quote:
Het is heel duidelijk, maar misschien begrijp jij het niet helemaal.
Het eerste stuk gaat volgens mij over wat er fout is aan de huidige situatie. Aan de ene kant wordt het werknemers erg moeilijk gemaakt om met vervroegd pensioen te gaan. Iedereen wordt gestimuleerd om tot z'n 65ste door te werken. Aan de andere kant is er een levensloopregeling in het leven geroepen om mensen in staat te stellen om tijdens de carriere een tijdje met onbetaald verlof te gaan om bijvoorbeeld voor je kinderen of ouders te zorgen. Prima regeling, ik denk dat bijna iedereen daar wel over eens is. Het 'nadeel' is nu dat de regeling 'misbruikt' (of handig gebruikt) wordt om eerder met pesioen te gaan. In werkelijkheid komt het erop neer dat vooral mensen met een hoog inkomen die veel hebben gespaard hier gebruik van kunnen maken.
Dat kan je een goed idee vinden of niet, maar het is wel tegenstrijdig met het gevoerde beleid. Daarom vindt Bos dat de regeling in de huidige vorm en situatie niet gebruikt zou mogen worden voor vervoegd pensioen.
In het tweede stuk staat wat de PVDA en Bos met het pensioenstelsel willen doen. Wat ik er van begrijp dat het gehele pensioen in een levensloopregeling komt en niet een gedeelte. Daardoor krijgt iedereen de mogelijk om te kiezen voor onbetaald verlof en/of vervroegd pensioen.
Het is dus heel duidelijk, je moet het alleen wel willen begrijpen.