Die regeltjes zijn iets menselijks, door ons gemaakt, onze interpretatie. Het christendom van nu is ook heel anders dan 1000 jaar geleden. Het gaat om het geloven zelf, dat is de kern, dat is je verlossing.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 00:53 schreef Alulu het volgende:
Klinkt een beetje laf, omdat je toch zo bang bent voor de dood doe je het net voor je dood, je wilde daarvoor niets van regeltjes e.d. weten maar denkt er zo mee af te komen?
Vertel mij hoe ik dit kan doen. Ik doe dit al mn hele leven. Ik ben altijd bezig met het bestaan. Mijn eigen bestaan, het bestaan van anderen. In al mijn hobbies komt het terug. Ik heb een overactieve geest op dit gebied, altijd al gehad. Mijn moeder zei vroeger regelmatig venijnig: "Denk nou toch eens na!" als ik hun weer eens niet begreep. Nou, ik heb het gedaan. En dit is daar mede door gekomen.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 00:55 schreef Diego27 het volgende:
Ik zeg je meisje denk iets minder over dit soort dingen na !!!
Tuurlijk is iedereen op zijn of haar manier bang voor de dood, maar het moet je leven natuurlijk niet gaan beheersen...
Je bent in de bloei van je leven hebt veel hobby's zo te zien, hou je daar mee bezig, en wanneer de dood daar is, ja ach joh, we gaan allemaal eens, als je 't nu maar goed hebt..
quote:Op zaterdag 15 juli 2006 01:03 schreef releaze het volgende:
[..]
Mijn moeder zei vroeger regelmatig venijnig: "Denk nou toch eens na!" als ik hun weer eens niet begreep. Nou, ik heb het gedaan. En dit is daar mede door gekomen.
autoongeluk is ook een van mijn grootste angsten.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 00:56 schreef pieter_pontiac het volgende:
Ik hoop dathet snel voorbij is,als ik door een auto-ongeluk ofzo nog donders goed door heb wat er aan de hand is zal ik nooit rust vinden, en eeuwig rond spoken.
Maar is het zo dat gelovige mensen veel minder bang zijn voor de dood dan zij die hun hele leven twijfelen?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 01:07 schreef NorthernStar het volgende:
[..]!
Ieder mens heeft een ingebakken angst voor de dood. Je kunt er echter niks tegen doen dus zit er niks anders op dan het te accepteren. Dat dit nooit helemaal lukt kun je afleiden uit hoe gestoord en neurotisch we met zijn allen zijn.
Religie kan een troost zijn denk ik. Uiteindelijk is het leven en de dood gewoon een kwestie van overgeven en accepteren. Alles wat dat gemakkelijker maakt is okay. Religie kan die rol hebben, maar ik ken ook overtuigde atheisten die imo echt de kunst van 'overgeven aan' beheersen.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 01:09 schreef releaze het volgende:
[..]
Maar is het zo dat gelovige mensen veel minder bang zijn voor de dood dan zij die hun hele leven twijfelen?
Het zijn juist de tripmiddelen die mij echt in contact laten komen met mijn angstquote:Op zaterdag 15 juli 2006 01:11 schreef diep-in-de-war het volgende:
Met bepaalde tripmiddelen kun je het pretty much meemaken (psychisch)
daarna rest er weinig om bang voor te zijn
Overtuigde atheisten hebben ook een geloof.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 01:14 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Religie kan een troost zijn denk ik. Uiteindelijk is het leven en de dood gewoon een kwestie van overgeven en accepteren. Alles wat dat gemakkelijker maakt is okay. Religie kan die rol hebben, maar ik ken ook overtuigde atheisten die imo echt de kunst van 'overgeven aan' beheersen.
precies...maar je moet daardoor heen breken voor een breakthrough experiencequote:Op zaterdag 15 juli 2006 01:14 schreef releaze het volgende:
[..]
Het zijn juist de tripmiddelen die mij echt in contact laten komen met mijn angst
angst voor de dood is angst voor het levenquote:Op zaterdag 15 juli 2006 01:17 schreef mazaru het volgende:
Angst voor de dood komt voort van uit levenskracht.
Naarmate je ouder wordt, neemt de levenskracht af, waardoor ook de angst voor de dood afzwakt.
Als de dood niet bestond, zou het leven zijn schoonheid verliezen.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 01:18 schreef diep-in-de-war het volgende:
[..]
angst voor de dood is angst voor het leven
quote:Op zaterdag 15 juli 2006 01:15 schreef The_Terminator het volgende:
Ik ben absoluut niet bang om dood te gaan. Het is zelfs zo dat ik nog banger ben om mensen te verliezen die mijn dierbaar zijn dan dat ik zelf de pijp uit ga.
Wat er na de dood is weet uiteraard niemand, en dat is misschien maar goed ook. Ikzelf denk dat er wel een mogelijkheid bestaat dat je terug komt als iemand anders, maar je absoluut niets van je vorige leven kunt herinderen aangezien je 'ik' niets meer is dan een paar elektronische impulsen in de hersenen.
Wat er ook volgt na je dood, waarschijnlijk zal het nooit minder leuk zijn dat je echte leven![]()
Nee, puur alleen om je eigen dood.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 01:16 schreef Plumz het volgende:
Op de een of andere manier, ben ik, geloof ik dan, niet bang voor de dood. Ik vind het zelf eigenlijk nogal raar, want ik heb genoeg mensen waarvan ik hou. Ben gelukkig en zou écht niet dood willen ofzo. Als ik er over nadenk, dat ik dood zou gaan, doet het me gewoon niks. Ja, dan ben ik dood. Wat dan? Maarja. Misschien, waarschijnlijk, heb ik ook wel, dat als het puntje bij paaltje komt, ik toch in mn broek schijt. Maar nu heb ik, zover ik weet, geen angst voor de dood.
Alleen voor de dood van iemand anders dan. Maar daar ging dit niet over?
Dat geloof ik dus ook. Maar dat geloof moet ik leren kweken, ik moet iets hebben waar ik me aan kan vasthouden.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 01:17 schreef NorthernStar het volgende:
Misschien is het hebben van een innerlijk geloof dat alles uiteindelijk goedkomt de sleutel wel.
Als ik oudere mensen mag geloven is dit inderdaad zo.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 01:17 schreef mazaru het volgende:
Naarmate je ouder wordt, neemt de levenskracht af, waardoor ook de angst voor de dood afzwakt.
2 opties...geest verruimming....en inzichten krijgen...of geestvernauwing...en je er geen hol van aantrekkenquote:Op zaterdag 15 juli 2006 01:26 schreef releaze het volgende:
[..]
Als ik oudere mensen mag geloven is dit inderdaad zo.
Maar wat als je gelooft/denkt dat je over 6 jaar misschien al wel zal gaan sterven? Wat dus mijn angst is? over 6 jaar heb ik nogsteeds levenskracht. Dat is een beetje mijn probleem
Whahey, heftige drugsgebruiker tot 2012..quote:Op zaterdag 15 juli 2006 01:28 schreef diep-in-de-war het volgende:
[..]
2 opties...geest verruimming....en inzichten krijgen...of geestvernauwing...en je er geen hol van aantrekken
Dusch....Alcohol ... of tripmiddelen![]()
Ik weet hoe het voelt om dierbaren te verliezen, toen ik 14 jaar oud was is mijn vader overleden en ik denk er zelfs nu nog wel eens aan.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 01:23 schreef releaze het volgende:
[..]
[..]
Nee, puur alleen om je eigen dood.
Het verlies van iemand anders is voor mij iets compleet anders, gewoon, het leven zoals het was zal nooit meer zijn, diep verdriet en aanpassen aan de nieuwe situatie.
Vroeger werd ik er nooit echt bedroefd of angstig om, maar nu wel, nu dat ik wéét dat ik echt diep diep geef om mensen. Ik zal morgen maar te horen krijgen dat mn moeder overleden is. Of m'n broertje. Ik denk dat ik gek zou worden.
het zou een hele mooie quote kunnen zijn hoorquote:Op zaterdag 15 juli 2006 01:30 schreef Ringo het volgende:
Ik ben niet bang voor de dood, ik wil alleen wel graag vantevoren weten dat ik dood ga.
Ik wil theater als ik sterf, dat kost nu eenmaal voorbereiding.
Ik ookquote:Op zaterdag 15 juli 2006 01:37 schreef The_Terminator het volgende:
[..]
Ik weet hoe het voelt om dierbaren te verliezen, toen ik 14 jaar oud was is mijn vader overleden en ik denk er zelfs nu nog wel eens aan.
Maargoed, de dood is nu eenmaal een onderdeel van het leven waar je niet onderuit komt. Wat ik trouwens wel hoop is dat ik niet met veel pijn hoef te sterven, zoals dat bij mijn vader het geval was (kanker). Het liefst ga ik gewoon tijdens mijn slaap dood, zodat ik er zo min mogelijk van meemaak...
Zoiets?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 01:30 schreef Ringo het volgende:
Ik ben niet bang voor de dood, ik wil alleen wel graag vantevoren weten dat ik dood ga.
Ik wil theater als ik sterf, dat kost nu eenmaal voorbereiding.
Dan leg je de peuk weg en koop je morgenochtend bij de albert heijn nog ff een bespoten appeltje en een glaasje fanta light gezoet met aspartaam...quote:Op zaterdag 15 juli 2006 01:44 schreef Labrador1974 het volgende:
Ik ben ook bang voor de dood......... het rare is alleen dat ik dit typ met een sigaret in mijn linkerhand.... het brein blijft een raar iets.........
weet je ik heb dit ook!quote:Op zaterdag 15 juli 2006 01:23 schreef releaze het volgende:
[..]
[..]
Nee, puur alleen om je eigen dood.
Het verlies van iemand anders is voor mij iets compleet anders, gewoon, het leven zoals het was zal nooit meer zijn, diep verdriet en aanpassen aan de nieuwe situatie.
Vroeger werd ik er nooit echt bedroefd of angstig om, maar nu wel, nu dat ik wéét dat ik echt diep diep geef om mensen. Ik zal morgen maar te horen krijgen dat mn moeder overleden is. Of m'n broertje. Ik denk dat ik gek zou worden.
Maar wanneer mensen sterven, denk ik altijd op het moment waarop, en hoe. En "Wow, ze zijn overgegaan, ze hebben de grote reis gemaakt."
Ook toen de kat was overreden, haalden we haar op, had ze hele schuine oogjes, en bloed. "Zo is ze gestorven, tegen een auto. Wat ging er door haar heen?"
En met mn oma, die is sochtens overleden in het ziekenhuis terwijl mn moeder een boterhammetje voor haar smeerde. M'n moeder draaide zich om en zag haar moeder naar haar kijken, ze was gestorven. Wat zou er voor het laatst door haar hoofd zijn gegaan? M'n dochter zal het trekken, ze is zo'n lieve schat, ik vind het erg maar ze kan het aan?" Of, ze heeft het al zo moeilijk, geef ik haar nu "rust"?"
Die verhalen.
Het is ondertussen wel duidelijk dat ik een vreemde, angstige obsessie heb met de dood. Dat ik het wil doorgronden, gewoon, om niet meer bang te zijn. Het is ook niet alsof je met deze angst naar de therapeut kan gaan ofzo.
Ik ga er ook vanuit dat alles hier nu spel is, en volgens mij is de inzet hoog. Ik wil zeker weten dat ik in de laatste ronde alle troeven kan uitspelen die ik over heb.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 01:38 schreef releaze het volgende:
het zou een hele mooie quote kunnen zijn hoorJe weet dat je doodgaat, en je hele leven is een theater. Waarom aan het einde je grootste show opvoeren, en waarom niet je hele leven?
De dood van 2012 is uitgesteld naar 2015. Dan krijgen we de grote atoomoorlogquote:Op zaterdag 15 juli 2006 13:05 schreef mazaru het volgende:
Als jouw angst voort komt uit de voorspellingen voor 2012, dan kun je die rustig los laten.
De voorspellingen gaan meer over een complete ommekeer van het menselijke gedrag en gedachte, dan over een ramp die de hele wereldbevolking zal doden.
Als er al iets van uit komt, dan zal dat heus meer positief zijn.
Maar mocht er toch een wereldramp gebeuren, dan gaan we in ieder geval gezellig met zijn allen, gedeelde smart is halve smart![]()
Zoiets..quote:Op zaterdag 15 juli 2006 18:44 schreef Jegorex het volgende:
[..]
De dood van 2012 is uitgesteld naar 2015. Dan krijgen we de grote atoomoorlog![]()
Maar dat doe ik allangquote:Op zaterdag 15 juli 2006 22:42 schreef Schonedal het volgende:
Even een citaat uit dagblad Trouw van vandaag:
Wat was dat?
Dat was je leven.
Oh, dat ging snel, krijg ik er nog een?
Sorry vriend, dat was het.
Release zou ik aanraden de dood als onderdeel van het leven te beschouwen, als er geen dood was, was er ook geen leven en omgekeerd.
Daar ben ik zelf eigenlijk helemaal niet bang voor. Ik ben niet bang voor wat er eventueel na komt (Ik heb er het volle vertrouwen in dat wanneer er iets na komt dat mij nimmer zal schaden), ook ben ik niet bang voor het overgaan (Ik denk dat overgave genoeg is). Wel ben ik bang voor wat er eventueel aan vooraf gaat, dus bijvoorbeeld ziekte.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 00:38 schreef releaze het volgende:
Heb je het? En wat doe je er aan?
Ik heb een ongelooflijke angst voor de dood. Regelmatig alleen in mn bedje denk ik weleens over "het moment". Het is niet dat ik bang ben voor wat erna komt, maar gewoon, het overgaan zelf.
Wat vind je aan dat idee meer beangstigend dan aan de andere scenario's? Dat het zeg maar onvoorbereid is?quote:Daarnaast heb ik het gevoel, al vanaf ik heel erg jong was, dat ik niet zou sterven aan ouderdom, of aan kanker of een hartaanval (hoewel mij dat heel erg beangstigt, "bewust doodgaan", maar aan een ramp. Aan oorlog. Met de huidige spanningen in de hele wereld, in nederland, vind ik dat niet zo'n vreemd idee.
Het beeld dat de Bijbel schept is toch een ander beeld. Naar dat beeld zullen de meesten de hel op aarde meemaken, dus daarvoor hoef je niet te geloven. De enige belofte die Jezus doet is dat je wanneer je in hem gelooft door alles heen je ziel behouden wordt.quote:Een makkelijke manier, is om te gaan geloven, in jezus. Misschien voor de foute redenen, maar als ik hierdoor minder angstig leef, is dit het dan waard? Het is natuurlijk een prachtig idee dat jij als bekeerling tegen het eind van de wereld door jezus meegenomen zal worden naar het paradijs en de hel op aarde niet zou meemaken, simpel gezegd.
Dat zorgt voor gemoedsrust. Misschien ben ik zelf juist in staat om in kritieke fases van mijn leven rust te vinden omdat ik vertrouw dat de dood ooit komt, en daardoor uitzichtloos lijden niet bestaat. Ik zie de dood niet als iets slechts, iets gevaarlijks of iets om bang voor te zijn. De dood zie ik als een voltooiing van een fase, met de mogelijkheid tot een begin van een nieuwe fase.quote:Wanneer je je geest werkelijk kan overtuigen dat je goed zit, dat het goed gaat. Die overtuiging, dat geloof.. Zal dat zorgen voor gemoedsrust?
Het hangt er dan weer van af hoe je het christendom precies beleeft. Dit kan varieren tussen een vorm waar je er niet slecht van kunt afkomen, tot een vorm waar je hoe dan ook wel in zekere mate verdoemd bent.. Er zijn zoveel religies, waarom zou dan juist het christendom het precies bij het goede eind hebben?quote:Maar ja, jezus. Het christendom. Ben dr mee opgevoed, maar heb het ook weer achter me gelaten, ik vond het allemaal een beetje achterlijk, de religie, in ieder geval wel. Doe dit, doe dat. Al die menselijke verhaaltjes, daar geloof ik totaal niet in. Die verlossing is waarschijnlijk ook een menselijk verhaal, maar goed, hier gaan we weer: what if?
Maar is dat dan ook werkelijk geloof?quote:Dat als het puntje bij paaltje komt, ik toch zal kiezen voor jezus, om m'n angsten te bedwingen..
Dat zijn er dus maar 144.000 die in die "opname" deelnemen. De grote schare is door "de verdrukking" heen gegaan, dus door de hele pleuris.. Bij een kernbom desintegreren je hersenen in een fractie van een seconde, dus dat maak je waarschijnlijk niet eens mee.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 00:55 schreef releaze het volgende:
Het verhaal van jezus, zover ik heb begrepen, is dat voordat hier de pleuris uitbreekt, je door hem meegenomen wordt. Het lijkt mij een veel fijnere gedachte dan de kernbom bovenop je zien komen, of jezelf voelen sterven aan straling, of bacterien, of weet ik veel.
Ik geloof ook dat sterven iets moois is. Op basis van wat ik heb gehoord en andere ervaringen die ik zelf heb gehad heb ik er wel bepaalde ideeen over, maar het is lastig om dat soort gevoelens in woorden uit te drukken..quote:Ik heb gehoord van mensen in regressie, dat sterven iets heel moois is. Door d'r een mooi plaatje van te maken, kan ik minder bang zijn. Dan moet ik leren geloven dat het zo is, alleen dan kan ik zonder angst die transitie maken? Ik zou maar op het laatste moment van mn leven verschrikkelijk bang zijn, bang om over te gaan. Dan blijf je of in je lichaam, of je word een spook, zoals sommigen beweren.
Ik weet dat ook niet. Het wordt wel gezegd dat spoken diegenen zijn die nog niet door hebben dat ze gestorven zijn..quote:Het probleem bij mij is dat ik maar een zeer beperkt geloof heb. Ik heb voornamelijk, en heel veel twijfels. Zoals wat ik hier net boven schreef, over vast blijven zitten in je lichaam of een spook worden. Wat voorn bullshit is het?
Waarom niet je eigen positieve vooruitzicht creeeren?quote:Die twijfels zijn natuurlijk heel rationeel, maar mn gemoedstoestand... AAARGH! Ik weet niet hoe ik er mee om moet gaan..Leren geloven, is misschien een oplossing. Overgeven aan een andere vorm van brainwashen, een positief vooruitzicht...
Je verwoordt eigenlijk in een zin mijn eerste post.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 01:17 schreef NorthernStar het volgende:
Misschien is het hebben van een innerlijk geloof dat alles uiteindelijk goedkomt de sleutel wel.
nou, ik kende gelovigen die op hun sterfbed juist letterlijk doodsbang waren, omdat ze niet zonder zonden waren geweest en dachten te weten wat hun nu te wachten stond, dus tja, ik denk dat het niet veel uitmaakt, je vindt bij beide groepen mensen die bang zijn, en die het niet zijn.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 01:09 schreef releaze het volgende:
[..]
Maar is het zo dat gelovige mensen veel minder bang zijn voor de dood dan zij die hun hele leven twijfelen?
Ik niet. Waarom? De Griekse wijsgeer Epicurus zei al treffend:quote:Op zaterdag 15 juli 2006 00:38 schreef releaze het volgende:
Ik heb een ongelooflijke angst voor de dood.
Als je je wereklijk eens gaat verdiepn in zogenaamde 'prophecies' dan blijkt dat die domweg niet bestaan en/of dat het eigenlijk heel eenvoudig is om zelf voorspellingen te doen die erop lijken. Lees het geweldige prophecy for dummies maar eens goed door. Een openbaring!quote:Daarnaast word ik ook een beetje gebrainwasht door de prophecies, het past allemaal zo naadloos in mijn angst. De maya's met 2012. De tekenen van de apocalyps, die veel gelovigen al zien. Hierdoor komt de dood behoorlijk dichtbij, en klap ik dicht van angst. Ik ben bang. Ontzettend bang. Verschrikkelijk bang voor 2012. Gewoon, what if? En als het niet 2012 is, dan is het misschien wel een paar jaar later.
Filosofie is ook maar een geloof. Ik heb een gebrek aan geloof, dat is mijn grote probleem.quote:Op zondag 16 juli 2006 23:14 schreef onemangang het volgende:
[..]
Ik niet. Waarom? De Griekse wijsgeer Epicurus zei al treffend:
"Als jij er bent is de dood er niet, en als de dood er is ben jij er niet"
Kortom, er is geen enkele reden om je zorgen te maken over de dood. De dood zal je immers niet ervaren, aangezien je er dan niet bent.
prophecies terzijde, dit heb ik al een aantal keer uitgelegd in dit topic. het is misschien niet precies 2012 dat het leven hier mss ten einde komt, maar het kan ook volgende week zijn, of over 50 jaar. we hebben massavernietigingswapens die een groot gedeelte van de wereld kunnen vernietigen, en dr is een ongelooflijke frictie tussen verschillende werelden. "het eind van de wereld" is geen ver van me bed show meer. het is een zeer reeel toekomstbeeld dat er binnenkort honderdduizenden, miljoenen of mss zelfs miljarden mensen kunnen gaan sterven aan een mondiale oorlog. 200 jaar geleden was dat nog totaal niet het geval, nu zou het zo maar volgende week afgelopen kunnen zijn.quote:[..]
Als je je wereklijk eens gaat verdiepn in zogenaamde 'prophecies' dan blijkt dat die domweg niet bestaan en/of dat het eigenlijk heel eenvoudig is om zelf voorspellingen te doen die erop lijken. Lees het geweldige prophecy for dummies maar eens goed door. Een openbaring!
Als je daarnaast bang bent voor bepaalde jaartallen... Kijk eens naar het overzicht wat je hier ziet van jaartallen waar de aarde volgens bepaalde 'profeten' zou moeten vergaan. En let vooral op al de jaren voor 2006. Dan valt het je vast ook wel op dat er geen enkele is uitgekomen. Waarom niet, denk je?
Als een vrachtwagen over je hoofd heenrijdt dan is het wel snel afgelopen.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 01:08 schreef releaze het volgende:
[..]
autoongeluk is ook een van mijn grootste angsten.
vroeger was er zon aflevering van 12 steden 13 ongelukken waar een jong iemand overreden werd door een vrachtwagen. Ik weet niet meer of die vrachtwagen nou over dr schedel heen reed of dat ik dat erbij heb verzonnen, maar goed.. dát beeld...*shivers*
Nou zeg,valt het zo tegen?quote:Op zondag 16 juli 2006 23:22 schreef Hansworst het volgende:
Ik ben niet bang voor de dood. Sterker nog, ik zou blij zijn wanneer het moment aanbreekt. Ik vind het leven een verschrikking, maar ben te laf om er een einde aan te maken.
Ik zie het vooral als een moment dat je eindelijk verlost wordt van dit kutleven, maar wat er dan daarna precies gebeurt weet ik niet. Ik denk er juist wel heel veel aan, maar ik heb voor mijzelf geen antwoord geformuleerd. Ik heb vooral zoiets van: ik zie het vanzelf, erger kan het haast niet worden.quote:Op zondag 16 juli 2006 23:34 schreef releaze het volgende:
Hansworst, hoe zie jij het sterven dan, als iets verschrikkelijk gelukszalig? Of denk je er te weinig aan om er bang voor te zijn? of heb je de dood voor jezelf al een plek gegeven?
Hoe bedoelt u: verder? Waarin?quote:Op zondag 16 juli 2006 23:38 schreef Foo_niks het volgende:
denk dat je hetzelfde dan weer meemaakt ,anders kom je niet verder
Daar geloof ik niets van. Er is geen enkel bewijs voor uw stelling. Hoe komt u bij die onzin?quote:Op zondag 16 juli 2006 23:40 schreef Foo_niks het volgende:
we zijn op aarde om te leren,als je niks geleerd heb maak je hetzelfde weer mee .
Om te groeien
De enige zekerheid in het leven is de dood. Punt.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 01:17 schreef mazaru het volgende:
Is er bewijs voor het tegengestelde?quote:Op zondag 16 juli 2006 23:43 schreef Hansworst het volgende:
[..]
Daar geloof ik niets van. Er is geen enkel bewijs voor uw stelling. Hoe komt u bij die onzin?
Waarom is dat iets om op te hopen? Niet dood willen is je reinste vorm van egoďsme en een pathetische vorm van vluchtgedrag. Het hele leven staat in het teken van komen en gaan en plaats maken voor nieuw leven. Als je dat niet kunt accepteren dan ben je in mijn ogen niet alleen zielig, maar ook nog eens ziek.quote:Op maandag 17 juli 2006 00:05 schreef Tjahzi het volgende:
Ik heb hier ook lang over na gedacht, maare ben er toch achter gekomen dat het enige wat je in die tussentijd kunt doen is genieten van het leven. En gewoon op jou manier verantwoord door leven blijven gaan. Als je blijft twijfelen en bang blijft zijn verneuk je alleen je eigen leven. Was zelf ook aan t twijfelen om dan vaker naar de kerk te gaan enzo, ben zelf katholiek opgevoed en nu ongelovig, maare ik ga echt niet geloven dat iemand de verlosser is en hem aanbid alleen maar omdat ik bang ben.
Ik ben ook bang om de sterven, of hoe het gaat gebeuren, vooral als het zo pijnlijk is als in zo'n finaldestination moment, of wat als je bijvoorbeeld gemarteld gaat worden?
En misschien leef je wel langer, ze kunnen nu al muizen 50% langer laten leven, we gaan de ruimte in naar andere planeten, had documentaire gezien van de BBC waar een van de vooraanstaande wetenschappers op dat gebied het mogelijk achtte dat we misschien al over 50 jaar geen zorgen meer hoevden te maken over ouderdom, dat het lichaam zich dan vanzelf ging verjongen, door een of andere medische shit...
Ayway das allemaal ver weg en kunnen we alleen maar op hopen.
Misschien ook aan te raden, die serie van BNN, van die 7 jongeren die te horen krijgen dat ze binne half jaar dood gaan ( naam ben ik even kwijt). Zij worden dan de laatste dagen van hun leven gevolgd.
Hier heb je wel een goed punt. Het zou natuurlijk heel goed zo kunnen zijn.quote:Op zondag 16 juli 2006 23:52 schreef releaze het volgende:
[..]
Is er bewijs voor het tegengestelde?
Ik heb laatst van mn zwager een ongewoon gesprek met god geleend. Eerst was ik een beetje "bah, christelijk", maar dat viel nog wel mee. Er werd verteld dat wij hier niet op aarde zijn om te leren, maar om te ervaren. Heel simpel in mn eigen woorden gezegd kwam het er op neer dat we pas echt weten wie/wat we zijn als we ervaren wat we zijn. Dus we zijn hier op aarde om onszelf in onze volle potentie te ervaren, oid.iig, in het boek werd het heel aardig uitgelegd, in ieder geval op de manier waarop ik wel meer dingen heb geredeneerd. Het is een vorm van logica. Het geeft geen bewijzen, maar het spreekt het gezonde verstand aan, imo.
Ja, wie alles mooi wil praten en de ellende in veel niet wil zien moet zeker deze schrijver lezen.quote:Op maandag 17 juli 2006 10:08 schreef Hansworst het volgende:
[..]
Hier heb je wel een goed punt. Het zou natuurlijk heel goed zo kunnen zijn.
Ellende is alleen maar een issue voor een mens, wanneer de mens zich er mee verenigt.quote:Op maandag 17 juli 2006 10:16 schreef Causa het volgende:
[..]
Ja, wie alles mooi wil praten en de ellende in veel niet wil zien moet zeker deze schrijver lezen.
In de trant van: als ik mijn ogen dicht doe dan is het er niet.quote:Op maandag 17 juli 2006 10:17 schreef Hansworst het volgende:
[..]
Ellende is alleen maar een issue voor een mens, wanneer de mens zich er mee verenigt.
Als het boek je beviel, dan raad ik je sterk aan om deel 3 van de trilogie te lezen ('Derde gesprek met God'). Daarin wordt precies beschreven wat er gebeurd na de dood en 'hoe het werkt'.quote:Op zondag 16 juli 2006 23:52 schreef releaze het volgende:
[..]
Is er bewijs voor het tegengestelde?
Ik heb laatst van mn zwager een ongewoon gesprek met god geleend. Eerst was ik een beetje "bah, christelijk", maar dat viel nog wel mee. Er werd verteld dat wij hier niet op aarde zijn om te leren, maar om te ervaren. Heel simpel in mn eigen woorden gezegd kwam het er op neer dat we pas echt weten wie/wat we zijn als we ervaren wat we zijn. Dus we zijn hier op aarde om onszelf in onze volle potentie te ervaren, oid.iig, in het boek werd het heel aardig uitgelegd, in ieder geval op de manier waarop ik wel meer dingen heb geredeneerd. Het is een vorm van logica. Het geeft geen bewijzen, maar het spreekt het gezonde verstand aan, imo.
ja je treedt dan uit en komt niet meer terug in het nuquote:Op maandag 17 juli 2006 12:53 schreef Hansworst het volgende:
Geartsjuh, kun je kort uitleggen wat er dan precies gebeurt, wanneer je dood gaat?
Nooit meer? Er is geen sprake van reincarnatie?quote:Op maandag 17 juli 2006 12:55 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
ja je treedt dan uit en komt niet meer terug in het nu
lezen, in het 'nu' zeg ikquote:Op maandag 17 juli 2006 12:55 schreef Hansworst het volgende:
[..]
Nooit meer? Er is geen sprake van reincarnatie?
Maar waarom is dat zo? Wat is het doel daarachter? Hoe weten mensen dat? Waarom zou ik het geloven. Het is onzin.quote:
whatever?quote:Op maandag 17 juli 2006 12:58 schreef Hansworst het volgende:
[..]
Maar waarom is dat zo? Wat is het doel daarachter? Hoe weten mensen dat? Waarom zou ik het geloven. Het is onzin.
Ik heb gek genoeg ook bijna precies hetzelfde als jij. Dat bij mij altijd de gedachte is geweest dat ik niet van ouderdom zou sterven, maar inderdaad door oorlog or rampen. En rampen zijn in feite veel enger dan van ouderdom doodgaan. Ik denk omdat je er geen controle op hebt, maar het wel al te bewust meemaakt.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 00:38 schreef releaze het volgende:
Heb je het? En wat doe je er aan?
Ik heb een ongelooflijke angst voor de dood. Regelmatig alleen in mn bedje denk ik weleens over "het moment". Het is niet dat ik bang ben voor wat erna komt, maar gewoon, het overgaan zelf.
Van oudere mensen hoor ik dat het iets jeugdigs is, je bent jong en je wilt blijven leven, maar naar mate je ouder wordt, komt het gevoel, de acceptatie, het willen sterven vanzelf.
Het duurt nog heel lang, voordat ik oud ben, maar ik ben bang dat ik alleen maar banger zal worden. Het moment komt nou eenmaal daar, hoe ouder ik word.
Daarnaast heb ik het gevoel, al vanaf ik heel erg jong was, dat ik niet zou sterven aan ouderdom, of aan kanker of een hartaanval (hoewel mij dat heel erg beangstigt, "bewust doodgaan", maar aan een ramp. Aan oorlog. Met de huidige spanningen in de hele wereld, in nederland, vind ik dat niet zo'n vreemd idee.
Wat dit betreft heb ik wel een oplossing voor je, ik ben ooit eens tot de logische conclusie gekomen dat bij dingen waar je niets aan kunt doen, ook gewoon niets aan kunt doen. Ik was bijvoorbeeld bang in het donker. Niet voor het donker, maar voor de inbrekers die erin zouden kunnen zitten. Toen, op jonge leeftijd bedacht ik me, dat als ik toch vermoord wordt door zo'n inbreker, dan gebeurd dat, so be it (pak van me hart, zo'n conclusie), en als het niet zo is, dan is het ook prima, en dus was ik daarna eigenlijk nooit meer bang in het donker. En als ik dat was, hoefde ik alleen maar die redenering te volgen en was het weer ok.quote:Daarnaast word ik ook een beetje gebrainwasht door de prophecies, het past allemaal zo naadloos in mijn angst. De maya's met 2012. De tekenen van de apocalyps, die veel gelovigen al zien. Hierdoor komt de dood behoorlijk dichtbij, en klap ik dicht van angst. Ik ben bang. Ontzettend bang. Verschrikkelijk bang voor 2012. Gewoon, what if? En als het niet 2012 is, dan is het misschien wel een paar jaar later. De spanningen in de wereld zijn enorm, en we hebben de mogelijkheid de hele mensheid uit te roeien. Het kan gewoon gebeuren in mijn leven.
Tja ik heb dit totaal niet, eigenlijk. Ik zie godsdienst of religie niet als gemoedsrust maar meer als een middel om moreel en ethisch door het leven te komen, en om eventueel iets te vertellen over hoe alles ontstaan is, de filosofie erachter.quote:Met dit enge, mogelijke vooruitzicht wil ik van alles uit mn leven halen. Ik wil vooral genieten, maar dat terzijde. Dit doet nog niets af aan mijn angst voor de dood. Hoe ga ik hiermee om?
Een makkelijke manier, is om te gaan geloven, in jezus. Misschien voor de foute redenen, maar als ik hierdoor minder angstig leef, is dit het dan waard? Het is natuurlijk een prachtig idee dat jij als bekeerling tegen het eind van de wereld door jezus meegenomen zal worden naar het paradijs en de hel op aarde niet zou meemaken, simpel gezegd. Wanneer je je geest werkelijk kan overtuigen dat je goed zit, dat het goed gaat. Die overtuiging, dat geloof.. Zal dat zorgen voor gemoedsrust?
Maar ja, jezus. Het christendom. Ben dr mee opgevoed, maar heb het ook weer achter me gelaten, ik vond het allemaal een beetje achterlijk, de religie, in ieder geval wel. Doe dit, doe dat. Al die menselijke verhaaltjes, daar geloof ik totaal niet in. Die verlossing is waarschijnlijk ook een menselijk verhaal, maar goed, hier gaan we weer: what if?
Hoe ga je om met je angst voor de dood? Just live with it, en op een gegeven moment ga je het accepteren? Hebben jullie weleens gesprekken gehad met mensen over hun angst voor de dood en hoe ze daarmee omgaan?
Nog een kleine anekdote. *** ANEKDOTE *** Dat als het puntje bij paaltje komt, ik toch zal kiezen voor jezus, om m'n angsten te bedwingen..
In het kort uitleggen is erg lastig. Het komt er eigenlijk op neer dat je je huidige lichaam achterlaat en een andere lichamelijke vorm krijgt. Deze is veel lichter en voor ons als mensen niet direct waar te nemen.quote:Op maandag 17 juli 2006 12:53 schreef Hansworst het volgende:
Geartsjuh, kun je kort uitleggen wat er dan precies gebeurt, wanneer je dood gaat?
Wat de Mayakalender betreft maak je jezelf banger dan nodig. 2012 is een belangrijk jaar in hun kalender, maar het markeert niet het einde der wereld. New Agemensen, die er niet al te veel van snapten, hebben dit opgepikt en zitten elkaar ermee op te stoken. Op Wikipedia staat het precdies uitgelegd.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 00:38 schreef releaze het volgende:
Daarnaast word ik ook een beetje gebrainwasht door de prophecies, het past allemaal zo naadloos in mijn angst. De maya's met 2012.
De tekenen van de Apocalyps zijn al talloze keren gezien – het jaar 1666 was voor velen ook een verschrikking, Jehovah's getuigen zien ze wat dat betreft al Eeuwen aankomen. Hopelijk werkt dat een beetje ontnuchterend voor je, het blijft koffiedik kijken.quote:De tekenen van de apocalyps, die veel gelovigen al zien. Hierdoor komt de dood behoorlijk dichtbij, en klap ik dicht van angst. Ik ben bang. Ontzettend bang. Verschrikkelijk bang voor 2012. Gewoon, what if? En als het niet 2012 is, dan is het misschien wel een paar jaar later. De spanningen in de wereld zijn enorm, en we hebben de mogelijkheid de hele mensheid uit te roeien. Het kan gewoon gebeuren in mijn leven.
Camus, zijn stroming wordt het absurdisme genoemd, heeft een boek (De Vreemdeling, L'étranger) geschreven over iemand die na een moord ter dood veroordeeld wordt, en daarbij nog zekerder weet dan jij dat zijn einde eraan komt, en daardoor gedwongen wordt te reflecteren op zijn leven:quote:Accustom yourself also to think death a matter with which we are not at all concerned, since all good and all evil is in sensation, and since death is only the privation of sensation. On which account, the correct knowledge of the fact that death is no concern of ours, makes the mortality of life pleasant to us, inasmuch as it sets forth no illimitable time, but relieves us for the longing for immortality. For there is nothing terrible in living to a man who rightly comprehends that there is nothing terrible in ceasing to live; so that he was a silly man who said that he feared death, not because it would grieve him when it was present, but because it did grieve him while it was future. For it is very absurd that that which does not distress a man when it is present, should afflict him only when expected. Therefore, the most formidable of evils, death, is nothing to us, since, when we exist, death is not present to us; and when death is present, then we have no existence. It is no concern then either of the living or of the dead; since to the one it has no existence, and the other class has no existence itself. But people in general, at times flee from death as the greatest of evils, and at times wish for it as a rest from the evils in life. Nor is the not-living a thing feared, since living is not connected with it: nor does the wise man think not-living an evil; but, just as he chooses food, not preferring that which is most abundant, but that which is nicest; so too, he enjoys time, not measuring it as to whether it is of the greatest length, but as to whether it is most agreeable. And, they say, he who enjoins a young man to live well, and an old man to die well, is a simpleton, not only because of the constantly delightful nature of life, but also because the care to live well is identical with the care to die well. And he was still more wrong who said:
’Tis well to taste of life, and then when born
To pass with quickness to the shades below.
Leer ermee in het reine te komen, het is oneerlijk, het is onverschillig, je bestaan is slechts een tussenspel van het niets. Een oneindig lange tijd voor je geboren bent dat je niet hebt bestaan, dan leef je even, en dan besta je weer oneindig lang niet. (Schopenhauer).quote:Pourtant, aucune de ses certitudes ne valait un cheveu de femme. Il n'était męme pas sűr d’ętre en vie puisqu’il vivait comme un mort. Moi, j’avais l’air d’avoir les mains vides. Mais j’étais sűr de moi, sűr de tout, plus sűr que lui, sűr de ma vie et de cette mort qui allait venir. Oui, je n’avais que cela. Mais du moins, je tenais cette vérité autant qu’elle me tenait.
Interessant! Maar wat is de rol van dieren? Biologisch gezien verschilt de mens namelijk niet in fundamenteel opzicht van een dier. We zijn slechts tot datgene geëvolueerd waarin we zijn geëvolueerd.quote:Op maandag 17 juli 2006 13:19 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
In het kort uitleggen is erg lastig. Het komt er eigenlijk op neer dat je je huidige lichaam achterlaat en een andere lichamelijke vorm krijgt. Deze is veel lichter en voor ons als mensen niet direct waar te nemen.
De vorm die je aanneemt als je doodgaat is veel subtieler dan onze aardse vorm. Je kan de vorm vergelijken met de bladen van een snel draaiende ventilator: ze bewegen zo snel dat je ze niet meer ziet. Zo is het ook na de dood, je bent veel sneller en subtieler dan een aardse vorm. Je beweegt zo snel dat wij je niet meer kunnen zien. Vanuit jouw perspectief echter lijken wij wel stil te staan en bewegen wij ons uitermate langzaam. In die zin ervaar je een enorme vrijheid omdat je veel sneller datgene kan ervaren wat je wil ervaren en heel snel daar kan zijn waar je wil zijn. De dood is daarom een uitermate bevrijdende ervaring omdat je los staat van aardse beperkingen van tijd en afstand.
De vorm die je hebt na de dood is moeilijk uit te legen omdat je niet op een voor ons vast te stellen specifieke plaats bent. Je kan niet zeggen dat als iemand dood is dat hij dan links of rechts van je is. Hij is 'ergens'. Hij is veranderd in een soort aanwezigheid die op een andere plaats lijkt te leven dan de onze. In een bepaalde zin leef je na de dood ook op een andere plaats omdat je boven de aardse wetten staat en dus een soort 'overview' hebt op alles.
Nouja, zo denk ik erover.
We gaan hiermee wel offtopic denk ik, maar ik denk dat dieren hetzelfde vergaat als mensen, dus zij veranderen ook van vorm na hun dood. Ik denk echter wel dat zij dit proces veel minder bewust meemaken.quote:Op maandag 17 juli 2006 13:25 schreef Hansworst het volgende:
[..]
Interessant! Maar wat is de rol van dieren? Biologisch gezien verschilt de mens namelijk niet in fundamenteel opzicht van een dier. We zijn slechts tot datgene geëvolueerd waarin we zijn geëvolueerd.
Maar het is geen optiequote:Op maandag 17 juli 2006 17:44 schreef Iblis het volgende:
Bij een atheďstisch standpunt heb je in ieder geval de garantie dat ’t niet tegenvalt.
Je hebt gelijk, je verzint iets nieuwsquote:Op zaterdag 15 juli 2006 00:59 schreef releaze het volgende:
[..]
Die regeltjes zijn iets menselijks, door ons gemaakt, onze interpretatie. Het christendom van nu is ook heel anders dan 1000 jaar geleden. Het gaat om het geloven zelf, dat is de kern, dat is je verlossing.
En het IS ook je verlossing, omdat het gemoedsrust geeft. Weg van de angst.
"God en jezus zijn liefde", wordt er gezegd. Liefde als het tegenovergestelde van angst, wordt het ook wel genoemd. Het is hypothetisch, maar het doet wonderen voor je gevoel.
Daar heb je geen bijbel voor nodig. Geen regeltjes.
Ik begrijp jou niet of jij begrijpt mij niet? wat bedoel je met je verzint iets nieuws?quote:Op maandag 17 juli 2006 18:12 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, je verzint iets nieuws
Jij creëert je eigen werkelijkheid, dus kun jij ook een nieuwe werkelijkheid creëren..quote:Op maandag 17 juli 2006 18:31 schreef releaze het volgende:
Ik begrijp jou niet of jij begrijpt mij niet? wat bedoel je met je verzint iets nieuws?
Volgens de Veda's vallen hemel en hel nog binnen de materiele schepping. Je zou er niet eeuwig verblijven dus. Alleen de helse planeten zouden een eeuwigheid kunnen lijken maar in feite zou je er maar kort leven. Op de hemelse planeten zou je wel lang vertoeven, maarja.. gezelligheid kent geen tijd.quote:Op maandag 17 juli 2006 18:39 schreef p-etr-a het volgende:
Ik heb hetzelfde. Vroeger kon ik niet slapen, bang dat 's nachts het huis in de fik zou vliegen. Nu nog lig ik er soms wakker van, te denken aan het moment van doodgaan maar in tegenstelling tot jouw gevoel ook wat erna komt. Ik ben christelijk opgevoed maar bang voor de hemel. Het eeuwige leven, zo beangstigend! Het eeuwige niets maakt me echter niet veel vrolijker...
Ik moet nu gaan maar dit is vast een post om dit straks terug te vinden, het houdt mij enorm bezig namelijk.
Volgens mij is dat meer op zijn plaats in TRUquote:Op maandag 17 juli 2006 22:15 schreef Causa het volgende:
[..]
Volgens de Veda's vallen hemel en hel nog binnen de materiele schepping. Je zou er niet eeuwig verblijven dus. Alleen de helse planeten zouden een eeuwigheid kunnen lijken maar in feite zou je er maar kort leven. Op de hemelse planeten zou je wel lang vertoeven, maarja.. gezelligheid kent geen tijd.
komt uit religieuse geschriftenquote:Op maandag 17 juli 2006 22:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Volgens mij is dat meer op zijn plaats in TRU![]()
Het klinkt alsof je het als tegenargument wilt gebruiken, maar ik zie het meer als een bevestiging dat het in TRU hoort.quote:
Bijbelzaken worden toch ook in wfl besproken? Net zoals islam? Waarom het vedische niet? Valt allemaal onder levensbeschouwing.quote:Op maandag 17 juli 2006 22:57 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het klinkt alsof je het als tegenargument wilt gebruiken, maar ik zie het meer als een bevestiging dat het in TRU hoort.
Ik vind ervaringen op basis van enthogene middelen erg dubieus om op te funderen. Het klinkt mij hetzelfde in de ogen als in nuchtere toestand zeggen: ‘ik had gisteren toch een openbaring na m’n 4e fles wijn, die lamp, dat zijn er eigenlijk twee’ en daar vervolgens aan vast houden.quote:Op maandag 17 juli 2006 17:59 schreef releaze het volgende:
[..]
Maar het is geen optieMn gezonde verstand sluit sowieso uit dat er geen god is. en dan bedoel ik niet god de schepper van 7 dagen en poef daar was de aarde. en daarnaast heb ik oa door enthogene middelen ervaren dat er veel, veel meer is. maar goed, leg dat maar eens uit aan m'n nuchtere brein die dat allemaal niet kan ervaren en het maar gewoon ja of nee moet accepteren, en daar dub ik ook nog erg over..
twijfel is my middle name. het is ook maar de vraag dat mocht ik besluiten mezelf te willen brainwashen om m'n angst weg te werken of het uberhaupt zal lukken. twijfel zit verschrikkelijk diep in me geworteld, het willen vergaren van nieuwe inzichten ook.
Het hart voelt het, maar helaas mag het niet zo zijn. Schopenhauer zag dat goed. Nietzsche zal je hetzelfde zeggen in zijn ‘Aldus sprak Zarathoestra’, Hoofdstuk 3.quote:A man finds himself, to his great astonishment, suddenly existing, after thousands and thousands of years of non-existence: he lives for a little while; and then, again, comes an equally long period when he must exist no more. The heart rebels against this, and feels that it cannot be true.
Wellicht dat het een idee is om je eens met zulk soort teksten bezig te houden alvorens je een nieuwe enthogene ervaring opdoet, je zult zien hoe deze gestuurd en beďnvloedt wordt, hetwelk je wellicht een nieuw inzicht kan geven in de relatieve waarde van zo’n ervaring. Probeer zo’n geloof te verliezen, – ook weer Nietzsche – wees een vrije geest ‘die niets meer wenst dan iedere dag een of ander geruststellend geloof te verliezen’.quote:Ik bezweer u, mijn broeders, blijft de aarde trouw en gelooft niet degenen, die u van bovenaardse verwachtingen spreken! Giftmengers zijn zij, of zij het weten of niet.
Levensverachters zijn zij, afstervenden en zelf vergiftigden, die de aarde moede is: dat zij heengaan!
Deels wel, doch, alles wat er gebeurt nadat je dood bent tel ik niet meer mee voor levensbeschouwing. En wat Veda, Koran, Bijbel, Joseph Smith of Jomanda daar over speculeert is me van dezelfde waarde. Een topic wat die kant opgaat wat speculeren betreft, ‘wat er na de dood is’, mag van mij naar TRU, ongeacht welke bronnen het gebruikt.quote:Op maandag 17 juli 2006 23:09 schreef releaze het volgende:
[..]
Bijbelzaken worden toch ook in wfl besproken? Net zoals islam? Waarom het vedische niet? Valt allemaal onder levensbeschouwing.
Alles is te dubieus om iets op te baseren.quote:Op maandag 17 juli 2006 23:23 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik vind ervaringen op basis van enthogene middelen erg dubieus om op te funderen. Het klinkt mij hetzelfde in de ogen als in nuchtere toestand zeggen: ‘ik had gisteren toch een openbaring na m’n 4e fles wijn, die lamp, dat zijn er eigenlijk twee’ en daar vervolgens aan vast houden.
Mijn eigen ervaringen met enthogene middelen zijn overigens (alhoewel heel surrealistisch) tamelijk atheďstisch geweest, dus het is vooral, volgens mij, een heel persoonlijke beleving, waarbij je bepaalde (onbewuste) gevoelens visualiseert en ervaart, deels zoals je dat ook in een (lucide) droom doet.
Dit vind ik gewoon een vage redenatie. Hij gaat er van uit dat er sowieso niks is, dat er dan wel wat is, en dat er dan weer niks is, en zegt dan dat die dat niet zo klakkeloos het kan overnemen het niet klakkeloos overneemt, NEE ECHT? Over een open deur intrappen gesproken.quote:Voorts is angst altijd een slechte raadgever volgens mij, het is m.i. meer het verlangen, de wil dat er íéts is:
A man finds himself, to his great astonishment, suddenly existing, after thousands and thousands of years of non-existence: he lives for a little while; and then, again, comes an equally long period when he must exist no more. The heart rebels against this, and feels that it cannot be true.
het afgelopen jaar is mijn geloof behoorlijk onder mij vandaan geschopt, en hoewel enigszins plezant, ook verschrikkelijk angstaanjagend en verschrikkelijk mindblowing. maar genoeg daarvan.quote:Wellicht dat het een idee is om je eens met zulk soort teksten bezig te houden alvorens je een nieuwe enthogene ervaring opdoet, je zult zien hoe deze gestuurd en beďnvloedt wordt, hetwelk je wellicht een nieuw inzicht kan geven in de relatieve waarde van zo’n ervaring. Probeer zo’n geloof te verliezen, – ook weer Nietzsche – wees een vrije geest ‘die niets meer wenst dan iedere dag een of ander geruststellend geloof te verliezen’.
Dat is leuk voor even, maar volgens jouw geloof zit je daar dan vervolgens tot in de eeuwigheid mee opgescheept. Heb je er wel eens bij stil gestaan hoe verschrikkelijk eentonig en saai dat wel moet zijn? Hoe kan je dat nou zien als een 'verlossing'? Is eeuwig leven wel zo fijn?quote:Op maandag 17 juli 2006 22:20 schreef Dementor het volgende:
Het lijkt me heerlijk om op mijn 85e levensjaar vredig in te slapen.
Dan zie ik mijn vader, grootvader en overgrootvader weer.
Als ik het rustig aan kan doen zie ik niet in waarom eeuwig leven niet fijn zou zijn.quote:Op maandag 17 juli 2006 23:59 schreef onemangang het volgende:
[..]
Dat is leuk voor even, maar volgens jouw geloof zit je daar dan vervolgens tot in de eeuwigheid mee opgescheept. Heb je er wel eens bij stil gestaan hoe verschrikkelijk eentonig en saai dat wel moet zijn? Hoe kan je dat nou zien als een 'verlossing'? Is eeuwig leven wel zo fijn?
Kun je dat uitleggen want ik heb genoeg drugs gebruikt in mijn leven maar (vanuit een atheistische achtergrond) ik heb toch altijd gewoon de ervaring gehad dat je gedachten anders werken (en niet zo goed) en verder niets.quote:Op maandag 17 juli 2006 17:59 schreef releaze het volgende:
[..]
en daarnaast heb ik oa door enthogene middelen ervaren dat er veel, veel meer is. maar goed, leg dat maar eens uit aan m'n nuchtere brein die dat allemaal niet kan ervaren en het maar gewoon ja of nee moet accepteren,
het gaat om het idee dat op het moment dat je gedachten/hersen anders werken, er opeens een "nieuwe werkelijkheid" zich voor je openbaart. de werkelijkheid zoals je die normaal gesproken kent is een werkelijkheid gecreeerd door je eigen fysieke limitaties, cultuurgebonden aspecten, etc. Je werkelijkheid is gewoon in het grote geheel heel erg gelimiteerd, en is er dus veel meer aanwezig dan dat jij kan zien, ervaren of beseffen. dát is het meer, en met díe kennis kan ik gewoon niet zeggen, och dit is het leven en dit is de dood, en zo is het, punt. het is een heerlijke houvast als je een overtuiging hebt van zo zal het allemaal wel zitten, maar die heb ik niet.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 00:37 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Kun je dat uitleggen want ik heb genoeg drugs gebruikt in mijn leven maar (vanuit een atheistische achtergrond) ik heb toch altijd gewoon de ervaring gehad dat je gedachten anders werken (en niet zo goed) en verder niets.
Eerlijk gezegd denk ik dat je hoogstens ideen die je ervoor al had in een roes intenser ervaart.
(Waar komt die kreet enthogene middelen eigenlijk vandaan want ik heb hem nog nooit gehoord en hij staat ook niet in het woordenboek?Ik ga ervan uit dat je het over hallucinogenen hebt.)
Als je Christelijk bent opgevoed, dan weet je toch dat de Hemel het mooiste is wat je kan overkomen. Daar wil je echt wel eeuwig verblijven hoor. Daar ken je geen angst en ellende meer, wees maar gerustquote:Op maandag 17 juli 2006 18:39 schreef p-etr-a het volgende:
Ik heb hetzelfde. Vroeger kon ik niet slapen, bang dat 's nachts het huis in de fik zou vliegen. Nu nog lig ik er soms wakker van, te denken aan het moment van doodgaan maar in tegenstelling tot jouw gevoel ook wat erna komt. Ik ben christelijk opgevoed maar bang voor de hemel. Het eeuwige leven, zo beangstigend! Het eeuwige niets maakt me echter niet veel vrolijker...
Ik moet nu gaan maar dit is vast een post om dit straks terug te vinden, het houdt mij enorm bezig namelijk.
helemaal niet mee eens. Ik speculeer niet, het staat er letterlijk in en ik beschouw wat in religieuse geschriften staat als woord van God danook als woord van God en dus absoluut. En ik geloof er dan ook in. Ik vind dat ook heel anders dan het beeld van een medium of nieuwage guru o.i.d. die zelf menselijk is en dus de beperkingen van het menselijke leeft.quote:Op maandag 17 juli 2006 23:27 schreef Iblis het volgende:
[..]
Deels wel, doch, alles wat er gebeurt nadat je dood bent tel ik niet meer mee voor levensbeschouwing. En wat Veda, Koran, Bijbel, Joseph Smith of Jomanda daar over speculeert is me van dezelfde waarde. Een topic wat die kant opgaat wat speculeren betreft, ‘wat er na de dood is’, mag van mij naar TRU, ongeacht welke bronnen het gebruikt.
Een topic dat zich bezighoudt hoe je dient te leven volgens bepaalde levensleren en religies, dat kan in WFL. Of hoe je in het aangezicht van de dood leeft bijvoorbeeld.
De werkelijkheid bestaat idd uit meer dan wat wij zintuigelijk kunnen waarnemen maar denken dat je zintuigelijke waarneming verbeterd onder invloed van drugs is volstrekte onzin, de drugs beinvloeden je hersenen en daardoor denk je de dingen anders te zien maar een beter begrip van de realiteit heb je allerminst.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 01:12 schreef releaze het volgende:
[..]
het gaat om het idee dat op het moment dat je gedachten/hersen anders werken, er opeens een "nieuwe werkelijkheid" zich voor je openbaart. de werkelijkheid zoals je die normaal gesproken kent is een werkelijkheid gecreeerd door je eigen fysieke limitaties, cultuurgebonden aspecten, etc. Je werkelijkheid is gewoon in het grote geheel heel erg gelimiteerd, en is er dus veel meer aanwezig dan dat jij kan zien, ervaren of beseffen. dát is het meer, en met díe kennis kan ik gewoon niet zeggen, och dit is het leven en dit is de dood, en zo is het, punt. het is een heerlijke houvast als je een overtuiging hebt van zo zal het allemaal wel zitten, maar die heb ik niet.
daarnaast heb ik me in mn trips bezig gehouden met het bestaan, dan wel niet bestaan, van god, van het bewustzijn, etc. ik heb een heel erg helder, duidelijk, voor mij persoonlijk nog door geen enkele andere logica omvertewerpen concept van god "bedacht" dan wel ervaren. het beeld van god is enigszins uit te leggen, heb ik ergens anders al gedaan maar is een stuk van vier kantjes, en met het bewustzijn ben ik gewoon nog bezig en ik zal dr waarschijnlijk nooit een duidelijk antwoord op krijgen. maar dr zijn bepaalde theorieen die intuitief beter bij mij aanvoelen dan andere, misschien komt dat wel omdat ik niet wil accepteren dat ik zo nietig en nikszeggend ben, maar ook omdat het me niet logisch lijkt dat we leven, doodgaan en punt. maar dat heeft ook weer met mn godsbeeld te maken.
maar goed, daar komt heel weinig informatie vanuit de gewone vijf zintuigen aan te pas.
Dat betekent nog niet dat het niet verschrikkelijk saai zal worden.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 08:45 schreef VisStick het volgende:
[..]
Als je Christelijk bent opgevoed, dan weet je toch dat de Hemel het mooiste is wat je kan overkomen. Daar wil je echt wel eeuwig verblijven hoor. Daar ken je geen angst en ellende meer, wees maar gerust
Dat jij niet speculeert betekent toch niet dat de schrijver niet aan het speculeren is geweest.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 09:26 schreef Causa het volgende:
[..]
helemaal niet mee eens. Ik speculeer niet, het staat er letterlijk in en ik beschouw wat in religieuse geschriften staat als woord van God danook als woord van God en dus absoluut. En ik geloof er dan ook in. Ik vind dat ook heel anders dan het beeld van een medium of nieuwage guru o.i.d. die zelf menselijk is en dus de beperkingen van het menselijke leeft.
Plus heeft alles te maken met hoe je je leven inricht, je beschouwing van het hiernamaals heeft invloed op je handelingen. Ik probeer gewoon karma (goed richting hemelen en slecht richting hellen) te vervangen voor transcendentaal karma (de materiele wereld uit). Het is vaak erg moeilijk maar het slaat direct op de TT. Ik zou niet ergens willen leven waar de omstandigheden nog lastiger zijn dan op aarde en ik zou ook niet willen verblijven waar het lijkt of alles alleen maar prachtig is maar waar je evengoed nog altijd samen met je egootje leeft.
Er is in deze topic al heel wat bijbels aangehaald zonder dat daarvan werd gedacht, moet dat niet naar tru want waar zijn we nou helemaal zeker van? Zo vroeg ik ook in mijn eerste post hier of een voorgaand stuk, uitgelokt door Hansworst niet eigenlijk een tru was. Aan de reaktie maakte ik op van wel dus maakte ik daaruit op dat een religieus geschrift hier wel mag en de materialen van onze tijd niet. De scheiding tussen tru en wfl in een topic over de dood is lastiger als bij veel andere onderwerpen.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:42 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Dat jij niet speculeert betekent toch niet dat de schrijver niet aan het speculeren is geweest.
En als god of de heilige geest of zo die boeken geschreven cq geinspireerd heeft, heeft hij dan een writers block?
Er is geen enkel feit wat erop wijst dat de eoa oude religie gelijk zou hebben en de eoa guru dat niet zou hebben, het is en blijft een kwestie van geloof.
Die laatste gedachte is eerlijk gezegd ronduit belachelijk, je weet dat we het niet kunnen weten en toch neem je zelf een superieure houding tov van andere gelovigen aan.
Jawel, want "saai" is negatief en er is niks negatiefs in de Hemel.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:33 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Dat betekent nog niet dat het niet verschrikkelijk saai zal worden.
Negatief is een subjectief waarde-oordeel.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 16:34 schreef VisStick het volgende:
[..]
Jawel, want "saai" is negatief en er is niks negatiefs in de Hemel.
quote:Op dinsdag 18 juli 2006 09:26 schreef Causa het volgende:
[..]
helemaal niet mee eens. Ik speculeer niet, het staat er letterlijk in en ik beschouw wat in religieuse geschriften staat als woord van God danook als woord van God en dus absoluut. En ik geloof er dan ook in. Ik vind dat ook heel anders dan het beeld van een medium of nieuwage guru o.i.d. die zelf menselijk is en dus de beperkingen van het menselijke leeft.
Het ging me om bovenste quote, dat jij ervanuit gaat dat wie je dan ook bedoeld niet menselijk zou zijn geweest is geloof, en daarmee impliceer je dat die ander er perse naast zit omdat jouw religie zou zijn gebaseerd op een goddelijk persoon oid en aangezien daarvoor geen enkel bewijs valt aan te dragen is naar mijn mening de mening van eoa guru evenzo wellicht waar en de jouwe niet. Maar de clou is dat we dat dus domweg niet kunnen weten.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 16:18 schreef Causa het volgende:
[..]
.Als je vind dat ik mijn beeld ervan superieur vind, dan is mijn poging daartegen in mijn eerdere post hier met een veelvoud aan 'zou' mislukt en ook vind ik waar je direct op reageert niet terug wat of ik daar dan superieur in bedoel. Ik zei niet dat andermans idee onzin is en het mijne niet.
Over het 'dood gaan' wat voor iedereen anders geschied, uiterlijke overeenkomsten in wijze op daargelaten, valt voor mij niet van te voren te weten, dus daar kan ik niet op antwoorden. Kan vredig zijn, kan geweldadig zijn, kan sluipend zijn, kan kan.. angstig worden of juist zorgeloos worden van de mogelijkheden pas ik niet toe eenvoudig omdat ik niet weet hoe ik me op dat moment bij voorbaad kan voorbereiden door al die mogelijkheden. Op leven na de dood, hoe onzeker het ook moge zijn, kan ik toch praktisch beter mee omgaan.
Ik twijfel er niet aan en lees ook in dit topic weer dat een ander er anders mee omgaat. Hoe kan het ook anders in een wereld van verscheidenheid. Ik lees het graag.
Al zou ik hoogst persoonlijk tot een almachtige god gebombardeerd worden dan nog zit ik niet te wachten op een leven tot in de eeuwigheid.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 16:34 schreef VisStick het volgende:
[..]
Jawel, want "saai" is negatief en er is niks negatiefs in de Hemel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |