abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40594941
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 00:46 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Nee hoor. Het is winst op geld. Dat dat geld toevallig wordt gebruikt om iets te kopen is irrelevant. Bank leent je een stuk geld, jij koopt het huis, je betaalt de bank een percentage rente over het geld. Dit is het niet-halal systeem dus.

Wel halal: bank koopt huis voor 100.000 euro, verkoopt deze voor 120.000 euro aan een klant, klant betaald 120.000 euro terug in stabiele maandelijkse termijnen.

In het laatste geval is duidelijk te zien dat de bank simpelweg handel drijft en winst maakt op het huis en niet op het geld zelf, dit is dus toegestaan.

²
Je wordt gewoon keihard in je kont geneukt door je eigen waanbeelden, en probeert het met cognitieve dissonantie uit je hoofd te krijgen.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 00:50:55 #152
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_40594979
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 00:49 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Je wordt gewoon keihard in je kont geneukt door je eigen waanbeelden, en probeert het met cognitieve dissonantie uit je hoofd te krijgen.
Ahum.... even op de inhoud reageren aub....

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_40595158
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 00:50 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Ahum.... even op de inhoud reageren aub....

²
Dat is de inhoud in een notendop, dat jij het ontkent is niet mijn probleem. Je moet maar vooral een halalhypotheek afsluiten zonder rente maar met exact dezelfde kosten en met exact dezelfde uitkomst, namelijk winst voor de geldverstrekker.

Diep van binnen weet je zelf best wel dat het complete onzin is, en dat je geloof je even te lastig wordt. Daarom probeer je krampachtig de boel te rationaliseren, wat jammerlijk faalt.
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 01:01:22 #154
13462 BansheeBoy
pi_40595271
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 00:57 schreef heiden6 het volgende:

Diep van binnen weet je zelf best wel dat het complete onzin is, en dat je geloof je even te lastig wordt. Daarom probeer je krampachtig de boel te rationaliseren, wat jammerlijk faalt.
Dat de uitkomst hetzelfde is is irrelevant, het systeem wordt zo wel halal volgens Islamitische principes, immers handel is uitstekend en toegestaan, rente en woeker daarentegen zeer afkeurenswaardig en niet toegestaan.

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
pi_40595346
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 01:01 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Dat de uitkomst hetzelfde is is irrelevant, het systeem wordt zo wel halal volgens Islamitische principes, immers handel is uitstekend en toegestaan, rente en woeker daarentegen zeer afkeurenswaardig en niet toegestaan.

²
Het gaat toch om het idee wat erachter steekt, volgens sommigen dat het niet de bedoeling is dat je geld verdient aan het financieren van mensen met minder geld?

Of heb jij een andere interpretatie?

Wat denk jij dat het idee achter die 'regel' is?
pi_40598964
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 00:46 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Nee hoor. Het is winst op geld.
Nee, het is winst op handel met geld.
Als er niets met het geld gedaan wordt wordt er ook niets mee verdiend. In dit geval wordt het uitgeleend zodat er iets mee gedaan kan worden. Voor dat lenen wordt een vergoeding betaald: rente. Ergo: het is handelen met geld.
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 10:18:57 #157
13462 BansheeBoy
pi_40601061
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 08:14 schreef -IksRee- het volgende:

Ergo: het is handelen met geld.
Klopt, en dat mag dus niet, dat is dus de defnitie van rente/woeker in de Islam.

²
pi_40601074
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 10:18 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Klopt, en dat mag dus niet, dat is dus de defnitie van rente/woeker in de Islam.

²
Dat is handel en mag dus.
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 10:21:52 #159
13462 BansheeBoy
pi_40601136
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 10:19 schreef -IksRee- het volgende:

[..]

Dat is handel en mag dus.
Het is handel, maar een niet halal-variant, je maakt winst op het geld zelf: die winst heet rente.

²
pi_40601223
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 10:21 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Het is handel, maar een niet halal-variant, je maakt winst op het geld zelf: die winst heet rente.

²
En dat gebeurt ook door het huis te kopen en gelijk te verkopen. Het netto-resultaat is hetzelfde.

Dit voorbeeld laat weer eens prachtig zien hoe hypocriet gelovigen zijn
pi_40601339
Hebben zij ook een bank/postrekening waar ze geen rente krijgen of als ze rood staan rente betalen?

Vindt het een domme actie als dit er komt. Laat ze hun geloof regels maar aan passen naar de morderne maatsaven.
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 10:36:39 #162
13462 BansheeBoy
pi_40601495
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 10:25 schreef -IksRee- het volgende:

[..]

En dat gebeurt ook door het huis te kopen en gelijk te verkopen. Het netto-resultaat is hetzelfde.
Dat het resultaat hetzelfde is boeit niet, het gaat om de constructie....

²
pi_40601579
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 10:36 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Dat is een uitstekende beschrijving van de hypocrisie .

Het gaat niet om wat het is, het gaat om de geconstrueerde benaming.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_40601608
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 10:36 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

²
Bedant voor het aantonen van de hypocrisie.
  FOK!fotograaf dinsdag 8 augustus 2006 @ 10:46:55 #165
18921 freud
Who's John Galt?
pi_40601791
Ik snap niet wat het probleem is hoor. Als je geen geld mag lenen van je geloof, dan huur je toch gewoon? Het argument "dan zinj ze zuiniger op huis en buurt" is ook op andere manieren na te leven. Rekengingen sturen bij vernieling bijvoorbeeld. Het gaat mij te ver als men de wet aan gaat passen op een geloof. Een wetgeving moet onafhankelijk van geloof of overtuiging zijn. Dit soort aanpassingen gaan daar tegen in.

Ben wel VVD stemmer, maar dit ruikt imo erg als klantenbinding en imago-poetsen. Je hoeft het niet 100% met alles van een partij eens te zijn om ervoor te stemmen hoor .
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 10:51:58 #166
13462 BansheeBoy
pi_40601929
Je mag wel geld lenen, als je er maar geen rente over betaald.

²
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 10:54:51 #167
13462 BansheeBoy
pi_40602008
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 10:40 schreef -IksRee- het volgende:

[..]

Bedant voor het aantonen van de hypocrisie.
Zie het als volgt, je wilt in Parijs terechtkomen, je kunt met de trein gaan zwartrijden of je koopt netjes een kaartje. Ben je dan hypocriet als je een kaartje koopt en op die manier naar Parijs gaat? Nee dus.

²
pi_40602048
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 10:46 schreef freud het volgende:
Ik snap niet wat het probleem is hoor. Als je geen geld mag lenen van je geloof, dan huur je toch gewoon?
Sterker nog - er zijn zelfs hypotheekverstrekkers die best een renteloze lening willen geven ( met die premie). Dus het is voor de moslim die geen moeite heeft met de hypocrisie van die newspeak geen probleem.
quote:
Ben wel VVD stemmer, maar dit ruikt imo erg als klantenbinding en imago-poetsen. Je hoeft het niet 100% met alles van een partij eens te zijn om ervoor te stemmen hoor .
Gelukkig niet. Bovendien is dit een proefballonnetje en dan ook nog van een lokale afdeling.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_40602289
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 10:54 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Zie het als volgt, je wilt in Parijs terechtkomen, je kunt met de trein gaan zwartrijden of je koopt netjes een kaartje. Ben je dan hypocriet als je een kaartje koopt en op die manier naar Parijs gaat? Nee dus.

²
Nee, de vergelijking is: je wil naar Parijs maar je geloof verbiedt betaling voor treinreizen.

De gelovige lost dit op door de kostprijs van een treinkaartje niet aan de NS-lokettist te geven:
- speciaal iemand mee te nemen naat station
- waarna de gelovige het geld aan de meegenomen persoon geeft
- die geeft het aan de loketbeambte
- die geeft een kaartje aan de meegenomen persoon
- die geeft het aan de gelovige
- de gelovige stapt in de trein.
Hij heeft immers geen kaartje gekocht?
pi_40602359
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 20:37 schreef sigme het volgende:

[..]

De Haagse VVD vraagt daarom samen met de eenmansfractie van de Islam Democraten aan het college van B&W om namens de vier grote steden bij het ministerie van Financiën aan te dringen op een wetswijziging. Ook willen ze dat het college gaat overleggen met hypotheekverstrekkers of er steun bestaat voor het aanpassen van de wet- en regelgeving.

En aangezien het duidelijk niet gaat over afschaf van de hypotheekrenteaftrek is het dus een pleidooi voor een aftrekpost erbij.
Het aanpassen van wet en regelgeving kan ook duiden op afschaffing van bepaalde regels. Jij wilde geen regels erbij, nou misschien krijg je er ook helemaal geen regels bij, dat weet je helemaal niet.
Allah Al Watan Al Malik
pi_40602446
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 11:05 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Het aanpassen van wet en regelgeving kan ook duiden op afschaffing van bepaalde regels. Jij wilde geen regels erbij, nou misschien krijg je er ook helemaal geen regels bij, dat weet je helemaal niet.
Jawel, er wordt niet getornd aan de hypotheekrenteafrek (in dit voorstel). De mogelijkheid om een deel van de kosten voor het lenen van geld te compenseren via de belastingdienst wordt dus uitgebreid. Dat vereist extra regels. Wanneer mag het, op welke voorwaarden, etc.
pi_40602500
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 11:09 schreef sigme het volgende:

[..]

Jawel, er wordt niet getornd aan de hypotheekrenteafrek (in dit voorstel). De mogelijkheid om een deel van de kosten voor het lenen van geld te compenseren via de belastingdienst wordt dus uitgebreid. Dat vereist extra regels. Wanneer mag het, op welke voorwaarden, etc.
Je had het in die post helemaal niet over de hypotheekrenteaftrek (aan het einde weliswaar) , maar over wet en regelgeving in het algemeen met betrekking tot het geloof Nieuwe wetgeving vond je prima, maar als het om geloof ging was het weer niet prima want dan mag de overheid alleen regels afschaffen, beetje tegenstrijdig allemaal.
Allah Al Watan Al Malik
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 11:12:13 #173
13462 BansheeBoy
pi_40602535
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 11:03 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee, de vergelijking is: je wil naar Parijs maar je geloof verbiedt betaling voor treinreizen.

De gelovige lost dit op door de kostprijs van een treinkaartje niet aan de NS-lokettist te geven:
- speciaal iemand mee te nemen naat station
- waarna de gelovige het geld aan de meegenomen persoon geeft
- die geeft het aan de loketbeambte
- die geeft een kaartje aan de meegenomen persoon
- die geeft het aan de gelovige
- de gelovige stapt in de trein.
Hij heeft immers geen kaartje gekocht?
Nee hoor.

Als ik een auto koop voor 100 euro en ik wel hem doorverkopen voor 200 euro is dat gewoon handel drijven en dat is uiteraard toegestaan, dat ik de koper dan in termijnen terug laat betalen is mooi meegenomen voor hem.

²
pi_40602703
De constructie bij het kopen van een huis is trouwens als volgt:
quote:
Huis kopen
Bij het kopen van een huis wordt een vorm van huurkoop gehanteerd. De bank koopt het huis, verhuurt het aan de potentiële koper. Aan het eind van de huurperiode wordt het pand aan de koper overgedragen tegen een prijs, verminderd met de huurtermijnen. Ook kunnen bank en klant gezamenlijk het huis kopen, waarbij het eigendomspercentage van de bank fasegewijs tot nul afneemt.
quote:
islamitisch bankieren is een industrie die wereldwijd een waarde heeft van meer dan 200 miljard dollar en jaarlijks groeit met 15 procent. Ook in Europese landen kan men al terecht bij veel instellingen, maar een echt serieuze islamitische financiële sector kent alleen het Verenigd Koninkrijk. Daar bestaat de Islamitische gemeenschap (vooral Pakistanen) uit twee miljoen mensen. Bankgigant HSBC biedt daar Islamitische woninghypotheken, betaalrekeningen en een pensioenfonds, allen goedgekeurd door Korangeleerden.
Allah Al Watan Al Malik
pi_40603006
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 11:11 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Je had het in die post helemaal niet over de hypotheekrenteaftrek (aan het einde weliswaar) , maar over wet en regelgeving in het algemeen met betrekking tot het geloof Nieuwe wetgeving vond je prima, maar als het om geloof ging was het weer niet prima want dan mag de overheid alleen regels afschaffen, beetje tegenstrijdig allemaal.
Nee hoor. Dit was in reactie op jouw stelling: Er staat nergens bij of er regels bijkomen of juist worden afgeschaft, en toch hoor ik je!
Er (Er = binnen context van dit topic, de OP) staat wél dat er regels bijkomen, dat is logisch af te leiden.

Nieuwe wetgeving om religieuze voorschriften tegemoet te komen keur ik af. Afschaffen van wetten (desnoods om tegemoet te komen aan religieuze voorschriften) juich ik toe.

Dus bij hypotheekrenteafrek: schaf die HRA af, hebben mensen-met-moeite-met-rente ook geen voordeeltje meer wat ze laten lopen. Niet: breidt de HRA uit met een optie waarin wel aftrek is voor de kosten voor "het lenen van geld maar dan met een constructie waarbij die kosten geen rente heten".
pi_40603095
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 11:28 schreef sigme het volgende:
Nieuwe wetgeving om religieuze voorschriften tegemoet te komen keur ik af. Afschaffen van wetten (desnoods om tegemoet te komen aan religieuze voorschriften) juich ik toe.
En hoezo vind je dit.
Allah Al Watan Al Malik
pi_40603106
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 11:18 schreef Mutant01 het volgende:
De constructie bij het kopen van een huis is trouwens als volgt:
[..]

[..]
Belachelijk. Islamitisch bankieren. Het wordt gekker en gekker

Moet je ook al islamitisch schijten?

Wat een Borg-religie:

pi_40603172
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 11:30 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

En hoezo vind je dit.
Omdat het ONZIN is. Je god bestaat niet en het is middeleeuwse idioterie er regels voor aan te passen. Jezus stap eens aan boord van de 21e eeuw.
pi_40603187
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 11:31 schreef -IksRee- het volgende:

[..]

Belachelijk. Islamitisch bankieren. Het wordt gekker en gekker

Moet je ook al islamitisch schijten?

Wat een Borg-religie:

[afbeelding]
Het wordt gekker en gekker, maar de rest van de wereld is er wel klaar voor, in tegenstelling tot conservatief en intolerant Nederland
Allah Al Watan Al Malik
pi_40603197
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 11:33 schreef -IksRee- het volgende:

[..]

Omdat het ONZIN is. Je god bestaat niet en het is middeleeuwse idioterie er regels voor aan te passen. Jezus stap eens aan boord van de 21e eeuw.
Heet jij Sigme?
Allah Al Watan Al Malik
pi_40603355
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 11:33 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
in tegenstelling tot conservatief en intolerant Nederland
Zegt een Marokkaanse moslim
pi_40603728
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 11:30 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

En hoezo vind je dit.
Religieuze voorschriften moeten niet in het bijzonder gefaciliteerd worden door de overheid. Voor de overheid moet het géén overweging zijn. Zoals ik al zei: niet belemmeren, niet steunen.

Uit de optie belemmeren / steunen is belemmeren de enige die af en toe wel nodig is: iets kan niet niet-strafbaar zijn omdat het religieus voorgeschreven wordt.
pi_40603888
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 11:49 schreef sigme het volgende:

[..]

Religieuze voorschriften moeten niet in het bijzonder gefaciliteerd worden door de overheid. Voor de overheid moet het géén overweging zijn. Zoals ik al zei: niet belemmeren, niet steunen.

Uit de optie belemmeren / steunen is belemmeren de enige die af en toe wel nodig is: iets kan niet niet-strafbaar zijn omdat het religieus voorgeschreven wordt.
Ja maar je zegt dat afschaffen van bepaalde regels ten behoeve van bepaalde religies wel moet kunnen, terwijl het maken van nieuwe regels juist niet moet kunnen. Ik zie niet in hoe je daarin het belemmeren en niet-steunen kan verwerken. Aangezien het afschaffen ook steunen is.
Allah Al Watan Al Malik
pi_40603995
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 11:55 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ja maar je zegt dat afschaffen van bepaalde regels ten behoeve van bepaalde religies wel moet kunnen, terwijl het maken van nieuwe regels juist niet moet kunnen. Ik zie niet in hoe je daarin het belemmeren en niet-steunen kan verwerken. Aangezien het afschaffen ook steunen is.
Een regel is altijd - per definitie - een beperking. Afschaffen van regels geeft meer vrijheid. Vrijheid waarvan gebruik gemaakt kan worden, religieus of niet.

Er is een regel - pet op mag niet tenzij religieus geinspireerd. Schaf de regel 'pet op mag niet' af - en dan heeft iedereen de vrijheid een pet op z'n knar te zetten. Of niet.
  FOK!fotograaf dinsdag 8 augustus 2006 @ 12:35:17 #185
18921 freud
Who's John Galt?
pi_40605173
Zou in dezelfde gedachtenlijn van het niet lenen met rente dan ook mogelijk moeten zijn om moslims te verbieden alcohol te kopen bijvoorbeeld? Het is imo namelijk zo dat dit soort dingen selectief worden gekozen. men wil wel een rentevrije lening omdat ze moslim zijn, maar drinken wel alcohol, of vasten niet volledig met de ramadan. Zolang er alternatieven zijn voor het niet rentevrij kunnen lenen, is het imo geen issue. We verzinnen een oplossing voor een niet bestaand probleem.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 13:04:46 #186
13462 BansheeBoy
pi_40606147
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 12:35 schreef freud het volgende:
Zou in dezelfde gedachtenlijn van het niet lenen met rente dan ook mogelijk moeten zijn om moslims te verbieden alcohol te kopen bijvoorbeeld? Het is imo namelijk zo dat dit soort dingen selectief worden gekozen. men wil wel een rentevrije lening omdat ze moslim zijn, maar drinken wel alcohol, of vasten niet volledig met de ramadan. Zolang er alternatieven zijn voor het niet rentevrij kunnen lenen, is het imo geen issue. We verzinnen een oplossing voor een niet bestaand probleem.
Overgrote deel van de Moslims doet dit niet hoor. Waarvan ik er zeker één van ben....

²
pi_40606435
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 12:35 schreef freud het volgende:
Zou in dezelfde gedachtenlijn van het niet lenen met rente dan ook mogelijk moeten zijn om moslims te verbieden alcohol te kopen bijvoorbeeld?
Nee, dan is het staatsreligie: dat de staat oplegt wat de juiste leer en gedragswijze is van mensen gecommiteerd aan <vul geloof in>. En dus ook een staatsboekhouding van wie bij welk geloof hoort en een lijst 'mogelijke geloven'.
quote:
Het is imo namelijk zo dat dit soort dingen selectief worden gekozen. men wil wel een rentevrije lening omdat ze moslim zijn, maar drinken wel alcohol, of vasten niet volledig met de ramadan.
Ja, dat is goddank ieders vrijheid. Dat je zelf bepaalt in hoeverre je idealen waar je in gelooft ook uitvoert.
quote:
Zolang er alternatieven zijn voor het niet rentevrij kunnen lenen, is het imo geen issue. We verzinnen een oplossing voor een niet bestaand probleem.
Het voorstel gaat dan ook niet over de mogelijkheid van lenen, die is er wel. Het gaat over het deels mogen aftrekken van de belasting van de kosten van die lening.
  FOK!fotograaf dinsdag 8 augustus 2006 @ 14:39:07 #188
18921 freud
Who's John Galt?
pi_40609146
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 13:13 schreef sigme het volgende:
Nee, dan is het staatsreligie: dat de staat oplegt wat de juiste leer en gedragswijze is van mensen gecommiteerd aan <vul geloof in>. En dus ook een staatsboekhouding van wie bij welk geloof hoort en een lijst 'mogelijke geloven'.
Daar heb je gelijk in, de vergelijking was inderdaad scheef.
quote:
Ja, dat is goddank ieders vrijheid. Dat je zelf bepaalt in hoeverre je idealen waar je in gelooft ook uitvoert.
Zeker weten, maar het irriteert wel dat ze zo hypocriet zijn. Maar goed, dat is zeker des nederlandsch .
quote:
Het voorstel gaat dan ook niet over de mogelijkheid van lenen, die is er wel. Het gaat over het deels mogen aftrekken van de belasting van de kosten van die lening.
Mja, dat is een van de overwegingen die men moet maken. Je kan best volgens afwijkende regelingen willen lenen, maar dan gelden niet dezelfde voor- en nadelen als een reguliere lening.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_40609378
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 14:39 schreef freud het volgende:

Mja, dat is een van de overwegingen die men moet maken. Je kan best volgens afwijkende regelingen willen lenen, maar dan gelden niet dezelfde voor- en nadelen als een reguliere lening.

Dat lijkt me ook het doel van dergelijke religieus geinspireerde obstakels - dat je dingen láát. Dingen die mensen misschien best zouden willen (lekker geldjes hebben) maar die ze uit "verheven" overwegingen nalaten. En daarvoor met liefde en overtuiging de prijs betalen - anders is het een zinloos gebaar natuurlijk. Daarna voel je je lekker béter dan andere mensen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')