Ow sorry, dan begreep ik je verkeerdquote:Op maandag 17 juli 2006 15:24 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Ik bedoelde dan ook serieus een goede kick.... want ik was ook op zoek naar iets dergelijks
quote:Kaapse braai met knoffel en appelkoos
Gerecht: hoofdgerecht
Aantal personen: 4
Keukensoort: Zuid Afrikaans
Magazinethema: Barbecuen op z'n Zuid-Afrikaans
Bereidingstijd: 40 min.
Beoordeling: nog geen beoordeling gegeven
Ingrediënten:
500 g varkensfilet
3 knoflookteentjes
versgemalen peper
zout
2 eetl. zonnebloemolie
1 eetl. gehakte tijm (vers of
diepvries) of 1 theel. gedroogd
125 ml abrikozenjam
2 eetl. worcestershiresaus
Voorbereiding:
Snijd het vlees in 4 plakken. Pel de teentjes knoflook en pers deze. Voeg peper, zout, olie en tijm toe. Bestrijk het vlees met dit mengsel en laat dit even intrekken.
Bereiding:
Verhit de barbecue en rooster het vlees direct op het rooster of in een grillpan aan beide kanten goudbruin en gaar, afhankelijk van de dikte in ca. 15-20 minuten. Bestrijk het vlees tijdens het roosteren met abrikozenjam, gemengd met de worcestershiresaus. Keer het vlees regelmatig om.
Wijnadvies:
‘Dit sal lekker wees’ met Bergschaduw Ruby cabernet/
cinsault!
quote:Kipspiesjes met honing en mosterd.
ingrediënten:
kipfilets in blokjes gesneden
uien in blokjes gesneden
1 pot mosterd
1 pot honing
een heleboel takjes rosemarijn
meng de honing en mosterd en laat de kip er een nacht in marineren.
Rijg de kipblokjes en de stukjes ui aan de rosemarijntakjes.Als dat lastig gaat, even voorprikken met een sateprikker. De blaadjes moeten aan de rosemarijntakjes blijven.
Hup! Op de barbecue!
oma's tip:quote:Op maandag 17 juli 2006 15:37 schreef Duderinnetje het volgende:
Wat was ook weer de Supertruuk voor het reinigen van het BBQ-rooster?
quote:Neem aluminiumfolie en maak er een prop van, wrijf met deze prop aluminiumfolie , samen met wat afwasmiddel over de rooster, het vuil vliegt eraf.
Bij ons is het:quote:Op maandag 17 juli 2006 16:00 schreef Troel het volgende:
Bij ons is het :
doe het rooster in de vaatwasser
doe de vaatwasser aan
haal het rooster uit de vaatwasser (als de vaatwasser klaar is)
bij mijn ouders (en ook mijn voorkeur):
brand het rooster schoon vlak voor gebruik
roest?quote:Op maandag 17 juli 2006 16:19 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Bij ons is het:
We moeten echt een vaatwasser!
Kopen we toch een vaatwasser!
Ja is goed, in september.
Dus ik heb even de truuk van MM geprobeerd maar dat is nog niet he-le-maal wat ik zoek.
Misschien zit er wel wat roest an ook![]()
![]()
Ik ga dit allemaal onthouden voor de volgende keerquote:Op maandag 17 juli 2006 16:48 schreef arithaterhorst het volgende:
Dude, ik gebruik daar ovenreiniger voor. Eerst het rooster grofweg een beetje schoonmaken tot het ergste vuil eraf is. Dan ovenreiniger erop spuiten. Laten inwerken, en het vuil komt er zo vanaf.![]()
In principe dus![]()
Is het rooster heel erg vuil, wikkel het rooster dan in een krant en maak het nat. Laat het een nacht weken en dan nog een keer proberen.
Goed in vetten en na gebruik gelijk reinigen onder de kraan met een schuursponsjequote:Op maandag 17 juli 2006 15:37 schreef Duderinnetje het volgende:
Wat was ook weer de Supertruuk voor het reinigen van het BBQ-rooster?
Had oblivion daar vorig jaar niet een heel naar verhaal over?quote:Op maandag 17 juli 2006 16:21 schreef Troel het volgende:
Een flinke staalborstel wil ook wel eens helpen
Er zit geen recept bijquote:Op maandag 17 juli 2006 19:27 schreef piepster het volgende:
Mooi zo. En mogen we dan ook het recept?![]()
quote:Op maandag 17 juli 2006 16:52 schreef Troel het volgende:
Gewoon het vlees er al opleggen en dan zeggen dat het van deze keer barbecuen is
Ik vraag me af hoe je dat voor elkaar krijgt, je spoelt zo'n rooster toch ook gewoon af?quote:Op maandag 17 juli 2006 21:58 schreef piepster het volgende:
Ik denk dat het iets was met losse staalborstelharen in je eten. Staat me iets van bij.
Dan heeft het dus lekker in de vlammen schoon kunnen branden en is er niets aan de handquote:
Geen idee. Ik ben meer van het schoonbranden. Weet je wel hoeveel moeite het is om de staalborstel helemaal op te zoeken in de schuur?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:48 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoe je dat voor elkaar krijgt, je spoelt zo'n rooster toch ook gewoon af?
Gatsie, je gebruikt toch wel een gewone staalborstel enkel voor de barbecuequote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:57 schreef piepster het volgende:
[..]
Geen idee. Ik ben meer van het schoonbranden. Weet je wel hoeveel moeite het is om de staalborstel helemaal op te zoeken in de schuur?
Probleem is opgelostquote:Op maandag 17 juli 2006 15:28 schreef Troel het volgende:
Het grote barbecue topic
[..]
Ow sorry, dan begreep ik je verkeerd
Meestal komen er van die "nou dit heeft veel zin" reacties op een topic kick.
Ontopic: Afgelopen zaterdag had ik (overigens geheel tegen mijn principes in) een aantal shaslickjes bij de slager gehaald. Thuis meteen in de koelkast gedumpt, niet even uit de plastic tas gehaald. Toen we om 7 uur de BBQ klaar hadden, bleken de kipsateetjes er niet bij te zitten. Meisje bij de slager heeft ze wel afgewogen, ik heb ze wel betaald, maar dus niet gekregen.
Vandaag even met de slager gebeld, maar hij kon zich niets herinneren dat er iets was blijven liggen. Wellicht dat de andere klant de stokjes erbij heeft gekregen, maar ik baal hier dus wel van. Morgen ga ik dus even langs om dit op te lossen, want ik ga niet 1.50 euro per stokje (totaal 8 stokjes) betalen voor een beetje lucht
Overigens is het verder een topslager met supervlees, maar toch.
Nee, als er weer eens zo'n nitwit aan het bbq-en is flikker ik er gewoon zelf wat zout op.quote:Op maandag 17 juli 2006 15:32 schreef Troel het volgende:
Ik gebruik als ik zelf sateetjes maak ook nooit zout, want ik vind het verschrikkelijk.
Hebben jullie daar geen last van?
Schoongevreten?quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:38 schreef d.n3rd het volgende:
Beste manier was toch om het barbeque rooster in het gras te leggen, nachtje ofzo. en dan 's ochtends schoonmaken
wil je dat recept ook met ons delen?quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:48 schreef Plastic_Power het volgende:
Gisteren coconut shrimp geBBQd. Erg lekker![]()
Recept uit dit fantastische boek:
[afbeelding]
http://www.toptastes.com/features/grill/shrimp.htmquote:Op woensdag 19 juli 2006 23:50 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
wil je dat recept ook met ons delen?
Met al die regen?quote:
Hier heel veel regen gehad de tuin stond echt blankquote:Op vrijdag 28 juli 2006 19:50 schreef MissyMirjaM het volgende:
hier is het hartstikke droog
En daarna heel goed naspoelen denk ik of niet?quote:Op vrijdag 28 juli 2006 23:43 schreef Triangeljosti het volgende:
goedkopere tip voor schoonmaken van rooster: in plastic tas met scheut ammoniak. Goedkoper en effectiver dan dreft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |