid een opleiding kon genieten, deze mensen in eigen land een baan verkregen..... en vervolgens kwam het leger in opstand en werd het land weer een militaire dictatuur. En wellicht voor de opgeleide persoon in kwestie een relatief "veilige" dictatuur, ik kan me prima voorstellen dat zo'n iemand zoiets heeft van..... ik ga mijn heil wel in Europa zoeken, want dit wordt 3 x niets.
quote:
In Noorwegen werken trouwens heel veel mensen uit het voormalige Oostblok in de gezondheidszorg.
In Nederland halen ze door tekorten tegenwoordig vaak Zuid Afrikaanse verpleegsters naar Nederland. Deze krijgen relatief gezien een goede opleiding in een van de grotere steden, en spreken vaak Afrikaans, wat erg handig is bij het leren van de taal. Ze krijgen dan een 6 maanden durende "aanpascursus" van het ziekenhuis of zoiets, en vervolgens kunnen ze in Nederland aan het werk. Ik kende in Nederland twee zuid-afrikaansen die op die wijze in Nederland aan het werk waren gegaan.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  maandag 28 augustus 2006 @ 18:11:13 #30
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_41263220
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 16:46 schreef Napalm het volgende:
Overigens heb ik een heel andere reden om ze te weigeren. Een hoog opgeleide vluchteling wordt waarschijnlijk vervolgd omdat hij zich afzet tegen de bestaande dictatuur oid. Dat hij dan moet vluchten viel te voorzien en is zn eigen schuld.
Het kan ook heel goed zijn dat toen zo'n land een democratie was er meer geld werd gestoken in Infrastructuur, Medische zorg, Onderwijs, etc..... terwijl onder een dictatuur er meer geld word gestoken in Defensie. Tevens word een dicatuur vaak geboycot door westerse landen waardoor ze een hoop handel mislopen, en daarmee ook een hoop gelegenheid.

Een Afrikaanse arts die in Afrika in een ziekenhuis werkt, en dan opeens te horen krijgt dat de Artsen zonder Grenzen vertrekken die een gedeelte van het fonds voor dat ziekenhuis verstrekken, en vervolgens trekt ook de regering de steun van het ziekenhuis weg omdat ze nu het rebelse zuiden met militairen proberen te onderdrukken..... die zal toch ook zoiets hebben van: Ik ga wel ergens heen waar ik met mijn opleiding nog wel gewaardeerd word.

En daarmee is die persoon ook gewoon slachtoffer van omstandigheden, in plaats van zich af te zetten tegen een dictatuur.

Bovendien vind ik dat we niet mensen moeten weigeren omdat ze zich verzet hebben tegen de staatsgreep in een land, en de voorgaande democratie steunden onder het mom van "je had een keuze". Ze verzetten zich immers niet om naar Europa te kunnen, ze verzetten zich in een poging het eigen land te verbeteren.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  maandag 28 augustus 2006 @ 18:20:42 #31
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_41263457
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 17:05 schreef Napalm het volgende:
Dus als ik hier ga verkondigen dat de holocaust niet bestaan heeft (=strafbaar) dan kan ik vluchten en in Belgie of Iran asiel gaan aanvragen?
Er is nogal een verschil tussen een misdaad in Nederland (waar men hooguit een boete voor krijgt of een paar maanden moet brommen in een gevangenis waar kussens worden uitgedeeld), en iemand die in een Afrikaans land voor een Democratische regering heeft gewerkt en bouwde aan zijn eigen toekomst, en plots vervolgd wordt door het leger die met een staatsgreep de macht greep en iedereen die de voormalige regering steunde begint op te ruimen met de kogel.

Maar als Nederland plotseling een Nazi regime zou worden, en begint met het vergassen van Marokkanen en Turken (even een extreem voorbeeld) dan weet ik 100% zeker dat België en Duitsland per direct alle vluchtelingen die onderdrukt worden door dat regime en bedreigd worden met de dood zou opvangen. Sterker nog, ik denk dat een land als Iran zelfs asielaanvragen zou verlenen aan vluchtelingen als dat zou gebeuren.

Iemand die in Afrika een misdaad begaat waar 2 maanden cel op staat en een boete zonder dat ie gemarteld gaat worden etc.... hoeft ook niet in Nederland aan te kloppen als asielzoeker, want die word gewoon weer terug gestuurd voor die 2 maanden cel. Wellicht geen fantasische leefomgeving, zo'n Afrikaanse cel, maar niet perse levensbedreigend en na vrij gelaten te worden word ie ook niet verder vervolgt.

Maar iemand die alleen maar door voor de vorige regering te werken word vervolgd is van mij welkom. Zo'n iemand heeft een heel stuk minder keus dan iemand uit het rifgebergte die zijn oogst kwijt is.....
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')