Ik vermoed dat als Nederland niet mee zou doen met dit soort uitstapjes je op termijn niet alleen aanzien gaat verliezen, maar ook je handelsbetrekkingen en dergelijke.quote:Op zondag 3 september 2006 12:10 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Denk je? Maar waar komt dat gevoel vandaan dan, betreffende die verplichting?
Ik ken een verhaal van een Nederlandse soldaat welke gediend heeft in Irak en welke na terugkomst in Nederland onder psychische behandeling moest worden gesteld. Hij draaide niet door vanwege traumatische ervaringen in Irak, maar vanwege de frustratie door het feit dat men in Nederland GEEN IDEE had (heeft?) van hoe de situatie daar ECHT was.quote:Op zondag 3 september 2006 12:11 schreef sp3c het volgende:
mjah als de helft van die ongeruste ouders daadwerkelijk kinderen in Afghanistan heeft dan ben ik onder de indruk.
dit geintje flikten ze ook tijdens de missie in Irak, gewoon maar aannemen dat alles wat je verteld wordt waar is en als het in je straatje valt afdrukken.
Nederland heeft een van de betere legers van de westerse wereld. Qua opleiding, materiaal etc.quote:Op zondag 3 september 2006 12:08 schreef Flawless2006 het volgende:
Bij de eerste de beste gillende keukenmeid die ze om de oren krijgen al piepen. Wat een soldaten heeft NL weer![]()
Zeg dan ook niets, denk ik danquote:Op zondag 3 september 2006 10:17 schreef Hallulama het volgende:
[i]"Ze mogen eigenlijk niets zeggen.
Nou moet ik wel toegeven dat het onderdeel waar ik bij zat wel voor een groot deel uit ... uhm ... de "sociaal zwakkeren" van de Nederlandse samenleving bestond, wat er wel voor zorgde dat het "boerse ariers" gehalte wel wat hoog was. En dat waren gewoon goed opgeleide beroepsmilitaitren. Ze zouden in de burgermaatschappij waarschijnlijk geen kans hebben, maar goed.quote:Op zondag 3 september 2006 12:40 schreef _The_General_ het volgende:
Tuurlijk, maar het stoort me als ik lees dat de "gemiddelde Nederlander" altijd maar meent dat Nederland een slecht en laf leger heeft vol met nietsnutten. Dit is niet meer het leger van de dienstplichttijd. Ik heb geen preciese cijfers maar ik weet zeker dat we een van de betere legers van Europa hebben.
Daar bestaan de manschappen in alle landen uit. Dat zal altijd zo blijven aangezien het de laagste rangen zijn waar men de meeste troepen bij nodig heeft.quote:Op zondag 3 september 2006 12:46 schreef Atrimar het volgende:
[..]
Nou moet ik wel toegeven dat het onderdeel waar ik bij zat wel voor een groot deel uit ... uhm ... de "sociaal zwakkeren" van de Nederlandse samenleving bestond, wat er wel voor zorgde dat het "boerse ariers" gehalte wel wat hoog was. En dat waren gewoon goed opgeleide beroepsmilitaitren. Ze zouden in de burgermaatschappij waarschijnlijk geen kans hebben, maar goed.
Dat is zeker waar, maar dat draagt wel bij aan de publieke opinie ...quote:Op zondag 3 september 2006 12:50 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Daar bestaan de manschappen in alle landen uit. Dat zal altijd zo blijven aangezien het de laagste rangen zijn waar men de meeste troepen bij nodig heeft.
Misschien wel, maar waarom zijn de persoonlijke meningen van geëmotioneerde moeders voorpaginanieuws?quote:Op zondag 3 september 2006 12:48 schreef _The_General_ het volgende:
Die reacties van familieleden, vrienden etc in het condoleance register voor Donkervoort zijn echt hartverscheurend om te lezen
Het gaat om instelling en uitstraling dude. Niet over het feit dat ze de nieuwste gaskookstellen en nagelvijlen bij zich hebben.quote:Op zondag 3 september 2006 12:33 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Nederland heeft een van de betere legers van de westerse wereld. Qua opleiding, materiaal etc.
Alleen jammer dat we zo'n zeur volk hebben die vanalles roepen zonder kennis van zaken.
De telegraf neem ik al eeuwen niet meer serieus.quote:Op zondag 3 september 2006 13:19 schreef mgerben het volgende:
[..]
Misschien wel, maar waarom zijn de persoonlijke meningen van geëmotioneerde moeders voorpaginanieuws?
Er zijn er maar een paar met een slechte instelling, helaas weet de media die meestal wel te vinden.quote:Op zondag 3 september 2006 13:19 schreef Flawless2006 het volgende:
[..]
Het gaat om instelling en uitstraling dude. Niet over het feit dat ze de nieuwste gaskookstellen en nagelvijlen bij zich hebben.
het probleem is dat het een naar beneden gaande spiraal is...quote:Op zondag 3 september 2006 12:01 schreef Atrimar het volgende:
Had hij maar niet in het leger moeten gaan. Het spijt me zeer, maar dat gezeik over je beroep doen komt me mijn neus uit.
Klote natuurlijk dat zo'n jongen gewond raakt, maar die risico's horen er wél bij. En een beetje relativeren mag ook wel, het is "pas" de eerste gewonde door een hinderlaag. Ik denk dat de Amerikanen daarvoor zouden tekenen.
Bron?quote:Op zondag 3 september 2006 12:33 schreef _The_General_ het volgende:
Nederland heeft een van de betere legers van de westerse wereld. Qua opleiding, materiaal etc.
Nederland heeft helemaal geen ouderwets materieel. Vergeleken met soortgelijke Europese landen is ons materieel zelfs erg modern.quote:Op zondag 3 september 2006 14:28 schreef Napalm het volgende:
[..]
Bron?
De mensen wellicht maar het materiaaal is natuurlijk hopeloos ouderwets.. De amrine ging nog aardig maar die nokken nu ook: Marine stapt over op roeiboten
De diemaco is toch een vrij aardig wapen, de Britten hebben pas een kudt wapen. Maar goed G36 of M4 geweren zouden wel een mooie vervanging zijn van de diemaco.quote:Op zondag 3 september 2006 14:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nederland heeft helemaal geen ouderwets materieel. Vergeleken met soortgelijke Europese landen is ons materieel zelfs erg modern.
Zo hebben we goede tanks, wordt de YPR nu vervangen (dat was idd wel nodig), is de MB nog steeds een prima terreinwagen, lopen we voorop op het gebied van communicatie en computermiddelen en is de persoonlijke uitrusting van de militair ook top of the bill.
Een van de weinige minpuntjes is wellicht de diemaco, die toch schraal afsteekt tegenover andere klein kaliber wapens, maar dat was dan weer politiek.
Er is ondertussen toch wel heel veel beters te koop dan de Diemaco. Vergeleken bij wat andere Europese landen hebben is het behoorlijk onder de middelmaat. In tegenstelling tot het overige Nederlanse materieel.quote:Op zondag 3 september 2006 14:36 schreef franske19 het volgende:
[..]
De diemaco is toch een vrij aardig wapen, de Britten hebben pas een kudt wapen. Maar goed G36 geweren zouden wel een mooie vervanging zijn van de diemaco.
de fn2000 of gewoon de g36 zijn idd beterquote:Op zondag 3 september 2006 14:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er is ondertussen toch wel heel veel beters te koop dan de Diemaco. Vergeleken bij wat andere Europese landen hebben is het behoorlijk onder de middelmaat. In tegenstelling tot het overige Nederlanse materieel.
Nou ben ik geen militair expert of media goeroe, maar dit stukje geeft me in deze discussie de kriebels. In mijn logische beleving kan het gewoon niet zo zijn dat onze militairen in een zware hinderlaag met RPG's terecht komen en dan zonder knap materiaal, munitie en training maar 1 gewonde opleven en de aanvallers zware verliezen toebrengen en de hinderlaag notebene afslaan!quote:Ook wordt er geklaagd over het gebrek aan informatie door Defensie. "Er zit een groot verschil tussen het nieuws dat ik op het journaal zie en de verhalen van mijn zoon. Hij overdrijft niet." Defensie zegt de emotionele reacties te begrijpen. Een woordvoerder zegt echter dat er geen gebrek is aan munitie, materiaal en reserveonderdelen. "Het klopt wel dat een deel van de militairen tijdelijk in tenten slaapt in plaats van in bunkers. Het kamp is nog in aanbouw, maar niet aangevallen."
de Taliban schijnt doodsbenauwd te zijn voor de YPR!quote:Op zondag 3 september 2006 14:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nederland heeft helemaal geen ouderwets materieel. Vergeleken met soortgelijke Europese landen is ons materieel zelfs erg modern.
Zo hebben we goede tanks, wordt de YPR nu vervangen (dat was idd wel nodig), is de MB nog steeds een prima terreinwagen, lopen we voorop op het gebied van communicatie en computermiddelen en is de persoonlijke uitrusting van de militair ook top of the bill.
Een van de weinige minpuntjes is wellicht de diemaco, die toch schraal afsteekt tegenover andere klein kaliber wapens, maar dat was dan weer politiek.
Wat een goed ideequote:Op zondag 3 september 2006 15:13 schreef sp3c het volgende:
ja zo kun je geen enkel nieuw wapensysteem invoeren natuurlijk, dan moeten we weer Sherman tanks gaan scoren want die hebben gevechtservaring, Leopards niet
Punt is dat je het iets is wat je terloops doet en niet plotsklaps. Daarbij, zie mijn betoog hierboven over wapens - je wapen is niet het enige wat je gaat redden in de strijd, al is het zeker belangrijk.quote:Slovenie heeft een aantal wapens uitgebreid getest (ook G36) en hebben voor F2000 gekozen en Belgie heeft er een aantal in dienst verder nog niemand
Uiteraard, mijn punt was dus - helemaal in lijn wat je zegt - dat je een oorlog niet alleen wint met een goed wapen.quote:Op zondag 3 september 2006 15:36 schreef sp3c het volgende:
mjah wat je zegt is niet helemaal relevant.
diezelfde expert heeft zelf zowieso liever een (bv ergonomisch beter) wapen dan een roeispaan want dat werkt gewoon beter.
training alleen is ook niet heilig, het moet een combinatie van factoren (ook kosten) zijn
quote:Nederlandse soldaten Uruzgan verliezen geloof'
http://www.nu.nl/news.jsp?n=816812&c=10&rss
Uitgegeven: 3 september 2006 11:46
Laatst gewijzigd: 3 september 2006 15:38
AMSTERDAM - Veel Nederlandse soldaten in de Afghaanse provincie Uruzgan hebben het geloof in de humanitaire missie verloren. Dit schrijft De Telegraaf zondag op basis van gesprekken met achtergebleven familieleden.
De soldaten zouden in contact met familieleden de aanval van zaterdagmiddag hebben omschreven als gigantisch. Een Nederlandse soldaat raakt gewond nadat zijn patrouille op een hinderlaag stuitte. Daarop brak een hevig vuurgevecht uit. "Ik krijg te horen dat er niets is om op te bouwen", citeert de krant een verontruste moeder. "Het is daar gewoon oorlog."
Ook zou er in Uruzgan een gebrek zijn aan munitie, materieel en reserveonderdelen. Een woordvoerder van het ministerie van Defensie ontkent deze berichten tegen De Telegraaf. Wel zou een deel van de Nederlandse militairen momenteel in tenten slapen in plaats van in gepantserde containers. "Het kamp is nog in aanbouw", meldt Defensie.
Granaatwerpers
Bij de hinderlaag van zaterdagmiddag werden Nederlandse militairen beschoten met granaatwerpers. Een van de explosieven raakte het voorste voertuig in de colonne, waarbij de bestuurder gewond raakte.
De man is de eerste Nederlander in Afghanistan die door een gevechtscontact gewond raakte. Hij is niet in levensgevaar. De familie van de gewonde militair is inmiddels ingelicht, meldt een woordvoerder van Defensie.
Bij gevechten in Afghanistan zijn zondag drie Canadese militairen om het leven gekomen. Dit is van officiële Afghaanse bronnen vernomen.
Meer nfo over Taliban techniek & tacktiek:quote:14 UK troops die in Afghan crash
Fourteen British service personnel have died after their aircraft crashed in Afghanistan.
Twelve RAF personnel, a Royal Marine and an Army soldier were on board the RAF Nimrod MR2 which came down in the southern province of Kandahar.
The reconnaissance plane, based at RAF Kinloss in Scotland, belonged to the Nato-led force battling the Taleban.
Officials said the incident appeared to be an accident and Tony Blair said it would "distress the whole country"
[.....]
The crash brings the death toll of UK forces personnel in Afghanistan to 36 since the start of operations in November 2001.
Verder:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/5308622.stm
komt ie kist met het stoffelijk overshot vannacht nog aan dan? ik heb vernomen dat ie vandaag pas die kant opging...quote:Op zondag 3 september 2006 23:22 schreef GerbenW het volgende:
5 minuten geleden zijn er 2 F16's opgestegen van Leeuwarden, geen QRA:
van milspotters.nl:
Leeuwarder F-16's begeleiden stoffelijk overschot.
Leeuwarden, 3 September 2006
Vanavond laat (23:15) zijn er 2 F-16's (323 sqn) vanaf Leeuwarden opgestegen om het vliegtuig met hierin het stoffelijk overschot van de gecrashte piloot die deze week in Afghanistan is omgekomen te begeleiden.
De F-16's zijn richting Eindhoven gegaan om het vliegtuig (DC-10) te begeleiden bij zijn landing.
Over een paar minuten (23:25) begint trouwens "Dutchmil: De Nederlandse krijgsmacht" op RTL 5.
Welnee. Waarom heeft NL geen raketschild? Waarom hebben we geen eigen AWACS? Geen atoomonderzeeers? Waarom hebben we niet constant F16s in de lucht?quote:Op donderdag 31 augustus 2006 09:09 schreef The_Obdurate_Ozjish het volgende:
Ik ben héél blij dat de beslissing niet bij jou ligt
"Een Tornado is in no-time boven Schiphol"...
Beetje struisvogelgedrag, wat je allemaal aandraagt. Nog nooit een gekaapt vliegtuig boven Nederland betekent niet dat dat nooit kan gebeuren. Nee, defensie is een apparaat wat geld kost, maar waar we niet zonder kunnen.
Ja, die is dus een half uurtje geleden op EHEH (Eindhoven) aangekomen.quote:komt ie kist met het stoffelijk overshot vannacht nog aan dan? ik heb vernomen dat ie vandaag pas die kant opging...
Audio-opnames staan ook op milspotters.quote:Nu op A/A 142.025 v 18 en Dutchmill 397.275 / 128.350 .
Inbound NAF 44- EHEH for overshoot @ 500 ft , 360 en weer RTB Cool
Zo te horen gaat de overshoot@500ft niet door: 'stay above 2000...'
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |