Nu even een algemene post richting Kasta. Ik zal pogen om al mijn tips voor je samen te vatten in de volgende speciaal voor jou op maat gemaakte "hoe ga ik met vrouwen om in een relatie?"
Ten eerste zijn er twee grote problemen die ervoor hebben gezorgd dat jij iedere vrouw die normaal misschien tot een lager type behoorde tot de wanhoop van type 6 hebt gedreven. Het zou kunnen dat jij een speciale aantrekkingskracht hebt voor vrouwen die normaliter al in type 6 thuis horen, maar dat is het pik-wichelroede argument wat we beiden niet bizar geloofwaardig vinden
![]()
Dan gaat het dus om vrouwen van lagere types die tijdens een relatie met jou in een vlaag van verstandsverbijstering verkeerden. Waarom verkeerden zij in een vlaag van verstandsverbijstering en wat kan jij eraan doen om dat in de toekomst te voorkomen?
Een immens probleem is jouw onconventionaliteit wat betreft de manier waarop je met relaties omgaat. Gedrag is veel overtuigender dan woorden. Als jij dus zegt dat je niet van haar houdt, maar vervolgens gedraag je je wel alsof je van haar houdt, dan zal ze je gedrag geloven en niet je woorden. De gevolgen daarvan zijn niet te overzien. Vandaar raad ik je nogmaals aan om als je niet verliefd bent koste wat kost in het park te blijven met je bier en peukjes, ook al nodigt ze je nog zo vaak uit om naar het zwembad te gaan. Dat dien je dus niet alleen met woorden te doen, maar ook met gedrag. Je moet je dus niet op het droge al gaan spartelen alsof je in het zwembad ligt. Als je echter bijvoorbeeld door haar watergespetter in het park (flirten) behoefte krijgt aan een duik in het zwembad (je wordt zelf verliefd),
dan wordt het tijd om naar het zwembad te gaan (lees: een relatie met haar te beginnen). Als jij erg veel watergespetter nodig hebt voordat je een duik wil nemen (lees: jij moet lang met een meisje omgaan voordat je verliefd wordt), wacht dan af, zeg het desnoods tegen de meid in kwestie en laat haar jou lekker nat spetteren.
Als je deze aanpak hanteert en je belandt tegelijkertijd met het meisje in het zwembad, dan zullen er geen frustraties meer ontstaan over het feit dat je niet van haar houdt. Bovendien zorgt een oprecht liefdevollere en begripvollere houding ervoor dat er geen conflicten meer ontstaan over die dingen waar je vroeger conflicten over kreeg. Je zult, als het goed is, bereid zijn om veel meer door de vingers te laten zien en van je af te laten glijden alsof het niets is. Anderzijds zal de vrouw zich veel kalmer voelen, omdat ze weet dat je van haar houdt.
Een tweede probleem is de algemene wijze waarop jij met vrouwen omgaat.
1 Je hebt de neiging om alle details te zien en niet the big picture.
2 Je wil je gelijk krijgen over alle kleine details.
3 Je luistert niet goed.
4 Je overdrijft.
5 Je generaliseert.
6 Je bent te heilig ervan overtuigd dat je zelf alles goed doet.
7 Je bent niet bereid om de uitleg voor waar aan te nemen als vrouwen zeggen wat ze bedoelen met bepaalde uitspraken.
8 Je bent niet bereid om de uitleg voor waar aan te nemen als een vrouw zegt waarom ze emotioneel was.
Dan nog iets anders: Je rationaliseert alles, je let veel te veel op de kleine details, instinctieve empathie lijkt er bij jou toch niet echt in te zitten en wat obsessief reageren betreft, doe je voor mij niet onder... Dit zijn vier duidelijke aanwijzingen voor autisme. Daarmee wil ik nog niet zeggen dat ik denk dat je het hebt, maar ik ben na deze hele discussie wel tot de conclusie gekomen dat het goed mogelijk is. Heb je echt geen autisme, dan zul je in ieder geval rekening moeten houden met deze eigenschappen. Denk je 'verhip, dat zou nog best eens kunnen': een psychiater zou daar uitsluitsel over kunnen geven. Je zou in ieder geval met Xennia kunnen praten.
Maar nu weer over die 8 punten. Dat is dus hoe je het niet moet aanpakken. Deze hele discussie heeft gewerkt als een soort oefening op het droge, maar zelfs als je deze post aanneemt in plaats van dat je hem ontleedt zodat je je gelijk kan bevechten over kleine segmenten ervan, is het nog maar de vraag in hoeverre je in staat zal zijn om het diepe in te springen zonder dat je opnieuw verdrinkt. Ik heb in deze discussie vrij kalm gereageerd op deze 8 minpunten. Een partner zal dat niet kunnen, omdat ze in een relatie met jou veel kwetsbaarder is dan ik hier. Deze 8 punten zijn wat vrouwen tot wanhoop kunnen drijven, inderdaad wellicht zover dat het op jou overkomt als type 6 vrouw.
Wat moet je dan wel doen?
1 Gebruik je analytisch vermogen om te beseffen wat the big picture is. Als je dat niet duidelijk is, vraag de vrouw om uitleg als ze niet in een emotionele bui is.
2 Ga niet zitten mierenneuken. Reageer alleen op the big picture. Als dat plaatje uit de doeken doet wat het probleem is, probeer dat probleem op te lossen.
3 Luister aandachtig naar alles wat je partner zegt, of ze nou emotioneel is of rationeel op dat moment.
4 en 5 Alles wat er wordt gezegd is vooral of zelfs alleen geldig in die ene situatie. Besef dat er weinig andere situaties zullen zijn waarbij je hetzelfde zal kunnen reageren zoals in deze ene situatie.
6 Als er kritiek wordt geleverd, ja, ook door een labiele vrouw
![]()
, luister scherp naar de kritiek en analyseer aan de hand van jouw persoonlijkheid of het zou kunnen kloppen.
7 en 8 Jij begrijpt vrouwen niet, neem dan gewoon van een vrouw haar uitleg aan als ze die geeft. Zij zou toch wel beter weten dan jij wat zij denkt of bedoelt of voelt?