Rente, moslims mogen geen hypotheek met rente afsluiten.quote:Op zaterdag 11 november 2006 00:01 schreef Litso het volgende:
Ok, ik heb het topic nog eens goed doorgelezen maar ik snap nog steeds niet wat precies het verschil is waardoor dit wel mag en een gewone hypotheek niet
Iemand die het in Jip en Janneke taal nog eens uit wil leggen?
Ja, maar is het nu dan niet gewoon rente verpakt in een andere naam?quote:Op zaterdag 11 november 2006 00:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Rente, moslims mogen geen hypotheek met rente afsluiten.
Nee, het is eigenlijk heel simplistisch, jij koopt een huis, houdt een periode, je doet er een prijsje bovenop en dat is jouw winst. Jij verkoopt dus het huis voor een duurder bedrag aan mij. Zonder dat je rente vraagt.quote:Op zaterdag 11 november 2006 00:07 schreef Litso het volgende:
[..]
Ja, maar is het nu dan niet gewoon rente verpakt in een andere naam?
En uiteindelijk betaal jij evenveel als wanneer je rente zou betalen, en krijgt de bank ook evenveel als wanneer je rente zou betalen?quote:Op zaterdag 11 november 2006 00:10 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee, het is eigenlijk heel simplistisch, jij koopt een huis, houdt een periode, je doet er een prijsje bovenop en dat is jouw winst. Jij verkoopt dus het huis voor een duurder bedrag aan mij. Zonder dat je rente vraagt.
Nee, dat weet je niet, bij het kopen van een huis ---> Lenen van geld, betaal je een vergoeding (rente) om het geld te lenen. Hoe langer het duurt voor je je lening hebt afbetaalt hoe hoger je betaalde rente oploopt. Bij een "halal" hypotheek betaal je prijs van huis die je wilt kopen + een vastgestelde winstbedrag die jouw lener wil hebben en daarmee punt. In beide gevallen weet je waar je aan toe bent, in beide gevallen is het lenen, maar nu betaal je dus meer ipv een vergoeding te betalen voor het lenen. Gewoon zaken doen.quote:Op zaterdag 11 november 2006 00:16 schreef Litso het volgende:
[..]
En uiteindelijk betaal jij evenveel als wanneer je rente zou betalen, en krijgt de bank ook evenveel als wanneer je rente zou betalen?
Okay, klinkt acceptabel... Maar waarom mag dit dan wel, in tegenstelling tot rente? Ik snap het verschil in betalingswijze maar waarom is het op deze manier wél toegestaan dan?quote:Op zaterdag 11 november 2006 00:21 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee, dat weet je niet, bij het kopen van een huis ---> Lenen van geld, betaal je een vergoeding (rente) om het geld te lenen. Hoe langer het duurt voor je je lening hebt afbetaalt hoe hoger je betaalde rente oploopt. Bij een "halal" hypotheek betaal je prijs van huis die je wilt kopen + een vastgestelde winstbedrag die jouw lener wil hebben en daarmee punt. In beide gevallen weet je waar je aan toe bent, in beide gevallen is het lenen, maar nu betaal je dus meer ipv een vergoeding te betalen voor het lenen. Gewoon zaken doen.![]()
Je neemt een huis over voor een bepaald bedrag, je gaat geen vergoeding betalen voor een lening,quote:Op zaterdag 11 november 2006 00:28 schreef Litso het volgende:
[..]
Okay, klinkt acceptabel... Maar waarom mag dit dan wel, in tegenstelling tot rente? Ik snap het verschil in betalingswijze maar waarom is het op deze manier wél toegestaan dan?
Maar ik vraag me dan af of de koranische voorschriften in deze tijd van controle op woekkerrente e.d. nog echt van toepassing zijn. Zoals hierboven ook gezegd, destijds was het om te beschermen tegen woekerrente enzo, in hoeverre is dat tegenwoordig nog van toepassing en in hoeverre kan de Islam wat dit betreft een stukje meegeven en accepteren dat in de huidige maatschappij een regel als deze misschien wel oubollig en overbodig is?quote:Op zaterdag 11 november 2006 00:32 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je neemt een huis over voor een bepaald bedrag, je gaat geen vergoeding betalen voor een lening,
ik ben nog niet de mening van een geleerde tegengekomen, dus of het ook echt halal is weet ik niet. Maar als het dus geen rente is, is het niet in strijd met de Koranische voorschriften![]()
Nee met betrekking tot rente spreekt de koran niet over een standplaatsgebonden context. Wat voor soort rente het ook moge zijn, nooit is er in de Islam een uitzondering geweest waarin het wel was toegestaan om een bepaalde vergoeding voor een lening te eisen/vragen. In de Koran staat dan ook dat men ver van alle soorten van rente moet blijven. Volgens imam El Shershaby is de gedachte hierachter dat "iemand die geld leent het al moeilijk genoeg heeft. Met het vragen van rente maak je die persoon nog meer afhankelijk van geld".quote:Op zaterdag 11 november 2006 00:35 schreef Litso het volgende:
[..]
Maar ik vraag me dan af of de koranische voorschriften in deze tijd van controle op woekkerrente e.d. nog echt van toepassing zijn. Zoals hierboven ook gezegd, destijds was het om te beschermen tegen woekerrente enzo, in hoeverre is dat tegenwoordig nog van toepassing en in hoeverre kan de Islam wat dit betreft een stukje meegeven en accepteren dat in de huidige maatschappij een regel als deze misschien wel oubollig en overbodig is?
Een duidelijker stukje met 2 kanten van het verhaalquote:Bankieren volgens de koran
Islamitisch bankieren, bankieren in overeenstemming met de regels van de koran, is 'booming business'. Chris Mullinger, organisator van de grootste conferentie op het gebied van islamitisch bankieren ( 'International Islamic Finance Forum'), geeft aan dat het banktegoed van islamitische banken wereldwijd 202 miljard dollar bedraagt en de komende tijd met 10 tot 20 procent zal groeien. Ook in Europa hebben de banken hun pijlen op de moslimbevolking gericht. In Engeland, waar rond de 1,8 miljoen moslims wonen, biedt de islamitische tak van de 'Hongkong and Shanghai Banking Corporation' (HSBC) islamitische pensioenfondsen en hypotheken aan. De eerste islamitische bank van Engeland, de 'Islamic Bank of Britain', biedt ook betaalrekeningen aan. De groeiende interesse voor deze financiële diensten, die in overeenstemming zijn met de principes van de koran, hangt nauw samen met islamitische opvattingen over de economie.
Om te zorgen dat geld in de samenleving blijft circuleren, is het in veel islamitische landen een religieuze plicht om geld bij de bank te storten. De bank investeert het geld daarna in de samenleving. "Het geld moet in reële activa geïnvesteerd worden, zoals gebouwen en fabrieken", zo laat de imam van de Al-Tawheed moskee in Amsterdam, Mahmoud El Shershaby, weten. Investeren in bedrijven die betrokken zijn bij gokken, alcohol en varkensvlees is verboden. Als het geld eenmaal is geïnvesteerd, ontvangt de moslim die zijn geld heeft gestort geen rente (vaak aangeduid als riba), maar deelt hij mee in de winst van de bank, die is gemaakt met de aangekochte reële activa. Geld verdienen met geld, zoals bij rente plaatsvindt, is binnen de islam namelijk 'haram', een zonde. Ook wanneer geld bij de bank wordt geleend, mag volgens de islam geen rente worden betaald. Volgens imam El Shershaby is de gedachte hierachter dat "iemand die geld leent het al moeilijk genoeg heeft. Met het vragen van rente maak je die persoon nog meer afhankelijk van geld". De moslim betaalt over het geleende bedrag bovendien geen zakaat, de religieuze plicht om elk jaar 2,5 procent van het geld dat hij bezit als gift aan de armen weg te geven. De zakaat over het geleende bedrag wordt betaald door degene die zijn geld heeft uitgeleend.
Bij het verbod op rente wringt voor de moslims in Nederland de schoen. Omdat islamitisch bankieren in Nederland niet beschikbaar is, kunnen zij bij de bank niet terecht voor een spaarrekening of lening. "We moeten ons dagelijks door allerlei bochten wringen om in Nederland geen rente te betalen of te krijgen. Rood staan bij een Nederlandse bank is een zonde en het geeft een vervelend gevoel", aldus Fared Zaari, de woordvoerder van de Al-Tawheed moskee. Om dit schuldgevoel te voorkomen, ontstaan allerlei informele leencircuits. Zo leent Fared zijn geld liever bij een paar rijke vrienden dan dat hij daarvoor naar de bank gaat. Fared heeft zelfs besloten geen huis te kopen. Hij moet daarvoor een hypotheek afsluiten en dus rente betalen. Een probleem dat onder moslims vaker speelt. Uit een internetenquête van 'Islamic Commerce', een Nederlands financieel adviesbureau, blijkt dat ongeveer 74 procent van de 2000 ondervraagde moslims zijn huis rentevrij zou willen financieren.
In Nederland valt er niet aan te ontkomen dat zo nu en dan rente moet worden betaald of ontvangen. In de zoektocht naar een eventuele religieuze rechtvaardiging voor deze zonde ontstaan heftige discussies, waarbij de koran als leidraad wordt genomen. Het heilige geschrift zegt over rente het volgende:
Degenen, die woekerwinst maken, verrijzen zoals iemand, die door Satan met krankzinnigheid is geslagen. Dat komt, omdat zij zeggen: "Handel is gelijk aan rente", terwijl Allah de handel wettig en de rente onwettig heeft verklaard. Die daarom een vermaning van zijn Heer krijgt en er mee ophoudt, hem zal toebehoren, hetgeen hij vroeger heeft ontvangen en zijn zaak is bij Allah. En zij, die terugvallen, zij zijn de mensen van het Vuur, daarin zullen zij vertoeven. (Koran, 2:275)
Deze passage uit de koran wordt door moslimgeleerden niet altijd hetzelfde geïnterpreteerd. Orthodoxe stromingen stellen dat de tekst zo klaar als een klontje is. Geen enkele vorm van rente is toegestaan, punt uit. Andere moslimgeleerden zeggen dat rente in bepaalde gevallen wel toelaatbaar is, bijvoorbeeld ter compensatie van inflatie. En af en toe wordt gezegd dat rente alleen verboden is als daarmee woekerwinsten worden behaald. Het verschil in interpretatie, maakt het islamitische bankieren gefragmenteerd en ondoorzichtig. Wat voor de één toelaatbaar is, gaat voor de ander te ver. In de wereld van het islamitisch bankieren is daarvoor de volgende oplossing bedacht. Banken raadplegen een panel van islamitische geleerden. De geleerden hebben zich in de economische wetten van de sharia gespecialiseerd en geven advies waar nodig is. Dus waar in de westerse bank de managers de besluiten nemen over de aangeboden financiële diensten, wordt dit bij islamitische banken ook door een panel van rechtsgeleerden gedaan.
Of het islamitisch bankieren in Nederland voet aan de grond zal krijgen, blijft vooralsnog onduidelijk. De potentiële markt is voor ABN Amro wel reden de mogelijkheden van islamitisch bankieren te onderzoeken. "Afhankelijk van de uitkomst van dit onderzoek zal de ABN Amro een besluit nemen", zo laat Annemarije Haijtiink van ABN Amro weten. Het voordeel dat ABN Amro heeft, is dat de bank met haar dochteronderneming in Saoedi-Arabië, de 'Saoedi Hollandi Bank', ervaring met islamitisch bankieren heeft opgedaan. Woordvoerder van de Rabobank, Marco de Bruine, geeft aan dat zijn bank voorlopig geen rekeningen zonder rente zal gaan aanbieden. "Islamitisch bankieren is door de Nederlandse wet- en regelgeving vooralsnog erg lastig", aldus De Bruine. Wel is de Rabobank gestart met een proef die voor de Nederlandse moslimbevolking aantrekkelijk kan zijn. Klanten kunnen bij de vestigingen in Utrecht en Boskoop een rekening openen waarbij de rente aan een goed doel wordt geschonken.
De initiatieven van de ABN Amro en de Rabobank laten zien dat het islamitisch bankieren in Nederland nog niet eens in de kinderschoenen staat. Ook banken uit Turkije en het Midden-Oosten in Nederland bieden geen voorzieningen voor sparen of lenen zonder rente. En dat is niet alleen nadelig voor de moslimbevolking, maar ook voor de Nederlandse economie. "Veel geld wordt nu door de Nederlandse moslimbevolking thuis opgepot of terug naar hun land van oorsprong gebracht", zo laat imam El Shershaby weten. Het aanbieden van financiële diensten die in overeenstemming zijn met de koran, zou deze groep over de streep kunnen trekken om dit geld toch naar een Nederlandse bank te brengen.
Het is wel een hele mooie gedacht moet ik zeggen..quote:Op zaterdag 11 november 2006 00:41 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee met betrekking tot rente spreekt de koran niet over een standplaatsgebonden context. Wat voor soort rente het ook moge zijn, nooit is er in de Islam een uitzondering geweest waarin het wel was toegestaan om een bepaalde vergoeding voor een lening te eisen/vragen. In de Koran staat dan ook dat men ver van alle soorten van rente moet blijven. Volgens imam El Shershaby is de gedachte hierachter dat "iemand die geld leent het al moeilijk genoeg heeft. Met het vragen van rente maak je die persoon nog meer afhankelijk van geld".
Da's alleen als je te laat bent bent terugbetalen, staat in de kleine lettertjes.quote:Op zaterdag 11 november 2006 04:25 schreef Piet_Piraat het volgende:
Wordt deze hypotheek vorm ook ritueel in excecutie gedaan?
Ik vraag me dan af hoe het dan verder gaat?quote:Op zaterdag 11 november 2006 04:30 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Da's alleen als je te laat bent bent terugbetalen, staat in de kleine lettertjes.
Dan wordt je het huis uitgezet? Er zal heus wel een stokje achter de deur zitten om het op tijd af te betalenquote:Op zaterdag 11 november 2006 05:09 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ik vraag me dan af hoe het dan verder gaat?![]()
Dan blijft nog staan dat de veranderde economische situatie ervoor zorgt dat je niet meer zonder rente kan, en daar zal Allah dan best wel begrip voor hebbenquote:Op zaterdag 11 november 2006 00:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Een duidelijker stukje met 2 kanten van het verhaal
Maar geld lenen om je eigen leven luxer te maken is ook niet echt gewaardeerdquote:Op zaterdag 11 november 2006 04:23 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Het is wel een hele mooie gedacht moet ik zeggen..
Maar..niet iedereen die geld leent heeft het moeilijk, het kan ook alleen voor een nóg luxer leven zijn..
Volgens het stukje zijn er dus meningsverschillen overquote:Op zaterdag 11 november 2006 08:41 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Dan blijft nog staan dat de veranderde economische situatie ervoor zorgt dat je niet meer zonder rente kan, en daar zal Allah dan best wel begrip voor hebben![]()
bullshit dusquote:Op woensdag 16 augustus 2006 10:19 schreef Tissik het volgende:
"'Halal' hypotheek zonder rente
.............volgens de islam is rente een onaanvaardbare vorm van vermogensvermeerdering...........
quote:...................
Als de wetswijziging wordt doorgevoerd, kan Bilaa-Riba, dat letterlijk 'zonder rente' betekent, in opdracht van een klant een huis kopen, het een paar dagen in eigen bezit houden, en vervolgens met winst verkopen aan de opdrachtgever. "Het is namelijk geen zonde om winst te maken, maar wel om die op te strijken door gewoon achterover te leunen en op de rente te wachten", verklaart de woordvoerder van de instelling. Die winst moet volgens de VVD en de Islam Democraten aftrekbaar zijn. "Het is dus niet zo dat 'die moslims' lekker geen rente hoeven te betalen", licht De Liefde toe.
.............
Dat kan zijn, maar vergeten die mensen dan niet dat als je geld hebt en hier geen rente over krijgt je geld minder waard wordt? Zie het dan maar als een inflatiecorrectie, dat je geld alleen mag uitlenen aan anderen tegen het inflatiecijfer van het CBS.....quote:Op zaterdag 11 november 2006 10:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Volgens het stukje zijn er dus meningsverschillen over
Alsof de bank verlies gaat lijdenquote:Op zaterdag 11 november 2006 16:49 schreef pberends het volgende:
Halalhypotheek is of niet helemaal halal of pure discriminatie. Anders ben ik ook moslim.
Weg met die troep.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |