Je zou ook de conclusie kunnen trekken dat goed en fout iets is wat we zelf verzinnen, en aan verandering onderhevig. Een paar honderd jaar geleden vonden we het bijvoorbeeld normaal om slaven er op na te houden, terwijl we dit nu niet meer vinden. Misschien dat we over een paar honderd jaar het ook niet meer normaal vinden om dieren te mishandelen..quote:Op woensdag 23 augustus 2006 18:32 schreef -Angelus- het volgende:
[..]
Sommige insekten eten elkaar op naar sex ... moeten wij dit ook doen? Kortom goed en fout is niet van nature bij ons aanwezig. Het wordt aangeleerd ... er is geen middel beter om dit aan te leren dat de Bijbel. Waarin compasie, liefde voor de medemens centrale themas zijn. Het is als ware de godsdienst van de arme en degene die onder aan de ladder staat.
Je hoeft niet ver te zoeken. het enige antwoord:quote:Op woensdag 23 augustus 2006 16:03 schreef -Angelus- het volgende:
Wat is goed en kwaad? Wat is de mens? Wat is de aard van de werkelijkheid? Welk (niet)-godsdienstig levens- en/of wereldbeeld geeft volgens jouw het beste antwoord op deze vragen. Kortom waar kun jij je volkomen in vinden ... ben benieuwd hoeveel atheïsten Fok! kent. PS: ik weet dat sommige keuze opties twijfelachtig zijn.
De gouden regel is overgens niet eens echt een perfecte regel. Stel nou dat je een masochist bent en je het gewoon ontiegelijk fijn vind om keihard op je aarsch gemept te worden tot bloedens aan toe. Dan mag dat persoon volgens de gouden regel dat op zijn beurt ook bij een ieder ander gaan flikken.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 23:05 schreef onemangang het volgende:
[..]
Je hoeft niet ver te zoeken. het enige antwoord:
De Gouden Regel
Al het behang wat religies daaromheen hangen is slechts behang. Soms heel lelijk behang.
Als het iets is wat we zelf verzinnen wat houdt ons tegen om het overboord te gooien? Goed en fout immers iets wat we verzinnen, een standpunt dat elke atheist vrijwel onderstreept. Maar als ik bijvoorbeeld een verkrachting als het grootste goed zie, als atheist ben je dan in een moeilijke positie om mijn te vertellen dat dergelijk gedrag 'fout' is. Marquis de Sade begint opeens goed te klinken.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 22:11 schreef Alicey het volgende:
Je zou ook de conclusie kunnen trekken dat goed en fout iets is wat we zelf verzinnen, en aan verandering onderhevig.
Zie het resultaat van religie in zijn beginstadium dat een positieve wending geeft aan de samenleving.quote:Een paar honderd jaar geleden vonden we het bijvoorbeeld normaal om slaven er op na te houden, terwijl we dit nu niet meer vinden.
Waarbij elke religie gebaseerd op de natuur wereld het slechste en lelijkste behang heeft ... een religie vergelijkbaar met de mythologie van het verre verleden. Terwijl de Abrahamitische religies een zeer sterk behang hebben omdat ze een sterke "mythe" leveren.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 23:05 schreef onemangang het volgende:
Al het behang wat religies daaromheen hangen is slechts behang. Soms heel lelijk behang.
De Abrahamitische religies leveren helemaal geen sterke mythe, maar eentje die zo boordevol tegenstrijdigheden en interpretatiemogelijkheden zit dat de aanhangers ervan onderling elkaars hersenen in slaan. Een bloedig behang dus.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 23:56 schreef -Angelus- het volgende:
[..]
Waarbij elke religie gebaseerd op de natuur wereld het slechste en lelijkste behang heeft ... een religie vergelijkbaar met de mythologie van het verre verleden. Terwijl de Abrahamitische religies een zeer sterk behang hebben omdat ze een sterke "mythe" leveren.
Nou hier is anders een atheist die het standpunt 'goed en kwaad is iets wat we verzinnen' helemaal niet onderstreept. Het komt neer op de gouden regel die ieder in groepsverband levend dier hanteert: om de vrede in de groep te behouden kan je beter lief voor elkaar zijn dan elkaar het leven zuur maken. Op die manier leef je en de groep het prettigst en heeft de groep de beste overlevingskansen. Ons gedrag is een gevolg van onze overlevingsdrift.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 23:53 schreef -Angelus- het volgende:
[..]
Als het iets is wat we zelf verzinnen wat houdt ons tegen om het overboord te gooien? Goed en fout immers iets wat we verzinnen, een standpunt dat elke atheist vrijwel onderstreept. Maar als ik bijvoorbeeld een verkrachting als het grootste goed zie, als atheist ben je dan in een moeilijke positie om mijn te vertellen dat dergelijk gedrag 'fout' is. Marquis de Sade begint opeens goed te klinken.
De bijbel biedt een moraal die aanzienlijk lager is dan die van de gemiddelde Nederlander anno 2006. Je dient wel het hele boek te lezen voor je begrijpt wat ik daarmee bedoel.quote:Daarom is religie een benodigdheid ... atheisme is immers fundamenteel gebrekkig.
De bijbel werd eeuwenlang als argument VOOR slavernij gebruikt, anders. Wel eens dat boek gelezen?quote:Zie het resultaat van religie in zijn beginstadium dat een positieve wending geeft aan de samenleving.
Het Evangelie naar Marcus creërde een verhaal van hoop en voldeed aan de verwachtingen van de volgers. Een 'menselijk' idool werd gecreërd ... en als de puzzel niet precies past dan maakt dit niet uit aangezien de volgers te blind zijn om het zien. En degene die het wel ziet interreseert het niet omdat een alternatief wordt getoond. Het benaderen van Jezus ... iets wat een mens niet kan bereiken. Maar het trachten op zich is al van waarde. Het moraal, een doel in het leven ... iets waar atheisme bijvoorbeeld slecht in slaagt.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 00:55 schreef onemangang het volgende:
De Abrahamitische religies leveren helemaal geen sterke mythe, maar eentje die zo boordevol tegenstrijdigheden en interpretatiemogelijkheden zit dat de aanhangers ervan onderling elkaars hersenen in slaan. Een bloedig behang dus.
Dat is vreemd want de meeste atheisten doen dit namelijk wel.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 01:07 schreef onemangang het volgende:
Nou hier is anders een atheist die het standpunt 'goed en kwaad is iets wat we verzinnen' helemaal niet onderstreept.
Ik ga er van uit dat je met me eens bent dat je niet geboren wordt met een dergelijk besef. Je weet immers niet wat goed of fout op het moment dat je geboren wordt. Als dat wel zo is dan zijn we niet vrij om te besluiten voor onszelf wat goed of fout is.quote:Het komt neer op de gouden regel die ieder in groepsverband levend dier hanteert: om de vrede in de groep te behouden kan je beter lief voor elkaar zijn dan elkaar het leven zuur maken. Op die manier leef je en de groep het prettigst en heeft de groep de beste overlevingskansen. Ons gedrag is een gevolg van onze overlevingsdrift.
De moraal van gemiddelde Nederlander is nog steeds gebasseerd op traditie ... Christelijke traditie.quote:De bijbel biedt een moraal die aanzienlijk lager is dan die van de gemiddelde Nederlander anno 2006. Je dient wel het hele boek te lezen voor je begrijpt wat ik daarmee bedoel.
In eerste instantie niet ... vandaar de langzame verbetering van de positie van slaven in het Romeinse Rijk na de invoering van het Christendom. De Bijbel zelf is niet doordrenkt met het idee dat slavernij een goed ding is. Het gaat immers uit van liefde voor je medemens.quote:De bijbel werd eeuwenlang als argument VOOR slavernij gebruikt, anders. Wel eens dat boek gelezen?
Waarom? Op welke manier kan een religie dat dan wel? Het enige verschil dat ik zie is dat een atheistische kijk het zal proberen te beredeneren WAAROM het gedrag fout is, terwijl een religie datzelfde doet, maar er hooguit nog aan kan toevoegen "En God heeft gezegd dat het fout is", maar dat laatste zegt weinig over of het goed of fout is, het is puur de mening van een God..quote:Op woensdag 23 augustus 2006 23:53 schreef -Angelus- het volgende:
[..]
Als het iets is wat we zelf verzinnen wat houdt ons tegen om het overboord te gooien? Goed en fout immers iets wat we verzinnen, een standpunt dat elke atheist vrijwel onderstreept. Maar als ik bijvoorbeeld een verkrachting als het grootste goed zie, als atheist ben je dan in een moeilijke positie om mijn te vertellen dat dergelijk gedrag 'fout' is.
Welk gat wordt er gevuld door religie?quote:Daarom is religie een benodigdheid ... atheisme is immers fundamenteel gebrekkig.
Religie is aan hetzelfde proces onderhevig. De Joodse religie had bijvoorbeeld steniging als straf op werken op Sabbath staan. Echt vooruitstrevend vind ik dat niet.quote:Zie het resultaat van religie in zijn beginstadium dat een positieve wending geeft aan de samenleving.
De meeste atheisten die ik ken hebben toch wel een doel in het leven, en sommigen zelfs een bijzonder hoge vorm van moraal. Ik houd me echter aanbevolen voor voorbeelden van wat je bedoelt.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 02:06 schreef -Angelus- het volgende:
iets waar atheisme bijvoorbeeld slecht in slaagt.
Een atheist gelooft niet dat god bestaat, en wordt er dus ook niet warm of koud van, laat staan blij. Ik zou mezelf overigens niet atheistisch beschouwen, maar je hebt er toch wel een heel simpele kijk op als je atheisme niet los kan zien van jouw religie (Wat je doet doordat je denkt dat een atheist een waarde-oordeel over jouw god heeft).quote:Het is ze amper gelukt om een goed alternatief te bieden ... mensen zijn blij omdat ze denken dat god niet bestaat.
Het Stoicisme klassificeert zich als een van de beste levenshoudingen:quote:Op woensdag 23 augustus 2006 16:03 schreef -Angelus- het volgende:
Wat is goed en kwaad? Wat is de mens? Wat is de aard van de werkelijkheid? Welk (niet)-godsdienstig levens- en/of wereldbeeld geeft volgens jouw het beste antwoord op deze vragen. Kortom waar kun jij je volkomen in vinden ... ben benieuwd hoeveel atheïsten Fok! kent. PS: ik weet dat sommige keuze opties twijfelachtig zijn.
bronquote:Het stoïcisme houdt in dat men geen waarde moet hechten aan zijn omgeving. Geluk moet ontstaan door je eigen geestelijke verrijking. Aangezien niemand zijn omgeving echt goed kan beïnvloeden is het niet realistisch daar geluk uit te putten. Alles wat je hebt (inclusief je vrienden en familie) moet je beschouwen als iets wat niet echt je eigendom is. Het lot kan het namelijk elk moment van je afnemen, waardoor je geluk snel weer verdwijnt. Het enige wat echt van jou is, zijn je eigen gedachten
Een religie kon vroeger, in maatschappijen zonder rechtstaat, nuttig zijn: bij gebrek aan politie dreigen met de hel kon een middel zijn om agressie te temmen. Nu we een rechtsstat hebben is religie op dat vlak overbodig geworden, op het gebied van rechtspraak kan religie zelfs tot irrationele onrechtvaardigheid leiden. Denk aan het vervolgen van homosexuelen of andersgelovigen.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 03:26 schreef -Angelus- het volgende:
Sociale chosie, aangezien je het begrip "de groep" belangrijk vindt kan overigens perfect bereikt wordt door de inzet van het Christendom. Overigens wat is de groep waard in je thesis ... zelfbehoud is belangrijker dan de overlevingskansen van de groep. Wat goed is voor jouw is niet altijd goed voor een anderen. En wat is je mening als het gaat om conflict tussen groepen?
Vandaar dat we hier nu een homohuwelijk hebben en euthanasie mogelijk is. Het is kortzichtig te denken dat 'moraal' = christelijk. Nee, moraal is universeel en natuurlijk gedrag. In iedere cultuur is men overwegend lief voor elkaar. Het is een culturele/religieuze traditie die voor de verschillen zorgt. Maar als je gaat praten met bv een chinese familie die in china op het platteland woont, dan zal je al snel merken dat deze mensen net zo veel om hun vrienden en familie geven als wij.quote:De moraal van gemiddelde Nederlander is nog steeds gebasseerd op traditie ... Christelijke traditie.
In het Oude testament staan zelfs regels opgesteld hoe je je dochter moet verkopen als slaaf en wat voor 'rechten' zij zal hebben (Ex 21:7) Zelfs Jezus had geen problemen dat slaven zo nu en dan een flink pak slaag kregen (Lucas 12:47). En wat 'liefde voor je medemens betreft: lees die bijbel eens in de juiste context, er wordt herhaaldelijk en expliciet gesteld alleen liefde aan de medemens uit je eigen groep te geven en de andere groepen te vermijden of te bestrijden. Dat is wat de monothisistische godsdiensten anders maakt dan boeddhisme of hindoesme.quote:In eerste instantie niet ... vandaar de langzame verbetering van de positie van slaven in het Romeinse Rijk na de invoering van het Christendom. De Bijbel zelf is niet doordrenkt met het idee dat slavernij een goed ding is. Het gaat immers uit van liefde voor je medemens.
Dus jij stelt dat ethiek alleen als reden kan worden aangedragen als je er een absolute vorm aan geeft? Vind je dat niet een beetje boel krom? Ik geloof niet in een absolute vorm van ethiek, maar ik keur verkrachtingen ten strengste af. Omdat ik iedereen het recht wil geven om gelukkig te zijn of te worden. Heb je daar een "absolute waarheid" voor nodig? Dacht het niet. Dit riekt een beetje naar "atheisten geloven niet in absolute waarheden of ethiek en daarom hebben ze geen moraal".quote:Op woensdag 23 augustus 2006 23:53 schreef -Angelus- het volgende:
[..]
Als het iets is wat we zelf verzinnen wat houdt ons tegen om het overboord te gooien? Goed en fout immers iets wat we verzinnen, een standpunt dat elke atheist vrijwel onderstreept. Maar als ik bijvoorbeeld een verkrachting als het grootste goed zie, als atheist ben je dan in een moeilijke positie om mijn te vertellen dat dergelijk gedrag 'fout' is. Marquis de Sade begint opeens goed te klinken.
Daarom is religie een benodigdheid ... atheisme is immers fundamenteel gebrekkig.
[..]
Religie is nodig voor mensen als jij, die door hun eigen gebrekkigheid geen goede inschatting kunnen maken van goed en kwaad zonder dat het ze voorgekauwd wordt. Gelukkig zijn dat soort mensen een minderheid.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 23:53 schreef -Angelus- het volgende:
[..]
Als het iets is wat we zelf verzinnen wat houdt ons tegen om het overboord te gooien? Goed en fout immers iets wat we verzinnen, een standpunt dat elke atheist vrijwel onderstreept. Maar als ik bijvoorbeeld een verkrachting als het grootste goed zie, als atheist ben je dan in een moeilijke positie om mijn te vertellen dat dergelijk gedrag 'fout' is. Marquis de Sade begint opeens goed te klinken.
Daarom is religie een benodigdheid ... atheisme is immers fundamenteel gebrekkig.
Volgens de atheistische kijk bestaat er geen goed of fout maar is het slechts een menselijke uitvinding. Het is dus on-atheist om dergelijke termen te gebruiken ... toch worden ze gebruikt. Ik heb daarvoor nog geen verklaring gelezen die dit gedrag verklaard. Maar goed die verklaring kan ik wel geven. De atheisten kwamen er al gauw achter dat terughoudendheid en beperkingen benodigd zijn, en er toch enige vorm van goed en fout moet zijn. Want wat stopt mijn immers om een moord te plegen als er geen goed of fout is opzoek maar ik slechts op zoek ben naar persoonlijk genot?quote:Op donderdag 24 augustus 2006 07:35 schreef Alicey het volgende:
Waarom? Op welke manier kan een religie dat dan wel? Het enige verschil dat ik zie is dat een atheistische kijk het zal proberen te beredeneren WAAROM het gedrag fout is, terwijl een religie datzelfde doet, maar er hooguit nog aan kan toevoegen "En God heeft gezegd dat het fout is", maar dat laatste zegt weinig over of het goed of fout is, het is puur de mening van een God.
Een belangrijk gat dat gevuld wordt, wordt hierboven al beschreven.quote:Welk gat wordt er gevuld door religie?
De Joodse religie is natuurlijk geevolueerd ... daarnaast is het uitstekend voorbeeld van het definieren van datgene wat goed is of fout.quote:Religie is aan hetzelfde proces onderhevig. De Joodse religie had bijvoorbeeld steniging als straf op werken op Sabbath staan. Echt vooruitstrevend vind ik dat niet.
Welk doel ... ?quote:Op donderdag 24 augustus 2006 07:39 schreef Alicey het volgende:
De meeste atheisten die ik ken hebben toch wel een doel in het leven, en sommigen zelfs een bijzonder hoge vorm van moraal. Ik houd me echter aanbevolen voor voorbeelden van wat je bedoelt.
Hij prijst zichzelf rijk vanwege zijn slimheid en kijkt spottend naar degene die zijn blijven steken en zich vastklampen aan de mythe, zoals hij dat zelf zal zeggen. Je hebt geen bewijs hoervoor zeg je? Wel in dat geval raad ik deze thread nog eens te lezen en het gedrag van sommige atheisten gade te slaan.quote:Een atheist gelooft niet dat god bestaat, en wordt er dus ook niet warm of koud van, laat staan blij.
Ik ben het wel met je eens ... blijkbaar zijn er maar weinig aanhangers hier op Fok!.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 08:33 schreef Oud_student het volgende:
Het Stoicisme klassificeert zich als een van de beste levenshoudingen:
Het stoicisme komt over als een rationele pessimistische levenshouding, maar voor mensen die niet geloven en een rationele instelling hebben, is het een logische keuze zowel in praktische als theoretische zin. Beoefening van de askèsis en de filosofie zijn hierbij essentieel.
Persoonlijk vind ik die redenering echt te kort door de bocht.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 16:42 schreef prolsd het volgende:
Ik ben van mening dat wij zulke metafysische vraagstukken niet kunnen kennen door de materiele aard van het universum waar wij in bestaan. Daarom ben ik ook voor agnosticisme gegaan. Wetenschappelijk gezien kan ik niet zeggen dat god wel bestaat, maar dat zelfde argument kan ik gebruiken om te zeggen dat ik ook niet weet dat hij niet bestaat.
Wetenschappelijk gezien is dit de enige conclusie waarop ik kan komen, wij kunnen iets immaterieels/metafysisch niet bewijzen of ontkrachten door de beperkingen die wij hebben in dit systeem.
Zo.
Religie is niet overbodig geworden ... het is juist niet genoeg op de voorgrond. Al ben ik met je eens dat sommige religies overbodig zijn geworden omdat ze voorbij gestreefd zijn. Maar gaat je verhaal niet spaak omdat er geen één groep is. We hebben landen en in elk land wordt goed en fout anders omschreven. Hier wordt softdrugs gedoogd in andere landen landt je achter de tralies. Wederom het bewijs dat de atheisten geen framework neer hebben kunnen leggen als serieus alternatief. In wezen zou een theocratie een goed middel zijn om het verschil zo klein mogelijk te maken.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 09:46 schreef onemangang het volgende:
Een religie kon vroeger, in maatschappijen zonder rechtstaat, nuttig zijn: bij gebrek aan politie dreigen met de hel kon een middel zijn om agressie te temmen. Nu we een rechtsstat hebben is religie op dat vlak overbodig geworden, op het gebied van rechtspraak kan religie zelfs tot irrationele onrechtvaardigheid leiden. Denk aan het vervolgen van homosexuelen of andersgelovigen.
Ik kan geen enkele moraal in dit bovenstaande voorbeeld vinden ... het resultaat van atheisme op zijn best. Er is immers geen goed of fout ... iedereen kan zichzelf doden wat het is immers niet goed of fout. Tevens wil ik je er op wijzen dat deze moraal maar weinig volgers kent. Ook niet gelovigen hebben moeite met dit geweldig model. Het is dan ook kortzichtig te denken dat dit het goede model is ... er is immers geen goed of fout.quote:Vandaar dat we hier nu een homohuwelijk hebben en euthanasie mogelijk is. Het is kortzichtig te denken dat 'moraal' = christelijk.
quote:Nee, moraal is universeel en natuurlijk gedrag. In iedere cultuur is men overwegend lief voor elkaar.
Ik hecht meer waarde aan het NT dan aan het OT. De essentie van het Christendom is liefde voor elkaar: zoek geen wraak, iemand die kwaad is zonder rede is schuldig, als iemand je slaat ... , als iemand iets van je steelt geef hem dan ..., als iemand je dwingt een kilometer te lopen - loop er twee. Zo kan ik nog wel even doorgaan.quote:In het Oude testament staan zelfs regels opgesteld hoe je je dochter moet verkopen als slaaf en wat voor 'rechten' zij zal hebben (Ex 21:7) Zelfs Jezus had geen problemen dat slaven zo nu en dan een flink pak slaag kregen (Lucas 12:47). En wat 'liefde voor je medemens betreft: lees die bijbel eens in de juiste context, er wordt herhaaldelijk en expliciet gesteld alleen liefde aan de medemens uit je eigen groep te geven en de andere groepen te vermijden of te bestrijden.
De laatste zijn een achterhaald concept en is niet veel beter dan de mythologie van onze voorvaderen.quote:Dat is wat de monothisistische godsdiensten anders maakt dan boeddhisme of hindoesme.
Het leven zo zinvol mogelijk besteden. Net als alle andere mensen.quote:
Met doel bedoel je zeker zoiets als: "als je levensdoel niet 'god dienen' is wat is je leven dan nog waard"?quote:
Atheisme is niet een docterine met regels. Je zult dus veel verschillende atheisten hebben allemaal een andere persoonlijkheid (christenen kunnen elkaar juist beter vinden in politieke standpunten) die allemaal op een andere manier naar gelovigen kijken. Vooral op plekken waar gelovigen non-argumenten gebruiken (bijvoorbeeld op FOK!) en soms zelfs trachten de wetenschap te kapen om te doen alsof deze het geloof ondersteunt zal je vaak (terecht) boze atheisten vinden die je op je plek wijzen aangezien -echte- gelovigen realiseren dat hun geloof niets met wetenschap te maken heeft maar er buiten werkt in een alternatieve realiteit.quote:Hij prijst zichzelf rijk vanwege zijn slimheid en kijkt spottend naar degene die zijn blijven steken en zich vastklampen aan de mythe, zoals hij dat zelf zal zeggen. Je hebt geen bewijs hoervoor zeg je? Wel in dat geval raad ik deze thread nog eens te lezen en het gedrag van sommige atheisten gade te slaan.
Naast dat het atheisme niet in staat is om regels samen te stellen (geloof me ze hebben het geprobeerd), is dit niet het grote probleem van atheisme? Als er geen regels zijn betekenen begrippen als goed of fout niets.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 19:24 schreef SpecialK het volgende:
Atheisme is niet een docterine met regels.
Ben je atheist? Het antwoord luidt waarschijnlijk ja ... besef dat het bovenstaande een omschrijving bevat van goed en fout. Maar wat geeft waarde aan jouw omschrijving van dit concept, en wat geeft je het recht om mijn omschrijving als minder te zien? Er zijn immers geen regels die wij samen als het ware ondertekend hebben.quote:Dan heb ik nog niet eens gesproken over de arrogantie en dogmatische manier waarop gelovigen ook vaak het debat in stormen. Ook op dit forum. Ook jouw vingerwijzende postje is daar weer een voorbeeld van.
Probeer aub de nuance er in te houden en weg te blijven bij de simplistische oneliners. Dat komt iedereen ten goede.![]()
Ik denk dat een misvatting van je is atheisme kan geen definitie geven ... het Christendom wel. Alles is immers volgens jouw zowel goed en kwaad. Is een verkrachting goed of fout ... of beide - het is immers een middel om voort te planten. Markies de Sade werd opgesloten ...quote:Op donderdag 24 augustus 2006 19:26 schreef Twpk het volgende:
Er bestaat geen vaste defenitie van goed en kwaad. Religie kan die dus ook niet geven, laat staan bij helpen. Alles wat we doen is zowel goed en kwaad. Geef je je kind een mooi kadeau met de kerst? Daar hadden ook mensen van kunnen eten.
Als je er goed over nadenkt is elke handeling die een mens of dier uitvoert, een egoistische. Je doet alles voor jezelf. Zelfs het steunen van een goed doel is egoisme, je doet het voor een deel om je beter te voelen.
Wat een walgelijke instellingquote:Op woensdag 23 augustus 2006 23:53 schreef -Angelus- het volgende:
[..]
Als het iets is wat we zelf verzinnen wat houdt ons tegen om het overboord te gooien? Goed en fout immers iets wat we verzinnen, een standpunt dat elke atheist vrijwel onderstreept. Maar als ik bijvoorbeeld een verkrachting als het grootste goed zie, als atheist ben je dan in een moeilijke positie om mijn te vertellen dat dergelijk gedrag 'fout' is. Marquis de Sade begint opeens goed te klinken.
Daarom is religie een benodigdheid ... atheisme is immers fundamenteel gebrekkig.
[..]
Donder toch op.quote:
Ik denk dat een misvatting van je is atheisme kan geen definitie geven ... het Christendom wel. Alles is immers volgens jouw zowel goed en kwaad. Is een verkrachting goed of fout ... of beide - het is immers een middel om voort te planten. Markies de Sade werd opgesloten ...
Onzin, het christendom kan dat ook niet. Het kan wel, net zoals mensen die niet geloven, per gebeurtenis (soms) aangeven of het goed of fout is. Maar het is arrogant om te zeggen dat jij of je geloof kan beoordelen of iets goed of fout is. Neem nou het conflict tussen Israel en de Palestijnen. Ik durf niet te zeggen dat 1 van bijde goed of fout is. Ze hebben beide zo hun argumenten. Als het geloof denkt dat ze dat wel kan vind ik is dat arrogant, het is niet mogelijk om daar een goed oordeel over te vormen.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 19:56 schreef -Angelus- het volgende:
[..]
Ik denk dat een misvatting van je is atheisme kan geen definitie geven ... het Christendom wel. Alles is immers volgens jouw zowel goed en kwaad. Is een verkrachting goed of fout ... of beide - het is immers een middel om voort te planten. Markies de Sade werd opgesloten ...
Is iedere persoon op deze wereld opgevoed door jouw ouders?quote:[b]Op donderdag 24 augustus 2006 20:01
Ik heb het namelijk in me zitten dat ik geen mens moedwillig kwaad zal doen, ook ben ik goed opgevoed door m'n ouders.
Het in de mens om te overleven niet om samen te werken ... het samenwerken is niet het uitgangspunt - overleven (zelfbehoud) is het uitgangspunt.quote:Moraal bestaat ook in het dierenrijk, het zit in de mens om samen te werken en elkaar te beschermen.
Hoewel ik denk dat je enigzins overdrijft, het NT is het fundament van het Christendom.quote:Kijk maar eens wat de Bijbel voorschrijft als acceptabel of zelfs verplicht: het houden van slaven, het slaan van slaven (zolang ze maar niet zwaar gewond raken), het onderdrukken van de vrouw, het vermoorden van homoseksuelen, het vermoorden van ongehoorzame kinderen.
Bewijst dit verhaal niet de noodzakelijkheid van het Christendom? De hel is een machtig instrument om mensen in lijn te houden ... jij als atheist kan er maar weinig tegenover zetten.quote:Alweer: het enige dat jou tegenhoudt om te verkrachten is de angst voor de hel? Geen boek hoefde mij te vertellen dat verkrachten fout is (pikant detail: in de Bijbel wordt ook verkracht en niet afgekeurd).
Dus als atheist zeg je de mening van de meerderheid maakt iets goed of fout?quote:Voor mij voelt het namelijk als fout aan, hetzelfde geld voor de rest van de maatschappij. En als de rest dat ook vindt, dan wordt dat de norm en wordt verkrachting gezien als fout.
Totaal irrelevant het gaat immers om mijn framework van goed en fout ... tevens kan ik aandragen dat het in het voordeel werkt van de natuur.quote:En het is niet alleen een gevoel, je kan zeggen dat verkrachting fout is omdat het een slachtoffer emotioneel en fysiek schaadt.
Waarom is dat een probleem? We doen gewoon wat er in de wet staat en leven ons leven voor de rest binnen deze wet. Moraliteit is niet iets wat per se door een religie doorgegeven moet worden. Moraliteit veranderd constant en krijg je (als het goed is) gewoon in je opvoeding mee. Daarnaast is de staat er altijd nog om je te straffen als je iets buitenwettelijks doet.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 19:52 schreef -Angelus- het volgende:
[..]
Naast dat het atheisme niet in staat is om regels samen te stellen (geloof me ze hebben het geprobeerd), is dit niet het grote probleem van atheisme? Als er geen regels zijn betekenen begrippen als goed of fout niets.
Ja ik ben een atheist en ik heb nog nooit in mijn leven iets gestolen, iemand verkracht of iemand vermoord. Hoe KAN dat??? komt waarschijnlijk omdat ik opgevoed ben met gggrrristelijke normen en waarden ofzo? Guess again.quote:[..]
Ben je atheist? Het antwoord luidt waarschijnlijk ja
Eh... ik heb het recht om andere mensen hun meningen af toe doen als ondergeschikt aan die van mij. Of mag dat niet? Ten eerste bestaat er zoiets als vrijheid van meningsuiting daarnaast mag een ieder denken wat diegene wilt.quote:... besef dat het bovenstaande een omschrijving bevat van goed en fout. Maar wat geeft waarde aan jouw omschrijving van dit concept, en wat geeft je het recht om mijn omschrijving als minder te zien? Er zijn immers geen regels die wij samen als het ware ondertekend hebben.
Nogmaals, De Gouden (Gulden) Regel. Ga alsjeblieft wat van de wereld zien en overkom je bekrompenheid.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 19:52 schreef -Angelus- het volgende:
[..]
Naast dat het atheisme niet in staat is om regels samen te stellen (geloof me ze hebben het geprobeerd), is dit niet het grote probleem van atheisme? Als er geen regels zijn betekenen begrippen als goed of fout niets.
Is dat relevant? Ik heb nog steeds geen religie nodig gehad voor een goede moraal.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 20:42 schreef -Angelus- het volgende:
[..]
Is iedere persoon op deze wereld opgevoed door jouw ouders?
Wat tot stand komt door samen te werken en in het algemeen sociaal te zijn. De mens is een sociaal dier, geen solitaire jager.quote:[..]
Het in de mens om te overleven niet om samen te werken ... het samenwerken is niet het uitgangspunt - overleven (zelfbehoud) is het uitgangspunt.
[..]
Niks overdreven. Homo's moeten doodgemaakt worden en hetzelfde voor rebellieuze kinderen, slavernij mag. En dat het NT alleen relevant is, is natuurlijk onzin (en ook het NT is niet onschuldig), ook het oude testament is het woord van God. Of noem je God een leugenaar? (ik geloof dat de straf daarop de hel is?)quote:Hoewel ik denk dat je enigzins overdrijft, het NT is het fundament van het Christendom.
[..]
Alweer: jij hebt de hel nodig om jezelf op het goede pad te houden?quote:Bewijst dit verhaal niet de noodzakelijkheid van het Christendom? De hel is een machtig instrument om mensen in lijn te houden ... jij als atheist kan er maar weinig tegenover zetten.
[..]
Nee, de mening van de meerderheid bepaalt hoe iets in het algemeen gezien wordt (goed en kwaad is niet absoluut zoals Christenen het voordoen, je kan alleen iets zien als fout of goed).quote:Dus als atheist zeg je de mening van de meerderheid maakt iets goed of fout?
[..]
Hey knuffelmoslimpje van me... heb je vandaag de zon al naar het eind van de wereld gevolgd om hem onder te zien gaan in een modderpoel zoals de koran beschrijft?quote:
quote:Op donderdag 24 augustus 2006 21:07 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Hey knuffelmoslimpje van me...
Heb jij je al verdiept in Zoel-qarnayn en Tafsir?quote:heb je vandaag de zon al naar het eind van de wereld gevolgd om hem onder te zien gaan in een modderpoel zoals de koran beschrijft?![]()
Wow. Geweldig filmpje van een nijlpaard die een impala redt van een krokodil.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 20:16 schreef Twpk het volgende:Dit kom ik net tegen:
http://www.rasheed-b.com/?p=311
Wat zou die hippo gedacht hebben? (en ga nou niet zeggen dat die hippo er niet bij nadacht, geen verheven gepraat)
quote:
Heb jij je ooit wel eens verdiept in YARA-MA-YHA-WHO of Manannan Maclir?quote:Op donderdag 24 augustus 2006 21:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
![]()
[..]
Heb jij je al verdiept in Zoel-qarnayn en Tafsir?![]()
Je beantwoord mijn vraag niet, jammer, het is dus wel relevant voor het stukje dat je opbrengt.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 21:21 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Heb jij je ooit wel eens verdiept in YARA-MA-YHA-WHO of Manannan Maclir?![]()
In plaats dat je dus hier iets gaat typen waar je waarschijnlijk op een apologistische manier gaat uitleggen dat de absurditeiten in de koran eigenlijk heel anders bedoeld zijn geef je me alleen maar 2 namen van dingen die ik waarschijnlijk te veel onzin ga vinden. Dus... ik geef jou ook 2 namen van dingen die onzin zijn.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 21:22 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je beantwoord mijn vraag niet, jammer, het is dus wel relevant voor het stukje dat je opbrengt.
Maar goed gezien je niet antwoord zal ik het ook niet doen.
Gelieve eerst tafsir te pakken wil je de koran begrijpen.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 21:24 schreef SpecialK het volgende:
[..]
In plaats dat je dus hier iets gaat typen waar je waarschijnlijk op een apologistische manier gaat uitleggen dat de absurditeiten in de koran eigenlijk heel anders bedoeld zijn geef je me alleen maar 2 namen van dingen die ik waarschijnlijk te veel onzin ga vinden. Dus... ik geef jou ook 2 namen van dingen die onzin zijn.
Voor wat hoort wat.![]()
Haha waarom zou ik de koran willen begrijpen precies? Meeste moslims begrijpen de koran nog niet eens.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 21:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Gelieve eerst tafsir te pakken wil je de koran begrijpen.
Je haalt een passage uit de koran en interpreteert het alsof koran zegt dat zon in een modderpoel onder gaat, terwijl de eerste generatie moslims dat al verworpen.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 21:27 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Haha waarom zou ik de koran willen begrijpen precies? Meeste moslims begrijpen de koran nog niet eens.
Waarom zou ik er een apart boek bij moeten pakken. De koran is toch al het perfecte boek? Ik kan ook allemaal boekjes gaan maken over de harrypotter boeken om maar de absurditeiten recht te schrijven.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 21:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je haalt een passage uit de koran en interpreteert het alsof koran zegt dat zon in een modderpoel onder gaat, terwijl de eerste generatie moslims dat al verworpen.
Dus als je tafsir al bij had gepakt had je al begrepen dat die interpretatie van te koran al onjuist is verklaard.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |