abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 juli 2006 @ 14:30:20 #1
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_39906798
Een korte biografie van zijn officiële website:
quote:
Het Fenomeen

Cruijff staat voor Johan Cruijff. De beste Nederlandse voetballer aller tijden, en volgens kenners ook de beste ooit van Europa. Alleen Pelé en Diego Maradona worden hoger ingeschat dan Jopie uit Betondorp.

Cruijff als speler

Op 15 november 1964 maakt Johan Cruijff zijn officiële debuut in het Nederlands betaald voetbal. Ajax verliest in Groningen met 3-1 van GVAV; het enige doelpunt van de Amsterdammers wordt gemaakt door Johan Cruijff. Negentien jaar en zes maanden later neemt hij als Feyenoorder afscheid tegen FC Zwolle. Cruijff viert zijn allerlaatste wedstrijd met een doelpunt. Hij speelde 48 interlands (33 doelpunten) en was 34 maal aanvoerder van Oranje.

Cruijff als speler bij Ajax

Met Johan Cruijff in gelederen veroverde Ajax een plek in de voetbalgeschiedenis. Begin jaren zeventig wonnen de Amsterdammers aan de hand van Cruijff drie keer op rij de Europa Cup I. Voor veel voetballiefhebbers een hoogtepunt.

Bij zijn rentree voor Ajax, op 6 december 1981, stal hij ook de harten van een nieuwe generatie. Met zijn befaamde lob tegen doelman Edward Metgod van Haarlem, en de twee opeenvolgende landstitels, snoerde hij alle critici de mond.

Cruyff als speler bij Barcelona

Het seizoen 1973/74 was nog geen drie wedstrijden oud toen Johan Cruijff Ajax verruilde voor Barcelona. In Amsterdam hadden zijn ploeggenoten hem in de steek gelaten door bij een stemming voor Piet Keizer als aanvoerder te kiezen. Bovendien kon hij in Spanje een veel beter contract tekenen.

In Catalonië werd Cruijff binnengehaald als 'El Salvador'. In het eerste seizoen maakte hij de hooggespannen verwachtingen direct waar. In Madrid vernederde Barcelona aartsrivaal Real Madrid met 5-0. En Barça pakte voor het eerst in in veertien jaar weer eens de landstitel.

Cruijffs Amerikaanse periode

Na zijn officiële afscheid in 1978 ging Cruijff toch weer voetballen. Enerzijds omdat hij vrijwel zijn gehele vermogen had verloren aan een malafide compagnon, anderzijds omdat hij het spel niet kon missen.

Het werd uiteindelijk Los Angeles Aztecs. In de Verenigde Staten pakte Cruijff in relatieve rust de draad weer op. In de North American Soccer League was hij met Pelé en Franz Beckenbauer een van de grote sterren die de Amerikanen enthousiast moest maken voor het Europese voetbal.

Na één seizoen Aztecs verhuisde Cruijff naar Washington alwaar hij de kleuren van de Diplomats verdedigde. Aan het einde van het seizoen werd Cruijff voor de tweede keer op rij gekozen tot Amerikaans voetballer van het jaar.

Cruijff als speler bij Levante

In maart 1981 keert Cruijff terug naar Spanje om voor Levante te gaan spelen, de tweede club van Valencia. De club en de speler beleefden maar weinig plezier aan elkaar.

Levante, waar Cruijffs idool Faas Wilkes in het verleden ook speelde, kon de financiële afspraken niet nakomen. Na precies tien wedstrijden hield Cruijff het voor gezien.

Cruijff als speler bij Feyenoord

Gedreven door rancune over zijn behandeling door het Ajax-bestuur, maakte Cruijff in 1983 een onvoorstelbaar geachte overstap naar Feyenoord. De Rotterdamse fans hadden aanvankelijk de nodige moeite met niet zomaar een een Ajacied in Feyenoord-shirt. Maar de tegenstand verdween snel.

Ondanks de 8-2 nederlaag van Feyenoord tegen Ajax in het Olympisch stadion, pakte Feyenoord de landstitel, én de KNVB-beker. Met een sterke Ruud Gullit, een trefzekere Peter Houtman maar vooral dankzij een getergde Cruijff. Aan het einde van het seizoen kondigde Cruijff toch wel enigszins verrassend zijn afscheid aan. En deze keer bleek zijn beslissing definitief.

Cruijff als trainer

Johan Cruijff heeft als trainer twee clubs gediend. Zowel Ajax als Barcelona hielp hij in zijn eerste jaar aan een Europese hoofdprijs. Met attractief voetbal, want bij Cruijff staat aantrekkelijk voetbal nog steeds hoog in het vaandel. In 1987 kreeg Cruijff zijn trainerslicentie van KNVB vanwege zijn capaciteiten en verdiensten voor het (Nederlandse) voetbal.

Cruijff als trainer bij Ajax

In juli 1985 treedt Johan Cruijff als technisch directeur in dienst bij Ajax. Hij krijgt de verantwoordelijkheid over de technische zaken, van jeugdopleiding tot en met de selectie. Cruijff mag echter officieel geen hoofdtrainer zijn, omdat hij niet beschikt over het vereiste diploma 'coach betaald voetbal'. Na bezwaren van de Vereniging van Voetbaloefenmeesters in Nederland (VVON) wordt Cruijff dispensatie verleend. In 1987 krijgt hij zijn trainerslicentie van de KNVB vanwege zijn capaciteiten en verdiensten voor het (Nederlandse) voetbal.

Het eerste seizoen bij Ajax geldt vooral als leerjaar. In het tweede jaar moet er worden geoogst. In de Nederlandse competitie eindigt Ajax op de tweede plaats achter PSV. Maar Cruijff pakt zijn eerste Europese prijs als trainer. In Athene verovert Ajax de Europa Cup II ten koste van Lokomotive Leipzig. Met attractief voetbal, want ook als trainer heeft hij aanvallend voetbal hoog in het vaandel staan. In zijn drang de organisatie verder te professionaliseren botst Cruijff met het Ajax-bestuur. Na een conflict over het aan- en verkoopbeleid stapt hij in januari 1988 op bij Ajax.

Cruijff Barcelona-coach

Op 5 mei 1988 tekent Cruijff bij Barcelona. Evenals in Nederland wordt ook in Spanje bezwaar aangetekend tegen de aanstelling van Cruijff. Hij mag dan wel de diploma's hebben, de vereiste drie jaar ervaring als trainer ontbreekt op zijn conduitestaat. Cruijff krijgt desondanks toestemming. Onder Cruijffs leiding wint Barça voor het eerst in zes jaar weer een Europese hoofdprijs. In 1989 verovert de Catalaanse ploeg ten koste van Sampdoria de Europa Cup II. Met aanvallend voetbal.

In 1991 breekt hij de hegemonie van aartsrivaal Real Madrid. Met vier titels op rij, waarvan drie op de laatste speeldag. Zijn grootste succes haalt Cruijff in 1992. Op Wembley wordt ten koste van Sampdoria de Europa Cup I veroverd, de prijs die nog ontbreekt in de Barça-prijzenkast. Zijn laatste twee jaren bij Barcelona blijven successen uit en lopen de conflicten met voorzitter Nuñez het bestuur op. Op 15 mei 1996 zit Cruijff voor de laatste keer op de bank bij Barcelona. Drie dagen later krijgt hij zijn ontslag, op zijn 2936ste werkdag.
Dit topic open ik naar aanleiding van JC's column na de uitschakeling van Oranje op het WK en diens interview in Hard Gras over hetzelfde WK.

Bij het lezen van beide stukken kon ik maar moeilijk een glimlach onderdrukken, JC heeft een geweldige carrière als speler én traner/coach achter de rug, maar verliest zo onderhand al zijn geloofwaardigheid. Hij blijft zijn vriend San Marco maar verdedigen, zonder ook maar één goed argument te gebruiken. Oranje heeft gewoon een kut-WK achter de rug, maar volgens JC kon het niet anders en zijn alle keuzes van bondscoach Marco van Basten gerechtvaardigd.

Beide mannen hebben ons kikkerlandje qua voetbal heel veel gebracht, maar kritiek is op dit moment op zijn plaats, lijkt me. Of is dit misplaats, wanneer je naar hun verleden kijkt?
I'm Tony Montana! You fuck with me, you fuckin' with da best!
A.F.C. Ajax - Tottenham Hotspur F.C. - S.S. Lazio S.p.A. - Club Atlético de Madrid S.A.D. - R.S.C. Anderlecht
pi_39907042
Ik vind jouw lobby tegen MvB en Cruijff anders ook dramatische vormen aannemen
Ik ga niet zeggen dat JC gelijk heeft, maar hij heeft er in zijn carriere maar weinig naast gezeten.

Maar MvB en JC zijn natuurlijk niet heilig en zij maken ook fouten.
Dat maakt ze wat mij betreft niet minder geloofwaardig en dat kost ze wat mij betreft ook geen krediet.
  maandag 17 juli 2006 @ 14:39:28 #3
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_39907083
quote:
Op maandag 17 juli 2006 14:38 schreef Robar het volgende:
Ik ga niet zeggen dat JC gelijk heeft, maar hij heeft er in zijn carriere maar weinig naast gezeten.

Dat maakt ze wat mij betreft niet minder geloofwaardig en dat kost ze wat mij betreft ook geen krediet.
Zelfs wanneer Oranje het EK misloopt, zal de KNVB niets durven te ondernemen. JC en San Marco zijn namelijk heilig door hun prestaties in het verleden, dat is toch eigenlijk belachelijk?
A.F.C. Ajax - Tottenham Hotspur F.C. - S.S. Lazio S.p.A. - Club Atlético de Madrid S.A.D. - R.S.C. Anderlecht
pi_39907353
quote:
Op maandag 17 juli 2006 14:39 schreef M0NTANA het volgende:

[..]

Zelfs wanneer Oranje het EK misloopt, zal de KNVB niets durven te ondernemen. JC en San Marco zijn namelijk heilig door hun prestaties in het verleden, dat is toch eigenlijk belachelijk?
Ik denk dat als MvB het EK misloopt, hij zelf wel zal opstappen, daar gaat de KNVB ook van uit denk ik .
Dus waarom je vingers branden?
Ik denk niet dat ze heilig zijn, ze hebben alleen veel krediet.
  maandag 17 juli 2006 @ 14:51:31 #5
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_39907444
quote:
Op maandag 17 juli 2006 14:48 schreef Robar het volgende:

[..]

Ik denk dat als MvB het EK misloopt, hij zelf wel zal opstappen, daar gaat de KNVB ook van uit denk ik .
Dus waarom je vingers branden?
Ik denk niet dat ze heilig zijn, ze hebben alleen veel krediet.
Veel krediet of teveel krediet? Feit is dat de media een stuk minder kritisch durft te zijn, een andere bondscoach had zich dit waarschijnlijk niet kunnen veroorloven. Met de steun van JC zit je gewoon veel vaster in het zadel dan zonder, de KNVB is namelijk minder kritisch en de pers ook.
pi_39907639
quote:
Op maandag 17 juli 2006 14:51 schreef M0NTANA het volgende:

[..]

Veel krediet of teveel krediet? Feit is dat de media een stuk minder kritisch durft te zijn, een andere bondscoach had zich dit waarschijnlijk niet kunnen veroorloven. Met de steun van JC zit je gewoon veel vaster in het zadel dan zonder, de KNVB is namelijk minder kritisch en de pers ook.
Tsja, de cijfers spreken nog steeds voor MvB.
Dat is waarom de kritiek nooit echt aangewakkerd is, maar geloof mij maar als ik zeg dat die kritiek echt wel gaat komen als het spel tijdens de kwalificatie niet verbeterd. Hij heeft een doelstelling en wil zich daar aan houden. Die mogelijkheid geven de pers en de KNVB hem. En misschien is het wel eens goed dat de kritiek achterwege blijft. Het is niet alsof MvB niet weet dat het nog niet helemaal goed zit. Ik vind het eigenlijk wel prima zo.
  maandag 17 juli 2006 @ 15:11:59 #7
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_39908092
quote:
Op maandag 17 juli 2006 14:58 schreef Robar het volgende:

[..]

Tsja, de cijfers spreken nog steeds voor MvB.
Dat is waarom de kritiek nooit echt aangewakkerd is, maar geloof mij maar als ik zeg dat die kritiek echt wel gaat komen als het spel tijdens de kwalificatie niet verbeterd. Hij heeft een doelstelling en wil zich daar aan houden. Die mogelijkheid geven de pers en de KNVB hem. En misschien is het wel eens goed dat de kritiek achterwege blijft. Het is niet alsof MvB niet weet dat het nog niet helemaal goed zit. Ik vind het eigenlijk wel prima zo.
Klopt, de cijfers spreken in zijn voordeel, maar cijfers doen mij persoonlijk helemaal niets. In de kwalificatie is er veel geluk geweest en tijdens het WK bleek het helemaal niet zo'n geweldige prestatie om Tsjechië voor te blijven, daarbij is het spel na twee jaar ronduit dramatisch. We hebben geluk dat we niet zo zwaar geloot hebben voor de EK-kwalificatie, want als we zo door blijven gaan, kan het nog weleens zwaar worden.

Maar goed, dit is het JC-topic. Vinden niet meer mensen de terugblikken van JC op het WK niet zéér subjectief? En zijn relatie tot Marco van Basten, beperkt hem dit niet in zijn objectiviteit? Was het bijvoorbeeld wel een goed idee van de NOS om hem de wedstrijden van Oranje te laten analyseren?
pi_39908256
quote:
Op maandag 17 juli 2006 15:11 schreef M0NTANA het volgende:

[..]

Klopt, de cijfers spreken in zijn voordeel, maar cijfers doen mij persoonlijk helemaal niets. In de kwalificatie is er veel geluk geweest en tijdens het WK bleek het helemaal niet zo'n geweldige prestatie om Tsjechië voor te blijven, daarbij is het spel na twee jaar ronduit dramatisch. We hebben geluk dat we niet zo zwaar geloot hebben voor de EK-kwalificatie, want als we zo door blijven gaan, kan het nog weleens zwaar worden.

Maar goed, dit is het JC-topic. Vinden niet meer mensen de terugblikken van JC op het WK niet zéér subjectief? En zijn relatie tot Marco van Basten, beperkt hem dit niet in zijn objectiviteit? Was het bijvoorbeeld wel een goed idee van de NOS om hem de wedstrijden van Oranje te laten analyseren?
Tsja, het lijkt mij logisch dat JC niet zijn eigen glazen ingooit.
Je had dus kunnen verwachten dat JC enigszins positief uit de hoek zou gaan komen.
Dat maakt hem wat mij betreft niet minder geloofwaardig, omdat hij zo wel achter zijn eigen keuzes en filosofie blijft staan. Nu heeft het nog geen resultaat opgeleverd, maar waarschijnlijk is hij ervan overtuigd dat dit wel tot resultaten gaat leiden. Ik ben benieuwd.
  maandag 17 juli 2006 @ 15:19:58 #9
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_39908376
quote:
Op maandag 17 juli 2006 15:16 schreef Robar het volgende:

[..]

Tsja, het lijkt mij logisch dat JC niet zijn eigen glazen ingooit.
Je had dus kunnen verwachten dat JC enigszins positief uit de hoek zou gaan komen.
Dat maakt hem wat mij betreft niet minder geloofwaardig, omdat hij zo wel achter zijn eigen keuzes en filosofie blijft staan. Nu heeft het nog geen resultaat opgeleverd, maar waarschijnlijk is hij ervan overtuigd dat dit wel tot resultaten gaat leiden. Ik ben benieuwd.
Maar juist de dingen die JC altijd predikt (verzorgd aanvallend voetbal, met jonge talenten) worden door San Marco niet ten uitvoer gebracht. Het spel is namelijk dramatisch en op het WK durfde Marco van Basten niet te kiezen, aan de ene kant bouwde hij aan een team voor het EK en aan de andere kant stelt hij wél Edwin van der Sar, Phillip Cocu, Giovanni van Bronckhorst en Ruud van Nistelrooij op, terwijl hij KJH thuislaat. Als JC echt een vent is, durft hij de bondscoach kritisch te beoordelen.
pi_39908667
quote:
Op maandag 17 juli 2006 15:19 schreef M0NTANA het volgende:

[..]

Maar juist de dingen die JC altijd predikt (verzorgd aanvallend voetbal, met jonge talenten) worden door San Marco niet ten uitvoer gebracht. Het spel is namelijk dramatisch en op het WK durfde Marco van Basten niet te kiezen, aan de ene kant bouwde hij aan een team voor het EK en aan de andere kant stelt hij wél Edwin van der Sar, Phillip Cocu, Giovanni van Bronckhorst en Ruud van Nistelrooij op, terwijl hij KJH thuislaat. Als JC echt een vent is, durft hij de bondscoach kritisch te beoordelen.
Daar heb je ook gelijk in, maar JC blijft natuurlijk wel JC.
Hij zou zijn eigen glazen ingooien als hij kritiek zou uiten op MvB.
Tuurlijk was het spel slecht en natuurlijk zijn niet alle keuzes van MvB goed uit te leggen.
Maar ik vind wel dat er duidelijk naar iets toegestuurd wordt.
En omdat JC misschien iets niet helemaal goed aanpakt, verandert dat wat aan de persoon die hij altijd geweest is? Hij geeft MvB (En daarmee zichzelf) de tijd om iets op te bouwen.
Maar jij en ik weten allebei dat de kwalificatie alles of niets betekent voor zowel MvB als JC.
pi_39908824
Als Cruijff daadwerkelijk heeft gezegd dat Verdonk "debet" is aan de uitschakeling van Oranje, dan is zelfs de échte koning van ons land ge-SBS-t.
  maandag 17 juli 2006 @ 15:33:39 #12
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_39908842
quote:
Op maandag 17 juli 2006 15:28 schreef Robar het volgende:

[..]

Daar heb je ook gelijk in, maar JC blijft natuurlijk wel JC.
Hij zou zijn eigen glazen ingooien als hij kritiek zou uiten op MvB.
Tuurlijk was het spel slecht en natuurlijk zijn niet alle keuzes van MvB goed uit te leggen.
Maar ik vind wel dat er duidelijk naar iets toegestuurd wordt.
En omdat JC misschien iets niet helemaal goed aanpakt, verandert dat wat aan de persoon die hij altijd geweest is? Hij geeft MvB (En daarmee zichzelf) de tijd om iets op te bouwen.
Maar jij en ik weten allebei dat de kwalificatie alles of niets betekent voor zowel MvB als JC.
Natuurlijk, zowel JC als San Marco lijken vooral tegen de algemene opinie in te willen gaan, wat dat betreft lijken ze heel veel op elkaar. Maar ik vind het zo vreemd dat men (de media) hen beide niet durft te bekritiseren, aangezien ze zoveel betekend hebben in het verleden. Als ik een leraar ben en ik gaf geweldige lessen en ik wordt later directeur van die school, dan wordt ik toch ook beoordeeld puur op mijn functioneren als directeur? Dan neemt toch niemand meer die geweldige lessen van mij mee?
pi_39908945
Maar als jij weet dat iemand in het verleden verschrikkelijk goed gepresteerd heeft en nu even niet, geef je hem dan gelijk op, of geef je hem voldoende krediet om weer op dat oude niveau te komen?
  maandag 17 juli 2006 @ 15:40:31 #14
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_39909060
quote:
Op maandag 17 juli 2006 15:36 schreef Robar het volgende:
Maar als jij weet dat iemand in het verleden verschrikkelijk goed gepresteerd heeft en nu even niet, geef je hem dan gelijk op, of geef je hem voldoende krediet om weer op dat oude niveau te komen?
Voetballen en trainer/coach zijn is niet te vergelijken, dan kan je wel blijven hopen op dezelfde topprestaties, maar je kan tegelijkertijd ook kritisch kijken naar hoeveel topvoetballers er uiteindelijk een top-trainer/coach zijn geworden. Saillant detail is dat juist JC één van de weinigen is, maar verder hebben de meeste top-trainer/coaches vaak géén geweldige voetballoopbaan achter de rug. Dus waarom zou het logisch zijn dat San Marco een goede trainer/coach wordt? Heeft hij zijn talenten getoond voordat hij werd aangesteld als bondscoach? Volgens mij niet.
pi_39909143
quote:
Op maandag 17 juli 2006 15:40 schreef M0NTANA het volgende:

[..]

Voetballen en trainer/coach zijn is niet te vergelijken, dan kan je wel blijven hopen op dezelfde topprestaties, maar je kan tegelijkertijd ook kritisch kijken naar hoeveel topvoetballers er uiteindelijk een top-trainer/coach zijn geworden. Saillant detail is dat juist JC één van de weinigen is, maar verder hebben de meeste top-trainer/coaches vaak géén geweldige voetballoopbaan achter de rug. Dus waarom zou het logisch zijn dat San Marco een goede trainer/coach wordt? Heeft hij zijn talenten getoond voordat hij werd aangesteld als bondscoach? Volgens mij niet.
Ik had het in deze hypothetische veronderstelling ( ) dan ook over JC en niet over MvB.
JC heeft namelijk wel bewezen er verschrikkelijk veel verstand van te hebben.
pi_39909258
quote:
Op maandag 17 juli 2006 14:38 schreef Robar het volgende:

Als Dick Advocaat hetzelfde beleid en resultaten had gehaald wat san Marco nu gepresteerd heeft hadden de media en Cruijff geroepen dat dick Advocaat er geen tering van kan...maar marcootje mg blijkbaar alles.

Cruiff is een groot voetbalkenner en trainer maar heel zijn carriere wordt hij achtervolgd door vriendjes politiek....
  maandag 17 juli 2006 @ 15:48:20 #17
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_39909294
quote:
Op maandag 17 juli 2006 15:43 schreef Robar het volgende:

[..]

Ik had het in deze hypothetische veronderstelling ( ) dan ook over JC en niet over MvB.
JC heeft namelijk wel bewezen er verschrikkelijk veel verstand van te hebben.
OK, excuses. Verkeerd geïnterpreteerd, in een JC-topic is het ook logisch dat je het over JC hebt.

Maar goed, JC heeft vaak gelijk gehad, laten we dan nu maar hopen dat hij ook hier gelijkheeft en dat San Marco een toptrainer/coach wordt.
pi_39909375
quote:
Op maandag 17 juli 2006 15:47 schreef rednajt het volgende:

[..]

Als Dick Advocaat hetzelfde beleid en resultaten had gehaald wat san Marco nu gepresteerd heeft hadden de media en Cruijff geroepen dat dick Advocaat er geen tering van kan...maar marcootje mg blijkbaar alles.

Cruiff is een groot voetbalkenner en trainer maar heel zijn carriere wordt hij achtervolgd door vriendjes politiek....
Maar Advocaat had een nog veeeeeeel betere lichting onder zich en maakte tactisch onbegrijpelijke beslissingen. Ik geef toe dat MvB meer krediet heeft gehad dan Advocaat ooit in zijn leven zal krijgen, maar Advocaat had eigenlijk gewoon Europees Kampioen moeten worden met die groep. En in principe zijn we op het Ek ook roemloos eruit geknikkerd op een leuke pot tegen Tsjechie na.
pi_39909469
quote:
Op maandag 17 juli 2006 15:51 schreef Robar het volgende:

[..]

Maar Advocaat had een nog veeeeeeel betere lichting onder zich en maakte tactisch onbegrijpelijke beslissingen. Ik geef toe dat MvB meer krediet heeft gehad dan Advocaat ooit in zijn leven zal krijgen, maar Advocaat had eigenlijk gewoon Europees Kampioen moeten worden met die groep. En in principe zijn we op het Ek ook roemloos eruit geknikkerd op een leuke pot tegen Tsjechie na.
In ieder geval wat dick advocaat wel deed wat marcootje na liet was het selecteren van de beste spelers...

Het is al jaren bekend dat Cruijff wat tegen de kabel heeft....ik denk persoonlijk omdat de kabel spelers onder van Gaal groot zijn geworden, het niet selecteren van spelers zoals seedorf en davids is ingegeven door Cruijff aan mvb....

Als je als trainer aan vriendjes politiek doet ben je gewoon bondscoach onwaardig....
  maandag 17 juli 2006 @ 15:58:21 #20
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_39909599
quote:
Op maandag 17 juli 2006 15:51 schreef Robar het volgende:

[..]

Dan hadden we Frank Rijkaard in 2000 nog zwaarder moeten afvallen, die had de beste lichting ooit. Sommige mannen hebben nu eenmaal veel krediet door prestaties uit het verleden, ook al heeft dat helemaal niets met de functie te maken die ze in het heden bekleden. JC heeft een heel netwerk met vriendjes en die valt hij niet af, het ergste is alleen dat de media dit ook bijna niet durft.
pi_39909650
quote:
Op maandag 17 juli 2006 15:54 schreef rednajt het volgende:

[..]

In ieder geval wat dick advocaat wel deed wat marcootje na liet was het selecteren van de beste spelers...

Het is al jaren bekend dat Cruijff wat tegen de kabel heeft....ik denk persoonlijk omdat de kabel spelers onder van Gaal groot zijn geworden, het niet selecteren van spelers zoals seedorf en davids is ingegeven door Cruijff aan mvb....

Als je als trainer aan vriendjes politiek doet ben je gewoon bondscoach onwaardig....
Vergeet niet dat het selecteren van de beste spelers niet garant staat voor prijzen.
Het beste team wint wedstrijden.

Kijk naar Brazilie en kijk naar Argentinie.

Seedorf heeft vaak genoeg een kans gehad en dat is nu gewoon over.
Davids had van mij gemogen, maar MvB had er zijn "begrijpelijke" redenen voor.

Kijk je naar de selectie, dan kun je het daar voor 90% alleen maar mee eens zijn.
Misschien is Nederland gewoon niet zo goed als iedereen altijd maar hoopt?
pi_39909698
quote:
Op maandag 17 juli 2006 15:58 schreef M0NTANA het volgende:

[..]

Dan hadden we Frank Rijkaard in 2000 nog zwaarder moeten afvallen, die had de beste lichting ooit. Sommige mannen hebben nu eenmaal veel krediet door prestaties uit het verleden, ook al heeft dat helemaal niets met de functie te maken die ze in het heden bekleden. JC heeft een heel netwerk met vriendjes en die valt hij niet af, het ergste is alleen dat de media dit ook bijna niet durft.
Het verschil is wel dat NL toen ook het mooiste voetbal van de wereld speelde en onverdiend verloor tegen Brazilie, wat op zich geen schande is.

Advocaat ging roemloos en kansloos ten onder tegen Portugal.
pi_39909720
quote:
Op maandag 17 juli 2006 15:58 schreef M0NTANA het volgende:

[..]

Overigens nam Rijkaard ontslag en besef ik nu dat ik me vergis met het WK '98
  maandag 17 juli 2006 @ 16:05:39 #24
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_39909832
quote:
Op maandag 17 juli 2006 16:01 schreef Robar het volgende:

[..]

Het verschil is wel dat NL toen ook het mooiste voetbal van de wereld speelde en onverdiend verloor tegen Brazilie, wat op zich geen schande is.

Advocaat ging roemloos en kansloos ten onder tegen Portugal.
Op het EK van 2000 verloren we niet van Brazilië, maar misten we twee strafschoppen in de reguliere speeltijd van de halve finale tegen Italië. In 1998 werden we op het WK uitgeschakeld door Brazilië, maar toen was Guus Hiddink de bondscoach. Guus Hiddink is zo'n voorbeeld van een middelmatige speler die een geweldige trainer/coach werd, hij verdient dus als trainer/coach alle respect, Marco van Basten (nog) enkel als speler en JC als speler én trainer/coach.
pi_39909992
quote:
Op maandag 17 juli 2006 16:00 schreef Robar het volgende:

[..]

Vergeet niet dat het selecteren van de beste spelers niet garant staat voor prijzen.
Het beste team wint wedstrijden.

Kijk naar Brazilie en kijk naar Argentinie.

Seedorf heeft vaak genoeg een kans gehad en dat is nu gewoon over.
Davids had van mij gemogen, maar MvB had er zijn "begrijpelijke" redenen voor.

Kijk je naar de selectie, dan kun je het daar voor 90% alleen maar mee eens zijn.
Misschien is Nederland gewoon niet zo goed als iedereen altijd maar hoopt?
Ja seedorf heeft vaak genoeg een kans gehad en nog nooit gefaald naar mij mening.....

Nee het middenveld wat we nu hadden met sneijder en van bommel presteerde beter dan Seedorf zeker de afgelopen 2 jaar????? Dan heeft seedorf het absoluut beter gedaan in al zijn interlands....

He niet selecteren van davids is voor mij onbegrijpelijk want dat soort spelers kunnen juist een middenveld onder controle krijgen door middel van tackels..nee nu liepen we juist achteruit omdat het middenveld iedere keer overklast werd...We moeten met SNeijder, van de vaart en landzaat of iets dergelijks de komende jaren doorgaan...dan zullen we lekker veel winnen...
pi_40001016
quote:
Op maandag 17 juli 2006 16:05 schreef M0NTANA het volgende:

[..]

Op het EK van 2000 verloren we niet van Brazilië, maar misten we twee strafschoppen in de reguliere speeltijd van de halve finale tegen Italië. In 1998 werden we op het WK uitgeschakeld door Brazilië, maar toen was Guus Hiddink de bondscoach. Guus Hiddink is zo'n voorbeeld van een middelmatige speler die een geweldige trainer/coach werd, hij verdient dus als trainer/coach alle respect, Marco van Basten (nog) enkel als speler en JC als speler én trainer/coach.
Lees even mijn reactie daarna
Vergissinkje van 2 jaar
pi_40001047
quote:
Op maandag 17 juli 2006 16:10 schreef rednajt het volgende:

[..]

Ja seedorf heeft vaak genoeg een kans gehad en nog nooit gefaald naar mij mening.....

Nee het middenveld wat we nu hadden met sneijder en van bommel presteerde beter dan Seedorf zeker de afgelopen 2 jaar????? Dan heeft seedorf het absoluut beter gedaan in al zijn interlands....

He niet selecteren van davids is voor mij onbegrijpelijk want dat soort spelers kunnen juist een middenveld onder controle krijgen door middel van tackels..nee nu liepen we juist achteruit omdat het middenveld iedere keer overklast werd...We moeten met SNeijder, van de vaart en landzaat of iets dergelijks de komende jaren doorgaan...dan zullen we lekker veel winnen...
Seedorf niet gefaald?????
Over Davids valt te twisten ben ik helemaal met je eens, maar dat Cocu zo door het ijs zou zakken dit WK, dat had echt niemand verwacht. Maar ik zei dan ook dat je voor 90% het met de selectie eens kon zijn. We hebben het nu over die 10% en dat zul je altijd houden.

Wie hadden er dan volgens jou allemaal mee gemoeten?
Sneijder, van der vaart zijn allemaal logische keuzes.
Wie zijn er beter op die posities?
En begin niet over Seedorf, want dan verlies je al je geloofwaardigheid.
Seedorf is meerdere malen getest en door het ijs gezakt.
  donderdag 20 juli 2006 @ 10:28:14 #28
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_40003640
Clarence Seedorf is in Oranje bijna nooit goed gebruikt, maar die discussie kan beter gevoerd worden in een ander topic. JC heeft een geweldig verleden, als speler én als trainer/coach, maar als analyticus vind ik hem helemaal niets. Hij is totaal niet objectief en beschermt zijn vriendjes.
pi_40003893
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 10:28 schreef M0NTANA het volgende:
Clarence Seedorf is in Oranje bijna nooit goed gebruikt, maar die discussie kan beter gevoerd worden in een ander topic. JC heeft een geweldig verleden, als speler én als trainer/coach, maar als analyticus vind ik hem helemaal niets. Hij is totaal niet objectief en beschermt zijn vriendjes.
Noem mij eens een analyticus die wel objectief is
Ik ken bijna geen goede analytici in Nederland.
Allemaal hebben ze wel een subjectieve mening en allemaal hebben ze een voorkeur.
JC is daar niet anders in dan anderen.
En van al die analytici vind ik wel dat JC er het meeste verstand van heeft, op hoog niveau gevoetbald en op hoog niveau getraind. Ik geloof hem dus eerder dan welke hanegem/gijp/kieft/mulder/enzovoorts dan ook.
pi_40004441
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 07:59 schreef Robar het volgende:

[..]

Seedorf niet gefaald?????
Over Davids valt te twisten ben ik helemaal met je eens, maar dat Cocu zo door het ijs zou zakken dit WK, dat had echt niemand verwacht. Maar ik zei dan ook dat je voor 90% het met de selectie eens kon zijn. We hebben het nu over die 10% en dat zul je altijd houden.

Wie hadden er dan volgens jou allemaal mee gemoeten?
Sneijder, van der vaart zijn allemaal logische keuzes.
Wie zijn er beter op die posities?
En begin niet over Seedorf, want dan verlies je al je geloofwaardigheid.
Seedorf is meerdere malen getest en door het ijs gezakt.
Seedorf heeft meer als 77 interlands gespeeld voor Oranje speelt wekelijks bij AC Milan op internationaal topnivo in de 1 van de sterkste competities van de wereld en hij moet dan gaan concurreren met een tuinkabouter als Sneijder? SNeijder en van der Vaart vind jij logisch....SNeijder heeft het afgelopen seizoen echt niks toegevoegd bij ajax....Hopelijk doet hij dat komend seizoen wel....

Als je 77 keer het oranje shirt heb gedragen en mensen gaan roepen dat hij nooit gefunctioneerd heeft dan snap je er gewoon niks van of je klets gewoon die achterlijke media na.

Laten we hopen dat we met Sneider en van de Vaart een halve finale op een WK en een halve finale EK ooit zullen gaan halen maar daar geloof ik niet zo in....

Ik snap echt niet wat mensen in Sneijder zien die is door de nederlandse ajax pers na die wedstrijd tegen schotland de hemel in geschreven maar heeft het daarna nooit meer waar kunnen maken tegen echte sterke voetbalploegen op topnivo....Ik vind het grooste gedeelte van de huidige selectie gewoon middelmaat. Van Basten had Seedorf, Davids, Makaay zowieso moeten meenemen, spelers die in ieder geval weten wat internationaal topvoetbal is.
pi_40004740
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 10:58 schreef rednajt het volgende:

[..]

Seedorf heeft meer als 77 interlands gespeeld voor Oranje speelt wekelijks bij AC Milan op internationaal topnivo in de 1 van de sterkste competities van de wereld en hij moet dan gaan concurreren met een tuinkabouter als Sneijder? SNeijder en van der Vaart vind jij logisch....SNeijder heeft het afgelopen seizoen echt niks toegevoegd bij ajax....Hopelijk doet hij dat komend seizoen wel....

Als je 77 keer het oranje shirt heb gedragen en mensen gaan roepen dat hij nooit gefunctioneerd heeft dan snap je er gewoon niks van of je klets gewoon die achterlijke media na.

Laten we hopen dat we met Sneider en van de Vaart een halve finale op een WK en een halve finale EK ooit zullen gaan halen maar daar geloof ik niet zo in....

Ik snap echt niet wat mensen in Sneijder zien.....Ik vind het grooste gedeelte van de huidige selectie gewoon middelmaat. Van Basten had Seedorf, Davids, Makaay zowieso moeten meenemen, spelers die in ieder geval weten wat internationaal topvoetbal is.
Seedorf heeft in het verleden goed gepresteerd in het NL elftal, maar heeft de laatste jaren weinig goed kunnen doen. Ik ben het helemaal met die keuze eens van van Basten. Na Seedorf heb je niet veel anders dan Sneijder, van der Vaart, landzaat en van Bommel.
En Sneijder heeft niets laten zien?
Hij is anders een aantal keren aardig bepalend geweest voor Ajax.

En ik snap er niets van?
Nee, jij wil gewoon nog een keer Seedorf zien falen in het NL elftal.
Hij loopt er als een arrogante en verwaande kapitein rond denkend dat hij alles kan maken, omdat hij zoveel bereikt heeft in zijn carriere. Met Seedorf in de selectie gaat alleen maar het moraal omlaag en ontstaat er alleen maar wrijving.

Hou toch op over Seedorf zeg, dat is gewoon echt vergane glorie in het Nederlands elftal.
Wanneer hij zich gaat inzetten voor het landsbelang en niet voor zijn eigen succes, dan is hij weer welkom. Ik vind Sneijder dit seizoen ook niet overtuigend, maar hij is wel bepalend geweest voor Ajax en hij heeft het zeker in zich, dat heeft het verleden toch wel bewezen, daarnaast zet hij zich in ieder geval voor de volle 100% in. Van der Vaart was geblesseerd en had gewoon niet meegenomen moeten worden, maar aan de andere kant, noem eens een alternatief. Een van der Vaart in vorm is namelijk wat mij betreft onomstreden. Zo iemand heb je nodig in je team.

En makaay
Ik ben een grote fan van Makaay, maar in het Nederlands elftal komt hij gewoon niet tot zijn recht.
Dat kan door het systeem komen en de spelwijze, maar Makaay past er gewoon niet in.
Dat maakt hem niet een mindere voetballer, maar het is niet voor niets dat Bayern het niet meer in hem zag zitten op een gegeven moment. Van Nistelrooy is gewoon beter en KJH had als tweede spits mee moeten gaan.

En zoals ik al stelde, dit NL elftal is mischien niet zo goed als iedereen hoopt.
Maar dat zou zeker niet anders zijn met Makaay en Seedorf erbij.

Maar ik dacht dat we het over JC hadden?
pi_40005402
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:09 schreef Robar het volgende:

[..]

Seedorf heeft in het verleden goed gepresteerd in het NL elftal, maar heeft de laatste jaren weinig goed kunnen doen. Ik ben het helemaal met die keuze eens van van Basten. Na Seedorf heb je niet veel anders dan Sneijder, van der Vaart, landzaat en van Bommel.
En Sneijder heeft niets laten zien?
Hij is anders een aantal keren aardig bepalend geweest voor Ajax.

En ik snap er niets van?
Nee, jij wil gewoon nog een keer Seedorf zien falen in het NL elftal.
Hij loopt er als een arrogante en verwaande kapitein rond denkend dat hij alles kan maken, omdat hij zoveel bereikt heeft in zijn carriere. Met Seedorf in de selectie gaat alleen maar het moraal omlaag en ontstaat er alleen maar wrijving.

Hou toch op over Seedorf zeg, dat is gewoon echt vergane glorie in het Nederlands elftal.
Wanneer hij zich gaat inzetten voor het landsbelang en niet voor zijn eigen succes, dan is hij weer welkom. Ik vind Sneijder dit seizoen ook niet overtuigend, maar hij is wel bepalend geweest voor Ajax en hij heeft het zeker in zich, dat heeft het verleden toch wel bewezen, daarnaast zet hij zich in ieder geval voor de volle 100% in. Van der Vaart was geblesseerd en had gewoon niet meegenomen moeten worden, maar aan de andere kant, noem eens een alternatief. Een van der Vaart in vorm is namelijk wat mij betreft onomstreden. Zo iemand heb je nodig in je team.

En makaay
Ik ben een grote fan van Makaay, maar in het Nederlands elftal komt hij gewoon niet tot zijn recht.
Dat kan door het systeem komen en de spelwijze, maar Makaay past er gewoon niet in.
Dat maakt hem niet een mindere voetballer, maar het is niet voor niets dat Bayern het niet meer in hem zag zitten op een gegeven moment. Van Nistelrooy is gewoon beter en KJH had als tweede spits mee moeten gaan.

En zoals ik al stelde, dit NL elftal is mischien niet zo goed als iedereen hoopt.
Maar dat zou zeker niet anders zijn met Makaay en Seedorf erbij.

Maar ik dacht dat we het over JC hadden?
IK denk dat jij teveel praat met je ajax bril op...alle ajax spelers moeten er in en de rest functioneerd zogenaamd niet....

Laten we hopen dat Sneijder de komende jaren niet afglijdt naar het nivo van een subtopper in Nederland...

En als er 1 speler arrogant is dan het die kut sneijder wel die na een wissel een middelvinger ofzo opsteekt en gebaartjes gaat maken richting de bank......dat heb ik Seedorf nog nooit in mij leven zien doen.....Seedorf kreegt pas een grote mond nadat hij 3 europacups 1 had gewonnen...SNeijder heeft nog geen reet gewonnen bij Ajax.

Sneijder is gewoon middelmaat......Seedorf Is internationale top, daarom speelt hij bij Milan en zal sneijder alleen maar afglijden de komende jaren, want onder Ten cate zal hij niet meer aan spelen toekomen is mij verwachting, en ik vraag me dan af wie Marcootje dan gaat selecteren voor die positie.....Misschien gaat hij dan weer de almachtige Cruijff om advies vragen?
pi_40005631
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:30 schreef rednajt het volgende:

[..]

IK denk dat jij teveel praat met je ajax bril op...alle ajax spelers moeten er in en de rest functioneerd zogenaamd niet....

Laten we hopen dat Sneijder de komende jaren niet afglijdt naar het nivo van een subtopper in Nederland...

En als er 1 speler arrogant is dan het die kut sneijder wel die na een wissel een middelvinger ofzo opsteekt en gebaartjes gaat maken richting de bank......dat heb ik Seedorf nog nooit in mij leven zien doen.....Seedorf kreegt pas een grote mond nadat hij 3 europacups 1 had gewonnen...SNeijder heeft nog geen reet gewonnen bij Ajax.

Sneijder is gewoon middelmaat......Seedorf Is internationale top, daarom speelt hij bij Milan en zal sneijder alleen maar afglijden de komende jaren, want onder Ten cate zal hij niet meer aan spelen toekomen is mij verwachting, en ik vraag me dan af wie Marcootje dan gaat selecteren voor die positie.....Misschien gaat hij dan weer de almachtige Cruijff om advies vragen?
Zet jij je eierdopje dan eerst eens af!
Ik heb het over Sneijder en gelijk heb ik een Ajaxbril op?
Het zit wel heel erg diep he?
Ik zeg toch ook niet dat Sneijder het goed gedaan heeft, maar Sneijder met de punt naar achteren op het middenveld neerzetten is natuurlijk tactisch gezien niet echt een briljante zet geweest. en wie spelen er nog meer bij Ajax van de spelers die ik genoemd heb?

Van der Vaart -> HSV
Davids -> Tottenham
Bommel - > Barcelona
Cocu -> PSV
Seedorf - AC Milaan
Landzaat -> AZ
Makaay -> Bayern
Sneijder -> Ajax ( he, daar hebben we er eentje ;') )

Dus zeg nou geen dingen die pertinent niet waar zijn.
Ik ben het met je eens dat Sneijder in de vorm die hij getoond heeft dit WK niet de meest logische keuze was.
Maar aan de andere kant zie ik gewoon weinig alternatieven.
Het is te hopen dat een Demy de Zeeuw, een Schaars, een Medunjanin, enzovoorts zich goed ontwikkelen, zodat we in ieder gavl goede alternatieven krijgen wanneer Sneijder weer zo een vorm tentoonsteld. Maar op het WK hadden we in mijn optiek het meeste aan Sneijder. Seedorf is wat mij betreft geen issue.
pi_40005839
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:36 schreef Robar het volgende:

[..]

Zet jij je eierdopje dan eerst eens af!
Ik heb het over Sneijder en gelijk heb ik een Ajaxbril op?
Het zit wel heel erg diep he?
Ik zeg toch ook niet dat Sneijder het goed gedaan heeft, maar Sneijder met de punt naar achteren op het middenveld neerzetten is natuurlijk tactisch gezien niet echt een briljante zet geweest. en wie spelen er nog meer bij Ajax van de spelers die ik genoemd heb?

Van der Vaart -> HSV
Davids -> Tottenham
Bommel - > Barcelona
Cocu -> PSV
Seedorf - AC Milaan
Landzaat -> AZ
Makaay -> Bayern
Sneijder -> Ajax ( he, daar hebben we er eentje ;') )

Dus zeg nou geen dingen die pertinent niet waar zijn.
Ik ben het met je eens dat Sneijder in de vorm die hij getoond heeft dit WK niet de meest logische keuze was.
Maar aan de andere kant zie ik gewoon weinig alternatieven.
Het is te hopen dat een Demy de Zeeuw, een Schaars, een Medunjanin, enzovoorts zich goed ontwikkelen, zodat we in ieder gavl goede alternatieven krijgen wanneer Sneijder weer zo een vorm tentoonsteld. Maar op het WK hadden we in mijn optiek het meeste aan Sneijder. Seedorf is wat mij betreft geen issue.
Ik ben het oneens met je maar dat wordt een overloze discussie denk ik....

Denk jij dat SNeijder basisspeler bij Ajax zal blijven?
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:46:05 #35
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_40005922
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:43 schreef rednajt het volgende:

[..]

Voer die discussie maar in het AFC Ajax-topic of in het Wesley Sneijder-topic, heeft namelijk helemaal niets met Johan Cruijff te maken.
pi_40006087
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:43 schreef rednajt het volgende:

[..]

Nog even snel, ja daar ben ik van overtuigd.

En verder dient dit over JC te gaan inderdaad . . .
Maar JC ziet Sneijder ook als basisspeler denk ik
pi_40019963
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:46 schreef M0NTANA het volgende:

[..]

Voer die discussie maar in het AFC Ajax-topic of in het Wesley Sneijder-topic, heeft namelijk helemaal niets met Johan Cruijff te maken.
Heeft alles met Johan Cruijff te maken...
quote:
Ajacied Wesley Sneijder heeft de Johan Cruiff-prijs gewonnen, dat is de onderscheiding voor talent van het jaar in de Casino Eredivisie.
Sneijder heeft deze prijs ooit mede op advies van Cruijff ontvangen...want Cruijff heeft een grote stem hierin.....dat is de reden dat van Basten hem maar blijft opstellen ...opstellen.....en opstellen...het zou een afgang voor Cruijff en de zijnen zijn als Sneijder het niet gaat halen .......
  zondag 23 juli 2006 @ 18:54:22 #38
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_40109432
Leuk dat JC gisteren meedeed, voetballend wil het niet meer zo, maar het blijft een grootheid.
pi_40124921
quote:
Op zondag 23 juli 2006 18:54 schreef M0NTANA het volgende:
Leuk dat JC gisteren meedeed, voetballend wil het niet meer zo, maar het blijft een grootheid.
Vooral dat Applaus bij van Basten en Cruijff . . .
Werd er stil van . . .
  maandag 24 juli 2006 @ 09:48:13 #40
103389 johannes1986
Voetbalfreak & PSV-Fan
pi_40125292
Het is God tegen een aardse journalist, en ik denk dat ook hierin de secularisatie zich doorzet

Cruijff moet gewoon lekker hier blijven, maar ophouden zijn kop in de reet van enkele Joden te steken En om de enige echte potentiele leider op het middenveld ( Van Bommel ) telkens weer af te kraken vind ik ook erg zielig. De enige die niet ondersneeuwde in het geweld en getreiter op het middenveld.
pi_40125421
quote:
Op maandag 24 juli 2006 09:48 schreef johannes1986 het volgende:
Het is God tegen een aardse journalist, en ik denk dat ook hierin de secularisatie zich doorzet

Cruijff moet gewoon lekker hier blijven, maar ophouden zijn kop in de reet van enkele Joden te steken En om de enige echte potentiele leider op het middenveld ( Van Bommel ) telkens weer af te kraken vind ik ook erg zielig. De enige die niet ondersneeuwde in het geweld en getreiter op het middenveld.
Is het nou zo moeilijk om Ajacied te zeggen
Ik vind dit toch zo ontzettend triest . . .

En volgens mij is Cruijff echt niet alleen maar negatief over van Bommel geweest hoor!
Wel met waarheden komen.
Maar ook wel typisch dat je met een PSV voorbeeld komt
pi_40125467
quote:

Ik vind mensen die consequent Joden zeggen ipv Ajacieden ook zielig. Maar die journalist heeft wel een punt.
pi_40125661
Als die moderators hier zomaar topics sluiten omdat er al een topic aanwezig zou zijn moeten ze wel het gedeelte wel effe meebrengen naar die andere topic...of zijn daar te lui voor....vandaar dat ikhet zelf maar doe he...
quote:
'Johan Cruijff is niet meer te volgen'

24/7/2006 9 :00

Tijdens het voorbije WK heb ik genoten van Johan Cruijff. Van de nog piepjonge Johan Cruijff, welteverstaan. In de eerste week van het toernooi kreeg ik een telefoontje van de VPRO.
De afdeling geschiedenis van die omroep had iets heel bijzonders gevonden, een document waarvan iedereen altijd had gedacht dat het was weggegooid: de volledige ampexband van de eerste interland van Cruijff, te weten de EK-kwalificatiewedstrijd Nederland-Hongarije (2-2), op 7 september 1966 in De Kuip.

Ikzelf stond met mijn broer Arie die avond in de orkestbak voor de Maastribune, we keken op kniehoogte naar de spelers. De Hongaren hadden drie maanden eerder op het WK in Engeland een fantastische 3-1 overwinning op Brazilië behaald en waren later op een nogal ongelukkige manier door de Sovjet-Unie uit de halve finale gehouden. Ferenc Bene en Florian Albert waren internationaal erkende topspelers. Bij Oranje was de enigszins formele George Kessler de bondscoach en niemand verwachtte eigenlijk iets van het Nederlands elftal. Het stadion was niet eens uitverkocht.

Maar tot verbazing van het publiek liet de negentienjarige Cruijff ook in de nationale ploeg meteen al zien dat hij een wondervoetballer was. Hij maakte een fantastisch doelpunt met links, nadat PSV’er Miel Pijs met een keihard schot de score al had geopend. Een 2-0 voorsprong tegen het superieur geachte Hongarije; het was een sensatie en door De Kuip schalde de yell 'Cruijffie, Cruijffie'. Na een uur spelen was de pijp echter leeg. De Hongaren hadden een veel betere conditie en kwamen in de slotfase gelijk.

Met de unieke beelden van Cruijffs Oranje-debuut ging ik met een VPRO-cameraploeg naar het huis van de oude Herman Kuiphof. Hij verzorgde indertijd het commentaar bij de samenvatting van de interland, maar achter de gevonden beelden zat geen stem van de verslaggever meer, doch slechts het stadiongeluid. Samen met Kuiphof sprak ik een nieuw commentaar in en de VPRO heeft vervolgens de hele wedstrijd op internet gezet.

Van de negentienjarige Cruijff heb ik tijdens het WK in Duitsland bepaald méér genoten dan van de 59-jarige Cruijff. Ik bewonder hem, laat dat duidelijk zijn. Als voetballer acht ik Cruijff nog net iets hoger dan Diego Maradona, als trainer/coach was hij vernieuwend en vooral moedig, maar als columnist en analyticus heb ik veel minder met hem op. Ik vind dat de geloofwaardigheid van Cruijff er tijdens het WK zeker niet groter op is geworden.

Twee jaar geleden nam hij rond het teleurstellende Nederlands elftal tijdens het EK in Portugal keiharde standpunten in jegens bondscoach Dick Advocaat en ook diens assistent Willem van Hanegem. Het saaie Oranje van Marco van Basten heeft het op het WK echt niet beter gedaan dan de ploeg van Advocaat, maar Cruijff blijft Van Basten maar complimenten toezwaaien. Ik begrijp er langzamerhand niets meer van. Van Basten geeft zichzelf voorts ‘een 7’ voor zijn werk in Duitsland, maar ik kom echt niet verder dan een 5’je.

Cruijff heeft natuurlijk gelijk als hij Van Basten prijst voor diens eerste renovatiewerkzaamheden na het tamelijk hopeloos verlopen EK van 2004. Hoe dan ook plaatste Oranje zich onder leiding van Van Basten probleemloos voor het WK en dat gebeurde in een kwalificatiegroep die – andere geluiden ten spijt – echt geen makkie was. Wie Tsjechië, Roemenië en Finland zóver voor blijft, heeft het in prestatieve zin gewoon erg goed gedaan. De schoen wringt echter bij het vervolg. Op de gekozen WK-selectie was het een en ander af te dingen.

Waarom selecteerde Van Basten drie (matige) rechtsbacks? Waarom was Ajax na een waardeloos seizoen ineens toch weer de hofleverancier van Oranje? Wie van de vijf gekozen Ajacieden heeft eigenlijk iets opvallends laten zien in Duitsland? Advocaat kreeg drie jaar geleden terecht kritiek toen hij in Praag tijdens Tsjechië-Nederland de snelle gele kaart voor heethoofd Edgar Davids niet meteen met een wissel beantwoordde.

Davids bleef staan en natuurlijk had hij binnen de kortste keren zijn tweede gele en dus rode kaart te pakken. Van Basten maakte tijdens Portugal-Nederland precies dezelfde blunder. Na de waanzinnige overtreding van Khalid Boulahrouz op Cristiano Ronaldo was het voor negentig procent zeker dat ook dit heethoofd de rode kaart zou krijgen. Maar Van Basten liet hem gewoon staan.

Over die dingen hoor of lees ik Cruijff niet. In zijn column in het maandblad Nummer 14 lees ik wel iets anders. Hij prijst Wesley Sneijder, terwijl de kleine Ajacied in Duitsland waarachtig geen succes was als de achterste middenvelder. Waar Sneijder aanvallend tekortschoot (stond hij niet domweg op de verkeerde plaats?), daar wijst Cruijff gemakshalve Mark van Bommel en Phillip Cocu als de schuldigen aan. Zo gaat me dat iets te vaak.

Als het met Oranje niet goed loopt, dan ligt het volgens de complete Ajax-gemeente rond het Nederlands elftal eigenlijk altijd aan een PSV’er of een ex-PSV’er. De arme Van Bommel krijgt er ook dit keer weer van langs. Cruijff heeft tijdens het WK twaalf schietkansen voor de Limburger gezien. Ikzelf heb er twee geteld. Cruijff legt ook uit waarom Van Bommel uiteindelijk toch mocht meespelen: er was al zóveel stemming rond de middenvelder gemaakt, dat Van Basten hem maar heeft laten staan.

Als dit werkelijk waar is, dan plaats ik meteen maar een enorm vraagteken bij de coach Van Basten. Je zult als ervaren international om deze potsierlijke reden worden opgesteld; een grotere vernedering voor zo'n speler lijkt mij niet mogelijk.

Het past wel in het beeld dat Van Basten in ruim een jaar tijd heeft gecreëerd. De waardeloze manier waarop hij met Van Bommel is omgesprongen, wijst op méér dan een gebrek aan ervaring als trainer/coach. Ik vraag me intussen af wat Cruijff en Van Basten precies tegen Van Bommel hebben. Is het omdat het hier om een niet-Amsterdammer met een sportief verleden bij PSV gaat?

Iedereen vindt Van Bommel een zeer goede voetballer – geen discussie mogelijk. Maar alleen Cruijff en Van Basten hebben altijd zware kritiek op hem. Ik wil wel zover gaan te stellen dat Van Bommel door Van Basten en diens praatpalen mentaal kapot is gemaakt. De zin daarvan ontgaat mij. Dat Van Bommel in Ruud van Nistelrooy zo langzamerhand een lotgenoot heeft, is al net zo triest. Van Nistelrooy is een wereldspits, dat staat eveneens buiten kijf. Zou het misschien ook zo kunnen zijn dat hij tijdens het WK is mislukt omdat de bondscoach nooit zijn middenveld in balans kreeg en zijn spits voorts opzadelde met twee buitenspelers die bovenal voor hun eigen kansen gingen?

Mark van Bommel en Ruud van Nistelrooy doen mij gaandeweg denken aan Willy van der Kuijlen en Jan van Beveren, de PSV'ers die halverwege de jaren zeventig van de vorige eeuw door Johan Cruijff en zijn Ajax-aanhang mentaal volledig werden gebroken bij Oranje. En Cruijff ten slotte beschouw ik als een analyticus die ik niet alleen niet kan volgen, maar die in de richting van Van Basten niet eens objectief kán zijn. Johan zelf heeft Marco namelijk bij de KNVB van harte aanbevolen.

Matty Verkamman
VI Journalist
Deze journalist heeft dus gelijk
  maandag 24 juli 2006 @ 10:06:16 #44
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_40125668
Het enige wat Matty Verkamman doet, is open deuren intrappen. Maar goed, op zich ben ik wel blij dat ook de gerenommeerde journalistiek durft kritisch te zijn op de voetbalgrootheden Marco van Basten en Johan Cruijff, want normaliter is het enkel kontenlikkerij.
pi_40125696
quote:

Zoals het stuk al zegt het is de ajax media tegen de spelers van andere clubs.....van Bommel had gewoon het ajax shirt moeten aanhebben dan was zijn positie never nooit ter discussie geweest...
quote:
Als het met Oranje niet goed loopt, dan ligt het volgens de complete Ajax-gemeente rond het Nederlands elftal eigenlijk altijd aan een PSV’er of een ex-PSV’er
  maandag 24 juli 2006 @ 10:08:33 #46
103389 johannes1986
Voetbalfreak & PSV-Fan
pi_40125715
quote:
Op maandag 24 juli 2006 10:06 schreef M0NTANA het volgende:
Het enige wat Matty Verkamman doet, is open deuren intrappen. Maar goed, op zich ben ik wel blij dat ook de gerenommeerde journalistiek durft kritisch te zijn op de voetbalgrootheden Marco van Basten en Johan Cruijff, want normaliter is het enkel kontenlikkerij.
Inderdaad, en het zijn altijd dezelfde konten die gelikt worden

Het is dat Sarpong nu teruggezet is naar Jong-Ajax, anders zou hij bij de volgende interland geheid opgeroepen worden
pi_40126007
Ik vind het een hoop open deuren intrappen en een hoop gespeculeer. . . .
Kritiek uiten mag na zo een verlopen WK, maar dit stuk vind ik totaal niet overtuigend . . .
pi_40126394
quote:
Op maandag 24 juli 2006 10:21 schreef Robar het volgende:
Ik vind het een hoop open deuren intrappen en een hoop gespeculeer. . . .
Kritiek uiten mag na zo een verlopen WK, maar dit stuk vind ik totaal niet overtuigend . . .

Er staan alleen maar feiten in dat stuk
pi_40127484
quote:
Op maandag 24 juli 2006 10:39 schreef rednajt het volgende:

[..]

Dat zeg ik open deuren . . . . .!!!
Maar er is nog een groot verschil met feiten omzetten in een overtuigend verhaal en feiten omzetten in een ridicuul stukje tekst

OK, op sommige punten heeft hij gelijk, maar ook zet hij feiten zo neer dat het in zijn betoog past.
Logisch, maar niet echt overtuigend, maar dat is mijn heel bescheiden mening . . .
Verder niets tegen betreffende VI journalist hoor
pi_40127586
quote:
Op maandag 24 juli 2006 10:39 schreef rednajt het volgende:

[..]

En overigens doel ik bijvoorbeeld met dat speculeren dat hij het incident Boulahrouz aanhaalt.
Hij had Boulahrouz moeten wisselen, omdat hij gegarandeerd rood zou krijgen in die wedstrijd.
Lekker makkelijk om dat achteraf te gaan roepen . . . . . .

En dan had er iemand anders gestaan, had het dan beter gegaan?
Hadden we dan wel gewonnen?

Het Boulahrouz incident is een grote scheidsrechterlijke dwaling, waar je van Basten niet de schuld van kan geven . . .

en nog eens

pi_40135469
quote:
Op maandag 24 juli 2006 11:25 schreef Robar het volgende:

[..]

En overigens doel ik bijvoorbeeld met dat speculeren dat hij het incident Boulahrouz aanhaalt.
Hij had Boulahrouz moeten wisselen, omdat hij gegarandeerd rood zou krijgen in die wedstrijd.

Het Boulahrouz incident is een grote scheidsrechterlijke dwaling, waar je van Basten niet de schuld van kan geven . . .

en nog eens

Bouhlarouz had al gelijk rood moeten krijgen.....

Nee dan kan Cruijff ook Dick advocaat niet de schuld geven 2 jaar geleden dat Davids ook gewisseld had moeten worden na die 1ste gele kaart....vergelijkbare situaties waarbij bij de ene coach wel met het vingertje wijst en bij vriend van Basten niet.....
pi_40135738
quote:
Op maandag 24 juli 2006 15:35 schreef rednajt het volgende:

[..]

Bouhlarouz had al gelijk rood moeten krijgen.....

Nee dan kan Cruijff ook Dick advocaat niet de schuld geven 2 jaar geleden dat Davids ook gewisseld had moeten worden na die 1ste gele kaart....vergelijkbare situaties waarbij bij de ene coach wel met het vingertje wijst en bij vriend van Basten niet.....
Ik zeg toch niet dat ik het toen met Cruijff eens was?
Maar Davids is een hele andere persoon(lijkheid) dan Boulahrouz.
Davids speelt nooit met de handrem en gaat er overal hard in.
Ik schat Boulahrouz dusdanig hoger in om geen stomme overtredingen meer te maken na de eerste gele kaart en dat heeft hij ook niet gedaan, er is hem een kaart aangenaaid en de scheidsrechter trapte erin en zat helemaal fout. Dat kun je van Basten niet aanrekenen en daarom doet Cruijff dat ook niet.

Davids verdiende gewoon zelf zijn tweede gele kaart, dat kun je Advocaat misschien niet aanrekenen, maar er zit dus wel degelijk verschil in de situaties. Bij Davids kun je het eerder verwachten. En wat had van Basten moeten doen? Iedereen wisselen met een gele kaart op zak?
Dat was in deze wedstrijd gewoonweg onmogelijk. Daarbij had hij Boulahrouz heel hard nodig in de verdediging.

Ik vind de situaties dusdanig verschillend dat je ze helemaal niet kan vergelijken en dus ook niet het doen en laten van Cruijff daarbij.
  maandag 24 juli 2006 @ 22:21:13 #53
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_40146997
Matty Verkamman levert kritiek, Johan Derksen durft ook al voorzichtig zijn held te bekritiseren en dus zullen er vast nog meer schapen volgen. Zal blij zijn als die hele JC-kontenlikkerij achterwege is, natuurlijk heb ik respect voor zijn verleden als speler én als trainer/coach, maar dat heeft niets met het heden te maken.
pi_40147339
quote:
Op maandag 24 juli 2006 11:25 schreef Robar het volgende:

[..]

en nog eens

Wanneer je met een man meer op het veld staat kan je wachten totdat de scheids een keer rood trekt om de verhoudingen weer gelijk te krijgen, zeker in die wedstrijd .
pi_40147499
quote:
Op maandag 24 juli 2006 22:29 schreef Dubnobasswithmyheadman het volgende:

[..]

Wanneer je met een man meer op het veld staat kan je wachten totdat de scheids een keer rood trekt om de verhoudingen weer gelijk te krijgen, zeker in die wedstrijd .
Het was al lang duidelijk dat Nederland niet het einde zou halen met elf man, inderdaad. Zeker niet met die scheidsrechter.
pi_40157742
quote:
Op maandag 24 juli 2006 22:29 schreef Dubnobasswithmyheadman het volgende:

[..]

En dan haal je maar je beste verdediger van het veld?
Ik vind dat zo een onzin.
Normaal gesproken zou Boulahrouz nooit zijn tweede gele kaart ontvangen hebben.
Geen enkele scheidsrechter behalve die mongool geeft daar een gele kaart voor.
En zoals ik al zei, er waren op dat moment misschien wel 7 spelers met een gele kaart, hadden die dan ook niet gewisseld moeten worden? Wat als van Basten Boulahrouz gewisseld had en zijn vervanger had een cruciale fout gemnaakt, of een andere speler had op moeten draaien voor een schwalbe van Figo? Dan hadden we hier dezelfde discussie gehouden, maar dan over de "laffe" wissel van van Basten. Of over de verkeerde wissel. Want zoals je al zei, die rode kaart zou gegeven worden . . Nu was het Boulahrouz, had van Basten Boulahrouz gewisseld, dan had iemand anders die rode kaart gepakt. Het had niet uitgemaakt, dus niet lopen zeuren over die rode kaart van Boulahrouz.

Verder is Cruijff bij mij ook niet heilig, maar hij heeft wel zo ontzettend veel voor het Nederlands voetbal betekend en hij heeft zo ontzettend vaak zijn gelijk gekregen, dat ik nu niet opeens na zijn gedweep met van Basten hem laat vallen als een baksteen. Hij is nu niet opeens die subjectieve, ajaxminnende, oneerlijke, man, die alleen maar van Basten steunt, omdat hij hem zelf graag als bondscoach zag.

Ik vind dat gezeik op hem zo ontzettend Nederlands, kijk hoe ze in Argentinie met Maradonna omgaan . . . Nederlanders moeten altijd wat te zeiken hebben op hun sterren . . .!
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 28 september 2006 @ 11:21:55 #57
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_42194336
na gisteravond rest slechts één reactie:
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_42194361
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:21 schreef rubbereend het volgende:
Ik moet toch eerlijk toegeven dat dat niet zijn sterkste optreden was
Maar mijn mening over van Basten is dan ook al bijgeschaafd
  donderdag 28 september 2006 @ 11:29:02 #59
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_42194533
Dit word me allemaal wat te gek hoor, dat hele van basten en cruyff geouwehoer met het nederlands elftal.
pi_42201740
Ik vraag me echt af waar het voetbalverstand van Cruiff is gebleven. Ik ben bang dat hij nogal vroeg aan het dementeren is geslagen. De laatste tijd kan ik me in ieder geval steeds minder vinden in zijn reclame praatje voor Van Basten.
Dat is nodeloos kwetsend, stigmatiserend, tendentieus en ongefundeerd!
pi_42203023
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:21 schreef rubbereend het volgende:
Die vent is totaal niet meer serieus te nemen. Zet er maar een analist neer die niet 300 meter in de reet van Van Basten zit.
pi_42223722
quote:
Op donderdag 28 september 2006 16:51 schreef Ricky_ het volgende:

[..]

Die vent is totaal niet meer serieus te nemen. Zet er maar een analist neer die niet 300 meter in de reet van Van Basten zit.
slechts?
  maandag 15 januari 2007 @ 23:11:58 #63
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_45391177
quote:
Het 4-3-3 niet ter discussie

15 januari 2007

Onder de zon in Mauritius kan ik lekker rustig nadenken over de ontwikkelingen in het topvoetbal. Neem de twijfels over het 4-3-3 systeem. Al jaren wordt er gediscussieerd of dat nog wel gespeeld moet worden en altijd gebeurt dat als het even wat minder gaat.

Het eerste wat dan op tafel komt is het systeem. Terwijl ik altijd zeg, dat er een groot verschil is tussen de manier van spelen en tactiek. Dat zijn twee totaal verschillende dingen.

Bij de manier van spelen is de veldbezetting namelijk van dien aard dat je ondersteunend naar elkaar voetbalt. Bij balbezit sta je positioneel zo goed, dat er een hoge balsnelheid ontstaat en er ruimte komt om een individuele actie uit te voeren.

Tactiek is weer de vraag of je bijvoorbeeld met een diepgaande of hangende spits moet spelen, afhankelijk van de kwaliteiten die de tegenstander heeft. Of de drie basisregels dat bij een voorzet een man de eerste paal, een man de tweede paal en een man de uitvallende bal pakt.

Mijn voorkeur voor het 4-3-3 is het gegeven, dat je een minimaal aantal meters loopt en een maximum aan posities creëert waarin je kunt voetballen. Helemaal voor de opleiding is dit ideaal, omdat het de mogelijkheid biedt om de jeugd zo breed mogelijk te vormen.

In ieder ander systeem word je daarin beperkt.

Al die discussies over een minder bezet middenveld en zo, heeft niets met het systeem te maken, maar alles met hoe een coach zijn team neerzet. Essentieel bij 4-3-3 is dat het elftal nooit langer is dan 30 à 35 meter. Of je nu op je eigen helft staat, op het middenveld of voorin, van die maximale afstand mag je nooit afwijken om de manier van spelen niet negatief te beïnvloeden.

Maar de extra middenvelder in het 4-4-2 systeem dan? Dat los je simpel op door op een drie-mans-middenveld de middelste speler in de punt naar achter te laten voetballen. Daardoor is er altijd rugdekking voor zowel de linker- als de rechtermiddenvelder. Omdat ze maar 10 à 12 meter van elkaar staan.

Bij het 4-4-2 zie je de middenvelders vaak op één lijn staan, waardoor als je in het midden iemand uitspeelt, je meteen van de zijkanten geen last meer hebt. Bovendien moeten de buitenste mensen vaak afstanden van 40 meter afleggen, wat niet alleen veel kracht kost, maar volgens mij ook niet echt gezond is. Het verrast me daarom niks dat dergelijke types vaak geblesseerd zijn en, als de klad er in komt, meteen ook voor lange tijd zijn uitgeschakeld.

In het 4-4-2 zijn er in feite maar twee linies. De twee spitsen spelen steeds vaker los van elkaar en moeten zich met veel loopwerk en positie kiezen zien te behelpen. Als je dat richting de opleiding vertaalt, dan is het dus vrij beperkt. Bovendien creëer je zo eenheidsworst.

In het 4-3-3 zit daarentegen heel veel tactiek, omdat door de korte afstanden spelers letterlijk heel veel kanten op kunnen. Dat is ook de basis van het totaalvoetbal geweest. Zo hoefde de rechtsback maar 20 meter af te leggen om over de rechtsbuiten te gaan, die zelf ook maximaal 20 meter terug hoefde om de positie van zijn middenvelder of zijn back over te nemen. Fysiek is dat makkelijk te doen.

Daarom zou in het belang van het Nederlandse voetbal het 4-3-3 nooit ter discussie mogen staan. Zeker niet wat de opleiding betreft.

Bron: Cruijff.com
  maandag 8 oktober 2007 @ 10:52:30 #64
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_53785800
quote:
Niet geraakt door kritiek van Cruijff

Voor bijna 100.000 toeschouwers in Estadio Bernabéu was Ruud van Nistelrooy gisteren weer van grote waarde voor de kampioen van Spanje.

Net toen de competitiewedstrijd tegen Recreativo Huelva dreigde uit te draaien op een bloedeloos gelijkspel, sloeg de spits van Real Madrid onverbiddelijk toe. Weggestuurd door Raul schoof Van Nistelrooy de bal na rust koeltjes binnen voor alweer zijn 22ste treffer in zijn laatste 24 wedstrijden voor de Koninklijke.

Het zijn cijfers die de Brabander momenteel tot de gevaarlijkste aanvaller van Europa maken. En dat is goed nieuws voor het Nederlands elftal, waar hij morgen aansluit voor de interlands tegen Roemenië en Slovenië. Een record is deze reeks niet, zei Van Nistelrooy na de 2-0 zege op Recreativo. ,,Bij PSV heb ik er eens 29 in 23 duels gemaakt. Maar zoals het nu gaat, sterkt mij in mijn gevoel. Al een paar jaar ben ik op een bepaalde manier aan het werk en de huidige doelpuntenreeks bewijst dat die manier kennelijk de juiste is. Vraag me niet onder woorden te brengen wat die manier exact inhoudt, het is gevoel en een bepaalde beheersing voor het doel. Daardoor scoor ik ook op dagen dat ik niet goed speel zoals vandaag.’’

De opmerkingen van Johan Cruijff (‘Van Nistelrooy is een slechte voetballer, maar een goede doelpuntenmaker’) hebben hem niet extra getergd, voegde Van Nistelrooy desgevraagd toe. ,,Ik heb zijn analyse over mij zelf niet gezien, maar er wel over gehoord. Het heeft nogal wat ophef veroorzaakt in Nederland, geloof ik. Bij mij persoonlijk werkt het simpel: Cruijff is een analist die zijn mening geeft. Die mening mag hij hebben. Omdat ik verder niets met hem van doen heb, speelt het niet in mijn hoofd.’’

Vanuit Nederlands oogpunt kwamen er gisteren meer positieve berichten uit Madrid, waar Bernd Schuster in de zevende competitieronde voor een noviteit zorgde. Tegen Recreativo stuurde de trainer eindelijk eens dezelfde elf spelers het veld op als de wedstrijd ervoor. Het betekende dat naast Van Nistelrooy ook Wesley Sneijder en Arjen Robben hun basisplaats behielden na het Champions League-treffen in Rome tegen Lazio. Vooral Robben kwam de (tijdelijke) stop in het rouleren goed uit. De linkspoot snakt naar het maken van minuten nu hij helemaal hersteld is van de knieblessure waarmee hij zich afgelopen augustus bij Real meldde.

Als linksbuiten (en na rust een periode als rechtsbuiten) bracht Robben het er gisteren duidelijk beter vanaf dan midweeks in Rome. Robben: ,,Dat was de slechtste wedstrijd uit mijn carrière.’’ Bij zijn eerste basisoptreden in Bernabéu haalde hij nu een paar keer als vanouds de achterlijn. Ook werd hij regelmatig gezocht met crosspasses van achteruit, gegeven door rechtsback Ramos. Dat de Groninger tekende voor zijn beste optreden tot nu toe, had ook te maken met een tactische omzetting waarbij de derde Nederlands elftalspeler betrokken was. Anders dan tegen Lazio begon Wesley Sneijder nu rechts op het middenveld, waardoor hij en Robben niet langer op elkaars lip stonden. Na een bijna surrealistische start zit Sneijder in een fase dat hij wat minder zijn stempel drukt op het spel van Real. ,,Ik ben blij dat een hectische periode nu voorbij is,’’ stelde Sneijder gisteren. ,,Zo’n start met goals, veel publiciteit en een verhuizing doet toch wat met je. Daarom hoop ik nu een vast ritme te vinden.’’
  maandag 22 oktober 2007 @ 10:57:55 #65
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_54085493
quote:
'Johan Cruijff hekelt de voetbalanalytici'

Niets is minder waar. Cruijff heeft driemaal te kennen gegeven dat hij Oranje wilde coachen, maar dat heeft Rinus Michels steeds weten te voorkomen. Michels was geen prettige man, hij gunde Cruijff het succes niet en wilde ten koste van alles voorkomen dat zijn pupil hem als coach zou overvleugelen. Daarom schoof hij achtereenvolgens Leo Beenhakker, zichzelf en Dick Advocaat naar voren om de komst van Cruijff te blokkeren. Toen directeur betaald voetbal Henk Kesler hem alsnog benaderde, had Cruijff al een punt achter zijn trainerscarrière gezet.

Op het moment dat de KNVB opnieuw bij hem aanklopte, adviseerde hij Kesler om Marco van Basten vast te leggen. Hetzelfde gebeurde in Barcelona, waar zijn advocaat en vriend Joan Laporta voorzitter is. Cruijff adviseerde Frank Rijkaard als trainer, hoewel de ex-voetballer net met Sparta uit de Eredivisie was gedegradeerd. Het voetbalpubliek concludeert hieruit dat Cruijff zowel bij Oranje als Barcelona de dienst uitmaakt, maar daar is geen sprake van. Cruijff steunt zijn voormalige pupillen door dik en dun, maar bemoeit zich nergens mee.

In zijn column in het vorige week verschenen maandblad Nummer 14 stelt hij dat heel duidelijk. 'Ze noemen me adviseur, maar als adviseur zou je dagelijks met een heleboel dingen bezig moeten zijn. En dat ben ik dus niet. Dan krijg je van die indianenverhalen, zoals over mijn relatie met Van Basten. Natuurlijk hebben we vaak contact. We praten over bepaalde zaken, maar dat heeft niets met de opstelling of spelers te maken. Hij weet zelf echt wel hoe hij een opstelling moet maken.'

'Maar als ik al die analytici moet geloven staat er niemand op zijn plaats in het Nederlands elftal. Die zijn echt ziende blind. Er wordt ook vaak beweerd dat ik adviseur ben bij Barcelona. Nou, ik heb Rijkaard al een maand of vier, vijf niet gesproken. In deze periode heeft hij het druk zat. Denk je dan dat hij mij gaat bellen wie hij moet opstellen? Dat is toch te gek om los te lopen. Als Van Basten en Rijkaard me daarover zouden moeten bellen, zouden het ook geen goede coaches zijn.'

Cruijff houdt echt van voetbal. Tijdens zijn actieve jaren heb ik veel met hem opgetrokken. Hij vond de schoonheid van het voetbal zelfs belangrijker dan winnen. Cruijff schaamde zich voor een defensieve tactiek en wilde naast de hoofdprijs ook nog de schoonheidsprijs winnen. Ook als mens waardeer ik hem zeer. De beste speler uit de vaderlandse voetbalhistorie is altijd zichzelf gebleven. Hendrik Johannes Cruijff, zoon van een groenteboer uit Betondorp, is een man met klassieke fatsoensnormen, prettig in de omgang en heeft een boeiende voetbalvisie. Als Cruijff over voetbal praat, is er meestal geen speld tussen te krijgen. Alleen zijn mening over de bondscoach deel ik niet. Hij slaat door in zijn loyaliteit, waardoor hij ongeloofwaardig wordt. De boze buitenwereld moet niet aan zijn jongens komen.

In zijn column zegt hij tegen ghostwriter Bert Nederlof: 'Nederlanders moeten Nederlanders blijven. Natuurlijk moet je je soms aanpassen, maar niet zo dat je de hele speelwijze overboord gooit. 'Ja, maar je moet realistisch zijn', hoor ik dan. Wat een onzin! Je moet gewoon bij je eigen kracht en eigen kwaliteiten blijven. Nou hoor ik steeds dat Robin van Persie als linksbenige niet op rechts kan spelen. Ook weer zo'n onzin. Lionel Messi is stijf links en speelt al tijden op rechts. Ronaldinho is rechtsbenig en speelt al tijden op links. Waar heb je het dan over! Ik weet ook wel dat Van Persie bij Arsenal in de spits speelt. Moet je dan bij het Nederlands elftal Ruud van Nistelrooy eruit gooien? Al die analytici roepen maar dat die en die en die allemaal moeten spelen op de positie die ze ook bij hun club hebben, maar in de spits kan er toch echt maar één spelen. Moet je Van Persie dan niet opstellen? Hebben we een betere rechtbuiten? Die analytici proberen iedereen in de war te krijgen met al die onzin.'

Op dit punt ben ik het oneens met Cruijff. Er zijn inderdaad spelers die met hun verkeerde been goed uit de voeten kunnen op de vleugel. Steve Heighway deed dat bij Liverpool, John Robertson bij Nottingham Forest en Lucian Sanmartean laat het wekelijks zien bij FC Utrecht. Dirk Kuijt kan niet vanaf de linkervleugel spelen en Rafael van der Vaart haalt zijn niveau niet op rechts. Van Persie is waarschijnlijk op iedere positie inzetbaar, maar haalt zijn optimale rendement pas zodra hij centraal speelt. Van Basten heeft zijn systeem met drie spitsen heilig verklaard en zoekt daar vervolgens spelers bij. Hij kan beter naar zijn spelersmateriaal kijken en daar een geschikt systeem bij zoeken. Sinds zijn komst spelen te veel goede voetballers op posities waar zij zich niet thuis voelen en waar ze niet optimaal presteren.

Een ander nadeel is dat iedere spits in Oranje mislukt of het moeilijk heeft, doordat hij nauwelijks aanvoer over de vleugels krijgt. De bondscoach beschikt over een geweldige selectie die bol staat van spelers die wekelijks presteren bij Europese topclubs, waar ze niet met drie spitsen spelen.

Eigenlijk beschikt Van Basten over een selectie die uitermate geschikt is voor het 4-4-2-systeem. Clarence Seedorf, Demi de Zeeuw, Rafael van der Vaart en Wesley Sneijder vormen een droommiddenveld. Vervolgens heeft Van Basten een luxeprobleem, omdat hij voor de twee spitsposities kan kiezen uit Ruud van Nistelrooy, Dirk Kuijt, Klaas Jan Huntelaar en Robin van Persie.

Hij moet eindelijk eens loskomen van zijn obsessie dat Oranje met een links- en rechtbuiten moet spelen. Hij beschikt met Arjen Robben over slechts één echte vleugelspeler en die is hopeloos uit vorm. Daardoor heeft het al geen zin meer om halsstarrig dat systeem te blijven hanteren. Van Basten slaagt erin bijna alle spelers structureel onder hun niveau te laten presteren, waardoor hij zichzelf een brevet van onvermogen opspelt. Evenals in 1974 en in 1988 beschikt Nederland opnieuw over een gouden generatie voetballers, maar zolang de bondscoach niet ziet dat zijn systeem het winnen van een prijs in de weg staat, is hij aan een missie bezig die nergens toe leidt.

Cruijff mag best kritiek hebben op analytici, hij mag ze ook nog bij naam noemen, maar hij moet niet vergeten dat hij zelf ook niet altijd even duidelijk formuleert. Het voetbalpubliek reageerde verbijsterd over zijn analyse van Van Nistelrooy die net zijn vijftigste doelpunt in de Champions League had gemaakt.

Voor Cruijff was dat een reden die uitspraken te nuanceren in zijn column. Hij zegt: 'Er is nogal wat commotie ontstaan over mijn uitspraak dat ik Van Nistelrooy niet zo'n goede voetballer vind. Daar wil ik nog wel dieper op ingaan. Ik bedoelde daarmee dat hij technische tekortkomingen heeft, als je het over pure topspelers hebt. Hij is in dat opzicht bijvoorbeeld niet te vergelijken met Thierry Henry. Maar dat is helemaal niet erg, want Van Nistelrooy schiet ze er gewoon in. Dat is een extreem goeie kwaliteit die je moet koesteren. Het is zelfs zo dat hoe slechter Real Madrid speelt, hoe vaker Van Nistelrooy scoort. Want als een elftal minder speelt, ga je iets verder terug en komt er ruimte voor Van Nistelrooy. Heel veel uitstekende voetballers missen de kwaliteit die hij heeft. Daarom vind ik ook dat Van Nistelrooy gewoon in de spits van het Nederlands elftal moet spelen. Ik heb mijn opmerkingen over hem destijds helemaal niet negatief bedoeld. Maar daar heb je het weer, heel veel uitspraken worden verkeerd geïnterpreteerd.'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')