abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41183736
Welkom in het politiek cafe van het politieke subforum van Fok!. Hier kan gepraat worden over tieten die niet worden besproken in POL, of over billen die óók niet worden besproken in dit subforum, oftewel: het passioneel spuien van sexistische ideeën en geil geblaat zonder feitelijke justificatie. Ook geschikt voor politiek nieuws en andere onzin.

pi_41188901
Wat een OP .

Goeiemorgen!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_41188965
quote:
VVD-minister Rita Verdonk is de populairste rechtse politicus van Nederland. Zij troeft oud-partijgenoot Geert Wilders en andere politici aan rechterzijde af, die met eigen partijen meedoen aan de vervroegde verkiezingen voor de Tweede Kamer op 22 november.

Blijkens een vrijdag gepubliceerde peiling in opdracht van het tv-programma NOVA scoort Verdonk 42 procent tegen Wilders van de Partij voor de Vrijheid 37 procent.

De Rotterdamse politicus Marco Pastors blijft steken op 8 procent. Zijn compaan, Joost Eerdmans met wie Pastors de partij Eén NL aanvoert, haalt 4 procent. LPF-leider Mat Herben wringt zich daar nog tussen met een score van 7 procent. Hilbrand Nawijn van de Partij voor Nederland komt uit op 3 procent.

NOVA liet nagaan hoeveel Nederlanders zich kunnen voorstellen dat zij op een rechtse partij stemmen. Van de ondervraagden reageerde 21 procent positief, 60 procent zei dat zeker niet te doen.

Van die 21 procent verkiest ruim de helft (57 procent) Wilders' partij boven Eén NL van Pastors (17 procent), de LPF (14 procent) en Nawijns partij (13 procent. Zij leggen het allen af tegen Verdonk, tweede op de VVD-kandidatenlijst achter Mark Rutte.
bron nu.nl

• Verdonk is de populairste 'rechtse' politicus
  • 21% kan zich voorstellen 'rechts' te stemmen.
  • die 21% bestaat voor 100% uit kiezers van PVV | 1NL | PVN

Hoe zit dit? Moesten de 'rechtse' kiezers een keuze maken tussen die drie en was VVD bij die vraag dus geen optie of zijn VVD kiezers niet meegeteld in die 21%? Of zie ik een verklaring over het hoofd?
  • ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_41189005
    quote:
    Moesten de 'rechtse' kiezers een keuze maken tussen die drie en was VVD bij die vraag dus geen optie of zijn VVD kiezers niet meegeteld in die 21%?
    Als ik de percentages optel komt het op 101% uit (afronding wrs), dus de VVD kan er niet in openomen zijn.
    pi_41189032
    quote:
    Op zaterdag 26 augustus 2006 07:20 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Als ik de percentages optel komt het op 101% uit (afronding wrs), dus de VVD kan er niet in openomen zijn.
    Ja, maar de vraag is waar de VVD is weggelaten.
  • In partijen waarop 'rechtse stemmers stemmen' (dus niet opgenomen als keuzemogelijkheid voor alle rechtse stemmers inclusief de VVD-stemmers)
  • In het percentage 'rechtse stemmers' - dus de stemmers bestaan uit 21% PVV|1NL|PVN en een niet uitgesplitste 79% - waarbinnen o.a. VVD-stemmers.
  • ik moet verrassend weinig
    pi_41189078
    Ik volg je niet helemaal, maar de statistiek is me wel duidelijk.

Van alle mensen die op één van de vijf zgn. rechtse populisten (Fortuynisten) zouden will stemmen is Verdonk de populairste. Het gaat dus om personen.

Een andere vraag gaat er over wie van alle mensen bereid is (zich voor kunnen stellen) om op een van de vier Fortuynistische partijen te stemmen, 21% dus. De VVD hoort niet bij deze splinterbeweging, maar zit in die 79% van de ondervraagden.

[ Bericht 4% gewijzigd door Autodidact op 26-08-2006 07:59:23 ]
    pi_41189157
    Maar die 79% moet je ook niet als rest zien trouwens, foutje van mij. In feite kunnen mensen bij meerdere partijen "zich voorstellen" erop te stemmen, je komt, als je de percentages optelt op meer dan 100% uit.
      zaterdag 26 augustus 2006 @ 08:33:25 #11
    93744 Finder_elf_towns
    Sterf nu en vloek tevergeefs
    pi_41189235

Oei, ik sta er best wel .... apart op. (bron: RTL4 nieuws)
    pi_41189258
    quote:
    Op zaterdag 26 augustus 2006 07:52 schreef Autodidact het volgende:
    Ik volg je niet helemaal, maar de statistiek is me wel duidelijk.

Van alle mensen die op één van de vijf zgn. rechtse populisten (Fortuynisten) zouden will stemmen is Verdonk de populairste. Het gaat dus om personen.

Een andere vraag gaat er over wie van alle mensen bereid is (zich voor kunnen stellen) om op een van de vier Fortuynistische partijen te stemmen, 21% dus. De VVD hoort niet bij deze splinterbeweging, maar zit in die 79% van de ondervraagden.
    Kijk, je kan mij een zeikerd vinden, maar het is mijn werk om tegenstrijdigheden uit teksten te halen, innerlijke consistentie te beoordelen, aannames te herkennen en na te vragen.

In dat bericht zitten een aantal kwalificatie en (impliciete) aannames, een aantal begrippen en een aantal percentuele verdelingen.

Een van de begrippen die gehanteerd wordt is 'rechts'. Er wordt vervolgens een lijstje opgenoemd van rechtse politici. Alle genoemden mogen dus minstens als 'rechts gedefinieerd' beschouwd worden (binnen het stuk). Dat het gaat om rechts populisten (Fortuynisten) staat er niet. Wel kan je uit de percentuele verdeling (die 5 halen samen 100%) afleiden dat de keuze bestond uit die 5 opties.

Vervolgens komen de 'Nederlanders die zich kunnen voorstellen op een rechtse partij te stemmen'. Aangezien Verdonk als rechts gedefinieerd is, mag je verwachten dat haar partij als rechts meedoet in deze verdeling rechts - nietrechts. Jouw aanname dat het hier gaat om 'een van de 4 Fortuynistische partijen' is helemaal niet logisch op basis van het voorgaande. Uit de verdeling is ook niets op te maken, omdat de 79% niet zinvol wordt uitgesplitst.

Vervolgens wordt die 21% uitgesplitst, op basis van die verdeling is af te leiden dat er 4 kandidaten waren, partijen, niet de VVD.

Dan volgt er een curieuze slotzin.

Wat je uit de combinatie van deze wetenswaardigheden niet kan afleiden is of die 21% 'rechts-stemmers' nu wel of niet de VVD-stemmers omvat.

Jij kan wel aannames doen, ik ook wel, maar op basis van de gegeven tekst is het niet vast te stellen. Er zou dus iemand méér informatie moeten aandragen om mijn vraag te beantwoorden .
    pi_41189279
    quote:
    Op zaterdag 26 augustus 2006 08:33 schreef Finder_elf_towns het volgende:
    [afbeelding]

Oei, ik sta er best wel .... apart op. (bron: RTL4 nieuws)
    Mijn hemel. Ik sta ook wel op landelijk verspreidde foto's met een bordje in mijn hand - maar dat was dan een bord wat best leuk om te zien was.

Waarom vertoon je jezelf met zo'n lullig [Wilders]?
    pi_41189305
    Ze hebben waarschijnlijk wel de informatie over het "voor kunnen stellen" om op Rutte of Verdonk te stemmen en blijkbaar is dat meer dan elk van de vier Fortuynistische partijen. Als ze dat aantal erbij hadden gezet was het bericht statistisch onderbouwd, maar ik neem het zo wel van ze aan.
    pi_41189320
    Ik heb nog gedemonstreerd tegen het ontwikkelingshulpbeleid van Pronk.
    pi_41189373
    Parcimonieus.

Die voeg ik toe aan mijn verzameling woorden .
    pi_41189393
    quote:
    Op zaterdag 26 augustus 2006 08:41 schreef sigme het volgende:

[..]

Mijn hemel. Ik sta ook wel op landelijk verspreidde foto's met een bordje in mijn hand - maar dat was dan een bord wat best leuk om te zien was.

Waarom vertoon je jezelf met zo'n lullig [Wilders]?
    Ben het met Sigme eens, Finder, dat kan beter, veel beter!

Volgende keer die kleurenprinter aangooien:

3 minuten werk

(wanneer worden die verkiezingen eigenlijk gehouden)
    pi_41189440
    Goedemorgen Godslasteraar!

Ik moest even wat zoeken en het duurde even voordat ik het vond, maar nu heb ik het. Daarop was wachten antwoord email - wat ik dus nu ga sturen.
    pi_41189491
    quote:
    Op zaterdag 26 augustus 2006 09:11 schreef sigme het volgende:
    Goedemorgen Godslasteraar!

Ik moest even wat zoeken en het duurde even voordat ik het vond, maar nu heb ik het. Daarop was wachten antwoord email - wat ik dus nu ga sturen.
    goedemorgen lieverd

ik maak me op voor een dagje naar Delft, ben nu dus druk bezig met "pumping iron", om vervolgens m'n strakste polo aan te trekken, die wél strak zit om m'n brede gespierde schouders, maar niet al te strak om m'n buik met wat teveel aan pondjes
    pi_41189504
    tis maar dat je het weet
    pi_41189587
    Ok, weet ik dat, ik neem het mee.

Wat is 'pumping iron'? Nog even snel met gewichten stoeien? Doet dat iets of zit het tussen de oren?
    pi_41189589
    Autotochtonen, dan moet het over MrX gaan?
      zaterdag 26 augustus 2006 @ 09:35:44 #23
    93744 Finder_elf_towns
    Sterf nu en vloek tevergeefs
    pi_41189650
    quote:
    Op zaterdag 26 augustus 2006 09:02 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

[afbeelding]

3 minuten werk

!
    pi_41189657
    quote:
    Op zaterdag 26 augustus 2006 09:29 schreef Autodidact het volgende:
    Autotochtonen, dan moet het over MrX gaan?

Wat een goeie, kunnen we die er niet inhouden?
      zaterdag 26 augustus 2006 @ 09:40:38 #25
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_41189686
    quote:
    Op zaterdag 26 augustus 2006 09:02 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

[afbeelding]

3 minuten werk

Dat is prettig wakker worden, ik moest lachen
    Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')