abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40235461
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 13:04 schreef Pheno het volgende:

[..]

Vreemd, in het oosten hebben we geen weinig last van poep. Zijn wij socialer dan
Gewoon flink beboeten van de bezitters die zo achterlijk zijn om hun hun overal en nergen te laten poepen. Sim-pel.
Hier in het uiterste westen ook niet.
pi_40236337
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 13:00 schreef Verbal het volgende:
Doe je dat vaker, zo dom mensen over één kam scheren

V.
Ik ga af op wat ik zelf dagelijks meemaak.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  donderdag 27 juli 2006 @ 13:47:22 #138
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_40236495
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 17:27 schreef daanski82 het volgende:
Dan EIS ik dat ook alle katten verboden worden.
rede
* ze houden mij s'nachts wakker met hun ruzies en geilheid
* schijten me hele grasmat onder
* brengen net als honden flooien over
* pissen in de sandbak van mijn kinderen en nog erger ze schijten er in

MENSEN als jullie een HUISKAT hebben laat hem GVD BINNEN.
Voer buiten zetten en daar rattengif overheen strooien. Als de baasjes om de katten zouden geven, zouden ze wel beter op ze letten
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
  donderdag 27 juli 2006 @ 13:54:19 #139
136 V.
Like tears in rain...
pi_40236690
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 13:41 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Ik ga af op wat ik zelf dagelijks meemaak.
Of je ziet wat je wilt zien.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 27 juli 2006 @ 13:55:12 #140
136 V.
Like tears in rain...
pi_40236715
Neemt overigens niet weg dat ik van mening ben dat, zeg, 70% van de hondenbezitters geen hond zou moeten hebben. Maar dat is niet puur vanwege de stront.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_40236798
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 13:54 schreef Verbal het volgende:
Of je ziet wat je wilt zien.

V.
Of jij wilt niet zien dat er asociale hondenbezitters zijn.
pi_40236845
Oh, wel dus.
Sorry.
pi_40237145
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 17:11 schreef maartena het volgende:

[..]

Dat is hier gewoon verplicht, op straffe van een vrij hoge boete. Ik zie dus ook altijd de hondeneigenaren met een schepje en een zakje rondlopen. In de 4 en een half jaar dat ik hier woon ben ik nog niet 1 keer in de hondenpoep gestapt.

Uitzondering: In 2004, toen ik voor een bezoek in Nederland was, en ik de grasstrook voor mijn ouders huis in de hondenstront stapte.....

Zijn hondeneigenaren in Nederland nu luier, minder beleefd, minder sociaal....., of is de straf nog niet hoog genoeg?
ik denk alle 4 die punten, getuige het extreem kleine aantal hondenbezitters dat hun huisdier gewoon aangelijnd houdt op straat.

ergens hebben ze wel gelijk tho, met die "hondenbelasting".. ze worden al extra gediscrimineerd door de overheid, moeten ze ook nog es stront gaat staan oprapen op straat
pi_40237192
Denk eerder een verbod op alle katten, kutbeesten zijn dat, schiet niet voor niets met pluimpijltjes op die beesten
pi_40237247
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 14:09 schreef LoggedIn het volgende:
ergens hebben ze wel gelijk tho, met die "hondenbelasting".. ze worden al extra gediscrimineerd door de overheid, moeten ze ook nog es stront gaat staan oprapen op straat
Extra gediscrimineerd? !!!!111
pi_40237252
quote:
... want ik zie het nut van deze beesten helemaal niet in
Als alles en iedereen zonder nut op deze wereld zou verdwijnen, wie moet dit soort topics dan openen?
Just remember...if the world didn't suck, we'd all fall off
  donderdag 27 juli 2006 @ 14:14:46 #147
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_40237299
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 16:30 schreef rednajt het volgende:
Volgens de ergenissen top 10 staat hondenpoep op straat weer op nummer 1

Waarom worden deze beesten niet gewoon verboden want ik zie het nut van deze beesten helemaal niet in en dan schijten ze ook nog is alle straten, fietspaden en grasvelden in het park nog is vol met stront

Verbod op honden moeten mogelijk zijn vind ik of de baas meer hondenbelasting laten betalen.....
enkeltje naar de maan voor jou wat een feest
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  donderdag 27 juli 2006 @ 14:20:37 #148
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_40237468
Honden zijn lieve dieren

Dat er vaak stront op de stoep ligt wil zeggen dat eigenaren hun hond niet leren elders te schijten en dat ze het niet opruimen ook. Dat ligt dus puur aan de eigenaar. Net zoals eigenaren vaker hun hond laten loslopen terwijl dat duidelijk niet mag.

Verder zorgt het menselijke ras voor veel meer overlast. Met al die milieu-vervuiling en nog meer.

Vergeleken met honden zijn mensen een paar graden erger.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_40237492
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 14:12 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Extra gediscrimineerd? !!!!111
ja? een kat doet exact hetzelfde, maar daar betaal je geen belasting voor
pi_40238294
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 14:20 schreef Dromenvanger het volgende:
Honden zijn lieve dieren

Dat er vaak stront op de stoep ligt wil zeggen dat eigenaren hun hond niet leren elders te schijten en dat ze het niet opruimen ook. Dat ligt dus puur aan de eigenaar. Net zoals eigenaren vaker hun hond laten loslopen terwijl dat duidelijk niet mag.

Verder zorgt het menselijke ras voor veel meer overlast. Met al die milieu-vervuiling en nog meer.

Het boeit mij niet aan wie of wat het ligt. .

Feit is dat er hier in de omgeving een ware shitload aan hondenpoep op straat/stoep/wat dan ook ligt.
  donderdag 27 juli 2006 @ 14:57:29 #151
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_40238651
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 14:21 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

ja? een kat doet exact hetzelfde, maar daar betaal je geen belasting voor
Ja en dan de vogels nog.. de vissen en ga zo maar door..

Kortom.. blijft gezeik zo
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  donderdag 27 juli 2006 @ 15:18:33 #152
136 V.
Like tears in rain...
pi_40239389
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 13:57 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Of jij wilt niet zien dat er asociale hondenbezitters zijn.
Nee, ik zeg dat er niet zoiets bestaat als 'de hondenbezitter'.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_40240149
quote:
do 27 jul 2006, 14:14
Man breekt val van hond
AMSTERDAM - Een Pool kreeg woensdag de schrik van zijn leven toen hij op straat opeens een sintbernardshond in zijn nek kreeg. Het bizarre ongeval gebeurde op straat van het stadje Sosnowiec in het zuiden van Polen.

De één jaar oude Oskar van bijna 50 kilo werd door zijn dronken baasje vanaf twee hoog uit het raam gegooid en belandde op de nietsvermoedende voorbijganger. De man raakte lichtgewond. De hond had alleen wat schaafwonden en is in een dierenasiel geplaatst.

http://www.telegraaf.nl/b(...)kt_val_van_hond.html

Deze baas was te lui om zijn hond uit te laten denk ik....

donderdag 27 juli 2006 @ 16:25:13 #154
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_40241882
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 15:18 schreef Verbal het volgende:
Nee, ik zeg dat er niet zoiets bestaat als 'de hondenbezitter'.

V.
Maar er bestaan wel genoeg mensen die te lui zijn om de poep die hun hond op het grasperk achterlaat weer op te ruimen en mee te nemen.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_40242054
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 17:27 schreef daanski82 het volgende:
Dan EIS ik dat ook alle katten verboden worden.
rede
* ze houden mij s'nachts wakker met hun ruzies en geilheid
* schijten me hele grasmat onder
* brengen net als honden flooien over
* pissen in de sandbak van mijn kinderen en nog erger ze schijten er in

MENSEN als jullie een HUISKAT hebben laat hem GVD BINNEN.
flooien
pi_40242111
ik ben eerder voor een specifiek verbod voor eigenaren van honden die zich misdragen. Al dat tuig dat met die halve kutvechthonden rondloopt. Oh en eigenaren die hun hond niet bedwingen als ie tegen je opspringt en zijn gore slijm over je kleding dumpt.. oh en op terassen..

hmm volgens mij ben ik minder hondenfan dan ik dacht.
underground forever baby
  donderdag 27 juli 2006 @ 16:31:35 #157
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_40242117
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 11:17 schreef Glasnosteraar het volgende:
ben ook wel benieuwd of aanwezige hondenbezitters ervan genieten als ze zo'n verse warme en zachte drol oprapen. Heb toch met enige regelmaat een gezichtsuitdrukking van diepe voldoening waargenomen bij menig hondenbezitter als ze weer een dampende hoop stront van hun lieverd mochten oprapen.
Typisch verhaal van wel de lusten maar niet de lasten. Als je een hond neemt, dan zul je naast de pret die je beleefd aan het hebben van zo'n dier, ook moeten geloven aan de minder prettige zaken, zoals het opruimen van de hondenpoep.

Wat dat betrefd zijn ze in de VS iets beleefder. Er staan ook boetes op natuurlijk, maar aangezien het wel heel erg makkelijk is om onder deze "misdaad" uit te komen denk ik dat het voor een groot deel ook te maken heeft met sociaal gedrag. Ik denk dat Amerikanen liever niet hun buurt vol poep zien, en dat de Nederlander liever de schouders ophaalt en iets van "het is toch Gemeenteplantsoen" mompelt..... Die hebben blijkbaar liever dat Vadertje Staat het opruimt enzo. Welnu, de heilstaat van Willem Drees bestaat allang niet meer, ook de hondenbezitter moet zelf verantwoordelijkheid nemen.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_40242120
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 16:29 schreef HeaRt_woRm het volgende:

[..]

flooien
je vergeet sandbak

En met zo'n spelling heeft het nog kinderen ook
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  donderdag 27 juli 2006 @ 16:33:44 #159
136 V.
Like tears in rain...
pi_40242205
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 16:25 schreef maartena het volgende:

[..]

Maar er bestaan wel genoeg mensen die te lui zijn om de poep die hun hond op het grasperk achterlaat weer op te ruimen en mee te nemen.
Waar precies zeg ik iets anders

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 27 juli 2006 @ 16:34:12 #160
97111 ukga
Siewosie baas
pi_40242221
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 14:57 schreef MissHobje het volgende:

[..]

Ja en dan de vogels nog.. de vissen en ga zo maar door..

Kortom.. blijft gezeik zo
mijn vissen scheiten meestal niet op de stoep...
pi_40242271
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 16:31 schreef Pheno het volgende:

[..]

je vergeet sandbak

En met zo'n spelling heeft het nog kinderen ook
pi_40261141
quote:
vr 28 jul 2006, 05:30
Vlooien planten zich razendsnel voort
door Lieke Jongbloed
VOORBURG - Huisdiereneigenaars die na hun vakantie thuiskomen, moeten rekening houden met een jeukerig onthaal.

Ongediertebestrijders blijken momenteel hun handen vol te hebben aan het vernietigen van miljoenen vlooien die zich door het warme weer volop vermenigvuldigen. Het leger bijtende parasieten valt aan zodra de bewoners na hun vakantie met de koffers nog onder de arm de voordeur opendoen.

Volgens de bestrijders is het vooral een probleem voor mensen van wie de poezen of honden ook een paar weken uit huis zijn in de vakantie, bijvoorbeeld omdat ze in het asiel zitten. ,,Dan zijn de vlooien in het huis hun voedselbron kwijt en gaan uit een soort zelfbescherming zich juist extreem voortplanten", vertelt Ron Hermans van Alkon ongediertebestrijding in het Zuid-Hollandse Voorburg.

,,Ik krijg nu veel telefoontjes van mensen die thuiskomen en echt worden verrast door de enorme hoeveelheid vlooien. Vorig jaar was het niet zo druk omdat de beestjes niet goed tegen slecht weer kunnen."
Wat een kutbeesten

pi_40261212
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 08:41 schreef rednajt het volgende:

[..]

Wat een kutbeesten

Wat een kuteigenaren, verzorgen is ook een gave. Onze hond heeft iig nergens last van, nooit gehad ook
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  vrijdag 28 juli 2006 @ 08:52:30 #164
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_40261282
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 08:41 schreef rednajt het volgende:

[..]

Wat een kutbeesten

Ik ga er vanuit dat je met dit warme weer je gympen hebt uitgeschopt en met blote voeten een 'hondenproduct' bent tegengekomen..

Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_40261500
Ik ben het deels eens met de TS. De honden weg of de eigenaren moeten de zooi weer opruimen.

Met dit warme weer ruik je hondestront overal, het lijkt wel of we in een Derde Wereld land leven. Ik heb een speelveldje voor kinderen voor mn huis, mensen proberen gewoon hun hond daar uit te laten en als ik er iets van zeg dan ruimen ze het wel vaak op.

Met betrekking tot honden die tegen me op springen; ligt aan de hond f ik hem lief vind anders krijgt hij een trap
Rudeonline logic: "1km +1sec=1km/s"
"I don't know what your problem is, but I bet it's hard to pronounce.''
  vrijdag 28 juli 2006 @ 10:14:51 #166
18601 Partygirl
damoontje power!
pi_40262819
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 11:51 schreef hardstyle_babbels het volgende:
[..]
Sterft.... dood alle katten dan ook maar, want die lopen alleen ma ongevraagt bij anderen in de tuin...!
Wat te denken van al die vogels die je auto onderschijten, weg ermee...!
en die wespen en muggen die je alleen maar prikken, grrrrr!
Dat een dergelijk shit topic nog zoveel reacties krijgt!
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 14:20 schreef Dromenvanger het volgende:
[bla]
zullen we voten voor uitroeien van de mensen? dan zijn er namelijk na een tijdje ook geen honden meer *lampje*
hello world, this is me :)
pi_40264451
[quoteligt aan de hond f ik hem lief vind anders krijgt hij een trap

[/quote]

Dat is dieren mishandeling daar kan je een flinke boete voor krijgen ook dat nog
  vrijdag 28 juli 2006 @ 11:47:45 #168
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_40265426
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 10:14 schreef Partygirl het volgende:

[..]

[..]

zullen we voten voor uitroeien van de mensen? dan zijn er namelijk na een tijdje ook geen honden meer *lampje*
Laten we bidden dat een komeet eindelijk eens richting aarde komt

Alles naar de klote!!!!!!!

Hoeven we ons nooit meer druk te maken
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_40273854
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 11:15 schreef rednajt het volgende:
[quoteligt aan de hond f ik hem lief vind anders krijgt hij een trap
Dat is dieren mishandeling daar kan je een flinke boete voor krijgen ook dat nog
[/quote]

Ik kan natuurlijk een heel slim antwoord geven, maar ik hou het bij: Nou en?
Rudeonline logic: "1km +1sec=1km/s"
"I don't know what your problem is, but I bet it's hard to pronounce.''
pi_40274912
Je kunt het geheel ook van de andere kant bekijken.
Aangezien de hondenbezitters hondenbelasting betalen, die echter alleen gebruikt word om het gat in de begroting van de gemeente te dichten en niet voor de honden.
Kun je de schuld ook bij de gemeente leggen.
De hondenbezitter betaalt belasting en heeft zoiets van nou gemeente aangezien ik deze belasting betaalt, dan mogen jullie ervoor zorgen dat de shit opgeruimd word.
Zeker omdat paardenliefhebbers en kattenliefhebbers deze belasting niet betalen terwijl zeer veel paarden het je onmogelijk maken om lekker door het bos te lopen, en katten je het onmogelijk maken om lekker in je tuin te wroeten of je kind in de zandbak te laten spelen.

Wat dat betreft gelijke monniken, gelijke kappen.
Zodra de kattenliefhebber aanbelt om effe de shit uit mijn tuin te halen en de paardenliefhebber ervoor zorgt dat ik ongestoord door het bos kan wandelen zonder in een metershoge berg shit te trappen, dan ruim ik mijn shit van mijn hond op, maar nu betaal ik er alvoor.

Nee mijn optie is nog steeds de beste lok de kat en zet hem er ergens anders weer uit.
Los je het kattenprobleem in je buurt ook op.

[ Bericht 0% gewijzigd door klipper op 28-07-2006 16:30:10 ]
pi_40275162
ha hier ben ik het mee eens!!!
maar meneer agent..ik heb gewoon een avontuurlijk dna ;-)
  vrijdag 28 juli 2006 @ 17:45:08 #172
18601 Partygirl
damoontje power!
pi_40277641
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 11:47 schreef Dromenvanger het volgende:

[..]

Laten we bidden dat een komeet eindelijk eens richting aarde komt

Alles naar de klote!!!!!!!

Hoeven we ons nooit meer druk te maken
dat druk maken hoeven we eigenlijk toch al niet,
wij zijn niets anders dan een klein hoopje moleculen in een zeer groot langlevend heelal (ander topic, is hier niet op z'n plaats).
niemand zal het merken als de aarde verdwijnt
hello world, this is me :)
pi_40279328
Ja....wat diepzinnig!

Enne, ook hondenstront is maar een hoopje moleculen! Leer eens relativeren mensen!
De aarde schuilt in een korrel zand, het heelal in een bloemblad puur, de oneindigheid in de palm van je hand en de eeuwigheid in een uur.
  vrijdag 28 juli 2006 @ 19:38:27 #174
97111 ukga
Siewosie baas
pi_40280332
@ TS
Inclusief Maurice de Hond....!
  vrijdag 28 juli 2006 @ 19:55:52 #175
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_40280837
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 18:54 schreef Haviksvrouwe het volgende:
Ja....wat diepzinnig!

Enne, ook hondenstront is maar een hoopje moleculen! Leer eens relativeren mensen!
Een kogel is ook maar een hoopje moleculen, is dat relatief genoeg ?
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
pi_40283105
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 16:14 schreef klipper het volgende:
Wat dat betreft gelijke monniken, gelijke kappen.
Zodra de kattenliefhebber aanbelt om effe de shit uit mijn tuin te halen en de paardenliefhebber ervoor zorgt dat ik ongestoord door het bos kan wandelen zonder in een metershoge berg shit te trappen, dan ruim ik mijn shit van mijn hond op, maar nu betaal ik er alvoor.
Zoals ik al eerder in dit draadje aan de orde bracht, de poep is niet de enige ergernis aan een hond. Wat mij betreft zelfs helemaal geen belangrijke. Mijn kat is te klein om iemand serieus te verwonden met een aanval, als ze dat al zou willen (zou je haar echt heel erg in het nauw moeten drijven). Er lopen helaas honden rond die rondweg gevaarlijk zijn, die achter je fiets aankomen, in je broekspijp hangen of je -soms letterlijk- omver gooien door tegen je op te springen. DAT is mijn probleem met honden, als ik 10x zoveel hondenpoep kon ruilen voor hondjes met een maximale groote van mijn poes, zou ik 't meteen doen.
pi_40283178
Bijtincidenten: hondenbeten in kaart gebracht

Dit artikel werd geschreven in februari 1999 (inderdaad, zo lang speelt deze kwestie al... ) De meest actuele ontwikkelingen vindt u hier.

Het onderwerp "agressieve honden" is op dit moment zeer actueel. Als hondengedragsbegeleiders van 't HOS vinden wij het zeer terecht dat voor dit onderwerp grote aandacht is. Bijtincidenten met honden vormen een maatschappelijk probleem. Wij vinden het zeer terecht dat de overheid maatregelen wil treffen om het aantal bijtincidenten terug te dringen.

Echter, naar onze mening zijn de maatregelen die de Minister op dit moment voorstelt gestoeld op onjuiste vooronderstellingen. Fokverboden voor de Amerikaanse Staffordshire Terrier, de Fila Brasileiro, de Dogo Argentino en de Mastino Napoletano (of welk ander hondenras dan ook) zullen ons inziens NIET leiden tot een vermindering van het aantal bijtincidenten.

De Minister lijkt zich bij zijn voorstellen weinig aangetrokken te hebben van alle adviezen die hij - op eigen verzoek! - heeft gekregen van vele deskundigen op het gebied van de kynologie. Want deze deskundigen zijn vrijwel unaniem van mening dat fokverboden niet zullen leiden tot het verminderen van het aantal bijtincidenten. Het enkele jaren geleden ingestelde fokverbod voor de Pitbull Terrier heeft ook niet geleid tot een vermindering; de cijfers spreken hier boekdelen.

Eén rapport heeft bij de formulering van de door de Minister voorgestelde maatregelen kennelijk wel een rol gespeeld. Althans, naar dit rapport verwijst de Minister in zijn brief aan de Kamercommissie. Het gaat hier om het rapport "Hondenbeten in kaart gebracht" van de Stichting Consument en Veiligheid, verschenen in september 1998. We hebben daarom dit onderzoek nader bekeken (met dank aan het tijdschrift "Hondenwereld" van februari 1999).

Aantallen geregistreerde bijtincidenten

In Nederland melden zich jaarlijks 12.000 mensen na een hondenbeet bij Eerste Hulp. Dit is zo'n twee procent van het totaal aantal mensen dat zich hier jaarlijks meldt na een "privé-ongeval".

Jaarlijks worden verder 240 mensen na een hondenbeet in het ziekenhuis opgenomen. Het aantal mensen dat in Nederland is overleden aan de gevolgen van hondenbeten is in de periode 1984 tot en met 1998 dertien (gemiddeld iets minder dan één per jaar).

De gegevens en conclusies van het onderzoek

De conclusies van het onderzoek "Hondenbeten in kaart gebracht" zijn gebaseerd op welgeteld slechts 164 ingevulde vragenlijsten. Deze vragenlijsten zijn ingevuld door mensen die zich in de loop van 1997 en begin 1998 na een hondenbeet hebben gemeld bij de Eerste Hulppost van één van de twaalf ziekenhuizen die meedoen aan het Letsel Informatie Systeem van Consument en Veiligheid.

Van de 164 respondenten konden er 144 meer of minder nauwkeurige aanwijzingen geven over het soort hond dat hen gebeten had. In 40 gevallen ging het zeker om een rashond, bij 44 was het onduidelijk of de hond een stamboom had. De resterende 60 gevallen waren zeker stamboomloos, al (26) dan niet (34) lijkend op een rashond. Dus: minimaal 60 tot maximaal 104 van de in dit onderzoek betrokken bijtende honden waren honden zonder stamboom (kruisingen). Volgens opgave van het rapport zelf telt Nederland 1.2 miljoen honden, waarvan 33% zonder stamboom. Die 33% zou dan volgens dit onderzoek wel verantwoordelijk zijn voor minimaal 42% tot maximaal 72% van de bijtgevallen! Die conclusie wordt echter in het rapport niet getrokken.

Het rapport "Hondenbeten in kaart gebracht" is opgesteld n.a.v. een onderzoek met slechts 164 respondenten.

Zoals gezegd zaten er 40 echte en nog 44 mogelijke rashonden bij de daders. Gebeten eigenaars zullen het ras van hun hond vanzelfsprekend wel kennen. Maar de anderen? Om deze anderen te helpen zaten er bij de vragenlijst - ter identificatie - plaatjes van een aantal rashonden. Maar: bij een plaatje van een Mechelse Herder staat "Tervuerense Herder"; bij een plaatje van een Laekense Herder staat "Mechelaar" en van de Tervuerense Herder zelf ontbreekt een afbeelding. Naast het zeer geringe aantal onderzochte incidenten geven ook dit soort slordigheden ons inziens te denken over de kwaliteit van het rapport.
pi_40283250
Honden zijn lief. Ik zie liever het soort nonchalante hondeneigenaar vertrekken die aggresieve honden gewoon wild op een terein laten loslopen, hun hond overal laten schijten (zo'n beest weet niet beter) en/of hun hond zo opfokken dat ze de hele dag liggen te keffen.

Schaf een hond aan als je d'r de verantwoordelijkheid en het verstand er van hebt, anders niet.
pi_40283313
Gevaar voor de mens?

“Ik wil een knuffel! Maar pas op dat ik je niet besmet...”

Een spinnende kat. Een kwispelende hond. Een nest piepende poesjes. Vrolijk spelende pups.

Wie een huisdier heeft, moet niet meer overtuigd worden: katten en honden zijn onweerstaanbaar gezelschap. Zij verwennen ons, wij verwennen hen. Huisdieren worden niet voor niets speelkameraadjes genoemd. Ze zijn leuk, grappig, gezellig. Ze troosten je of maken je vrolijk. Kinderen spelen ermee en vertellen hen geheimpjes. Kinderen met huisdieren zijn sociaalvaardiger dan kinderen zonder.

Desondanks blijven katten en honden een makkelijke prooi voor infecties met parasieten zoals vlooien, teken, wormen en mijten. Maar ook de mens ontsnapt niet aan het gevaar. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat er een reële kans bestaat op besmetting van de mens. Het aaien van je hond of kat houdt dus risico’s in die door de juiste maatregelen te nemen zeker kunnen worden voorkomen.

Elk huisdier vraagt iedere dag opnieuw een degelijke verzorging: een evenwichtige voeding, geregeld vaccineren, preventief optreden tegen uitwendige parasieten en ook… 4 keer per jaar ontwormen! Op deze manier is het onder andere mogelijk te voorkomen dat de mens door contact met het dier met verschillende ziekten, zogenaamde zoönosen besmet raakt. (Onder zoönosen verstaat men besmettelijke ziekten bij gewervelde dieren, die o.a. via parasieten overdraagbaar zijn op de mens.) Onderstaand vindt u meer uitleg over welke parasieten welke ziekten op u en uw familie kunnen overdragen en hoe u dit kan voorkomen.

Welke zoönosen kunnen overdragen worden door uitwendige parasieten (vlooien, teken en mijten)?

De vlo (Ctenocephalides felis) als bron van medische problemen is sinds historische tijden bekend. Vlooien kunnen naast diverse bacteriën en virussen ook de lintworm (Dipylidium caninum) overdragen. De kattenkrabziekte, veroorzaakt door de Gram-negatieve bacterie Bartonella henselae, is evenzo een goed beschreven zoönotische aandoening die vooral aangetroffen wordt bij eigenaars van katten. Recent onderzoek heeft aangetoond dat vlooienuitwerpselen de belangrijkste manier van verspreiding van de ziekte zijn tussen katten en van katten op de mens.

Teken (zoals I. ricinus en R. sanguineus) kunnen het dier, vooral de hond, met verschillende ziekten besmetten die soms ook op de mens kunnen overgaan zoals Borreliose (of de ziekte van Lyme), Ehrlichiose of die door teken overdragen encephalitis (hersenontsteking). Door het stijgend contact tussen hond en mens neemt ook het risico van ziekteoverdraag toe.

Humane infectie met oormijten (Otodectis cynotis) werd aangetoond maar is uiterst zelden.

Bij nauw contact kunnen schurftmijten (Sarcoptes scabiei var. canis) gemakkelijk overgaan van hond op mens. Hoewel mijten van honden in de menselijke huid kunnen overleven en zich kunnen ingraven, lijken zij niet in staat zich op de abnormale gastheer, de mens, voort te planten. Herhaald nauw contact met de hond is dus noodzakelijk om de besmetting bij de mens te onderhouden.

Demodex-mijten zijn zeer gastheer-specifiek en Demodex canis is niet besmettelijk voor de mens of voor andere dieren.

Welke zoönosen kunnen overdragen worden door inwendige parasieten (spoelworm, haakworm, lintworm en hartworm)?

Als een mens per ongeluk besmettelijke eitjes van de spoelworm (Toxocara canis) uit de omgeving of via de vacht van de hond opneemt, migreert de parasiet door het lichaam zonder zich in de darm tot een volwassen worm te ontwikkelen. Deze migratie, bekend als een “viscerale larva migrans”, kan ernstige ziekte veroorzaken als de larven lichaamsweefsels zoals de hersenen of de ogen bereiken.
Bovendien is er een tendens dat allergische fenomenen bij kinderen met aanleg voor astma wordt versterkt door een Toxocara infectie. Aangezien eitjes van deze spoelworm gedurende jaren in de bodem besmettelijk kunnen blijven, kunnen plaatsen zoals tuin of zandbak langdurig een gevaarlijke bron van infectie zijn, vooral voor kinderen.
Gevallen van viscerale larva migrans van Toxascaris leonina, een andere soort spoelworm bij honden en katten, werden gemeld maar dit lijkt minder belangrijk te zijn dan het gevaar van Toxocara canis.

Larva migrans cutanea bij de mens is een huidontsteking (dermatitis) veroorzaakt door larven van haakwormen, die een tocht maken door het lichaam.
De infectie doet zich voor door huidcontact met besmettelijke larven. De meest frequente bronnen van infectie zijn schaduwrijke, vochtige, zandige gebieden of aarde die gecontamineerd is met de uitwerpselen van besmette honden of katten.
De klinische symptomen bij de mens zijn roodheid van de huid op de plaats van de infectie en intense jeuk. De ernst en het aanhouden van de huidletsels hebben te maken met de immuunstatus van de individuele persoon. Overgevoeligheid als gevolg van een eerdere besmetting werd gemeld. Hoewel enkele gevallen van volwassen hond-haakwormen in de darm van de mens werden gemeld, lijkt het gevaar voor dergelijke infectie niet groot te zijn.

De lintworm (Dipylidium caninum) die wordt overgedragen door de vlo, is besmettelijk maar niet echt gevaarlijk voor de mens. Hooguit kan hij aanleiding geven tot lichte buikklachten.

In de Belgische Ardennen en elders in Europa daarentegen, vormt de vossenlintworm (Echinococcus multilocularis), een soort lintworm van amper enkele millimeters groot, wel een ernstig gevaar voor de mens. Deze veroorzaakt een kankerachtig gezwel in onder meer de lever. De mens kan geïnfecteerd geraken door contact met besmette dieren (honden, vossen of katten) of door het eten van bezoedelde bosbessen.

Met hartworm (Dirofilaria immitis) wordt de mens slechts uitzonderlijk geïnfecteerd, tengevolge van een muggenbeet.

Wat kan men er tegen doen?

Zoals u kan zien bestaat er degelijk een risico voor de mens om, door verschillende parasieten van uw huisdier, besmet te raken. Desondanks is het mogelijk door enkele eenvoudige hygiënische maatregelen en de preventie en de behandeling van parasieten bij uw huisdier het risico - voor u en uw directe omgeving - op zoönose te verlagen.

Tegen worminfecties zijn er ontwormingspreparaten in tabletvorm, dat reeds effectief is bij een eenmalige toediening en zowel spoel-, haak-, zweep- en lintwormen bestrijden. Er wordt aangeraden om minimum 4 keer per jaar te ontwormen.

Tegen vlooien zijn er druppels of banden , die vlooien binnen kortste tijd onschadelijk maken.

Tegen teken is er een tekenhalsband voor honden, met een werkingsduur van 6 maanden, dwz gedurende het hele tekenseizoen.

Tenslotte is er nu voor het eerst een diergeneesmiddel in druppelvorm voor honden en katten dat niet alleen vlooien- en hartworm- maar ook spoel- en haakwormlarven bestrijdt. Op die manier is het nu mogelijk, door regelmatige toediening, een besmetting met volwassen spoel- en haakwormen bij uw kat of hond te voorkomen en zo het risico - voor u en uw directe omgeving - op zoönose te verlagen. Hetzelfde middel is verder ook werkzaam tegen volwassen vlooien, spoel-, haak-, zweepwormen en mijten.

Neem contact op met uw dierenarts die u hieromtrent het beste advies kan geven. Uiteindelijk is een gezond en gelukkig huisdier een bron van plezier die geen enkele parasiet mag bederven. Je huisdier blijft immers om knuffels vragen…

pi_40283470
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 21:23 schreef klipper het volgende:
Bijtincidenten: hondenbeten in kaart gebracht

Dit artikel werd geschreven in februari 1999 (inderdaad, zo lang speelt deze kwestie al... ) De meest actuele ontwikkelingen vindt u hier.

Het onderwerp "agressieve honden" is op dit moment zeer actueel. Als hondengedragsbegeleiders van 't HOS vinden wij het zeer terecht dat voor dit onderwerp grote aandacht is. Bijtincidenten met honden vormen een maatschappelijk probleem. Wij vinden het zeer terecht dat de overheid maatregelen wil treffen om het aantal bijtincidenten terug te dringen.

Echter, naar onze mening zijn de maatregelen die de Minister op dit moment voorstelt gestoeld op onjuiste vooronderstellingen. Fokverboden voor de Amerikaanse Staffordshire Terrier, de Fila Brasileiro, de Dogo Argentino en de Mastino Napoletano (of welk ander hondenras dan ook) zullen ons inziens NIET leiden tot een vermindering van het aantal bijtincidenten.

De Minister lijkt zich bij zijn voorstellen weinig aangetrokken te hebben van alle adviezen die hij - op eigen verzoek! - heeft gekregen van vele deskundigen op het gebied van de kynologie. Want deze deskundigen zijn vrijwel unaniem van mening dat fokverboden niet zullen leiden tot het verminderen van het aantal bijtincidenten. Het enkele jaren geleden ingestelde fokverbod voor de Pitbull Terrier heeft ook niet geleid tot een vermindering; de cijfers spreken hier boekdelen.

Eén rapport heeft bij de formulering van de door de Minister voorgestelde maatregelen kennelijk wel een rol gespeeld. Althans, naar dit rapport verwijst de Minister in zijn brief aan de Kamercommissie. Het gaat hier om het rapport "Hondenbeten in kaart gebracht" van de Stichting Consument en Veiligheid, verschenen in september 1998. We hebben daarom dit onderzoek nader bekeken (met dank aan het tijdschrift "Hondenwereld" van februari 1999).

Aantallen geregistreerde bijtincidenten

In Nederland melden zich jaarlijks 12.000 mensen na een hondenbeet bij Eerste Hulp. Dit is zo'n twee procent van het totaal aantal mensen dat zich hier jaarlijks meldt na een "privé-ongeval".

Jaarlijks worden verder 240 mensen na een hondenbeet in het ziekenhuis opgenomen. Het aantal mensen dat in Nederland is overleden aan de gevolgen van hondenbeten is in de periode 1984 tot en met 1998 dertien (gemiddeld iets minder dan één per jaar).

De gegevens en conclusies van het onderzoek

De conclusies van het onderzoek "Hondenbeten in kaart gebracht" zijn gebaseerd op welgeteld slechts 164 ingevulde vragenlijsten. Deze vragenlijsten zijn ingevuld door mensen die zich in de loop van 1997 en begin 1998 na een hondenbeet hebben gemeld bij de Eerste Hulppost van één van de twaalf ziekenhuizen die meedoen aan het Letsel Informatie Systeem van Consument en Veiligheid.

Van de 164 respondenten konden er 144 meer of minder nauwkeurige aanwijzingen geven over het soort hond dat hen gebeten had. In 40 gevallen ging het zeker om een rashond, bij 44 was het onduidelijk of de hond een stamboom had. De resterende 60 gevallen waren zeker stamboomloos, al (26) dan niet (34) lijkend op een rashond. Dus: minimaal 60 tot maximaal 104 van de in dit onderzoek betrokken bijtende honden waren honden zonder stamboom (kruisingen). Volgens opgave van het rapport zelf telt Nederland 1.2 miljoen honden, waarvan 33% zonder stamboom. Die 33% zou dan volgens dit onderzoek wel verantwoordelijk zijn voor minimaal 42% tot maximaal 72% van de bijtgevallen! Die conclusie wordt echter in het rapport niet getrokken.

Het rapport "Hondenbeten in kaart gebracht" is opgesteld n.a.v. een onderzoek met slechts 164 respondenten.

Zoals gezegd zaten er 40 echte en nog 44 mogelijke rashonden bij de daders. Gebeten eigenaars zullen het ras van hun hond vanzelfsprekend wel kennen. Maar de anderen? Om deze anderen te helpen zaten er bij de vragenlijst - ter identificatie - plaatjes van een aantal rashonden. Maar: bij een plaatje van een Mechelse Herder staat "Tervuerense Herder"; bij een plaatje van een Laekense Herder staat "Mechelaar" en van de Tervuerense Herder zelf ontbreekt een afbeelding. Naast het zeer geringe aantal onderzochte incidenten geven ook dit soort slordigheden ons inziens te denken over de kwaliteit van het rapport.
De feiten zijn nog erger dan ik al dacht.....ben zelf ook 3 keer gebeten toen ik door het park wandelde met mij hengeltje...1 keer heb ik er nog eentje kunnen wegmeppen met mij schepnet... het zijn gewoon kutbeesten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')