Youp | donderdag 17 augustus 2006 @ 14:54 |
Quote van de Fok! FPquote:Wat is dit voor bezopen wereld waar wij in leven? Stel.., stel gewoon eens.., ze krijgen dat er door... Dan is het even later ook gedaan met sportauto's ed. Dit kan toch gewoon niet ![]() | |
DaBuzzzzz | donderdag 17 augustus 2006 @ 15:01 |
Stumperige koekblikkers......Het is niet alleen dat......het lijtk wel of je nergens meer wat risico mee mag nemen, ALLES moet gereguleerd.....wordt het zat....wil gewoon lekker ploffen door de bagger, verder niks.... | |
-XX- | donderdag 17 augustus 2006 @ 15:19 |
Ahhh niet he!, dit ga je niet menen dat deze regels nog echt ingevoerd worden ook ![]() NIET HOOR! Nederland is al oranje genoeg en wat zal Nederland veilig worden zeg ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
karz | donderdag 17 augustus 2006 @ 15:46 |
Huilebalken, het feit dat motorrijden 30x zo dodelijk is als autorijden, komt door autorijders. Die slapende zoutzakken die motorrijders 'een gevaar op de weg' noemen doordat ze uit hun fileslaapje gehaald worden door een schrikreactie omdat ze weer eens niet opletten. De kick ![]() Iedere motorrijder in het verkeer scheelt jou weer 1 plaats in de file, doordat deze persoon niet een gebakje van +- 1000 kilo en 4 bij 1,5 meter nodig heeft om zijn luie kadaver voort te slepen. | |
Youp | donderdag 17 augustus 2006 @ 15:52 |
precies, hoe vaak hoor je nou precies dat een motorrijder zich doodrijdt omdat zijn motor te snel voor hem is? 9 van de 10 fatale motorongelukken komt voort uit onoplettendheid van automobilisten... en bij een motor wordt dat nou eenmaal erger afgestraft dan bij een auto, maar dat is een risico dat je wilt nemen wanneer je motor gaat rijden, je eigen verantwoordelijkheid dus, niet die van de overheid... er gaan trouwens wel 50 kinderen per jaar dood als gevolg van mishandeling, dat ze zich daar maar mee bezig gaan houden ![]() | |
SpaceCan | donderdag 17 augustus 2006 @ 15:58 |
Nah, idd. Motorrijders zijn in het ergste geval een gevaar voor zichzelf. Maar automobilisten moeten altijd een ander doodrijden ![]() | |
mstx | donderdag 17 augustus 2006 @ 16:07 |
Op je 18e een auto van 500pk rijden mag wel, maar een motor van 50pk niet. ![]() ![]() | |
Decoy | donderdag 17 augustus 2006 @ 16:38 |
Een motor met 1 cilinder en 650cc??? Nou dan stop ik echt gelijk, da's gewoon een grote scooter... Wat een gelul over die veiligheid, ik moet vaker in mijn ankers omdat een auto rare streken uithaalt op de weg dan dat ze in de ankers moeten voor mij. | |
_VoiD_ | donderdag 17 augustus 2006 @ 16:51 |
quote:En dat is echt complete onzin. Er zijn genoeg eenzijdige motorongelukken waarbij motorrijders net ff te snel een bocht ingaan, zich verremmen en tegen een boom belanden. Er zullen best wel veel ongelukken veroorzaakt worden door onoplettende automobilisten, maar je schuift het nu wel heel makkelijk af op de automobilisten. Ik ben het trouwens wel eens met de rest van je verhaal, dat zwaardere motoren niet automatisch voor meer brokken zorgen, en dat die toekomstige EU regeltjes dus nergens op slaan. | |
MUZZ | donderdag 17 augustus 2006 @ 16:58 |
Er is maar 1 oplossing uit de EG stappen en weer zelf de regels bepalen. Er komen alleen maar slechten dingen uit de EG die is alleen maar goed voor multinationals maar niet voor de burgers | |
DS4 | donderdag 17 augustus 2006 @ 17:01 |
Even goed en wel, maar als de motorfiets nu zou worden uitgevonden, dan zou die sowieso nooit op de weg worden toegelaten. Een auto die net zo onveilig is als een motor mag de weg niet op. Of het uitschakelen van eigen verantwoordelijkheid een goede zaak is, is een tweede. Maar dit alles past in allerlei wetgeving op ik weet niet hoeveel gebieden. | |
sociologist | donderdag 17 augustus 2006 @ 17:03 |
quote:Hmm interessant punt. Ze zouden in ieder geval ver beperkt worden in vermogen gok ik. | |
Decoy | donderdag 17 augustus 2006 @ 17:05 |
Een motor is niet onveilig, de meeste motoren beschikken tegenwoordig ook over ABS, Airbag, Stuurbekrachtiging enz Je moet alleen zorgen dat je nergens tegen aan rijd, maar dat geld voor een vierwieler ook. | |
MUZZ | donderdag 17 augustus 2006 @ 17:15 |
quote:Airbag En stuurbekrachtiging? welke motor heft die dan standaard. Ik ben tegen alle soorten als abs en dergelijk. Ik vind het overbodig. Ik rij al 20 jaar motor en ongeveer 50.000 per jaar dus ik weet waar ik over praat en ben geen mooi weer rijder hoe slechter het weer hoe leuker ik het vind. | |
_GdR_ | donderdag 17 augustus 2006 @ 17:17 |
quote:en nu he. nu heb ik pas echt respect voor je! mja lekker boeiend. die gasten moeten gewoon kappen met dit gefuk. | |
RemcoDelft | donderdag 17 augustus 2006 @ 17:19 |
Even over die "90 % van de ongelukken komt door de auto's": Leuk he, statistiek...! Kan je alles mee goedpraten, en dat doe je ook! Want stel even dat er 9 keer zoveel auto's rijden als motoren, dan is de kans dat 1 autobestuurder niet oplet dus ook 9 keer zo groot als de kans dat 1 motorrijder niet oplet (uitgaande van een gelijk niveau van oplettendheid). Wil je het op een "ongelijk niveau van oplettendheid" schuiven, en de autobestuurders daar de schuld van geven, dan moet bij jouw 90% dus de verhouding 1 motor op 9 auto's opschuiven naar meer dan 1 motor per 9 auto's. De praktijk echter is anders: een ruwe schatting leert me dat er eerder 50 keer zoveel auto's rijden als motoren! Het resultaat hiervan is dat als 90% van de ongevallen waar een motor bij betrokken is, door de auto komt, nog motorrijders 10% van de ongelukken veroorzaken! Neem voor het gemak even 1 miljoen weggebruikers, waarvan 20 duizend motorrijders (1 op 50). Stel dat er 100 ongevallen gebeuren waarbij een auto en een motor betrokken zijn. Dan zijn 90 ongevallen veroorzaakt door de auto's, en 10 door de motoren. Resultaat: 980 duizend mensen zorgen voor 90 ongevallen, 20 duizend mensen zorgen voor 10 ongevallen. Oftewel: -autobestuurder schuldig aan motorongeval: kans 1 op 980000/90 = 10889 -motorbestuurder schuldig aan motor-auto-ongeval: kans 1 op 20000/20 = 1 op 1000 Conclusie: Als het klopt dat 90% van de ongevallen veroorzaakt wordt door de automobilisten, komt dat alleen maar omdat er relatief veel auto's zijn! Als er evenveel motoren als auto's zouden zijn, zouden de motoren ruim 90% van deze ongevallen veroorzaken! Draai je statistieken even niet om ![]() | |
Decoy | donderdag 17 augustus 2006 @ 17:24 |
@sociologist Hoe dat zo? Is er tegenwoordig ook een norm die bepaald wat de cilinder inhoud van een auto moet zijn? Dan zou ik graag zie alle auto's beperkt worden to 45 kmp/h | |
RemcoDelft | donderdag 17 augustus 2006 @ 17:27 |
quote:Waarmee je maar weer aangeeft dat motorrijders geen afstand houden, omdat ze anders namelijk net zo hard meewerken aan filevorming als elke auto! | |
Diemietuhriej | donderdag 17 augustus 2006 @ 17:29 |
Ik vind eigenlijk heel die EG een grote grap, kijk wat een onzin ze uitkramen! ![]() En dat zou ook mooi zijn, als ik over 2 jaar eindelijk 18 ben wil ik meteen mijn motorrijbewijs gaan halen, en dan moet ik op een veredelde brommer gaan rijden, die maar een beetje meer KW's heeft als de brommer die ik nu heb. ![]() Gewoon afschaffen die EG. | |
Diemietuhriej | donderdag 17 augustus 2006 @ 17:30 |
quote:Met een motor mag je langzaam tussen de auto's door zigzaggen. Dat zal hij bedoelen denk ik. ![]() | |
RemcoDelft | donderdag 17 augustus 2006 @ 17:41 |
quote:Bij file mag dat (en sindsdien doen motorrijders dat ook bij verkeerslichten, wat NIET mag). Maar voor er file staat, veroorzaken de motorrijders net zo hard file. Ach, 't is een aparte groep weggebruikers, die heel graag alle verantwoording afschuift op anderen... | |
Decoy | donderdag 17 augustus 2006 @ 17:42 |
quote:Zei de pot tegen de ketel... | |
-XX- | donderdag 17 augustus 2006 @ 17:43 |
quote:Ik denk dat dat reuze mee valt hoor, het ligt meestal gewoon aan de bestuurder. | |
RemcoDelft | donderdag 17 augustus 2006 @ 17:53 |
quote:Dat is bij auto's net zo als bij motoren. Irrelevant dus voor het gemiddelde. | |
sociologist | donderdag 17 augustus 2006 @ 17:58 |
quote:ik reageerde op de opmerking wat er zou gebeuren als de motorfiets nu zou worden uitgevonden (dus ruim na de auto). Motorrijden is gewoon veel gevaarlijker dan autorijden, indien een motorfiets nu zou worden uitgevonden dan zou dit strenger gereguleerd worden dan op dit moment het geval is. Het is namelijk makkelijker om bepaalde 'vrijheden' te beknoppen voordat ze ontstaan dan om na jarenlange vrijheden deze vrijheden te beperken. Wat de EU nu overigens wel probeert te doen. Terecht naar mijn idee. Maar wellicht is het volgende wel aardig voor de discussie. Er komt misschien ook een aanzienlijke aanscherping van het autorijbewijs. In de zin dat men niet gelijk een volwaardig rijbewijs krijgt, maar eerst een jaar alleen maar onder begeleiding mag rijden, niet in het donker etc etc. Of dat er komt weet ik niet, maar ik heb mijn rijinstructeur hierover horen vertellen (2 jaar geleden) dat hiertoe plannen worden gemaakt. | |
Youp | donderdag 17 augustus 2006 @ 18:05 |
quote:9 van de 10 is ook geen keihard feit maar het gaat wel in die richting.. de meeste motorrijders zijn overigens veel oplettender dan automobilisten... waarom? omdat ze hun leven in een oogwenk kunnen verliezen hier op de openbare weg... ik ben laatst ook bijna dood gereden (kwam iemand met +-100km/h achterop) terwijl ik stil stond omdat meneer me zogenaamd niet gezien had... ![]() als je motor rijdt ga je je ergeren aan de onoplettendheid en het slechte anticiperen van de meeste automobilisten en andersom, door het motorrijden ga je ook anders autorijden, verder vooruit kijken, verder vooruit denken en beter om je heen kijken... | |
Youp | donderdag 17 augustus 2006 @ 18:07 |
quote:dat mag wel degelijk (het word gedoogd iig net zoals het filerijden eerder) | |
-XX- | donderdag 17 augustus 2006 @ 18:09 |
Kijk, als nou iedereen zal gaan motor rijden ![]() ![]() Iedereen een auto schept meer ongelukken dan iedereen een motor! Maarja...Daar is het weer in Nederland niet echt te behapsnurken voor! ![]() | |
Youp | donderdag 17 augustus 2006 @ 18:10 |
quote:je vergeet even dat een motorrijder over jou heen kijkt als hij wat dicht op je rijdt waardoor hij een eventuele situatie waardoor jij moet gaan remmen tegelijk (of misschien wel eerder) met jou ziet, daarbij komt dat je op de motor een kortere reactietijd hebt om te gaan remmen aangezien je met je vingers al aan de rem zit in plaats van dat je eerst een gaspedaal los moet laten en op een rempedaal moet gaan drukken... en als laaste heeft een motor ook nog eens een veel kortere remweg maargoed, echt bumperkleven is op een motor natuurlijk ook niet aan te raden | |
RemcoDelft | donderdag 17 augustus 2006 @ 18:59 |
quote:Hoe kom je daar bij? Veel motorrijders durven niet eens hard te remmen, omdat ze bang zijn over de kop te gaan! | |
Diemietuhriej | donderdag 17 augustus 2006 @ 19:06 |
quote:Achterrem. ![]() En voorrem gedoseerd gebruiken, vlieg je écht niet over de kop hoor. ![]() | |
Youp | donderdag 17 augustus 2006 @ 19:07 |
quote:dan hebben ze hun rijbewijs ook bij een pakje boter gekregen ![]() | |
peacetaker | donderdag 17 augustus 2006 @ 19:19 |
ik denk juist dat het door al die regels juist gevaarlijker wordt je moet tijdens het rijden aan zoveel regels denken dat je complete concentratie daarnaar uit gaat i.p.v. het motor rijden en het letten op het verkeer zelf | |
Youp | donderdag 17 augustus 2006 @ 19:25 |
quote:alle straten van rechts voorrang bijvoorbeeld... ook bij onoverzichtelijke kruisingen... en wegen waar je vroeger voorrang had, daar knallen de mensen vrolijk overheen... levensgevaarlijk, vooral als je op een motor of fiets zit ![]() | |
RemcoDelft | donderdag 17 augustus 2006 @ 19:30 |
quote:Het grootste deel van de remkracht komt van het voorwiel. | |
Diemietuhriej | donderdag 17 augustus 2006 @ 19:41 |
quote:Ja, als je die gedoseerd gebruikt ga je no way over de kop, of je bent écht een slechte motorrijder.. Ik kan ook over de kop vliegen met mijn brommer als ik dat wil, betekent niet dat ik niet de maximale remkracht durf te benutten omdat ik anders bang ben om over de kop te slaan. ![]() | |
Worldbeater | donderdag 17 augustus 2006 @ 19:59 |
quote:Nog nooit van (onverwachte) noodsituaties gehoord, etc. ![]() | |
Diemietuhriej | donderdag 17 augustus 2006 @ 20:01 |
quote:Jawel, maar kun je dan niet meer gecontroleerd remmen ofwat? Ik bedoel, je leert op de rijles toch hoe je moet remmen in een noodsituatie? Tenminste, dat meende ik? | |
HassieBassie | donderdag 17 augustus 2006 @ 20:22 |
quote:Goed verzonnen statistiek ![]() Ik begrijp heel goed dat een hoop mensen zelf niet motorrijden. Das hun goed recht natuurlijk. Maar waarom zou je een hekel hebben aan mensen die wel weten hoe ongelooflijk relaxed motorrijden is? In mijn ervaring zijn motorrijders mensen die heel goed op de hoogte zijn van de verkeersregels, goed kijken, ruimte maken voor anderen en op de weg een last zijn voor helemaal niemand. Natuurlijk zijn er gasten die het lekker vinden om zo hard en gevaarlijk mogelijk te rijden. Die gasten heb je ook onder de automobilisten, onder voetbalsupporters en onder allochtonen. Bij die groepen is iedereen van mening dat de goeien niet onder de kwaden hoeven te lijden. Waarom bij motorrijders dan wel? | |
RemcoDelft | donderdag 17 augustus 2006 @ 20:28 |
quote:De maximale remkracht is een instabiel punt, dat kan je niet handmatig gebruiken zonder abs o.i.d.! Verdiep je eens in de dynamica van remmen... | |
HassieBassie | donderdag 17 augustus 2006 @ 20:30 |
quote:Een beetje motorfiets heeft dan ook gewoon ABS. Verdiep je anders es in motorfietsen, er zal een wereld voor je opengaan ![]() | |
BazzieK | donderdag 17 augustus 2006 @ 20:44 |
quote:Ga nou eerst maar eens zelf op een motor rijden voordat je hier allemaal teringzooi loopt te praten kutkneus. ![]() | |
RemcoDelft | donderdag 17 augustus 2006 @ 20:54 |
quote:De intelligentie straalt van je reactie af ![]() | |
Youp | donderdag 17 augustus 2006 @ 20:56 |
quote:dat is nieteens nodig en sterker nog ik wil het nieteens op mijn motor... een degelijke rem is goed te doseren en je voelt precies aan wanneer je het maximale uit je rem haalt... we rijden tegenwoordig niet meer met die gammele oude trommelremmetjes ![]() | |
HassieBassie | donderdag 17 augustus 2006 @ 20:56 |
quote:Selectief quoten is zooo 2004. | |
Youp | donderdag 17 augustus 2006 @ 20:58 |
quote:dat kan dus wel degelijk, hier is echter wat vaardigheid voor nodig ![]() | |
Worldbeater | donderdag 17 augustus 2006 @ 20:58 |
quote:Lees even over de onverwachte situatieheen. ![]() Niets zo onbetrouwbaar en veranderlijk wezen als de mens. ![]() Tel daar nog even slaaptekort, afleiding en andere concentratiestoornissen bij op. Bij het lessen ben je bewust van de situatie. En remproeven oefen je bij een statische situatie.. quote:Verdiep jij je ook maar eens dan ![]() ![]() ![]() | |
HassieBassie | donderdag 17 augustus 2006 @ 20:59 |
quote:Ik heb een motor met zo'n gammel oud trommelremmetje ![]() | |
Worldbeater | donderdag 17 augustus 2006 @ 21:00 |
quote:Echt niet!!!!!!!!!!!!!! ![]() ![]() | |
Youp | donderdag 17 augustus 2006 @ 21:00 |
quote:pep jij hebt motorervaring genoeg om te weten hoe je je uit een gevaarlijke situatie redt ![]() ![]() | |
RemcoDelft | donderdag 17 augustus 2006 @ 21:01 |
quote:Okee, dan daag ik je hierbij uit om iets te doen wat geen enkel ABS-systeem voor elkaar krijgt: remmen met maximale remkracht! Dat is de remkracht waarbij 15% slip optreedt tussen de band en het wegdek, m.a.w.: als het voertuig 100 km/u gaat, gaat het loopvlak van de band 85 km/h. En omdat bij de maximale remkracht iets harder remmen zorgt voor blokkeren van het wiel, en iets zachter remmen de andere kant op zorgt voor een afname van de remkracht, krijg je dit dus niet voor elkaar met je "vaardigheid". | |
BazzieK | donderdag 17 augustus 2006 @ 21:01 |
quote:Ach ja, een lange post ben je niet waard en mijn intellect gebruik ik wel voor mensen die het waard zijn en die geen blok voor hun kop hebben. | |
Youp | donderdag 17 augustus 2006 @ 21:02 |
quote:restecpa ![]() ik heb een Braking 4zuiger klauw op een Braking 320mm schijf volledig zwevend met een nissin 14mm pomp op een motor van <118kg... high tech zeg maar ![]() | |
BazzieK | donderdag 17 augustus 2006 @ 21:04 |
quote:Jammer dat de rest van de motor niks is ![]() ![]() ![]() | |
Youp | donderdag 17 augustus 2006 @ 21:06 |
quote:bespaar me je uitleg, ik ken m'n theorie, ik studeer zelf in die richting ![]() en ik durf te wedden dat ik met mijn motor heel dicht in de buurt kan komen van dat maximum ![]() ![]() | |
Youp | donderdag 17 augustus 2006 @ 21:06 |
quote:haal jij nou eerst maar je rijbewijs lieverd ![]() | |
BazzieK | donderdag 17 augustus 2006 @ 21:10 |
quote: ![]() ![]() | |
RemcoDelft | donderdag 17 augustus 2006 @ 21:14 |
quote:En nog zo'n volslagen offtopic reactie van broekemans! | |
BazzieK | donderdag 17 augustus 2006 @ 21:18 |
quote:Inderdaad, quote mij maar lekker ipv in te gaan op de inhoudelijke post. Je weet net zo goed als ik dat je een beetje slap loopt te lullen ![]() | |
HassieBassie | donderdag 17 augustus 2006 @ 21:19 |
quote:Als ABS het niet kan, kunnen auto's het dus ook niet en zullen motorrijders niet snel bij auto's achterop knallen ![]() | |
Worldbeater | donderdag 17 augustus 2006 @ 21:20 |
quote:Uiteraard heeft geen van de ervaringsdeskundigen het altijd over zijn eigen falen. Ik rij beter dan de rest is het devies altijd. ![]() SPOILER | |
Worldbeater | donderdag 17 augustus 2006 @ 21:22 |
quote:Dus je lult jezelf eruit? ![]() Een ABS systeem levert constante resultaten, maar het is wel degelijk mogelijk de remvertraging van dit systeem met pure rijderservaring te overtreffen. Alleen die rijder is dus niet constant. ![]() De rest van je verhaal: maximale remkracht is wel erg theoretisch en niet ter zake. ![]() Zo ken ik er ook nog wel een paar. | |
nevetS | vrijdag 18 augustus 2006 @ 02:00 |
In de meeste situaties waarbij een autorijder vol en blind op de rem stapt, zal de gemiddelde motorrijder een gat zoeken en juist gas bij geven. En dat heb ik meermalen moeten doen. En kom mij nu niet aan dat ik dan vast niet op zat te letten, juist doordat ik oplette wist ik ze nog te ontwijken. Wat een discussie trouwens tussen aan de ene kant motorrijders, die dit in de praktijk elke dag meemaken, en aan de andere kant mensen die denken dat de hendels aan het stuur voor de voor- en achterrem zijn, en daarnaast graag hun eigen vooroordelen als feiten zien. | |
1299 | vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:14 |
Een motorfiets heeft een veel langere remweg dan een normale personenwagen!quote:bron: motornet.be (http://www.motornet.be/rijden/veiligheid/021011_remmen.html#02) | |
Hyperdude | vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:16 |
quote:Nietus!! Motorrijders zijn alleen ietsje meer beschadigd als ze niet zo goed kunnen remmen ![]() edit: nu heb je snel een bron erbij gezocht, en ik heb geen zin/tijd een bron erbij te zoeken die het tegenovergestelde bewijst. ![]() Maar naar eigen ervaring remt een motor bij droog weg dek beter dan een auto. | |
1299 | vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:19 |
quote:Blaat, zoek maar goed, want die bestaat namelijk niet ![]() Dat is niets meer dan een hardnekkig misverstand. Hetzelfde geld voor mensen die beweren dat een volbelade vrachtwagen een veel langere remweg heeft dan een lege. Dat is ook onzin. | |
jochem8 | vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:28 |
Interessante discussie. TVP´ed | |
1299 | vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:29 |
Ik vind trouwens die betutteling voor motorrijders ook bezopen. Ook al rijdt ik geen motor. Wat is er gebeurd met eigen verantwoording? Niemand wil dood op een motorfiets dus ik neem aan de meeste mensen zichzelf wel een halt toe roepen als het dreigt fout te gaan. | |
DS4 | vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:31 |
quote:http://www.motornet.be/rijden/veiligheid/021011_remmen.html | |
Scheepschroef | vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:32 |
Mwah, ben wel voor de EU, maar met dit soort dingen maak je jezelf niet populair..., net zoals dat de EU zich niet bezig moet gaan houden met de bemating van bierglazen. Als ze er nou eens dat overschot aan ambtenaren uitgooien dan mierenneuken ze misschien minder... | |
Atuniel | vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:37 |
Prima idee.. ik word af en toe helemaal gestoord van die motoren om je heen. Tuurlijk lekker, scheelt weer een auto in de file.. maar in de file rijd iedereen zo'n beetje de zelfde snelheid, behalve een motorfiets.. die denkt nog steeds gewoon door te kunnen rijden wat zeer gevaarlijjke situaties oplevert. Kijk je in de spiegels om een baan op te schuiven, gaat prima denk je.. je kijkt nog eens voor je, kijkt weer naast je.. jakkert er weer een motor voorbij. Geen medelij mee als ik zo'n kerel een keer in mn zijkant heb zitten ook. Of gisteren.. rijden over de A4 in de spits.. erg druk.. van 120 naar 100 stuk, ik begeef mij op de linkerbaan en rij mee.. nog steeds 120.. kijk achteruit.. komt er met een noodgang een motor aanzetten... ik denk "hij ziet me toch wel?" ben dus enigzins met mn aandacht bij de motor die achter mij zit.. en heb niet door dat voor me op de rem word gedrukt. Ik reageer.. hard remmen.. wil ruimte gaan maken voor de motor achter me.. komen er 2 motoren rechts voorbij! Daar word ik dus gestoord van.. dat ik als automobilist extra begaan moet zijn met die halvegare dwazen op de weg. Ze knallen gewoon bij verkeer wat een gangetje van 50 heeft gewoon er tussen door. Ik pas er voor.. als er een motor achterop klapt.. so be it. Heb het druk zat met mn eigen voertuig. | |
BazzieK | vrijdag 18 augustus 2006 @ 13:23 |
quote:Oftewel je kan niet spiegelen in de file en met normaal rijden blijf je zolang in je spiegels hangen dat je bijna op de persoon voor je knalt ![]() ![]() | |
Atuniel | vrijdag 18 augustus 2006 @ 13:28 |
quote:Begrijpend lezen is moeilijk he? Helm te strak op je kop? | |
NiGeLaToR | vrijdag 18 augustus 2006 @ 13:36 |
Ah man, eindelijk wordt er opgetreden tegen motorrijders.. werd een keer tijd ![]() Even voor de beeldvorming; ik heb niets, maar dan ook niets tegen motorrijders die zich net als 90% van de autorijders netjes aan de regels houden. Gewoon relaxed naar je werk karren en als er file is mag je als motorrijder relaxed tussendoor rijden. Maar, waarom ik vind dat motorrijders aangepakt moeten worden is dat 90% van de motorrijders het geoorloofd vind rechts in te halen, verdrijvingsvlakken te benutten als inhaalplek, tussendoor te rijden tot 80~100km/h en te bumperkleven (aangezien ze er toch overheen kunnen kijken) bij de vleet. Daarbij zijn er nu zoveel motorrijders dat als ze zoals gebruikelijk allemaal bij het stoplicht voordringen je nu het risico loopt een cyclus te mogen wachten omdat er een dozijn motoren voor je stond en toch niet allemaal tegelijk snel weg waren... *zucht* Het lijkt wel of het een rage is geworden om zo brutaal en a-sociaal mogelijk te rijden. Voordeel is wel dat er een darwinistisch tintje aan kleeft, ongevallen zijn vaak dodelijk... Ik snap dat het slalommen, hard rijden, etc etc het gevoel van 'opschieten' waar je op een motor recht op schijnt te hebben, bevestigd, maar het loopt zo ondertussen de spuigaten uit. Het lijken wel scootertjes op de snelweg ![]() quote:Ik herken het gedrag overigens prima, iets wat jij als motorrijder waarschijnlijk normaal vind... Het gaat erom dat je als motorrijder dezelfde rechten hebt als een automobilist, maar door een 'gedoog'-dingetje vind dat je in ene alles mag en het gaat inzetten als 'recht'. Rechts- of middendoor inhalen, voordringen bij stoplichten, bumperkleven, etc - mag gewoon niet. | |
nevetS | vrijdag 18 augustus 2006 @ 13:37 |
quote:Lees het wetboek nog een na, dit mag gewoon. Als jij er niet mee om kan gaan, bij wie ligt dan de fout? quote: ![]() quote:Je rijdt op de linkerbaan en er wordt afgeremd. Dan ben je verbaasd dat je rechts wordt ingehaald? Doen auto's natuurlijk nooit, net als auto's die achter je rijden en soms ook 120 door blijven rijden om achter jou te gaan bumperkleven, knipperen etc. Om jou naar rechts te krijgen. Heb ik ook een hekel aan, maar waarin is dit precies een 'motor'-iets? quote:Als er een motor achterop klapt is het tot noch toe altijd nog zijn eigen schuld, net als wanneer een auto achterin je rijdt. Waar blijft het specifieke motor-argument? Of zie je gewoon zo weinig motoren, dat je er specifiek op gaat letten en het dan opvalt dat sommige dan net zo rijden als auto's doen? | |
HassieBassie | vrijdag 18 augustus 2006 @ 13:38 |
quote:Als iedereen even hard rijdt in de file, waarom ga jij dan van baan wisselen? Doe dat nou gewoon niet en let gewoon lekker op de auto voor je. Dat je dan af en toe wordt ingehaald door een motorfiets maakt dan helemaal niks meer uit. | |
MrX1982 | vrijdag 18 augustus 2006 @ 13:45 |
Ondanks dat veel motorrijders kansloze proleten zijn die denken God te zijn totdat een vangrail dat idee onthoofd, zowel letterlijk als figuurlijk. Hoe dan ook dit idee lijkt me wel te ver gaan want de volgende stap is dat auto's (nog meer) worden aangepakt. Het is typische bureaucratische ellende vanuit Brussel. Mensen die vanachter hun bureau van alles bedenken maar de praktijk niet kennen. Als je net je motorrijbewijs hebt mag je toch niet meteen op de zwaarste motor springen maar dat willen ze nog verder doorvoeren? Daar is wel iets voor te zeggen. Dat is dan ook het enige. | |
BazzieK | vrijdag 18 augustus 2006 @ 14:03 |
quote:Zit meestal niet met de helm achter de PC, niet iedereen heeft zulke rare gewoontes zoals jij ![]() | |
BazzieK | vrijdag 18 augustus 2006 @ 14:05 |
quote:Je begint nu 2 jaar op een motor waarvan de snelsten 180 zullen halen en de meeste zo rond de 160. Meeste beginauto's halen die snelheden gemakkelijk. Nu vind ik daar niks mis mee dat je 2 jaar ervaring op moet doen maar daarna moet je het toch wel aan de eigen verantwoordelijkheid van de bestuurders overlaten vind ik. | |
MrX1982 | vrijdag 18 augustus 2006 @ 14:08 |
quote:Daar ben ik het dan ook wel mee eens ja. De maatregelen in de OP gaan wel erg ver maar ja ze moeten iets te doen hebben in Brussel, wat overigens al tragisch genoeg is. | |
BazzieK | vrijdag 18 augustus 2006 @ 14:10 |
quote:Ach ja heb zowiezo het idee dat ze in Brussel vaak maar dingen bedenken om zichzelf niet overbodig te laten lijken ![]() | |
Worldbeater | vrijdag 18 augustus 2006 @ 14:13 |
quote:Ik wil mijn excuses aanbiedien voor bovenstaande poster die zijn rijbewijs en ervaring nog niet heeft. ![]() | |
BazzieK | vrijdag 18 augustus 2006 @ 14:15 |
quote:Ach man, ga toch je olie verwisselen ![]() | |
geelhoed | vrijdag 18 augustus 2006 @ 15:45 |
quote:Dit is niet geregeld in het wetboek. Denk je daar anders over lees het nog eens na en geef het artikel nummer eens. ![]() | |
Repeat | vrijdag 18 augustus 2006 @ 15:53 |
quote:whehe owned ![]() | |
PietjePuk2 | vrijdag 18 augustus 2006 @ 16:36 |
Bla bla bla... Koekblikkers: ![]() Overigens is het een fabeltje dat een motor beter remt dan een auto. Dit is al een keer uitgebreid getest: http://www.motornet.be/rijden/veiligheid/021011_remmen.html#02 [ Bericht 30% gewijzigd door PietjePuk2 op 18-08-2006 16:43:36 ] | |
nevetS | zaterdag 19 augustus 2006 @ 02:07 |
quote:Precies, dit is niet geregeld in het wetboek. Zoals je vast weet zegt het wetboek vooral (alleen) wat níet mag. http://www.mag-nl.org/verkeer/file.htm Daarin staat de volgende passage, maar lees gerust het gehele stuk: quote:Kort gezegd, je mag door de file heenrijden, eigenlijk zo hard als je wil, Ook met de auto mag dit, maar dat brengt praktische problemen en waarschijnlijk een artikel 5 aan je derriére. Daarom is er een gedragscode opgesteld die niet bindend, maar wel adviesgevend is in het geval van een juridische procedure. Kort gezegd, filerijden is niet gedoogd, het mag gewoon. | |
nevetS | zaterdag 19 augustus 2006 @ 02:12 |
Wellicht ten overvloede, dit veel te grote plaatje:![]() | |
yup | zaterdag 19 augustus 2006 @ 10:03 |
Sjah het gaat helaas de verkeerde kant op met de EU. Je kan ook fokking hard overdrijven... In de USA mag je nog steeds in sommige staten ZONDER HELM op een 1300cc Hutsiebutsie stappen. Verplichting van ABs voor nieuwe motoren zou wel een stap in de goede richting zijn denk ik... | |
Repeat | zaterdag 19 augustus 2006 @ 14:28 |
quote:dus omdat die motorrijder zich verremt en zn voorwiel laat blokkeren moet die auto betalen, terwijl ze niet eens gebotst zijn? ![]() ik dacht dat al die motorrijders zo scherp waren en zo goed konden rijden. "ik heb geen abs nodig, ik kan dat zelf veel beter" | |
BazzieK | zaterdag 19 augustus 2006 @ 14:33 |
quote:Als je zo dicht bij zit is het enige wat ABS doet ervoor zorgen dat je er in klapt ipv onderuit gaat. En stel jij rijdt op de snelweg en er komt een spookrijder aan. Dan moet je uitwijken en je rijdt je auto in de prak tegen een vangrail. Zeg je dan ook, ach joh, hij hoeft niet te betalen want we zijn niet gebotst? | |
NiGeLaToR | zondag 20 augustus 2006 @ 09:53 |
quote:Appels en peren ![]() Punt uit het verhaal is in drievoud duidelijk: houd je aan de regels en je hebt rechten.. zoals dus gesteld wordt reed de motorrijder niet hard en maakte de Ford een vreemde beweging met een wegblokkeringen als resultaat. Punt. Had de motor ipv 10km/h harder 40km/h harder gereden had hij ws zelf voor de schade op mogen draaien.. Dit soort motorgebruik is prima, daar hebben weinigen last van en de motorrijder heeft een voordeeltje. (met dit weer heb je met een auto weer een voordeeltje ![]() Die motorrijders mogen van mij hun heil onder de vangrail opzoeken, ik heb namelijk geen zin om me ook nog om die steeds groter wordende groep artikel-5-bestuurders te gaan bekommeren... Dus, in dat opzicht juich ik verscherping van de regels toe, al is het alleen maar om een bepaalde groep aan te pakken... Wat voor motorrijder ben jij? | |
hicham | zondag 20 augustus 2006 @ 10:23 |
tvp ![]() Wat een gelul komt hier naar boven zeg, van zowel het auto- als het motorfront ![]() | |
Hyperdude | zondag 20 augustus 2006 @ 10:31 |
quote:Er is verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen; als je dood bent of in de kreukels ligt maakt het ook niet veel meer uit! ![]() Ik woon zelf in de bergen, mag graag een beetje rondcrossen op een ouwe K75S en soms op een geleende 916 ![]() ![]() | |
PietjePuk2 | zondag 20 augustus 2006 @ 10:31 |
quote:Ze zouden in elk geval die motorrijders aan moeten pakken die onverzekerd rondrijden omdat ze zonder geldig rijbewijs op een motor rijden. Of is dat ook zo'n dom regelneef regeltje? | |
hicham | zondag 20 augustus 2006 @ 10:40 |
quote:Klopt, die moeten het hardst aangepakt worden en daarbij mag geen enkel middel geschuwd worden ![]() ![]() | |
PietjePuk2 | zondag 20 augustus 2006 @ 10:51 |
Dat filmpje doet het niet. | |
Hyperdude | zondag 20 augustus 2006 @ 10:54 |
quote:Hier wel ![]() | |
Cadfael | zondag 20 augustus 2006 @ 20:29 |
tis een aardige vete aant worden hier zo te lezen... maargoed... ik wilde ook nog wat bijdragen.. Over filerijden: Ik heb bij mijn examen (zon 4 jaar geleden) geleerd dat je tot 10km harder dan de file mag inhalen, mist de file niet harder dan 40km rijdt. Gaat de file sneller, dan aansluiten. Enne over rechts inhalen... Nu ik elke dag zon beetje op de a12 rijd, vooral bij de 3baansgedeelten. Is meestal de rechterbaan zowat leeg. Alle autos proppen zichzelfs op de linkse 2 banen.... waarom eigenlijk>? Dus ik ga gewoon rechts rijden. en als de rest langzamer rijd dan 120, tsja... moet ik dan ook naar links om in te halen en nog meer drukte daar te veroorzaken? Tevens zoek ik meestal de rijbaan op waar ik de meeste afstand voor me heb. Dus soms is dat links, maar vaak ook rechts. Als mensen nou netjes naar rechts gaan en niet steeds links blijven hangen, dan is er toch geen reden voor dat andere ze rechts voorbijgaan omdat ze links de boel opstoppen? | |
Gawaine | zondag 20 augustus 2006 @ 21:09 |
quote:Zolang ze naast automobilsten komen te hangen welke; ook geen rijbewijs hebben, met alcohol achter het stuur kruipen, met kinderen los op de achterbank, met een mobile telefoon aan hun oor, of naar hun gps routeplanner kijken, hun haar aan het doen zijn, make up zitten te smeren, koffie zitten te lurken, met een scheerapparaat in de weer zijn, een sigaret opsteken, een shaggie draaien, de magnetron aan het bedienen zijn, een landkaart op het stuur hebben liggen is het geen probleem lijkt me. ![]() | |
1299 | maandag 21 augustus 2006 @ 13:30 |
quote:Motorrijders kunnen bij mij voorlopig niks meer fout doen ![]() | |
PietjePuk2 | maandag 21 augustus 2006 @ 13:47 |
Ook een leuk topic: http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/143492/1 | |
PietjePuk2 | maandag 21 augustus 2006 @ 13:48 |
quote:Dat vind ik dan weer een mindere actie. Die flitsapparatuur is er toch om de verkeersveiligheid te bevorderen? ![]() ![]() | |
Repeat | maandag 21 augustus 2006 @ 13:52 |
quote:ik hoop dat die man aangifte doet en dat die feeks lekker in de cel mag komen slapen. | |
PietjePuk2 | maandag 21 augustus 2006 @ 13:57 |
![]() | |
hicham | maandag 21 augustus 2006 @ 14:19 |
Ach, laat 'm lekker z'n afkeer voor motoren tonen ![]() | |
Atuniel | maandag 21 augustus 2006 @ 14:36 |
quote:Misschien wil je dan het laatste stukje van het plaatje dat je na deze post plaatste, nog eens zeer aandachtig doorlezen. Je hebt file.. zeer langzaamrijdend tot stilstaand verkeer.. en je hebt langzaamrijdend verkeer.. De situatie die ik eerder schetste ging met plotse filevorming van 120 naar - 50 km/h .. en sorry maar helaas, dan heb je niet in te halen. Kortom, als ik mn auto een baan opschuif, en raak jou daarbij, eigen schuld, dwarsleasie geeft een dikke bult. | |
Robin__ | maandag 21 augustus 2006 @ 17:03 |
quote:Waarom moeten alle motorrijders, zo uit de hoogte doen.. erger ik me al een tijdje aan hier op het forum, automobilisten zijn altijd onoplettende idioten, en motorrijders zijn heilig. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het prachtig om een motor hard langs te zien en horen flitsen.. maar als ik, zoals vorige week, op een 50 weg rijd, en er komt een motor met minstens het dubbele aankomt en dan ook nog besluit dat, als ie een stuk verdrijvingsvlak meepakt, dat inhalen nog NET gaat lukken.. sorry hoor maar dat verwacht ik gewoon niet, en eerlijk gezegt vind ik ook niet dat het mijn verantwoording is daar op te letten als die motorrijder er voor kiest te hard te rijden moet ie maar accepteren dat zn voorganger m misschien niet ziet aankomen.. In de file maak ik zonodig altijd ruimte.. dat ik te laat kom valt niets aan te doen, maar dan hoef je er nog neit voor te zorgen dat iemand anders ook te laat komt, bovendien heb je in de file ook tijd zat om te spiegelen voor je van baan wisselt dus dat moet je dan ook gewoon doen. klaar Wat meer geduld zou een hoop motorrijders ook niet misstaan trouwens.. [ Bericht 0% gewijzigd door Robin__ op 21-08-2006 17:09:54 ] | |
PietjePuk2 | maandag 21 augustus 2006 @ 17:07 |
Hoe kan jij een motor horen flitsen ![]() Hoe klinkt zoiets? | |
hicham | maandag 21 augustus 2006 @ 17:11 |
quote:Hierom ![]() quote: | |
Robin__ | maandag 21 augustus 2006 @ 17:13 |
quote: ![]() quote:Iets dat voorbij 'flitst'/'schiet' (of als het wat langzamer gaat 'voorbij rijd' ) Ik neem aan de je zelf ook wel weet hoe een racemotor klinkt als ie lekker wat toeren maakt? [ Bericht 16% gewijzigd door Robin__ op 21-08-2006 17:25:26 (quote toegevoegd) ] | |
Robin__ | maandag 21 augustus 2006 @ 17:20 |
quote:Jaja lekker gegeneraliseerd.. maar ik moet de eerste motorrijder die toegeeft dat het helemaal niet gek is dat je m niet ziet als ie keihard achterop komt rijden. Net alsof ze zelf in de auto of op de motor alleen maar zitten te kijken of er niet toevallig een motor aankomt vliegen. Man sommige hebben er nog moeite mee toe te geven dat de auto toch echt het meest practische vervoersmiddel is.. dat is geen schande ofzo, motor lijkt mij ook veel leuker maar het lijkt wel alsof 'ze' 'hun' 'groep' koste wat het kost moeten verdedigen.* * ik meen dat pietjepuk ook een motorrijder is.. kijk naar die post hierboven, klein beetje kritiek op motorrijders en gelijk probeert ie me te pakken op een taal'fout' die er sowieso niet toe doet.. dat het allemaal wel klopt en hij zichzelf een beetje te kijk zet is dan opzich nog wel grappig. (Als t geen motormuis is heb ik niets gezegd trouwens) | |
Atuniel | maandag 21 augustus 2006 @ 18:41 |
Vandaag op de A4.. stromende regen, ragt een motor terwijl iedereen 90 a 100 rijdt, gewoon tussen de auto's door. Ja hoor, het ligt aan de slapende koekblikkers als er ongelukken gebeuren ![]() ![]() Laten we dat op hun grafsteen zetten. | |
-XX- | maandag 21 augustus 2006 @ 18:45 |
quote:Een nette koekblikker gaat niet in plaats van rechts in de file, maar een stukje naar links als er een motor langs wil ![]() | |
Atuniel | maandag 21 augustus 2006 @ 18:49 |
quote:Ik verwacht toch niet dat er een motor over de strepen gaat rijden knul... maar jij leert het ook nog wel een keer op de harde manier als je zo blijft denken en invullen voor een ander. | |
-XX- | maandag 21 augustus 2006 @ 18:51 |
quote: ![]() ![]() | |
BazzieK | maandag 21 augustus 2006 @ 18:51 |
quote:Een beetje zo'n schattig meisje knul noemen ![]() ![]() | |
-XX- | maandag 21 augustus 2006 @ 18:57 |
quote:En ik maar denken dat hij een typfout maakte en bedoelde knol! ![]() | |
BazzieK | maandag 21 augustus 2006 @ 18:58 |
quote: ![]() | |
Cadfael | maandag 21 augustus 2006 @ 19:00 |
quote:hihi, xx een knul..... maarreh er is een best dunne lijn tussen, tussen autos door en steeds van baan wisselen omdat er een gat is. Vaak blijven autos onnodig links hangen zodat ze juist stremmingen veroorzaken. Vind het ook altijd een beetje vaag waarom mensen nu opeens moeten gaan remmen bij dat bergje op de A12 zo rond woerden.... staat er gelijk een file terwijl er niks aan de hand is.... | |
Gawaine | maandag 21 augustus 2006 @ 19:01 |
quote:Je bent niet wijs man. | |
sbientje | maandag 21 augustus 2006 @ 20:47 |
ik ben ook niet echt voor al die regels omtrent motorrijden, echt belachelijk dat voor alles tegenwoordig wel een regeltje is... Overigens heb ik niet de ervaring dat alle motorrijders als asocialen rijden. Nou ken ik er ook best wat en ben van plan om zelf ook binnenkort mijn rijbewijs proberen te gaan halen (lekker nederlands weer ![]() ![]() En dat je bijna tegen een motor opknalt bij het van rijbaan wisselen... toch nog ff kijken dan he.. | |
Atuniel | maandag 21 augustus 2006 @ 20:51 |
quote:Ik check weinig fotoboeken. ![]() | |
Cadfael | maandag 21 augustus 2006 @ 21:01 |
Ik kan best begrijpen dat mensen het irritant vinden als motoren tussen files door rijden, en dat hun netjes in het rijtje moeten blijven. maar ach, er houd je toch niets tegen om zelf ook een motorrijbewijs te halen? scheelt weer 3m2 op de weg per persoon die 'overstapt'. ![]() | |
nevetS | dinsdag 22 augustus 2006 @ 00:43 |
quote:Maak jezelf belachelijk... ![]() Bij plotselinge filevorming mag je trouwens rechts inhalen, net als dat je in de file ook niet in de rechterbaan hoeft te wachten tot de linkerbaan weer rijdt. | |
StefanP | dinsdag 22 augustus 2006 @ 04:02 |
Politici ![]() EU ![]() Regelneven ![]() ![]() O ja: motorrijders zijn trouwens ook vaak ![]() Bah, wat een bemoeizucht weer. Bemoei je met je eigen kutleven, maar blijf uit het mijne. Pennenlikkers. | |
Repeat | dinsdag 22 augustus 2006 @ 14:21 |
quote:erm, verkeersveiligheid gaat om iedereens leven. Leuk zou het zijn als iedereen dat zelf zou mogen uitzoeken... | |
PietjePuk2 | vrijdag 25 augustus 2006 @ 01:18 |
Het heeft te maken met het feit dat ze je gewoon niet zien. Zelfs al kijken ze naar je, dan zien ze je niet. En dat zul je als motorrijder heel snel moeten leren. En dat niet iedere keer zien als een bewuste overtreding van een automobilist die jou opzettelijk dwars zit want daardoor ga je je alleen maar opwinden. De reden dat ze je niet zien ook al bevind je je wel in hun bliksveld is dat de hersenen het merendeel van de informatie die op het netvlies valt wegfiltert. Zou dat niet gebeuren dan werd je stapelgek, teveel informatie in te korte tijd. Een belangrijke factor in dat filteren is alleen daadwerkelijk bewust datgene te kunnen zien wat je ook verwacht. En dat is het probleem met een motor, dat is een afwijkend iets in het normale verkeersbeeld die zich ook nog eens gedraagt op een andere wijze dan een auto. een automobilist verwacht andere auto's, lage brede voertuigen die zich ongeveer op dezelfde manier gedragen als zijn eigen auto. Een motor is smal en veel wendbaarder en versnelt ook nog eens veel sneller. Ze hebben dus gekeken, als je mazzel hebt hebben ze toen wel bewust een motor gezien. Die blijkt sneller te versnellen dan een auto, dus ze kijken nog een keer, verwachten daar helemaal geen voertuig, zien die motor dus ook niet beweest en denken dat de weg vrij is. Dus ja, je hebt wel een fout gemaakt. In juridische zin niet, jij had voorrang moeten krijgen. En als je daar met een auto had gereden had je die waarschijnlijk ook gekregen. Met een motor krijg je die vaak niet, en vaak is er ook geen opzet in het spel. Erachteraan gaan om te proberen je gelijk te halen heeft geen zin en werkt alleen averechts. Ze hebben echt geen flauw idee wat er gebeurd is. En vanuit hun optiek is er opeens plotseling een motorrijder die hen lastig valt. Wat het beeld van de motorrijder als asociale hufter alleen maar versterkt. Dus als het al effect heeft, leidt het er toe dat als ze een motorrijder wel een keer bewust opmerken, ze die misschien wel bewust geen voorrang verlenen want het is immers toch een botte lul. | |
MouseOver | zondag 27 augustus 2006 @ 20:32 |
3 stappen met examens ertussen is wel wat erg veel van het goede. ![]() Verder hebben ze wel een punt dat menige racemotor eigenlijk wel onnodig snel is voor gewoon weggebruik. Maargoed, er zijn ergere dingen in de wereld. | |
MouseOver | zondag 27 augustus 2006 @ 20:34 |
quote: ![]() Terecht. ![]() | |
nostra | zondag 27 augustus 2006 @ 20:54 |
quote:Mijn hemel, en dat studeert aan een TU? ![]() | |
nostra | zondag 27 augustus 2006 @ 20:59 |
Zelf rijd ik geen motor en dat lijkt me ook niet echt handig. Maar wat me wel opvalt in een auto is dat motorrijders over het algemeen gewoon veel betere bestuurders zijn. Dat mag een vooroordeel zijn, maar het is toch wel zo. Veel meer vooruit denkend, en vaak ook beleefder. Vaak even een handje omhoog als je ruimte maakt, in plaats van pissed worden als je dat niet doet. Die lui kennen hun eigen verantwoordelijkheid dan ook. Gevaarlijker vervoermiddel is niet lopen kankeren op automobilisten, maar zelf beter anticiperen. Als de overheid dat nu eens stimuleert in plaats van dat paternalistisch gezever, dan zou het een stuk beter zijn. Maar goed, dat is nu eenmaal een erg vies woord in Nederland. ![]() | |
yup | zondag 27 augustus 2006 @ 21:29 |
quote:Een Ferrari is ook onnodig snel voor weggebruik. | |
Cadfael | zondag 27 augustus 2006 @ 21:38 |
haha, niet alleen een ferrari ![]() maarja, dat maakt ook niet zo uit. een motor neemt altijd nog veel minder plek in op de weg. en wat pietjepuk zegt, over dat automobilisten niet gewent zijn aan het rijgedrag van motoren. nou dan wordt het dus toch tijd dat er meer mensen motor gaan rijden? dan went het vanzelf ![]() en scheelt ook een hoop file, ik geloof er niet zo in dat 'ze' zeggen dat het niet zou helpen als er meer motoren op de weg waren. | |
MouseOver | zondag 27 augustus 2006 @ 21:43 |
quote:Klopt. Wat doet dat af aan de constatering dat de 'energie-efficiëntie' van motoren veel te laag ligt, en het huidige vermogens- en prestatieniveau juist veel te hoog.'? Overigens ben ik tegen het maken van wetten om dit soort dingen te reguleren, maar ze hebben zeker een punt. Ik ben eens aan het rondkijken voor een motor, maar ik moet zeggen dat ik zelf het brandstofverbruik ook aan de forse kant vind. | |
Worldbeater | zondag 27 augustus 2006 @ 21:46 |
quote:Mooie post, beetje Eutopia gehalte wel. ![]() ![]() ![]() | |
Cadfael | zondag 27 augustus 2006 @ 22:03 |
quote:Wat vind jij veel dan? Mijn 1500cc doet 1 op 18,5 ongeveer. dat is toch niet slecht. maar ik denk dat je makkelijk motoren hebt die meer dan 1 op 20 doen of zelfs 25. | |
MouseOver | zondag 27 augustus 2006 @ 22:13 |
quote:Ik had een diversion op het oog, maar ik heb begrepen dat die rond de 1:17 zitten wat ik vrij hoog vind. Een kleine auto verbruikt nog minder. Maar die 1:20 zal inderdaad best lukken met bijvoorbeeld een cb500, maar als je motoren zuiver bekijkt als "een vervoermiddel van rond de 200 kilo" zijn het relatief hoge waarden. | |
Cadfael | zondag 27 augustus 2006 @ 22:26 |
Dat klopt, maar ik denk dat het ook wel komt door de weerstand, een motor is nou niet echt bepaald gestreamlined enzo zoals autos. En vaak hebben ze meer kracht dan ze kwijt kunnen. Tevens komt ligt het eraan hoe je rijd natuurlijk, net als bij een auto. als je vaak hard optrekt bij stoplichten, dan gaat je benzineverbruik aardig omhoog. Maar zelfs mijn motor heeft bij lange stukken van rond de 100km/h wel 1 op 20 gereden. | |
yup | maandag 28 augustus 2006 @ 17:36 |
quote:Een GS500 doet met normaal rijgedrag met gemak 1:22 ofzo. Een Diversion doet ook vrij weinig. En een kleine auto veroorzaakt itt een motor WEL file... En laat ik het helemaal niet over scooters hebben, 4 pk, 50cc, en een verbruik van 1:25 ![]() Ga ik liever Verbruiksprobleem zit ook vaak aan het feit dat motoren gewoon te veel verouderde techniek gebruiken, carburateurs komen bijv. nog steeds voor... | |
PietjePuk2 | maandag 28 augustus 2006 @ 17:48 |
Uh? Carburateurs zorgen voor een hoog verbruik volgens jou? Zal je effe uit de droom helpen dan: goed afstelde, moderne carburateurs hebben vaak een betere gasreactie en een lager verbruik dan injectie. Injectie is er bijna alleen maar om aan de emissie eisen te voldoen, erg veel voordelen zijn er niet. Behalve dan dat injectie het mengsel zelf kan afstellen, bijvoorbeeld bij het plaatsen van een andere demper of als je de bergen in gaat. Dat is wel handig. | |
yup | maandag 28 augustus 2006 @ 17:59 |
quote:Bij personenauto's is injectie zuiniger. Ik heb ook vaak gehoord dat injectie wat meer "bokt" en wat meer verbruikt maar waarom dat zo is vind ik heeeel vreemd... Volgens mij is injectie ZOWIEZO bij auto's veel zuiniger omdat de computer de mengsel zo optimaal mogelijk probeert te houden... | |
NiGeLaToR | maandag 28 augustus 2006 @ 18:56 |
quote:Tis ook rijstijl kwestie ![]() Ik bedoel, veel motorrijders rijden hun motor tegenwoordig zoals ze hun scooter vroegah bedienden... die lijken wel alleen een 'aan' en een 'uit'-stand te hebben voor het geven van gas ![]() | |
-XX- | maandag 28 augustus 2006 @ 19:23 |
![]() ![]() Dat lijkt op elkaar dan! ![]() | |
PietjePuk2 | maandag 28 augustus 2006 @ 19:25 |
quote: ![]() Andere kleur, ander frame, andere uitlaat, andere voorvork, andere remmen, andere velgen, andere spiegels en andere tank. Op elkaar lijken? Tsja, dan lijkt Erica Terpstra ook op Cameron Diaz. Of andersom natuurlijk. | |
NiGeLaToR | maandag 28 augustus 2006 @ 19:30 |
quote:2 wielen, grijs, semi-hip uiterlijk.. bijna het zelfde dus.. ongeveer zo verschillend als de zusjes Olsen ![]() Tis maar net met welke ogen je er naar kijkt ![]() | |
-XX- | maandag 28 augustus 2006 @ 19:32 |
Precies hetzelfde ![]() ![]() Anyway, kan je het stuurhuis van motoren nog naar positie zetten? | |
PietjePuk2 | maandag 28 augustus 2006 @ 20:33 |
Stuurhuis ![]() ![]() | |
PietjePuk2 | maandag 28 augustus 2006 @ 20:34 |
quote:Typische koekblikker opmerking. Duidelijk. | |
hicham | maandag 28 augustus 2006 @ 20:48 |
quote:Hallo, ze kijkt wel vanuit meisjesogen naar een motor, en je weet hoe dat gaat. Rooie zijn het snelst ![]() | |
PietjePuk2 | maandag 28 augustus 2006 @ 20:53 |
O ja. |