Dat is utieraard het meest achterlijke wat je kan doen, daar is iedereen het over eens.quote:Op maandag 21 augustus 2006 12:44 schreef Yi-Long het volgende:
Maar goed, er wordt te laag gestraft in nederland, daar is iedereen het over eens. Als straks iemand mijn dochterje of zoontje iets flikt, dan volgt er ook geen aangifte, maar gaat papa zelf op pad voor gerechtigheid.
Dat vind jij,heb jij eigen kinderen dan piep je wel anders.quote:Op maandag 21 augustus 2006 13:11 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat is utieraard het meest achterlijke wat je kan doen, daar is iedereen het over eens.
Eigenrechter spelen is iets voor in barbaarse landen.
Wat is er eigenlijk barbaarser? Voor eigen rechter spelen, of een strafrecht hebben dat ZO bezopen is dat mensen de neiging krijgen om voor eigen rechter te gaan spelen?quote:Op maandag 21 augustus 2006 13:11 schreef du_ke het volgende:
Dat is utieraard het meest achterlijke wat je kan doen, daar is iedereen het over eens.
Eigenrechter spelen is iets voor in barbaarse landen.
Precies. En belachelijk dat ie nu dus die vermindering krijgt. Als iemand nu van plan is iemand te vermoorden, dan kan die persoon maar het beste gewoon het lijk goed verstoppen zodat je later, ALS je gevangene bent, je nog even lekker kunt afdingen op je gevangenis straf door dan pas de lokatie van dat lijkt te vertellen. Dus des te meer leed je bewust aanricht (moord met voorbedachte rade, en de beslissing om de nabestaanden lange tijd in onzekerheid te laten zitten), des te gemakkelijker kom je er van af, als je het goed uitspeelt.quote:Op maandag 21 augustus 2006 13:41 schreef PeRi het volgende:
Van mij mag ie nóg langer zitten vanwege het feit dat ie is blijven ontkennen.
Ben je het er wel mee eens dat justitie met strengere straffen moet komen dan?quote:Op maandag 21 augustus 2006 13:40 schreef du_ke het volgende:
Ik denk dat het strafrecht wat we hier hebben nog de minste van de kwaden is zo'n beetje. Natuurlijk heeft het (grote) nadelen maar dat heeft elk systeem.
Voor eigen rechter gaan spelen is mij echter een aantal stappen te ver. Straks gaan jullie nog pleiten voor bloedwraak en volksgerichten.
Precies DAT vind ik hieraan zo verbijsterend, inderdaad: de precedentwerking die hiervan uitgaat. Dat nog *afgezien* van het feit dat het hele systeem van strafvermindering sowieso op de helling moet.quote:Op maandag 21 augustus 2006 13:52 schreef Yi-Long het volgende:
En belachelijk dat ie nu dus die vermindering krijgt. Als iemand nu van plan is iemand te vermoorden, dan kan die persoon maar het beste gewoon het lijk goed verstoppen zodat je later, ALS je gevangene bent, je nog even lekker kunt afdingen op je gevangenis straf door dan pas de lokatie van dat lijkt te vertellen. Dus des te meer leed je bewust aanricht (moord met voorbedachte rade, en de beslissing om de nabestaanden lange tijd in onzekerheid te laten zitten), des te gemakkelijker kom je er van af, als je het goed uitspeelt.
Het erge is juist: stel dat een terrorist hier 5000 mensen opblaast of vergast o.i.d. ... Als-ie dan gepakt wordt, staat er meteen een legertje advocaten klaar, plus een hele groep psychopatenlogen in het PBC, en nog een stel krakers die het allemaal maar zielig vinden, en niemand die zo'n terrorist gewoon helemaal z'n verdiende loon geeft! Welnee, een mooie gevangenis, TV er bij, knutseluurtje, etc.!quote:Op maandag 21 augustus 2006 13:56 schreef Iamonlythemessenger het volgende:
3 Terroristen (van die gasten die 5000 mensen in 1 keer de dood in jagen)
Die mensen doen gewoon hun werk ,zorgen ervoor dat betreffende persoon een eerlijk proces krijgt zoals het in ieder beschaafd land zou moetenquote:Op maandag 21 augustus 2006 14:53 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het erge is juist: stel dat een terrorist hier 5000 mensen opblaast of vergast o.i.d. ... Als-ie dan gepakt wordt, staat er meteen een legertje advocaten klaar
Je bedoelt die mensen die ervoor zorgen dat zo'n persoon wellicht TBS krijgt? Wel eens aan gedacht dat TBS meestal pas ingaat na de duur van de gevangenisstraf en ervoor kan zorgen dat iemand alsnog de rst van z'n leven achter slot en grendel zit?quote:plus een hele groep psychopatenlogen in het PBC
Je bedoelt isoleercel, 24 uur licht aan in de cel en 24 uur per dag cameratoezicht?quote:Welnee, een mooie gevangenis, TV er bij, knutseluurtje, etc.!
In Nederland bestaat er toch echt zoiets als levenslang wat juist de laatste 10 jaar erg vaak is opgelegd.quote:Nederland heeft simpelweg geen straffen voor dergelijke dingen
Psies.quote:Op maandag 21 augustus 2006 15:23 schreef DrMarten het volgende:
Oftewel, lul niet zo verschrikkelijk krom uit je nek.
Ik vind dat jij steed sympathieker word.quote:Op maandag 21 augustus 2006 13:28 schreef dVTB het volgende:
[..]
Wat is er eigenlijk barbaarser? Voor eigen rechter spelen, of een strafrecht hebben dat ZO bezopen is dat mensen de neiging krijgen om voor eigen rechter te gaan spelen?
Nee, natuurlijk verdient het de voorkeur om niet voor eigen rechter te spelen, maar het strafrecht in dit Nederland werkt het gewoon in de hand! Het strafrecht hoort iets te zijn waar de bevolking achter staat, omdat het op democratische wijze tot stand is gekomen.
Drie jaar strafvermindering in ruil voor een stel botten. Ik weet dat ik het wat grof zeg, maar daar komt het feitelijk op neer. Een moordenaar komt gewoon een paar jaar eerder terug in de maatschappij, door de locatie van een lijk aan te geven. Ik vind het verbijsterend. Zo'n iemand loopt over twee jaar weer vrij rond in dit land. Ik walg ervan, echt.
En toch gaan we straks allemaal weer op de gevestigde politieke partijen stemmen, dus verandert er geen ene hol.
en hoeveel harder straffen helpt zien we aan de states ?quote:Op maandag 21 augustus 2006 13:56 schreef Iamonlythemessenger het volgende:
[..]
Ben je het er wel mee eens dat justitie met strengere straffen moet komen dan?
Ikzelf zou (mits onomstotelijk bewezen) VOOR de doodstraf zijn en die zou voornamelijk gelden voor:
1 Moordenaars
2 Kindermisbruikers/moordenaars
3 Terroristen (van die gasten die 5000 mensen in 1 keer de dood in jagen)
Kort samengevat: beroof je iemand anders van het leven moet je eigen leven ook (letterlijk) ingeleverd worden.
Praat eens met "overlevenden" van jarenlang misbruik of mensen waarvan kinderen zijn vermoord.
En het lijkt wel of dat er steeds meer worden.
Hoe meer aandacht er aan wordt besteedt hoe meer mensen de "neiging" krijgen denk ik zo.
Que?quote:Op maandag 21 augustus 2006 15:26 schreef moussie het volgende:
[..]
en hoeveel harder straffen helpt zien we aan de states ?
De States is zowiezo een kut voorbeeld. daar straffen ze keihard voor de meest kleine overtredingen/misdaden. Als je een paar keer wordt gepakt met marihuana in je zak ben je echt serieus de lul. Daarnaast is gewoon die hele maatschappij ziek in hun hoofd.quote:Op maandag 21 augustus 2006 15:26 schreef moussie het volgende:
[..]
en hoeveel harder straffen helpt zien we aan de states ?
Overvolle gevangenissen en een erg hoge crime-rate zal ie wel bedoelen.quote:
helemaal mee eens, wetten zijn leuk en aardig wanneer je Actienieuws of wat voor nieuws dan ook zit te kijken..... Maar als je ergens midden in een drama zitten dan tellen de wetten niet meer. En dan moet er weggehaald worden wat er bij ons is weggehaald, klaar.quote:Op maandag 21 augustus 2006 12:44 schreef Yi-Long het volgende:
Als je dan familie bent van die vermoorde echtgenoot, dan schiet je die vent toch kapot zodra hij zijn eerste stappen buitenzet?
Is dat niet na aftrek van 3 maanden voorarrest?quote:Op maandag 21 augustus 2006 15:33 schreef CANARIS het volgende:
Het vermakelijkste aan deze zaak is wel de orspronkelijek straf.
11 jaar en .... 9 maanden.
is dat geen bruller?
Hoe komje als rechter op 9 maanden bij een moordzaak ?
Waarom niet 8 ? of 2 ?
Je moet het echt even op je tong laten smelten,. het is voor mij de caricaturiseering van ons strafstelel. Op een Moord is 11 jaar met 9 maanden mogenlijk.
Daarom heeft de overheid waar veel mensen nu zo op lopen af te geven, dan ook niet zo heel lang geleden met grote steun van alle (iig de meeste) fracties besloten om nog een strafmaat tussen 20 jaar en levenslang in te voeren, namelijk 30 jaar.quote:Op maandag 21 augustus 2006 15:34 schreef JohnDope het volgende:
En langer straffen helpt inderdaad, hoe langer je iemand opsluit hoe minder hij de samenleving kan beschadigen.
Mooi dat je dat vindt. Ik heb (landelijk) nog nooit GroenLinks gestemd; alleen één keer provinciaal, als beloning voor hun opstelling in een provinciale kwestie. GroenLinks heeft mij verder nog nooit getrokken. Ik ben ook geen geitenwollensokkentype, maar iemand met zowel 'linkse' als 'rechtse' opvattingen. Zo ben ik sociaal, maar vind ik ook dat er in dit land veel en veel te soft wordt gestraft.quote:Op maandag 21 augustus 2006 15:26 schreef CANARIS het volgende:
Ik vind dat jij steed sympathieker word.
Was jij aan het begin niet een beetje een wollensokkenknowallalternatiefgroenlinksliefmanneke?
Hoe dan ook
ben het 100% met je eens. Nu nog de doodstraf en ik meld je aan voor het staatsburgerschap van Polen GnaGna![]()
Beetje onzinnige vergelijking. De meeste die hier pro "eigen rechter spelen" zijn, willen gwoon gerechtigheid. Eerwraak is vaak om een onzinnige reden, zoals een dochter die met de verkeerde persoon (volgens de familie) een verhouding heeft enzo...quote:Op maandag 21 augustus 2006 17:11 schreef du_ke het volgende:
Maar al die mensen die hier volksgerichten voorstaan zijn ook voor zaken als eerwraak enzo?
en waarom denk je dat ik over Polen begon?quote:Op maandag 21 augustus 2006 17:05 schreef dVTB het volgende:
[..]
Mooi dat je dat vindt. Ik heb (landelijk) nog nooit GroenLinks gestemd; alleen één keer provinciaal, als beloning voor hun opstelling in een provinciale kwestie. GroenLinks heeft mij verder nog nooit getrokken. Ik ben ook geen geitenwollensokkentype, maar iemand met zowel 'linkse' als 'rechtse' opvattingen. Zo ben ik sociaal, maar vind ik ook dat er in dit land veel en veel te soft wordt gestraft.
Van de doodstraf ben ik geen tegenstander. Op bepaalde gruweldaden, zoals (massa)moorden en kinderverkrachting, mogen wat mij betreft - mits onomstotelijk bewezen - best de doodstraf staan.
Erger vind ik dat je me het staatsburgerschap van Polen toewenst. Een gevaarlijker, bekrompener land dan dat kennen we in Europa niet. Het wordt geleid door een komische tweeling, met ultra-orthodoxe opvattingen. Mensenrechten worden er geschonden, nationalisme viert er hoogtij en ze verafschuwen (terecht) het communisme, maar bedienen zich ondertussen van dezelfde methoden.
Kijk... ik ben VOOR het strenger straffen van mensen die dingen misdaan hebben, maar absoluut TEGEN het uitsluiten en bestraffen van mensen alleen omdat ze niet passen in het ideale plaatje van de ultra-rechtse katholieke kerk in Polen.
Hoezo het is toch eigen rechter spelen om eigen rechter spelen?quote:Op maandag 21 augustus 2006 17:41 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Beetje onzinnige vergelijking. De meeste die hier pro "eigen rechter spelen" zijn, willen gwoon gerechtigheid. Eerwraak is vaak om een onzinnige reden, zoals een dochter die met de verkeerde persoon (volgens de familie) een verhouding heeft enzo...
Uiteraard is dat geen goede reden om zelf maar even iemand te vermoorden of hard aan te pakken.
Je vergelijkt dus appels met peren.
Wat is dat voor een rare houding? Je weet niet wat gerechtigheid is? Het strafrecht hebben we maar gewoon verzonnen op basis van lucht?quote:Op maandag 21 augustus 2006 18:05 schreef du_ke het volgende:
[..]
Hoezo het is toch eigen rechter spelen om eigen rechter spelen?
Wie ben jij o mte bepalen wat wel en geen gerechtigheid is?
ik zou het niet weten namelijk daarom ben ik blij dat we hier aan rechters doen.
Wat is er raar aan de houding dat ik beoordelen en straffen van mensen liever aan profs overlaat?quote:Op maandag 21 augustus 2006 18:18 schreef nikk het volgende:
[..]
Wat is dat voor een rare houding? Je weet niet wat gerechtigheid is? Het strafrecht hebben we maar gewoon verzonnen op basis van lucht?
Heel simpel vriend. Het heet logisch nadenken en een normaal gevoel van normen en waarden.quote:Op maandag 21 augustus 2006 18:05 schreef du_ke het volgende:
[..]
Hoezo het is toch eigen rechter spelen om eigen rechter spelen?
Wie ben jij o mte bepalen wat wel en geen gerechtigheid is?
ik zou het niet weten namelijk daarom ben ik blij dat we hier aan rechters doen.
Erg goede opmerking. Ik ben tegen eigen rechter spelen toch vind ik dat het de straffen in Nederland veel te laag zijn. Dan komt er iemand zeggen dat levenslang erg veel is uitgedeeld, het had nog veel vaker uitgedeeld moeten worden. Volkerd van der G had ook levenslang moeten krijgen bv. We zijn bezig een klein beetje aan het veranderen maar nog niet genoeg.quote:Op maandag 21 augustus 2006 15:21 schreef haaahaha het volgende:
lol, het gevaar van eigen rechter spelen is dat iedereen hier in dit topic gedood kan worden voor redenen die voor ieder van ons niet logisch zijn. Per slot van rekening bepaald degene die jou vermoord waarom je wel of niet dood moet. Lijkt me geen goede ontwikkeling. Los van het feit of de straffen nu te hoog of te laag zijn.
Dat is een verbetering, maar het is nog niet genoeg. Het hoger straffen is begonnen maar in mijn optiek nog steeds te laag. Overigens langer straffen werkt wel zeker bij draaideurcriminenlen. Hoe langer die van de straat zijn des te minder ze doen. In singapore wordt ook lang gestraft en daar is bijna geen criminaliteit en in Nederland wel. Dus je kan Nederland ook met Singapore vergelijken ipv de States.quote:Op maandag 21 augustus 2006 15:43 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Daarom heeft de overheid waar veel mensen nu zo op lopen af te geven, dan ook niet zo heel lang geleden met grote steun van alle (iig de meeste) fracties besloten om nog een strafmaat tussen 20 jaar en levenslang in te voeren, namelijk 30 jaar.
Lol ja zie? Wat jij logisch vindt vind de ander nog niet logisch en wat de ander logisch vindt vind jij nog niet logisch, maar wat krijg je, iedereen bepaalt voor zich wat wel en niet logisch vindt, en gaat eigen rechter spelen.quote:Op maandag 21 augustus 2006 18:53 schreef Yi-Long het volgende:
Bij eerwraak heb je bijvoorbeeld dat een meisje vermoordt wordt door haar familie omdat ze verkering heeft met een blanke gozer ofzo. Met een beetje logisch nadenken kun je vaststellen dat dat absoluut niet gerechtvaardigt is. Dus die familie die dan eigen rechter speelde zit absoluut verkeerd.
Dus vandaar, 2 verschillende dingen.
Oh ja. En dan word jij door dat zelfde strafrechtsysteem veroordeeld (met eenderde aftrek) wat dan de familie van de door jouw vermnoorde weer te weinig vindt, die dus jou vermoorden als je uit de bak komt, waardoor zij in de bak terechtkomen voor (volgens jouw familie) te korte tijd, zodat zij die persoon weer vermoorden... ad infinitum, ad absurdum.quote:Op maandag 21 augustus 2006 13:26 schreef Iamonlythemessenger het volgende:
[..]
Dat vind jij,heb jij eigen kinderen dan piep je wel anders.
Als er iets mocht gebeuren met mijn kleine dochter,en ik zou weten waar de smeerlap zat was zijn laatste uur geslagen.
En in dit land moet je eigen rechter spelen ,want het hele rechtssysteem klopt hier voor geen meter.
En dan ga ik wel zitten maar er is wel gerechtigheid geschied "Oog om oog"
Je moet er niet aan denken dat zo'n klereleijer je 4 jaar later op straat staat aan te grinneken.
quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 08:14 schreef Gebleekte het volgende:
Als zo'n gek mijn dochter zou hebben vermoord zou ik 'm staan opwachten bij de gevangenispoort, en 'm dan maar zelf aan hoogste boom opknopen.
quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 08:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Oh ja. En dan word jij door dat zelfde strafrechtsysteem veroordeeld (met eenderde aftrek) wat dan de familie van de door jouw vermnoorde weer te weinig vindt, die dus jou vermoorden als je uit de bak komt, waardoor zij in de bak terechtkomen voor (volgens jouw familie) te korte tijd, zodat zij die persoon weer vermoorden... ad infinitum, ad absurdum.
Laat maar komen. Ik zou serieus depressief worden met de gedachte dat de persoon die m'n dochter vermoord zou hebben na een paar jaar weer door m'n straat loopt.quote:
Stel iemand schiet jou neer omdat jij je auto verkeerd hebt gepakeerd, zou je met dat in je achterhoofd nog steeds de moordenaar van je dochter om zeep willen helpen?quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 08:27 schreef Gebleekte het volgende:
Laat maar komen. Ik zou serieus depressief worden met de gedachte dat de persoon die m'n dochter vermoord zou hebben na een paar jaar weer door m'n straat loopt.
En er zijn ook nog mensen die natuurlijk niet op deze manier nadenken, maar die genoegen nemen met het rechssysteem, zoals jij, die dan niet weer voor de wraak gaan. En misschien zijn er zelfs nabestaanden van de moordenaar die het zouden begrijpen.
Dat vind je zusje gewoon lekker, maar dat vertelt zij jou niet.quote:Op maandag 21 augustus 2006 18:53 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Heel simpel vriend. Het heet logisch nadenken en een normaal gevoel van normen en waarden.
Wordt je zusje door 5 gasten ff anaal gegangbanged (tegen haar wil), en de rechter geeft die gasten hoogstens 1-2 jaar jaar jeugddetentie, dan is er geen gerechtigheidheid geschiedt, en kun je verwachten dat het vol eigen rechter wil gaan spelen. In dat soort gevallen zou je zelfs wensen dat de dochter van die rechter hetzelfde lot ondergaat, zodat die rechter misschien dan pas begrijpt hoe ongeklooflijk zwaar zo'n misdrijf is.
Bij eerwraak heb je bijvoorbeeld dat een meisje vermoordt wordt door haar familie omdat ze verkering heeft met een blanke gozer ofzo. Met een beetje logisch nadenken kun je vaststellen dat dat absoluut niet gerechtvaardigt is. Dus die familie die dan eigen rechter speelde zit absoluut verkeerd.
Dus vandaar, 2 verschillende dingen.
Zucht... lees nou eens goed. Iedereen hoeft in Nederland maar 2/3 van de straf uit te zitten, dat is gewoonterecht geworden in Nederland. Bij deze persoon heeft men juist gedreigd dat hij de volledige straf uit moest zitten als ie niet zou zeggen waar het lijk lag. Het is dus niet zo dat ie eerder vrij komt omdat ie dat zegt, maar dat ie langer had moeten zitten als ie het niet had gezegd.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 08:14 schreef Gebleekte het volgende:
Gadverdamme wat een kutrechsysteem hebben we hier toch![]()
1/3e strafvermindering omdat tie heeft laten zien waar hij z'n slachtoffer heeft begraven, dat is toch te gek voor woorden!?!?!![]()
KWats, hoe groter de gek/ zwaarder de crimineel, hoe beter zn advocaat is.quote:Op maandag 21 augustus 2006 15:23 schreef DrMarten het volgende:
Die mensen doen gewoon hun werk ,zorgen ervoor dat betreffende persoon een eerlijk proces krijgt zoals het in ieder beschaafd land zou moeten
Het is natuurlijk ook een absurde situatie en daarom is het van belang dat een rechtssysteem voldoende draagvlak heeft onder de bevolking. Als oipgelegde sancties absoluut niet als rechtvaardig worden ervaren, wordt de kans groter dat mensen ook daadwerkelijk het recht in eigen hand gaan nemen.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 08:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Oh ja. En dan word jij door dat zelfde strafrechtsysteem veroordeeld (met eenderde aftrek) wat dan de familie van de door jouw vermnoorde weer te weinig vindt, die dus jou vermoorden als je uit de bak komt, waardoor zij in de bak terechtkomen voor (volgens jouw familie) te korte tijd, zodat zij die persoon weer vermoorden... ad infinitum, ad absurdum.
Euuh, dat is juist het rechtssysteem. De aanklager moet z'n werk gewoon goed doen, dan kun je nog zoveel topadvocaten inhuren, het helpt je niks. Als de aanklager z'n zaken niet op orde heeft, dan heb je het gedonder. Dat heeft verder niks te maken met het rechtssysteem.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 10:46 schreef Napalm het volgende:
[..]
KWats, hoe groter de gek/ zwaarder de crimineel, hoe beter zn advocaat is.
Is dat rechtvaardig? Holleerder neemt een Moskowitch+team en Jan met de pet moet genoegen nemen met 5 uurtjes Truus "vorige week begonnen" Oud-student..
Het rechtssyteem klopt voor geen meter.
Omdat rechtvaardigheid niet iets is waar alleen 'de profs' zich mee mogen bezighouden.quote:Op maandag 21 augustus 2006 18:49 schreef du_ke het volgende:
[..]
Wat is er raar aan de houding dat ik beoordelen en straffen van mensen liever aan profs overlaat?
En niet aan Jan met z'n honkbalknuppel van om de hoek..
Alleen in een samenleving waar de moord op een pedofiele kindermoordenaar hetzelfde word gezien als dat van zijn slachtoffer.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 08:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dus als ik je op straat tegen kom en van mening ben dat je bek niet rechtvaardig is mag ik die verbouwenquote:Op dinsdag 22 augustus 2006 18:08 schreef nikk het volgende:
[..]
Omdat rechtvaardigheid niet iets is waar alleen 'de profs' zich mee mogen bezighouden.
Zo moeilijk is het niet? Ieder mens heeft een rechtvaardigheidsgevoel en zal daarnaar reageren. Zodra de staat het monopolie op geweld en straffen toepast op een manier dat de bevolking (de mens) het kan accepteren is er geen probleem. Zodra mensen het gevoel hebben dat rechtvaardigheid niet meer aanwezig is in het systeem zal men er zelf voor proberen te zorgen. M.a.w. eigenrichting.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 18:28 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dus als ik je op straat tegen kom en van mening ben dat je bek niet rechtvaardig is mag ik die verbouwen.
Ofwel leg eens wat beter uit aub?
Ja, dus ieder voor zich mag bepalen wat wel en niet door de beugel kan. Dat jij zo'n fijn rechtvaardigheidsgevoel hebt wil niet zeggen dat mijn buurman die ook heeft; getuige de vele misdaden die dagelijks ter afschuw van de 'maatschappji' plaatsvinden, noem maar incest, moord, brandstichting etc etc. Dus je krijgt dan de situatie dat jouw buurman die van mening is dat jouw hond teveel herrie maakt je hondje gaat omleggen. En dat vind jij dus helemaal prima.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 18:33 schreef nikk het volgende:
[..]
Zo moeilijk is het niet? Ieder mens heeft een rechtvaardigheidsgevoel en zal daarnaar reageren. Zodra de staat het monopolie op geweld en straffen toepast op een manier dat de bevolking (de mens) het kan accepteren is er geen probleem. Zodra mensen het gevoel hebben dat rechtvaardigheid niet meer aanwezig is in het systeem zal men er zelf voor proberen te zorgen. M.a.w. eigenrichting.
Nee, eigenrichting is buitengewoon negatief. En het is niet zo zeer toegeven aan de drang of onderbuikgevoelens maar ervoor zorgen dat mensen vertrouwen krijgen in de rechtspraak. Zoals ik al zei, een gevoel voor rechtvaardigheid zit in iedereen ingebakken. Dat is niet iets dat door staten van bovenaf bepaald word.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 18:36 schreef du_ke het volgende:
En die eigenrichting zie jij als een positief iets? Daar zit voor mij het punt. Dat mensen eventueel de drang hebben om voor eigen rechter te spelen kan ik begrijpen maar als ze toegeven aan die drang zijn naar mijn idee even erg als de oorspronkelijke dader.
Dan heb je me helemaal verkeerd begrepen.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 18:36 schreef haaahaha het volgende:
[..]
Ja, dus ieder voor zich mag bepalen wat wel en niet door de beugel kan. Dat jij zo'n fijn rechtvaardigheidsgevoel hebt wil niet zeggen dat mijn buurman die ook heeft; getuige de vele misdaden die dagelijks ter afschuw van de 'maatschappji' plaatsvinden, noem maar incest, moord, brandstichting etc etc. Dus je krijgt dan de situatie dat jouw buurman die van mening is dat jouw hond teveel herrie maakt je hondje gaat omleggen. En dat vind jij dus helemaal prima.
De mate acceptatie komt voort uit kennis, of beter gebrek aan. Je ziet het al aan dit topic, mensen die geen reet weten waar ze het over hebben hebben de grootste bek, zonder dat ze weten waar ze het over hebben. Als dat het rechtssysteem moet leiden dan is het einde zoek.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 18:42 schreef nikk het volgende:
[..]
Dan heb je me helemaal verkeerd begrepen.
Alleen als dat maatschappelijk aanvaard word. Zolang dat niet het geval is zal het niet als rechtvaardig worden beschouwd. Je zou eigenlijk kunnen stellen dat rechtvaardigheid min of meer gelijkstaat aan de maatschappelijke gedachte daarover. Niet het individu dus. Sterker nog, dat systeem bestaat eigenlijk al in onze democratie. Het probleem is alleen dat we de status quo in de rechtsspraak bijna heilig hebben verklaard. Gelukkig zijn de strafmaten onlangs nog verhoogd, nu alleen in de praktijk nog uitvoeren.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 18:42 schreef du_ke het volgende:
Als daarna ter genoegdoening die buurman weer in elkaar geslagen/gedood mag worden wel waarschijnlijk.
Het zijn allebei mensen.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 18:10 schreef nikk het volgende:
[..]
Alleen in een samenleving waar de moord op een pedofiele kindermoordenaar hetzelfde word gezien als dat van zijn slachtoffer.
Als het overgrote deel van de bevolking van mening is dat een effectieve gevangenisstraf van 8 jaar voor moord of 3 jaar voor verkrachting om maar eens iets te noemen, dan loop je een groter risico dat het recht in eigen handen wordt genomen. Is er onder de bevolking een groter draagvlak voor de strafmaten, dan is het risico op eigenrichting kleiner. Dat heeft verder bar weinig met gebrek aan kennis van het rechssysteem te maken.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 18:45 schreef haaahaha het volgende:
[..]
De mate acceptatie komt voort uit kennis, of beter gebrek aan. Je ziet het al aan dit topic, mensen die geen reet weten waar ze het over hebben hebben de grootste bek, zonder dat ze weten waar ze het over hebben. Als dat het rechtssysteem moet leiden dan is het einde zoek.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |