Pff inderdaad. Tv kijken vind ik net zo erg.(en moet je eens weten hoeveel uur mensen daarachter zitten) Beetje naar bewegende beelden kijken zonder zelf iets te doen.quote:Op donderdag 27 juli 2006 10:41 schreef Draw het volgende:
Dat zeker. Als je elke dag in de avond achter de tv zit je favo series te kijken is er niks aan de hand, maar als mensen horen dat je elke avond een spel speelt op je pc is het meteen een verslaving of ben je een nerd. Het is maar net wat sociaal geaccepteerd is..
Ben ik het niet mee eens.quote:Op donderdag 27 juli 2006 10:37 schreef AntonDingeman het volgende:
Ik denk dat het probleem van de verslaving helemaal niet bij WoW ligt, maar meer bij sociale angst en/of gebrek aan zelfdiscipline in het algemeen. Voor "WoW" kun je net zo goed "Fok!ken", "muziek luisteren", "Discovery Channel kijken", "boek lezen", "vissen", "brommer sleutelen" of een andere solo-handeling invullen.
Ja, maar of je nou echt zo'n computerspel de schuld moet geven ...quote:Op donderdag 27 juli 2006 10:49 schreef het.ismij het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens.
Met (niet alleen) WoW is het interactieve wat veel meer aanspreek dan simpelweg naar iets kjiken/luisteren.
Je kan je eigen weg gaan, je eigen karakter vormen, je skills kiezen wapens kiezen eventueel magie/dieren kiezen. Dat zijn de meer verslavende aspecten van dit soort games. Gewoon de keuze hebben in een spel om van alles en nog wat te doen.
Wat dus niet gaat met bv televisie muziek luisteren of zelfs Fok!ken.
Misschien is het wel het oneindige wat verslavend werkt. In veel spellen werk je min of meer met rondes, en win of verlies je die dan is het afgelopen ook (of je kiest er voor om een nieuwe ronde te spelen, maar die ronde is weer hetzelfde). Bij WoW heb ik het idee dat het een Never Ending Story is. Eigenlijk een beetje hetzelfde als in het echte leven. Je haalt een heel goed zwaard in WoW, maar enkele weken later is er weer een beter zwaard en heb je weer een nieuw doel. In je echte leven slaag je voor je middelbare school en vervolgens heb je weer een nieuw doel (vervolgopleiding of werken) waar je vol voor gaat.quote:Op donderdag 27 juli 2006 11:10 schreef Atreidez het volgende:
Er zijn duizenden spellen op de markt, maar nog nooit heb ik zoveel verhalen gelezen van kapot gaande huwelijken, vastgelopen studies of andere situaties waarin mensen door WoW hun sociale leven in de soep laten lopen. Er is een zeer verslavende factor aan WoW die bij andere spellen niet voor komt (of misschien wel maar in mindere mate omdat het minder toegankelijk is).
Overigens is WoW zelf wel erg sociaal, maar alleen met andere karakters in het spel. Er zijn immers weet ik veel hoeveel dingen die je niet alleen kan doen waardoor je toch contact moet zoeken met andere mensen, online vrienden of gewoon die mage die toevallig langswandelde
Ga daar maar niet van uit. WoW is inderdaad NU Populair, maar het is een heel genre. MMORPG is de goede term als ik er niet naast zit. (Massive Multiplayer Online Role Playing Game?)quote:Op donderdag 27 juli 2006 11:12 schreef AntonDingeman het volgende:
Komt dat niet omdat WoW gewoon populair is? Een hype waar we over 10 jaar niets meer van horen?
En als die moest pissen pakte hij een flesquote:Op donderdag 27 juli 2006 12:02 schreef Mr.Noodle het volgende:
Nog een spuit 11 reactie misschien, maar hebben mensen gisteren die documentaire nog gezien op Nova? Als iemand zegt dat ie 20 uur van een dag besteed aan WoW, 4 uur slaap en wat eten. Dan zou er bij je zelf toch een belletje moeten gaan rinkelen dat het niet normaal is?
Ja, maar ligt dat aan het o zo gevaarlijke WoW?quote:Op donderdag 27 juli 2006 12:02 schreef Mr.Noodle het volgende:
Nog een spuit 11 reactie misschien, maar hebben mensen gisteren die documentaire nog gezien op Nova? Als iemand zegt dat ie 20 uur van een dag besteed aan WoW, 4 uur slaap en wat eten. Dan zou er bij je zelf toch een belletje moeten gaan rinkelen dat het niet normaal is?
Serieus?quote:Op donderdag 27 juli 2006 12:04 schreef unstoppablemark het volgende:
[..]
En als die moest pissen pakte hij een fles![]()
Hmm ik zit zelf in de situatie dat mijn broers maar NET dit schooljaar gehaald hebben i.v.m. WoWquote:Op donderdag 27 juli 2006 12:05 schreef AntonDingeman het volgende:
[..]
Ja, maar ligt dat aan het o zo gevaarlijke WoW?
Maar het interessante in dit geval is de vraag waarom vooral bij WoW dit soort taferelen tevoorschijn komen. Er zijn tig games in allerlei genres, maar WoW steekt er met kop en schouders bovenuit.quote:Op donderdag 27 juli 2006 12:19 schreef gdbasketcase het volgende:
[..]
Hmm ik zit zelf in de situatie dat mijn broers maar NET dit schooljaar gehaald hebben i.v.m. WoW. Ik wil niet weten hoe dat volgend jaar moet.
Als je het van mijn kant (en de ouders van de uhm... verslaafden etc) bekijkt is het inderdaad voor een deel de schuld van WoW. Maar dat had ook iets anders kunnen zijn. Zie het zo:
Situatie voor WoW ---> Gewoon normaal. Ze zaten wel veel achter de pc (ik ook overigens) maar kunnen gewoon ieder moment er van af komen om bijv. normaal te eten met de rest van het gezin.
Sitautie na WoW ----> Veel geschreeuw in huis omdat die %(%U#() niet even kunnen komen eten, school lijd er onder, ik zie ze minder, ouders zien ze minder, etc.
Je hoeft geen professor te zijn om hier een verband te zien, nietwaar? Maar goed, ieder wat wils natuurlijk. Zolang het maar met mate is. Daar ligt het grootste probleem, als je weet dat je niet tegen jezelf kunt zeggen "nu is het genoeg, ik stop er mee" begin er dan ook niet aan.
Het antwoord is eigenlijk redelijk simpel: het sociale aspect weerhoudt ze ervan om gewoon te komen eten. Verder is het gewoon een goed spel.quote:Op donderdag 27 juli 2006 12:31 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Maar het interessante in dit geval is de vraag waarom vooral bij WoW dit soort taferelen tevoorschijn komen. Er zijn tig games in allerlei genres, maar WoW steekt er met kop en schouders bovenuit.
In de PU (power unlimited) van deze maand hadden ze het ook over "de plaag die world of warcraft heet". Andere games verkopen minder omdat de WoW gamers geen tijd meer hebben om andere games te spelen. Er stond ook in het artikel dat 80% van de WoW abonnee's (6+ miljoen) de nog te verschijnen add-on van WoW in huis wil gaan halen.
Het ligt voornamelijk aan de speler zelf uiteraard, menig mens met een beetje verstand kan zichzelf "beheersen en in de hand houden wat betreft het spelen wat spelletjes al adn niet online.quote:Op donderdag 27 juli 2006 11:07 schreef AntonDingeman het volgende:
[..]
Ja, maar of je nou echt zo'n computerspel de schuld moet geven ...
Het is meer het feit dat je in een guild zit dat gewoon iedere dag dingen doet.. En die dingen daar moet je aan mee doen want daar krijg je punten (DKP, geen zin om dat uit te leggen) voor en met die punten kan je weer nieuwe wapens en kleding 'kopen'. En dan is er ook nog eens het feit dat men gewoon verwacht dat je er iedere dag bent. Tis net een profsport.quote:Op donderdag 27 juli 2006 10:49 schreef het.ismij het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens.
Met (niet alleen) WoW is het interactieve wat veel meer aanspreek dan simpelweg naar iets kjiken/luisteren.
Je kan je eigen weg gaan, je eigen karakter vormen, je skills kiezen wapens kiezen eventueel magie/dieren kiezen. Dat zijn de meer verslavende aspecten van dit soort games. Gewoon de keuze hebben in een spel om van alles en nog wat te doen.
Wat dus niet gaat met bv televisie muziek luisteren of zelfs Fok!ken.
Dat is zeker waar; iedereen heeft namelijk wel iets waar hij/zij fanatiek mee bezig is. Mijn vriendin bijvoorbeeld klaagt wel eens dat ik teveel achter de computer zit; maar zij is serieus leesverslaafd. Dit gaat zo ver dat zij bij het ontbijt ook echt alle verpakkingen zit te lezen, en deze dus ook redelijk uit haar hoofd kentquote:Op donderdag 27 juli 2006 10:37 schreef AntonDingeman het volgende:
Ik denk dat het probleem van de verslaving helemaal niet bij WoW ligt, maar meer bij sociale angst en/of gebrek aan zelfdiscipline in het algemeen. Voor "WoW" kun je net zo goed "Fok!ken", "muziek luisteren", "Discovery Channel kijken", "boek lezen", "vissen", "brommer sleutelen" of een andere solo-handeling invullen.
Lees deel 1, k speel het ook.quote:Op donderdag 27 juli 2006 13:15 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Het is meer het feit dat je in een guild zit dat gewoon iedere dag dingen doet.. En die dingen daar moet je aan mee doen want daar krijg je punten (DKP, geen zin om dat uit te leggen) voor en met die punten kan je weer nieuwe wapens en kleding 'kopen'. En dan is er ook nog eens het feit dat men gewoon verwacht dat je er iedere dag bent. Tis net een profsport.
Dat komt omdat boeken niet meer populair zijn.quote:Op donderdag 27 juli 2006 12:37 schreef Ovidius het volgende:
Ik zie hier zeggen dat soaps, boeken lezen, Fok!ken,... dezelfde soort soloactiviteiten zijn als WOW. Dat vind ik onjuist. Ik heb WOW nooit gespeeld, maar ik heb nooit gehoord van mensen die totaal geïsoleerd geraken omdat ze steeds boeken aan het lezen waren, of zo. De verslaving aan WOW lijkt mij van een andere aard dan gewoon graag boeken lezen. Een boekverslaving lijkt me onbestaand.
Inderdaad. Godverdomme, ze moeten "iets" worden. Wat denken die luiwammessen wel niet. Dat ik niet voor niets "iets" aan het worden ben? Dat "iets" überhaupt een door de mens gedefinieerd verschijnsel is? Iedereen moet precies hetzelfde worden als mij en dezelfde doelen nastreven, dan pas weet ik dat mijn leven zin heeft.quote:Op donderdag 27 juli 2006 12:51 schreef gdbasketcase het volgende:
[..]
Hebben zij geen ambitie om iets te worden in de toekomst, naast een of andere elf met supaaaah l33t pow44444h?
Vroeger haalden mensen hun schooljaar niet omdat ze met hun brommer voor de snackbar hingen. Moeten nu alle snackbars ook plat? Alle brommers naar de schroot?quote:Op donderdag 27 juli 2006 12:19 schreef gdbasketcase het volgende:
[..]
Hmm ik zit zelf in de situatie dat mijn broers maar NET dit schooljaar gehaald hebben i.v.m. WoW. Ik wil niet weten hoe dat volgend jaar moet.
Dit noem je: puberteit.quote:Als je het van mijn kant (en de ouders van de uhm... verslaafden etc) bekijkt is het inderdaad voor een deel de schuld van WoW. Maar dat had ook iets anders kunnen zijn. Zie het zo:
Situatie voor WoW ---> Gewoon normaal. Ze zaten wel veel achter de pc (ik ook overigens) maar kunnen gewoon ieder moment er van af komen om bijv. normaal te eten met de rest van het gezin.
Sitautie na WoW ----> Veel geschreeuw in huis omdat die %(%U#() niet even kunnen komen eten, school lijd er onder, ik zie ze minder, ouders zien ze minder, etc.
Ik bedoelde meer iets in de richting van : "Fijn dat je de meester in een spel bent, maar zou je daar buiten niet eens iets willen gaan doen"?quote:Op donderdag 27 juli 2006 14:04 schreef AntonDingeman het volgende:
[..]
Inderdaad. Godverdomme, ze moeten "iets" worden. Wat denken die luiwammessen wel niet. Dat ik niet voor niets "iets" aan het worden ben? Dat "iets" überhaupt een door de mens gedefinieerd verschijnsel is? Iedereen moet precies hetzelfde worden als mij en dezelfde doelen nastreven, dan pas weet ik dat mijn leven zin heeft.
Uhm ze zijn 19... xD? Inderdaad, nog niet volgroeid enzo maar "puberteit"?quote:Op donderdag 27 juli 2006 14:06 schreef AntonDingeman het volgende:
[..]
Vroeger haalden mensen hun schooljaar niet omdat ze met hun brommer voor de snackbar hingen. Moeten nu alle snackbars ook plat? Alle brommers naar de schroot?
[..]
Dit noem je: puberteit.
Ja, lekker jezelf een slachtofferrol aanmeten ipv zelf de verantwoordelijkheid van je domme acties op je te nemenquote:Op donderdag 27 juli 2006 14:37 schreef Mr.Black het volgende:
Wel een rare gedachte dat MMORPG makers juist inspelen op het 'verslavingsvatbaarheid' van mensen. Zou je later misschien aanklagen als je aantoonbaar je leven heb verneukt door WoW. Net als dat nu gebeurd bij sigarettenfabrikanten.
Klopt. Je kan niet je spelletje even opslaan. Als je met een groepje andere 'echte' mensen bezig bent met een 'missie' (instance, quest) kan dat soms enkele uren duren. Stop je er tussentijds mee laat je dus jouw groep in de steek of moet de rest op je wachten. Dit kan mensen er van weerhouden tussentijds te stoppen.quote:Op donderdag 27 juli 2006 12:51 schreef gdbasketcase het volgende:
[..]
Het antwoord is eigenlijk redelijk simpel: het sociale aspect weerhoudt ze ervan om gewoon te komen eten. Verder is het gewoon een goed spel.
Tja ik had dat ook heel sterk bij Diablo 2 LoD. Telkens maar weer dezelfde monsters verslaan in de hoop een beter item te krijgen. De kick van het krijgen van zoiets is de reden om maar weer hetzelfde stuk te doen.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 09:41 schreef KreKkeR het volgende:
Andere keren heb ik niet eens zin om het spel te spelen (teveel van het zelfde). Ik snap ook niet dat het continu spelen om jouw items te upgraden niet gaat vervelen bij sommigen.
dat hoop je dan maar.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 10:29 schreef Pheno het volgende:
Ik ken het "verslaafd zijn" aan een spel wel. Het is al stukke minder, maar Diablo II LoD staat nog steeds op de harde schijf. Maar als je ouder wordt neem ik aan dat iedereen ook wat discipline hebt/krijgt.
Vroegah, toen Dune 2 uit kwam had ik die discipline niet. Het is goed gekomen, nu fok ik alleen te veelquote:
Het komt redelijk veel voor in het hele genre (MMORPG), niet alleen bij WoW. Ik heb zelf ook vaak zat verhalen gehoord over mensen die hun baan op hebben gezegt om meer tijd te hebben voor Everquest bv.quote:Op donderdag 27 juli 2006 12:31 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Maar het interessante in dit geval is de vraag waarom vooral bij WoW dit soort taferelen tevoorschijn komen. Er zijn tig games in allerlei genres, maar WoW steekt er met kop en schouders bovenuit.
In de PU (power unlimited) van deze maand hadden ze het ook over "de plaag die world of warcraft heet". Andere games verkopen minder omdat de WoW gamers geen tijd meer hebben om andere games te spelen. Er stond ook in het artikel dat 80% van de WoW abonnee's (6+ miljoen) de nog te verschijnen add-on van WoW in huis wil gaan halen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |