Het uitbannen van godsdiensten uit het openbare leven is zeker niet anti-liberaal. Het biedt juist veel meer vrijheid. Het gods-principe is hoofdzakelijk ontstaan als machtsmiddel om mensen te onderwerpen. (God voorstellen als een Vader om onwetenden enig gezinsbesef bij te brengen etc. etc. ) God of Allah vertegenwoordigen een extreem autoritaire staat.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 13:59 schreef Bluesdude het volgende:
Je pleit ervoor dat de staat actief godsdiensten gaat uitbannen..
Zie je niet hoe anti-liberaal dit is.?
quote:Artikel 1
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Bovenstaande quote's zijn afkomstig uit de grondwet die in 1815 is opgesteld. Dat is bijna 200 jaar geleden en de artikelen aangaande godsdienst zijn hoofdzakelijk gebaseerd op de godsdiensttwisten tussen Rooms-Katholieken en Protestanten. Niet op Islamieten.quote:Artikel 6
1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
Alsof je religie/geloof nodig hebt om idealen te hebben.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 14:27 schreef AntonDingeman het volgende:
Een overheid zonder geloof is geen overheid.
Hoe kun je nou politiek bedrijven zonder idealen?
ja, dat vind ik ook, echt bizar. Vooral 5 mei, paar jaar geleden is daar nog discussie over geweest, en het is geen officiële feestdag geworden "omdat er in die periode al zo veel zijn" (nou was dat vast niet de enige reden, maar toch).quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 13:21 schreef sigme het volgende:
[..]
![]()
Lijkt me helemaal goed!
[..]
Pluriform wel, maar waarom dan die rare voorgeschreven feestdagen? Ik geef niks om de geboorte van Jezus, of dat ze 'm opgehangen hebben en hij drie dagen later weer ging wandelen.
Doe mij die 5 dagen maar gewoon vrij in te vullen - al zou ik ervoor pleiten om minstens 1 nationale feestdag officieel vrij te maken. Het is toch van de zotte dat EN 4 EN 5 mei EN koninginnedag allemaal geen verplicht vrije dagen zijn?
Je zou Jesus Camp eens moeten kijken.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 17:10 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Verder is het voordeel van discriminatie dat je het ene gevaarlijke geloof (De Islam) wel kunt inperken of verbieden of wat dan ook, terwijl je gewone niet agressieve geloven zoals Christenen en Boeddhisten ongemoeid kunt laten.
Hoezo? Het motief blijft gewaarborgd hoor. Alleen gaat het keuzeproces via politieke lijnen en niet via religieuze lijnen (zoals het hoort).quote:Op vrijdag 26 januari 2007 09:53 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Wat een onzin. Jij gaat niet over de motieven van andere kiezers.
Tuurlijk wel... het liberalisme pretendeert de vrijheden van meningsuiting en godsdiensten te waarborgenquote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:40 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Het uitbannen van godsdiensten uit het openbare leven is zeker niet anti-liberaal.
Tjaaa.. zo ging het nietquote:. Het gods-principe is hoofdzakelijk ontstaan als machtsmiddel om mensen te onderwerpen.
Niet perse... godsdiensten kunnen misbruikt worden voor rechtvaardiging van een extreem autoritaire staat... Maar ook andere ideeen lenen zich daarvoor bijv... angst voor het communisme, angst voor het kapitalisme.quote:(God voorstellen als een Vader om onwetenden enig gezinsbesef bij te brengen etc. etc. ) God of Allah vertegenwoordigen een extreem autoritaire staat.
Hoezo sinds jaren? Als je denkt in eeuwen welquote:Nu er sinds jaren ruimte is voor democratie en liberalisme is het noodzakelijk dat te behouden.
Religieusen hebben recht op een eigen mening, ook al is dit anti-democratisch, maar jij gaat er te gemakkelijk vanuit dat religie opzich staatsgevaarlijk is.quote:Als religie dit in de weg staat is het logisch dat we religieuzen de macht ontnemen en vooral een actief ontmoedigingsbeleid voeren.
Die quotes zijn niet van 1815, maar die zijn 25 jaar geleden opgesteld en er is niks mis mee..quote:Bovenstaande quote's zijn afkomstig uit de grondwet die in 1815 is opgesteld. Dat is bijna 200 jaar geleden en de artikelen aangaande godsdienst zijn hoofdzakelijk gebaseerd op de godsdiensttwisten tussen Rooms-Katholieken en Protestanten. Niet op Islamieten.
25 jaar terug..geen besef ?quote:Destijds had men nauwelijks besef van Moslims, men wist niet wat ze deden en wat ze beleden als geloof.
Ik vind jouw idee van godsdienstonderdrukking ook ongewenst.... maar terecht dat je vanwege een dergelijke mening niet in het gevang komt...e.d.quote:Er was dus geen directe noodzaak om godsdienst ongelijk te behandelen.
Nu blijkt het volkomen achterhaald om allerlei religies, sektes en godsdienstgekken hier de vrije kans te geven hun geloof hier te manifesteren. Dat is allemaal hoogst ongewenst.
Het is alleen een aanval om islamieten minderwaardig te behandelen..?quote:Het opheffen of wijzigen van de grondwet waardoor religie niet meer beschermd wordt is geen aanval om religie uit te bannen,
Noem je dat extreem,? Dat standpunt van je komt me ook extreem over... temeer als de onderliggende toon is islamieten burgerrechten te ontzeggen..quote:maar een handvat om extreme uitwassen zoals hoofddoeken in het onderwijs of bij cipiers of niet-handen geven bij de politie of bij andere superieuren etc. effectiever te bestrijden.
echte gewelddadigheden zijn te bestrijden zonder artikel 1 af te schaffen..quote:Waarschijnlijk worden de normale religieuzen hoofdzakelijk ongemoeid gelaten, maar voor godsdienstgestoorden heeft men dan makkelijk meer middelen.
steeds raarder..quote:De vraag is alleen wanneer er iets tegen gebeurt, want de tijd begint te dringen. De politiek zal snel besluiten moeten nemen, want er gebeuren steeds raardere dingen in Nederland.
Het lijkt mij verder een geweldig idee om ideologie uit elke vorm van overheid of wat er mee te maken heeft te verbannen. Iedereen is dan verder vrij om in je eigen leven overtuigd te zijn, maar dat hoort niet in algemene middelen thuis. Dan is het neutraal voor iedereen en kan iedereen nog lekker in de salon, de crypte of de aan de borreltafel meningen ventileren, in hun eigen tijd en met hun eigen geld.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 19:07 schreef Boze_Appel het volgende:
Het lijkt mij verder een geweldig idee om religie uit elke vorm van overheid of wat er mee te maken heeft te verbannen. Iedereen is dan verder vrij om in je eigen leven religieus te zijn, maar dat hoort niet in algemene middelen thuis. Dan is het neutraal voor iedereen en kan iedereen nog lekker naar de kerk, synago of whatever gaan in hun eigen tijd en met hun eigen geld.
Nogmaals, jij bepaalt niet of het terecht is dat de keuze door politieke en/of religieuze afwegingen tot stand is gekomen. Ik maak me niet druk of jij nu op partij X stemt door het lekkere kontje, hun mooie pamfletjes, hun standpunten over Europa, hun organisatiecultuur. Het is niet aan de overheid om het keuzeproces zo te beperken.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 19:58 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Hoezo? Het motief blijft gewaarborgd hoor. Alleen gaat het keuzeproces via politieke lijnen en niet via religieuze lijnen (zoals het hoort).
Altijd leuk; quoten en woordjes wisselen.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 20:34 schreef sigme het volgende:
Het lijkt mij verder een geweldig idee om ideologie uit elke vorm van overheid of wat er mee te maken heeft te verbannen. Iedereen is dan verder vrij om in je eigen leven overtuigd te zijn, maar dat hoort niet in algemene middelen thuis. Dan is het neutraal voor iedereen en kan iedereen nog lekker in de salon, de crypte of de aan de borreltafel meningen ventileren, in hun eigen tijd en met hun eigen geld.
Waarom zou de staat het verenigingsleven moeten steunen in de vorm van subsidies zoals we nu doen?quote:Op vrijdag 26 januari 2007 21:01 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Altijd leuk; quoten en woordjes wisselen.
Waarom zou de staat religie moeten steunen in de vorm van subsidies wat we nu doen?
Stel een betere vraag: waarom moet de koning Nederlands Hervormd zijn?quote:Waarom moet God in de troonrede?
Waarom is er uberhaupt een uitweiding nodig, als er staat dat discriminatie, op welke grond dan ook, niet is toegestaan. Bij de nutteloze uitweidingen er speciaal die over godsdienst uitlichten is wat apart.quote:Waarom moet godsdienst in artikel 1, terwijl levensovertuiging er al in staat?
Maar dat is een héél ander punt dan religie uit het openbare of politieke leven bannen.quote:Die dingen horen daar niet thuis.
Zouden ze ook niet moeten doen.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 21:13 schreef sigme het volgende:
Waarom zou de staat het verenigingsleven moeten steunen in de vorm van subsidies zoals we nu doen?
Dan weet ik nog een betere vraag: Waarom hebben we nog een erfelijk leiderschap?quote:Stel een betere vraag: waarom moet de koning Nederlands Hervormd zijn?
Omdat de expliciete dingen die er in staan beter gebruikt kunnen worden om iets aan te tonen. Discriminatie omdat iemand groene sokken draagt is "op welke grond dan ook", maar zal je bij een rechter niet zo snel mee wegkomen. Omdat het er expliciet staat wel veel makkelijker.quote:Waarom is er uberhaupt een uitweiding nodig, als er staat dat discriminatie, op welke grond dan ook, niet is toegestaan. Bij de nutteloze uitweidingen er speciaal die over godsdienst uitlichten is wat apart.
Ik heb het anders geïnterpreteerd, maar zoals jij het nu brengt ben ik het eens.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 09:52 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Als je alle staatsdocumenten godsdienstneutraal maakt heb je de religieuze uitingen toch nog niet uit de samenleving gehaald? Er zullen nog steeds kerken en moskeeën staan; het lijkt mij alleen niet gepast dat die een speciale behandeling van de staat moeten krijgen....
Niet per se. Niet alle bijzonder onderwijs is religieus gekleurd.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 23:16 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik heb het anders geïnterpreteerd, maar zoals jij het nu brengt ben ik het eens.
Een neutrale staat die geen oordeel of voorkeur uitspreekt over welke levensbeschouwelijke visie dan ook.
Dat betekent dan ook dat vanuit overheidswege alleen openbaar onderwijs binnen de begroting valt.
Nogmaals, het keuzeproces wordt niet beperkt. Wat ik wil is een partijenstelsel dat steunt op politieke punten en niet op verzuiling. Voor mij is een partij die een religieuze naam drijft hetzelfde als 'de partij voor de heroine', lekker makkelijk om junks voor je te winnen. Als je dan echt een politieke partij bent, neem je je heroine-standpunt op in je programma en leg je het op die manier voor aan de kiezer.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 20:38 schreef Autodidact het volgende:
Nogmaals, jij bepaalt niet of het terecht is dat de keuze door politieke en/of religieuze afwegingen tot stand is gekomen. Ik maak me niet druk of jij nu op partij X stemt door het lekkere kontje, hun mooie pamfletjes, hun standpunten over Europa, hun organisatiecultuur. Het is niet aan de overheid om het keuzeproces zo te beperken.
Een fundament voor democratie, wat mij betreft.
Klopt. Ook het bijzonder onderwijs dat gebaseerd is op een bepaalde onderwijsmethode.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 01:06 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Niet per se. Niet alle bijzonder onderwijs is religieus gekleurd.
Die wil je ook afschaffen? Ik denk wel dat er kinderen zijn die baat hebben bij andere didactische methodes. Ik denk trouwens dat sommige didactische methodes, zoals Jenaplan, sowieso beter zijn dan de huidige.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 08:38 schreef damian5700 het volgende:
Klopt. Ook het bijzonder onderwijs dat gebaseerd is op een bepaalde onderwijsmethode.
Nee, ik wil dat niet.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 12:54 schreef speknek het volgende:
[..]
Die wil je ook afschaffen? Ik denk wel dat er kinderen zijn die baat hebben bij andere didactische methodes. Ik denk trouwens dat sommige didactische methodes, zoals Jenaplan, sowieso beter zijn dan de huidige.
Volgens mij houdt democratie in dat de heersende politieke elite niet beslist waar kiezers wel of niet, en met welke reden, op een partij stemmen. Als kiezers op een etiketje stemmen is dat hun goed recht....Ik kan op zich best begrijpen waarom religieuze namen aantrekkelijk zijn, het zegt namelijk wel iets over die partij, ook over de inhoud en organisatie.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 07:09 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Dat is democratie: Inhoud, geen slogans. Van wat ik gehoord heb is het nog altijd het 'kiesstelsel' en niet het 'zieltjeswinnenstelsel'.
Daar gaat het toch niet over?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 13:11 schreef Evil_Jur het volgende:
Geloof compleet afschaffen is kort door de bocht en boevendien onhaalbaar.
Ik bdoelde het laïcisme.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 00:04 schreef damian5700 het volgende:
Leuke gedachte-experiment. Het is enigszins te vergelijken met de politieke toestand in Frankrijk die een strikte scheiding tussen kerk en staat nastreeft.
[...]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |