Of aan de binnenkant van je portier ( bestuurderskant op de kopse kant van de deur )quote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:41 schreef Arjan het volgende:
Staat dat niet in het klepje van de tank?
van de standaard bandenmaat wel jaquote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:41 schreef Arjan het volgende:
Staat dat niet in het klepje van de tank?
Of in de deur van je portier.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:42 schreef SuperBosch het volgende:
Of in het portier van je deur.
Daarom! Is er misschien een Kwik Fitterquote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:43 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Of in de deur van je portier..
Maar dat zijn natuurlijk wel waardes voor standaardvelgen en -banden.
Vaak is het voor toch anders dan achter?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:44 schreef Vitalogy het volgende:
Het antwoord is de spanning van de andere banden
anders moet je de andere 3 banden ook nog even oppompen tot de juiste spanning
Ik kan het niet echt vinden als ik eerlijk moet zijn.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:49 schreef MikeyMan het volgende:
Staat toch gewoon op de band wat erin mag?
Hangt deels van je rijstijl af. Het is een goed beginpunt om de spanning aan te houden die in het boekje (of de deur) staat, misschien met 1 of 2 tienden erbij. Vervolgens moet je de bandenslijtage in de gaten houden. Slijt de band in het midden: minder spanning. Slijt de band aan de buitenkanten: meer spanning.quote:
Waar maak jij uit op dat ik een tuner ben?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:51 schreef OxygeneFRL het volgende:
Dus je bent een "Tuner" maar je weet bandenspanning niet? OMFG wat een naab ben jij!
reken maar op 2.2/2,3 bar
Nooit van gehoord... wat is dat?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:54 schreef DS4 het volgende:
Je kan ook met de krijtjesmethode gaan werken, maar of je daar zin in hebt...?
Niet helemaal waar, oudere auto's vermelden vaak gegevens die verouderd zijn.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:50 schreef SocialDisorder het volgende:
De spanning die op je banden moet staan is altijd hetzelfde. Of je nou Lidl, Aldi, Bridgestone of Lightyear eronder hebt zitten. Die spanning kun je terugvinden in je portier, tankdop etc etc.
te hoge bandenspanning is ook niet goed voor de bandjes he? Je kunt het beter na laten kijken bij bovenstaand PDF welke spanning het beste is voor jouw auto.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:06 schreef Xanthe het volgende:
We rijden hier in een ford fusion met 17" vanuit de dealer werd gezegd 3,5 bar en dat hebben we dan ook altijd gereden.
Nu hebben we pas geleden nieuwe banden eronder laten zetten en daar werden ze op 2,5 bar gezet omdat ze dan altijd safe zaten ofzo.
Maar vervolgens ging ons verbruik van 1 op 19 ofzo naar 1 op 10 dus we hebben ze nu weer op 3,5 bar gezet en rijden weer zuinig. Zou dus gewoon navragen bij de dealer.
Tja tabel uit 2002 is niet handig voor een auto die pas na dat jaar op de markt is gekomen.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:09 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
te hoge bandenspanning is ook niet goed voor de bandjes he? Je kunt het beter na laten kijken bij bovenstaand PDF welke spanning het beste is voor jouw auto.
38 seconden zoeken op die site en je vindt warempel een andere tabel:quote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:26 schreef Xanthe het volgende:
Tja tabel uit 2002 is niet handig voor een auto die pas na dat jaar op de markt is gekomen.
no shit sherlockquote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:48 schreef SocialDisorder het volgende:
de regel: "pang betekent stop" wil ok wel handig zijn als je er ECHT niet meer uitkomt.
In plaats van een bandendruk uit een tabelletje over te nemen en hopen dat dat goed is, kan je het beter zelf even uitzoeken.quote:
Moet iedereen het zo doen?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 16:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
In plaats van een bandendruk uit een tabelletje over te nemen en hopen dat dat goed is, kan je het beter zelf even uitzoeken.
Je hebt alleen een stukje krijt, een compressortje/pomp en een rustig industrie-terrein nodig.
Zet met het krijtje een paar streepjes op de band waar het loopvlak overgaat in de wang van de band.
Als de streepjes gezet zijn, gummen maar
Even flink wat bochtjes draaien, zodat je zeker weet dat de banden flink belast worden.
Stoppen en kijk hoe de streepjes zijn afgesleten... zit er nog krijt op het loopvlak van de band, dan moet de spanning omlaag.
Is het krijt van de wang van de band afgesleten, dan moet de spanning omhoog.
Net zo lang experimenteren tot het krijt precies op het einde van het loopvlak afslijt.
Bedenk wel dat de spanning die je nu gemeten hebt, hoger is dan wanneer je banden afgekoeld zijn, dus ook nog even meten als je banden koud zijn.
Die (koud gemeten) spanning kan je dan aanhouden als je de volgende keer je banden weer moet oppompen.
Voila, de krijtjesmethode...
Nee, je moet niets. Maar de opgegeven waarden gaan uit van gemiddelden en houden ook vaak meer rekening met comfort dan met wegligging.quote:
Staat onze bandenmaat niet bijquote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:31 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
38 seconden zoeken op die site en je vindt warempel een andere tabel:
http://www.houddespanningerin.nl/index.asp?TaalID=2
3,5 bar is echt kneiterhardquote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:06 schreef Xanthe het volgende:
We rijden hier in een ford fusion met 17" vanuit de dealer werd gezegd 3,5 bar en dat hebben we dan ook altijd gereden.
Nu hebben we pas geleden nieuwe banden eronder laten zetten en daar werden ze op 2,5 bar gezet omdat ze dan altijd safe zaten ofzo.
Maar vervolgens ging ons verbruik van 1 op 19 ofzo naar 1 op 10 dus we hebben ze nu weer op 3,5 bar gezet en rijden weer zuinig. Zou dus gewoon navragen bij de dealer.
17" en brede banden , zal wel aan de maat liggen. Op de huidige band staat geen maximale spanning. Ga ervan uit dat de dealers (en de verkopende ligt aan de andere kant van het land dan degene die m onderhoud) toch wel weten waar ze het over hebben.quote:
Dat is ook normaal bij deze bandenmaat, kleine wang van de band.quote:
3,5 bar is echt veel te veel, dan houd je effectief maar 135mm van de 225mm breedte over (225/45R17 of zo?) omdat de rest de grond niet meer raakt. Bovendien kan het verbruik niet verdubbelen door een dergelijke aanpassing van de bandenspanning. Afgezien van meetfouten in je verbruik MOET er nog een andere factor aanwezig zijn geweest.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:06 schreef Xanthe het volgende:
We rijden hier in een ford fusion met 17" vanuit de dealer werd gezegd 3,5 bar en dat hebben we dan ook altijd gereden.
Nu hebben we pas geleden nieuwe banden eronder laten zetten en daar werden ze op 2,5 bar gezet omdat ze dan altijd safe zaten ofzo.
Maar vervolgens ging ons verbruik van 1 op 19 ofzo naar 1 op 10 dus we hebben ze nu weer op 3,5 bar gezet en rijden weer zuinig. Zou dus gewoon navragen bij de dealer.
Deze site geeft hogere waarden dan Volkswagen voor mijn Golf in beladen toestand opgeeft...quote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:31 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
38 seconden zoeken op die site en je vindt warempel een andere tabel:
http://www.houddespanningerin.nl/index.asp?TaalID=2
als het niet het loopvlak is blijft er weinig anders over hequote:Op woensdag 19 juli 2006 08:52 schreef Xanthe het volgende:
Wat is eigenlijk de wang van een band?
dat houdt wel despanningerinquote:Op woensdag 19 juli 2006 09:06 schreef heijx het volgende:
Dan stuitert de achteras continu links en rechts achter de vooras aan.![]()
Blijf in OUD met je kind in je icoonquote:Op woensdag 19 juli 2006 08:52 schreef Xanthe het volgende:
Wat is eigenlijk de wang van een band?
nurtquote:Op woensdag 19 juli 2006 09:18 schreef worldpimber het volgende:
[..]
Blijf in OUD met je kind in je icoon![]()
quote:Op woensdag 19 juli 2006 09:09 schreef D.Rose het volgende:
[..]
als het niet het loopvlak is blijft er weinig anders over he
Ga jij dan lekker terug naar die geit van je uit je hp.quote:Op woensdag 19 juli 2006 09:18 schreef worldpimber het volgende:
[..]
Blijf in OUD met je kind in je icoon![]()
quote:Op woensdag 19 juli 2006 09:26 schreef Xanthe het volgende:
[..]
Ga jij dan lekker terug naar die geit van je uit je hp.![]()
![]()
Waarom zulke bandjes? Ze zaten er al onder evenals de vele extra's die de meeste fusions niet hebben en de speciale bekleding van het interieur.quote:Op woensdag 19 juli 2006 09:04 schreef Hyperdude het volgende:
Een Ford Fusion is (hoop ik) wel lichter, en ik denk dat 3,5 eerder zuinig is dan comfortabel (waarom zulke enorme wielen onder zo'n otootje?) maar zoveel zit je denk ik niet verkeerd, komt gewoon omdat het van die platte bandjes zijn.
quote:Op maandag 11 augustus 2008 18:32 schreef Hyperdude het volgende:
Omdat je dan bij afgekoelde banden een te lage spanning kunt hebben?
Tempo afkoelen banden weet ik niet. Zou toch wel 15-30 60-75 minuten wachten als je bv met 30 graden of meer 500 km over de Autobahn hebt gejakkerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |