abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 augustus 2006 @ 13:02:49 #1
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_41253467
Ja, hier verder dus

Deel 1: Sonja Bakker
Deel 2: Sonja Bakker, deel 2
Deel 3: Sonja Bakker, deel 3
Deel 4: Sonja Bakker, deel 4

Mickeys heeft alle boodschappenlijstjes helemaal uitgetikt, je kan ze hier vinden. Bedankt Mickeys!

Vragen aan Sonja Bakker van het Flairforum.
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 16:33 schreef DarkElf het volgende:
dit topic is specifiek voor het sonja bakker dieet, als je een discussie (de zovéélste ) wilt houden over hoe je het beter kan doen, moet je een eigen topic openen
quote:
Een nieuwe dieetgoeroe is opgestaan. Sonja Bakkers eerste boek, ’Bereik je ideale gewicht’, is al goed voor 240.000 exemplaren. En van de tweede, voor tieners en kinderen, staat de teller na amper tien weken op 50.000. Nederland is in de ban van het ’Sonja Bakkeren’. Zelf staat de schrijfster nog steeds versteld van haar succes. „Ik bén geen hype, ik ben gewoon Sonja Bakker uit Spierdijk. Ik doe wat ik leuk vind: mensen helpen met afvallen zodat ze meer zelfvertrouwen krijgen.”

Populaire dieetgoeroe al bezig met derde boek over afvallen

In de ban van... Sonja Bakker

Bestsellerschrijfster dankzij moeilijke zwangerschap

Als Sonja Bakker (31) praat, doet haar hele lichaam mee. Sprankelend en enthousiast verhaalt ze over haar leven als moeder, echtgenote en schrijfster van bestsellers. Zonder eerst de calorieën te tellen, neemt ze een hap van haar broodje. „Want”, zegt ze, „ik heb ook wel eens een ’Schijt Aan Sonjadag’!”
Sonja gaat binnenkort ook op tv mensen met overgewicht begeleiden, in het SBS-6-programma Je echte leeftijd. Uit talloze verzoeken van allerlei omroepen om een programma te maken, koos ze voor die zender. Resoluut: „Ik mag daar gewoon mezelf blijven. Dus lekker praten zoals ik praat, mét WestFries accent natuurlijk, en adviezen geven zoals ik het wil.
Sonja’s man Koen, met wie ze twee zoontjes heeft, valt bij: „Programmamakers, uitgeverijen en levensmiddelenfabrikanten hebben ons de mooiste voorstellen gedaan, maar als Sonja niet haar methode kan uitdragen zoals ze dat de laatste tien jaar al doet, dan houdt het op.”
Ooit was de nu superslanke Sonja zelf veel te zwaar. „Ik lijnde en lijnde, heb alles geprobeerd, van hongerdieten tot poedertjes en shakes. Maar niets hielp blijvend. Tot ik er op een gegeven ogenblik achter kwam dat ik me moest gaan verdiepen in de werking van eten. Ik ging een studie doen en begon alle, maar dan ook écht alle etiketten van mijn boodschappen in de supermarkt te lezen. Ik ging vergelijken, wilde alles weten over voedingsmiddelen en stelde zo mijn eigen eetpatroon samen. In no time viel ik twintig kilo af. Ik was trots om te merken dat mijn methode werkte.”

Seksindustrie
Na het behalen van haar papieren begon Sonja haar eigen praktijk. De consequentie van haar stap was dat ze er een andere baan voor op moest geven. „Jahaa”, giert ze met haar onvervalst, zangerig West-Fries accent: „Sonja was werkzaam in de seksindustrie!” Ze laat er snel op volgen: „Nee, grapje hoor! Ik werkte voor Christine le Duc op de afdeling personeelszaken. Ik zie de koppen al voor me!”
Aanvankelijk dacht Sonja dat ze ging solliciteren bij een parfumerie. „Het klonk Frans en daardoor in mijn oren chic. Toen ik het bedrijf binnenkwam, zag ik al wel vitrines met mooie, maar gewaagde artikelen. En toen de directeur eerst de vibrators van het bureau moest halen voor hij het sollicitatiegesprek begon, wist ik het zeker: dit is géén parfumerie.”
In de jaren dat ze voor het Volendamse bedrijf werkte, waren veel van haar collega’s met overgewicht al overgestapt op de voedingsmethode die Sonja hen adviseerde. En het duurde dan ook niet lang voor ze in de avonduren haar eigen praktijk startte. „Tegen de tijd dat ik helemaal stopte met mijn baan zat mijn praktijk al aardig vol. Ook in mijn privé-leven veranderde daarna veel…”
Met twinkelende ogen kijkt Sonja naar Koen. „We zijn nu vijf jaar samen en het voelt nog altijd goed. Ik ben nog steeds zó verliefd op hem!” Koen op zijn beurt adoreert Sonja, dat is duidelijk te zien. Als ik hem vraag hoe ze elkaar hebben leren kennen, kijkt hij verlegen. „Vertel het maar, Koen”, moedigt Sonja hem aan.
Het blijkt dat de twee elkaar al vanaf de basisschool in Spierdijk kennen. „Sonja en ik zijn op anderhalve kilometer afstand van elkaar geboren en we hebben op dezelfde lagere school en verenigingen gezeten. Ook onze ouders kenden elkaar.”
Sonja ging rond haar 20e samenwonen met haar toenmalige vriend. Maar die relatie bloedde dood. „Met hem had heb ik het helemaal niet vervelend, maar het was meer platonisch. De vonken sprongen er nou niet bepaald vanaf. Koen, die toentertijd een goede vriend van mij was, maakte wel heel veel gevoelens bij me los. Iedere vezel in mijn lichaam reageerde op hem. Ik ben in die tijd, waarin ik niet wist wat ik wilde, voor drie weken naar Thailand gegaan, in mijn eentje. Backpacken... En ik heb nagedacht, heel veel nagedacht. En toen ik terugkwam in Nederland, wist ik het zeker: met Koen wil ik door.”
Zes maanden nadat Sonja een relatie met Koen kreeg, raakte ze zwanger. „Ik had nooit het gevoel dat ik kinderen wilde, maar toen ik met Koen was, kreeg ik al snel de kriebels. Het voelde zo goed… waarom zouden we wachten?”

De slanke Sonja Bakker was zelf ooit veel te zwaar. „Ik heb alles geprobeerd, maar niets hielp blijvend. Ik ging een studie doen en stelde mijn eigen eetpatroon samen. In no time viel ik twintig kilo af.”

De zwangerschap van oudste zoontje Tristan, nu drieënhalf, verloopt helaas niet zoals het hoort. Sonja krijgt al veel te vroeg weeën. Artsen schrijven haar bedrust voor, en ze wordt opgenomen in het ziekenhuis. „Ik mocht niets doen, alleen lezen en spelletjes doen op een laptop. Een vriend van mij zei toen: ’Son, weet je wat jíj moet doen? Een boek schrijven over je afvalmethode. Dan kom jij de tijd wel door.’ Als hij dat niet had gezegd, zou mijn leven er nu heel anders uit hebben gezien.”
Geestdriftig begint de West-Friese blondine met schrijven. „Tegen de tijd dat ik met Tristan thuis kwam, had ik het boek bijna af.” Vervolgens gaat Sonja een ellenlang traject in om het ’eetbijbeltje’, zoals het boek ook wel wordt genoemd, uit te kunnen brengen. „Veel uitgevers zagen het niet zitten om het zoveelste dieetboekje op de markt te brengen.

„Mijn gezin houdt mij met beide benen op de grond”

Uiteindelijk heb ik Daphne Deckers een kopie van mijn manuscript gestuurd. Zij was zo lief om mij een kaartje terug te sturen. Ze had er op geschreven: ’Je boek ziet er goed uit. Breng het desnoods zelf uit, ook al ziet een ander er niets in.’ Dat kaartje heb ik altijd bewaard. Toevallig heb ik haar enkele dagen geleden een mailtje gestuurd om haar te bedanken. Ze heeft me destijds nét dat zetje gegeven om door te gaan. Daar ben ik haar nog steeds dankbaar voor.”

Gezinsleven
Schrijven, presenteren, een praktijk aan huis… Sonja: „Om dit alles te combineren met een gelukkig gezinsleven moet je de dingen thuis wel goed regelen. Mijn zoontjes Tristan en Finn gaan twee dagen per week naar het kinderdagverblijf en een dagje naar de moeder van Koen. Dat geeft voor mij heel veel rust. Want als de kinderen thuis zijn en ik krijg een telefoontje over mijn werk, kan het rustig zo zijn dat Tristan vanaf het toilet roept of ik hem even wil helpen. Dat kan niet altijd.”
Ze is even stil. „Aan de andere kant is mijn gezin een groot deel van mijn leven. Zij houden mij met beide beentjes op de grond. Dat er dan wel eens een Sonja de telefoon opneemt terwijl de kinderen de tent afbreken, hoort ook gewoon bij mij.” Koen en Sonja werken inmiddels samen. „Ik doe het creatieve deel en hij het zakelijke. We zijn echt een team. Ik ben een spring-in-’tveld, terwijl Koen rustig is en kan goed relativeren.”
Sonja heeft nu al plannen voor een derde boek. „Dat hoop ik begin december in de winkel te hebben liggen. De titel zal zijn ’Bereik en behoud je ideale gewicht’. Ik krijg er namelijk veel vragen over hoe je op gewicht kunt blijven. Zo zal ik later ook nog in andere boeken ingaan op voeding tijdens zwangerschap en tijdens de overgang. Er valt nog zoveel te doen. Héérlijk!”
Er is nog geen OP in de wiki?

[ Bericht 49% gewijzigd door BE op 02-09-2006 19:55:07 ]
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
  maandag 28 augustus 2006 @ 13:03:23 #2
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_41253488
Oh en het is deel 5 . Kan een modje dat even rechtzetten?
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
  maandag 28 augustus 2006 @ 13:06:31 #3
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41253592
Hmmm, ik kan ook niet meer zo makkelijk en zo mooi kopieren uit gesloten topics.
Ik wil mijn rechten terug!
  maandag 28 augustus 2006 @ 13:10:07 #4
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41253686
Oh, en de Schijt aan Sonja dagen heb ik niet zelf verzonnen hoor. Dat kwam ik ergens tegen en vond het wel een hele leuke term.
  maandag 28 augustus 2006 @ 13:10:14 #5
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_41253690
Zo lijkt het er al een béétje op .
  maandag 28 augustus 2006 @ 13:11:46 #6
52066 Mickeys
Mickeys is een zij!
pi_41253739
tvp natuurlijk
The reward of a thing well done is to have done it.
Spelfouten en dialect daargelaten
Dat ik open, eerlijk en aardig ben, wil nog niet zeggen dat ik verliefd op je ben
pi_41254177
Vanmiddag weer crackers als lunch gehad.
Erg onhandig op mijn werk, als ik ze thuis smeer, dan zijn ze zacht.
Dus maar hier besmeerd......
pi_41254361
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 13:10 schreef Brighteyes het volgende:
Oh, en de Schijt aan Sonja dagen heb ik niet zelf verzonnen hoor. Dat kwam ik ergens tegen en vond het wel een hele leuke term.
Had er nog nooit van gehoord maar vind em ook wel goed
tvp natuurlijk
01-08-2008
  maandag 28 augustus 2006 @ 15:57:48 #9
128046 AnnaStesia
Superfunkycalifragisexy
pi_41258913
Vanmorgen gewogen. -3 kilo!!!!
Na de tweede week SB is er in totaal 5 kg af!
  maandag 28 augustus 2006 @ 15:59:28 #10
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_41258961
Ah

Uit de tekst in de OP:
quote:
Zonder eerst de calorieën te tellen, neemt ze een hap van haar broodje. „Want”, zegt ze, „ik heb ook wel eens een ’Schijt Aan Sonjadag’!”
  maandag 28 augustus 2006 @ 16:04:03 #11
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41259106
Ik had dat hele artikel niet eens gelezen. Maar goed, het bestaat dus echt!
pi_41259138
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 13:24 schreef Koningin het volgende:
Vanmiddag weer crackers als lunch gehad.
Erg onhandig op mijn werk, als ik ze thuis smeer, dan zijn ze zacht.
Dus maar hier besmeerd......
ik neem ook altijd de crackers van huis mee, en besmeer ze op het werk, met het beleg uit de kantine.

hebben jullie in jullie kantine magere yoghurt of magere kwark? hier hebben ze dat niet....
en van thuis uit meenemen is ook zo lastig.. dan is het warm voordat het 12 uur is..

is dan een bakje halfvolle yoghurt van 125 gram ipv magere yoghurt 250 gr. een goede vervanging?
Babe In Totale Control of Herself
  maandag 28 augustus 2006 @ 16:07:03 #13
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41259195
Wij hebben gelukkig een eigen koelkast staan bij ons dus ik neem alles gewoon zelf mee.

Ik zou die yoghurt gewoon 250 gr. maken hoor. 125 is echt te weinig om op te kunnen leven en het Kcal gehalte zal nou niet echt wereldschokkend veel groter zijn.
  maandag 28 augustus 2006 @ 16:07:50 #14
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_41259219
Inderdaad, gewoon 250 nemen hoor . Die 40 kcal zullen 't 'm niet doen .
pi_41259276
Oke thanks!

ik ben nogal "bang" om af te wijken van het boekje, het gaat namelijk zo goed! maar nu jullie het zo zeggen, klinkt het best logisch. daar zal ik vast geen kilo van aankomen!

en dan fiets ik wel wat harder bij het spinnen..
  maandag 28 augustus 2006 @ 16:10:46 #16
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41259305
Ja precies. Enneh, het dieet staat dusdanig scherp afgesteld dat af en toe een beetje meer geen ramp is hoor.

Kijk, je moet het natuurlijk niet gaan verwisselen met chocoladevla met slagroom.
  maandag 28 augustus 2006 @ 16:11:44 #17
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_41259335
Ik heb het ook meer als een leidraad gebruikt en bij mij is het ook goedgekomen .
pi_41259343
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 16:10 schreef Brighteyes het volgende:
Ja precies. Enneh, het dieet staat dusdanig scherp afgesteld dat af en toe een beetje meer geen ramp is hoor.

Kijk, je moet het natuurlijk niet gaan verwisselen met chocoladevla met slagroom.
oeeeeehhh das wel errug lekker!!
  maandag 28 augustus 2006 @ 16:53:09 #19
82525 Little_Angel
Labiel kudtwijf.
pi_41260895
Ik heb het boekje vandaag gekocht, kijk er erg naar uit om ermee te beginnen .
Maandag is de dag waarom ik begin, incl. mijn moeder, haar vriend & schoonmoeder doen eraan mee, dus dat is wel makkelijker dan (we hebben voor maandag gekozen omdat zondag de laatste verjaardag is).

Wat ik wel heb als ik minder eet: hoofdpijn . Water drinken dan maar denk ik ?
Don’t touch the girl,
she will cut your hands off,
and call it an accident.
  maandag 28 augustus 2006 @ 17:15:29 #20
52066 Mickeys
Mickeys is een zij!
pi_41261713
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 16:53 schreef Little_Angel het volgende:
Ik heb het boekje vandaag gekocht, kijk er erg naar uit om ermee te beginnen .
Maandag is de dag waarom ik begin, incl. mijn moeder, haar vriend & schoonmoeder doen eraan mee, dus dat is wel makkelijker dan (we hebben voor maandag gekozen omdat zondag de laatste verjaardag is).

Wat ik wel heb als ik minder eet: hoofdpijn . Water drinken dan maar denk ik ?
Ja inderdaad veel water drinken. Alle gifstoffen moeten je lijf uit maar er zijn ook ontwenningsverschijnselen natuurlijk. ik ging van 12 tot 14 koppen koffie op een dag na max 3.. daar hielp zelfs 3 liter water niet bij. na 2 weken merkte ik dat het alweer een stuk beter ging en ik eigenlijk geen hoofdpijn meer had
Dat ik open, eerlijk en aardig ben, wil nog niet zeggen dat ik verliefd op je ben
  maandag 28 augustus 2006 @ 17:26:01 #21
82525 Little_Angel
Labiel kudtwijf.
pi_41261984
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 17:15 schreef Mickeys het volgende:

[..]

Ja inderdaad veel water drinken. Alle gifstoffen moeten je lijf uit maar er zijn ook ontwenningsverschijnselen natuurlijk. ik ging van 12 tot 14 koppen koffie op een dag na max 3.. daar hielp zelfs 3 liter water niet bij. na 2 weken merkte ik dat het alweer een stuk beter ging en ik eigenlijk geen hoofdpijn meer had
Dat is niet niks die overgang .
Ik vind het wel vervelend als ik dan op school zit, zit in mijn examenjaar nu en dat is best vervelend als ik dan de hele tijd koppijn heb maar het zal denk ik dan ook bij mij wel overgaan .
Ik kijk er iig zo ontiegelijk naar uit en ga vanavond het boek doorlezen .
Don’t touch the girl,
and call it an accident.
pi_41262233
Tja, je moet er wat voor over hebben om af te vallen
  maandag 28 augustus 2006 @ 18:15:49 #23
82525 Little_Angel
Labiel kudtwijf.
pi_41263314
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 17:35 schreef Koningin het volgende:
Tja, je moet er wat voor over hebben om af te vallen
Dat is waar natuurlijk!
Don’t touch the girl,
and call it an accident.
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 10:55:21 #24
52066 Mickeys
Mickeys is een zij!
pi_41285510
vandaag de magische grens doorbroken. 59,7 kilo schoon aan de haak. Het begint echt de goede kant op te gaan. Vanavond sporten dus ik weet dat er dan weer een ons of 2 ons bijkomen maar dit werkt zo lekker. Inmiddels hier en daar wat dingen al wel aan het aanpassen en ietsje meer eten. Vandaag mag ik 2 bammetjes met tonijn maar ik neem er lekker 3 hahaha. Dan is de tonijn ook weer op.

Inmiddels wel een foto van mezelf van nu gevonden thuis, maar nu nog even zoeken naar een vergelijkbare oude situatie. Mogelijk dat ik die dan online zet, maar dat zal dan vermoedelijk overmorgen worden gezien alle afspraken die ik nog heb lopen.
pi_41285577
Vanavond mag ik biefstuk eten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')