abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40904750
Quote van de Fok! FP
quote:
Woordvoerders van de Nederlandse motorrijders hebben het compleet gehad met onderzoekers, experts en parlementariërs van de Europese Unie die allerlei regeltjes verzinnen waaraan motorliefhebbers zich voortaan in het verkeer moeten houden. In De Telegraaf van vandaag zegt Joost Overzee, chef-redacteur van het toonaangevende blad Motor Magazine, zich groen en geel te ergeren aan ''leken die werkelijk álles over motorrijders zeggen en in lijvige rapporten publiceren, waarna 'Europa' de duimschroeven opnieuw verder aandraait.''

Overzee: ''Een béétje gechargeerd zou je kunnen zeggen dat als al die lieden hun zin krijgen je voortaan een machientje met amper 15 pk mag bezitten en dat de coureur gekleed in oogverblindend - en dus veilig - oranje hesje maximaal 30 kilometer per uur mag rijden.''

Onlangs zijn er in binnen de Transportraad de EU weer twee voorstellen gedaan die motorrijden veiliger moeten maken. Het eerste voorziet in een driestappenrijbewijs. Voor Nederland komt het er zeer waarschijnlijk op neer dat 18-jarigen pas na vijf jaar (en drie verschillende rijexamens) op lichtere machines van achtereenvolgens 11 Kw (15 pk) en 34 Kw (48 pk) te hebben gereden, een qua vermogen zware motor mogen beklimmen. Het tweede EU-rapport meldt dat de 'energie-efficiëntie' van motoren veel te laag ligt, en het huidige vermogens- en prestatieniveau juist veel te hoog. Als alternatief wordt een 1-cilinder van maximaal 650 cc met automatische versnellingsbak voorgesteld.

Overzee: ''Een één cilinder automaat van 650 cc bestaat niet eens. Wat een gewauwel. Wie moet die bouwen, die bollebozen van de EU zelf?''

Onzinnig
Ook volgens Nico Perk van de Motorrijders Actie Groep (MAG) zijn de plannen compleet onzinnig: ''Er is nooit enig verband aangetoond tussen het rijden op zware - lees 1000 cc - motoren en een verhoogd ongevallenrisico. Toch wordt dat vooroordeel telkens weer uit de kast gehaald. Ik wil weten wie in Brussel zijn zakken vult met het maken van deze rapporten, hoeveel Europees belastinggeld er nu weer verspild is.''

De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) denkt dat het drietrapssysteem, waar het de ervaring betreft, hoe dan ook ingevoerd zal worden. De KNMV wil nog wel proberen de EU ervan te overtuigen dat daarvoor geen drie examens nodig zijn. ''Want daarmee jaag je rijscholen én beginners op onoverkomelijke kosten.''

Licht
Nico Perk van de MAG zegt dat zelfs de politie af ten toe nonsens uitkraamt over motorrijders. Zo kwam het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) onlangs met het voorstel motorrijders te verplichten ook overdag verlichting te voeren. Perk: ''Motorrijders voeren al sinds mensenheugenis overdag verlichting, op nieuwe machines kún je het dimlicht niet eens uitschakelen! Het lijkt zo langzamerhand op één groot complot. Met als doel: de motorrijder te laten uitsterven!''
Wat is dit voor bezopen wereld waar wij in leven? Stel.., stel gewoon eens.., ze krijgen dat er door... Dan is het even later ook gedaan met sportauto's ed. Dit kan toch gewoon niet
Hopeloos benzine verslaafd
  donderdag 17 augustus 2006 @ 15:01:26 #2
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_40904867
Stumperige koekblikkers......Het is niet alleen dat......het lijtk wel of je nergens meer wat risico mee mag nemen, ALLES moet gereguleerd.....wordt het zat....wil gewoon lekker ploffen door de bagger, verder niks....
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_40905326
Ahhh niet he!, dit ga je niet menen dat deze regels nog echt ingevoerd worden ook
NIET HOOR! Nederland is al oranje genoeg en
wat zal Nederland veilig worden zeg PFFF :::...maar wel vol met chagrijnige geërgerde mensen met zure blikken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Sowieso schrijf je zo.
pi_40905956
Huilebalken, het feit dat motorrijden 30x zo dodelijk is als autorijden, komt door autorijders. Die slapende zoutzakken die motorrijders 'een gevaar op de weg' noemen doordat ze uit hun fileslaapje gehaald worden door een schrikreactie omdat ze weer eens niet opletten.
De kick ..achterhaald gebrabbel. Net of er op een autosnelweg een kick te behalen valt. De motorfiets mits voldoenend aan de technische normen is een efficienter vervoermiddel.
Iedere motorrijder in het verkeer scheelt jou weer 1 plaats in de file, doordat deze persoon niet een gebakje van +- 1000 kilo en 4 bij 1,5 meter nodig heeft om zijn luie kadaver voort te slepen.
pi_40906117
precies, hoe vaak hoor je nou precies dat een motorrijder zich doodrijdt omdat zijn motor te snel voor hem is? 9 van de 10 fatale motorongelukken komt voort uit onoplettendheid van automobilisten... en bij een motor wordt dat nou eenmaal erger afgestraft dan bij een auto, maar dat is een risico dat je wilt nemen wanneer je motor gaat rijden, je eigen verantwoordelijkheid dus, niet die van de overheid...

er gaan trouwens wel 50 kinderen per jaar dood als gevolg van mishandeling, dat ze zich daar maar mee bezig gaan houden
Hopeloos benzine verslaafd
  donderdag 17 augustus 2006 @ 15:58:09 #6
155202 SpaceCan
Live to ride, ride to live
pi_40906251
Nah, idd. Motorrijders zijn in het ergste geval een gevaar voor zichzelf. Maar automobilisten moeten altijd een ander doodrijden
You don't drive your bike, you make love with it
  donderdag 17 augustus 2006 @ 16:07:07 #7
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_40906512
Op je 18e een auto van 500pk rijden mag wel, maar een motor van 50pk niet. En met een auto kun je ook nog eens meer schade aanrichten.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  donderdag 17 augustus 2006 @ 16:38:50 #8
42741 Decoy
Have you met my girlfriend Bob
pi_40907412
Een motor met 1 cilinder en 650cc???

Nou dan stop ik echt gelijk, da's gewoon een grote scooter...

Wat een gelul over die veiligheid, ik moet vaker in mijn ankers omdat een auto rare streken uithaalt op de weg dan dat ze in de ankers moeten voor mij.
"Never interrupt your enemy when he is making a mistake. - Napoleon Bonaparte."
pi_40907731
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 15:52 schreef Youp het volgende:
precies, hoe vaak hoor je nou precies dat een motorrijder zich doodrijdt omdat zijn motor te snel voor hem is? 9 van de 10 fatale motorongelukken komt voort uit onoplettendheid van automobilisten... en bij een motor wordt dat nou eenmaal erger afgestraft dan bij een auto, maar dat is een risico dat je wilt nemen wanneer je motor gaat rijden, je eigen verantwoordelijkheid dus, niet die van de overheid...
En dat is echt complete onzin. Er zijn genoeg eenzijdige motorongelukken waarbij motorrijders net ff te snel een bocht ingaan, zich verremmen en tegen een boom belanden.
Er zullen best wel veel ongelukken veroorzaakt worden door onoplettende automobilisten, maar je schuift het nu wel heel makkelijk af op de automobilisten.

Ik ben het trouwens wel eens met de rest van je verhaal, dat zwaardere motoren niet automatisch voor meer brokken zorgen, en dat die toekomstige EU regeltjes dus nergens op slaan.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 16:58:10 #10
33097 MUZZ
ik ga lekker
pi_40907927
Er is maar 1 oplossing uit de EG stappen en weer zelf de regels bepalen.
Er komen alleen maar slechten dingen uit de EG die is alleen maar goed voor multinationals maar niet voor de burgers
Je zal als 1dags vlieg je dag niet hebben
pi_40908026
Even goed en wel, maar als de motorfiets nu zou worden uitgevonden, dan zou die sowieso nooit op de weg worden toegelaten. Een auto die net zo onveilig is als een motor mag de weg niet op.

Of het uitschakelen van eigen verantwoordelijkheid een goede zaak is, is een tweede. Maar dit alles past in allerlei wetgeving op ik weet niet hoeveel gebieden.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_40908083
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 17:01 schreef DS4 het volgende:
Even goed en wel, maar als de motorfiets nu zou worden uitgevonden, dan zou die sowieso nooit op de weg worden toegelaten. Een auto die net zo onveilig is als een motor mag de weg niet op.

Of het uitschakelen van eigen verantwoordelijkheid een goede zaak is, is een tweede. Maar dit alles past in allerlei wetgeving op ik weet niet hoeveel gebieden.
Hmm interessant punt. Ze zouden in ieder geval ver beperkt worden in vermogen gok ik.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 17:05:07 #13
42741 Decoy
Have you met my girlfriend Bob
pi_40908126
Een motor is niet onveilig, de meeste motoren beschikken tegenwoordig ook over ABS, Airbag, Stuurbekrachtiging enz

Je moet alleen zorgen dat je nergens tegen aan rijd, maar dat geld voor een vierwieler ook.
"Never interrupt your enemy when he is making a mistake. - Napoleon Bonaparte."
  donderdag 17 augustus 2006 @ 17:15:21 #14
33097 MUZZ
ik ga lekker
pi_40908402
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 17:05 schreef Decoy het volgende:
Een motor is niet onveilig, de meeste motoren beschikken tegenwoordig ook over ABS, Airbag, Stuurbekrachtiging enz

Je moet alleen zorgen dat je nergens tegen aan rijd, maar dat geld voor een vierwieler ook.
Airbag En stuurbekrachtiging? welke motor heft die dan standaard.
Ik ben tegen alle soorten als abs en dergelijk. Ik vind het overbodig.
Ik rij al 20 jaar motor en ongeveer 50.000 per jaar dus ik weet waar ik over praat en ben geen mooi weer rijder hoe slechter het weer hoe leuker ik het vind.
Je zal als 1dags vlieg je dag niet hebben
  donderdag 17 augustus 2006 @ 17:17:04 #15
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_40908450
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 17:15 schreef MUZZ het volgende:

[..]

Airbag En stuurbekrachtiging? welke motor heft die dan standaard.
Ik ben tegen alle soorten als abs en dergelijk. Ik vind het overbodig.
Ik rij al 20 jaar motor en ongeveer 50.000 per jaar dus ik weet waar ik over praat en ben geen mooi weer rijder hoe slechter het weer hoe leuker ik het vind.
en nu he. nu heb ik pas echt respect voor je!

mja lekker boeiend. die gasten moeten gewoon kappen met dit gefuk.
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
pi_40908519
Even over die "90 % van de ongelukken komt door de auto's":

Leuk he, statistiek...! Kan je alles mee goedpraten, en dat doe je ook! Want stel even dat er 9 keer zoveel auto's rijden als motoren, dan is de kans dat 1 autobestuurder niet oplet dus ook 9 keer zo groot als de kans dat 1 motorrijder niet oplet (uitgaande van een gelijk niveau van oplettendheid).
Wil je het op een "ongelijk niveau van oplettendheid" schuiven, en de autobestuurders daar de schuld van geven, dan moet bij jouw 90% dus de verhouding 1 motor op 9 auto's opschuiven naar meer dan 1 motor per 9 auto's. De praktijk echter is anders: een ruwe schatting leert me dat er eerder 50 keer zoveel auto's rijden als motoren! Het resultaat hiervan is dat als 90% van de ongevallen waar een motor bij betrokken is, door de auto komt, nog motorrijders 10% van de ongelukken veroorzaken!
Neem voor het gemak even 1 miljoen weggebruikers, waarvan 20 duizend motorrijders (1 op 50). Stel dat er 100 ongevallen gebeuren waarbij een auto en een motor betrokken zijn. Dan zijn 90 ongevallen veroorzaakt door de auto's, en 10 door de motoren. Resultaat: 980 duizend mensen zorgen voor 90 ongevallen, 20 duizend mensen zorgen voor 10 ongevallen. Oftewel:
-autobestuurder schuldig aan motorongeval: kans 1 op 980000/90 = 10889
-motorbestuurder schuldig aan motor-auto-ongeval: kans 1 op 20000/20 = 1 op 1000
Conclusie:
Als het klopt dat 90% van de ongevallen veroorzaakt wordt door de automobilisten, komt dat alleen maar omdat er relatief veel auto's zijn! Als er evenveel motoren als auto's zouden zijn, zouden de motoren ruim 90% van deze ongevallen veroorzaken! Draai je statistieken even niet om
censuur :O
  donderdag 17 augustus 2006 @ 17:24:58 #17
42741 Decoy
Have you met my girlfriend Bob
pi_40908648
@sociologist

Hoe dat zo? Is er tegenwoordig ook een norm die bepaald wat de cilinder inhoud van een auto moet zijn? Dan zou ik graag zie alle auto's beperkt worden to 45 kmp/h
"Never interrupt your enemy when he is making a mistake. - Napoleon Bonaparte."
pi_40908715
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 15:46 schreef karz het volgende:
Iedere motorrijder in het verkeer scheelt jou weer 1 plaats in de file, doordat deze persoon niet een gebakje van +- 1000 kilo en 4 bij 1,5 meter nodig heeft om zijn luie kadaver voort te slepen.
Waarmee je maar weer aangeeft dat motorrijders geen afstand houden, omdat ze anders namelijk net zo hard meewerken aan filevorming als elke auto!
censuur :O
pi_40908779
Ik vind eigenlijk heel die EG een grote grap, kijk wat een onzin ze uitkramen! !

En dat zou ook mooi zijn, als ik over 2 jaar eindelijk 18 ben wil ik meteen mijn motorrijbewijs gaan halen, en dan moet ik op een veredelde brommer gaan rijden, die maar een beetje meer KW's heeft als de brommer die ik nu heb.

Gewoon afschaffen die EG.
Geen enkel probleem, schroevendraaier koevoetflipper en een baksteen.
pi_40908800
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 17:27 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Waarmee je maar weer aangeeft dat motorrijders geen afstand houden, omdat ze anders namelijk net zo hard meewerken aan filevorming als elke auto!
Met een motor mag je langzaam tussen de auto's door zigzaggen. Dat zal hij bedoelen denk ik.
Geen enkel probleem, schroevendraaier koevoetflipper en een baksteen.
pi_40909091
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 17:30 schreef Diemietuhriej het volgende:

[..]

Met een motor mag je langzaam tussen de auto's door zigzaggen. Dat zal hij bedoelen denk ik.
Bij file mag dat (en sindsdien doen motorrijders dat ook bij verkeerslichten, wat NIET mag). Maar voor er file staat, veroorzaken de motorrijders net zo hard file.
Ach, 't is een aparte groep weggebruikers, die heel graag alle verantwoording afschuift op anderen...
censuur :O
  donderdag 17 augustus 2006 @ 17:42:43 #22
42741 Decoy
Have you met my girlfriend Bob
pi_40909111
quote:
Ach, 't is een aparte groep weggebruikers, die heel graag alle verantwoording afschuift op anderen...
Zei de pot tegen de ketel...
"Never interrupt your enemy when he is making a mistake. - Napoleon Bonaparte."
pi_40909128
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 17:41 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Bij file mag dat (en sindsdien doen motorrijders dat ook bij verkeerslichten, wat NIET mag). Maar voor er file staat, veroorzaken de motorrijders net zo hard file.
Ach, 't is een aparte groep weggebruikers, die heel graag alle verantwoording afschuift op anderen...
Ik denk dat dat reuze mee valt hoor, het ligt meestal gewoon aan de bestuurder.
Sowieso schrijf je zo.
pi_40909398
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 17:43 schreef -XX- het volgende:

[..]

Ik denk dat dat reuze mee valt hoor, het ligt meestal gewoon aan de bestuurder.
Dat is bij auto's net zo als bij motoren. Irrelevant dus voor het gemiddelde.
censuur :O
pi_40909532
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 17:24 schreef Decoy het volgende:
@sociologist

Hoe dat zo? Is er tegenwoordig ook een norm die bepaald wat de cilinder inhoud van een auto moet zijn? Dan zou ik graag zie alle auto's beperkt worden to 45 kmp/h
ik reageerde op de opmerking wat er zou gebeuren als de motorfiets nu zou worden uitgevonden (dus ruim na de auto). Motorrijden is gewoon veel gevaarlijker dan autorijden, indien een motorfiets nu zou worden uitgevonden dan zou dit strenger gereguleerd worden dan op dit moment het geval is. Het is namelijk makkelijker om bepaalde 'vrijheden' te beknoppen voordat ze ontstaan dan om na jarenlange vrijheden deze vrijheden te beperken. Wat de EU nu overigens wel probeert te doen. Terecht naar mijn idee.

Maar wellicht is het volgende wel aardig voor de discussie. Er komt misschien ook een aanzienlijke aanscherping van het autorijbewijs. In de zin dat men niet gelijk een volwaardig rijbewijs krijgt, maar eerst een jaar alleen maar onder begeleiding mag rijden, niet in het donker etc etc. Of dat er komt weet ik niet, maar ik heb mijn rijinstructeur hierover horen vertellen (2 jaar geleden) dat hiertoe plannen worden gemaakt.
pi_40909687
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 17:19 schreef RemcoDelft het volgende:
Even over die "90 % van de ongelukken komt door de auto's":

Leuk he, statistiek...! Kan je alles mee goedpraten, en dat doe je ook! Want stel even dat er 9 keer zoveel auto's rijden als motoren, dan is de kans dat 1 autobestuurder niet oplet dus ook 9 keer zo groot als de kans dat 1 motorrijder niet oplet (uitgaande van een gelijk niveau van oplettendheid).
Wil je het op een "ongelijk niveau van oplettendheid" schuiven, en de autobestuurders daar de schuld van geven, dan moet bij jouw 90% dus de verhouding 1 motor op 9 auto's opschuiven naar meer dan 1 motor per 9 auto's. De praktijk echter is anders: een ruwe schatting leert me dat er eerder 50 keer zoveel auto's rijden als motoren! Het resultaat hiervan is dat als 90% van de ongevallen waar een motor bij betrokken is, door de auto komt, nog motorrijders 10% van de ongelukken veroorzaken!
Neem voor het gemak even 1 miljoen weggebruikers, waarvan 20 duizend motorrijders (1 op 50). Stel dat er 100 ongevallen gebeuren waarbij een auto en een motor betrokken zijn. Dan zijn 90 ongevallen veroorzaakt door de auto's, en 10 door de motoren. Resultaat: 980 duizend mensen zorgen voor 90 ongevallen, 20 duizend mensen zorgen voor 10 ongevallen. Oftewel:
-autobestuurder schuldig aan motorongeval: kans 1 op 980000/90 = 10889
-motorbestuurder schuldig aan motor-auto-ongeval: kans 1 op 20000/20 = 1 op 1000
Conclusie:
Als het klopt dat 90% van de ongevallen veroorzaakt wordt door de automobilisten, komt dat alleen maar omdat er relatief veel auto's zijn! Als er evenveel motoren als auto's zouden zijn, zouden de motoren ruim 90% van deze ongevallen veroorzaken! Draai je statistieken even niet om
9 van de 10 is ook geen keihard feit maar het gaat wel in die richting.. de meeste motorrijders zijn overigens veel oplettender dan automobilisten... waarom? omdat ze hun leven in een oogwenk kunnen verliezen hier op de openbare weg...

ik ben laatst ook bijna dood gereden (kwam iemand met +-100km/h achterop) terwijl ik stil stond omdat meneer me zogenaamd niet gezien had... op klaarlichte dag...

als je motor rijdt ga je je ergeren aan de onoplettendheid en het slechte anticiperen van de meeste automobilisten en andersom, door het motorrijden ga je ook anders autorijden, verder vooruit kijken, verder vooruit denken en beter om je heen kijken...
Hopeloos benzine verslaafd
pi_40909748
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 17:41 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Bij file mag dat (en sindsdien doen motorrijders dat ook bij verkeerslichten, wat NIET mag). Maar voor er file staat, veroorzaken de motorrijders net zo hard file.
Ach, 't is een aparte groep weggebruikers, die heel graag alle verantwoording afschuift op anderen...
dat mag wel degelijk (het word gedoogd iig net zoals het filerijden eerder)
Hopeloos benzine verslaafd
pi_40909805
Kijk, als nou iedereen zal gaan motor rijden !! Moet je zien hoe weinig ongelukken er nog zouden gebeuren!
Iedereen een auto schept meer ongelukken dan iedereen een motor!

Maarja...Daar is het weer in Nederland niet echt te behapsnurken voor!
Sowieso schrijf je zo.
pi_40909841
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 17:27 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Waarmee je maar weer aangeeft dat motorrijders geen afstand houden, omdat ze anders namelijk net zo hard meewerken aan filevorming als elke auto!
je vergeet even dat een motorrijder over jou heen kijkt als hij wat dicht op je rijdt waardoor hij een eventuele situatie waardoor jij moet gaan remmen tegelijk (of misschien wel eerder) met jou ziet, daarbij komt dat je op de motor een kortere reactietijd hebt om te gaan remmen aangezien je met je vingers al aan de rem zit in plaats van dat je eerst een gaspedaal los moet laten en op een rempedaal moet gaan drukken... en als laaste heeft een motor ook nog eens een veel kortere remweg

maargoed, echt bumperkleven is op een motor natuurlijk ook niet aan te raden
Hopeloos benzine verslaafd
pi_40911077
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 18:10 schreef Youp het volgende:

[..]en als laaste heeft een motor ook nog eens een veel kortere remweg
Hoe kom je daar bij? Veel motorrijders durven niet eens hard te remmen, omdat ze bang zijn over de kop te gaan!
censuur :O
pi_40911271
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 18:59 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Hoe kom je daar bij? Veel motorrijders durven niet eens hard te remmen, omdat ze bang zijn over de kop te gaan!
Achterrem.

En voorrem gedoseerd gebruiken, vlieg je écht niet over de kop hoor.
Geen enkel probleem, schroevendraaier koevoetflipper en een baksteen.
pi_40911300
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 18:59 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Hoe kom je daar bij? Veel motorrijders durven niet eens hard te remmen, omdat ze bang zijn over de kop te gaan!
dan hebben ze hun rijbewijs ook bij een pakje boter gekregen
Hopeloos benzine verslaafd
pi_40911604
ik denk juist dat het door al die regels juist gevaarlijker wordt
je moet tijdens het rijden aan zoveel regels denken dat je complete concentratie daarnaar uit gaat i.p.v. het motor rijden en het letten op het verkeer zelf
pi_40911818
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 19:19 schreef peacetaker het volgende:
ik denk juist dat het door al die regels juist gevaarlijker wordt
je moet tijdens het rijden aan zoveel regels denken dat je complete concentratie daarnaar uit gaat i.p.v. het motor rijden en het letten op het verkeer zelf
alle straten van rechts voorrang bijvoorbeeld... ook bij onoverzichtelijke kruisingen... en wegen waar je vroeger voorrang had, daar knallen de mensen vrolijk overheen... levensgevaarlijk, vooral als je op een motor of fiets zit
Hopeloos benzine verslaafd
pi_40911969
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 19:06 schreef Diemietuhriej het volgende:

[..]

Achterrem.

En voorrem gedoseerd gebruiken, vlieg je écht niet over de kop hoor.
Het grootste deel van de remkracht komt van het voorwiel.
censuur :O
pi_40912372
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 19:30 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Het grootste deel van de remkracht komt van het voorwiel.
Ja, als je die gedoseerd gebruikt ga je no way over de kop, of je bent écht een slechte motorrijder..

Ik kan ook over de kop vliegen met mijn brommer als ik dat wil, betekent niet dat ik niet de maximale remkracht durf te benutten omdat ik anders bang ben om over de kop te slaan.
Geen enkel probleem, schroevendraaier koevoetflipper en een baksteen.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 19:59:25 #37
124095 Worldbeater
The naked biker!!
pi_40912969
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 19:41 schreef Diemietuhriej het volgende:
Ja, als je die gedoseerd gebruikt ga je no way over de kop, of je bent écht een slechte motorrijder..
Nog nooit van (onverwachte) noodsituaties gehoord, etc.
pi_40913040
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 19:59 schreef Worldbeater het volgende:

[..]

Nog nooit van (onverwachte) noodsituaties gehoord, etc.
Jawel, maar kun je dan niet meer gecontroleerd remmen ofwat? Ik bedoel, je leert op de rijles toch hoe je moet remmen in een noodsituatie? Tenminste, dat meende ik?
Geen enkel probleem, schroevendraaier koevoetflipper en een baksteen.
pi_40913777
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 18:59 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Hoe kom je daar bij? Veel motorrijders durven niet eens hard te remmen, omdat ze bang zijn over de kop te gaan!
Goed verzonnen statistiek Ben je zo vaak gezakt voor je rijbewijs dat je nu een afkeer voor motoren hebt? Of mag je niet meer rijden van moeders de vrouw?

Ik begrijp heel goed dat een hoop mensen zelf niet motorrijden. Das hun goed recht natuurlijk. Maar waarom zou je een hekel hebben aan mensen die wel weten hoe ongelooflijk relaxed motorrijden is?

In mijn ervaring zijn motorrijders mensen die heel goed op de hoogte zijn van de verkeersregels, goed kijken, ruimte maken voor anderen en op de weg een last zijn voor helemaal niemand.

Natuurlijk zijn er gasten die het lekker vinden om zo hard en gevaarlijk mogelijk te rijden. Die gasten heb je ook onder de automobilisten, onder voetbalsupporters en onder allochtonen. Bij die groepen is iedereen van mening dat de goeien niet onder de kwaden hoeven te lijden. Waarom bij motorrijders dan wel?
Big dick.
pi_40914061
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 19:41 schreef Diemietuhriej het volgende:

[..] , betekent niet dat ik niet de maximale remkracht durf te benutten omdat ik anders bang ben om over de kop te slaan.
De maximale remkracht is een instabiel punt, dat kan je niet handmatig gebruiken zonder abs o.i.d.! Verdiep je eens in de dynamica van remmen...
censuur :O
pi_40914190
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 20:28 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

De maximale remkracht is een instabiel punt, dat kan je niet handmatig gebruiken zonder abs o.i.d.! Verdiep je eens in de dynamica van remmen...
Een beetje motorfiets heeft dan ook gewoon ABS. Verdiep je anders es in motorfietsen, er zal een wereld voor je opengaan
Big dick.
pi_40914727
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 18:59 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Hoe kom je daar bij? Veel motorrijders durven niet eens hard te remmen, omdat ze bang zijn over de kop te gaan!
Ga nou eerst maar eens zelf op een motor rijden voordat je hier allemaal teringzooi loopt te praten kutkneus.
pi_40915074
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 20:44 schreef BazzieK het volgende:

[..]

Ga nou eerst maar eens zelf op een motor rijden voordat je hier allemaal teringzooi loopt te praten kutkneus.
De intelligentie straalt van je reactie af
censuur :O
pi_40915145
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 20:30 schreef HassieBassie het volgende:

[..]

Een beetje motorfiets heeft dan ook gewoon ABS. Verdiep je anders es in motorfietsen, er zal een wereld voor je opengaan
dat is nieteens nodig en sterker nog ik wil het nieteens op mijn motor... een degelijke rem is goed te doseren en je voelt precies aan wanneer je het maximale uit je rem haalt... we rijden tegenwoordig niet meer met die gammele oude trommelremmetjes
Hopeloos benzine verslaafd
pi_40915166
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 20:54 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

De intelligentie straalt van je reactie af
Selectief quoten is zooo 2004.
Big dick.
pi_40915216
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 20:28 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

De maximale remkracht is een instabiel punt, dat kan je niet handmatig gebruiken zonder abs o.i.d.! Verdiep je eens in de dynamica van remmen...
dat kan dus wel degelijk, hier is echter wat vaardigheid voor nodig
Hopeloos benzine verslaafd
  donderdag 17 augustus 2006 @ 20:58:47 #47
124095 Worldbeater
The naked biker!!
pi_40915242
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 20:01 schreef Diemietuhriej het volgende:
Jawel, maar kun je dan niet meer gecontroleerd remmen ofwat? Ik bedoel, je leert op de rijles toch hoe je moet remmen in een noodsituatie? Tenminste, dat meende ik?
Lees even over de onverwachte situatieheen. Hoe kun je dat trainen?
Niets zo onbetrouwbaar en veranderlijk wezen als de mens.

Tel daar nog even slaaptekort, afleiding en andere concentratiestoornissen bij op.

Bij het lessen ben je bewust van de situatie. En remproeven oefen je bij een statische situatie..
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 20:30 schreef HassieBassie het volgende:
Een beetje motorfiets heeft dan ook gewoon ABS. Verdiep je anders es in motorfietsen, er zal een wereld voor je opengaan
Verdiep jij je ook maar eens dan , ik zal niet overdrijven, maar 90% van de motorfietsen hebben nog steeds geen ABS. En dat zijn zeker niet de minsten.

pi_40915255
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 20:56 schreef Youp het volgende:

[..]

dat is nieteens nodig en sterker nog ik wil het nieteens op mijn motor... een degelijke rem is goed te doseren en je voelt precies aan wanneer je het maximale uit je rem haalt... we rijden tegenwoordig niet meer met die gammele oude trommelremmetjes
Ik heb een motor met zo'n gammel oud trommelremmetje
Big dick.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 21:00:17 #49
124095 Worldbeater
The naked biker!!
pi_40915302
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 20:58 schreef Worldbeater het volgende:

[..]

Lees even over de onverwachte situatieheen. Hoe kun je dat trainen?
Niets zo onbetrouwbaar en veranderlijk wezen als de mens.

Tel daar nog even slaaptekort, afleiding en andere concentratiestoornissen bij op.

Bij het lessen ben je bewust van de situatie. En remproeven oefen je bij een statische situatie..
[..]

Verdiep jij je ook maar eens dan , ik zal niet overdrijven, maar 90% van de motorfietsen hebben nog steeds geen ABS. En dat zijn zeker niet de minsten.

[afbeelding]
pep jij hebt motorervaring genoeg om te weten hoe je je uit een gevaarlijke situatie redt wanneer er iets gebeurt knijp je niet meteen vol in de rem, dat weet jij ook
Hopeloos benzine verslaafd
pi_40915327
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 20:58 schreef Youp het volgende:

[..]

dat kan dus wel degelijk, hier is echter wat vaardigheid voor nodig
Okee, dan daag ik je hierbij uit om iets te doen wat geen enkel ABS-systeem voor elkaar krijgt: remmen met maximale remkracht! Dat is de remkracht waarbij 15% slip optreedt tussen de band en het wegdek, m.a.w.: als het voertuig 100 km/u gaat, gaat het loopvlak van de band 85 km/h. En omdat bij de maximale remkracht iets harder remmen zorgt voor blokkeren van het wiel, en iets zachter remmen de andere kant op zorgt voor een afname van de remkracht, krijg je dit dus niet voor elkaar met je "vaardigheid".
censuur :O
pi_40915329
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 20:54 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

De intelligentie straalt van je reactie af
Ach ja, een lange post ben je niet waard en mijn intellect gebruik ik wel voor mensen die het waard zijn en die geen blok voor hun kop hebben.
pi_40915383
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 20:59 schreef HassieBassie het volgende:

[..]

Ik heb een motor met zo'n gammel oud trommelremmetje
restecpa

ik heb een Braking 4zuiger klauw op een Braking 320mm schijf volledig zwevend met een nissin 14mm pomp op een motor van <118kg... high tech zeg maar
Hopeloos benzine verslaafd
pi_40915427
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 21:02 schreef Youp het volgende:

[..]

restecpa

ik heb een Braking 4zuiger klauw op een Braking 320mm schijf volledig zwevend met een nissin 14mm pomp op een motor van <118kg... high tech zeg maar
Jammer dat de rest van de motor niks is geintje schat
pi_40915502
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 21:01 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Okee, dan daag ik je hierbij uit om iets te doen wat geen enkel ABS-systeem voor elkaar krijgt: remmen met maximale remkracht! Dat is de remkracht waarbij 15% slip optreedt tussen de band en het wegdek, m.a.w.: als het voertuig 100 km/u gaat, gaat het loopvlak van de band 85 km/h. En omdat bij de maximale remkracht iets harder remmen zorgt voor blokkeren van het wiel, en iets zachter remmen de andere kant op zorgt voor een afname van de remkracht, krijg je dit dus niet voor elkaar met je "vaardigheid".
bespaar me je uitleg, ik ken m'n theorie, ik studeer zelf in die richting het is 20% overigens...

en ik durf te wedden dat ik met mijn motor heel dicht in de buurt kan komen van dat maximum als je me zo nodig uit wilt dagen zet je maar een parcoursje uit en dan bereken je maar waar ik ongeveer uit moet komen dan en dan kom ik het wel even voor je demonstreren
Hopeloos benzine verslaafd
pi_40915515
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 21:04 schreef BazzieK het volgende:

[..]

Jammer dat de rest van de motor niks is geintje schat
haal jij nou eerst maar je rijbewijs lieverd
Hopeloos benzine verslaafd
pi_40915649
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 21:06 schreef Youp het volgende:

[..]

haal jij nou eerst maar je rijbewijs lieverd
pi_40915788
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 21:01 schreef BazzieK het volgende:

[..]

Ach ja, een lange post ben je niet waard en mijn intellect gebruik ik wel voor mensen die het waard zijn en die geen blok voor hun kop hebben.
En nog zo'n volslagen offtopic reactie van broekemans!
censuur :O
pi_40915932
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 21:14 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

En nog zo'n volslagen offtopic reactie van broekemans!
Inderdaad, quote mij maar lekker ipv in te gaan op de inhoudelijke post. Je weet net zo goed als ik dat je een beetje slap loopt te lullen
pi_40915964
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 21:01 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Okee, dan daag ik je hierbij uit om iets te doen wat geen enkel ABS-systeem voor elkaar krijgt: remmen met maximale remkracht! Dat is de remkracht waarbij 15% slip optreedt tussen de band en het wegdek, m.a.w.: als het voertuig 100 km/u gaat, gaat het loopvlak van de band 85 km/h. En omdat bij de maximale remkracht iets harder remmen zorgt voor blokkeren van het wiel, en iets zachter remmen de andere kant op zorgt voor een afname van de remkracht, krijg je dit dus niet voor elkaar met je "vaardigheid".
Als ABS het niet kan, kunnen auto's het dus ook niet en zullen motorrijders niet snel bij auto's achterop knallen
Big dick.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 21:20:15 #61
124095 Worldbeater
The naked biker!!
pi_40915990
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 21:00 schreef Youp het volgende:
pep jij hebt motorervaring genoeg om te weten hoe je je uit een gevaarlijke situatie redt wanneer er iets gebeurt knijp je niet meteen vol in de rem, dat weet jij ook
Uiteraard heeft geen van de ervaringsdeskundigen het altijd over zijn eigen falen.
Ik rij beter dan de rest is het devies altijd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 21:22:22 #62
124095 Worldbeater
The naked biker!!
pi_40916083
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 21:01 schreef RemcoDelft het volgende:
Okee, dan daag ik je hierbij uit om iets te doen wat geen enkel ABS-systeem voor elkaar krijgt:
Dus je lult jezelf eruit?

Een ABS systeem levert constante resultaten, maar het is wel degelijk mogelijk de remvertraging van dit systeem met pure rijderservaring te overtreffen. Alleen die rijder is dus niet constant.
De rest van je verhaal: maximale remkracht is wel erg theoretisch en niet ter zake.
Zo ken ik er ook nog wel een paar.
pi_40925364
In de meeste situaties waarbij een autorijder vol en blind op de rem stapt, zal de gemiddelde motorrijder een gat zoeken en juist gas bij geven. En dat heb ik meermalen moeten doen. En kom mij nu niet aan dat ik dan vast niet op zat te letten, juist doordat ik oplette wist ik ze nog te ontwijken.

Wat een discussie trouwens tussen aan de ene kant motorrijders, die dit in de praktijk elke dag meemaken, en aan de andere kant mensen die denken dat de hendels aan het stuur voor de voor- en achterrem zijn, en daarnaast graag hun eigen vooroordelen als feiten zien.
Original Ratbiker
pi_40931263
Een motorfiets heeft een veel langere remweg dan een normale personenwagen!
quote:
Resultaten remtesten op droge betonbaan

Voertuig 120 km/uur 90 km/uur 50 km/uur

--------------------------------------------------------------------------------

Toyota Avensis : 52 m 28 m 8 m
Honda Fireblade : 64 m 35 m 8,5 m
BMW R1150RS met ABS : 55 m 31,5 m 8,5 m


Resultaten remtesten op nat asfalt

Voertuig 120 km/uur 90 km/uur 50 km/uur

--------------------------------------------------------------------------------

Toyota Avensis : 46 m 25 m 7,5 m
Honda Fireblade : 49,6 m 25 m 6,6 m
BMW R1150RS met ABS : 45,5 m 28,5 m 9,2 m
bron: motornet.be (http://www.motornet.be/rijden/veiligheid/021011_remmen.html#02)
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:16:31 #65
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_40931303
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 11:14 schreef 1299 het volgende:
Een motorfiets heeft een veel langere remweg dan een normale personenwagen!
Nietus!!

Motorrijders zijn alleen ietsje meer beschadigd als ze niet zo goed kunnen remmen

edit: nu heb je snel een bron erbij gezocht, en ik heb geen zin/tijd een bron erbij te zoeken die het tegenovergestelde bewijst.

Maar naar eigen ervaring remt een motor bij droog weg dek beter dan een auto.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_40931397
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 11:16 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Nietus!!

Motorrijders zijn alleen ietsje meer beschadigd als ze niet zo goed kunnen remmen

edit: nu heb je snel een bron erbij gezocht, en ik heb geen zin/tijd een bron erbij te zoeken die het tegenovergestelde bewijst.

Maar naar eigen ervaring remt een motor bij droog weg dek beter dan een auto.
Blaat, zoek maar goed, want die bestaat namelijk niet Het is al 100x aangetoond dat een motorfiets minder snel stil staat.

Dat is niets meer dan een hardnekkig misverstand. Hetzelfde geld voor mensen die beweren dat een volbelade vrachtwagen een veel langere remweg heeft dan een lege. Dat is ook onzin.
pi_40931617
Interessante discussie.
TVP´ed
pi_40931633
Ik vind trouwens die betutteling voor motorrijders ook bezopen. Ook al rijdt ik geen motor. Wat is er gebeurd met eigen verantwoording?

Niemand wil dood op een motorfiets dus ik neem aan de meeste mensen zichzelf wel een halt toe roepen als het dreigt fout te gaan.
pi_40931702
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 11:16 schreef Hyperdude het volgende:

Maar naar eigen ervaring remt een motor bij droog weg dek beter dan een auto.
http://www.motornet.be/rijden/veiligheid/021011_remmen.html
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_40931720
Mwah, ben wel voor de EU, maar met dit soort dingen maak je jezelf niet populair..., net zoals dat de EU zich niet bezig moet gaan houden met de bemating van bierglazen. Als ze er nou eens dat overschot aan ambtenaren uitgooien dan mierenneuken ze misschien minder...
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:37:15 #71
152502 Atuniel
Papa de familias
pi_40931894
Prima idee.. ik word af en toe helemaal gestoord van die motoren om je heen.
Tuurlijk lekker, scheelt weer een auto in de file.. maar in de file rijd iedereen zo'n beetje de zelfde snelheid, behalve een motorfiets.. die denkt nog steeds gewoon door te kunnen rijden wat zeer gevaarlijjke situaties oplevert. Kijk je in de spiegels om een baan op te schuiven, gaat prima denk je.. je kijkt nog eens voor je, kijkt weer naast je.. jakkert er weer een motor voorbij.
Geen medelij mee als ik zo'n kerel een keer in mn zijkant heb zitten ook.
Of gisteren.. rijden over de A4 in de spits.. erg druk.. van 120 naar 100 stuk, ik begeef mij op de linkerbaan en rij mee.. nog steeds 120.. kijk achteruit.. komt er met een noodgang een motor aanzetten... ik denk "hij ziet me toch wel?" ben dus enigzins met mn aandacht bij de motor die achter mij zit.. en heb niet door dat voor me op de rem word gedrukt. Ik reageer.. hard remmen.. wil ruimte gaan maken voor de motor achter me.. komen er 2 motoren rechts voorbij!
Daar word ik dus gestoord van.. dat ik als automobilist extra begaan moet zijn met die halvegare dwazen op de weg. Ze knallen gewoon bij verkeer wat een gangetje van 50 heeft gewoon er tussen door.
Ik pas er voor.. als er een motor achterop klapt.. so be it. Heb het druk zat met mn eigen voertuig.
pi_40935246
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 11:37 schreef Atuniel het volgende:
Prima idee.. ik word af en toe helemaal gestoord van die motoren om je heen.
Tuurlijk lekker, scheelt weer een auto in de file.. maar in de file rijd iedereen zo'n beetje de zelfde snelheid, behalve een motorfiets.. die denkt nog steeds gewoon door te kunnen rijden wat zeer gevaarlijjke situaties oplevert. Kijk je in de spiegels om een baan op te schuiven, gaat prima denk je.. je kijkt nog eens voor je, kijkt weer naast je.. jakkert er weer een motor voorbij.
Geen medelij mee als ik zo'n kerel een keer in mn zijkant heb zitten ook.
Of gisteren.. rijden over de A4 in de spits.. erg druk.. van 120 naar 100 stuk, ik begeef mij op de linkerbaan en rij mee.. nog steeds 120.. kijk achteruit.. komt er met een noodgang een motor aanzetten... ik denk "hij ziet me toch wel?" ben dus enigzins met mn aandacht bij de motor die achter mij zit.. en heb niet door dat voor me op de rem word gedrukt. Ik reageer.. hard remmen.. wil ruimte gaan maken voor de motor achter me.. komen er 2 motoren rechts voorbij!
Daar word ik dus gestoord van.. dat ik als automobilist extra begaan moet zijn met die halvegare dwazen op de weg. Ze knallen gewoon bij verkeer wat een gangetje van 50 heeft gewoon er tussen door.
Ik pas er voor.. als er een motor achterop klapt.. so be it. Heb het druk zat met mn eigen voertuig.
Oftewel je kan niet spiegelen in de file en met normaal rijden blijf je zolang in je spiegels hangen dat je bijna op de persoon voor je knalt Nee de motorrijders zijn degene die gevaarlijk bezig zijn
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 13:28:35 #73
152502 Atuniel
Papa de familias
pi_40935364
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 13:23 schreef BazzieK het volgende:

[..]

Oftewel je kan niet spiegelen in de file en met normaal rijden blijf je zolang in je spiegels hangen dat je bijna op de persoon voor je knalt Nee de motorrijders zijn degene die gevaarlijk bezig zijn
Begrijpend lezen is moeilijk he? Helm te strak op je kop?
pi_40935541
Ah man, eindelijk wordt er opgetreden tegen motorrijders.. werd een keer tijd

Even voor de beeldvorming; ik heb niets, maar dan ook niets tegen motorrijders die zich net als 90% van de autorijders netjes aan de regels houden. Gewoon relaxed naar je werk karren en als er file is mag je als motorrijder relaxed tussendoor rijden.

Maar, waarom ik vind dat motorrijders aangepakt moeten worden is dat 90% van de motorrijders het geoorloofd vind rechts in te halen, verdrijvingsvlakken te benutten als inhaalplek, tussendoor te rijden tot 80~100km/h en te bumperkleven (aangezien ze er toch overheen kunnen kijken) bij de vleet. Daarbij zijn er nu zoveel motorrijders dat als ze zoals gebruikelijk allemaal bij het stoplicht voordringen je nu het risico loopt een cyclus te mogen wachten omdat er een dozijn motoren voor je stond en toch niet allemaal tegelijk snel weg waren... *zucht*

Het lijkt wel of het een rage is geworden om zo brutaal en a-sociaal mogelijk te rijden. Voordeel is wel dat er een darwinistisch tintje aan kleeft, ongevallen zijn vaak dodelijk...
Ik snap dat het slalommen, hard rijden, etc etc het gevoel van 'opschieten' waar je op een motor recht op schijnt te hebben, bevestigd, maar het loopt zo ondertussen de spuigaten uit. Het lijken wel scootertjes op de snelweg
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 13:23 schreef BazzieK het volgende:
Oftewel je kan niet spiegelen in de file en met normaal rijden blijf je zolang in je spiegels hangen dat je bijna op de persoon voor je knalt Nee de motorrijders zijn degene die gevaarlijk bezig zijn
Ik herken het gedrag overigens prima, iets wat jij als motorrijder waarschijnlijk normaal vind... Het gaat erom dat je als motorrijder dezelfde rechten hebt als een automobilist, maar door een 'gedoog'-dingetje vind dat je in ene alles mag en het gaat inzetten als 'recht'. Rechts- of middendoor inhalen, voordringen bij stoplichten, bumperkleven, etc - mag gewoon niet.
pi_40935555
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 11:37 schreef Atuniel het volgende:
Prima idee.. ik word af en toe helemaal gestoord van die motoren om je heen.
Tuurlijk lekker, scheelt weer een auto in de file.. maar in de file rijd iedereen zo'n beetje de zelfde snelheid, behalve een motorfiets.. die denkt nog steeds gewoon door te kunnen rijden wat zeer gevaarlijjke situaties oplevert. Kijk je in de spiegels om een baan op te schuiven, gaat prima denk je.. je kijkt nog eens voor je, kijkt weer naast je.. jakkert er weer een motor voorbij.
Lees het wetboek nog een na, dit mag gewoon. Als jij er niet mee om kan gaan, bij wie ligt dan de fout?
quote:
Geen medelij mee als ik zo'n kerel een keer in mn zijkant heb zitten ook.
quote:
Of gisteren.. rijden over de A4 in de spits.. erg druk.. van 120 naar 100 stuk, ik begeef mij op de linkerbaan en rij mee.. nog steeds 120.. kijk achteruit.. komt er met een noodgang een motor aanzetten... ik denk "hij ziet me toch wel?" ben dus enigzins met mn aandacht bij de motor die achter mij zit.. en heb niet door dat voor me op de rem word gedrukt. Ik reageer.. hard remmen.. wil ruimte gaan maken voor de motor achter me.. komen er 2 motoren rechts voorbij!
Je rijdt op de linkerbaan en er wordt afgeremd. Dan ben je verbaasd dat je rechts wordt ingehaald? Doen auto's natuurlijk nooit, net als auto's die achter je rijden en soms ook 120 door blijven rijden om achter jou te gaan bumperkleven, knipperen etc. Om jou naar rechts te krijgen. Heb ik ook een hekel aan, maar waarin is dit precies een 'motor'-iets?
quote:
Daar word ik dus gestoord van.. dat ik als automobilist extra begaan moet zijn met die halvegare dwazen op de weg. Ze knallen gewoon bij verkeer wat een gangetje van 50 heeft gewoon er tussen door.
Ik pas er voor.. als er een motor achterop klapt.. so be it. Heb het druk zat met mn eigen voertuig.
Als er een motor achterop klapt is het tot noch toe altijd nog zijn eigen schuld, net als wanneer een auto achterin je rijdt. Waar blijft het specifieke motor-argument? Of zie je gewoon zo weinig motoren, dat je er specifiek op gaat letten en het dan opvalt dat sommige dan net zo rijden als auto's doen?
Original Ratbiker
pi_40935579
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 11:37 schreef Atuniel het volgende:
Prima idee.. ik word af en toe helemaal gestoord van die motoren om je heen.
Tuurlijk lekker, scheelt weer een auto in de file.. maar in de file rijd iedereen zo'n beetje de zelfde snelheid, behalve een motorfiets.. die denkt nog steeds gewoon door te kunnen rijden wat zeer gevaarlijjke situaties oplevert. Kijk je in de spiegels om een baan op te schuiven, gaat prima denk je.. je kijkt nog eens voor je, kijkt weer naast je.. jakkert er weer een motor voorbij.
Geen medelij mee als ik zo'n kerel een keer in mn zijkant heb zitten ook.
Of gisteren.. rijden over de A4 in de spits.. erg druk.. van 120 naar 100 stuk, ik begeef mij op de linkerbaan en rij mee.. nog steeds 120.. kijk achteruit.. komt er met een noodgang een motor aanzetten... ik denk "hij ziet me toch wel?" ben dus enigzins met mn aandacht bij de motor die achter mij zit.. en heb niet door dat voor me op de rem word gedrukt. Ik reageer.. hard remmen.. wil ruimte gaan maken voor de motor achter me.. komen er 2 motoren rechts voorbij!
Daar word ik dus gestoord van.. dat ik als automobilist extra begaan moet zijn met die halvegare dwazen op de weg. Ze knallen gewoon bij verkeer wat een gangetje van 50 heeft gewoon er tussen door.
Ik pas er voor.. als er een motor achterop klapt.. so be it. Heb het druk zat met mn eigen voertuig.
Als iedereen even hard rijdt in de file, waarom ga jij dan van baan wisselen? Doe dat nou gewoon niet en let gewoon lekker op de auto voor je. Dat je dan af en toe wordt ingehaald door een motorfiets maakt dan helemaal niks meer uit.
Big dick.
pi_40935761
Ondanks dat veel motorrijders kansloze proleten zijn die denken God te zijn totdat een vangrail dat idee onthoofd, zowel letterlijk als figuurlijk. Hoe dan ook dit idee lijkt me wel te ver gaan want de volgende stap is dat auto's (nog meer) worden aangepakt. Het is typische bureaucratische ellende vanuit Brussel. Mensen die vanachter hun bureau van alles bedenken maar de praktijk niet kennen.

Als je net je motorrijbewijs hebt mag je toch niet meteen op de zwaarste motor springen maar dat willen ze nog verder doorvoeren? Daar is wel iets voor te zeggen. Dat is dan ook het enige.
pi_40936200
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 13:28 schreef Atuniel het volgende:

[..]

Begrijpend lezen is moeilijk he? Helm te strak op je kop?
Zit meestal niet met de helm achter de PC, niet iedereen heeft zulke rare gewoontes zoals jij
pi_40936301
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 13:45 schreef MrX1982 het volgende:
Ondanks dat veel motorrijders kansloze proleten zijn die denken God te zijn totdat een vangrail dat idee onthoofd, zowel letterlijk als figuurlijk. Hoe dan ook dit idee lijkt me wel te ver gaan want de volgende stap is dat auto's (nog meer) worden aangepakt. Het is typische bureaucratische ellende vanuit Brussel. Mensen die vanachter hun bureau van alles bedenken maar de praktijk niet kennen.

Als je net je motorrijbewijs hebt mag je toch niet meteen op de zwaarste motor springen maar dat willen ze nog verder doorvoeren? Daar is wel iets voor te zeggen. Dat is dan ook het enige.
Je begint nu 2 jaar op een motor waarvan de snelsten 180 zullen halen en de meeste zo rond de 160. Meeste beginauto's halen die snelheden gemakkelijk. Nu vind ik daar niks mis mee dat je 2 jaar ervaring op moet doen maar daarna moet je het toch wel aan de eigen verantwoordelijkheid van de bestuurders overlaten vind ik.
pi_40936403
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 14:05 schreef BazzieK het volgende:
Je begint nu 2 jaar op een motor waarvan de snelsten 180 zullen halen en de meeste zo rond de 160. Meeste beginauto's halen die snelheden gemakkelijk. Nu vind ik daar niks mis mee dat je 2 jaar ervaring op moet doen maar daarna moet je het toch wel aan de eigen verantwoordelijkheid van de bestuurders overlaten vind ik.
Daar ben ik het dan ook wel mee eens ja. De maatregelen in de OP gaan wel erg ver maar ja ze moeten iets te doen hebben in Brussel, wat overigens al tragisch genoeg is.
pi_40936450
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 14:08 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Daar ben ik het dan ook wel mee eens ja. De maatregelen in de OP gaan wel erg ver maar ja ze moeten iets te doen hebben in Brussel, wat overigens al tragisch genoeg is.
Ach ja heb zowiezo het idee dat ze in Brussel vaak maar dingen bedenken om zichzelf niet overbodig te laten lijken
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 14:13:20 #82
124095 Worldbeater
The naked biker!!
pi_40936532
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 13:23 schreef BazzieK het volgende:
Oftewel je kan niet spiegelen in de file en met normaal rijden blijf je zolang in je spiegels hangen dat je bijna op de persoon voor je knalt Nee de motorrijders zijn degene die gevaarlijk bezig zijn
Ik wil mijn excuses aanbiedien voor bovenstaande poster die zijn rijbewijs en ervaring nog niet heeft.


pi_40936611
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 14:13 schreef Worldbeater het volgende:

[..]

Ik wil mijn excuses aanbiedien voor bovenstaande poster die zijn rijbewijs en ervaring nog niet heeft.


Ach man, ga toch je olie verwisselen
pi_40939180
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 13:37 schreef nevetS het volgende:

Lees het wetboek nog een na, dit mag gewoon. Als jij er niet mee om kan gaan, bij wie ligt dan de fout?
Dit is niet geregeld in het wetboek. Denk je daar anders over lees het nog eens na en geef het artikel nummer eens.
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now!
pi_40939398
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 14:13 schreef Worldbeater het volgende:

[..]

Ik wil mijn excuses aanbiedien voor bovenstaande poster die zijn rijbewijs en ervaring nog niet heeft.


whehe owned
pi_40940503
Bla bla bla...

Koekblikkers:

Overigens is het een fabeltje dat een motor beter remt dan een auto. Dit is al een keer uitgebreid getest: http://www.motornet.be/rijden/veiligheid/021011_remmen.html#02

[ Bericht 30% gewijzigd door PietjePuk2 op 18-08-2006 16:43:36 ]
I think I'm a banana tree
pi_40958773
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 15:45 schreef geelhoed het volgende:

[..]

Dit is niet geregeld in het wetboek. Denk je daar anders over lees het nog eens na en geef het artikel nummer eens.
Precies, dit is niet geregeld in het wetboek. Zoals je vast weet zegt het wetboek vooral (alleen) wat níet mag.

http://www.mag-nl.org/verkeer/file.htm

Daarin staat de volgende passage, maar lees gerust het gehele stuk:
quote:
Sinds 1991 is het niet meer verboden voor een motorrijder om langzaam tussen de file door te rijden. Omdat passeren op vele manieren mogelijk is, zijn er spelregels afgesproken over hoe een motorrijder een autofile passeert. Voordelen: u kunt beter elkaars gedrag inschatten en via 'samenspel' kunt u irritatie en ongevallen zoveel mogelijk voorkomen. Deze spelregels vormen samen een gedragscode, die door de belangrijkste organisaties op het gebied van verkeersveiligheid wordt ondersteund.
Kort gezegd, je mag door de file heenrijden, eigenlijk zo hard als je wil, Ook met de auto mag dit, maar dat brengt praktische problemen en waarschijnlijk een artikel 5 aan je derriére. Daarom is er een gedragscode opgesteld die niet bindend, maar wel adviesgevend is in het geval van een juridische procedure.

Kort gezegd, filerijden is niet gedoogd, het mag gewoon.
Original Ratbiker
pi_40958895
Wellicht ten overvloede, dit veel te grote plaatje:
Original Ratbiker
pi_40961772
Sjah het gaat helaas de verkeerde kant op met de EU. Je kan ook fokking hard overdrijven...

In de USA mag je nog steeds in sommige staten ZONDER HELM op een 1300cc Hutsiebutsie stappen.

Verplichting van ABs voor nieuwe motoren zou wel een stap in de goede richting zijn denk ik...
pi_40967664
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 02:12 schreef nevetS het volgende:
Wellicht ten overvloede, dit veel te grote plaatje:
[afbeelding]
dus omdat die motorrijder zich verremt en zn voorwiel laat blokkeren moet die auto betalen, terwijl ze niet eens gebotst zijn?

ik dacht dat al die motorrijders zo scherp waren en zo goed konden rijden.

"ik heb geen abs nodig, ik kan dat zelf veel beter"
pi_40967812
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 14:28 schreef Repeat het volgende:

[..]

dus omdat die motorrijder zich verremt en zn voorwiel laat blokkeren moet die auto betalen, terwijl ze niet eens gebotst zijn?

ik dacht dat al die motorrijders zo scherp waren en zo goed konden rijden.

"ik heb geen abs nodig, ik kan dat zelf veel beter"
Als je zo dicht bij zit is het enige wat ABS doet ervoor zorgen dat je er in klapt ipv onderuit gaat.

En stel jij rijdt op de snelweg en er komt een spookrijder aan. Dan moet je uitwijken en je rijdt je auto in de prak tegen een vangrail. Zeg je dan ook, ach joh, hij hoeft niet te betalen want we zijn niet gebotst?
  FOK!fotograaf zondag 20 augustus 2006 @ 09:53:35 #92
13368 NiGeLaToR
pi_40991057
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 14:33 schreef BazzieK het volgende:

[..]

Als je zo dicht bij zit is het enige wat ABS doet ervoor zorgen dat je er in klapt ipv onderuit gaat.

En stel jij rijdt op de snelweg en er komt een spookrijder aan. Dan moet je uitwijken en je rijdt je auto in de prak tegen een vangrail. Zeg je dan ook, ach joh, hij hoeft niet te betalen want we zijn niet gebotst?
Appels en peren

Punt uit het verhaal is in drievoud duidelijk: houd je aan de regels en je hebt rechten.. zoals dus gesteld wordt reed de motorrijder niet hard en maakte de Ford een vreemde beweging met een wegblokkeringen als resultaat. Punt.
Had de motor ipv 10km/h harder 40km/h harder gereden had hij ws zelf voor de schade op mogen draaien..

Dit soort motorgebruik is prima, daar hebben weinigen last van en de motorrijder heeft een voordeeltje. (met dit weer heb je met een auto weer een voordeeltje ) Wat mij alleen irriteert zijn die momenten waarop de motorrijdende medeweggebruiker de rechten wat verruimd, zoals tussendoor rijden tot 100~120km/h (A7,A8,A10; vrijwel dagelijks), rechts inhalen, bumperkleven...
Die motorrijders mogen van mij hun heil onder de vangrail opzoeken, ik heb namelijk geen zin om me ook nog om die steeds groter wordende groep artikel-5-bestuurders te gaan bekommeren...

Dus, in dat opzicht juich ik verscherping van de regels toe, al is het alleen maar om een bepaalde groep aan te pakken... Wat voor motorrijder ben jij?
pi_40991339
tvp

Wat een gelul komt hier naar boven zeg, van zowel het auto- als het motorfront
  zondag 20 augustus 2006 @ 10:31:18 #94
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_40991452
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 02:12 schreef nevetS het volgende:
Wellicht ten overvloede, dit veel te grote plaatje:
[afbeelding]
Er is verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen; als je dood bent of in de kreukels ligt maakt het ook niet veel meer uit! Je moet gewoon bedenken dat je kwetsbaar bent, en dat het soms niet verstandig is te denken dat je Valentino Rossi bent.

Ik woon zelf in de bergen, mag graag een beetje rondcrossen op een ouwe K75S en soms op een geleende 916 , maar ieder weekend zie ik mooie slipsporen, ambulances, bergingswagens met een stel kreukels achterop en iets te veel kruisjes met een vergaan bosje bloemen, zomaar ergens langs de weg of bij een snelle of langzame haarspeldbocht.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_40991455
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 10:23 schreef hicham het volgende:
tvp

Wat een gelul komt hier naar boven zeg, van zowel het auto- als het motorfront
Ze zouden in elk geval die motorrijders aan moeten pakken die onverzekerd rondrijden omdat ze zonder geldig rijbewijs op een motor rijden.

Of is dat ook zo'n dom regelneef regeltje?
I think I'm a banana tree
pi_40991558
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 10:31 schreef PietjePuk2 het volgende:

[..]

Ze zouden in elk geval die motorrijders aan moeten pakken die onverzekerd rondrijden omdat ze zonder geldig rijbewijs op een motor rijden.

Of is dat ook zo'n dom regelneef regeltje?
Klopt, die moeten het hardst aangepakt worden en daarbij mag geen enkel middel geschuwd worden Als die palmboom in je icon wat hoger was dan mochten ze wat mij betreft daaraan opgeknoopt worden
pi_40991713
Dat filmpje doet het niet.
I think I'm a banana tree
  zondag 20 augustus 2006 @ 10:54:39 #98
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_40991766
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 10:51 schreef PietjePuk2 het volgende:
Dat filmpje doet het niet.
Hier wel
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_41008459
tis een aardige vete aant worden hier zo te lezen...

maargoed... ik wilde ook nog wat bijdragen..

Over filerijden:

Ik heb bij mijn examen (zon 4 jaar geleden) geleerd dat je tot 10km harder dan de file mag inhalen, mist de file niet harder dan 40km rijdt. Gaat de file sneller, dan aansluiten.

Enne over rechts inhalen...
Nu ik elke dag zon beetje op de a12 rijd, vooral bij de 3baansgedeelten. Is meestal de rechterbaan zowat leeg. Alle autos proppen zichzelfs op de linkse 2 banen.... waarom eigenlijk>?
Dus ik ga gewoon rechts rijden. en als de rest langzamer rijd dan 120, tsja... moet ik dan ook naar links om in te halen en nog meer drukte daar te veroorzaken?

Tevens zoek ik meestal de rijbaan op waar ik de meeste afstand voor me heb. Dus soms is dat links, maar vaak ook rechts.
Als mensen nou netjes naar rechts gaan en niet steeds links blijven hangen, dan is er toch geen reden voor dat andere ze rechts voorbijgaan omdat ze links de boel opstoppen?
Murphy's Technical Laws: Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
pi_41010021
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 10:31 schreef PietjePuk2 het volgende:

[..]

Ze zouden in elk geval die motorrijders aan moeten pakken die onverzekerd rondrijden omdat ze zonder geldig rijbewijs op een motor rijden.

Of is dat ook zo'n dom regelneef regeltje?
Zolang ze naast automobilsten komen te hangen welke; ook geen rijbewijs hebben, met alcohol achter het stuur kruipen, met kinderen los op de achterbank, met een mobile telefoon aan hun oor, of naar hun gps routeplanner kijken, hun haar aan het doen zijn, make up zitten te smeren, koffie zitten te lurken, met een scheerapparaat in de weer zijn, een sigaret opsteken, een shaggie draaien, de magnetron aan het bedienen zijn, een landkaart op het stuur hebben liggen is het geen probleem lijkt me.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')