quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 07:52 schreef Autodidact het volgende:Ik volg je niet helemaal, maar de statistiek is me wel duidelijk.
Van alle mensen die op één van de vijf zgn. rechtse populisten (Fortuynisten) zouden will stemmen is Verdonk de populairste. Het gaat dus om personen.
Een andere vraag gaat er over wie van alle mensen bereid is (zich voor kunnen stellen) om op een van de vier Fortuynistische partijen te stemmen, 21% dus. De VVD hoort niet bij deze splinterbeweging, maar zit in die 79% van de ondervraagden.
Kijk, je kan mij een zeikerd vinden, maar het is mijn werk om tegenstrijdigheden uit teksten te halen, innerlijke consistentie te beoordelen, aannames te herkennen en na te vragen.
In dat bericht zitten een aantal kwalificatie en (impliciete) aannames, een aantal begrippen en een aantal percentuele verdelingen.
Een van de begrippen die gehanteerd wordt is 'rechts'. Er wordt vervolgens een lijstje opgenoemd van rechtse politici. Alle genoemden mogen dus minstens als 'rechts gedefinieerd' beschouwd worden (binnen het stuk). Dat het gaat om rechts populisten (Fortuynisten) staat er niet. Wel kan je uit de percentuele verdeling (die 5 halen samen 100%) afleiden dat de keuze bestond uit die 5 opties.
Vervolgens komen de 'Nederlanders die zich kunnen voorstellen op een rechtse partij te stemmen'. Aangezien Verdonk als rechts gedefinieerd is, mag je verwachten dat haar partij als rechts meedoet in deze verdeling rechts - nietrechts. Jouw aanname dat het hier gaat om 'een van de 4 Fortuynistische partijen' is helemaal niet logisch op basis van het voorgaande. Uit de verdeling is ook niets op te maken, omdat de 79% niet zinvol wordt uitgesplitst.
Vervolgens wordt die 21% uitgesplitst, op basis van die verdeling is af te leiden dat er 4 kandidaten waren, partijen, niet de VVD.
Dan volgt er een curieuze slotzin.
Wat je uit de combinatie van deze wetenswaardigheden
niet kan afleiden is of die 21% 'rechts-stemmers' nu wel of niet de VVD-stemmers omvat.
Jij kan wel aannames doen, ik ook wel, maar op basis van de gegeven tekst is het niet vast te stellen. Er zou dus iemand méér informatie moeten aandragen om mijn vraag te beantwoorden
![]()
.