quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 21:43 schreef SaintOfKillers het volgende:Iedereen heeft gewoon veel meer films gezien uit het laatste decennium. En de snobs hebben bij die recente films vaak wel een hoop andere titels dan het standaard jaren '00 gedoe.
mijn punt precies. Ik pleit voor 2 keuzelijsten, 1 in de zomer, 1 rond kerst.
Lijst 1: alles tot 1990. Lijst 2: alles vanaf 1990
Reden: in de eerste lijst zal een mooi overzicht komen te staan van de beste films tot 1990. Voor sommige kan dit een leidraad zijn om de klassiekers een keer te gaan kijken. UIteraard zullen in het begin veel
andere films er in staan, maar naar mate mensen meer gaan terugkijken, hoe meer standaard de lijst wordt. Hetzelfde gebeurd met de nieuwere films lijst. Het bied een stevige houvast voor de kijker/lezer, enerzijds bevestigend, anderzijds uitnodigend. Na de lijsten van vorig jaar ben ik ook andere films gaan kijken. Ik heb een lijst gemaakt van 25 films die ik nog niet gezien had en ben ze gaan opsporen. Soms komen ze op TV [ zoals recent Meglio Gioventu, maar vaak ook op Canvas of Film1], soms kun je ze DL
![]()
Neem nu de spaanse filmzomer op NEd3. Mooie kans om een goede selectie spaanse films te zien. Vanavond is overigens Abre los Ojos van Alejandro Amenábar te zien. Open je ogen kan overigens ook de titel van dit schrijven zijn. Geef je ogen de kans om eens een andere film te zien.
Lijst 2 is dan de meer dynamische lijst. Ik zie toch een verschuiving van de geijkte films als Pulp Fiction, Memento, Se7en en nieuwere films krijgen een goede kans. American Beauty, Donnie Darko en Magnolia zie ik als een tweede golf. Lost in Traslation, Cidade de Deus en Sin City als een derde groep. Sommige films hebben een tijd nodig om door alles heen te komen en zullen hun plaatst op de lijst zeker vinden. Ik houd ook van mijn klassiekers, ik bedoel .. Bernardo Bertolucci: 1900 staat hier op 1. Maar er komt zoveel goed spul uit. Lijsten moeten dynamisch zijn. Na het indienen van mijn lijst zag ik: Munich, Hotel Rwanda, SAw II, Syriana, Four Brothers, Matchpoint, The Island, Flight 93, Capote, Lucky Number Slevin, Kitchen Stories en Inside Man. Ze zullen allemaal gewikt en gewogen woren voor de lijst van volgend jaar. Bin Jip komt op Film 1 evenals Milllion Dollar baby. Zo blijven we schuiven en blijven we kijken. UIt de lijsten zijn er nog een aantal films die ik wil zien: Boondock Saints trekt magisch aan me om gezien te worden, The Isle, My Sassy Girl en dan gaan we eindelijk die Kurosawa scoren.
Zo nu een Senseo Mokka en opstaan.....