abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40691133
Waarom heeft de ene persoon wél de behoefte om ergens (bijv: opleiding,leven,materie etc.) over op te scheppen en de andere niet? Wat zet hem of haar ertoe aan om iedereen of bepaalde personen duidelijk te maken hoe geweldig hij/zij het wel niet heeft? Komt dat uit onzekerheid of het zoeken naar bevestiging? Ik heb zelf nooit de behoefte gehad om ergens over op te scheppen of te patsen over bepaalde dingen....waarom? Weet ik niet, misschien omdat ik daar het nut niet zo van inzie of misschien de waarde daarvan niet goed inschat. In ieder geval vind ik het zelf niet nodig en ik vind het ook zo laag overkomen. Ik vraag me af waarom je je telkens moet gaan bewijzen tegenover anderen...dan raak je toch helemaal uitgeput?
4
  donderdag 10 augustus 2006 @ 21:15:04 #2
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_40691215
Willen imponeren zit vrij diep ingebakken in de mens (zie mijn vuurstenen bijlen verhaal ooit in PTA )
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  donderdag 10 augustus 2006 @ 21:18:16 #3
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_40691278
De wil om ergens beter in te zijn dan andere. Kan opleiding, geld, werk of zelfs postcount zijn. Voel je je goed bij als mens I guess. Een 8 halen is leuker als de rest een 7 dan als de rest een 9 heeft
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_40691393
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 21:18 schreef livEliveD het volgende:
De wil om ergens beter in te zijn dan andere. Kan opleiding, geld, werk of zelfs postcount zijn. Voel je je goed bij als mens I guess. Een 8 halen is leuker als de rest een 7 dan als de rest een 9 heeft
Dat snap ik maar denk dat Brunette alleen maar bedoelt,dat sommige die opleiding/baan/geld hebben er normaal over doen en natuurlijk wel trots zijn op wat ze bereikt hebben. en dat andere misschien zelfs minder bereikt hebben,maar er ongelovelijk over opscheppen 'met kijk mij eens''

Btw ik ben gelukkig zelf ook niet zo..doe maar gewoon dan doe je gek genoeg
Salsa Española
  donderdag 10 augustus 2006 @ 21:34:54 #5
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_40691543
Ik denk dat mensen erkenning zoeken, of dit nou intellectueel is d.m.v. ontzag ontvangen van andere mensen, mensen die naar je opkijken om de materie die je bezit, of wat dan ook. Door te patsen en/of op te scheppen, hopen zij een reactie uit te lokken die de erkenning bevat.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  donderdag 10 augustus 2006 @ 21:37:25 #6
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_40691596
Mja sommige hebben die bevestiging soms nodig. Erg triest eik
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
  Official ESF Kreviewer donderdag 10 augustus 2006 @ 21:38:06 #7
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_40691615
Ik schep niet echt op, maar zodra ik de waarheid vertel, is dat vaak beter dan de waarheid van iemand anders en dan is men jaloers en gaat het als opscheppen zien. Ik kan er ook niets aan doen dat ik beter ben. En dát is de keerzijde van de medaille.
  donderdag 10 augustus 2006 @ 21:38:14 #8
109065 sungaMsunitraM
pi_40691619
En uiteindelijk draait het gewoon allemaal om neuken
pi_40691663
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 21:11 schreef Brunette het volgende:
Waarom heeft de ene persoon wél de behoefte om ergens (bijv: opleiding,leven,materie etc.) over op te scheppen en de andere niet? Wat zet hem of haar ertoe aan om iedereen of bepaalde personen duidelijk te maken hoe geweldig hij/zij het wel niet heeft? Komt dat uit onzekerheid of het zoeken naar bevestiging?
Minderwaardigheidscomplex, waardoor iemand meent op zichzelf onvoldoende leuk/interessant/goed te zijn, en daarom patst met iets, teneinde het gevoel voor eigenwaarde te verhogen.
pi_40691714
"het is moeilijk bescheiden te blijven... lalalalalala"

en uiteindelijk draait het allemaal om met veel geld een boerderij te hebben met veel land...
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_40691739
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 21:38 schreef sungaMsunitraM het volgende:
En uiteindelijk draait het gewoon allemaal om neuken
Dus je opleiding of positie draait om neuken?
4
pi_40691751
Och, ik heb dat gewoon niet nodig. Ik sta daar boven. Ik weet namelijk dondersgoed dat ik alle zaakjes in orde heb, iedereen me toch wel mag en ik gewoon de beste ben eigenlijk.

Dus waarom zou ik over mezelf opscheppen?
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
  donderdag 10 augustus 2006 @ 21:42:56 #13
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_40691753
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 21:42 schreef Brunette het volgende:

[..]

Klinkt stom, maar vaak indirect wel.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_40691757
quote:

[..]

waar maak je je eigenlijk druk om als je een goede opleiding hebt, een fijn leven en soms heel veel geld?
  donderdag 10 augustus 2006 @ 21:44:08 #15
109065 sungaMsunitraM
pi_40691784
quote:

[..]

Patsen met goeie opleiding --> andere geslacht imponeren --> neuken
Humor --> andere geslacht imponeren --> neuken
Patsen met dikke auto --> andere geslacht imponeren --> neuken
Indrukwekkende sportprestaties --> andere geslacht imponeren --> neuken

Zo simpel is het!
pi_40691797
ik heb helemaal niet veel maar dat wat ik heb ben ik trots op... en omdat andere mensen vaker naar het negatieve kijken, richt ik vaak meer de aandacht op mijn positieve dingen.. dat kan overkomen als opscheppen of patsen, maar zo is het zeker niet bedoeld....
pi_40691865
maar volgens de neuken-theorie heb ik geen reden om te patsen.. dus dan zal dat wel niet...
pi_40691939
als ik verhalen schrijf over wat ik meemaak (wat ik de afgelopen 5 maanden tijdens mijn Nepaltrip heb gedaan) overdrijf ik vaak over de dingen die ik zie.
voorbeeldje:
quote:
Toen we de laatste dodelijke chicane hadden gehad, konden we de brug zien. En deze brug was niet te vergelijken met een 1 of andere brug uit nederland. Deze brug dwong respect af als een dikke Hells Angel met een ketting in zijn handen.
Elke bocht van de busrit waar ik het over heb was nasty, en toen ik de brug zag had ik zoiets van "damn", maar zo erg als ik het schreef was het niet.

waarom ik het doe? Ik denk om het verhaal wat leuker te maken. ik zou het anders niet weten
Extremistisch gematigd.
  donderdag 10 augustus 2006 @ 21:50:02 #19
95739 MrJayMan
Da Boss would like to CU
pi_40691945
Waarom is het verkeerd te laten zien wat je hebt bereikt, wat je bezit of hoe goed je bent? Dat is weer typisch Nederlands. Bijv. een titel behalen door een studie te volgen om die vervolgens nergens in terug te laten komen. Bescheidenheid, dat is zo prettig, dan schop je niemand tegen het zere been.

In onze maatschappij weet we maar al te goed wat er mis is met anderen en met onszelf. De minpunten, nadelen en tekortkomingen zijn binnen 2 tellen gevonden. Maar de nadruk leggen op wat goed is aan jezelf, waar je echt sterk in bent, wat fijn aan je is, laat dat vooral niet zien. Want dan ben je een patser, een opschepper, een proleet, etc. Het negatieve oordeel ligt alweer klaar.

Kortgezegd vind ik het een tekortkoming van onze maatschappij dat er zo bekrompen naar elkaar (en vaak ook naar jezelf) gekeken wordt i.p.v. uitgesproken trots, zoals dat in andere culturen wel de gewoonte is (bijv. Thailand).
Lodi Dodi
pi_40691985
n. riche is niet leuk om te zien. mercedes is zo'n voorbeeld.
pi_40692050
Zelf denk ik dat zulk gedrag voortkomt uit onzekerheid. Sommige mensen willen zich gewoon beter voelen (hun kleine ego iets meer opkrikken) door zichzelf in verband te brengen met materie of een hogere positie. Hierbij willen ze bevestiging van anderen en gaan hiermee door totdat ze horen wat ze willen horen. Ze willen van anderen bevestigd krijgen dat zij ook 'iemand' zijn en dat zij ook een 'waarde' hebben.
4
pi_40692113
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 21:50 schreef MrJayMan het volgende:
Waarom is het verkeerd te laten zien wat je hebt bereikt, wat je bezit of hoe goed je bent? Dat is weer typisch Nederlands. Bijv. een titel behalen door een studie te volgen om die vervolgens nergens in terug te laten komen. Bescheidenheid, dat is zo prettig, dan schop je niemand tegen het zere been.

In onze maatschappij weet we maar al te goed wat er mis is met anderen en met onszelf. De minpunten, nadelen en tekortkomingen zijn binnen 2 tellen gevonden. Maar de nadruk leggen op wat goed is aan jezelf, waar je echt sterk in bent, wat fijn aan je is, laat dat vooral niet zien. Want dan ben je een patser, een opschepper, een proleet, etc. Het negatieve oordeel ligt alweer klaar.

Kortgezegd vind ik het een tekortkoming van onze maatschappij dat er zo bekrompen naar elkaar (en vaak ook naar jezelf) gekeken wordt i.p.v. uitgesproken trots, zoals dat bijv. in andere culturen wel de gewoonte is (bijv. Thailand).
Als iemand zich voorstelt als "Professor Dokter Jansen", heb ik zoiets van "HAHAHA, SUKKEL!"
Waarom zou je je prestaties meteen duidelijk maken? Om meteen meer aanzien te krijgen? Mij kan het geen drol interesseren of iemand 10 masters op zijn naam heeft staan en 15263023 euro per jaar verdiend, of dat hij nooit zijn school heeft afgemaakt en vuilnisman is.
Ik vind het veel belangrijker dat iemand gezellig is. En iemand die graag duidelijk laat merken wat hij heeft gepresteerd, maakt de sfeer niet beter imho. Je leert iemand ook wel kennen door er gewoon mee te praten en min of meer te vragen naar prestaties.
Extremistisch gematigd.
pi_40692170
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 21:53 schreef Brunette het volgende:
Zelf denk ik dat zulk gedrag voortkomt uit onzekerheid. Sommige mensen willen zich gewoon beter voelen (hun kleine ego iets meer opkrikken) door zichzelf in verband te brengen met materie of een hogere positie. Hierbij willen ze bevestiging van anderen en gaan hiermee door totdat ze horen wat ze willen horen. Ze willen van anderen bevestigd krijgen dat zij ook 'iemand' zijn en dat zij ook een 'waarde' hebben.
ik vind dit toch echt shrink-van-de-koude-plank-gelul.

ik ken genoeg mensen die het gemaakt hebben, juist met hun kleine ego.
pi_40692216
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 21:56 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik vind dit toch echt shrink-van-de-koude-plank-gelul.

ik ken genoeg mensen die het gemaakt hebben, juist door hun kleine ego.
?
Extremistisch gematigd.
pi_40692250
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 21:50 schreef MrJayMan het volgende:

Kortgezegd vind ik het een tekortkoming van onze maatschappij dat er zo bekrompen naar elkaar (en vaak ook naar jezelf) gekeken wordt i.p.v. uitgesproken trots, zoals dat in andere culturen wel de gewoonte is (bijv. Thailand).
Daar is niks mis mee, maar als je daar geen behoeft aan hebt, waarom zou je jezelf dan forceren?
Want dat zie ik bij veel mensen, dat ze zich geforceerd voelen om zich te bewijzen tegenover anderen
4
pi_40692345
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 21:57 schreef P8 het volgende:

[..]

?
bescheiden mensen die op het juiste moment het juiste zeggen?
  donderdag 10 augustus 2006 @ 22:00:54 #27
95739 MrJayMan
Da Boss would like to CU
pi_40692353
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 21:54 schreef P8 het volgende:

[..]

Als iemand zich voorstelt als "Professor Dokter Jansen", heb ik zoiets van "HAHAHA, SUKKEL!"
Waarom zou je je prestaties meteen duidelijk maken? Om meteen meer aanzien te krijgen? Mij kan het geen drol interesseren of iemand 10 masters op zijn naam heeft staan en 15263023 euro per jaar verdiend, of dat hij nooit zijn school heeft afgemaakt en vuilnisman is.
Ik vind het veel belangrijker dat iemand gezellig is. En iemand die graag duidelijk laat merken wat hij heeft gepresteerd, maakt de sfeer niet beter imho. Je leert iemand ook wel kennen door er gewoon mee te praten en min of meer te vragen naar prestaties.
Je zegt 'het kan me niets schelen' vervolgens kots je er op, lach je die mensen uit. Dan denk ik, het doet je blijkbaar heel wat. Je ziet niet meer of ze aardig zijn, of leuk want je oordeel is al geveld: sukkels.
Waarom die minachting in onze cultuur voor mensen die trots zijn?
Lodi Dodi
pi_40692415
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 22:00 schreef MrJayMan het volgende:

[..]

Je zegt 'het kan me niets schelen' vervolgens kots je er op, lach je die mensen uit. Dan denk ik, het doet je blijkbaar heel wat. Je ziet niet meer of ze aardig zijn, of leuk want je oordeel is al geveld: sukkels.
in de meeste landen waar 'het volk' het voor het zeggen krijgt vermoorden ze als eerst de intelligentia en plunderen ze de huizen van rijke mensen.
pi_40692434
Misschien verkrijg je door op te scheppen wat meer aanzien. In sommige groepn is dit status-verhogend. Daarom zullen veel van die macho's wel opscheppen. Ze hebben het alleen vaak zelf niet in de gaten waarom dat ze het doen.
pi_40692457
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 21:56 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik ken genoeg mensen die het gemaakt hebben, juist met hun kleine ego.
Euh heb ik ergens in mijn post gezegd dat kleine ego's niks kunnen bereiken?

Ik zei dat kleine ego's hun prestaties gebruiken om hun ego's op te krikken, want waarom zou je de hele wereld duidelijk moeten gaan maken wat jij allemaal bereikt hebt?
Trots zijn op jezelf is prima en gezond, maar als je dat steeds wilt gebruiken om je te bewijzen tegenover anderen, vind ik niet echt gezond en het is ook moeilijk vol te houden.

Lezen dus.
4
pi_40692544
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 22:03 schreef Brunette het volgende:

[..]

Euh heb ik ergens in mijn post gezegd dat kleine ego's niks kunnen bereiken?

Ik zei dat kleine ego's hun prestaties gebruiken om hun ego's op te krikken, want waarom zou je de hele wereld duidelijk moeten gaan maken wat jij allemaal bereikt hebt?
Trots zijn op jezelf is prima en gezond, maar als je dat steeds wilt gebruiken om je te bewijzen tegenover anderen, vind ik niet echt gezond en het is ook moeilijk vol te houden.

Lezen dus.
pi_40692639
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 22:00 schreef MrJayMan het volgende:

[..]

omdat die trots nergens op slaat. Als iemand trots is op iets, hoeft hij dat niet met mij te delen, want het interesseert me geen hol. Maar het ligt ook totaal aan de houding van de gene die opschept. Als iemand het op een bescheiden manier doet kan het best soms
Maar in een eerste gesprek met iemand heb ik er zeker geen behoefte aan dat diegene opschept. Zeker niet als het over vrouwen gaat.
Extremistisch gematigd.
pi_40692704
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 22:00 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

bescheiden mensen die op het juiste moment het juiste zeggen?
precies.
En bescheiden mensen zijn over het algemeen leukere gesprekspartners --> beter voor de werksfeer etc.
Extremistisch gematigd.
pi_40692848
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 22:06 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

Je ziet mijn punt
4
pi_40692889
Ik denk ook dat het een stukje onzerkerheid is bij veel mensen die opscheppen.
Ze willen laten zien (en niet alleen aan zichzelf) dat ze iets bereikt hebben.
Op vrijdag 18 mei 2007 11:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik was allang overtuigd van jouw wijsheid O+
Op donderdag 10 augustus 2006 22:13 schreef Brunette het volgende:

[..]

Je ziet mijn punt
  donderdag 10 augustus 2006 @ 22:18:06 #37
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_40693006
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 22:14 schreef het.ismij het volgende:
Ik denk ook dat het een stukje onzerkerheid is bij veel mensen die opscheppen.
Ze willen laten zien (en niet alleen aan zichzelf) dat ze iets bereikt hebben.
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
pi_40693112
ik denk dat mensen die zich er aan irriteren zelf niet zo succesvol zijn eik.
pi_40693244
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 22:21 schreef zoalshetis het volgende:
Ook als ik een master haal in natuurkunde (waar ik nu nog niet heel veel vertrouwen in heb ) en ik krijg een baan als kernfysicus, dan nog zal ik me ergeren aan mensen die opscheppen wat ze bereikt hebben.
Een mens wordt niet beter naarmate hij meer dingen voor presteert.
Imho wordt een mens beter door zijn of haar manier van denken te verfijnen
Extremistisch gematigd.
pi_40693331
quote:
Dat weet ik niet zo zeker, maar ik sluit dat ook niet uit, maar stel je eens voor dat je met iemand aan het praten bent en hij/zij is telkens het onderwerp van gesprek, dan denk ik dat je dat best wel irritant zou vinden, toch?
4
pi_40693538
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 22:28 schreef Brunette het volgende:

[..]

Dat weet ik niet zo zeker, maar ik sluit dat ook niet uit, maar stel je eens voor dat je met iemand aan het praten bent en hij/zij is telkens het onderwerp van gesprek, dan denk ik dat je dat best wel irritant zou vinden, toch?
mensen die de hele tijd "ik" gebruiken zijn dominant. hangt van hun verdiensten af of ze arrogant mogen zijn of niet. denk ik .
pi_40693583
om hun onzekerheid te compenseren.
  donderdag 10 augustus 2006 @ 22:41:44 #43
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_40693806
Misschien worden bepaalde handelingen/voorwerpen als patserig gezien door mensen die niets te patsen hebben? Egalitaire maatschappij enzo.

Stel je wint de loterij, gaat nog steeds lekker naar de stacaravan en zondag's ga je met de bouvier achterin lekker een stukkie met de Porsch rijden. Doe je dan wat je altijd al wilde doen, maar niet kon betalen, of ben je aan het patsen?

Bovendien als je poen hebt kan je er ook niets aan doen dat je daar soms wat behoorlijks mee doet.

Volgens mij wordt er dus een heleboel gedrag afgedaan als patsen, terwijl "patsers" gewoon meer te besteden hebben dan niet-patsers. Misschien hebben ze de kachel ook wel een graadje hoger staan?
.
.
.
.
.
Van het zwembad
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_40694820
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 22:34 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

mensen die de hele tijd "ik" gebruiken zijn dominant. hangt van hun verdiensten af of ze arrogant mogen zijn of niet. denk ik .
Ik vind verdiensten niet echt een "vrijbrief" om arrogant te kunnen/mogen zijn. Arrogantie vind ik sowieso ongepast.

Opscheppen/patsen komt denk ik ook door onzekerheid, en het zoeken naar bevestiging. Of soms ook doordat mensen aardig gevonden willen worden. Ik vraag me af of dat ook vaak gepaard gaat met (pathologisch) liegen.
pi_40694971
Je mag best trots zijn op wat je hebt bereikt zolang dit maar niet je directe gedrag naar andere zodanig verandert dat men het als negatief gaat zien, dan ben je overdreven bezig.
pi_40695310
quote:
dat denk k ook niet zo zeer. k denk dat het meer en soort minderwaardigheid voelen is.
Op vrijdag 18 mei 2007 11:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik was allang overtuigd van jouw wijsheid O+
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 03:03:55 #48
108862 a-child-in-chains
weight of the world is a bitch
pi_40701250
Ik begrijp niet zo goed wat voor soort opschepperige personen TS. nou bedoelt.
Ik kan me zo 10 verschillende soorten opscheppers voor de geest halen.

Jezelf etaleren /beetje reklame maken voor jezelf is nieteens zo slecht denk ik.
Stel je voor dat alle mannen en vrouwen dit niet meer zouden doen.
Saaie boel toch?
En wat de een stoort bij een ander is voor weer een ander doodnormaal natuurlijk.

[ Bericht 14% gewijzigd door a-child-in-chains op 11-08-2006 03:37:06 ]
Alleen mensen met liefde in hun leven groeien voorspoedig en worden sterker.
No room for the unlucky.
pi_40705320
Opscheppen doen mensen idd puur uit onzekerheid en om bevestiging te zoeken bij de ander. Het is een basiskenmerk van het hebben van een 'lage status'.

pi_40705376
Erkenning, bevestiging, dat soort crap
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')