bronquote:HR.MS. WILLEM VAN DER ZAAN UIT DIENST GESTELD
Het multipurposefregat Hr.Ms. Willem van der Zaan is vandaag uit dienst gesteld in de haven van Den Helder. Het ligt in de bedoeling het schip medio 2008 over te dragen aan Portugal.
Hr.Ms. Willem van der Zaan werd op 28 november 1991 in dienst gesteld.
Juist! Daar kickten we toen nog die Indo's keihard mee als ze weer liepen te kuttenquote:Op zaterdag 26 augustus 2006 12:39 schreef Allochtoon het volgende:
Vroeger zelfs een vliegdekschip gehad
ach als we er een helischip anex bevoorrader voor terug krijgenquote:Op zaterdag 26 augustus 2006 12:20 schreef Napalm het volgende:
[..]
bron
[afbeelding]
Ik weet nog hoe trots men was dat deze M-klasse schepen in dienst genomen werd. High tech, economisch in gebruik, hiermee kon NL de 21e eeuw aan. Nu na amper 15 jaar gaan er alweer uit wegens de bezuingingen.Andere landen varen nog 10 tallen jaren met schepen die die wij generaties geleden al verkocht hebben.
Eerder werden prachtige schepen als de "kojak"-klasse al omgesmolten tot scheermesjes of verkocht aan landen als indonesie. Nu er geen oud materieel is om af te danken moet ook het moderne materieel sneuvelen. De roemruchtige historie van een zeeheersende natie komt zo tot een einde..![]()
Nooit meer helden als Piet Hein en de Ruyter
[[url=]afbeelding[/url]]
God bewaar ons voor een Europees leger. Een leger dat geen enkele binding heeft met het volk, een staat in een staat.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 12:58 schreef Godlike02 het volgende:
Ik vind het een terechte ontwikkeling.
Het is alleen jammer dat zo kortgeleden nog van alles is aangeschaft.
Ik ben toch van mening dat we in een sneller tempo naar een europees (EU) leger moeten toewerken.
Jammer alleen dat de verschillende partijen vaak een andere buitenlandse agenda hebben.![]()
de marine heeft nog steeds de taak handelsroutes te beveiligen (zeker met de opkomst van de piraten de laatste tijd).quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 13:02 schreef LXIV het volgende:
De taak van onze marine in de koude oorlog was het vrijhouden van de scheepsvaartroutes op de Atlantische oceaan. Nu de koude oorlog voorbij is wordt naarstig gezocht naar nieuwe inzetmogelijkheden.
Zo heeft in het kader van 'de strijd tegen het terrorisme' een half jaar lang een schip in de Indische Oceaan gelegen. Alsof we Osama met een roeibootje daar tegen konden komen!
Gezien de huidige aard van de conflicten hebben we gewoon niet erg veel aan de marine, hoezeer die zijn best ook doet om zijn bestaansrecht te rechtvaardigen. Wat we nodig hebben zijn grondtroepen, helicopters en gevechtsvliegtuigen. Ook onderzeeërs zijn vrijwel nutteloos geworden nu de dreiging van de Soviet-Unie voorbij is.
Bovendien heeft Nederland altijd een onevenredig groot deel van zijn budget aan de marine uitgegeven. Gelukkig is er nu een minister van defensie die zich geen rad voor ogen laat draaien, en gewoon stevig op de marine bezuinigt.
Ook ik lees hier enkel sentimentele redenen om de onvermijdelijke ondergang nog langer te rekken. Ongeacht wat er vroeger geïnvesteerd is, wanneer we het niet meer nodig hebben moet het zo snel mogelijk worden afgeschaft.
Jammer maar helaas. De marinierbataljons kunnen beter bij de landmacht ondergebracht worden. De kans dat we nog ooit een amfibische landing doen is ook 0. Wil de laatste matroos het licht uit doen?![]()
[afbeelding]![]()
het vliegdekschip is zowel tijdens de politionele acties als de nieuw guinnea kweste voor zover ik weet niet ingezet, hoeft ook niet want voordat de strijd begon hadden we al steunpunten en vliegvelden aan land (Soerabaja, en nieuw guinnea was meer verdedigend van aard) ... en de vijand had nagenoeg geen marinequote:Op zaterdag 26 augustus 2006 12:43 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Juist! Daar kickten we toen nog die Indo's keihard mee als ze weer liepen te kutten![]()
Vroegahh![]()
mwah operatie Kraai is toch de laatste grote slag die Nederland heeft uitgevochten en dat was toch een luchtmachtfeestjequote:Op zaterdag 26 augustus 2006 12:28 schreef Napalm het volgende:
Oh, en voor de liefhebber de actualisering van de prinsjesdagbrief (.pdf)
De luchtmacht, die nog nooit serieuze slagen gewonnen heeft, zonder trotse historie van 500 jaar gaat wel nieuw speelgoed krijgen..
Inderdaad.. maar los daarvan, en ook naar aanleiding van die opmerking van een europees leger: het relatief grote aantal fregatten was toch juist een gevolg van de taak die nederland in navoverband toebedeeld had gekregen?quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 14:36 schreef nietzman het volgende:
Ik vind de sentimentele redenen eigenlijk wel voldoende om een fatsoenlijke marine in de vaart te houden, ook al kost het wat meer.
Nederland is altijd een zeevarende natie geweest en van mijn part mogen we in dat kader wel een fatsoenlijke marine aanhouden, desnoods met een meest ceremoniële reden. Net als de koningin.. Visitekaartje in het buitenland enzo.
vertel vertel vertel...quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 14:47 schreef sp3c het volgende:
er gaat wel een gerucht ...
Vertelquote:Op zaterdag 26 augustus 2006 14:47 schreef sp3c het volgende:
er gaat wel een gerucht ...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |