Het is een hele toer.quote:Op zaterdag 28 april 2007 19:29 schreef Nieuwschierig het volgende:
Het gaat toch over heel of hele?
Simpel te onthouden: het is niet een hele, het is niet een halve. Het is een heel mooie film
Ja, ik snap het wel.quote:Op zaterdag 28 april 2007 19:50 schreef Nieuwschierig het volgende:
Het is een heel lange toer
Het is een hele klus
Het is een heel moeilijke klus
't Staat te boek als 'spreektaal'. Dus 't is niet fout, maar je kunt het in schrijftaal in ieder geval maar beter vermijden/vervangen.quote:Op zondag 29 april 2007 16:34 schreef LennyKravitz het volgende:
"Geeneens" of "geen eens" .... is toch geen woord / woordcombinatie?... moet toch "niet eens" zijn?
Zoals in: Ajax kon geeneens 3-0 scoren..
is het niet consistent dat een klinker+s in meervoud klinker+z wordt en dat dat ook voor de -f/-v geldt?quote:Op maandag 30 april 2007 22:05 schreef Iblis het volgende:
Ooit heb ik geleerd dat ik 'paard' schrijf, omdat ik ook paarden zeg, en niet paarten. Doch, simpele ziel die ik ben, valt het mij op dat ik wel huis schrijf, terwijl ik huizen zeg, en druif alhoewel ik druiven uitspreek. Dit maakt de eerste regel gratuit.
Welke historische redenen liggen ten grondslag aan deze ergerlijke inconsisentie in de Nederlandse taal?
Gelachen.quote:Op donderdag 3 mei 2007 18:17 schreef Burdie het volgende:
Ja hoi. Wat is nou de verleden tijd cq het vooltooid deelwoord van 'lachen'?
Mijn logica zegt: lachen - lachte - gelachen / gelacht maar dat ziet er zo idioot uit (met een d ook trouwens)..
'Gelacht' bestaat niet. 'Geglimlacht' dan weer wel.quote:Op donderdag 3 mei 2007 18:20 schreef Burdie het volgende:
Het gaat me om de d/t-kwestie.
En bovendien kan je ook zeggen: "ik heb geglimlacht". Het zou correct moeten zijn, maar dat ziet er dus ook idioot uit..
Dat idee had ik ook, maar bedanktquote:Op donderdag 3 mei 2007 18:21 schreef Lienekien het volgende:
[..]
'Gelacht' bestaat niet. 'Geglimlacht' dan weer wel.
Dat valt wel een beetje mee.quote:Op donderdag 3 mei 2007 18:25 schreef Burdie het volgende:
Ik bedoel natuurlijk bedankt. Soms ben ik een kluns met woorden.
Het is niet even makkelijk. Maar, er is een aantal regels te geven.quote:Op woensdag 9 mei 2007 20:04 schreef p-etr-a het volgende:
Voor mij is wat/dat nog altijd een kwestie van gevoel of simpel gokken. Kan iemand het uitleggen?
Het is 'zich interesseren voor' en 'geïnteresseerd zijn in'.quote:Op donderdag 10 mei 2007 00:37 schreef Irix het volgende:
Is het 'hij interesseert zich in anderen' of hij interesseert zich voor anderen'? Ik heb al een email gestuurd naar taaladvies, maar ik wil 't nu weten.![]()
Kan kloppen, kwam 'm net ook tegen op http://vrttaal.net/taalda(...)il/taalmail010.shtml .quote:Op donderdag 10 mei 2007 06:29 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het is 'zich interesseren voor' en 'geïnteresseerd zijn in'.
Wat is er mis met (ruwe score is 20) of (ruwe score bedraagt 20)?quote:Op donderdag 10 mei 2007 18:20 schreef Irix het volgende:
Nog even een andere vraag:
Hij scoort zeer laag op introversie (ruwe score: 20).
of
Hij scoort zeer laag op introversie (ruwe score = 20).
Had ook gekund, ik heb er (ruwe score 20) van gemaakt.quote:Op donderdag 10 mei 2007 18:35 schreef Iblis het volgende:
[..]
Wat is er mis met (ruwe score is 20) of (ruwe score bedraagt 20)?
Ik zou het ook als één woord schrijven.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 10:05 schreef _Arual_ het volgende:
Ik krijg een tekst aangeleverd waarin steeds gesproken wordt over “Siliconen rubber”. Siliconen als stofnaam en als bijvoeglijk naamwoord dus. Ik dacht zelf dat het een samenstelling was: “siliconenrubber”. Tik ik het in in Word, dan begint de plug-in van het groene boekje te mieren dat het “Silicone rubber” moet zijn. Wat is het nou, en vooral: waarom? De laatste variant klinkt sowieso raar, ik twijfel dus tussen de eerste twee.
Nuttig? Het is hoognodig!quote:» Er is al 410 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk goed of het nuttig is dit topic omhoog te schoppen!
Hij of deze/die.quote:Op zondag 10 augustus 2008 16:25 schreef Nieuwschierig het volgende:
Hoe zit het bij deze discussie? [FP] Centraal topic voor fouten
Is die fiets nou hij, zij of het?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |