Maasland en Geel blijven optimistisch
’Kijkcijfers niet zo belangrijk’
door MARCEL FROST
Reeds na drie weken lijkt het niet meer goed te komen met de nieuwe Talpa-talkshow Het Land van Maas en Geel. Het aantal kijkers blijft hangen rond de 100.000, soms zelfs minder. Niet Bridget Maasland en Cees Geel, maar de goed scorende Jeroen Pauw en Paul Witteman op Nederland 1 zijn de ’nieuwe’ Barend & Van Dorp geworden.
„Wij hebben van tevoren al geroepen dat wij níet de nieuwe Barend & Van Dorp zouden worden”, zegt Cees Geel. „Natuurlijk zijn dat Pauw en Witteman”, vult Bridget Maasland aan.
Heftig
Terugblikkend op de eerste drie weken valt uit Geels mond meteen het woord ’heftig’. „Heel erg heftig zelfs. Zowel de werkdruk als ook de kritiek van deze of gene. Maar nogmaals: wij hebben nooit gepretendeerd een journalistiek programma te willen maken. Wel ’leuk en informatief’. Is iets niet leuk, dan is het wel informatief of andersom.”
Maasland: „Niet dat we journalistieke vragen bewust uit de weg gaan, we doen uiteraard mee met de waan van de dag. Maar dat is niet het uitgangspunt. Overigens is het wel erg vroeg om na drie weken de balans op te maken, dat kan helemaal niet.”
In hun eigen omgeving horen ze vooral lof. „Dat begint al bij het publiek in de studio: die mensen vinden het echt hartstikke leuk om erbij te zijn”, zegt Maasland. „Ook onze gasten blijven regelmatig na de uitzending nog even hangen voor een drankje. Op straat en in mijn vriendenkring zijn de reacties overwegend positief. Mensen vinden het een gezellig, vermakelijk programma, lekker nog even voor het slapengaan. En mijn vrienden zeggen het recht in mijn gezicht als ze iets niet goed vinden.”
„John de Mol vindt het ook een hartstikke leuk programma. Volgens hem heeft het potentie, juist ook vanwege onze atypische manier van presenteren.” Geel knikt instemmend. „Persoonlijk krijg ik eigenlijk alleen maar goede reacties.”
De kijkcijfers staan in elk geval vooralsnog haaks op de persoonlijke ervaringen van de presentatoren. „Als ik kijkcijfers belangrijk zou vinden, was ik niet bij Talpa gaan werken”, roept Maasland. „Dat zeg ik natuurlijk gekscherend. Feit is natuurlijk dat Talpa niet erg goed wordt bekeken. Ik vind dat niet zo belangrijk: als ik voor mezelf maar weet dat ik mijn uiterste best heb gedaan. Die cijfers zeggen mij niet veel.”
Kijkcijfers niet belangrijk, bij een commerciële zender die is opgericht om geld te verdienen? „Voor mij niet nee, ik ben John de Mol niet.”
Afgelopen donderdag had Het Land van Maas en Geel 74.000 kijkers, woensdag slechts 72.000… „Maar maandag 155.000 en dinsdag 113.000”, haast Bridget Maasland zich te zeggen. Cees Geel: „Ik kan er niets aan doen, wij doen ons best, werken er keihard voor. We kunnen mensen niet dwingen om naar ons programma te kijken. En het moet groeien. De wereld draait door en Dit was het nieuws scoorden in het begin ook niet best en kijk wat daar uiteindelijk van terecht is gekomen. Goed, die programma’s hadden toen al meer kijkers dan wij nu, maar wij zitten ook op een zender die minder kijkers trekt.”
En hoe komt dat? „Alle aversie die mensen tegen de commerciële omroep hebben, wordt nu op Talpa geprojecteerd”, denkt Geel. Maasland: „De bekende Nederlandse mentaliteit: doe maar gewoon, alles boven het maaiveld wordt afgehakt, iemand die geld heeft, gunnen we niks!”