Dank ^-^quote:Op zondag 13 augustus 2006 21:33 schreef Fir3fly het volgende:
Ik moet zeggen dat je een interessante visie hebt![]()
Heb je daar ook een onderbouwing bij? Zo zegt het me niet veel.quote:Op zondag 13 augustus 2006 21:35 schreef Integrity het volgende:
Kou is niets meer dan de afwezigheid van warmte.
Duisternis is niets meer dan de afwezigheid van licht.
Het kwade is niets meer dan de afwezigheid van goedheid.
God is al wat goed is.
God is goed en rechtvaardig, dit staat in de bijbel. Het is geen kwestie van onderbouwing bij Hem, omdat Hij verder gaat dan het menselijke verstand. Hij heeft ons geschapen, Hij heeft de natuur geschapen. Je kunt wel een mooie filosofie tot je nemen over de balans die de natuur over zich heeft, maar ook dat heeft Hij geschapen.quote:Op zondag 13 augustus 2006 21:39 schreef Moragh_DaughterofSune het volgende:
[..]
Heb je daar ook een onderbouwing bij? Zo zegt het me niet veel.
Ik begrijp dat je dat mistquote:Op zondag 13 augustus 2006 21:48 schreef Integrity het volgende:
Het jammere aan je TS is, dat ik een heel stuk verdieping uit de bijbel mis. Dat is jammer, omdat je de bijbel niet in een notendop kunt verklaren.
Dat klopt. De bijbel verkondigt dat ook over zichzelf. Voor mij is dit ook best moeilijk om te accepteren, omdat ik ook vaak zoiets heb van: "moet dat nu op die manier". Helaas wordt de bijbel zo vaak uit verband getrokken en dat staat ver van de realiteit.quote:Op zondag 13 augustus 2006 21:53 schreef Moragh_DaughterofSune het volgende:
[..]
Ik begrijp dat je dat mistIk heb hier alleen niet direct een bijbel bij de hand, maar ik wil mijn mening best eens verder onderbouwen met bijbelcitaten hoor, maar dan moet ik er eerst een lenen
Die krijg je nog van me.
Maar goed, je post doet meteen een andere vraag bij me rijzen. Je zegt ''...want het staat in de Bijbel'' Is dat dan het absolute woord van God voor jou, omdat er stáát dat het dat is?
Niets is dus kwaad?quote:Op zondag 13 augustus 2006 21:35 schreef Integrity het volgende:
Kou is niets meer dan de afwezigheid van warmte.
Duisternis is niets meer dan de afwezigheid van licht.
Het kwade is niets meer dan de afwezigheid van goedheid.
Bijna elk van de grote godsdiensten heeft een soortgelijk verhaal over de schepping: door een uitbarsting van scheppende kracht uit een ander rijk ontstaat het universum zoals wij dat kennen. In de kabbala, het belangrijkste richtsnoer van de joodse mystieke traditie en een van de rijkste bronnen van de leer der engelen, is een fraaie en fascinerende versie van het scheppingsverhaal te vinden. Het is een uitbreiding van de versie die in de Genesis te vinden is en ze vertoont verrassend genoeg merkwaardige parallellen met de moderne wetenschappelijke theorie.quote:Op zondag 13 augustus 2006 22:06 schreef Moragh_DaughterofSune het volgende:
[..]
Maar zoals je in de OP kunt lezen, geloof ik óók niet in de evolutietheorie. Nou ja, min of meer, maar ik denk dat het concept ''mens'' moest groeien, evenals de planeet. Ik geloof dat alles een belichaming is van de Goden ''het al'' en dat met hun ontwikkeling, ook de wereld en het universum ontwikkelt is. Mijn beeld van de evolutie en schepping is als volgt:
Er was het Al. Het Al was alwetend, almachtig, en altijd aanwezig. Het Al was echter eenzaam, en werd daarom twéé. Het al werd God en Godin, polariteit in eenheid. Zij hadden elkaar lief en uit hun liefde vloeide het universum voort. Zij vonden het te donker en leeg, dus creeerden zij sterren, hemellichamen en planeten. Zij waren één met deze schepping, zoals zij één waren met elkaar. En op die planeten en hemellichamen vonden zij het ook te leeg, dus zij schiepen de eerste levensvormen. En zij werden groter, en ontwikkelden zich. En het leven ontwikkelde zich met hun. Tot daaruit voortkwam de wereld zoals wij hem kennen, en ongetwijfeld vele andere werelden ^-^
Een beetje het ''aarde-moeder'' idee dus..
Het is topic relevant en daarom post ik het hier. Geheel in lijn met de post daarvoor, zoals u ziet. Dank u.quote:Op zondag 13 augustus 2006 22:01 schreef Alicey het volgende:
Discussies over evolutie graag in het daarvoor bestemde topic [Centraal] Daarom evolutie #10 en niet hier.
Dank u.
Dat komt behoorlijk overeen jaquote:Op zondag 13 augustus 2006 22:16 schreef Integrity het volgende:
[..]
Bijna elk van de grote godsdiensten heeft een soortgelijk verhaal over de schepping: door een uitbarsting van scheppende kracht uit een ander rijk ontstaat het universum zoals wij dat kennen. In de kabbala, het belangrijkste richtsnoer van de joodse mystieke traditie en een van de rijkste bronnen van de leer der engelen, is een fraaie en fascinerende versie van het scheppingsverhaal te vinden. Het is een uitbreiding van de versie die in de Genesis te vinden is en ze vertoont verrassend genoeg merkwaardige parallellen met de moderne wetenschappelijke theorie.
God wordt hierin beschreven als de Goddelijke Aanwezigheid; een almachtig, ondefinieerbaar, vormloos wezen in het midden van het niets. Toen die Ene besloot zich te manifesteren in een vorm, werd louter door dat idee het licht geschapen. God scheidde het licht van de duisternis' en schiep zo de eerste tegengesteldheid. Het materiele universum wordt gekenmerkt door tegenstellingen - licht en donker, man en vrouw, goed en kwaad. De Ene werd Twee door deze scheiding.
God, de Twee in Een, perste toen zijn mannelijkheid samen in een enkel minuscuul lichtpuntje. Dit is het 'woord', de 'logos', het principe van de bevruchting, dat vervolgens wordt ontvangen door de 'diepe wateren' - de duisternis, de schoot, het vrouwelijke aspect van God, dat ontvangt en het zichtbare universum baart.
De astrofysici zijn het er grotendeels over eens dat de big bang plaatsvond toen een enkel punt van ongelooflijk dicht opeengeperst materiaal explodeerde en daarmee het universum vormde zoals we dat kennen.
Bron: Het boek der Engelen (Francis Melville) blz. 15
WFL Feedback #20 - The revengequote:Op zondag 13 augustus 2006 22:17 schreef Integrity het volgende:
[..]
Het is topic relevant en daarom post ik het hier. Geheel in lijn met de post daarvoor, zoals u ziet. Dank u.
In niets kan geen goedheid aanwezig zijn, dus zou het volgens jouw definitie slecht moeten zijn, net zoals niets koud is.quote:Op zondag 13 augustus 2006 22:18 schreef Integrity het volgende:
[..]
Nee, kwaad is de afwezigheid van goedheid.
En dat is dus het verschil tussen de bijbel en jouw gedachtengangen, omdat jij meer het mystieke opzoekt. Ik denk dat het vooral te maken heeft met een filosofische instelling en het verlangen naar "meer".quote:Op zondag 13 augustus 2006 22:19 schreef Moragh_DaughterofSune het volgende:
[..]
Dat komt behoorlijk overeen ja![]()
Je maakt het jezelf wel erg moeilijk he? In het niets is immers ook niets te vinden. Geen woord, geen tegenstelling, geen lucht, geen duisternis en licht. Daarom kan er in het nu alleen maar iets te vinden zijn.quote:Op zondag 13 augustus 2006 22:23 schreef Alicey het volgende:
[..]
In niets kan geen goedheid aanwezig zijn, dus zou het volgens jouw definitie slecht moeten zijn, net zoals niets koud is.
In niets is licht afwezig, daarom is niets donker.quote:Op zondag 13 augustus 2006 22:33 schreef Integrity het volgende:
[..]
Je maakt het jezelf wel erg moeilijk he? In het niets is immers ook niets te vinden. Geen woord, geen tegenstelling, geen lucht, geen duisternis en licht. Daarom kan er in het nu alleen maar iets te vinden zijn.
Je verdraait mijn woorden, want ik ben in 1e instantie niet met alles of niets begonnen. Jij hebt zelf de situatie op die manier verdraait. Niet is, zoals jij het zelf zegt, niets. Er is geen duisternis er is geen licht, er is niets van dit alles. Het niets zou hooguit de voorganger voor het iets kunnen zijn, waarin deze termen wel bestaan. In het niets bestaan die termen niet, er is geen licht noch duisternis. Er is immers niets?quote:Op zondag 13 augustus 2006 22:35 schreef Alicey het volgende:
[..]
In niets is licht afwezig, daarom is niets donker.
In niets is geen trilling, daarom is niets koud.
In niets is geen goedheid, daarom is niets kwaad.
Aldus jouw visie.
imo past die namelijk niet in dat rijtje..
Ik heb het gebruikt als voorbeeld om te illustreren waarom ik niet van mening ben dat kwaad afwezigheid van goedheid is. imo zijn het 2 zelfstandige entiteiten, net zoals bijvoorbeeld protonen en electronen in een atoom samen voor een neutrale lading zorgen.quote:Op zondag 13 augustus 2006 22:37 schreef Integrity het volgende:
[..]
Je verdraait mijn woorden, want ik ben in 1e instantie niet met alles of niets begonnen. Jij hebt zelf de situatie op die manier verdraait. Niet is, zoals jij het zelf zegt, niets.
Lijkt me off-topic.quote:Welke definitie heb jij over het niets, zonder daarbij tegenstellingen te gebruiken?
Dan moet ik je verwijzen naar een ander topicquote:Op zondag 13 augustus 2006 22:40 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik heb het gebruikt als voorbeeld om te illustreren waarom ik niet van mening ben dat kwaad afwezigheid van goedheid is. imo zijn het 2 zelfstandige entiteiten, net zoals bijvoorbeeld protonen en electronen in een atoom samen voor een neutrale lading zorgen.
[..]
Luister eens, jij begint er zelf over. Moet je niet ineens het onderwerp verschuiven. Je weet donders goed dat ik een punt heb en nu kom je erop terug?quote:Lijkt me off-topic.
Verlangen naar meer? Ik probeer juist zo nuchter mogelijk te kijken. De ''Goden'' zijn voor mij een metafoor voor wat in de natuur te vinden is. Dat zweven heb ik (vind ik) al gehad. Ik ben op mn 14e bekeerd tot de Islam, en ik ben er op mn 16e weer even hard vertrokken. Ik kon juist in de stelligheid van de Bijbel, Quran enzo in het begin veel steun vinden, omdat ik onzeker was en duidelijkheid nodig had. Maar later kon ik er absoluut de antwoorden niet in vinden die ik zocht, en ik voelde ''God'' ook niet, terwijl ik hem dagelijks in de natuur ervaar. Daarom ben ik nu Pagan, en geen moslimquote:Op zondag 13 augustus 2006 22:26 schreef Integrity het volgende:
[..]
En dat is dus het verschil tussen de bijbel en jouw gedachtengangen, omdat jij meer het mystieke opzoekt. Ik denk dat het vooral te maken heeft met een filosofische instelling en het verlangen naar "meer".
Niet echt mijn ding. Ze zweven met teveel, en die wingmakers vind ik een erg naargeestig sfeertje oproepen met dat introductiefilmpje van ze. Op mij komt het sektarisch over, en daar houd ik niet van.quote:Op zondag 13 augustus 2006 22:26 schreef Integrity het volgende:
Ik heb een leuke website voor je, die naar mijn mening de beste omschrijving heeft van zoiets als de schepping. Het niveau ligt behoorlijk hoog, maar is goed te volgen. Het gaat hier over de wingmakers filosofie. Overigens een gewone hoax, duidelijk om geld mee te verdienen.
Eigenlijk zou ik het je niet moeten geven, in verband met de richtlijnen in de bijbel, maar ik denk dat jij wellicht een ander perspectief op Jezus zult krijgen,als je begrijpt dat ik deze filosofie en meer tot me heb genomen en toch heb gekozen voor het Christendom. (Da's een lange zin)
www.wingmakers.com
Ik denk dat jij de Celestijnse belofte wel een leuk boek vindt. Ik heb hier het 10e inzicht en het geheim van shamballa ook liggen. Ik denk dat je brengers van de dageraad ook heel interessant zult vinden, alleen leg je dan weer meer nadruk op buitenaardse intelligentie en oude intelligente beschavingen en de combinatie hiervan.
Dat kan ik met je eens zijn. De meeste ''parapsychologen'' zijn gewoon oplichters. Maar ik heb genoeg onverklaarbare dingen meegemaakt, om niet alles van de baan te vegen. Daarom ben ik niet meer gelovig, en zie ik de wereld als één groot energieveld, en refereer ik aan de natuur als mijn heiligdom.quote:Op zondag 13 augustus 2006 22:26 schreef Integrity het volgende:
Uiteindelijk heb ik de conclusie getrokken dat esoterie geldklopperij is. Mystieke ideeen verkopen gewoon goed, net als seks. Als bachelor of commerce kan ik je dat wel uitvoerig vertellen, maar je kunt ook gewoon onderzoek doen naar de auteurs. Er is gewoon een grote doelgroep, omdat de bijbel heel erg kan afschrikken. Dat is jammer, want verdere verdieping maakt dat het een stuk praktischer is en veel dichterbij de waarheid ligt. De waarheid is alleen op het 1e gezicht minder spectaculair.
Dus gaat het eigenlijk om wie/wat je ziet als God.quote:Ik ben zoals Mijn dienaar denkt, dat Ik ben
Ik ben niet zo bekend met de Koran. Wat zocht je erin en waarom ben je er weer bij weggegaan? Een vriend van me is ook Christen, hij vertelt me dat God Zichzelf ook openbaart in de natuur.quote:Op zondag 13 augustus 2006 22:42 schreef Moragh_DaughterofSune het volgende:
[..]
Verlangen naar meer? Ik probeer juist zo nuchter mogelijk te kijken. De ''Goden'' zijn voor mij een metafoor voor wat in de natuur te vinden is. Dat zweven heb ik (vind ik) al gehad. Ik ben op mn 14e bekeerd tot de Islam, en ik ben er op mn 16e weer even hard vertrokken. Ik kon juist in de stelligheid van de Bijbel, Quran enzo in het begin veel steun vinden, omdat ik onzeker was en duidelijkheid nodig had. Maar later kon ik er absoluut de antwoorden niet in vinden die ik zocht, en ik voelde ''God'' ook niet, terwijl ik hem dagelijks in de natuur ervaar. Daarom ben ik nu Pagan, en geen moslim
[..]
Don't judge a book from it's cover. Je kunt overal iets van leren, ook van de wingmakers. Hun filosofie gaat veel dieper door op wat jij als scheppingsverhaal aan zag. Zij vertellen over een collectieve intelligentie en het doel van mensen: informatie over deze dimensie van de schepping ervaren.quote:Niet echt mijn ding. Ze zweven met teveel, en die wingmakers vind ik een erg naargeestig sfeertje oproepen met dat introductiefilmpje van ze. Op mij komt het sektarisch over, en daar houd ik niet van.
[..]
Wat voor onverklaarbare dingen dan? Overigens spreekt de wingmaker filosofie ook over een energieveld, waarin wij in dit universum/dimensie op zo'n hoog trillingsniveau zitten dat massa tastbaar is. De filosofie spreekt over de "aankleding" van deze dimensie, als een schilderwerk over een energieoppervlakte. (iets in die richting)quote:Dat kan ik met je eens zijn. De meeste ''parapsychologen'' zijn gewoon oplichters. Maar ik heb genoeg onverklaarbare dingen meegemaakt, om niet alles van de baan te vegen. Daarom ben ik niet meer gelovig, en zie ik de wereld als één groot energieveld, en refereer ik aan de natuur als mijn heiligdom.
Ik beschouw mezelf niet als een 'dienaar' van een groter iets. Dus alleen daarom kan ik toch twijfelen aan het bestaan van God. Ik zou eerder stellen.quote:Op zondag 13 augustus 2006 22:44 schreef Triggershot het volgende:
God bestaat daar is geen twijfel over.
Geinspireerd door:
[..]
Dus gaat het eigenlijk om wie/wat je ziet als God.
Gaat het om een almachtige Schepper, de wetenschap, geld?
Het betreft allemaal subjectieve interpretaties van "God".
Voor mij is God de schepper.
Je hebt mijn post niet begrepen.quote:Op zondag 13 augustus 2006 22:55 schreef onemangang het volgende:
[..]
Ik beschouw mezelf niet als een 'dienaar' van een groter iets. Dus alleen daarom kan ik toch twijfelen aan het bestaan van God. Ik zou eerder stellen. God bestaat niet daar is geen twijfel over, want God is niet duidbaar en een voorwaarde om te kunnen bestaan is dat het duidbaar is.
Jij bent toch wel een dienaar van jezelf, hoop ik? Wat ben jij zelf?quote:Op zondag 13 augustus 2006 22:55 schreef onemangang het volgende:
[..]
Ik beschouw mezelf niet als een 'dienaar' van een groter iets. Dus alleen daarom kan ik toch twijfelen aan het bestaan van God. Ik zou eerder stellen.
God bestaat niet daar is geen twijfel over: God is immers niet duidbaar.
je visie over goed en kwaad komt ook sterk terug in het humanisme. deze stroming heeft altijd veel overeenkomstige gedachten gehad met het Christendom mbt goed en kwaad. de een gelooft in metafysica, de ander in slechts mensen.quote:Op zondag 13 augustus 2006 21:24 schreef Moragh_DaughterofSune het volgende:
Wie gelooft er hier in iets? Een schepper, een bijbel, een koran, een thora?
Wie gelooft hier in een pantheon, boeddha, intelligent design of wat dan ook?
Verenigt hier, en discussieer. Maar houd het wel netjes enzo![]()
Nog even mijn eigen vraag uit het vorige topic:
Ik heb een vraag aan alle mensen die geloven in één almachtige God. Daarmee bedoel ik in dit geval de God uit de Bijbel, Koran, en Thora. Wat maakt jullie geloof zo anders dan bijvoorbeeld het Taoisme, dat een yin-en-yang principe heeft? Laat ik even uitleggen wat ik bedoel.
Jullie God, is goedheid. Jullie duivel, is slechtheid. Samen zijn zij de twee krachten die de grootste invloed hebben op jullie bestaan. De duivel moet je verre van blijven, want de duivel vertegenwoordigd slechtheid, zonde en alles waar jullie je niet mee in moet laten. God moet je echter zo dicht mogelijk bij je leven betrekken, want God is liefde, goedheid en neemt je zonden weg. Dit is het principe van dualiteit. Er is één goede God, en één slechte God. Nu zullen jullie zeggen, dat de duivel God niet is. Maar is dat zo? Waarom kan God hem dan niet stoppen? Waarom staat God toe dat de duivel niet doet wat Hij wil? Waarom geeft God de duivel een eigen onderwereld? Waarom heeft de duivel eigen dienaren, in de vorm van demonen? Waarom is de duivel in staat tot magie? God geneest zijn volgelingen als Hij dat wil, als ze bidden. De duivel geeft zijn volgelingen de mogelijkheid tot magie, als zij dat willen. Wat is het wezenlijke verschil met Taoisme, bijvoorbeeld? Het heeft beiden een Goed/Kwaad principe, een licht tegenover duisternis tegenstelling, zonde tegenover verlichting?
Ik geloof zelf in een schepping, een schepping door twee krachten die samen in balans zijn, en die zich voor mij uiten in een God/Godin vorm. Samen zijn zij één, maar wel verschillend. Maar in míjn visie heeft het licht de duisternis nodig om te bestaan, en heeft het goede het kwade nodig om te onderkennen wat goed is. Dat is polariteit. Ik ben dan ook polytheist. Bij mij zijn beide Goden onstaan uit één, en samen één. Samen maakten zij het heelal, en zij zijn de balans. Ze zijn zowel licht als duister, zon als maan, goed als kwaad. Omdat het een niet zonder het ander kan. Hoe zou je tenslotte kunnen weten wat goedheid is, als er geen kwaad bestaat? Je zou geen besef van goedheid hebben, en daardoor het kwade worden. En dat willen we voorkomen, niet?
Ik snap dikgedrukte niet echt, want juist iemand die gelovig is stelt dat niet alles met de menselijke kennis/intellect (totaal) te bevatten is (o.a. God).quote:Op zondag 13 augustus 2006 22:42 schreef Moragh_DaughterofSune het volgende:
[..]
Verlangen naar meer? Ik probeer juist zo nuchter mogelijk te kijken. De ''Goden'' zijn voor mij een metafoor voor wat in de natuur te vinden is. Dat zweven heb ik (vind ik) al gehad. Ik ben op mn 14e bekeerd tot de Islam, en ik ben er op mn 16e weer even hard vertrokken. Ik kon juist in de stelligheid van de Bijbel, Quran enzo in het begin veel steun vinden, omdat ik onzeker was en duidelijkheid nodig had. Maar later kon ik er absoluut de antwoorden niet in vinden die ik zocht, en ik voelde ''God'' ook niet, terwijl ik hem dagelijks in de natuur ervaar. Daarom ben ik nu Pagan, en geen moslim
[..]
Niet echt mijn ding. Ze zweven met teveel, en die wingmakers vind ik een erg naargeestig sfeertje oproepen met dat introductiefilmpje van ze. Op mij komt het sektarisch over, en daar houd ik niet van.
[..]
Dat kan ik met je eens zijn. De meeste ''parapsychologen'' zijn gewoon oplichters. Maar ik heb genoeg onverklaarbare dingen meegemaakt, om niet alles van de baan te vegen. Daarom ben ik niet meer gelovig, en zie ik de wereld als één groot energieveld, en refereer ik aan de natuur als mijn heiligdom.
Jawl hoor, je stelt dat als ik bv wetenschap als god beschouw, dat dat dan zo is.quote:Op zondag 13 augustus 2006 22:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je hebt mijn post niet begrepen.
Ik stel dat God is dat jij bepaald dat het is, voor ieder subjectief dus, als jij zegt dat "God" "niets" is, dan wordt "niets" toch weer iets.quote:Op maandag 14 augustus 2006 00:05 schreef onemangang het volgende:
[..]
Jawl hoor, je stelt dat als ik bv wetenschap als god beschouw, dat dat dan zo is.
Maar ik stel dat juist daarom God niet bestaat, immers, God is dan niet duidbaar. En wat niet duidbaar is bestaat niet.
Ik verschuif geen onderwerp,.maar geef een voorbeeld. Maar als we op deze manier moeten discussieren hoeft het van mij niet.quote:Op zondag 13 augustus 2006 22:42 schreef Integrity het volgende:
[..]
Dan moet ik je verwijzen naar een ander topic. Jij weet vast wel welke.
[..]
Luister eens, jij begint er zelf over. Moet je niet ineens het onderwerp verschuiven. Je weet donders goed dat ik een punt heb en nu kom je erop terug?
Your call. Je hebt in elk geval niets van mijn argumenten weten te weerleggen en daar gaat het toch echt om in een discussie. In 1e instantie deed je dit wel en legde je zelfs het "niets" voor, nu ineens is het "niets" offtopic en ga je niet in op wat ik zei. Daar kan ik pissig om worden, dus ik uit mijn mening daarover. Dit omdat je zelf de persoon bent die het "kou-warmte, duisternis-licht, goed-kwaad" onderwerp wilde tegenspreken door het "niets" onderwerp aan te halen en vervolgens er niet verder op in wilde gaan en aangeeft dat het "niets" onderwerp offtopic is. Ik vind dat een beetje aan de hypocriete kant, maar dat begrijp je vast wel dat ik het zo zie.quote:Op maandag 14 augustus 2006 08:37 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik verschuif geen onderwerp,.maar geef een voorbeeld. Maar als we op deze manier moeten discussieren hoeft het van mij niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |