abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 23 augustus 2006 @ 17:36:48 #51
86063 prolsd
Time and tide wait for no man.
pi_41099886
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 17:35 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Het maakt niet uit wat het voor jou betekend. Volgens de bijbel werkt het zo:

[afbeelding]
Ik ben agnost, dus in welk opzicht dit met mij te maken heeft weet ik niet.
Grappig plaatje trouwens.

En spock: Mijn enige punt is dat Atheisme ook een vorm van geloof is, omdat je niet kan bewijzen dat het zo is. Het zit in hetzelfde straatje als theisme.
Na vrh brda vrba mrda.
  woensdag 23 augustus 2006 @ 17:39:33 #52
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_41099961
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 17:36 schreef -Angelus- het volgende:

[..]

Geeft de wetenschap een zedenleer, het antwoord zal nee moeten zijn ... iets waar een religie wel in slaagt. De wetenschap als een equivalent van religie is belachelijk.
Klopt. Ik claim ook niet dat wetenschap de taak van het geloof moet overnemen. Maar die relie fundie waar ik op reageer gaat er wel vanuit dat wetenschappers de leer van de islam moeten gebruiken.

Overgens ben ik van mening dat mensen ook zelf moraliteit kunnen ontwikkelen als samenleving. Daar heb je jezus en de 10 geboden niet voor nodig.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_41099979
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 17:32 schreef prolsd het volgende:
Mr. Spock: Niet helemaal. Je duidt de tekortkomingen aan, maar je trekt een scheve conclusie. Stel dat zou dan zo zijn, dan zou god nog altijd op persoonlijke daden/gedachten kunnen oordelen. In dat aspect zou een atheist uit het westen naar de hemel kunnen gaan en een islam volger daarvandaan naar de hel, simpelweg vanwege hun daden.

Ik zei het in een eerdere post: Mensen zeggen heel veel, maar de manier waarop mensen hun leven leiden betekent voor mij veel meer. Of god nu bestaat of niet.
Voor jou misschien, dat heet wishful thinking. Maar voor God niet. Als jij je - al is het op je sterfbed - niet bekeerd dan ga je naar de hel.

Een moordenaar die op zijn sterfbed spijt betuigt gaat naar de hemel, maar een atheist die iedere dag mensen helpt, echter niet in God geloofd (hem dus "afzweert") gaat naar de hel.

Dat is nu net het kromme. Ik ben het met je eens dat je puur op je daden beoordeeld zou moeten worden, maar dat is helaas nu net niet het geval in religie.
ships are safe in the harbor, but that is not what ships are meant for
  woensdag 23 augustus 2006 @ 17:41:23 #54
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_41100018
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 17:36 schreef prolsd het volgende:

[..]

En spock: Mijn enige punt is dat Atheisme ook een vorm van geloof is, omdat je niet kan bewijzen dat het zo is. Het zit in hetzelfde straatje als theisme.
Atheisme is een geloof??? Is kaal een haarkleur?

Eff serieus. Ik denk dat je refereerd naar "Sterk atheisme".
Atheisme bestaat uit 2 stromingen:

Sterk Atheisme:
Ik geloof dat god niet bestaat

Zwak Atheisme:
Ik geloof niet dat god bestaat

Zie je het verschil?
Overgens is het gebruik van logica om een onlogisch wezen als niet bestaand te zien meer gelegitimeerd dan het gebruik van fantasie om zomaar iets randoms te verzinnen.
pi_41100048
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 17:18 schreef Mr.Spock het volgende:

[..]

Ook al onzin (je zit er vol mee vandaag)

In de eerste 5 bladzijden van de Q'ran wordt duidelijk uit de doeken gedaan dat het overgewaardeerde sprookjesboek als het woord van Allah himself moet worden beschouwd, en dat er slechts één interpretatie mogelijk is, namelijk: letterlijk
Moslims die em niet letterlijk nemen zijn slechte moslims, afgeweken van de werkelijke leer.

Wat ik net quotte staat er letterlijk! Als jij daar anders over denkt ben je - volgens je eigen heilige boek - een slecht moslim! (afgeweken althans)
Als ik even ertussen mag komen met een vers uit de Koran:

[7] Hij is het, Die u het Boek heeft nedergezonden; er zijn verzen in, die onoverdrachtelijk zijn, zij vormen de grondslag van het Boek, en er zijn andere (verzen), die zinnebeeldig zijn. Maar degenen in wier hart dwaling is, volgen die, welke zinnebeeldig (bedoeld) zijn en zoeken tweedracht en de verkeerde uitleg....[3:7]

Niet alles is letterlijk bedoeld als uitleg, er zijn ook symbolische verzen.
Een Moslim gelooft echter wel dat de Koran letter voor letter het directe woord van God is.
X
  woensdag 23 augustus 2006 @ 17:44:42 #56
86063 prolsd
pi_41100125
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 17:41 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Atheisme is een geloof??? Is kaal een haarkleur?

Eff serieus. Ik denk dat je refereerd naar "Sterk atheisme".
Atheisme bestaat uit 2 stromingen:

Sterk Atheisme:
Ik geloof dat god niet bestaat

Zwak Atheisme:
Ik geloof niet dat god bestaat

Zie je het verschil?
Overgens is het gebruik van logica om een onlogisch wezen als niet bestaand te zien meer gelegitimeerd dan het gebruik van fantasie om zomaar iets randoms te verzinnen.
Het verschil is irrelevant. Het gaat er om dat er uitspraken gedaan worden over dingen die je per definitie niet kan weten. En meer en minder gelegimiteerd? Onzin is onzin, of je nou door wetenschappelijk hard je best te doen op een conclusie komt die niet klopt of door iets uit je aars te trekken, maakt niet uit. Als de conlcusies per definitie niet te toetsen zijn, betekent het niets in de wetenschap.

En spock: Dat is inderdaad het kromme, maar dat maakt mij geen reet uit. Als ik in de hel brand omdat ik me niet bekeer, dan brand ik maar in de hel. Waar het mij om gaat is dat ik prima heb geleefd, en geen slecht mens ben. Dat heeft ook niets te maken met God, maar met een geweten. Denk dat we het er overigens in grote lijnen mee eens zijn.
Na vrh brda vrba mrda.
pi_41100150
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 17:36 schreef prolsd het volgende:

[..]

de A staat voor 'anti.

Tegengesteld tot wat veel mensen denken is atheisme géén godsdienst!

Definitie van atheisme: Het Atheïsme is de afwezigheid van geloof in een of meerdere goden, of in een nauwere betekenis, het niet aannemen van het bestaan van god(en).
quote:
Het moderne atheïsme is een denken dat ontstond toen na de Middeleeuwen het denken omtrent natuur, mens en maatschappij zich los had gemaakt van het religieus denken. In het atheïstische denken wordt er van uitgegaan dat de resultaten van de maatschappijwetenschappen voldoende hebben aangetoond dat er geen kracht bestaat buiten de mens die invloed heeft op de ontwikkeling van het maatschappelijk leven en dat de resultaten van de natuurwetenschappen voldoende hebben aangetoond dat dit zich langs een geleidelijk evoluerende weg voltrekt.

Het is een filosofische stroming die ervan uitgaat dat de fundamentele uitgangspunten niet gerelateerd zijn aan of berusten op de aanname van het bestaan van goden en/of openbaring. Het atheïsme beperkt zich tot het feitelijke waarneembare.

Het begrip werd oorspronkelijk als negatieve benaming gebruikt voor mensen die een niet-officiële godsdienst beleden. Zo werden de christenen in de eerste eeuw door de Romeinen atheïsten genoemd.

Tegenwoordig noemt men atheïsten mensen die het waarschijnlijk achten dat goden of hogere wezens als geesten, duivels of engelen niet bestaan. Een term van de laatste tijd is het Ietsisme. Dit zijn mensen die niet geloven in een god maar wel dat er 'iets of meer is' tussen hemel en aard.
'
pi_41100176
Ik geloof zeker niet in "GOD"

Ik geloof wel dat er meer is.

(Als ik later dood ben wordt ik een sterretje)
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
  woensdag 23 augustus 2006 @ 17:49:29 #59
86063 prolsd
pi_41100252
Hier verschil ik wel fundamenteel van mening puur door de aard waarin de wetenschap functioneert. Ik heb het al vaker gezegd: Als er uitspraken gedaan worden buiten het kader waarin wij ze kunnen toetsen -- voor of tegen -- betekent het niets in de wetenschap. Daarom is het onderwerp ook ongrijpbaar voor de wetenschap.

Mijn punt moet je ook los proberen te zien van de geloven die er zijn. Ik zeg dit helemaal niet met die geloven in mijn achterhoofd, want die zijn compleet irrelevant voor het punt dat ik probeer te maken.
Na vrh brda vrba mrda.
  woensdag 23 augustus 2006 @ 17:49:52 #60
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_41100267
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 17:44 schreef prolsd het volgende:

[..]

Het verschil is irrelevant. Het gaat er om dat er uitspraken gedaan worden over dingen die je per definitie niet kan weten.
...
Je leest dus niet wat er staat. Spijtig dat je niet de moeite doet om de nuance te lezen. Maargoed. Agnosten voelen zich altijd al een beetje verheven in een discussie. Zo verheven dat ze niet de moeite doen om echt te lezen wat iemand zegt. Jammer.
pi_41100272
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 17:42 schreef Alulu het volgende:

[..]

Als ik even ertussen mag komen met een vers uit de Koran:

[7] Hij is het, Die u het Boek heeft nedergezonden; er zijn verzen in, die onoverdrachtelijk zijn, zij vormen de grondslag van het Boek, en er zijn andere (verzen), die zinnebeeldig zijn. Maar degenen[b] in wier hart dwaling is, volgen die, welke zinnebeeldig (bedoeld) zijn
en zoeken tweedracht en de verkeerde uitleg....[3:7][/b]

Niet alles is letterlijk bedoeld als uitleg, er zijn ook symbolische verzen.
Een Moslim gelooft echter wel dat de Koran letter voor letter het directe woord van God is.
Ja, juist, exact dat zeg ik: Jij hebt dus last van dwaling!

Jij volgt niet de echte weg, maar dwaalt daarvan af. (zoals je boven zelf ook aanduidt) Leer lezen!

Nochthans bedankt voor het vakkundig onderuit halen van je eigen stelling, ik had het zelf niet beter kunnen doen!
pi_41100330
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 17:46 schreef Vlindur het volgende:
Ik geloof zeker niet in "GOD"

Ik geloof wel dat er meer is.

(Als ik later dood ben wordt ik een sterretje)
Jij behoort dus tot het letsisme (variant op atheisme)
quote:
Ietsisme
Ga naar: navigatie, zoek
Het ietsisme is een algemene term voor uiteenlopende overtuigingen waarbij mensen "aannemen" dat er "iets" is tussen hemel en aarde, zonder concreet een welbepaalde religie aan te hangen.

Zowel onder theologen als bij atheïsten roept het ietsisme weerstand op, maar uit een opiniepeiling van dagblad Trouw uit oktober 2004 bleek dat 40% van de Nederlanders tot de ietsisten kunnen worden gerekend.

Men veronderstelt dat het ietsisme eerst in de katholieke wereld postgevat heeft bij gelovigen die de geloofwaardigheid van een aantal katholieke dogma's in twijfel gingen trekken.

De term kreeg in Nederland bekendheid nadat hij genoemd werd door columnist Ronald Plasterk in een column voor het televisieprogramma Buitenhof. Maar mogelijk bestond de term al eerder. Plasterk noemde ietsisme aanvankelijk een "religieus armzalig en irritant tijdsverschijnsel", maar kwam hier later op terug.

In tegenstelling tot het klassieke agnosticisme, dat eerder negatief staat tegenover religieuze overtuigingen (niet geloven wat men niet kan weten), blijft het ietsisme daar eerder positief tegenover staan (er is veel meer dan we kunnen weten). Het is een vorm van religieuze vrijzinnigheid of religieuze onkerkelijkheid. De invulling daarvan kan variëren van een christelijk godsbeeld van een "kracht" die buiten de wereld staat tot een boeddhistisch wereldbeeld met "krachten" die in de wereld bestaan. Het is ook mogelijk de keuze tussen beide open te laten.

Het woord ietsisme is opgenomen in de 14e editie van de Dikke Van Dale, die in oktober 2005 is uitgegeven.
  woensdag 23 augustus 2006 @ 17:52:35 #63
86063 prolsd
pi_41100339
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 17:49 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Je leest dus niet wat er staat. Spijtig dat je niet de moeite doet om de nuance te lezen. Maargoed. Agnosten voelen zich altijd al een beetje verheven in een discussie. Zo verheven dat ze niet de moeite doen om echt te lezen wat iemand zegt. Jammer.
Ik vind het spijtig dat de discussie zo loopt, ik heb de nuance wel degelijk gelezen en begrepen. Mijn punt was echter dat die nuance niets betekent, om redenen die ik je ook al verteld heb. Jij kan er voor kiezen om het niet met mij eens te zijn, dat is dikke prima. Dan kunnen we toch even goede vrienden blijven?

Wat ik spijtig vind is dat ik me zogenaamd verheven zou voelen, terwijl ik juist de discussie op een objectieve manier probeer te benaderen. Jammer, inderdaad.
Na vrh brda vrba mrda.
pi_41100422
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 17:36 schreef Mr.Spock het volgende:

Helaas is er als je eenmaal het (atheistische) licht gezien hebt, meestal geen weg meer terug, ik ben niet meer om te keren: God bestaat NIET! - Hee, ik ben nog niet neergemaaid door bliksemschichten?
Helaas voor jouw is het Atheïsme maar een schamele troost als je er over nadenkt. Daarom denk ik dat jij bent blijven steken toen je besloot atheist te zijn. In wezen kijk je schaterlachend naar de Christen die volgens jouw is blijven steken ... terwijl je zelf niet echt beter af bent en nog steeds geen vraag beantwoord is.
  woensdag 23 augustus 2006 @ 17:56:26 #65
86063 prolsd
pi_41100455
Angelus: Is het zo moeilijk om andermans meningen te respecteren?
Na vrh brda vrba mrda.
pi_41100459
Haha. Een agnost bescshuldigen van niet objectief te zijn.
pi_41100480
hm, Vreselijke benaming.

Maar het klopt aan de ene kant wel en aan de andere kant niet.

Ik ben niet zoekend.
het zal allemaal wel. Ik kom er wel achter als ik dood ben niet?

(Quote)
In tegenstelling tot het klassieke agnosticisme, dat eerder negatief staat tegenover religieuze overtuigingen (niet geloven wat men niet kan weten), blijft het ietsisme daar eerder positief tegenover staan (er is veel meer dan we kunnen weten). Het is een vorm van religieuze vrijzinnigheid of religieuze onkerkelijkheid.
(/Quote)

op dit gebeid ben ik het eens met de 'anderen'.
Wat je niet tastbaar kan maken is er niet. punt.
de hemel kun je zien, god kun je niet zien, de 'hel' kun je ook niet zien.

Ik vind het dus allemaal maar vaga verhalen.
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_41100504
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 17:56 schreef prolsd het volgende:

Angelus: Is het zo moeilijk om andermans meningen te respecteren?
Dit is een discussie tussen de atheïst en de protestant christen, de agnostic zal het antwoord nooit weten. Dus de vraag is ook al niet echt van belang of de opmerking die geplaatst wordt.
  woensdag 23 augustus 2006 @ 17:59:53 #69
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_41100569
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 17:52 schreef prolsd het volgende:

[..]

Ik vind het spijtig dat de discussie zo loopt, ik heb de nuance wel degelijk gelezen en begrepen. Mijn punt was echter dat die nuance niets betekent, om redenen die ik je ook al verteld heb. Jij kan er voor kiezen om het niet met mij eens te zijn, dat is dikke prima. Dan kunnen we toch even goede vrienden blijven?

Wat ik spijtig vind is dat ik me zogenaamd verheven zou voelen, terwijl ik juist de discussie op een objectieve manier probeer te benaderen. Jammer, inderdaad.
Wat jij zegt: "We kunnen het helemaal niet weten dus wat doen we nog voor moeite."
Nou dan zijn we uitgepraat he? Je negeert totaal de legitimiteit van het zeggen van: "ik heb nog nooit iets bovennatuurlijks geobserveerd dus dan is het vrij logisch om te extrapoleren dat zo'n entiteit als in de bijbel wordt beschreven een fantasieverhaaltje is". Agnosten kunnen alleen maar argumenten winnen met het aloude: "dat kan je toch nie weten...". Sta jij ook agnostisch tegenover het bestaan van een paarse onzichtbare kabouter die op mijn schouder leeft? Even eerlijk nu graag.
pi_41100642
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 17:55 schreef -Angelus- het volgende:

[..]

Helaas voor jouw is het Atheïsme maar een schamele troost als je er over nadenkt. Daarom denk ik dat jij bent blijven steken toen je besloot atheist te zijn. In wezen kijk je schaterlachend naar de Christen die volgens jouw is blijven steken ... terwijl je zelf niet echt beter af bent en nog steeds geen vraag beantwoord is.
Niet helemaal: het Atheisme is juist een bevrijding, ik weet nu dat ik niet op anderen hoef te rekenen. Ontnuchterend is het wel ja.

Ik kijk overigens niet "schaterlachend" naar andersdenkenden, atheisten zijn zo'n beetje de enigen die andersdenkenden in hun waarde laten (kan ik niet van jou zeggen)

Dat ik niet beter af ben betwijfel ik. Jij bent naar mijn mening hetzelfde af, alleen dénk jij dat het voor jou anders afloopt (hemelverhaal). Je zou nog wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen wat dat betreft.

En welke vraag is er voor mij precies nou niet beantwoord volgens jou?
pi_41100717
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 17:57 schreef Vlindur het volgende:

Maar het klopt aan de ene kant wel en aan de andere kant niet.
Ik ben niet zoekend.
het zal allemaal wel. Ik kom er wel achter als ik dood ben niet?
Kijk dit is nu voorbeeld wat het uitlachen en het afzweren van religie te weeg brengt ...toch ergens de hoop koesteren dat het leven een doel heeft. Tja, terwijl je diep van binnen geloven dat er eigenlijk geen doel is van het leven in dit universum. Vertwijfeld blijven we achter ... sommige mensen blijven daarom maar hopen ...
  woensdag 23 augustus 2006 @ 18:06:26 #72
86063 prolsd
pi_41100748
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 17:59 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Wat jij zegt: "We kunnen het helemaal niet weten dus wat doen we nog voor moeite."
Nou dan zijn we uitgepraat he? Je negeert totaal de legitimiteit van het zeggen van: "ik heb nog nooit iets bovennatuurlijks geobserveerd dus dan is het vrij logisch om te extrapoleren dat zo'n entiteit als in de bijbel wordt beschreven een fantasieverhaaltje is". Agnosten kunnen alleen maar argumenten winnen met het aloude: "dat kan je toch nie weten...". Sta jij ook agnostisch tegenover het bestaan van een paarse onzichtbare kabouter die op mijn schouder leeft? Even eerlijk nu graag.
Eerlijk antwoord: Ja. Ik ga geen uitspraken doen die buiten mijn wetenschappelijke referenties te onderbouwen zijn. Ik kan wel zeggen: Waarschijnlijk niet. Maar dat betekent niets. Absolute uitspraken hierover kan je simpelweg niet maken.

Vind het overigens eenbeetje simplistisch om te zeggen dat agnosten het aloude "Dat ken je toch nie weten" gebruiken. Ik gebruik dat niet zonder reden, derhalve verschuil ik me ook nergens achter. Ik heb volstrekt helder gemaakt hoe ik er over denk en waarom.
Na vrh brda vrba mrda.
pi_41100835
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 18:05 schreef -Angelus- het volgende:

[..]

Kijk dit is nu voorbeeld wat het uitlachen en het afzweren van religie te weeg brengt ...toch ergens de hoop koesteren dat het leven een doel heeft. Tja, terwijl je diep van binnen gelooft dat er eigenlijk geen doel is van het leven in dit universum. Vertwijfeld blijven we achter ... sommige mensen blijven daarom maar hopen ...
Angelus, vindt jij het nou ook niet vreemd dat in de 7 miljoen jaar dat er mensen op deze aarde zijn, er slechts in de ruwweg laatste tweeduizend jaar pas een "God" uitgevonden wordt?

Waarom heeft Hij eerst 6.998.000 jaar naar plankton zitten kijken voor hij dacht: "Hee, ik zal die mensen eens een richting geven!"

Of geloof jij niet in evolutie, en denk je dat de aarde 5000 jaar oud is en Dinosaurussen nooit bestaan hebben?

Ik wacht overigens nog steeds op een antwoord op dezmijn laatste vraag.
pi_41100893
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 18:02 schreef Mr.Spock het volgende:

Niet helemaal: het Atheisme is juist een bevrijding, ik weet nu dat ik niet op anderen hoef te rekenen. Ontnuchterend is het wel ja.

Ik kijk overigens niet "schaterlachend" naar andersdenkenden, atheisten zijn zo'n beetje de enigen die andersdenkenden in hun waarde laten (kan ik niet van jou zeggen)

Dat ik niet beter af ben betwijfel ik. Jij bent naar mijn mening hetzelfde af, alleen dénk jij dat het voor jou anders afloopt (hemelverhaal). Je zou nog wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen wat dat betreft.

Dat het atheisme een bevrijding is, is net zo'n sprookje als wat jij de Bijbel beschuldigd van te zijn. Het enigste wat je in wezen geconstanteerd hebt is dat er geen god is. Maar dat er geen god is geeft geen antwoord op de belangrijkste vragen in het leven: wat is goed en wat is fout, wat onze plaats in het universum en de cosmos, ... Zo zijn er talloze vragen waar je antwoord op schuldig zal moeten blijven of ...? Het atheisme is blij zijn om niets in andere woorden. Atheisme beschouw ik dan ook als een kinderlijke manier van bevrijd zijn ... ik heb meer respect voor iemand die het Stoïcisme aanhangt. Ben trouwens benieuwd wie die persoon is.
pi_41100909
@ Angelus: Deze vraag is nog onbeantwoord, doe ff tussendoor a.u.b. - ik zit er op te wachten.
quote:
  woensdag 23 augustus 2006 @ 18:12:12 #76
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_41100912
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 18:06 schreef prolsd het volgende:

[..]

Eerlijk antwoord: Ja. Ik ga geen uitspraken doen die buiten mijn wetenschappelijke referenties te onderbouwen zijn. Ik kan wel zeggen: Waarschijnlijk niet. Maar dat betekent niets.

Vind het overigens eenbeetje simplistisch om te zeggen dat agnosten het aloude "Dat ken je toch nie weten" gebruiken. Ik gebruik dat niet zonder reden, derhalve verschuil ik me ook nergens achter. Ik heb volstrekt helder gemaakt hoe ik er over denk en waarom.
De paarse onzichtbare kabouter is je erg dankbaar dat je hem niet zomaar wilt negeren en om je te belonen bied hij jou een kopie van zijn bijbel aan. Overgens, nu jij z'n bijbel bezit ben je gedwongen zijn levensstijl en docterines over te nemen anders wordt je na je dood eeuwig verbannen naar het brandende veld van de 1000 boze regenbogen. Oh en dat de bijbel zelf ook onzichtbaar is is geen excuus... als echte gelover wordt het boek vanzelf wel zichbaar. Veel succes!
  woensdag 23 augustus 2006 @ 18:16:03 #77
86063 prolsd
pi_41101014
Kerel, jij bent vreemd.

Thanks for a good laugh.
Na vrh brda vrba mrda.
pi_41101030
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 18:11 schreef -Angelus- het volgende:

[..]

Dat het atheisme een bevrijding is, is net zo'n sprookje als wat jij de Bijbel beschuldigd van te zijn. Het enigste wat je in wezen geconstanteerd hebt is dat er geen god is. Maar dat er geen god is geeft geen antwoord op de belangrijkste vragen in het leven: wat is goed en wat is fout, wat onze plaats in het universum en de cosmos, ... Zo zijn er talloze vragen waar je antwoord op schuldig zal moeten blijven of ...? Het atheisme is blij zijn om niets in andere woorden. Atheisme beschouw ik dan ook als een kinderlijke manier van bevrijd zijn ... ik heb meer respect voor iemand die het Stoïcisme aanhangt. Ben trouwens benieuwd wie die persoon is.
Dat soort vragen worden door de wetenschap (pas op: onderbouwd) uitgelegd. Ik raad je aan het boek "A Brief History Of Time" eens te lezen.

Het vraagt een behoorlijke dosis kennis van Fysica en wiskunde, en heeft de bijwerking mensen van hun geloof af te doen stappen. Geschreven door wat op dit moment de meest intelligente mens op aarde schijnt te zijn: Stephen Hawking.
pi_41101233
Daarnaast: Het atheisme gaat op een wetenschappelijke en beredenerende manier deze vragen te lijf.
Een theist - zoals jij - denkt zijn antwoorden over te nemen uit eenboekje dat 2000 jaar geleden door iemand geschreven is.

Als je ouders je op je achtiende hadden geprobeert dit soort onzin wijs te maken had je ze uitgelachen. maar omdat het met de paplepel ingegoten is (en je WIL dat het zo is) ga je er maar van uit.

“I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours.”
pi_41101318
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 18:11 schreef -Angelus- het volgende:
Dat het atheisme een bevrijding is, is net zo'n sprookje als wat jij de Bijbel beschuldigd van te zijn.
Heb je hier dan ervaring mee?
quote:
Het enigste wat je in wezen geconstanteerd hebt is dat er geen god is. Maar dat er geen god is geeft geen antwoord op de belangrijkste vragen in het leven: wat is goed en wat is fout, wat onze plaats in het universum en de cosmos, ...
Kijk eens naar schapen in de wei. Maken die voortdurend ruzie onderling? Nee. Waarom niet? Omdat die net als wij weten wat goed is en fout is: doe een ander geen kwaad en je doet goed. Ga niet claimen dat godsgeloof tot een beter begrip van goed en kwaad zou leiden want ik kan je bedelven onder de geschiedenisboeken die het tegendeel bewijzen. Sterker nog, ik kan naar aanleiding van bijbelquotes als Numeri 15-32/36 aantonen dat de moraal die door dezelfde God als die van Jezus wordt gepredikt lager is dan die van die schapen in de wei.
En wat onze plaats in het universum is? Nou, vergelijk eens de grootte van het universum met ons pietlullig kleine planeetje en daar heb je je antwoord. In ieder geval leidt een dergelijk besef, dat je eigenlijk helemaal niets voorstelt, tot een realistischere visie op de wereld dan dat je 'uitverkoren' bent.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  woensdag 23 augustus 2006 @ 18:28:47 #81
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_41101367
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 18:16 schreef prolsd het volgende:
Kerel, jij bent vreemd.

Thanks for a good laugh.
My pleasure

Mijn punt is daarmede juist dat je als agnost dus elke realiteit die iemand met z'n zieke geest (en laten we toegeven ik heb soms best een zieke geest) kan verzinnen moet accepteren als iets wat wel eens waar zou kunnen zijn. En dat is iets wat mij stoort aan het agnostisme. De acceptatie van het absurde.

Terwijl in de praktijk een agnost waarschijnlijk net als alle andere mensen naar een rechtzaak op tv kan kijken waarin de verdachte zegt: "ik heb dat meisje niet verkracht en vermoord, tijdens die daad is mijn geest overgenomen door YARA-MA-YHA-WHO de australische vampier god die direct na de daad weer uit mijn lichaam treede". Dan kijk je daarnaar en roep je gewoon naar de tv zoiets als: "ach flikker toch op loser... de cel in met jou... sicko". Maar als agnost ben je eigenlijk gedwongen deze werkelijkheid als goed bestaande mogelijkheid aan te nemen.

Dat's een beetje mijn probleem met agnostisme.
pi_41101374
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 18:09 schreef Mr.Spock het volgende:

Angelus, vindt jij het nou ook niet vreemd dat in de 7 miljoen jaar dat er mensen op deze aarde zijn, er slechts in de ruwweg laatste tweeduizend jaar pas een "God" uitgevonden wordt?
Daarvoor hadden we de spiritualiteit het vereeren van de wind, de hemel en alles wat van belang was. Het aanbidden van de geesten etc. kan nog steeds terug gevonden in religies zoals het boeddhisme, hindoeïsme, etc. Daarmee zeg ik indirect het zijn achtergebleven religies die hetzelfde aanbidden wat onze voorvaderen deden. Zal wel iets te maken hebben met hun schrift.

Daaraan zijn de religies gebasseerd op de joodse "mythe" suprieur, het moge duidelijk zijn dat de "mythe" ongeëvenaard is en omarmd wordt door mensen. De grootste religies (in aantal mensen) zijn allen gebouwd op deze "mythe". Kortom het is een prachtige kunststukje waar een groot deel van de mensen zich in kunnen vinden, mede omdat het de mensen aanspreekt.
quote:
Waarom heeft Hij eerst 6.998.000 jaar naar plankton zitten kijken voor hij dacht: "Hee, ik zal die mensen eens een richting geven!"
Of geloof jij niet in evolutie, en denk je dat de aarde 5000 jaar oud is en Dinosaurussen nooit bestaan hebben?
Het verhaal van de schepping is in wezen irrelevant voor een outsider als jij. Maar goed om mee te gaan, ja - ik geloof in de evolutie. Maar wat ik direct daarna zeg is dat dit niet toornt aan de morale gezag van de Bijbel. De Bijbel is hierin suprieur aan alles wat elke andere filosofie of godsdienst kan bieden. In andere woorden, ik persoonlijk zie het verhaal tot Ch.12 als volgt. Sommige componenten van dit verhaal zijn niet waar en sommige zijn overdreven. Waarbij het overdreven component het verhaal van de zondvloed is. Maar waar de auteurs J en E wel voor het eerste in staat zijn een historisch maar overdreven verhaal te produceren.

Boek Genesis dus, he ... was vergeten om dit er bij te melden.

[ Bericht 2% gewijzigd door -Angelus- op 23-08-2006 18:38:03 ]
pi_41101410
Of om het anders te zeggen:
quote:
"Faith is believing something you know ain’t true."

.. Mark Twain ..
  woensdag 23 augustus 2006 @ 18:32:18 #84
86063 prolsd
pi_41101454
Kijk, daarin vergis je je dus! Een agnost benadert het wetenschappelijk, en dat zegt dus niet dat hij absurde beweringen accepteert -- dat zegt dat dat hij geen uitspraken doet over wat hij niet kan weten. Ik kijk inderdaad op dezelfde manier als jij naar een rechtzaak, probeer ook redelijk wetenschappelijk te redeneren.

In een rechtzaak worden mensen veroordeeld als het bewezen is dat ze schuldig zijn. Als diegene claimt dat een of andere vampiergod het heeft gedaan en daarna uit hem is getreden, zal hij dat nog altijd moeten bewijzen. Als hij dat niet bewijst, en er is bewijs dat hij de fysieke daad heeft verricht. Nouja, guess the conclusion .

We verschillen niet zo veel.
Na vrh brda vrba mrda.
pi_41101463
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 18:29 schreef -Angelus- het volgende:
Daaraan zijn de religies gebasseerd op de joodse "mythe" suprieur
De meest gesproken taal op de aarde is Chinees. Is chinees daarom de beste taal? Taal en geloof zijn op dezelfde wijze verspreid, dus de vergelijking is evident.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_41101476
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 18:27 schreef onemangang het volgende:

Kijk eens naar schapen in de wei. Maken die voortdurend ruzie onderling? Nee. Waarom niet? Omdat die net als wij weten wat goed is en fout is: doe een ander geen kwaad en je doet goed.
Sommige insekten eten elkaar op naar sex ... moeten wij dit ook doen? Kortom goed en fout is niet van nature bij ons aanwezig. Het wordt aangeleerd ... er is geen middel beter om dit aan te leren dat de Bijbel. Waarin compasie, liefde voor de medemens centrale themas zijn. Het is als ware de godsdienst van de arme en degene die onder aan de ladder staat.
pi_41101516
Lijstje atheisten: Lees en wees onder de indruk:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_atheists
pi_41101537
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 18:23 schreef Mr.Spock het volgende:

Daarnaast: Het atheisme gaat op een wetenschappelijke en beredenerende manier deze vragen te lijf.
De wetenschap kan geen antwoord geven op deze vragen. Zelfs Einstein besefte dat ...
pi_41101586
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 18:32 schreef -Angelus- het volgende:

[..]

Sommige insekten eten elkaar op naar sex ... moeten wij dit ook doen? Kortom goed en fout is niet van nature bij ons aanwezig. Het wordt aangeleerd ... er is geen middel beter om dit aan te leren dat de Bijbel. Waarin compasie, liefde voor de medemens centrale themas zijn. Het is als ware de godsdienst van de arme en degene die onder aan de ladder staat.
Dat is grote kwats, dus rijken zijn niet christelijk / gelovig?

Onder de Romeinen was het juist de godsdienst van de elite.
pi_41101623
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 18:34 schreef -Angelus- het volgende:

[..]

De wetenschap kan geen antwoord geven op deze vragen. Zelfs Einstein besefte dat ...
Einstein was een atheist vriend!
quote:
Albert Einstein [1879-1955] German born American threoretical physicist

From a correspondence between Ensign Guy H. Raner and Albert Einstein in 1945 and 1949. Einstein responds to the accusation that he was converted by a Jesuit priest: "I have never talked to a Jesuit prest in my life. I am astonished by the audacity to tell such lies about me. From the viewpoint of a Jesuit priest I am, of course, and have always been an atheist." "I have repeatedly said that in my opinion the idea of a personal God is a childlike one.You may call me an agnostic, but I do not share the crusading spirit of the professional atheist whose fervor is mostly due to a painful act of liberation from religious indoctrination received in youth." Freethought Today, November 2004

"It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it." From a letter Einstein wrote in English, dated 24 March 1954. It is included in Albert Einstein: The

From a letter Einstein wrote in English, dated 24 March 1954. It is included in Albert Einstein: The Human Side, edited by Helen Dukas and Banesh Hoffman, published by Princeton University Press. Albert Einstein, Out of My Later Years (New York: Philosophical Library, 1950), p. 27.

"During the youthful period of mankind's spiritual evolution, human fantasy created gods in man's own image who, by the operations of their will were supposed to determine, or at any rate influence, the phenomenal world... The idea of God in the religions taught at present is a sublimation of that old conception of the gods. Its anthropomorphic character is shown, for instance, by the fact that men appeal to the Divine Being in prayers and plead for the fulfillment of their wishes... In their struggle for the ethical good, teachers of religion must have the stature to give up the doctrine of a personal God, that is, give up that source of fear and hope which in the past placed such vase power in the hands of priests." Albert Einstein, reported in Science, Philosophy and Religion: A Symposium, edited by L. Bryson and

"Thus I came...to a deep religiosity, which, however, reached an abrupt end at the age of 12. Through the reading of popular scientific books I soon reached a conviction that much in the stories of the Bible could not be true....Suspicion against every kind of authority grew out of this experience...an attitude which has never left me." The Quotable Einstein

"A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by fear of punishment and hope of reward after death."
pi_41101642
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 18:38 schreef Mr.Spock het volgende:

[..]

[..]
Overigens geeft de Bijbel er ook geen atwoord op.
pi_41101699
quote:
Mijn punt is daarmede juist dat je als agnost dus elke realiteit die iemand met z'n zieke geest (en laten we toegeven ik heb soms best een zieke geest) kan verzinnen moet accepteren als iets wat wel eens waar zou kunnen zijn. En dat is iets wat mij stoort aan het agnostisme. De acceptatie van het absurde.

Terwijl in de praktijk een agnost waarschijnlijk net als alle andere mensen naar een rechtzaak op tv kan kijken waarin de verdachte zegt: "ik heb dat meisje niet verkracht en vermoord, tijdens die daad is mijn geest overgenomen door YARA-MA-YHA-WHO de australische vampier god die direct na de daad weer uit mijn lichaam treede". Dan kijk je daarnaar en roep je gewoon naar de tv zoiets als: "ach flikker toch op loser... de cel in met jou... sicko". Maar als agnost ben je eigenlijk gedwongen deze werkelijkheid als goed bestaande mogelijkheid aan te nemen.

Dat's een beetje mijn probleem met agnostisme.
Dat is kort door de bocht. Een agnost kan net zo goed (zwak) atheïst zijn. Daarbij kan je voorbeeld met het moeten accepteren van absurde dingen (als je niet weet of God bestaat, dan kun je ook niet weten of onzichtbare kaboutertjes bestaan) ook omdraaien: Het bestaan van onzichtbare kaboutertjes is voor de agnost even waarschijnlijk als het bestaan van God (niet waarschijnlijk dus voor alle duidelijkheid). En als je zo kijkt, dan ben je behalve agnost ook (zwak) atheïst (aangezien je niet in een van de vele goden gelooft). Het een sluit het ander niet uit.
pi_41101800
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 18:38 schreef Mr.Spock het volgende:

Einstein was een atheist, ja, maar hij was al iets verder dan jouw en is niet blijven steken zoals jij - zoals jij dat eerder zo spottend zei van de Christen. Hij accepteerde dat de wetenschap niet overal een antwoord op kan geven: waaronder wat is goed en wat is fout. Maar ook wat buiten ons universum valt ... dit zou beteken dat er chaos is buiten dit universum. Vandaar dat er weer een aantal slimme mensen zijn gekomen met het multiverse ze moesten er toch wat van maken. Om de chaos te verklaren en zo rust te vinden ... het jammere is dat dit nog niet verklaard wat de reden is dat er een multiverse aanwezig is.
  woensdag 23 augustus 2006 @ 18:45:18 #94
86063 prolsd
pi_41101855
Angelus ik geef je een tip: Begeef je niet op terrein waar je door de mand valt. Da's niet goed voor je .
Na vrh brda vrba mrda.
  woensdag 23 augustus 2006 @ 18:47:29 #95
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_41101932
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 18:32 schreef prolsd het volgende:
Kijk, daarin vergis je je dus! Een agnost benadert het wetenschappelijk, en dat zegt dus niet dat hij absurde beweringen accepteert -- dat zegt dat dat hij geen uitspraken doet over wat hij niet kan weten. Ik kijk inderdaad op dezelfde manier als jij naar een rechtzaak, probeer ook redelijk wetenschappelijk te redeneren.
Wetenschap sluit het bestaan van niet bewezen (en bovendien onlogische) mechanismen en entiteiten uit. Je moet maar bewijzen dat iets bestaat, tot die tijd is iets een theorie die misschien wel komisch klinkt maar de officiele wetenschappelijke status van zo'n entiteit is dan "Niet bestaand". Anders zouden wetenschappelijke archieven volgepropt zitten met beschrijvingen van gnomen en eenhoorns en spaghettimonsters etc... Wetenschap sluit god uit als een niet logisch en boven niet bestaand bewezen wezen.
quote:
In een rechtzaak worden mensen veroordeeld als het bewezen is dat ze schuldig zijn. Als diegene claimt dat een of andere vampiergod het heeft gedaan en daarna uit hem is getreden, zal hij dat nog altijd moeten bewijzen.
Als hij dat niet bewijst, en er is bewijs dat hij de fysieke daad heeft verricht. Nouja, guess the conclusion .

We verschillen niet zo veel.
Nee de verschillen tussen agnosten aan de atheistische kant van het spectrum (want er zijn ook spirituele stromingen binnen het agnostisme te vinden) en de zwakke atheisten is vaak ook maar subtiel maar toch is er een scherpe lijn te trekken. Mijn motto is... Bewijs maar eerst dat iets bestaat en kom niet aanzetten met een wezen dat allemachtig is (kan god een steen maken die zo zwaar is dat ie em zelf niet kan tillen?).
  woensdag 23 augustus 2006 @ 18:51:43 #96
86063 prolsd
pi_41102096
Ik snap wel wat je bedoelt; en die lijn is inderdaad scherp te trekken. Ben in ieder geval blij dat we er fatsoenlijk over hebben kunnen discussieren, want het begon een kant uit te slaan die ons niet waardig was.

Hoe dan ook, ik moet nu weg. Ik kom wel weer kijken.
Na vrh brda vrba mrda.
pi_41102102
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 18:36 schreef Mr.Spock het volgende:

Dat is grote kwats, dus rijken zijn niet christelijk / gelovig?
Onder de Romeinen was het juist de godsdienst van de elite.
Volgens mijn vergeet je wat er aan vooraf is gegaan. "Render to caesar what is caesars, and unto God the things that are God’s." Constantijn de Grote is de eerste die het langzaam maar zeker in een staatsreligie veranderde. Nietzsche beargumenteerde dat het Christendom het belang van de "superman" in de weg stondt ... een slimme deceptie van de arme om macht over de sterke te hebben.
pi_41102180
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 18:45 schreef prolsd het volgende:
Angelus ik geef je een tip: Begeef je niet op terrein waar je door de mand valt. Da's niet goed voor je .
Dat geeft niet ... als je denkt dat ik fout zit ben je me welkom om te verbeteren. Welke filosofie claimt dat je moet beseffen dat je maar weinig weet.
pi_41102535
Dit is meer een opsomtopic, en dat is niet helemaal de bedoeling van WFL..

In Bewijs dat god niet bestaat (Deel 2) kan er denk ik ook wel inhoudelijk over de vraag gediscussieerd worden of God bestaat.

Deze gaat dus dicht..
  woensdag 23 augustus 2006 @ 22:04:25 #100
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_41108922
TT en OP aangepast en weer open.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')