Je bedoelt een quote uit het voor het volk propagandaboek 'Mein Kampf'?quote:Op woensdag 16 augustus 2006 15:05 schreef Mutant01 het volgende:
Tja, nee, een quote van ene heer Goebbels accepteer je wel als waarheid, maar een quote van Hitler niet?
Dat ligt aan de aard van het citaat, zoals ik al heb uitgelegd. Publieke zelfverheerlijking versus dagboekaantekening. Bovendien staan er meerdere aantoonbare leugens in Mein Kampf. Een ervan heb ik al genoemd, het visioen dat hem het besef schonk dat hij de politiek in moest gaan. Dat sluit aan bij dit soort Messianistische retoriek.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 15:05 schreef Mutant01 het volgende:
Tja, nee, een quote van ene heer Goebbels accepteer je wel als waarheid, maar een quote van Hitler niet?
Nee uit speeches, en van de Heer Goebbels had het evengoed een propagandastunt kunnen zijn.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 15:07 schreef -IksRee- het volgende:
[..]
Je bedoelt een quote uit het voor het volk propagandaboek 'Mein Kampf'?
Ook jij kunt Goebbels niet-publieke agenda niet kennen.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 15:02 schreef Apropos het volgende:
[..]
Precies. Hij heeft daar geen enkel belang bij.
Ik heb een aantal redenen aangegeven. In een privégesprek met generaal Gerhart Engel:quote:Op woensdag 16 augustus 2006 15:02 schreef Apropos het volgende:
Je zet de dingen echt naar je hand, hoor. ''Als'' met accent, alsof het vergezocht is. Maak nou eens aannemelijk dat je het bij het rechte eind hebt.
quote:Ik ben nu, evenals voorheen, een katholiek en zal dat altijd blijven
Die zijn daar natuurlijk geheel vrij van.quote:
Op welke wijze moet ik mij dat voorstellen?quote:en van de Heer Goebbels had het evengoed een propagandastunt kunnen zijn.
Op welke wijze zou je dat niet kunnen voorstellen? Zou je denken dat Goebbels een schaap was die dacht dat niemand zijn dagboek ging lezen?quote:Op woensdag 16 augustus 2006 15:09 schreef Apropos het volgende:
[..]
Die zijn daar natuurlijk geheel vrij van.
[..]
Op welke wijze moet ik mij dat voorstellen?
bron: Ian Kershaw - Hitler.quote:Hitler had herhaaldelijk laten weten dat het christendom met rust moest worden gelaten zolang de oorlog duurde - de afrekening met de Kerken kon zijns insziens wachten tot na de eindoverwinning. Desondanks waren in de eerste helft van 1941 her en der kerkelijke instellingen hard aangepakt. Het activisme schijnt vooral van onderop gekomen te zijn: radicalen grepen de oorlogsnoden aan om de ergerlijke greep van de Kerken op de bevolking te breken. Het optreden was evenwel van hogerhand aangemoedigd, met name door Bormann en zijn partijkanselarij. In juni 1941 ontvingen alle Gauleiter een vertrouwelijke circulaire van Bormann, waarin werd gesteld dat het christendom en nationaal-socialisme onverzoenlijk waren. De partij moest de macht en invloed van de Kerken derhalve bestrijden. Dat deze instructie in overeenstemming was met Hitlers wens, is gezien het belang dat hij hechtte aan goede relaties met de Kerken in oorlogstijd zeer onwaarschijnlijk. Anderzijds moet worden gezegd dat Bormann nooit iets deed wat de Führer niet wilde. Het meest logisch lijkt dat de feitelijke partijleider Hitlers tirades over de verderfelijke invloed van het christendom verkeerd heeft opgevat, en ditmaal een verkeerd signaal aan de partijactivisten gaf.
Uhm volgens bepaalde mensen was hij geen Christen nee, dat is logisch, want hij hield er een eigen versie op na doorspekt met wat germaanse mythologie. Nogal wiedes dat hij door Christenen van buitenaf gezien wordt als niet-Christen. Het verklaart ook dat hij dus de traditionele kerk opzij wilde zetten, die strookte niet met zijn leer.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 15:11 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
bron: Ian Kershaw - Hitler.
Veel duidelijker kan het bijna niet. Hitler gebruikte het christendom om zo binnenlandse spanningen te vermijden, niet volkomen gelukt maar dat terzijde, en met het christendom zou na de oorlog worden afgerekend. Hitler was geen christen laat staan dat hij handelde uit naam van het christendom.
Dit lijkt me veelzeggender dan suggestieve foto's of bronloze quotes.
De betekenis die een kruis aan het traditionele Christelijke geloof geeft, is niet dezelfde betekenis als het hakenkruis voor de nazi's. Het vervangen van kruizen tot swastika's heeft dan ook tot gevolg dat de symboliek een ander doel heeft gekregen.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 15:03 schreef Apropos het volgende:
[..]
Ja, dat kan. Maar dan moet je er niet een swastika voor in de plaats zetten.
Van buitenaf. Wat begrijp je niet aan:quote:Op woensdag 16 augustus 2006 15:12 schreef Mutant01 het volgende:
Uhm volgens bepaalde mensen was hij geen Christen nee, dat is logisch, want hij hield er een eigen versie op na doorspekt met wat germaanse mythologie. Nogal wiedes dat hij door Christenen van buitenaf gezien wordt als niet-Christen. Het verklaart ook dat hij dus de traditionele kerk opzij wilde zetten, die strookte niet met zijn leer.
Het christendom als middel niet als doel om te verdedigen en/of uit te dragen.quote:Hitler had herhaaldelijk laten weten dat het christendom met rust moest worden gelaten zolang de oorlog duurde - de afrekening met de Kerken kon zijns insziens wachten tot na de eindoverwinning.
Volgens mij weet je zelf niet eens dat deze zin eigenlijk niet zegt.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 15:13 schreef Autodidact het volgende:
[..]
De betekenis die een kruis aan het traditionele Christelijke geloof geeft, is niet dezelfde betekenis als het hakenkruis voor de nazi's. Het vervangen van kruizen tot swastika's heeft dan ook tot gevolg dat de symboliek een ander doel heeft gekregen.
Het Christendom wat in het rijk al present was ja. Maar dat was niet ZIJN Christendom.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 15:15 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Van buitenaf. Wat begrijp je niet aan:
[..]
Het christendom als middel niet als doel om te verdedigen en/of uit te dragen.
Dat is waar. Maar ik heb wel een scheermes.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 15:09 schreef Autodidact het volgende:
Ook jij kunt Goebbels niet-publieke agenda niet kennen.
Ja, dat citaat ken ik. Ik heb er nooit een directe bronvermelding voor kunnen vinden, maar nu zag ik dit;quote:Ik heb een aantal redenen aangegeven. In een privégesprek met generaal Gerhart Engel:
Hier begrijp ik niets van. Kun je niet gewoon zeggen dat het vervangen van het kruis door de swastika anti-Christelijk is, of is dat te direct en zijn er andere clausules voor?quote:Op woensdag 16 augustus 2006 15:13 schreef Autodidact het volgende:
[..]
De betekenis die een kruis aan het traditionele Christelijke geloof geeft, is niet dezelfde betekenis als het hakenkruis voor de nazi's. Het vervangen van kruizen tot swastika's heeft dan ook tot gevolg dat de symboliek een ander doel heeft gekregen.
Hij greep terug naar een Germaans (mythologisch) verleden. Daarin past het christendom absoluut niet maar eerder een heidens natuurgeloof. Zoals de germanen dat beleden voordat ze in aanraking kwamen met de christelijke Romeinen.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 15:16 schreef Mutant01 het volgende:
Het Christendom wat in het rijk al present was ja. Maar dat was niet ZIJN Christendom.
Dat is dus niet zo, de germaanse mythologie had hij met bepaalde Christelijke elementen vermengd.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 15:21 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Hij greep terug naar een Germaans (mythologisch) verleden. Daarin past het christendom absoluut niet maar eerder een heidens natuurgeloof. Zoals de germanen dat beleden voordat ze in aanraking kwamen met de christelijke Romeinen.
Een crusifix betekent voor een Christen iets heel anders dan wat een swastika voor een nazi betekent, daarom betekent het vervangen van het ene embleem naar het andere niet dat je de inhoud van de boodschap verandert. Sommigen denken dat Christendom en nationaalsocialisme hand in hand gaan...het hoeft niet óf óf te zijn.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 15:18 schreef Apropos het volgende:
[..]
Hier begrijp ik niets van. Kun je niet gewoon zeggen dat het vervangen van het kruis door de swastika anti-Christelijk is, of is dat te direct en zijn er andere clausules voor?
Zoals?quote:Op woensdag 16 augustus 2006 15:22 schreef Mutant01 het volgende:
Dat is dus niet zo, de germaanse mythologie had hij met bepaalde Christelijke elementen vermengd.
Het gebruik van o.a. Christelijke symbolen, gedeeltes van de Christelijke leer.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 15:26 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Zoals?
Het gebruik van het woord God? Als ik het woord Allah gebruik ben ineens een moslim?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |