abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41192348
quote:
HR.MS. WILLEM VAN DER ZAAN UIT DIENST GESTELD
Het multipurposefregat Hr.Ms. Willem van der Zaan is vandaag uit dienst gesteld in de haven van Den Helder. Het ligt in de bedoeling het schip medio 2008 over te dragen aan Portugal.

Hr.Ms. Willem van der Zaan werd op 28 november 1991 in dienst gesteld.
bron

Ik weet nog hoe trots men was dat deze M-klasse schepen in dienst genomen werd. High tech, economisch in gebruik, hiermee kon NL de 21e eeuw aan. Nu na amper 15 jaar gaan er alweer uit wegens de bezuingingen. Andere landen varen nog 10 tallen jaren met schepen die die wij generaties geleden al verkocht hebben.

Eerder werden prachtige schepen als de "kojak"-klasse al omgesmolten tot scheermesjes of verkocht aan landen als indonesie. Nu er geen oud materieel is om af te danken moet ook het moderne materieel sneuvelen onder de graai-klauwen der boekhouders om de verzorgingstaat te financieren. De roemruchtige historie van een zeeheersende natie komt zo tot een einde..

Van wereldmacht tot onbenullig stipje op de werelkaart. Nooit meer helden als Piet Hein en de Ruyter, het kan verkeren...

[ Bericht 4% gewijzigd door Napalm op 26-08-2006 18:29:41 ]
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_41192387
Ach, de geschiedenis is geschreven, grotendeels door de Neederlandersch!
pi_41192423
Goed voor de conditie van onze jongens.
pi_41192492
Oh, en voor de liefhebber de actualisering van de prinsjesdagbrief (.pdf)
De luchtmacht, die nog nooit serieuze slagen gewonnen heeft, zonder trotse historie van 500 jaar gaat wel nieuw speelgoed krijgen..
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_41192714
Vroeger zelfs een vliegdekschip gehad
pi_41192740
Oorlogen worden niet meer uitgevoerd op de zee, omdat de landjes waartegen we vechten een stel kleine kutkleuters zijn die zich verbergen op het land onder het volk.
Zyggie.
pi_41192778
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 12:39 schreef Allochtoon het volgende:
Vroeger zelfs een vliegdekschip gehad
Juist! Daar kickten we toen nog die Indo's keihard mee als ze weer liepen te kutten
Vroegahh
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_41192801
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 12:20 schreef Napalm het volgende:

[..]

bron

[afbeelding]

Ik weet nog hoe trots men was dat deze M-klasse schepen in dienst genomen werd. High tech, economisch in gebruik, hiermee kon NL de 21e eeuw aan. Nu na amper 15 jaar gaan er alweer uit wegens de bezuingingen. Andere landen varen nog 10 tallen jaren met schepen die die wij generaties geleden al verkocht hebben.

Eerder werden prachtige schepen als de "kojak"-klasse al omgesmolten tot scheermesjes of verkocht aan landen als indonesie. Nu er geen oud materieel is om af te danken moet ook het moderne materieel sneuvelen. De roemruchtige historie van een zeeheersende natie komt zo tot een einde..

Nooit meer helden als Piet Hein en de Ruyter
[[url=]afbeelding[/url]]
ach als we er een helischip anex bevoorrader voor terug krijgen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_41192968
Mijn oude schip de Tjerk Hiddes, F830, hebben ze ook al een tijdje geleden van de hand gedaan. Iets meer als 10 jaar operationeel gevaren

http://www.hiddes.nl/

Schande!
Old Tyme Hardcore!
pi_41193013
Ik vind het een terechte ontwikkeling.
Het is alleen jammer dat zo kortgeleden nog van alles is aangeschaft.

Ik ben toch van mening dat we in een sneller tempo naar een europees (EU) leger moeten toewerken.
Jammer alleen dat de verschillende partijen vaak een andere buitenlandse agenda hebben.
pi_41193101
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 12:58 schreef Godlike02 het volgende:
Ik vind het een terechte ontwikkeling.
Het is alleen jammer dat zo kortgeleden nog van alles is aangeschaft.

Ik ben toch van mening dat we in een sneller tempo naar een europees (EU) leger moeten toewerken.
Jammer alleen dat de verschillende partijen vaak een andere buitenlandse agenda hebben.
God bewaar ons voor een Europees leger. Een leger dat geen enkele binding heeft met het volk, een staat in een staat.
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 13:02:50 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_41193103
De taak van onze marine in de koude oorlog was het vrijhouden van de scheepsvaartroutes op de Atlantische oceaan. Nu de koude oorlog voorbij is wordt naarstig gezocht naar nieuwe inzetmogelijkheden.
Zo heeft in het kader van 'de strijd tegen het terrorisme' een half jaar lang een schip in de Indische Oceaan gelegen. Alsof we Osama met een roeibootje daar tegen konden komen!

Gezien de huidige aard van de conflicten hebben we gewoon niet erg veel aan de marine, hoezeer die zijn best ook doet om zijn bestaansrecht te rechtvaardigen. Wat we nodig hebben zijn grondtroepen, helicopters en gevechtsvliegtuigen. Ook onderzeeërs zijn vrijwel nutteloos geworden nu de dreiging van de Soviet-Unie voorbij is.

Bovendien heeft Nederland altijd een onevenredig groot deel van zijn budget aan de marine uitgegeven. Gelukkig is er nu een minister van defensie die zich geen rad voor ogen laat draaien, en gewoon stevig op de marine bezuinigt.

Ook ik lees hier enkel sentimentele redenen om de onvermijdelijke ondergang nog langer te rekken. Ongeacht wat er vroeger geïnvesteerd is, wanneer we het niet meer nodig hebben moet het zo snel mogelijk worden afgeschaft.

Jammer maar helaas. De marinierbataljons kunnen beter bij de landmacht ondergebracht worden. De kans dat we nog ooit een amfibische landing doen is ook 0. Wil de laatste matroos het licht uit doen?

The End Times are wild
pi_41193188
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 13:02 schreef LXIV het volgende:
De taak van onze marine in de koude oorlog was het vrijhouden van de scheepsvaartroutes op de Atlantische oceaan. Nu de koude oorlog voorbij is wordt naarstig gezocht naar nieuwe inzetmogelijkheden.
Zo heeft in het kader van 'de strijd tegen het terrorisme' een half jaar lang een schip in de Indische Oceaan gelegen. Alsof we Osama met een roeibootje daar tegen konden komen!

Gezien de huidige aard van de conflicten hebben we gewoon niet erg veel aan de marine, hoezeer die zijn best ook doet om zijn bestaansrecht te rechtvaardigen. Wat we nodig hebben zijn grondtroepen, helicopters en gevechtsvliegtuigen. Ook onderzeeërs zijn vrijwel nutteloos geworden nu de dreiging van de Soviet-Unie voorbij is.

Bovendien heeft Nederland altijd een onevenredig groot deel van zijn budget aan de marine uitgegeven. Gelukkig is er nu een minister van defensie die zich geen rad voor ogen laat draaien, en gewoon stevig op de marine bezuinigt.

Ook ik lees hier enkel sentimentele redenen om de onvermijdelijke ondergang nog langer te rekken. Ongeacht wat er vroeger geïnvesteerd is, wanneer we het niet meer nodig hebben moet het zo snel mogelijk worden afgeschaft.

Jammer maar helaas. De marinierbataljons kunnen beter bij de landmacht ondergebracht worden. De kans dat we nog ooit een amfibische landing doen is ook 0. Wil de laatste matroos het licht uit doen?

[afbeelding]
de marine heeft nog steeds de taak handelsroutes te beveiligen (zeker met de opkomst van de piraten de laatste tijd).

verder worden de landingsschepen ook gebruikt om troepen/materiaal te vervoeren
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  Moderator zaterdag 26 augustus 2006 @ 13:07:35 #14
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41193204
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 12:43 schreef -skippybal- het volgende:

[..]

Juist! Daar kickten we toen nog die Indo's keihard mee als ze weer liepen te kutten
Vroegahh
het vliegdekschip is zowel tijdens de politionele acties als de nieuw guinnea kweste voor zover ik weet niet ingezet, hoeft ook niet want voordat de strijd begon hadden we al steunpunten en vliegvelden aan land (Soerabaja, en nieuw guinnea was meer verdedigend van aard) ... en de vijand had nagenoeg geen marine
ja hij is een keer om de kaap gevaren om straaljagers af te leveren ofzo
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 13:09:12 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_41193250
Een paar roeibootjes met matrozen als kustwacht volstaat dan.
The End Times are wild
pi_41193353
eigenlijk zouden we meer hebben aan 1 carrier een paar lcf`s en wat onderzeeboten, een bevoorader en wat mijnenvegers.
  Moderator zaterdag 26 augustus 2006 @ 13:23:57 #17
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41193552
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 12:28 schreef Napalm het volgende:

Oh, en voor de liefhebber de actualisering van de prinsjesdagbrief (.pdf)
De luchtmacht, die nog nooit serieuze slagen gewonnen heeft, zonder trotse historie van 500 jaar gaat wel nieuw speelgoed krijgen..
mwah operatie Kraai is toch de laatste grote slag die Nederland heeft uitgevochten en dat was toch een luchtmachtfeestje

dan heb je Allied Force en Deliberate Force
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 14:02:00 #18
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_41194387
Dit gevoel krijg ik ervan

meer
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 14:36:56 #19
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_41195171
Ik vind de sentimentele redenen eigenlijk wel voldoende om een fatsoenlijke marine in de vaart te houden, ook al kost het wat meer.

Nederland is altijd een zeevarende natie geweest en van mijn part mogen we in dat kader wel een fatsoenlijke marine aanhouden, desnoods met een meest ceremoniële reden. Net als de koningin. . Visitekaartje in het buitenland enzo.
Ik ga naar huis.
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 14:41:56 #20
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_41195275
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 14:36 schreef nietzman het volgende:
Ik vind de sentimentele redenen eigenlijk wel voldoende om een fatsoenlijke marine in de vaart te houden, ook al kost het wat meer.

Nederland is altijd een zeevarende natie geweest en van mijn part mogen we in dat kader wel een fatsoenlijke marine aanhouden, desnoods met een meest ceremoniële reden. Net als de koningin. . Visitekaartje in het buitenland enzo.
Inderdaad.. maar los daarvan, en ook naar aanleiding van die opmerking van een europees leger: het relatief grote aantal fregatten was toch juist een gevolg van de taak die nederland in navoverband toebedeeld had gekregen?
Vampire Romance O+
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 14:45:36 #21
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_41195360
Overigens heb ik er geen enkel bezwaar tegen dat die dingen verkocht worden, maar laten ze dan ook met dezelfde gang nieuwen bouwen om het niveau op peil te houden. Heerlijke stimulans voor de economie, en onze wapenindustrie.
Ik ga naar huis.
  Moderator zaterdag 26 augustus 2006 @ 14:47:51 #22
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41195393
er gaat wel een gerucht ...
pi_41195687
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 14:47 schreef sp3c het volgende:
vertel vertel vertel...
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 16:58:03 #24
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_41198555
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 14:47 schreef sp3c het volgende:
Vertel
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_41199479
Sigma corvettes?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')