Volgens omschrijven leek het eerder neer te storten dan te vliegenquote:Op woensdag 19 juli 2006 12:57 schreef Atuniel het volgende:
Heeft nog niemand het voordehandliggende gepost
Een UFO natuurlijk.. !!
Jammet dat ik het niet gezien heb trouwens.. niemand beeldmateriaal van zeker?
ziet er raar uit op die foto. klopt niet veel van.quote:Op woensdag 19 juli 2006 13:52 schreef Isdatzo het volgende:
http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=494756&tid=494756
Ik hoorde het iig op 3FM, dus ik ging kijken of er een topic over was....quote:Op woensdag 19 juli 2006 11:18 schreef DonGorgon het volgende:
Wie had vannacht de melding eigenlijk gemaakt bij 538? Een Fok!er ?
Dus geen UFO's en andere vreemde zaken.quote:Opflitsende satelliet
dinsdag 18 juli 2006
Vanavond weerspiegelt de zon op een Iridium-satelliet.
Vooral nabij de lijn Dokkum-Kerkrade is dit goed te zien.
Kijk om 22.58 uur naar het NO op 45 graden hoogte waar gedurende enkele seconden een heldere ‘ster’ verschijnt.
Bron: NOS-TT
Omdat ze het op tv zeggenquote:Op woensdag 19 juli 2006 15:01 schreef BONG4002 het volgende:
Dit stond er kennelijk gisteren op NOS-TT, vond het berichtje elders:
[..]
Dus geen UFO's en andere vreemde zaken.
22.58, maar die vallende ster was rond 1 uur gezien, een opflitsende satteliet ziet er ook heel anders uit dan een vallende ster.quote:Op woensdag 19 juli 2006 15:01 schreef BONG4002 het volgende:
[..]
Lees anders ff het hele topic.quote:Op woensdag 19 juli 2006 15:01 schreef BONG4002 het volgende:
[..]
Umm, nou dat was het niet hoor. Het was een stuk later. Het leek wel een vuurpijl die vanuit de dampkring werd afgeschoten. Je zag zeker een flink aantal seconden de meteoriet. Die later in tweeën brak.quote:Op woensdag 19 juli 2006 15:01 schreef BONG4002 het volgende:
[..]
juist da zal allemaal wel.. maar als ik zo op de radio moest geloven dan hadden ze het over dat een vallende ster klein was. .en een meteor minimaal een grote van een voetbal..quote:Op woensdag 19 juli 2006 11:02 schreef CasB het volgende:
[..]
LOL een meteoriet is ook iets anders dan een vallende ster.
Meteor = vallende ster voordat deze geland is
Meteoriet = gevallen ster
quote:
Heldere vuurbol aan nachthemel
Nederland werd afgelopen nacht opgeschrikt door heldere meteoren en zelfs een hele heldere vuurbol. Veel verontruste mailtjes kwamen binnen bij AstroStart, maar het bleek niets ernstigs te zijn. Rond 1:00 uur was de bewuste vuurbol te zien. "Ben al 20 jaar amateurwaarnemer, maar dit was het mooiste dat ik ooit heb gezien," aldus svennie46.
Hieronder plaatsen we de vele verhalen van de mensen die het gezien hebben. Heb jij het ook gezien? Mail dan jouw informatie naar webmaster@astrostart.nl en wie weet wordt het dan hieronder geplaatst.
R. Geys: "Net om 0:54 een bolide gezien in het westen die +-25° boven de horizon vloog. Was lichtsterk genoeg om zeer duidelijke schaduwen te projecteren op de grond. Ik heb het begin echter niet gezien maar naar mijn inziens begon hij in de buurt van Arcturus."
Svennie46: "Heb hem ook gezien, samen met m'n vriendin. Waren erg onder de indruk van dit fenomeen. Ben al 20 jaar amateurwaarnemer, maar dit was het mooiste dat ik ooit heb gezien. Was ongeveer 5 seconden zichtbaar."
G. Verhoeyen: "Hoi, ik ben dus een leek in deze materie maar rond hetzelfde tijdstip zat ik buiten, samen met mijn echtgenote, naar de prachtige sterrenhemel te kijken toen ook wij het fenomeen gezien hebben. Je kan niet van een staart spreken maar aan de achterzijde zag ik precies flitsen van verbranding ( vb bij een vuurpijl of fusé die afgevuurd wordt ) evenwel zonder geluid. M.I kon het geen 'vallende ster' zijn daar het heel laag en traag vloog, maar zoals ik zei ben ik een leek."
Waarschijnlijk was het geen vallende ster, Geert, maar een vuurbol. Vuurbollen bewegen veel trager en zijn over het algemeen vele malen helderder. Dit verklaart de trage beweging van het object.
E. Breuker: "Rond 01:00 uur j.l. zagen een vriend van mij en ik een enorme vuurbal/astroide dalen terwijl we naar westelijke richting keken vanuit het plaatsje Twello. Deze was zo ontzettend groot dat we erg aangeslagen waren. Kunt u ons daar misschien meer over vertellen. En of het daadwerkelijk een vallende ster hebben gezien? Een vallende ster hebben we allemaal wel eens gezien, maar dit was toch wel enigzins schikbarend."
J. Westerdiep: "Hallo, Ik heb bij deze een vraag aan jullie. Afgelopen nacht was het warm en erg helder aan de hemel en omdat ik zelf ook niet de slaap kon vatten zijn we maar lekker buiten gaan zitten. Nou werd er bij radio538 bij het programma MIDNR veel verontruste tefoontjes gemeld van een vreemd lichtverschijnsel aan de hemel zo rond de klok van kwart voor twee in de nacht. Ook wij hebben dit waargenomen en het was echt een hele felle licht flits. Na de vele tefoontjes en sms hebben ze een sterrewacht gebeld na tweeen. maar ook zij konden geen antwoord op deze vraag geven. zouden jullie een idee kunnen hebben van wat het kan zijn. en verder viel ons op dat er een oranje flikering aan de hemel was ten oosten, het bewoog heel langzaam van oost richting het noorden. echter was het zo langzaam dat dit geen vliegtuig geweest kan zijn. overgings geloven wij niet in ufo of zo."
Jacobien: "Vannacht zag ik om 00.55 in Makkum, Friesland een verschijnsel dat ik nog nooit eerder heb gezien. Een wit, blauwe bal met daarachter een staart van rood, geel, oranje. De bal leek een soort stekels te hebben als een egel. Ik keek uit het raam en zag het ding dus uit de hemel komen en schuin naar beneden richting IJsselmeer gaan. Het ding was heel helder en ik zag het voor een paar seconden. Het leek ook heel groot, maar ik weet dat dat niets zegt (optisch bedrog)."
Thx Drizzt_Dourbenquote:Op woensdag 19 juli 2006 03:42 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Francorex, je postte net je 1000e post!![]()
Feli!
Dat ziet er wel heel erg gaaf uitquote:Op woensdag 19 juli 2006 21:23 schreef NorthernStar het volgende:
Voorbeeld van een 'vuurbol' (niet in het donker overigens)
[afbeelding]
Moet je bij je eigen post kijken, links naast de reply knopquote:Op woensdag 19 juli 2006 22:52 schreef francorex het volgende:
[..]
Thx Drizzt_Dourben![]()
Wat heb ik gewonnen?
Hangt hier iets aan vast?
Converteerbare Fok-ere-muntstukken ofzo?![]()
Misschien beter, een cursus hoe-werk-ik-met-Fok, heb namenlijk geen idee waar je kunt zien hoeveel je hebt gepost.![]()
Fijn, dat jij dat zomaar even aanstipt.![]()
quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:23 schreef NorthernStar het volgende:
Voorbeeld van een 'vuurbol' (niet in het donker overigens)
[afbeelding]
en dit?quote:Op woensdag 19 juli 2006 13:03 schreef De_Loet het volgende:
Ik kan ook nergens beeldmateriaal vinden, helaas.
pffff dit lijkt nergens op van het geen wat ik zag. die comeet was super groot. en was hel wit en daarna groen. dat kwam omdat hij in stukken brak. raar dat er niets op het internet te vinden is.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 08:18 schreef Netel het volgende:
[..]
en dit?
http://www.klaas-jobse.ne(...)97%20Oostkapelle.htm
"Een lichtstraal", dat kan van alles zijn he... Heb je iets meer informatie over hoe het er uit zag?quote:Op dinsdag 25 juli 2006 15:16 schreef kangeengebruikersnaamkiez het volgende:
He ter was van de week ook eh een lichtstraal door de lucht, kweet niet of het een vallende ster was, nog nooit eerder meegemaakt.
Heb je geluk, de 28e is er weer een:quote:Op dinsdag 25 juli 2006 15:53 schreef Terifire het volgende:
ik heb eens een sterrenregen gezien, sterrenregen 'de leonieden' ofsoiets, echt fokking mooi, wil ik nog eens zien:)
iemand deze gezien ?quote:Op dinsdag 25 juli 2006 16:14 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Heb je geluk, de 28e is er weer een:
METEOR SHOWER: The Southern Delta Aquarid meteor shower peaks on July 28th. Go outside before dawn on Friday morning, look south, and you could see a meteor every five minutes or so.
[afbeelding]
Image credit: Roen Kelly of Astronomy magazine.
No one knows where these meteors come from. They could be remains of a long-dead comet or debris from an asteroid-asteroid collision. Curious fact: There is a debris stream nearly parallel to this one. Earth will pass through it on August 8th, producing the Northern Delta Aquarid meteor shower. It's a mystery, too.
http://www.spaceweather.com/
http://www.spaceweather.com/quote:tonight. Like Earth, the Moon is inside the Delta Aquarid meteoroid stream. Unlike Earth, however, the Moon has no atmosphere to shield it. Meteors on the Moon hit the ground and explode.
Some of the impact flashes might be visible from Earth. When the sun goes down tonight, train your telescope on the crescent Moon: sky map. Look left of the crescent where the lunar terrain is dark. Split-second flashes of light could signal Delta Aquarids hitting the ground. Amateur astronomers who wish to make scientifically
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |