Wat is dit voor bezopen wereld waar wij in leven? Stel.., stel gewoon eens.., ze krijgen dat er door... Dan is het even later ook gedaan met sportauto's ed. Dit kan toch gewoon nietquote:Woordvoerders van de Nederlandse motorrijders hebben het compleet gehad met onderzoekers, experts en parlementariërs van de Europese Unie die allerlei regeltjes verzinnen waaraan motorliefhebbers zich voortaan in het verkeer moeten houden. In De Telegraaf van vandaag zegt Joost Overzee, chef-redacteur van het toonaangevende blad Motor Magazine, zich groen en geel te ergeren aan ''leken die werkelijk álles over motorrijders zeggen en in lijvige rapporten publiceren, waarna 'Europa' de duimschroeven opnieuw verder aandraait.''
Overzee: ''Een béétje gechargeerd zou je kunnen zeggen dat als al die lieden hun zin krijgen je voortaan een machientje met amper 15 pk mag bezitten en dat de coureur gekleed in oogverblindend - en dus veilig - oranje hesje maximaal 30 kilometer per uur mag rijden.''
Onlangs zijn er in binnen de Transportraad de EU weer twee voorstellen gedaan die motorrijden veiliger moeten maken. Het eerste voorziet in een driestappenrijbewijs. Voor Nederland komt het er zeer waarschijnlijk op neer dat 18-jarigen pas na vijf jaar (en drie verschillende rijexamens) op lichtere machines van achtereenvolgens 11 Kw (15 pk) en 34 Kw (48 pk) te hebben gereden, een qua vermogen zware motor mogen beklimmen. Het tweede EU-rapport meldt dat de 'energie-efficiëntie' van motoren veel te laag ligt, en het huidige vermogens- en prestatieniveau juist veel te hoog. Als alternatief wordt een 1-cilinder van maximaal 650 cc met automatische versnellingsbak voorgesteld.
Overzee: ''Een één cilinder automaat van 650 cc bestaat niet eens. Wat een gewauwel. Wie moet die bouwen, die bollebozen van de EU zelf?''
Onzinnig
Ook volgens Nico Perk van de Motorrijders Actie Groep (MAG) zijn de plannen compleet onzinnig: ''Er is nooit enig verband aangetoond tussen het rijden op zware - lees 1000 cc - motoren en een verhoogd ongevallenrisico. Toch wordt dat vooroordeel telkens weer uit de kast gehaald. Ik wil weten wie in Brussel zijn zakken vult met het maken van deze rapporten, hoeveel Europees belastinggeld er nu weer verspild is.''
De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) denkt dat het drietrapssysteem, waar het de ervaring betreft, hoe dan ook ingevoerd zal worden. De KNMV wil nog wel proberen de EU ervan te overtuigen dat daarvoor geen drie examens nodig zijn. ''Want daarmee jaag je rijscholen én beginners op onoverkomelijke kosten.''
Licht
Nico Perk van de MAG zegt dat zelfs de politie af ten toe nonsens uitkraamt over motorrijders. Zo kwam het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) onlangs met het voorstel motorrijders te verplichten ook overdag verlichting te voeren. Perk: ''Motorrijders voeren al sinds mensenheugenis overdag verlichting, op nieuwe machines kún je het dimlicht niet eens uitschakelen! Het lijkt zo langzamerhand op één groot complot. Met als doel: de motorrijder te laten uitsterven!''
En dat is echt complete onzin. Er zijn genoeg eenzijdige motorongelukken waarbij motorrijders net ff te snel een bocht ingaan, zich verremmen en tegen een boom belanden.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 15:52 schreef Youp het volgende:
precies, hoe vaak hoor je nou precies dat een motorrijder zich doodrijdt omdat zijn motor te snel voor hem is? 9 van de 10 fatale motorongelukken komt voort uit onoplettendheid van automobilisten... en bij een motor wordt dat nou eenmaal erger afgestraft dan bij een auto, maar dat is een risico dat je wilt nemen wanneer je motor gaat rijden, je eigen verantwoordelijkheid dus, niet die van de overheid...
Hmm interessant punt. Ze zouden in ieder geval ver beperkt worden in vermogen gok ik.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 17:01 schreef DS4 het volgende:
Even goed en wel, maar als de motorfiets nu zou worden uitgevonden, dan zou die sowieso nooit op de weg worden toegelaten. Een auto die net zo onveilig is als een motor mag de weg niet op.
Of het uitschakelen van eigen verantwoordelijkheid een goede zaak is, is een tweede. Maar dit alles past in allerlei wetgeving op ik weet niet hoeveel gebieden.
Airbag En stuurbekrachtiging? welke motor heft die dan standaard.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 17:05 schreef Decoy het volgende:
Een motor is niet onveilig, de meeste motoren beschikken tegenwoordig ook over ABS, Airbag, Stuurbekrachtiging enz
Je moet alleen zorgen dat je nergens tegen aan rijd, maar dat geld voor een vierwieler ook.
en nu he. nu heb ik pas echt respect voor je!quote:Op donderdag 17 augustus 2006 17:15 schreef MUZZ het volgende:
[..]
Airbag En stuurbekrachtiging? welke motor heft die dan standaard.
Ik ben tegen alle soorten als abs en dergelijk. Ik vind het overbodig.
Ik rij al 20 jaar motor en ongeveer 50.000 per jaar dus ik weet waar ik over praat en ben geen mooi weer rijder hoe slechter het weer hoe leuker ik het vind.
Waarmee je maar weer aangeeft dat motorrijders geen afstand houden, omdat ze anders namelijk net zo hard meewerken aan filevorming als elke auto!quote:Op donderdag 17 augustus 2006 15:46 schreef karz het volgende:
Iedere motorrijder in het verkeer scheelt jou weer 1 plaats in de file, doordat deze persoon niet een gebakje van +- 1000 kilo en 4 bij 1,5 meter nodig heeft om zijn luie kadaver voort te slepen.
Met een motor mag je langzaam tussen de auto's door zigzaggen. Dat zal hij bedoelen denk ik.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 17:27 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarmee je maar weer aangeeft dat motorrijders geen afstand houden, omdat ze anders namelijk net zo hard meewerken aan filevorming als elke auto!
Bij file mag dat (en sindsdien doen motorrijders dat ook bij verkeerslichten, wat NIET mag). Maar voor er file staat, veroorzaken de motorrijders net zo hard file.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 17:30 schreef Diemietuhriej het volgende:
[..]
Met een motor mag je langzaam tussen de auto's door zigzaggen. Dat zal hij bedoelen denk ik.
Zei de pot tegen de ketel...quote:Ach, 't is een aparte groep weggebruikers, die heel graag alle verantwoording afschuift op anderen...
Ik denk dat dat reuze mee valt hoor, het ligt meestal gewoon aan de bestuurder.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 17:41 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Bij file mag dat (en sindsdien doen motorrijders dat ook bij verkeerslichten, wat NIET mag). Maar voor er file staat, veroorzaken de motorrijders net zo hard file.
Ach, 't is een aparte groep weggebruikers, die heel graag alle verantwoording afschuift op anderen...
Dat is bij auto's net zo als bij motoren. Irrelevant dus voor het gemiddelde.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 17:43 schreef -XX- het volgende:
[..]
Ik denk dat dat reuze mee valt hoor, het ligt meestal gewoon aan de bestuurder.
ik reageerde op de opmerking wat er zou gebeuren als de motorfiets nu zou worden uitgevonden (dus ruim na de auto). Motorrijden is gewoon veel gevaarlijker dan autorijden, indien een motorfiets nu zou worden uitgevonden dan zou dit strenger gereguleerd worden dan op dit moment het geval is. Het is namelijk makkelijker om bepaalde 'vrijheden' te beknoppen voordat ze ontstaan dan om na jarenlange vrijheden deze vrijheden te beperken. Wat de EU nu overigens wel probeert te doen. Terecht naar mijn idee.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 17:24 schreef Decoy het volgende:
@sociologist
Hoe dat zo? Is er tegenwoordig ook een norm die bepaald wat de cilinder inhoud van een auto moet zijn? Dan zou ik graag zie alle auto's beperkt worden to 45 kmp/h
9 van de 10 is ook geen keihard feit maar het gaat wel in die richting.. de meeste motorrijders zijn overigens veel oplettender dan automobilisten... waarom? omdat ze hun leven in een oogwenk kunnen verliezen hier op de openbare weg...quote:Op donderdag 17 augustus 2006 17:19 schreef RemcoDelft het volgende:
Even over die "90 % van de ongelukken komt door de auto's":
Leuk he, statistiek...! Kan je alles mee goedpraten, en dat doe je ook! Want stel even dat er 9 keer zoveel auto's rijden als motoren, dan is de kans dat 1 autobestuurder niet oplet dus ook 9 keer zo groot als de kans dat 1 motorrijder niet oplet (uitgaande van een gelijk niveau van oplettendheid).
Wil je het op een "ongelijk niveau van oplettendheid" schuiven, en de autobestuurders daar de schuld van geven, dan moet bij jouw 90% dus de verhouding 1 motor op 9 auto's opschuiven naar meer dan 1 motor per 9 auto's. De praktijk echter is anders: een ruwe schatting leert me dat er eerder 50 keer zoveel auto's rijden als motoren! Het resultaat hiervan is dat als 90% van de ongevallen waar een motor bij betrokken is, door de auto komt, nog motorrijders 10% van de ongelukken veroorzaken!
Neem voor het gemak even 1 miljoen weggebruikers, waarvan 20 duizend motorrijders (1 op 50). Stel dat er 100 ongevallen gebeuren waarbij een auto en een motor betrokken zijn. Dan zijn 90 ongevallen veroorzaakt door de auto's, en 10 door de motoren. Resultaat: 980 duizend mensen zorgen voor 90 ongevallen, 20 duizend mensen zorgen voor 10 ongevallen. Oftewel:
-autobestuurder schuldig aan motorongeval: kans 1 op 980000/90 = 10889
-motorbestuurder schuldig aan motor-auto-ongeval: kans 1 op 20000/20 = 1 op 1000
Conclusie:
Als het klopt dat 90% van de ongevallen veroorzaakt wordt door de automobilisten, komt dat alleen maar omdat er relatief veel auto's zijn! Als er evenveel motoren als auto's zouden zijn, zouden de motoren ruim 90% van deze ongevallen veroorzaken! Draai je statistieken even niet om![]()
dat mag wel degelijk (het word gedoogd iig net zoals het filerijden eerder)quote:Op donderdag 17 augustus 2006 17:41 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Bij file mag dat (en sindsdien doen motorrijders dat ook bij verkeerslichten, wat NIET mag). Maar voor er file staat, veroorzaken de motorrijders net zo hard file.
Ach, 't is een aparte groep weggebruikers, die heel graag alle verantwoording afschuift op anderen...
je vergeet even dat een motorrijder over jou heen kijkt als hij wat dicht op je rijdt waardoor hij een eventuele situatie waardoor jij moet gaan remmen tegelijk (of misschien wel eerder) met jou ziet, daarbij komt dat je op de motor een kortere reactietijd hebt om te gaan remmen aangezien je met je vingers al aan de rem zit in plaats van dat je eerst een gaspedaal los moet laten en op een rempedaal moet gaan drukken... en als laaste heeft een motor ook nog eens een veel kortere remwegquote:Op donderdag 17 augustus 2006 17:27 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarmee je maar weer aangeeft dat motorrijders geen afstand houden, omdat ze anders namelijk net zo hard meewerken aan filevorming als elke auto!
Hoe kom je daar bij? Veel motorrijders durven niet eens hard te remmen, omdat ze bang zijn over de kop te gaan!quote:Op donderdag 17 augustus 2006 18:10 schreef Youp het volgende:
[..]en als laaste heeft een motor ook nog eens een veel kortere remweg
Achterrem.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 18:59 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hoe kom je daar bij? Veel motorrijders durven niet eens hard te remmen, omdat ze bang zijn over de kop te gaan!
dan hebben ze hun rijbewijs ook bij een pakje boter gekregenquote:Op donderdag 17 augustus 2006 18:59 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hoe kom je daar bij? Veel motorrijders durven niet eens hard te remmen, omdat ze bang zijn over de kop te gaan!
alle straten van rechts voorrang bijvoorbeeld... ook bij onoverzichtelijke kruisingen... en wegen waar je vroeger voorrang had, daar knallen de mensen vrolijk overheen... levensgevaarlijk, vooral als je op een motor of fiets zitquote:Op donderdag 17 augustus 2006 19:19 schreef peacetaker het volgende:
ik denk juist dat het door al die regels juist gevaarlijker wordt
je moet tijdens het rijden aan zoveel regels denken dat je complete concentratie daarnaar uit gaat i.p.v. het motor rijden en het letten op het verkeer zelf
Het grootste deel van de remkracht komt van het voorwiel.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 19:06 schreef Diemietuhriej het volgende:
[..]
Achterrem.
En voorrem gedoseerd gebruiken, vlieg je écht niet over de kop hoor.
Ja, als je die gedoseerd gebruikt ga je no way over de kop, of je bent écht een slechte motorrijder..quote:Op donderdag 17 augustus 2006 19:30 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het grootste deel van de remkracht komt van het voorwiel.
Nog nooit van (onverwachte) noodsituaties gehoord, etc.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 19:41 schreef Diemietuhriej het volgende:
Ja, als je die gedoseerd gebruikt ga je no way over de kop, of je bent écht een slechte motorrijder..
Jawel, maar kun je dan niet meer gecontroleerd remmen ofwat? Ik bedoel, je leert op de rijles toch hoe je moet remmen in een noodsituatie? Tenminste, dat meende ik?quote:Op donderdag 17 augustus 2006 19:59 schreef Worldbeater het volgende:
[..]
Nog nooit van (onverwachte) noodsituaties gehoord, etc.![]()
Goed verzonnen statistiekquote:Op donderdag 17 augustus 2006 18:59 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De maximale remkracht is een instabiel punt, dat kan je niet handmatig gebruiken zonder abs o.i.d.! Verdiep je eens in de dynamica van remmen...quote:Op donderdag 17 augustus 2006 19:41 schreef Diemietuhriej het volgende:
[..] , betekent niet dat ik niet de maximale remkracht durf te benutten omdat ik anders bang ben om over de kop te slaan.
Een beetje motorfiets heeft dan ook gewoon ABS. Verdiep je anders es in motorfietsen, er zal een wereld voor je opengaanquote:Op donderdag 17 augustus 2006 20:28 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De maximale remkracht is een instabiel punt, dat kan je niet handmatig gebruiken zonder abs o.i.d.! Verdiep je eens in de dynamica van remmen...
Ga nou eerst maar eens zelf op een motor rijden voordat je hier allemaal teringzooi loopt te praten kutkneus.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 18:59 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De intelligentie straalt van je reactie afquote:Op donderdag 17 augustus 2006 20:44 schreef BazzieK het volgende:
[..]
Ga nou eerst maar eens zelf op een motor rijden voordat je hier allemaal teringzooi loopt te praten kutkneus.![]()
dat is nieteens nodig en sterker nog ik wil het nieteens op mijn motor... een degelijke rem is goed te doseren en je voelt precies aan wanneer je het maximale uit je rem haalt... we rijden tegenwoordig niet meer met die gammele oude trommelremmetjesquote:Op donderdag 17 augustus 2006 20:30 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Een beetje motorfiets heeft dan ook gewoon ABS. Verdiep je anders es in motorfietsen, er zal een wereld voor je opengaan
Selectief quoten is zooo 2004.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 20:54 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De intelligentie straalt van je reactie af![]()
dat kan dus wel degelijk, hier is echter wat vaardigheid voor nodigquote:Op donderdag 17 augustus 2006 20:28 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De maximale remkracht is een instabiel punt, dat kan je niet handmatig gebruiken zonder abs o.i.d.! Verdiep je eens in de dynamica van remmen...
Lees even over de onverwachte situatieheen.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 20:01 schreef Diemietuhriej het volgende:
Jawel, maar kun je dan niet meer gecontroleerd remmen ofwat? Ik bedoel, je leert op de rijles toch hoe je moet remmen in een noodsituatie? Tenminste, dat meende ik?
Verdiep jij je ook maar eens danquote:Op donderdag 17 augustus 2006 20:30 schreef HassieBassie het volgende:
Een beetje motorfiets heeft dan ook gewoon ABS. Verdiep je anders es in motorfietsen, er zal een wereld voor je opengaan
Ik heb een motor met zo'n gammel oud trommelremmetjequote:Op donderdag 17 augustus 2006 20:56 schreef Youp het volgende:
[..]
dat is nieteens nodig en sterker nog ik wil het nieteens op mijn motor... een degelijke rem is goed te doseren en je voelt precies aan wanneer je het maximale uit je rem haalt... we rijden tegenwoordig niet meer met die gammele oude trommelremmetjes![]()
Echt niet!!!!!!!!!!!!!!quote:Op donderdag 17 augustus 2006 20:58 schreef Youp het volgende:
dat kan dus wel degelijk, hier is echter wat vaardigheid voor nodig
pep jij hebt motorervaring genoeg om te weten hoe je je uit een gevaarlijke situatie redtquote:Op donderdag 17 augustus 2006 20:58 schreef Worldbeater het volgende:
[..]
Lees even over de onverwachte situatieheen.Hoe kun je dat trainen?
Niets zo onbetrouwbaar en veranderlijk wezen als de mens.![]()
Tel daar nog even slaaptekort, afleiding en andere concentratiestoornissen bij op.
Bij het lessen ben je bewust van de situatie. En remproeven oefen je bij een statische situatie..
[..]
Verdiep jij je ook maar eens dan, ik zal niet overdrijven, maar 90% van de motorfietsen hebben nog steeds geen ABS. En dat zijn zeker niet de minsten.
![]()
[afbeelding]
Okee, dan daag ik je hierbij uit om iets te doen wat geen enkel ABS-systeem voor elkaar krijgt: remmen met maximale remkracht! Dat is de remkracht waarbij 15% slip optreedt tussen de band en het wegdek, m.a.w.: als het voertuig 100 km/u gaat, gaat het loopvlak van de band 85 km/h. En omdat bij de maximale remkracht iets harder remmen zorgt voor blokkeren van het wiel, en iets zachter remmen de andere kant op zorgt voor een afname van de remkracht, krijg je dit dus niet voor elkaar met je "vaardigheid".quote:Op donderdag 17 augustus 2006 20:58 schreef Youp het volgende:
[..]
dat kan dus wel degelijk, hier is echter wat vaardigheid voor nodig
Ach ja, een lange post ben je niet waard en mijn intellect gebruik ik wel voor mensen die het waard zijn en die geen blok voor hun kop hebben.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 20:54 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De intelligentie straalt van je reactie af![]()
restecpaquote:Op donderdag 17 augustus 2006 20:59 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Ik heb een motor met zo'n gammel oud trommelremmetje![]()
Jammer dat de rest van de motor niks isquote:Op donderdag 17 augustus 2006 21:02 schreef Youp het volgende:
[..]
restecpa
ik heb een Braking 4zuiger klauw op een Braking 320mm schijf volledig zwevend met een nissin 14mm pomp op een motor van <118kg... high tech zeg maar
bespaar me je uitleg, ik ken m'n theorie, ik studeer zelf in die richtingquote:Op donderdag 17 augustus 2006 21:01 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Okee, dan daag ik je hierbij uit om iets te doen wat geen enkel ABS-systeem voor elkaar krijgt: remmen met maximale remkracht! Dat is de remkracht waarbij 15% slip optreedt tussen de band en het wegdek, m.a.w.: als het voertuig 100 km/u gaat, gaat het loopvlak van de band 85 km/h. En omdat bij de maximale remkracht iets harder remmen zorgt voor blokkeren van het wiel, en iets zachter remmen de andere kant op zorgt voor een afname van de remkracht, krijg je dit dus niet voor elkaar met je "vaardigheid".
haal jij nou eerst maar je rijbewijs lieverdquote:Op donderdag 17 augustus 2006 21:04 schreef BazzieK het volgende:
[..]
Jammer dat de rest van de motor niks isgeintje schat
![]()
![]()
quote:Op donderdag 17 augustus 2006 21:06 schreef Youp het volgende:
[..]
haal jij nou eerst maar je rijbewijs lieverd
En nog zo'n volslagen offtopic reactie van broekemans!quote:Op donderdag 17 augustus 2006 21:01 schreef BazzieK het volgende:
[..]
Ach ja, een lange post ben je niet waard en mijn intellect gebruik ik wel voor mensen die het waard zijn en die geen blok voor hun kop hebben.
Inderdaad, quote mij maar lekker ipv in te gaan op de inhoudelijke post. Je weet net zo goed als ik dat je een beetje slap loopt te lullenquote:Op donderdag 17 augustus 2006 21:14 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En nog zo'n volslagen offtopic reactie van broekemans!
Als ABS het niet kan, kunnen auto's het dus ook niet en zullen motorrijders niet snel bij auto's achterop knallenquote:Op donderdag 17 augustus 2006 21:01 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Okee, dan daag ik je hierbij uit om iets te doen wat geen enkel ABS-systeem voor elkaar krijgt: remmen met maximale remkracht! Dat is de remkracht waarbij 15% slip optreedt tussen de band en het wegdek, m.a.w.: als het voertuig 100 km/u gaat, gaat het loopvlak van de band 85 km/h. En omdat bij de maximale remkracht iets harder remmen zorgt voor blokkeren van het wiel, en iets zachter remmen de andere kant op zorgt voor een afname van de remkracht, krijg je dit dus niet voor elkaar met je "vaardigheid".
Uiteraard heeft geen van de ervaringsdeskundigen het altijd over zijn eigen falen.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 21:00 schreef Youp het volgende:
pep jij hebt motorervaring genoeg om te weten hoe je je uit een gevaarlijke situatie redtwanneer er iets gebeurt knijp je niet meteen vol in de rem, dat weet jij ook
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus je lult jezelf eruit?quote:Op donderdag 17 augustus 2006 21:01 schreef RemcoDelft het volgende:
Okee, dan daag ik je hierbij uit om iets te doen wat geen enkel ABS-systeem voor elkaar krijgt:
bron: motornet.be (http://www.motornet.be/rijden/veiligheid/021011_remmen.html#02)quote:Resultaten remtesten op droge betonbaan
Voertuig 120 km/uur 90 km/uur 50 km/uur
--------------------------------------------------------------------------------
Toyota Avensis : 52 m 28 m 8 m
Honda Fireblade : 64 m 35 m 8,5 m
BMW R1150RS met ABS : 55 m 31,5 m 8,5 m
Resultaten remtesten op nat asfalt
Voertuig 120 km/uur 90 km/uur 50 km/uur
--------------------------------------------------------------------------------
Toyota Avensis : 46 m 25 m 7,5 m
Honda Fireblade : 49,6 m 25 m 6,6 m
BMW R1150RS met ABS : 45,5 m 28,5 m 9,2 m
Nietus!!quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 11:14 schreef 1299 het volgende:
Een motorfiets heeft een veel langere remweg dan een normale personenwagen!
Blaat, zoek maar goed, want die bestaat namelijk nietquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 11:16 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Nietus!!
Motorrijders zijn alleen ietsje meer beschadigd als ze niet zo goed kunnen remmen![]()
edit: nu heb je snel een bron erbij gezocht, en ik heb geen zin/tijd een bron erbij te zoeken die het tegenovergestelde bewijst.![]()
Maar naar eigen ervaring remt een motor bij droog weg dek beter dan een auto.
http://www.motornet.be/rijden/veiligheid/021011_remmen.htmlquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 11:16 schreef Hyperdude het volgende:
Maar naar eigen ervaring remt een motor bij droog weg dek beter dan een auto.
Oftewel je kan niet spiegelen in de file en met normaal rijden blijf je zolang in je spiegels hangen dat je bijna op de persoon voor je knaltquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 11:37 schreef Atuniel het volgende:
Prima idee.. ik word af en toe helemaal gestoord van die motoren om je heen.
Tuurlijk lekker, scheelt weer een auto in de file.. maar in de file rijd iedereen zo'n beetje de zelfde snelheid, behalve een motorfiets.. die denkt nog steeds gewoon door te kunnen rijden wat zeer gevaarlijjke situaties oplevert. Kijk je in de spiegels om een baan op te schuiven, gaat prima denk je.. je kijkt nog eens voor je, kijkt weer naast je.. jakkert er weer een motor voorbij.
Geen medelij mee als ik zo'n kerel een keer in mn zijkant heb zitten ook.
Of gisteren.. rijden over de A4 in de spits.. erg druk.. van 120 naar 100 stuk, ik begeef mij op de linkerbaan en rij mee.. nog steeds 120.. kijk achteruit.. komt er met een noodgang een motor aanzetten... ik denk "hij ziet me toch wel?" ben dus enigzins met mn aandacht bij de motor die achter mij zit.. en heb niet door dat voor me op de rem word gedrukt. Ik reageer.. hard remmen.. wil ruimte gaan maken voor de motor achter me.. komen er 2 motoren rechts voorbij!
Daar word ik dus gestoord van.. dat ik als automobilist extra begaan moet zijn met die halvegare dwazen op de weg. Ze knallen gewoon bij verkeer wat een gangetje van 50 heeft gewoon er tussen door.
Ik pas er voor.. als er een motor achterop klapt.. so be it. Heb het druk zat met mn eigen voertuig.
Begrijpend lezen is moeilijk he? Helm te strak op je kop?quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 13:23 schreef BazzieK het volgende:
[..]
Oftewel je kan niet spiegelen in de file en met normaal rijden blijf je zolang in je spiegels hangen dat je bijna op de persoon voor je knaltNee de motorrijders zijn degene die gevaarlijk bezig zijn
Ik herken het gedrag overigens prima, iets wat jij als motorrijder waarschijnlijk normaal vind... Het gaat erom dat je als motorrijder dezelfde rechten hebt als een automobilist, maar door een 'gedoog'-dingetje vind dat je in ene alles mag en het gaat inzetten als 'recht'. Rechts- of middendoor inhalen, voordringen bij stoplichten, bumperkleven, etc - mag gewoon niet.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 13:23 schreef BazzieK het volgende:
Oftewel je kan niet spiegelen in de file en met normaal rijden blijf je zolang in je spiegels hangen dat je bijna op de persoon voor je knaltNee de motorrijders zijn degene die gevaarlijk bezig zijn
Lees het wetboek nog een na, dit mag gewoon. Als jij er niet mee om kan gaan, bij wie ligt dan de fout?quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 11:37 schreef Atuniel het volgende:
Tuurlijk lekker, scheelt weer een auto in de file.. maar in de file rijd iedereen zo'n beetje de zelfde snelheid, behalve een motorfiets.. die denkt nog steeds gewoon door te kunnen rijden wat zeer gevaarlijjke situaties oplevert. Kijk je in de spiegels om een baan op te schuiven, gaat prima denk je.. je kijkt nog eens voor je, kijkt weer naast je.. jakkert er weer een motor voorbij.
quote:Geen medelij mee als ik zo'n kerel een keer in mn zijkant heb zitten ook.
Je rijdt op de linkerbaan en er wordt afgeremd. Dan ben je verbaasd dat je rechts wordt ingehaald? Doen auto's natuurlijk nooit, net als auto's die achter je rijden en soms ook 120 door blijven rijden om achter jou te gaan bumperkleven, knipperen etc. Om jou naar rechts te krijgen. Heb ik ook een hekel aan, maar waarin is dit precies een 'motor'-iets?quote:Of gisteren.. rijden over de A4 in de spits.. erg druk.. van 120 naar 100 stuk, ik begeef mij op de linkerbaan en rij mee.. nog steeds 120.. kijk achteruit.. komt er met een noodgang een motor aanzetten... ik denk "hij ziet me toch wel?" ben dus enigzins met mn aandacht bij de motor die achter mij zit.. en heb niet door dat voor me op de rem word gedrukt. Ik reageer.. hard remmen.. wil ruimte gaan maken voor de motor achter me.. komen er 2 motoren rechts voorbij!
Als er een motor achterop klapt is het tot noch toe altijd nog zijn eigen schuld, net als wanneer een auto achterin je rijdt. Waar blijft het specifieke motor-argument? Of zie je gewoon zo weinig motoren, dat je er specifiek op gaat letten en het dan opvalt dat sommige dan net zo rijden als auto's doen?quote:Daar word ik dus gestoord van.. dat ik als automobilist extra begaan moet zijn met die halvegare dwazen op de weg. Ze knallen gewoon bij verkeer wat een gangetje van 50 heeft gewoon er tussen door.
Ik pas er voor.. als er een motor achterop klapt.. so be it. Heb het druk zat met mn eigen voertuig.
Als iedereen even hard rijdt in de file, waarom ga jij dan van baan wisselen? Doe dat nou gewoon niet en let gewoon lekker op de auto voor je. Dat je dan af en toe wordt ingehaald door een motorfiets maakt dan helemaal niks meer uit.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 11:37 schreef Atuniel het volgende:
Geen medelij mee als ik zo'n kerel een keer in mn zijkant heb zitten ook.
Of gisteren.. rijden over de A4 in de spits.. erg druk.. van 120 naar 100 stuk, ik begeef mij op de linkerbaan en rij mee.. nog steeds 120.. kijk achteruit.. komt er met een noodgang een motor aanzetten... ik denk "hij ziet me toch wel?" ben dus enigzins met mn aandacht bij de motor die achter mij zit.. en heb niet door dat voor me op de rem word gedrukt. Ik reageer.. hard remmen.. wil ruimte gaan maken voor de motor achter me.. komen er 2 motoren rechts voorbij!
Daar word ik dus gestoord van.. dat ik als automobilist extra begaan moet zijn met die halvegare dwazen op de weg. Ze knallen gewoon bij verkeer wat een gangetje van 50 heeft gewoon er tussen door.
Zit meestal niet met de helm achter de PC, niet iedereen heeft zulke rare gewoontes zoals jijquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 13:28 schreef Atuniel het volgende:
[..]
Begrijpend lezen is moeilijk he? Helm te strak op je kop?
Je begint nu 2 jaar op een motor waarvan de snelsten 180 zullen halen en de meeste zo rond de 160. Meeste beginauto's halen die snelheden gemakkelijk. Nu vind ik daar niks mis mee dat je 2 jaar ervaring op moet doen maar daarna moet je het toch wel aan de eigen verantwoordelijkheid van de bestuurders overlaten vind ik.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 13:45 schreef MrX1982 het volgende:
Ondanks dat veel motorrijders kansloze proleten zijn die denken God te zijn totdat een vangrail dat idee onthoofd, zowel letterlijk als figuurlijk. Hoe dan ook dit idee lijkt me wel te ver gaan want de volgende stap is dat auto's (nog meer) worden aangepakt. Het is typische bureaucratische ellende vanuit Brussel. Mensen die vanachter hun bureau van alles bedenken maar de praktijk niet kennen.
Als je net je motorrijbewijs hebt mag je toch niet meteen op de zwaarste motor springen maar dat willen ze nog verder doorvoeren? Daar is wel iets voor te zeggen. Dat is dan ook het enige.
Daar ben ik het dan ook wel mee eens ja. De maatregelen in de OP gaan wel erg ver maar ja ze moeten iets te doen hebben in Brussel, wat overigens al tragisch genoeg is.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 14:05 schreef BazzieK het volgende:
Je begint nu 2 jaar op een motor waarvan de snelsten 180 zullen halen en de meeste zo rond de 160. Meeste beginauto's halen die snelheden gemakkelijk. Nu vind ik daar niks mis mee dat je 2 jaar ervaring op moet doen maar daarna moet je het toch wel aan de eigen verantwoordelijkheid van de bestuurders overlaten vind ik.
Ach ja heb zowiezo het idee dat ze in Brussel vaak maar dingen bedenken om zichzelf niet overbodig te laten lijkenquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 14:08 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Daar ben ik het dan ook wel mee eens ja. De maatregelen in de OP gaan wel erg ver maar ja ze moeten iets te doen hebben in Brussel, wat overigens al tragisch genoeg is.
Ik wil mijn excuses aanbiedien voor bovenstaande poster die zijn rijbewijs en ervaring nog niet heeft.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 13:23 schreef BazzieK het volgende:
Ach man, ga toch je olie verwisselenquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 14:13 schreef Worldbeater het volgende:
[..]
Ik wil mijn excuses aanbiedien voor bovenstaande poster die zijn rijbewijs en ervaring nog niet heeft.
![]()
Dit is niet geregeld in het wetboek. Denk je daar anders over lees het nog eens na en geef het artikel nummer eens.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 13:37 schreef nevetS het volgende:
Lees het wetboek nog een na, dit mag gewoon. Als jij er niet mee om kan gaan, bij wie ligt dan de fout?
whehe ownedquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 14:13 schreef Worldbeater het volgende:
[..]
Ik wil mijn excuses aanbiedien voor bovenstaande poster die zijn rijbewijs en ervaring nog niet heeft.
![]()
Precies, dit is niet geregeld in het wetboek. Zoals je vast weet zegt het wetboek vooral (alleen) wat níet mag.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 15:45 schreef geelhoed het volgende:
[..]
Dit is niet geregeld in het wetboek. Denk je daar anders over lees het nog eens na en geef het artikel nummer eens.![]()
Kort gezegd, je mag door de file heenrijden, eigenlijk zo hard als je wil, Ook met de auto mag dit, maar dat brengt praktische problemen en waarschijnlijk een artikel 5 aan je derriére. Daarom is er een gedragscode opgesteld die niet bindend, maar wel adviesgevend is in het geval van een juridische procedure.quote:Sinds 1991 is het niet meer verboden voor een motorrijder om langzaam tussen de file door te rijden. Omdat passeren op vele manieren mogelijk is, zijn er spelregels afgesproken over hoe een motorrijder een autofile passeert. Voordelen: u kunt beter elkaars gedrag inschatten en via 'samenspel' kunt u irritatie en ongevallen zoveel mogelijk voorkomen. Deze spelregels vormen samen een gedragscode, die door de belangrijkste organisaties op het gebied van verkeersveiligheid wordt ondersteund.
dus omdat die motorrijder zich verremt en zn voorwiel laat blokkeren moet die auto betalen, terwijl ze niet eens gebotst zijn?quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 02:12 schreef nevetS het volgende:
Wellicht ten overvloede, dit veel te grote plaatje:
[afbeelding]
Als je zo dicht bij zit is het enige wat ABS doet ervoor zorgen dat je er in klapt ipv onderuit gaat.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 14:28 schreef Repeat het volgende:
[..]
dus omdat die motorrijder zich verremt en zn voorwiel laat blokkeren moet die auto betalen, terwijl ze niet eens gebotst zijn?
ik dacht dat al die motorrijders zo scherp waren en zo goed konden rijden.
"ik heb geen abs nodig, ik kan dat zelf veel beter"
Appels en perenquote:Op zaterdag 19 augustus 2006 14:33 schreef BazzieK het volgende:
[..]
Als je zo dicht bij zit is het enige wat ABS doet ervoor zorgen dat je er in klapt ipv onderuit gaat.
En stel jij rijdt op de snelweg en er komt een spookrijder aan. Dan moet je uitwijken en je rijdt je auto in de prak tegen een vangrail. Zeg je dan ook, ach joh, hij hoeft niet te betalen want we zijn niet gebotst?
Er is verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen; als je dood bent of in de kreukels ligt maakt het ook niet veel meer uit!quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 02:12 schreef nevetS het volgende:
Wellicht ten overvloede, dit veel te grote plaatje:
[afbeelding]
Ze zouden in elk geval die motorrijders aan moeten pakken die onverzekerd rondrijden omdat ze zonder geldig rijbewijs op een motor rijden.quote:Op zondag 20 augustus 2006 10:23 schreef hicham het volgende:
tvp
Wat een gelul komt hier naar boven zeg, van zowel het auto- als het motorfront
Klopt, die moeten het hardst aangepakt worden en daarbij mag geen enkel middel geschuwd wordenquote:Op zondag 20 augustus 2006 10:31 schreef PietjePuk2 het volgende:
[..]
Ze zouden in elk geval die motorrijders aan moeten pakken die onverzekerd rondrijden omdat ze zonder geldig rijbewijs op een motor rijden.
Of is dat ook zo'n dom regelneef regeltje?
Hier welquote:Op zondag 20 augustus 2006 10:51 schreef PietjePuk2 het volgende:
Dat filmpje doet het niet.
Zolang ze naast automobilsten komen te hangen welke; ook geen rijbewijs hebben, met alcohol achter het stuur kruipen, met kinderen los op de achterbank, met een mobile telefoon aan hun oor, of naar hun gps routeplanner kijken, hun haar aan het doen zijn, make up zitten te smeren, koffie zitten te lurken, met een scheerapparaat in de weer zijn, een sigaret opsteken, een shaggie draaien, de magnetron aan het bedienen zijn, een landkaart op het stuur hebben liggen is het geen probleem lijkt me.quote:Op zondag 20 augustus 2006 10:31 schreef PietjePuk2 het volgende:
[..]
Ze zouden in elk geval die motorrijders aan moeten pakken die onverzekerd rondrijden omdat ze zonder geldig rijbewijs op een motor rijden.
Of is dat ook zo'n dom regelneef regeltje?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |