oorlog is ook geen oplossing voor iets, maar een gevolg van iets.quote:Op donderdag 3 augustus 2006 10:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Door naar het verleden te kijken kunnen we eigenlijk juist concluderen, dat de stelling niet waar is. Immers, als we zouden leren van het verleden hadden we als mensheid niet dezelfde fouten steeds weer gemaakt. na één oorlog moet je toch gezien hebben, dat het niks oplost?
Het is meestal de oplossing voor een probleem (Lebensraum, ruimtetekort, geldtekort, afleiden van binnenlandse problemen)...quote:Op donderdag 3 augustus 2006 10:39 schreef foktastic het volgende:
[..]
oorlog is ook geen oplossing voor iets, maar een gevolg van iets.
Hoi.quote:Op donderdag 3 augustus 2006 10:52 schreef Evil_Jur het volgende:
Hoogstens op selectieve wijze.
Lang leve selectieve perceptiequote:Op donderdag 3 augustus 2006 10:54 schreef FBIFile het volgende:
[..]
Hoi.
Die radicaaltjes in je google video weten wel raad met CIA dollars !
je kan leren vanuit je verleden wat in je capaciteiten ligt, echter, een ketting is zo zwak als zijn zwakste schakel en er zijn vast mensen op cruciale posities die deze capaciteiten niet hebben. Daarnaast is oorlog een gevolg van omstandigheden en geen directe keuze vaak.quote:Op donderdag 3 augustus 2006 10:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Door naar het verleden te kijken kunnen we eigenlijk juist concluderen, dat de stelling niet waar is. Immers, als we zouden leren van het verleden hadden we als mensheid niet dezelfde fouten steeds weer gemaakt. na één oorlog moet je toch gezien hebben, dat het niks oplost?
En lang leve French Intelligence die Bin Laden in juli/aug 2001 twee weken heeft geobserveerd in een hotel in Dubai, samen met 4 CIA agenten !quote:
Tsja, toen mocht je mensen nog niet zomaar ontvoeren...quote:Op donderdag 3 augustus 2006 11:03 schreef FBIFile het volgende:
[..]
En lang leve French Intelligence die Bin Laden in juli/aug 2001 twee weken heeft geobserveerd in een hotel in Dubai, samen met 4 CIA agenten !
Hè ?quote:Op donderdag 3 augustus 2006 11:11 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Tsja, toen mocht je mensen nog niet zomaar ontvoeren...
okay.quote:Op donderdag 3 augustus 2006 12:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
FF en E_J, die discussie hoort niet in dit topic...
Ik denk dat je deze stelling individueel moet trekken en in dit geval over dit onderwerp ook niet in algemene termen moet spreken. In algemene termen zijn er namelijk teveel verschillende situaties, waarbij er mensen zijn die niets leren en mensen die wel leren van het verleden. Als je kijkt naar Europa bijvoorbeeld, lijkt het erop dat er na honderden jaren oorlog de laatste 60 jaar toch iets veranderd is. Als je dan kijkt naar de rest van de wereld, dan lijkt het alsof men niets geleerd heeft.quote:Op donderdag 3 augustus 2006 10:25 schreef Natalie het volgende:
Stelling: je leert van het verleden en gebruikt die kennis in het heden om bijv. niet dezelfde fouten te maken die jij of anderen hebben gemaakt.
Waar of niet waar?
Ik zou zeggen: waar.
Een reden voor 'niet waar' kan ik zo snel niet bedenken. Ik denk dat alles wat me meemaken (en de generaties voor ons meegemaakt hebben) meespeelt in hoe we momenteel in het leven staan en de manier waarop we denken en doen.
Waarom we fouten herhalen, ondanks kennis van het verleden, heeft wellicht te maken met de interpretatieverschillen omtrent die kennis. De vraag is dus misschien: levert de geschiedenis überhaupt wel kennis op?quote:Op donderdag 3 augustus 2006 10:25 schreef Natalie het volgende:
Stelling: je leert van het verleden en gebruikt die kennis in het heden om bijv. niet dezelfde fouten te maken die jij of anderen hebben gemaakt.
Waar of niet waar?
Een reden voor 'niet waar' kan ik zo snel niet bedenken. Ik denk dat alles wat me meemaken (en de generaties voor ons meegemaakt hebben) meespeelt in hoe we momenteel in het leven staan en de manier waarop we denken en doen.
Oeh! Goeie! Moeilijke ook..quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 10:52 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Waarom we fouten herhalen, ondanks kennis van het verleden, heeft wellicht te maken met de interpretatieverschillen omtrent die kennis. De vraag is dus misschien: levert de geschiedenis überhaupt wel kennis op?
Sommige zaken, zoals het doden van complete mensenrassen, daar zouden we eigenlijk iets van moeten leren.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 10:52 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Waarom we fouten herhalen, ondanks kennis van het verleden, heeft wellicht te maken met de interpretatieverschillen omtrent die kennis. De vraag is dus misschien: levert de geschiedenis überhaupt wel kennis op?
Daar zeg je iets. Dat had ik nog niet bij stilgestaan.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 10:52 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar dan zouden we die kennis eigenlijk enkel kunnen benutten als het proces van een endlösung precies dezelfde stappen zou nemen als het voorbeeld waarnaar wij hebben gekeken, en aangezien geschiedenis zich nooit precies herhaalt lijkt me het redelijk onmogelijk om zo een massamoord te voorkomenquote:Op zondag 6 augustus 2006 22:03 schreef Integrity het volgende:
[..]
Sommige zaken, zoals het doden van complete mensenrassen, daar zouden we eigenlijk iets van moeten leren.
Dat is onzin, want als je een beetje verstand in je hoofd hebt zitten weet je dat op die manier handelen per definitie fout is. Je kunt ervoor kiezen om dat te negeren en excuses aanhangen als de tijdsgeest of het handelen van anderen, maar ik weet zeker dat er een geweten is die hier iets mee doet.quote:Op maandag 7 augustus 2006 13:11 schreef Agrafes het volgende:
[..]
Maar dan zouden we die kennis eigenlijk enkel kunnen benutten als het proces van een endlösung precies dezelfde stappen zou nemen als het voorbeeld waarnaar wij hebben gekeken, en aangezien geschiedenis zich nooit precies herhaalt lijkt me het redelijk onmogelijk om zo een massamoord te voorkomen
Want...?quote:Op maandag 7 augustus 2006 23:19 schreef McCarthy het volgende:
waar
Interessante stelling, maar dankzij het fenomeen cognitieve dissonantie helaas 1 die niet altijd opgaat.quote:Op donderdag 3 augustus 2006 10:25 schreef Natalie het volgende:
Waar of niet waar?
Je maakt het wel te ingewikkeld nu hoor. Als de basis was: wat Joden toen aangedaan was, doen ze nu zelf ook. Dan ben ik het met jou eens. Als je dan de situatie op zichzelf bekijkt, denk ik dat er veel meer meespeelt dan de les die zij uit de 2e wereldoorlog moeten leren.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 14:09 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Interessante stelling, maar dankzij het fenomeen cognitieve dissonantie helaas 1 die niet altijd opgaat.
Een voorbeeld: in de tweede WO werden onschuldige burgers afgemaakt of soms hele dorpen verwoest nadat de ondergrondse een aanslag had gepleegd de infrastructuur van de duitse bezetter. Zonder dat dat soort represailles succes hadden overigens-de ondergrondse ging gewoon door, trok zelfs meer mensen aan.
Maar op 1 of andere manier lijkt het erop alsof de Israeli's denken dat het hen nu wel zal lukken bij de Palestijnen/libanezen? (waarbij ik de Israeli's als de "bezetter" zie in dit geval)
Ho ho. Ik heb het nergens over Joden. Ik heb het ook niet over wat de joden aangedaan is in de tweede wereldoorlog. Ik heb het over onderdrukkers en wat zij de onderdrukten aandoen. Toen (duitsers tegen de rest van Europa), en nu (Israeli's vs Palestijnen).quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 14:32 schreef Integrity het volgende:
Je maakt het wel te ingewikkeld nu hoor. Als de basis was: wat Joden toen aangedaan was, doen ze nu zelf ook. Dan ben ik het met jou eens. Als je dan de situatie op zichzelf bekijkt, denk ik dat er veel meer meespeelt dan de les die zij uit de 2e wereldoorlog moeten leren.
Ik zie geen verschil in wat ik bedoel en wat jij bedoelt en wat ik bedoel, anders dan een andere verwoording. Israel is een Joodse staat, dus Joden. Duitsland heeft Europa aangevallen, maar dat gebeurde in Europa voor die tijd continu. Denk aan Spanje en Italie als voorbeeld. Het verschil in de 2e wereldoorlog ligt m in de onderdrukking van minderheidsgroepen, waarvan de grootste de Joodse groep is.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 16:07 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Ho ho. Ik heb het nergens over Joden. Ik heb het ook niet over wat de joden aangedaan is in de tweede wereldoorlog. Ik heb het over onderdrukkers en wat zij de onderdrukten aandoen. Toen (duitsers tegen de rest van Europa), en nu (Israeli's vs Palestijnen).
Wel lezen wat ik schrijf, niet wat je denkt dat ik schrijf.
Ik heb het over dat de Nazi's in Hongarije een heel dorpje uitmoorden omdat een stel mensen van het verzet een hooggeplaatste officier gedood had. Ik heb het over dorpelingen die gedood werden omdat het Franse verzet een spoorweg in de buurt opgeblazen had. En niet iedere Israeliër is Jood, niet elke Jood in de wereld is Isrealiër.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 16:40 schreef Integrity het volgende:
Ik zie geen verschil in wat ik bedoel en wat jij bedoelt en wat ik bedoel, anders dan een andere verwoording. Israel is een Joodse staat, dus Joden. Duitsland heeft Europa aangevallen, maar dat gebeurde in Europa voor die tijd continu. Denk aan Spanje en Italie als voorbeeld. Het verschil in de 2e wereldoorlog ligt m in de onderdrukking van minderheidsgroepen, waarvan de grootste de Joodse groep is.
Ja, maar zelfs dat wordt dus interpretatie als feitenkennis niet vaststaat.quote:Op zondag 6 augustus 2006 22:03 schreef Integrity het volgende:
[..]
Sommige zaken, zoals het doden van complete mensenrassen, daar zouden we eigenlijk iets van moeten leren.
Beetje kromme redenering imo. Delen van de wereld hebben effectiever leren oorlog voeren in de afgelopen eeuwen. Oorlogen zijn niet iets kwaads waar je je tegenaf moet zetten - zodat je je beter voelt over jezelf - maar zijn uitwerkingen van menselijk gedrag, dat je beter zou kunnen proberen te begrijpen. Je kunt niet aflezen dat mensen wel of niet leren van het verleden, door te kijken of er oorlogen zijn.quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 16:28 schreef Megumi het volgende:
Als mensen daadwerkelijk iets zouden leren van het verleden dan waren er geen oorlogen. Was er geen honger. Mensen leren niks van het verleden als colectief althans. Of zoals Israel die leren wel. Hoe ze hetzelfde moeten doen.
Dat het over interpretatie gaat staat vast. Zo is het zo dat veel Joden ogv de geschiedenis weigeren nogmaals slachtoffer te worden dat men in Israël reageert op sommige zaken zoals men reageert. Enerzijds is hen dat zelfs niet kwalijk te dulden.quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 16:28 schreef Megumi het volgende:
Als mensen daadwerkelijk iets zouden leren van het verleden dan waren er geen oorlogen. Was er geen honger. Mensen leren niks van het verleden als colectief althans. Of zoals Israel die leren wel. Hoe ze hetzelfde moeten doen.
Mensen leren tevens dat oorlogen ook gewonnen kunnen worden. Drijfveer om het normaals te proberen?quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 16:28 schreef Megumi het volgende:
Je kunt jezelf ook afvragen wat er is klaargespeeld zonder dat er een oorlog aan te pas kwam. Misschien wel meer, omdat er meer tijd en ruimte was tot dialoog en ideeen. Misschien wel minder, omdat de drive minder groot was.quote:Op zondag 13 augustus 2006 11:27 schreef Natalie het volgende:
Sowieso is de opvatting van 'wat goed is' niet bij iedereen gelijk.
Verleden heeft ons iig getoond dat je met oorlogen dingen kunt bereiken. Zolang dat zo is, weet ik niet of ze ooit tot het verleden zullen behoren.
Aangezien zowel Napoleon als Hitler allebei in Rusland vastgevroren zijn doordat ze allebei steeds dieper het binnenland introkken en allebei hun leger verloren door oa triviale dingen als zomerjassen in een Russische winter, geloof ik dat geschiedenis zich wel degelijk herhaalt. Zelfs in moderne tijden, met kennis van het verleden en dat soort dingen.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 19:23 schreef K-Billy het volgende:
2. De geschiedenis herhaalt zich niet. Elke gebeurtenis vindt plaats in een tijd-specifiek maatschappelijk kader: de omstandigheden van het verleden zullen zich niet meer voordoen, zeker niet in een zo snel veranderende wereld als deze.
Wij zijn degenen die generaliseringen aanbrengen. De veldtocht die Napoleon zijn troepen liet ondernemen was natuurlijk een totaal andere dan die van Hitler. Kijk, dat dat territorium Rusland genoemd wordt en dat het in dat hele gebied in de winter koud is, betekent niet dat 'Rusland aanvallen in de winter' in de hele geschiedenis hetzelfde inhoudt. Het betekent allerminst dat het niet mogelijk is om Rusland in te nemen in de winter, omdat het enkele negentiende-eeuwse Franse, en twintigste-eeuwse Duitse troepen niet is gelukt. Deze troepen vochten op andere plaatsen, met andere mensen, met andere wapens en om andere redenen. Dat er overeenkomsten zijn tussen verschillende gebeurtenissen in de geschiedenis wil niet zeggen dat de geschiedenis zich herhaalt.quote:Op zondag 13 augustus 2006 23:09 schreef Mikado het volgende:
[..]
Aangezien zowel Napoleon als Hitler allebei in Rusland vastgevroren zijn doordat ze allebei steeds dieper het binnenland introkken en allebei hun leger verloren door oa triviale dingen als zomerjassen in een Russische winter, geloof ik dat geschiedenis zich wel degelijk herhaalt. Zelfs in moderne tijden, met kennis van het verleden en dat soort dingen.
Daarom zijn oorlogen vaak zo dom, geschiedenis leert dat oorlog voeren de makkelijkste manier van dispuutoplossen is terwijl diplomatie vrijwel altijd betere resultaten levert.... maar veel meer moeite en talent kost. Diplomatie vereist unieke aanpakken die aan de stelling voldoen, maar gegeven een set parameters blijkt dat dezelfde fouten voor oorlogen opvallend vaak opduiken.
En niet alleen Napoleon/Hitler waren exacte copieen, de Atheense vloot is ook meerdere keren met dezelfde stomme fouten verslagen, evenals het verslaan van Romeinse legioenen in het Zwarte Woud, dat was ook een herhaling van zetten. Of het huidige Amerikaanse oplossen van extremisme (moslims) lijkt verdacht veel op die van het vervolgen van communisme, dus ook tot mislukken gedoemd. En vrijwel altijd zijn bijna alle settings exact hetzelfde. Maar oorlog is steeds de makkelijkste oplossing..![]()
quote:Op maandag 14 augustus 2006 16:56 schreef K-Billy het volgende:
[..]
Wij zijn degenen die generaliseringen aanbrengen. De veldtocht die Napoleon zijn troepen liet ondernemen was natuurlijk een totaal andere dan die van Hitler. Kijk, dat dat territorium Rusland genoemd wordt en dat het in dat hele gebied in de winter koud is, betekent niet dat 'Rusland aanvallen in de winter' in de hele geschiedenis hetzelfde inhoudt. Het betekent allerminst dat het niet mogelijk is om Rusland in te nemen in de winter, omdat het enkele negentiende-eeuwse Franse, en twintigste-eeuwse Duitse troepen niet is gelukt. Deze troepen vochten op andere plaatsen, met andere mensen, met andere wapens en om andere redenen. Dat er overeenkomsten zijn tussen verschillende gebeurtenissen in de geschiedenis wil niet zeggen dat de geschiedenis zich herhaalt.
Sterker nog, als Hitler nadat hij Europa had veroverd even rust had genomen om te consolideren en de boel opnieuw te organiseren en als hij bovendien Rusland stukje bij beetje had veroverd in plaats van in één keer zo ver mogelijk, dan had hij Moskou best kunnen binnenhalen in zijn Reich. Zelfs in de winter.niet zo'n ongeloofelijke debiel was, had hij zich niet met de legerleiding bemoeit en zouden wij hier allemaal Duits spreken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |