Op zaterdag 21 juli 2007 23:02 schreef golfer het volgende:Recensie van het Australisch restaurant Southern Cross in Heemstede.Website:
http://www.southern-cross.nl/EntourageHet restaurant is gesitueerd in een soort huiskamerachtige pijpenlade.
Eenvoudige houten tafels en houten stoelen.
Aan de muur wat schilderijen met Aboriginal kunst en wat muurschilderingen.
De didgeridoo ontbreekt natuurlijk ook niet.
Met mooi weer (zoals vandaag) kan je ook in de tuin eten.
Binnen totaal plaats voor 30 couverts, buiten nog een stuk of 8 plekken.
[
afbeelding]
Menu.
Er wordt een 3-gangen keuze menu geserveerd voor ¤ 29,00. Uiteraard kan je ook los bestellen uit de diverse gerechten op de menukaart.
Voorgerecht.Bluezz en ik kozen allebei uit de voorgerechten voor de Wagyu beef sashimi with a baby cress salad and a warm sesame oil.
Een supermals soort carpaccio van dit speciale rund, met heerlijke dressing van een beetje soja en sesamzaadjes, vergezeld door wat waterkerssalade.
Het vlees smolt bijna in de mond, zo mals was het. Heerlijk!
[
afbeelding]
Hoofdgerecht.Bluezz had gekozen voor een filet van een Australische baarsachtige zoetwaterroofvis:
Marinated barramundi fishfillet on sweet and sour pickled vegetables with a fried sticky ricecake and a tumeric vinaigrette.
Een prima stukje visfilet met een zweem van kerrie. De gefrituurde kleefrijst erbij vond ze heel erg lekker en bijzonder. Volgens haar een prima combinatie van allerlei smaken, zonder al te machtig te zijn.
[
afbeelding]
Ik had gekozen voor de rare roasted emu fillet on curried potatoes with eggplant and a spicey coconut sauce.
De emoe-biefstuk had een heerlijke geroosterde smaak en werd vergezeld door een saus met een soort Thaise currysmaak. (gelukkig was er weinig te proeven van de kokos in de suas, want daar ben ik niet zo’n liefhebber van). Het vlees deed mij in de verte denken aan een goede ossenhaas, maar had net een iets apartere smaak. Lekker rare gehouden, zonder dat het te rauw was.
De combinatie met de aubergine als groente erbij was prima gekozen.
[
afbeelding]
Niets dan complimenten voor onze hoofdgerechten! (zie ook de lege bordjes, nog net niet afgelikt...)
[
afbeelding]
Nagerecht.Bluezz nam als nagerecht toffeed pineapple and coconut cream tart with sambucca ice cream.
Een met filodeeg omhult taartje met daarop een ijsbolletje met sambucasmaak.
Heel smakelijk weer.
[
afbeelding]
Ik ging voor de dark chocolate brownie with white chocolate ice cream and a chocolate sauce.
Heerlijke brownie (wel een beetje machtig) prima ijs en een lekkere chocoladesaus erbij.
[
afbeelding]
Wijn.Bij binnenkomst hadden we gekozen voor een glas witte huiswijn: een Aldridge Estate Semillon/Chardonnay uit 2005.
Lekker droog.
Bij de rest van het menu kozen we voor een fles Yalumba, een Viognier uit Zuid Australië uit 2006.
Heerlijk fruitig met een lichte citrusafdronk.
We besloten dit keer de traditionele koffie’s met de glaasjes sambuca achterwege te laten.
Al met al waren we, inclusief de drankjes, samen ¤ 90 kwijt voor dit kleine feestje.
Oordeel.De 2-vrouwsbediening houdt alle tafeltjes prima in de gaten en is attent.
Soms wel iets te snel met bijschenken vanuit de wijnfles.
Ook het tempo tussen de gerechten in zou iets langzamer mogen.
De kok heeft overduidelijk plezier in zijn werk en dat zie en proef je bij alle gerechten.
De prijs/kwaliteit-verhouding is zonder meer uitstekend en dit restaurant is wat ons betreft zeker een aanrader!