quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 09:34 schreef -Strawberry- het volgende:Iedereen weet toch hoe iemand eruit ziet door naar de streams of tv te kijken, dus vind zelf dat bewerken niets uit maakt. Meestal kun je ook zien dat het bewerkt is. Maar laat ik het maar zien als een zoveelste actie om scanman uit de tent te lokken.
Ben je het ook weleens niét eens met je vader, of bewaar je dat voor thuis?
![]()
Je hebt gelijk. De reden dat ik dit aankaart, is inderdaad niet: omdat ik bang ben vals voorgelicht te worden over Big Boring.
![]()
Maar het is ook niet om Scanman te pesten. Nee, ik vind het principe dat erachter zit interessant. Scanman is alleen maar de "kapstok" voor dit issue, omdat hij dit vorig jaar een keer gedaan heeft.
Ik snap ook wel dat het maken van streamverslagen en -caps iets anders is dan "echte" journalistiek. En dat een gemanipuleerde cap geen impact heeft op ons dagelijks leven.
Maar toch hè, al die relativeringen meenemend... waarom zou je bewúst proberen om zaken anders voor te spiegelen dan ze zijn? Let op: ik heb het dus
niet over caps waaraan je duidelijk ziet dat geprobeerd is er een "arty" werkje van te maken. En ook niet over caps waarin de brightness een beetje is aangepast omdat je anders zo weinig ziet op de foto.
Nee, ik heb het over caps waarvan de maker probeert om zijn publiek te laten geloven dat het "gewoon een foto" is, terwijl hij in werkelijkheid iets gemanipuleerd heeft. Dan besodemieter je m.i. de boel een beetje. Ik vind dat in dezelfde lijn liggen als een tekst in een streamverslag net een tikkie verdraaien, zodat iemand er gunstiger vanaf komt. Het is, daar kom het op neer, niet helemaal eerlijk.
Het verweer: "het is maar Big Brother", of "het zijn maar caps" vind ik niet zo sterk, omdat het geen inhoudelijk verweer is. Het gaat mij ook niet om dat fucking BB. Ik vind het ethische aspect hiervan veel interessanter.
Een punt dat je hier overigens ook nog bij zou kunnen betrekken, is dat in principe iederéén die verslagen schrijft en/of caps maakt, al een beetje sturend bezig is. Namelijk door de keuze van wat wel beschreven/gecaptured wordt, en wat niet. Maar daar ontkom je nou eenmaal niet aan.
M'n buurvrouw heeft trouwens een bankje gekocht en op het pleintje voor het huis gezet. En nu hebben er allemaal vogels op gepoept. Je kunt er na één dag al niet meer op zitten.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."