abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 15 juli 2006 @ 00:38:34 #1
81237 releaze
best of both worlds
pi_39838780
Heb je het? En wat doe je er aan?

Ik heb een ongelooflijke angst voor de dood. Regelmatig alleen in mn bedje denk ik weleens over "het moment". Het is niet dat ik bang ben voor wat erna komt, maar gewoon, het overgaan zelf.
Van oudere mensen hoor ik dat het iets jeugdigs is, je bent jong en je wilt blijven leven, maar naar mate je ouder wordt, komt het gevoel, de acceptatie, het willen sterven vanzelf.
Het duurt nog heel lang, voordat ik oud ben, maar ik ben bang dat ik alleen maar banger zal worden. Het moment komt nou eenmaal daar, hoe ouder ik word.

Daarnaast heb ik het gevoel, al vanaf ik heel erg jong was, dat ik niet zou sterven aan ouderdom, of aan kanker of een hartaanval (hoewel mij dat heel erg beangstigt, "bewust doodgaan", maar aan een ramp. Aan oorlog. Met de huidige spanningen in de hele wereld, in nederland, vind ik dat niet zo'n vreemd idee.

Daarnaast word ik ook een beetje gebrainwasht door de prophecies, het past allemaal zo naadloos in mijn angst. De maya's met 2012. De tekenen van de apocalyps, die veel gelovigen al zien. Hierdoor komt de dood behoorlijk dichtbij, en klap ik dicht van angst. Ik ben bang. Ontzettend bang. Verschrikkelijk bang voor 2012. Gewoon, what if? En als het niet 2012 is, dan is het misschien wel een paar jaar later. De spanningen in de wereld zijn enorm, en we hebben de mogelijkheid de hele mensheid uit te roeien. Het kan gewoon gebeuren in mijn leven.

Met dit enge, mogelijke vooruitzicht wil ik van alles uit mn leven halen. Ik wil vooral genieten, maar dat terzijde. Dit doet nog niets af aan mijn angst voor de dood. Hoe ga ik hiermee om?
Een makkelijke manier, is om te gaan geloven, in jezus. Misschien voor de foute redenen, maar als ik hierdoor minder angstig leef, is dit het dan waard? Het is natuurlijk een prachtig idee dat jij als bekeerling tegen het eind van de wereld door jezus meegenomen zal worden naar het paradijs en de hel op aarde niet zou meemaken, simpel gezegd. Wanneer je je geest werkelijk kan overtuigen dat je goed zit, dat het goed gaat. Die overtuiging, dat geloof.. Zal dat zorgen voor gemoedsrust?

Maar ja, jezus. Het christendom. Ben dr mee opgevoed, maar heb het ook weer achter me gelaten, ik vond het allemaal een beetje achterlijk, de religie, in ieder geval wel. Doe dit, doe dat. Al die menselijke verhaaltjes, daar geloof ik totaal niet in. Die verlossing is waarschijnlijk ook een menselijk verhaal, maar goed, hier gaan we weer: what if?

Hoe ga je om met je angst voor de dood? Just live with it, en op een gegeven moment ga je het accepteren? Hebben jullie weleens gesprekken gehad met mensen over hun angst voor de dood en hoe ze daarmee omgaan?

Nog een kleine anekdote. Mijn oma was niet echt religieus, ze had genoeg zwarte kousen gezien en had een afkeer daarvoor, zover ik heb begrepen. Toen ze kanker kreeg en wist dat het binnen een paar maanden over zou zijn, is er iets met haar gebeurd, waardoor ze toch koos voor de kerk, voor het geloof. (overigens gewoon normaal protestants) Wat het is, wat haar gedachten waren, dat weet ik niet, daar kan ik alleen naar gissen. Ik denk gemoedsrust. Maar als dat het is, dan denk ik dat ik veel met d'r gemeen heb.. Dat als het puntje bij paaltje komt, ik toch zal kiezen voor jezus, om m'n angsten te bedwingen..
pi_39838912
Maar je was toch niet bang voor wat erna de dood komt, maar voor het moment zelf?
Dan schiet het ook niet op om in jezus te gaan geloven, want dat gaat toch over het moment erna, hemel of hel. Of ben je dan toch bang voor de hel?

Ik kan me er overigens weinig bij voorstellen, ik ben er ook niet bang voor en ook niet voor wat er na komt. Ik geloof trouwens wel dat er een hiernamaals is, maar niet in de christelijke zin van hemel en hel.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_39839227
Klinkt een beetje laf, omdat je toch zo bang bent voor de dood doe je het net voor je dood, je wilde daarvoor niets van regeltjes e.d. weten maar denkt er zo mee af te komen?
X
  zaterdag 15 juli 2006 @ 00:54:38 #4
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_39839267
Ik zie het als m'n finnish.
Ik bepaal zelf wel op welke plek ik kom.
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
  zaterdag 15 juli 2006 @ 00:55:24 #5
81237 releaze
best of both worlds
pi_39839287
Het verhaal van jezus, zover ik heb begrepen, is dat voordat hier de pleuris uitbreekt, je door hem meegenomen wordt. Het lijkt mij een veel fijnere gedachte dan de kernbom bovenop je zien komen, of jezelf voelen sterven aan straling, of bacterien, of weet ik veel.

Ik heb gehoord van mensen in regressie, dat sterven iets heel moois is. Door d'r een mooi plaatje van te maken, kan ik minder bang zijn. Dan moet ik leren geloven dat het zo is, alleen dan kan ik zonder angst die transitie maken? Ik zou maar op het laatste moment van mn leven verschrikkelijk bang zijn, bang om over te gaan. Dan blijf je of in je lichaam, of je word een spook, zoals sommigen beweren.

Het probleem bij mij is dat ik maar een zeer beperkt geloof heb. Ik heb voornamelijk, en heel veel twijfels. Zoals wat ik hier net boven schreef, over vast blijven zitten in je lichaam of een spook worden. Wat voorn bullshit is het?
Die twijfels zijn natuurlijk heel rationeel, maar mn gemoedstoestand... AAARGH! Ik weet niet hoe ik er mee om moet gaan.. Leren geloven, is misschien een oplossing. Overgeven aan een andere vorm van brainwashen, een positief vooruitzicht...
  zaterdag 15 juli 2006 @ 00:55:25 #6
95059 Diego27
Keep up the good work
pi_39839288
Ik zeg je meisje denk iets minder over dit soort dingen na !!!

Tuurlijk is iedereen op zijn of haar manier bang voor de dood, maar het moet je leven natuurlijk niet gaan beheersen...

Je bent in de bloei van je leven hebt veel hobby's zo te zien, hou je daar mee bezig, en wanneer de dood daar is, ja ach joh, we gaan allemaal eens, als je 't nu maar goed hebt..
  zaterdag 15 juli 2006 @ 00:56:01 #7
91300 pieter_pontiac
For whom the bell tolls..
pi_39839305
Ik hoop dathet snel voorbij is,als ik door een auto-ongeluk ofzo nog donders goed door heb wat er aan de hand is zal ik nooit rust vinden, en eeuwig rond spoken.
hostes ad pulverum ferire
Spatie is kapot.
's Avonds een vent, 's ochtends gebanned
  zaterdag 15 juli 2006 @ 00:59:33 #8
81237 releaze
best of both worlds
pi_39839403
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 00:53 schreef Alulu het volgende:
Klinkt een beetje laf, omdat je toch zo bang bent voor de dood doe je het net voor je dood, je wilde daarvoor niets van regeltjes e.d. weten maar denkt er zo mee af te komen?
Die regeltjes zijn iets menselijks, door ons gemaakt, onze interpretatie. Het christendom van nu is ook heel anders dan 1000 jaar geleden. Het gaat om het geloven zelf, dat is de kern, dat is je verlossing.

En het IS ook je verlossing, omdat het gemoedsrust geeft. Weg van de angst.
"God en jezus zijn liefde", wordt er gezegd. Liefde als het tegenovergestelde van angst, wordt het ook wel genoemd. Het is hypothetisch, maar het doet wonderen voor je gevoel.

Daar heb je geen bijbel voor nodig. Geen regeltjes.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 01:03:02 #9
81237 releaze
best of both worlds
pi_39839507
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 00:55 schreef Diego27 het volgende:
Ik zeg je meisje denk iets minder over dit soort dingen na !!!

Tuurlijk is iedereen op zijn of haar manier bang voor de dood, maar het moet je leven natuurlijk niet gaan beheersen...

Je bent in de bloei van je leven hebt veel hobby's zo te zien, hou je daar mee bezig, en wanneer de dood daar is, ja ach joh, we gaan allemaal eens, als je 't nu maar goed hebt..
Vertel mij hoe ik dit kan doen. Ik doe dit al mn hele leven. Ik ben altijd bezig met het bestaan. Mijn eigen bestaan, het bestaan van anderen. In al mijn hobbies komt het terug. Ik heb een overactieve geest op dit gebied, altijd al gehad. Mijn moeder zei vroeger regelmatig venijnig: "Denk nou toch eens na!" als ik hun weer eens niet begreep. Nou, ik heb het gedaan. En dit is daar mede door gekomen.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 01:07:20 #10
81237 releaze
best of both worlds
pi_39839634
Overigens is het geloof in jezus iets wat heel dicht bij me ligt. Het zit doordrenkt in onze cultuur en ik ben christelijk opgevoed, het is de stroming waar ik het meest van weet, dus een zekere "veiligheid".
Maar toch weet ik te weinig van jezus om mn gevoelens te kunnen kalmeren. Maar de kerk is om de hoek, en de christenen overal om mij heen. Het is supertoegankelijk.

Maar wat is er nog meer om deze angsten weg te nemen? Dat is meer mijn punt. Ik sta dr verschrikkelijk huiverig tegenover om "naar de kerk" te gaan, omdat om de kerk heen ook alle regeltjes, interpretaties, etc zitten. Daar zit ik niet op te wachten, dat is niet de essentie.
  † In Memoriam † zaterdag 15 juli 2006 @ 01:07:35 #11
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_39839642
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 01:03 schreef releaze het volgende:

[..]
Mijn moeder zei vroeger regelmatig venijnig: "Denk nou toch eens na!" als ik hun weer eens niet begreep. Nou, ik heb het gedaan. En dit is daar mede door gekomen.
!

Ieder mens heeft een ingebakken angst voor de dood. Je kunt er echter niks tegen doen dus zit er niks anders op dan het te accepteren. Dat dit nooit helemaal lukt kun je afleiden uit hoe gestoord en neurotisch we met zijn allen zijn.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 01:08:50 #12
81237 releaze
best of both worlds
pi_39839674
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 00:56 schreef pieter_pontiac het volgende:
Ik hoop dathet snel voorbij is,als ik door een auto-ongeluk ofzo nog donders goed door heb wat er aan de hand is zal ik nooit rust vinden, en eeuwig rond spoken.
autoongeluk is ook een van mijn grootste angsten.
vroeger was er zon aflevering van 12 steden 13 ongelukken waar een jong iemand overreden werd door een vrachtwagen. Ik weet niet meer of die vrachtwagen nou over dr schedel heen reed of dat ik dat erbij heb verzonnen, maar goed.. dát beeld...*shivers*
  zaterdag 15 juli 2006 @ 01:09:38 #13
81237 releaze
best of both worlds
pi_39839693
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 01:07 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

!

Ieder mens heeft een ingebakken angst voor de dood. Je kunt er echter niks tegen doen dus zit er niks anders op dan het te accepteren. Dat dit nooit helemaal lukt kun je afleiden uit hoe gestoord en neurotisch we met zijn allen zijn.
Maar is het zo dat gelovige mensen veel minder bang zijn voor de dood dan zij die hun hele leven twijfelen?
pi_39839714
Ik was vroeger toen ik nog op de basischool zat, ik denk misschien groep 5 of 6, altijd bang dat als ik ging slapen, ik misschien niet wakker zou worden. Waarschijnlijk was mijn grootste angst toen, dat ik mijn leven nog niet goed had geleefd.
Nu denk ik er eigenlijk niet meer overna.
pi_39839759
Met bepaalde tripmiddelen kun je het pretty much meemaken (psychisch)

daarna rest er weinig om bang voor te zijn
homo.....
Ik was eerst kaneelstok
  † In Memoriam † zaterdag 15 juli 2006 @ 01:14:34 #16
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_39839829
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 01:09 schreef releaze het volgende:

[..]

Maar is het zo dat gelovige mensen veel minder bang zijn voor de dood dan zij die hun hele leven twijfelen?
Religie kan een troost zijn denk ik. Uiteindelijk is het leven en de dood gewoon een kwestie van overgeven en accepteren. Alles wat dat gemakkelijker maakt is okay. Religie kan die rol hebben, maar ik ken ook overtuigde atheisten die imo echt de kunst van 'overgeven aan' beheersen.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 01:14:56 #17
81237 releaze
best of both worlds
pi_39839836
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 01:11 schreef diep-in-de-war het volgende:
Met bepaalde tripmiddelen kun je het pretty much meemaken (psychisch)

daarna rest er weinig om bang voor te zijn
Het zijn juist de tripmiddelen die mij echt in contact laten komen met mijn angst
pi_39839853
Ik ben absoluut niet bang om dood te gaan. Het is zelfs zo dat ik nog banger ben om mensen te verliezen die mijn dierbaar zijn dan dat ik zelf de pijp uit ga.

Wat er na de dood is weet uiteraard niemand, en dat is misschien maar goed ook. Ikzelf denk dat er wel een mogelijkheid bestaat dat je terug komt als iemand anders, maar je absoluut niets van je vorige leven kunt herinderen aangezien je 'ik' niets meer is dan een paar elektronische impulsen in de hersenen.

Wat er ook volgt na je dood, waarschijnlijk zal het nooit minder leuk zijn dat je echte leven
pi_39839865
Op de een of andere manier, ben ik, geloof ik dan, niet bang voor de dood. Ik vind het zelf eigenlijk nogal raar, want ik heb genoeg mensen waarvan ik hou. Ben gelukkig en zou écht niet dood willen ofzo. Als ik er over nadenk, dat ik dood zou gaan, doet het me gewoon niks. Ja, dan ben ik dood. Wat dan? Maarja. Misschien, waarschijnlijk, heb ik ook wel, dat als het puntje bij paaltje komt, ik toch in mn broek schijt. Maar nu heb ik, zover ik weet, geen angst voor de dood.

Alleen voor de dood van iemand anders dan. Maar daar ging dit niet over?
  zaterdag 15 juli 2006 @ 01:16:38 #20
81237 releaze
best of both worlds
pi_39839886
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 01:14 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Religie kan een troost zijn denk ik. Uiteindelijk is het leven en de dood gewoon een kwestie van overgeven en accepteren. Alles wat dat gemakkelijker maakt is okay. Religie kan die rol hebben, maar ik ken ook overtuigde atheisten die imo echt de kunst van 'overgeven aan' beheersen.
Overtuigde atheisten hebben ook een geloof.
  † In Memoriam † zaterdag 15 juli 2006 @ 01:17:07 #21
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_39839904
Misschien is het hebben van een innerlijk geloof dat alles uiteindelijk goedkomt de sleutel wel.
pi_39839910
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 01:14 schreef releaze het volgende:

[..]

Het zijn juist de tripmiddelen die mij echt in contact laten komen met mijn angst
precies...maar je moet daardoor heen breken voor een breakthrough experience

Probeer maar eens ayahuasca...daar heb je helemaal geen keus....in tegen stelling tot bv paddos waar je uren lang in een mindloop kan zitten
homo.....
Ik was eerst kaneelstok
  zaterdag 15 juli 2006 @ 01:17:30 #23
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_39839915
Angst voor de dood komt voort van uit levenskracht.
Naarmate je ouder wordt, neemt de levenskracht af, waardoor ook de angst voor de dood afzwakt.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_39839952
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 01:17 schreef mazaru het volgende:
Naarmate je ouder wordt, neemt de levenskracht af, waardoor ook de angst voor de dood afzwakt.
angst voor de dood is angst voor het leven
homo.....
Ik was eerst kaneelstok
  zaterdag 15 juli 2006 @ 01:21:09 #25
38396 mazaru
pi_39840023
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 01:18 schreef diep-in-de-war het volgende:

[..]

angst voor de dood is angst voor het leven
Als de dood niet bestond, zou het leven zijn schoonheid verliezen.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 01:23:36 #26
81237 releaze
best of both worlds
pi_39840091
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 01:15 schreef The_Terminator het volgende:
Ik ben absoluut niet bang om dood te gaan. Het is zelfs zo dat ik nog banger ben om mensen te verliezen die mijn dierbaar zijn dan dat ik zelf de pijp uit ga.

Wat er na de dood is weet uiteraard niemand, en dat is misschien maar goed ook. Ikzelf denk dat er wel een mogelijkheid bestaat dat je terug komt als iemand anders, maar je absoluut niets van je vorige leven kunt herinderen aangezien je 'ik' niets meer is dan een paar elektronische impulsen in de hersenen.

Wat er ook volgt na je dood, waarschijnlijk zal het nooit minder leuk zijn dat je echte leven
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 01:16 schreef Plumz het volgende:
Op de een of andere manier, ben ik, geloof ik dan, niet bang voor de dood. Ik vind het zelf eigenlijk nogal raar, want ik heb genoeg mensen waarvan ik hou. Ben gelukkig en zou écht niet dood willen ofzo. Als ik er over nadenk, dat ik dood zou gaan, doet het me gewoon niks. Ja, dan ben ik dood. Wat dan? Maarja. Misschien, waarschijnlijk, heb ik ook wel, dat als het puntje bij paaltje komt, ik toch in mn broek schijt. Maar nu heb ik, zover ik weet, geen angst voor de dood.

Alleen voor de dood van iemand anders dan. Maar daar ging dit niet over?
Nee, puur alleen om je eigen dood.
Het verlies van iemand anders is voor mij iets compleet anders, gewoon, het leven zoals het was zal nooit meer zijn, diep verdriet en aanpassen aan de nieuwe situatie.
Vroeger werd ik er nooit echt bedroefd of angstig om, maar nu wel, nu dat ik wéét dat ik echt diep diep geef om mensen. Ik zal morgen maar te horen krijgen dat mn moeder overleden is. Of m'n broertje. Ik denk dat ik gek zou worden.

Maar wanneer mensen sterven, denk ik altijd op het moment waarop, en hoe. En "Wow, ze zijn overgegaan, ze hebben de grote reis gemaakt."
Ook toen de kat was overreden, haalden we haar op, had ze hele schuine oogjes, en bloed. "Zo is ze gestorven, tegen een auto. Wat ging er door haar heen?"

En met mn oma, die is sochtens overleden in het ziekenhuis terwijl mn moeder een boterhammetje voor haar smeerde. M'n moeder draaide zich om en zag haar moeder naar haar kijken, ze was gestorven. Wat zou er voor het laatst door haar hoofd zijn gegaan? M'n dochter zal het trekken, ze is zo'n lieve schat, ik vind het erg maar ze kan het aan?" Of, ze heeft het al zo moeilijk, geef ik haar nu "rust"?"

Die verhalen.

Het is ondertussen wel duidelijk dat ik een vreemde, angstige obsessie heb met de dood. Dat ik het wil doorgronden, gewoon, om niet meer bang te zijn. Het is ook niet alsof je met deze angst naar de therapeut kan gaan ofzo.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 01:24:31 #27
81237 releaze
best of both worlds
pi_39840118
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 01:17 schreef NorthernStar het volgende:
Misschien is het hebben van een innerlijk geloof dat alles uiteindelijk goedkomt de sleutel wel.
Dat geloof ik dus ook. Maar dat geloof moet ik leren kweken, ik moet iets hebben waar ik me aan kan vasthouden.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 01:26:44 #28
81237 releaze
best of both worlds
pi_39840189
quote:
Als ik oudere mensen mag geloven is dit inderdaad zo.
Maar wat als je gelooft/denkt dat je over 6 jaar misschien al wel zal gaan sterven? Wat dus mijn angst is? over 6 jaar heb ik nogsteeds levenskracht. Dat is een beetje mijn probleem
pi_39840227
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 01:26 schreef releaze het volgende:

[..]

Als ik oudere mensen mag geloven is dit inderdaad zo.
Maar wat als je gelooft/denkt dat je over 6 jaar misschien al wel zal gaan sterven? Wat dus mijn angst is? over 6 jaar heb ik nogsteeds levenskracht. Dat is een beetje mijn probleem
2 opties...geest verruimming....en inzichten krijgen...of geestvernauwing...en je er geen hol van aantrekken

Dusch....Alcohol ... of tripmiddelen
homo.....
Ik was eerst kaneelstok
  zaterdag 15 juli 2006 @ 01:30:47 #30
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_39840285
Ik ben niet bang voor de dood, ik wil alleen wel graag vantevoren weten dat ik dood ga.
Ik wil theater als ik sterf, dat kost nu eenmaal voorbereiding.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 01:35:38 #31
81237 releaze
best of both worlds
pi_39840405
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 01:28 schreef diep-in-de-war het volgende:

[..]

2 opties...geest verruimming....en inzichten krijgen...of geestvernauwing...en je er geen hol van aantrekken

Dusch....Alcohol ... of tripmiddelen
Whahey, heftige drugsgebruiker tot 2012..
Door het trippen heb ik weldegelijk inzichten gekregen. Soms ben ik tijdens paddestoelen totaal niet bang voor de dood, snap ik het ook niet DAT ik bang ben. En soms, duik ik helemaal in de angst die ik heb als ik nuchter ben. Ook daar krijg ik inzichten door, maar (nog) geen concreet gevoel van overtuiging, iets dat ik mee kan nemen het gewone leven in.
Overigens kwam uit mn laatste trip dus het gevoel van "willen" overgeven aan jezus. Echt heel sterk, dat ik bijna op het punt stond naar de pastor te gaan en te vragen, vertel mij! Ik stond er open voor. Maar nuchter...... Is het een hele grote stap waar ik over wil/moet denken, en nuchter inzichten moet krijgen, of het het echt wel is, zo'n overgave aan bijvoorbeeld jezus. (of mss dat ik wel compleet verslaafd ben aan de angst, en daarom zo mn twijfels heb )

maar goed, vandaar ook dit topic.
pi_39840462
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 01:23 schreef releaze het volgende:

[..]

[..]

Het verlies van iemand anders is voor mij iets compleet anders, gewoon, het leven zoals het was zal nooit meer zijn, diep verdriet en aanpassen aan de nieuwe situatie.
Vroeger werd ik er nooit echt bedroefd of angstig om, maar nu wel, nu dat ik wéét dat ik echt diep diep geef om mensen. Ik zal morgen maar te horen krijgen dat mn moeder overleden is. Of m'n broertje. Ik denk dat ik gek zou worden.
Ik weet hoe het voelt om dierbaren te verliezen, toen ik 14 jaar oud was is mijn vader overleden en ik denk er zelfs nu nog wel eens aan.

Maargoed, de dood is nu eenmaal een onderdeel van het leven waar je niet onderuit komt. Wat ik trouwens wel hoop is dat ik niet met veel pijn hoef te sterven, zoals dat bij mijn vader het geval was (kanker). Het liefst ga ik gewoon tijdens mijn slaap dood, zodat ik er zo min mogelijk van meemaak...
  zaterdag 15 juli 2006 @ 01:38:21 #33
81237 releaze
best of both worlds
pi_39840476
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 01:30 schreef Ringo het volgende:
Ik ben niet bang voor de dood, ik wil alleen wel graag vantevoren weten dat ik dood ga.
het zou een hele mooie quote kunnen zijn hoor Je weet dat je doodgaat, en je hele leven is een theater. Waarom aan het einde je grootste show opvoeren, en waarom niet je hele leven?

Dat is nu ook een beetje mijn gevoel. Ik wil het allemaal geven, bewust meemaken. Ik wil geen dagen aan me voorbij laten sloffen, maar in het leven staan. Ik heb mn hele jeugd lekker liggen janken om alles wat kut is, nu wil ik het positieve zien Bring it on
pi_39840581
Ik heb een grotere angst voor pijn.
De enige angst voor de dood is dat het pijnlijk zal zijn. Koolmonoxidevergiftiging schijnt trouwens een mooie dood te zijn
Op zondag 8 maart 2009 21:38 schreef Danny het volgende:
fuck de policy. posten die hap!
  zaterdag 15 juli 2006 @ 01:43:20 #35
81237 releaze
best of both worlds
pi_39840588
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 01:37 schreef The_Terminator het volgende:

[..]

Ik weet hoe het voelt om dierbaren te verliezen, toen ik 14 jaar oud was is mijn vader overleden en ik denk er zelfs nu nog wel eens aan.

Maargoed, de dood is nu eenmaal een onderdeel van het leven waar je niet onderuit komt. Wat ik trouwens wel hoop is dat ik niet met veel pijn hoef te sterven, zoals dat bij mijn vader het geval was (kanker). Het liefst ga ik gewoon tijdens mijn slaap dood, zodat ik er zo min mogelijk van meemaak...
Ik ook
Dat klonk ook zo mooi aan het verhaal van jezus. Je maakt het beperkt mee, het is iets prachtig moois.

Maar ja, stel je voor dat het leven toch een leerweg is voor iets hiernamaals.. Dan is het krijgen van kanker en er mee leren leven en leren leven dat je sterft een enorme "ontwikkeling" voor je ziel. Geloof je er niet in is het gewoon een verschrikkelijk cruel einde...

Het spijt me te horen van je vader. Ik kan me er geen voorstelling van maken, maar jij weet hoe het is om een dierbare te verliezen, je spreekt uit ervaring.. ik praat hypothetisch, en houd de dood van dierbaren nog op een afstandje, laat het niet vaak in mn gevoelsleven toe. Maar jij wéét het..
pi_39840615
Ik ben ook bang voor de dood......... het rare is alleen dat ik dit typ met een sigaret in mijn linkerhand.... het brein blijft een raar iets.........
pi_39840643
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 01:30 schreef Ringo het volgende:
Zoiets?
  zaterdag 15 juli 2006 @ 01:45:49 #38
81237 releaze
best of both worlds
pi_39840650
In ieder geval, ik ga nu ff een luchtige film kijken. Iedereen heel erg hartelijk bedankt voor jullie inbreng en dat ik daar op heb kunnen reageren, het maakt dingen voor mij iets duidelijker, iets veiliger, which is good. Dus dank jullie wel

En voor anderen, .. ik hoor nogsteeds graag van anderen hoe zij tegen de dood aankijken, dus als je wilt delen, please be my guest
  zaterdag 15 juli 2006 @ 01:47:30 #39
81237 releaze
best of both worlds
pi_39840688
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 01:44 schreef Labrador1974 het volgende:
Ik ben ook bang voor de dood......... het rare is alleen dat ik dit typ met een sigaret in mijn linkerhand.... het brein blijft een raar iets.........
Dan leg je de peuk weg en koop je morgenochtend bij de albert heijn nog ff een bespoten appeltje en een glaasje fanta light gezoet met aspartaam...
We zijn onze gezondheid zoooo aan het verknallen, op vele gebieden. Roken is maar één ding.

Goed. Luchtig filmpje
pi_39840693
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 01:23 schreef releaze het volgende:

[..]

[..]

Maar wanneer mensen sterven, denk ik altijd op het moment waarop, en hoe. En "Wow, ze zijn overgegaan, ze hebben de grote reis gemaakt."
Ook toen de kat was overreden, haalden we haar op, had ze hele schuine oogjes, en bloed. "Zo is ze gestorven, tegen een auto. Wat ging er door haar heen?"

En met mn oma, die is sochtens overleden in het ziekenhuis terwijl mn moeder een boterhammetje voor haar smeerde. M'n moeder draaide zich om en zag haar moeder naar haar kijken, ze was gestorven. Wat zou er voor het laatst door haar hoofd zijn gegaan? M'n dochter zal het trekken, ze is zo'n lieve schat, ik vind het erg maar ze kan het aan?" Of, ze heeft het al zo moeilijk, geef ik haar nu "rust"?"

Die verhalen.

Het is ondertussen wel duidelijk dat ik een vreemde, angstige obsessie heb met de dood. Dat ik het wil doorgronden, gewoon, om niet meer bang te zijn. Het is ook niet alsof je met deze angst naar de therapeut kan gaan ofzo.
weet je ik heb dit ook!
Precies als jij!
Soms denk ik dat ik teveel nadenk over alles~! Is ook niet goed!
Misschien heb je ook teveel meegemaakt of gezien? Of verloren?
Ik geloof wel dat er meer is heb ook bewijzen gehad, maar toch blijf je twijfelen al zouden ze bwvs zo voor je neus staan dan nog! Denk ik, vraag ik mij af...maar...eh enne ..hoe zit dat dan?
Probeer je te focussen op andere dingen, dat helpt het beste maar nog een ding!
Omdat zo weinig mensen erover praten kan dit ook een eigen leven gaan leiden op den duur!
Snap je? Dus je angst voor die angstige gedachte gaat vaker opspelen omdat je niemand hebt die erover wil of durft te praten dit is, behoorlijk in onze cultuur ingebakken helaas!
En geloven in een God? Ja doe ik ook wel, misschien anders dan de kerken vertellen maar toch,..
er moet iets zijn, want als ik denk dat er niks is denk ik, dan kunnen wij ook niet zijn oid
lama.
En weet je misschien ben je gewoon wel overgevoelig voor allerlei, beetje sharp to the point zeg maar, ik sta ook stil bij alle rottigheid uit het nieuws, ik leef ook mee met elk verdrietig bericht en velen schijnen dit niet te doen of zelfs niet eens te kunnen!
Vergelijk het eens zo, je hebt een arabische volbloed en een belgische knol!
Jij bent die nerveuze volbloed en een ander dat logge maar ook mooie belgische paard..
snappie
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  zaterdag 15 juli 2006 @ 01:55:16 #41
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_39840822
Ik heb ooit een fase gehad toen ik het niet eens was met het fenomeen dood gaan.
Ik heb daar toen een week lang overnagedacht ( echt bijna nonstop)
Wat het betekend om dood te gaan.

Mijn conclussie is simpel. Ik ben van aard uit nieuwsgierig, dus weet als ik dood ben weer iets meer.
Toch denk ik dat mijn lichaam, de woning van mijn ziel samen met al zijn herinderingen ervaringen enz zal sterven en hier op aarde achter zal blijven.

Wat er dan gebeurt tja.. da zien we dan wel weer, maar ik maak me er niet druk om.
Ik zou het jammer vinden om morgen al te sterven, maar als iemand me nu zou vertellen dat dat zo is zou ik er denk ik snel vrede mee hebben ( als het echt niet anders kan)/

Doodgaan. Ik lig er niet wakker van, komt vanzelf.. mischien heb je het geneens door
  zaterdag 15 juli 2006 @ 02:03:43 #42
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_39840981
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 01:38 schreef releaze het volgende:
het zou een hele mooie quote kunnen zijn hoor Je weet dat je doodgaat, en je hele leven is een theater. Waarom aan het einde je grootste show opvoeren, en waarom niet je hele leven?
Ik ga er ook vanuit dat alles hier nu spel is, en volgens mij is de inzet hoog. Ik wil zeker weten dat ik in de laatste ronde alle troeven kan uitspelen die ik over heb.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_39841787
De angst voor de dood is een vreselijk normaal verschijnsel, het is immers biologisch en psychologisch verklaarbaar. Elk mens heeft de ingebakken drift om te willen blijven leven.

Daarnaast hebben mensen ook een bepaald zelfbewustzijn. Door gevoelens omtrent hun ego willen ze veelal niet accepteren dat zij na hun dood, rationeel bekeken, slechts hoopje as zijn. De mensheid over het algemeen kan sowieso niet het idee verkroppen dat zijn of haar leven slechts een piepklein onderdeel was van het grotere geheel en niet gemist zal worden. Aan deze onderbuikgevoelens geven mensen maar al te graag toe in vorm van religie of spiritualiteit, want het is toch wel een mooi idee om niet compleet zinloos ten onder te gaan.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 03:00:24 #44
137975 Twpk
We are muppets
pi_39841907
Ik heb een aantal jaren geledan al besloten om niet dood te gaan, das niks voor mij
pi_39841912
De dood boycotten kan ook natuurlijk.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 13:05:21 #46
38396 mazaru
pi_39847972
Als jouw angst voort komt uit de voorspellingen voor 2012, dan kun je die rustig los laten.
De voorspellingen gaan meer over een complete ommekeer van het menselijke gedrag en gedachte, dan over een ramp die de hele wereldbevolking zal doden.
Als er al iets van uit komt, dan zal dat heus meer positief zijn.

Maar mocht er toch een wereldramp gebeuren, dan gaan we in ieder geval gezellig met zijn allen, gedeelde smart is halve smart
pi_39857029
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 13:05 schreef mazaru het volgende:
Als jouw angst voort komt uit de voorspellingen voor 2012, dan kun je die rustig los laten.
De voorspellingen gaan meer over een complete ommekeer van het menselijke gedrag en gedachte, dan over een ramp die de hele wereldbevolking zal doden.
Als er al iets van uit komt, dan zal dat heus meer positief zijn.

Maar mocht er toch een wereldramp gebeuren, dan gaan we in ieder geval gezellig met zijn allen, gedeelde smart is halve smart
De dood van 2012 is uitgesteld naar 2015. Dan krijgen we de grote atoomoorlog
pi_39862927
Even een citaat uit dagblad Trouw van vandaag:
Wat was dat?
Dat was je leven.
Oh, dat ging snel, krijg ik er nog een?
Sorry vriend, dat was het.
Release zou ik aanraden de dood als onderdeel van het leven te beschouwen, als er geen dood was, was er ook geen leven en omgekeerd.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 22:50:20 #49
81237 releaze
best of both worlds
pi_39863112
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 18:44 schreef Jegorex het volgende:

[..]

De dood van 2012 is uitgesteld naar 2015. Dan krijgen we de grote atoomoorlog
Zoiets.. Dat is ook een beetje mijn angst, dat we elkaar binnenkort gewoon naar de mallemoer helpen. Zoals ik al zei, we hebben wapens waarmee we in een zeer korte tijd de aarde kunnen vernietigen, of iig het leven/de mensheid. Wanneer zet men het in .. Wie is de eerste ... )(mijn excuses, de toets van mn vraagteken werkt niet meer.. haha, als ik die optie eens in het echt uit zou kunnen schakelen, it would solve all my problems.. )
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 22:42 schreef Schonedal het volgende:
Even een citaat uit dagblad Trouw van vandaag:
Wat was dat?
Dat was je leven.
Oh, dat ging snel, krijg ik er nog een?
Sorry vriend, dat was het.
Release zou ik aanraden de dood als onderdeel van het leven te beschouwen, als er geen dood was, was er ook geen leven en omgekeerd.
Maar dat doe ik allang Het neemt alleen niet mn angst weg
  zaterdag 15 juli 2006 @ 23:09:22 #50
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_39863640
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 00:38 schreef releaze het volgende:

Ik heb een ongelooflijke angst voor de dood. Regelmatig alleen in mn bedje denk ik weleens over "het moment". Het is niet dat ik bang ben voor wat erna komt, maar gewoon, het overgaan zelf.
Daar ben ik zelf eigenlijk helemaal niet bang voor. Ik ben niet bang voor wat er eventueel na komt (Ik heb er het volle vertrouwen in dat wanneer er iets na komt dat mij nimmer zal schaden), ook ben ik niet bang voor het overgaan (Ik denk dat overgave genoeg is). Wel ben ik bang voor wat er eventueel aan vooraf gaat, dus bijvoorbeeld ziekte.
quote:
Daarnaast heb ik het gevoel, al vanaf ik heel erg jong was, dat ik niet zou sterven aan ouderdom, of aan kanker of een hartaanval (hoewel mij dat heel erg beangstigt, "bewust doodgaan", maar aan een ramp. Aan oorlog. Met de huidige spanningen in de hele wereld, in nederland, vind ik dat niet zo'n vreemd idee.
Wat vind je aan dat idee meer beangstigend dan aan de andere scenario's? Dat het zeg maar onvoorbereid is?
quote:
Een makkelijke manier, is om te gaan geloven, in jezus. Misschien voor de foute redenen, maar als ik hierdoor minder angstig leef, is dit het dan waard? Het is natuurlijk een prachtig idee dat jij als bekeerling tegen het eind van de wereld door jezus meegenomen zal worden naar het paradijs en de hel op aarde niet zou meemaken, simpel gezegd.
Het beeld dat de Bijbel schept is toch een ander beeld. Naar dat beeld zullen de meesten de hel op aarde meemaken, dus daarvoor hoef je niet te geloven. De enige belofte die Jezus doet is dat je wanneer je in hem gelooft door alles heen je ziel behouden wordt.
quote:
Wanneer je je geest werkelijk kan overtuigen dat je goed zit, dat het goed gaat. Die overtuiging, dat geloof.. Zal dat zorgen voor gemoedsrust?
Dat zorgt voor gemoedsrust. Misschien ben ik zelf juist in staat om in kritieke fases van mijn leven rust te vinden omdat ik vertrouw dat de dood ooit komt, en daardoor uitzichtloos lijden niet bestaat. Ik zie de dood niet als iets slechts, iets gevaarlijks of iets om bang voor te zijn. De dood zie ik als een voltooiing van een fase, met de mogelijkheid tot een begin van een nieuwe fase.
quote:
Maar ja, jezus. Het christendom. Ben dr mee opgevoed, maar heb het ook weer achter me gelaten, ik vond het allemaal een beetje achterlijk, de religie, in ieder geval wel. Doe dit, doe dat. Al die menselijke verhaaltjes, daar geloof ik totaal niet in. Die verlossing is waarschijnlijk ook een menselijk verhaal, maar goed, hier gaan we weer: what if?
Het hangt er dan weer van af hoe je het christendom precies beleeft. Dit kan varieren tussen een vorm waar je er niet slecht van kunt afkomen, tot een vorm waar je hoe dan ook wel in zekere mate verdoemd bent.. Er zijn zoveel religies, waarom zou dan juist het christendom het precies bij het goede eind hebben?

Ik ben zelf ook met het christendom opgevoed, na even afstand te hebben genomen heb ik het zelf ook nog omarmd. Veel er van heb ik verworpen. Toch merk ik steeds meer dat ik me sterk voel aangetrokken tot de boodschap van de evangelien. Misschien is het zo ook wel bedoeld. Ik geloof hoe dan ook niet dat er iets te verliezen is. Ook geloof ik niet dat iets dat ontstaat uit liefde ooit slecht kan zijn.
quote:
Dat als het puntje bij paaltje komt, ik toch zal kiezen voor jezus, om m'n angsten te bedwingen..
Maar is dat dan ook werkelijk geloof?
  zaterdag 15 juli 2006 @ 23:13:42 #51
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_39863760
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 00:55 schreef releaze het volgende:
Het verhaal van jezus, zover ik heb begrepen, is dat voordat hier de pleuris uitbreekt, je door hem meegenomen wordt. Het lijkt mij een veel fijnere gedachte dan de kernbom bovenop je zien komen, of jezelf voelen sterven aan straling, of bacterien, of weet ik veel.
Dat zijn er dus maar 144.000 die in die "opname" deelnemen. De grote schare is door "de verdrukking" heen gegaan, dus door de hele pleuris.. Bij een kernbom desintegreren je hersenen in een fractie van een seconde, dus dat maak je waarschijnlijk niet eens mee.
quote:
Ik heb gehoord van mensen in regressie, dat sterven iets heel moois is. Door d'r een mooi plaatje van te maken, kan ik minder bang zijn. Dan moet ik leren geloven dat het zo is, alleen dan kan ik zonder angst die transitie maken? Ik zou maar op het laatste moment van mn leven verschrikkelijk bang zijn, bang om over te gaan. Dan blijf je of in je lichaam, of je word een spook, zoals sommigen beweren.
Ik geloof ook dat sterven iets moois is. Op basis van wat ik heb gehoord en andere ervaringen die ik zelf heb gehad heb ik er wel bepaalde ideeen over, maar het is lastig om dat soort gevoelens in woorden uit te drukken..
quote:
Het probleem bij mij is dat ik maar een zeer beperkt geloof heb. Ik heb voornamelijk, en heel veel twijfels. Zoals wat ik hier net boven schreef, over vast blijven zitten in je lichaam of een spook worden. Wat voorn bullshit is het?
Ik weet dat ook niet. Het wordt wel gezegd dat spoken diegenen zijn die nog niet door hebben dat ze gestorven zijn..
quote:
Die twijfels zijn natuurlijk heel rationeel, maar mn gemoedstoestand... AAARGH! Ik weet niet hoe ik er mee om moet gaan.. Leren geloven, is misschien een oplossing. Overgeven aan een andere vorm van brainwashen, een positief vooruitzicht...
Waarom niet je eigen positieve vooruitzicht creeeren?
  zaterdag 15 juli 2006 @ 23:15:21 #52
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_39863810
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 01:17 schreef NorthernStar het volgende:
Je verwoordt eigenlijk in een zin mijn eerste post.
pi_39863989
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 01:09 schreef releaze het volgende:

[..]

nou, ik kende gelovigen die op hun sterfbed juist letterlijk doodsbang waren, omdat ze niet zonder zonden waren geweest en dachten te weten wat hun nu te wachten stond, dus tja, ik denk dat het niet veel uitmaakt, je vindt bij beide groepen mensen die bang zijn, en die het niet zijn.

maar om nu te besluiten om belijdend gelovig te worden als troost, vind ik idioot, het moet andersom gaan, je bént gelovig, wordt gelovig en daar haal je dan met de tijd troost uit, onder andere.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  zaterdag 15 juli 2006 @ 23:25:13 #54
84524 Morwen
I got life
pi_39864113
Bij mij heeft het geholpen om mijn ergste angst te overdrijven. Dus als je bang bent voor de dood, overdrijf het sterk, maak er het ergste scenario van wat je maar kunt bedenken. Laat het op je inwerken, voel het echt, jank erom, wees bang. Neem het echt in je op, dus ook de pijn die je geliefden voelen als je er niet meer bent. Ga er dwars doorheen en ga nadien relatieveren.

Ik doe dit met veel dingen waar ik bang voor ben. Het is, dacht ik, een Boeddhistische visie op het leven. Dus inderdaad wel een soort geloof ja, maar in mijn geval niet een geloof waar ik verder veel mee doe. Ik pik het beste van alle geloven mee, precies dat wat ik nodig heb om me goed te voelen.
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
  zaterdag 15 juli 2006 @ 23:34:36 #55
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_39864378
ik zeg maar zo:
" Als we gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan . . . . dan gaan we met z'n alluuuuuuuuuuuuuuuuh . . . "
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
pi_39889751
quote:
Ik heb een ongelooflijke angst voor de dood.
Ik niet. Waarom? De Griekse wijsgeer Epicurus zei al treffend:

"Als jij er bent is de dood er niet, en als de dood er is ben jij er niet"

Kortom, er is geen enkele reden om je zorgen te maken over de dood. De dood zal je immers niet ervaren, aangezien je er dan niet bent.
quote:
Daarnaast word ik ook een beetje gebrainwasht door de prophecies, het past allemaal zo naadloos in mijn angst. De maya's met 2012. De tekenen van de apocalyps, die veel gelovigen al zien. Hierdoor komt de dood behoorlijk dichtbij, en klap ik dicht van angst. Ik ben bang. Ontzettend bang. Verschrikkelijk bang voor 2012. Gewoon, what if? En als het niet 2012 is, dan is het misschien wel een paar jaar later.
Als je je wereklijk eens gaat verdiepn in zogenaamde 'prophecies' dan blijkt dat die domweg niet bestaan en/of dat het eigenlijk heel eenvoudig is om zelf voorspellingen te doen die erop lijken. Lees het geweldige prophecy for dummies maar eens goed door. Een openbaring!

Als je daarnaast bang bent voor bepaalde jaartallen... Kijk eens naar het overzicht wat je hier ziet van jaartallen waar de aarde volgens bepaalde 'profeten' zou moeten vergaan. En let vooral op al de jaren voor 2006. Dan valt het je vast ook wel op dat er geen enkele is uitgekomen. Waarom niet, denk je?
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_39889922
Mensen die voor altijd willen blijven leven (en die zijn er!) zijn pathetisch en egoďstisch.
  zondag 16 juli 2006 @ 23:21:40 #58
81237 releaze
best of both worlds
pi_39890004
quote:
Op zondag 16 juli 2006 23:14 schreef onemangang het volgende:

[..]

Ik niet. Waarom? De Griekse wijsgeer Epicurus zei al treffend:

"Als jij er bent is de dood er niet, en als de dood er is ben jij er niet"

Kortom, er is geen enkele reden om je zorgen te maken over de dood. De dood zal je immers niet ervaren, aangezien je er dan niet bent.
Filosofie is ook maar een geloof. Ik heb een gebrek aan geloof, dat is mijn grote probleem.
quote:
[..]

Als je je wereklijk eens gaat verdiepn in zogenaamde 'prophecies' dan blijkt dat die domweg niet bestaan en/of dat het eigenlijk heel eenvoudig is om zelf voorspellingen te doen die erop lijken. Lees het geweldige prophecy for dummies maar eens goed door. Een openbaring!

Als je daarnaast bang bent voor bepaalde jaartallen... Kijk eens naar het overzicht wat je hier ziet van jaartallen waar de aarde volgens bepaalde 'profeten' zou moeten vergaan. En let vooral op al de jaren voor 2006. Dan valt het je vast ook wel op dat er geen enkele is uitgekomen. Waarom niet, denk je?
prophecies terzijde, dit heb ik al een aantal keer uitgelegd in dit topic. het is misschien niet precies 2012 dat het leven hier mss ten einde komt, maar het kan ook volgende week zijn, of over 50 jaar. we hebben massavernietigingswapens die een groot gedeelte van de wereld kunnen vernietigen, en dr is een ongelooflijke frictie tussen verschillende werelden. "het eind van de wereld" is geen ver van me bed show meer. het is een zeer reeel toekomstbeeld dat er binnenkort honderdduizenden, miljoenen of mss zelfs miljarden mensen kunnen gaan sterven aan een mondiale oorlog. 200 jaar geleden was dat nog totaal niet het geval, nu zou het zo maar volgende week afgelopen kunnen zijn.
pi_39890039
Ik ben niet bang voor de dood. Sterker nog, ik zou blij zijn wanneer het moment aanbreekt. Ik vind het leven een verschrikking, maar ben te laf om er een einde aan te maken.
pi_39890267
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 01:08 schreef releaze het volgende:

[..]

autoongeluk is ook een van mijn grootste angsten.
vroeger was er zon aflevering van 12 steden 13 ongelukken waar een jong iemand overreden werd door een vrachtwagen. Ik weet niet meer of die vrachtwagen nou over dr schedel heen reed of dat ik dat erbij heb verzonnen, maar goed.. dát beeld...*shivers*
Als een vrachtwagen over je hoofd heenrijdt dan is het wel snel afgelopen.
  zondag 16 juli 2006 @ 23:29:41 #61
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_39890287
quote:
Op zondag 16 juli 2006 23:22 schreef Hansworst het volgende:
Ik ben niet bang voor de dood. Sterker nog, ik zou blij zijn wanneer het moment aanbreekt. Ik vind het leven een verschrikking, maar ben te laf om er een einde aan te maken.
Nou zeg,valt het zo tegen?
Klaar?
Ik niet!
pi_39890360
quote:
Op zondag 16 juli 2006 23:29 schreef Foo_niks het volgende:

[..]

Nou zeg,valt het zo tegen?
Ja.
  zondag 16 juli 2006 @ 23:34:10 #63
81237 releaze
best of both worlds
pi_39890433
Hansworst, hoe zie jij het sterven dan, als iets verschrikkelijk gelukszalig? Of denk je er te weinig aan om er bang voor te zijn? of heb je de dood voor jezelf al een plek gegeven?
pi_39890507
quote:
Op zondag 16 juli 2006 23:34 schreef releaze het volgende:
Hansworst, hoe zie jij het sterven dan, als iets verschrikkelijk gelukszalig? Of denk je er te weinig aan om er bang voor te zijn? of heb je de dood voor jezelf al een plek gegeven?
Ik zie het vooral als een moment dat je eindelijk verlost wordt van dit kutleven, maar wat er dan daarna precies gebeurt weet ik niet. Ik denk er juist wel heel veel aan, maar ik heb voor mijzelf geen antwoord geformuleerd. Ik heb vooral zoiets van: ik zie het vanzelf, erger kan het haast niet worden.
  zondag 16 juli 2006 @ 23:38:14 #65
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_39890569
denk dat je hetzelfde dan weer meemaakt ,anders kom je niet verder
Klaar?
Ik niet!
pi_39890590
quote:
Op zondag 16 juli 2006 23:38 schreef Foo_niks het volgende:
denk dat je hetzelfde dan weer meemaakt ,anders kom je niet verder
Hoe bedoelt u: verder? Waarin?
  zondag 16 juli 2006 @ 23:40:45 #67
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_39890645
we zijn op aarde om te leren,als je niks geleerd heb maak je hetzelfde weer mee .
Om te groeien

Dit is ook van U :Het moet mij van het hart. Ik ben een superieur mens. Ik geniet inzichten, kennis en vaardigheden die mij ver boven de gemiddelde medemens doen uitstijgen. U zou kunnen zeggen: ik benader een goddelijke status. Echter, die verhevenheid komt met een probleem. Anderen begrijpen mij niet en willen het veelal ook niet begrijpen. Dat belemmert mijn sociale ontwikkeling en daar zou ik gaarne wat aan willen veranderen.
Klaar?
Ik niet!
pi_39890723
quote:
Op zondag 16 juli 2006 23:40 schreef Foo_niks het volgende:
we zijn op aarde om te leren,als je niks geleerd heb maak je hetzelfde weer mee .
Om te groeien
Daar geloof ik niets van. Er is geen enkel bewijs voor uw stelling. Hoe komt u bij die onzin?
pi_39890834
quote:
De enige zekerheid in het leven is de dood. Punt.

En voor sommigen komt de dood ongetwijfeld als verlossing uit de lijdensweg die leven heet. Maar dat ligt aan meerdere factoren, waar leeftijd er 1 van is.
  zondag 16 juli 2006 @ 23:52:01 #70
81237 releaze
best of both worlds
pi_39890947
quote:
Op zondag 16 juli 2006 23:43 schreef Hansworst het volgende:

[..]

Daar geloof ik niets van. Er is geen enkel bewijs voor uw stelling. Hoe komt u bij die onzin?
Is er bewijs voor het tegengestelde?

Ik heb laatst van mn zwager een ongewoon gesprek met god geleend. Eerst was ik een beetje "bah, christelijk", maar dat viel nog wel mee. Er werd verteld dat wij hier niet op aarde zijn om te leren, maar om te ervaren. Heel simpel in mn eigen woorden gezegd kwam het er op neer dat we pas echt weten wie/wat we zijn als we ervaren wat we zijn. Dus we zijn hier op aarde om onszelf in onze volle potentie te ervaren, oid. iig, in het boek werd het heel aardig uitgelegd, in ieder geval op de manier waarop ik wel meer dingen heb geredeneerd. Het is een vorm van logica. Het geeft geen bewijzen, maar het spreekt het gezonde verstand aan, imo.
  maandag 17 juli 2006 @ 00:05:20 #71
64922 Tjahzi
cant touch me
pi_39891349
Ik heb hier ook lang over na gedacht, maare ben er toch achter gekomen dat het enige wat je in die tussentijd kunt doen is genieten van het leven. En gewoon op jou manier verantwoord door leven blijven gaan. Als je blijft twijfelen en bang blijft zijn verneuk je alleen je eigen leven. Was zelf ook aan t twijfelen om dan vaker naar de kerk te gaan enzo, ben zelf katholiek opgevoed en nu ongelovig, maare ik ga echt niet geloven dat iemand de verlosser is en hem aanbid alleen maar omdat ik bang ben.

Ik ben ook bang om de sterven, of hoe het gaat gebeuren, vooral als het zo pijnlijk is als in zo'n finaldestination moment, of wat als je bijvoorbeeld gemarteld gaat worden?

En misschien leef je wel langer, ze kunnen nu al muizen 50% langer laten leven, we gaan de ruimte in naar andere planeten, had documentaire gezien van de BBC waar een van de vooraanstaande wetenschappers op dat gebied het mogelijk achtte dat we misschien al over 50 jaar geen zorgen meer hoevden te maken over ouderdom, dat het lichaam zich dan vanzelf ging verjongen, door een of andere medische shit...

Ayway das allemaal ver weg en kunnen we alleen maar op hopen.

Misschien ook aan te raden, die serie van BNN, van die 7 jongeren die te horen krijgen dat ze binne half jaar dood gaan ( naam ben ik even kwijt). Zij worden dan de laatste dagen van hun leven gevolgd.
pi_39894196
@ TS

wellicht dat het te maken heeft met het feit dat je nog niet alles hebt gedaan wat je wilt doen of kunnen?
Dats voor mij de enige reden dat ik liever niet dood wil. Ik wil eerst alles kunnen wat ik wil. En nu die vliegreis (of eigenlijk zen) maak ik me tog wel zorgen over hoe ik het nu aanpak. (De (vllieg)angst en me manieren van doen atm)
pi_39898710
quote:
Op maandag 17 juli 2006 00:05 schreef Tjahzi het volgende:
Ik heb hier ook lang over na gedacht, maare ben er toch achter gekomen dat het enige wat je in die tussentijd kunt doen is genieten van het leven. En gewoon op jou manier verantwoord door leven blijven gaan. Als je blijft twijfelen en bang blijft zijn verneuk je alleen je eigen leven. Was zelf ook aan t twijfelen om dan vaker naar de kerk te gaan enzo, ben zelf katholiek opgevoed en nu ongelovig, maare ik ga echt niet geloven dat iemand de verlosser is en hem aanbid alleen maar omdat ik bang ben.

Ik ben ook bang om de sterven, of hoe het gaat gebeuren, vooral als het zo pijnlijk is als in zo'n finaldestination moment, of wat als je bijvoorbeeld gemarteld gaat worden?

En misschien leef je wel langer, ze kunnen nu al muizen 50% langer laten leven, we gaan de ruimte in naar andere planeten, had documentaire gezien van de BBC waar een van de vooraanstaande wetenschappers op dat gebied het mogelijk achtte dat we misschien al over 50 jaar geen zorgen meer hoevden te maken over ouderdom, dat het lichaam zich dan vanzelf ging verjongen, door een of andere medische shit...

Ayway das allemaal ver weg en kunnen we alleen maar op hopen.

Misschien ook aan te raden, die serie van BNN, van die 7 jongeren die te horen krijgen dat ze binne half jaar dood gaan ( naam ben ik even kwijt). Zij worden dan de laatste dagen van hun leven gevolgd.
Waarom is dat iets om op te hopen? Niet dood willen is je reinste vorm van egoďsme en een pathetische vorm van vluchtgedrag. Het hele leven staat in het teken van komen en gaan en plaats maken voor nieuw leven. Als je dat niet kunt accepteren dan ben je in mijn ogen niet alleen zielig, maar ook nog eens ziek.

Ik zou in ieder geval nooit aan zo'n behandeling beginnen.
pi_39898716
quote:
Op zondag 16 juli 2006 23:52 schreef releaze het volgende:

[..]

Ik heb laatst van mn zwager een ongewoon gesprek met god geleend. Eerst was ik een beetje "bah, christelijk", maar dat viel nog wel mee. Er werd verteld dat wij hier niet op aarde zijn om te leren, maar om te ervaren. Heel simpel in mn eigen woorden gezegd kwam het er op neer dat we pas echt weten wie/wat we zijn als we ervaren wat we zijn. Dus we zijn hier op aarde om onszelf in onze volle potentie te ervaren, oid. iig, in het boek werd het heel aardig uitgelegd, in ieder geval op de manier waarop ik wel meer dingen heb geredeneerd. Het is een vorm van logica. Het geeft geen bewijzen, maar het spreekt het gezonde verstand aan, imo.
Hier heb je wel een goed punt. Het zou natuurlijk heel goed zo kunnen zijn.
pi_39898821
Ik zou niet weten waarom je bang zou moeten zijn voor de dood, Als kind was ik dit ook en nu niet meer. Dit wil niet zeggen dat ik onvoorzichtig ben maar als je aan genealogie doet dan ga je er anders over denken.
Zie het als eindelijk rust.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_39898903
quote:
Op maandag 17 juli 2006 10:08 schreef Hansworst het volgende:

[..]

Hier heb je wel een goed punt. Het zou natuurlijk heel goed zo kunnen zijn.
Ja, wie alles mooi wil praten en de ellende in veel niet wil zien moet zeker deze schrijver lezen.
Kol haneshama Tehalel Yah
"When I read the Bhagavad Gita and reflect about how God created this universe everything else seems so superfluous". (Einstein)
pi_39898944
quote:
Op maandag 17 juli 2006 10:16 schreef Causa het volgende:

[..]

Ja, wie alles mooi wil praten en de ellende in veel niet wil zien moet zeker deze schrijver lezen.
Ellende is alleen maar een issue voor een mens, wanneer de mens zich er mee verenigt.
pi_39899388
quote:
Op maandag 17 juli 2006 10:17 schreef Hansworst het volgende:

[..]

Ellende is alleen maar een issue voor een mens, wanneer de mens zich er mee verenigt.
In de trant van: als ik mijn ogen dicht doe dan is het er niet.

waarmee ik niet wil zeggen dat er niet erg veel soorten ongeluk bestaan die uiteindelijk te verwerken zijn, of het beste toch nog uit te halen zijn. Ik zal het alvast doorgeven aan die tiener die zopas zijn arm verloor (zal hij op dit moment dat hij de 'zogenaamde' pijn en ellende nog leeft behoefte aan hebben) waarbij een enkeling het nodig heeft om te zeggen: dit is een broodje aap verhaal. Het is maar een voorbeeld.

Bijvoorbeeld de versie van de hemel is er wel en de hel niet, kan ik niet begrijpen. Omdat het gros van de mensheid opgelegde ellende leeft en heel veel ook erg gelukkig zijn. Dat het allebei al op aarde is zegt mij genoeg. Betreffend leven na de dood ik kan het beter vinden met: of het is er allebei wel, of het is er allebei niet.
"When I read the Bhagavad Gita and reflect about how God created this universe everything else seems so superfluous". (Einstein)
  maandag 17 juli 2006 @ 12:21:44 #79
18219 alien8ed
ignorance is bliss
pi_39902495
Hah, ik twijfel overal aan, zelfs aan het leven.
Maar toch heb ik er rust in dat ik ooit eindig.
Want oneindigheid is het enige waar ik geen antwoord op kan vinden.

Ik ben niet bang voor de dood, omdat het slechts een klein onderdeel van het gigantische universum is.
hak hout, haal water
Transhumanist, Piraat
pi_39903471
quote:
Op zondag 16 juli 2006 23:52 schreef releaze het volgende:

[..]

Als het boek je beviel, dan raad ik je sterk aan om deel 3 van de trilogie te lezen ('Derde gesprek met God'). Daarin wordt precies beschreven wat er gebeurd na de dood en 'hoe het werkt'.

Er is echt niets om bang voor te zijn na de dood. Het enige wat eng kan zijn is, zoals hier ook al vaker genoemd, hetgeen wat vlak voor de dood gebeurd. Bv. ziekte of pijn. Daar kan je angst voor hebben. Maar als je dood gaat is al je pijn verdwenen en zul je meer vrijheid ervaren dan je in dit leven gekend hebt.

Misschien vind je het interessant om een keer een regressietherapie te doen? Misschien kan je dan datgene (her)ervaren waar je bang voor bent en zie je dan dan dat er niks is waar je bang voor hoeft te zijn .
pi_39903504
Geartsjuh, kun je kort uitleggen wat er dan precies gebeurt, wanneer je dood gaat?
pi_39903565
quote:
Op maandag 17 juli 2006 12:53 schreef Hansworst het volgende:
Geartsjuh, kun je kort uitleggen wat er dan precies gebeurt, wanneer je dood gaat?
ja je treedt dan uit en komt niet meer terug in het nu
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_39903591
quote:
Op maandag 17 juli 2006 12:55 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

ja je treedt dan uit en komt niet meer terug in het nu
Nooit meer? Er is geen sprake van reincarnatie?
pi_39903614
quote:
Op maandag 17 juli 2006 12:55 schreef Hansworst het volgende:

[..]

Nooit meer? Er is geen sprake van reincarnatie?
lezen, in het 'nu' zeg ik
pi_39903691
quote:
Op maandag 17 juli 2006 12:56 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

lezen, in het 'nu' zeg ik
Maar waarom is dat zo? Wat is het doel daarachter? Hoe weten mensen dat? Waarom zou ik het geloven. Het is onzin.
pi_39903746
quote:
Op maandag 17 juli 2006 12:58 schreef Hansworst het volgende:

[..]

Maar waarom is dat zo? Wat is het doel daarachter? Hoe weten mensen dat? Waarom zou ik het geloven. Het is onzin.
whatever?
pi_39903997
quote:

Van oudere mensen hoor ik dat het iets jeugdigs is, je bent jong en je wilt blijven leven, maar naar mate je ouder wordt, komt het gevoel, de acceptatie, het willen sterven vanzelf.
Het duurt nog heel lang, voordat ik oud ben, maar ik ben bang dat ik alleen maar banger zal worden. Het moment komt nou eenmaal daar, hoe ouder ik word.

Ik heb gek genoeg ook bijna precies hetzelfde als jij. Dat bij mij altijd de gedachte is geweest dat ik niet van ouderdom zou sterven, maar inderdaad door oorlog or rampen. En rampen zijn in feite veel enger dan van ouderdom doodgaan. Ik denk omdat je er geen controle op hebt, maar het wel al te bewust meemaakt.
Al ben ik de laatste wel wat sceptischer geworden en heb mijn ideeën hierboven nooit echt serieus genomen, snap ik niet hoe ik eraan kwam. Misschien zit er toch een kern van waarheid in.
quote:
Daarnaast word ik ook een beetje gebrainwasht door de prophecies, het past allemaal zo naadloos in mijn angst. De maya's met 2012. De tekenen van de apocalyps, die veel gelovigen al zien. Hierdoor komt de dood behoorlijk dichtbij, en klap ik dicht van angst. Ik ben bang. Ontzettend bang. Verschrikkelijk bang voor 2012. Gewoon, what if? En als het niet 2012 is, dan is het misschien wel een paar jaar later. De spanningen in de wereld zijn enorm, en we hebben de mogelijkheid de hele mensheid uit te roeien. Het kan gewoon gebeuren in mijn leven.
Wat dit betreft heb ik wel een oplossing voor je, ik ben ooit eens tot de logische conclusie gekomen dat bij dingen waar je niets aan kunt doen, ook gewoon niets aan kunt doen. Ik was bijvoorbeeld bang in het donker. Niet voor het donker, maar voor de inbrekers die erin zouden kunnen zitten. Toen, op jonge leeftijd bedacht ik me, dat als ik toch vermoord wordt door zo'n inbreker, dan gebeurd dat, so be it (pak van me hart, zo'n conclusie), en als het niet zo is, dan is het ook prima, en dus was ik daarna eigenlijk nooit meer bang in het donker. En als ik dat was, hoefde ik alleen maar die redenering te volgen en was het weer ok.

Zo zie ik het ook met dat soort voorspellingen. Ik heb er zelf helemaal niks mee, maar mocht nou zoiets gebeuren, so be it dan kun je er toch niks aan doen (want doodgaan is dood gaan, en niet dood gaan is niet dood gaan). En als het niet gebeurd, of je gaat niet dood tijdens zo'n ramp, prima.

Nu is niet alles eentjes en nulletjes natuurlijk. Want je kunt in zo'n ramp je beide benen en armen kwijtraken en toch overleven. Ik weet niet of dit beter is dan gelukkig leven en doodgaan bij zo'n ramp. Maar toch lijkt doodgaan enger dan bijvoorbeeld gehandicapt worden. En tja, ik hoop dat ik hier geen mensen mee beledig, maar ernstig gehandicapt doorleven is volgens mij redenaties misschien wel erger dan doodgaan. Want bij doodgaan heb je niets meer, maar je merkt dat ook niet.

Nu mijn vraag: waarom is dood gaan zo eng? En is de dood eng, of dood gaan eng? Of wat na de dood komt eng? De onzekerheid of het moment?
quote:
Met dit enge, mogelijke vooruitzicht wil ik van alles uit mn leven halen. Ik wil vooral genieten, maar dat terzijde. Dit doet nog niets af aan mijn angst voor de dood. Hoe ga ik hiermee om?
Een makkelijke manier, is om te gaan geloven, in jezus. Misschien voor de foute redenen, maar als ik hierdoor minder angstig leef, is dit het dan waard? Het is natuurlijk een prachtig idee dat jij als bekeerling tegen het eind van de wereld door jezus meegenomen zal worden naar het paradijs en de hel op aarde niet zou meemaken, simpel gezegd. Wanneer je je geest werkelijk kan overtuigen dat je goed zit, dat het goed gaat. Die overtuiging, dat geloof.. Zal dat zorgen voor gemoedsrust?

Hoe ga je om met je angst voor de dood? Just live with it, en op een gegeven moment ga je het accepteren? Hebben jullie weleens gesprekken gehad met mensen over hun angst voor de dood en hoe ze daarmee omgaan?

Nog een kleine anekdote. *** ANEKDOTE *** Dat als het puntje bij paaltje komt, ik toch zal kiezen voor jezus, om m'n angsten te bedwingen..
Tja ik heb dit totaal niet, eigenlijk. Ik zie godsdienst of religie niet als gemoedsrust maar meer als een middel om moreel en ethisch door het leven te komen, en om eventueel iets te vertellen over hoe alles ontstaan is, de filosofie erachter.
Daarom zal ik ook nooit christen worden, omdat ik de rol van een religie nu eenmaal niet op zo'n manier zie.
Could be possibility?
pi_39904407
quote:
Op maandag 17 juli 2006 12:53 schreef Hansworst het volgende:
In het kort uitleggen is erg lastig. Het komt er eigenlijk op neer dat je je huidige lichaam achterlaat en een andere lichamelijke vorm krijgt. Deze is veel lichter en voor ons als mensen niet direct waar te nemen.

De vorm die je aanneemt als je doodgaat is veel subtieler dan onze aardse vorm. Je kan de vorm vergelijken met de bladen van een snel draaiende ventilator: ze bewegen zo snel dat je ze niet meer ziet. Zo is het ook na de dood, je bent veel sneller en subtieler dan een aardse vorm. Je beweegt zo snel dat wij je niet meer kunnen zien. Vanuit jouw perspectief echter lijken wij wel stil te staan en bewegen wij ons uitermate langzaam. In die zin ervaar je een enorme vrijheid omdat je veel sneller datgene kan ervaren wat je wil ervaren en heel snel daar kan zijn waar je wil zijn. De dood is daarom een uitermate bevrijdende ervaring omdat je los staat van aardse beperkingen van tijd en afstand.

De vorm die je hebt na de dood is moeilijk uit te legen omdat je niet op een voor ons vast te stellen specifieke plaats bent. Je kan niet zeggen dat als iemand dood is dat hij dan links of rechts van je is. Hij is 'ergens'. Hij is veranderd in een soort aanwezigheid die op een andere plaats lijkt te leven dan de onze. In een bepaalde zin leef je na de dood ook op een andere plaats omdat je boven de aardse wetten staat en dus een soort 'overview' hebt op alles.

Nouja, zo denk ik erover .
  maandag 17 juli 2006 @ 13:23:22 #89
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_39904536
quote:
Daarnaast word ik ook een beetje gebrainwasht door de prophecies, het past allemaal zo naadloos in mijn angst. De maya's met 2012.
Wat de Mayakalender betreft maak je jezelf banger dan nodig. 2012 is een belangrijk jaar in hun kalender, maar het markeert niet het einde der wereld. New Agemensen, die er niet al te veel van snapten, hebben dit opgepikt en zitten elkaar ermee op te stoken. Op Wikipedia staat het precdies uitgelegd.
quote:
De tekenen van de apocalyps, die veel gelovigen al zien. Hierdoor komt de dood behoorlijk dichtbij, en klap ik dicht van angst. Ik ben bang. Ontzettend bang. Verschrikkelijk bang voor 2012. Gewoon, what if? En als het niet 2012 is, dan is het misschien wel een paar jaar later. De spanningen in de wereld zijn enorm, en we hebben de mogelijkheid de hele mensheid uit te roeien. Het kan gewoon gebeuren in mijn leven.
De tekenen van de Apocalyps zijn al talloze keren gezien – het jaar 1666 was voor velen ook een verschrikking, Jehovah's getuigen zien ze wat dat betreft al Eeuwen aankomen. Hopelijk werkt dat een beetje ontnuchterend voor je, het blijft koffiedik kijken.

Als het om een atheďstisch benadering van je ‘probleem’ gaat kun je inderdaad Epicurus (al genoemd) of Albert Camus eens pakken. De wat uitgebreidere versie van bovengenoemd citaat is als volgt:
quote:
Accustom yourself also to think death a matter with which we are not at all concerned, since all good and all evil is in sensation, and since death is only the privation of sensation. On which account, the correct knowledge of the fact that death is no concern of ours, makes the mortality of life pleasant to us, inasmuch as it sets forth no illimitable time, but relieves us for the longing for immortality. For there is nothing terrible in living to a man who rightly comprehends that there is nothing terrible in ceasing to live; so that he was a silly man who said that he feared death, not because it would grieve him when it was present, but because it did grieve him while it was future. For it is very absurd that that which does not distress a man when it is present, should afflict him only when expected. Therefore, the most formidable of evils, death, is nothing to us, since, when we exist, death is not present to us; and when death is present, then we have no existence. It is no concern then either of the living or of the dead; since to the one it has no existence, and the other class has no existence itself. But people in general, at times flee from death as the greatest of evils, and at times wish for it as a rest from the evils in life. Nor is the not-living a thing feared, since living is not connected with it: nor does the wise man think not-living an evil; but, just as he chooses food, not preferring that which is most abundant, but that which is nicest; so too, he enjoys time, not measuring it as to whether it is of the greatest length, but as to whether it is most agreeable. And, they say, he who enjoins a young man to live well, and an old man to die well, is a simpleton, not only because of the constantly delightful nature of life, but also because the care to live well is identical with the care to die well. And he was still more wrong who said:

’Tis well to taste of life, and then when born
To pass with quickness to the shades below.
Camus, zijn stroming wordt het absurdisme genoemd, heeft een boek (De Vreemdeling, L'étranger) geschreven over iemand die na een moord ter dood veroordeeld wordt, en daarbij nog zekerder weet dan jij dat zijn einde eraan komt, en daardoor gedwongen wordt te reflecteren op zijn leven:

“Zo dicht bij de dood moest moeder zich er bevrijd hebben gevoeld en bereid alles opnieuw te beleven. Niemand, niemand had het recht haar te beklagen. En ook ik voelde me bereid alles opnieuw te beleven. Alsof die geweldige uitbarsting van woede alle kwaad uit me had weggedreven, me leeg had gemaakt van alle hoop, zo gaf ik me tegenover deze nacht vol tekens en sterren voor het eerst over aan de tedere onverschilligheid van de wereld.”

Dat is het accepteren van je leven zoals je het tot nu toe geleefd hebt, lering getrokken uit de onaangenaamheden, genoten van de mooie momenten en acceptatie van de “tedere onverschilligheid van de wereld”. Ook spreekt hij – daarvoor – over de priester, hij verbiedt hem voor hem te bidden en hij verhaalt over de ‘zekerheden’ van de priester, zekerheden die minder waard zijn dan een vrouwenhaar. Hij heeft weliswaar lege handen, maar is wel zeker van zijn leven – wat de priester niet kan zeggen, die leeft als een dode – en zeker van de dood die komen gaat. En alhoewel dat alles is, is het tenminste iets waar je je aan vast kunt houden net zover als het jezelf vasthoudt:
quote:
Pourtant, aucune de ses certitudes ne valait un cheveu de femme. Il n'était męme pas sűr d’ętre en vie puisqu’il vivait comme un mort. Moi, j’avais l’air d’avoir les mains vides. Mais j’étais sűr de moi, sűr de tout, plus sűr que lui, sűr de ma vie et de cette mort qui allait venir. Oui, je n’avais que cela. Mais du moins, je tenais cette vérité autant qu’elle me tenait.
Leer ermee in het reine te komen, het is oneerlijk, het is onverschillig, je bestaan is slechts een tussenspel van het niets. Een oneindig lange tijd voor je geboren bent dat je niet hebt bestaan, dan leef je even, en dan besta je weer oneindig lang niet. (Schopenhauer).
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_39904612
quote:
Op maandag 17 juli 2006 13:19 schreef Geartsjuh het volgende:

[..]

In het kort uitleggen is erg lastig. Het komt er eigenlijk op neer dat je je huidige lichaam achterlaat en een andere lichamelijke vorm krijgt. Deze is veel lichter en voor ons als mensen niet direct waar te nemen.

De vorm die je aanneemt als je doodgaat is veel subtieler dan onze aardse vorm. Je kan de vorm vergelijken met de bladen van een snel draaiende ventilator: ze bewegen zo snel dat je ze niet meer ziet. Zo is het ook na de dood, je bent veel sneller en subtieler dan een aardse vorm. Je beweegt zo snel dat wij je niet meer kunnen zien. Vanuit jouw perspectief echter lijken wij wel stil te staan en bewegen wij ons uitermate langzaam. In die zin ervaar je een enorme vrijheid omdat je veel sneller datgene kan ervaren wat je wil ervaren en heel snel daar kan zijn waar je wil zijn. De dood is daarom een uitermate bevrijdende ervaring omdat je los staat van aardse beperkingen van tijd en afstand.

De vorm die je hebt na de dood is moeilijk uit te legen omdat je niet op een voor ons vast te stellen specifieke plaats bent. Je kan niet zeggen dat als iemand dood is dat hij dan links of rechts van je is. Hij is 'ergens'. Hij is veranderd in een soort aanwezigheid die op een andere plaats lijkt te leven dan de onze. In een bepaalde zin leef je na de dood ook op een andere plaats omdat je boven de aardse wetten staat en dus een soort 'overview' hebt op alles.

Nouja, zo denk ik erover .
Interessant! Maar wat is de rol van dieren? Biologisch gezien verschilt de mens namelijk niet in fundamenteel opzicht van een dier. We zijn slechts tot datgene geëvolueerd waarin we zijn geëvolueerd.
pi_39904932
quote:
Op maandag 17 juli 2006 13:25 schreef Hansworst het volgende:

[..]

Interessant! Maar wat is de rol van dieren? Biologisch gezien verschilt de mens namelijk niet in fundamenteel opzicht van een dier. We zijn slechts tot datgene geëvolueerd waarin we zijn geëvolueerd.
We gaan hiermee wel offtopic denk ik, maar ik denk dat dieren hetzelfde vergaat als mensen, dus zij veranderen ook van vorm na hun dood. Ik denk echter wel dat zij dit proces veel minder bewust meemaken.

Als je alles op één hoop gooit (mensen, dieren, planten, etc.) dan kan je alle levende vormen indelen naar hun bewustzijnsniveau. De mens heeft relatief een vrij hoog bewustzijnsniveau, hoewel dit ook kan verschillen per mens. Dieren hebben over het algemeen een lager bewustzijnsniveau dan mensen, maar ook hier zijn verschillen per diersoort. Hoe lager je bewustzijnsniveau hoe minder je je bewust bent van alles om je heen en dus ook van hetgene wat plaatsvindt na de dood.

Voor minder bewuste wezens zal het waarschijnlijk overkomen als een soort automatisch proces waar je geen invloed op hebt. Bewuste wezens maken het proces van leven en dood veel bewuster mee en zien hun eigen invloed erop.
pi_39905041
Ben ik in tru of waan ik me in tru?
pi_39905082
quote:
Op maandag 17 juli 2006 13:38 schreef Causa het volgende:
Ben ik in tru of waan ik me in tru?
pi_39905096
Aangezien het enige alternatief is om niet te sterven, ben ik toch wel erg blij met mijn sterfelijkheid.
Het feit dat je sterfelijk bent maakt m.i. het leven ook veel waardevoller, bij onsterfelijkheid denk ik aan een soort van onveranderende situatie tot in de eeuwigheid......brrr....
Si hoc legere scis nimium eruditionis habes.
pi_39911854
@Hansworst... jij zou echt eens Nietzsche moeten lezen.. inzicht in de situatie denk ik, zal je wel helpen

verder @TS: waarom bang voor de dood? Waarom niet bang voor het leven? Net zo 'zinvol' m.i. We weten nou eenmaal niet waar we vandaan komen en waar we naar toe gaan, als we al ergens vandaan komen of ergens naar toe gaan.. De dood.. ik ben er niet meer bang voor... simpelweg omdat ik mijn levensplezier niet meer wil laten vergallen door zulke gedachten. Toekomstmuziek, want ik leef NU.. en niet na de dood.. voorlopig niet..
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  maandag 17 juli 2006 @ 17:40:08 #96
81237 releaze
best of both worlds
pi_39912803
Waarom zou ik bang zijn voor deze periode in m'n leven waarvan het begin en het eind zo ontzettend zeker is?

Weet je wat het eigenlijk is? Ik ben inderdaad nog niet zeker van een hiernamaals. Op het moment dat ik sterf zal ik er waarschijnlijk achterkomen, of niet, en als ik er niet achterkom, ach, dan is er niks en hoef ik me eigenlijk nog geen zorgen te maken. Maar ja, ik neig dus wel meer naar een hiernamaals omdat ik hier voor mezelf al veel meer aanwijzingen voor heb dan voor het "niet"-leven, maar ik weet het dus niet zeker, dus is de dood HET grote moment.
Hierbij kom ik terug op het hebben van een geloof. Als ik zou kunnen geloven, werkelijk geloven en overtuigd zijn van wat er komt, dan houdt het tobben hoogstwaarschijnlijk op.

Atheistische standpunten werken voor mij per definitie niet
En de kerk is het dichtsbijzijnde orgaan om mij eens goed te brainwashen..
Maar goed, zoals ik al eerder zei, komt er bij de kerk een hele andere lading bijkijken waar ik juist afstand van heb genomen.
  maandag 17 juli 2006 @ 17:44:07 #97
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_39912934
Bij een atheďstisch standpunt heb je in ieder geval de garantie dat ’t niet tegenvalt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 17 juli 2006 @ 17:59:02 #98
81237 releaze
best of both worlds
pi_39913363
quote:
Op maandag 17 juli 2006 17:44 schreef Iblis het volgende:
Bij een atheďstisch standpunt heb je in ieder geval de garantie dat ’t niet tegenvalt.
Maar het is geen optie Mn gezonde verstand sluit sowieso uit dat er geen god is. en dan bedoel ik niet god de schepper van 7 dagen en poef daar was de aarde. en daarnaast heb ik oa door enthogene middelen ervaren dat er veel, veel meer is. maar goed, leg dat maar eens uit aan m'n nuchtere brein die dat allemaal niet kan ervaren en het maar gewoon ja of nee moet accepteren, en daar dub ik ook nog erg over.. twijfel is my middle name. het is ook maar de vraag dat mocht ik besluiten mezelf te willen brainwashen om m'n angst weg te werken of het uberhaupt zal lukken. twijfel zit verschrikkelijk diep in me geworteld, het willen vergaren van nieuwe inzichten ook.
pi_39913735
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 00:59 schreef releaze het volgende:

[..]

Die regeltjes zijn iets menselijks, door ons gemaakt, onze interpretatie. Het christendom van nu is ook heel anders dan 1000 jaar geleden. Het gaat om het geloven zelf, dat is de kern, dat is je verlossing.

En het IS ook je verlossing, omdat het gemoedsrust geeft. Weg van de angst.
"God en jezus zijn liefde", wordt er gezegd. Liefde als het tegenovergestelde van angst, wordt het ook wel genoemd. Het is hypothetisch, maar het doet wonderen voor je gevoel.

Daar heb je geen bijbel voor nodig. Geen regeltjes.
Je hebt gelijk, je verzint iets nieuws
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
  maandag 17 juli 2006 @ 18:31:36 #100
81237 releaze
best of both worlds
pi_39914250
quote:
Op maandag 17 juli 2006 18:12 schreef lionsguy18 het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, je verzint iets nieuws
Ik begrijp jou niet of jij begrijpt mij niet? wat bedoel je met je verzint iets nieuws?
pi_39914427
Ik heb hetzelfde. Vroeger kon ik niet slapen, bang dat 's nachts het huis in de fik zou vliegen. Nu nog lig ik er soms wakker van, te denken aan het moment van doodgaan maar in tegenstelling tot jouw gevoel ook wat erna komt. Ik ben christelijk opgevoed maar bang voor de hemel. Het eeuwige leven, zo beangstigend! Het eeuwige niets maakt me echter niet veel vrolijker...

Ik moet nu gaan maar dit is vast een post om dit straks terug te vinden, het houdt mij enorm bezig namelijk.
pi_39915642
quote:
Op maandag 17 juli 2006 18:31 schreef releaze het volgende:
Ik begrijp jou niet of jij begrijpt mij niet? wat bedoel je met je verzint iets nieuws?
Jij creëert je eigen werkelijkheid, dus kun jij ook een nieuwe werkelijkheid creëren..

Alles ligt binnen handbereik!
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_39920989
Ik probeer er niet aan te denken en houd mezelf voor dat ik nog minstens 50 jaar te gaan heb.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_39921436
quote:
Op maandag 17 juli 2006 18:39 schreef p-etr-a het volgende:
Ik heb hetzelfde. Vroeger kon ik niet slapen, bang dat 's nachts het huis in de fik zou vliegen. Nu nog lig ik er soms wakker van, te denken aan het moment van doodgaan maar in tegenstelling tot jouw gevoel ook wat erna komt. Ik ben christelijk opgevoed maar bang voor de hemel. Het eeuwige leven, zo beangstigend! Het eeuwige niets maakt me echter niet veel vrolijker...

Ik moet nu gaan maar dit is vast een post om dit straks terug te vinden, het houdt mij enorm bezig namelijk.
Volgens de Veda's vallen hemel en hel nog binnen de materiele schepping. Je zou er niet eeuwig verblijven dus. Alleen de helse planeten zouden een eeuwigheid kunnen lijken maar in feite zou je er maar kort leven. Op de hemelse planeten zou je wel lang vertoeven, maarja.. gezelligheid kent geen tijd.
pi_39921594
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood....maar meer voor de manier WAAROP je dood gaat
Time's fun when you're having flies.
pi_39921611
quote:
Op maandag 17 juli 2006 22:15 schreef Causa het volgende:

[..]

Volgens de Veda's vallen hemel en hel nog binnen de materiele schepping. Je zou er niet eeuwig verblijven dus. Alleen de helse planeten zouden een eeuwigheid kunnen lijken maar in feite zou je er maar kort leven. Op de hemelse planeten zou je wel lang vertoeven, maarja.. gezelligheid kent geen tijd.
Volgens mij is dat meer op zijn plaats in TRU
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_39921628
Het lijkt me heerlijk om op mijn 85e levensjaar vredig in te slapen.
Dan zie ik mijn vader, grootvader en overgrootvader weer.

[ Bericht 52% gewijzigd door Dementor op 17-07-2006 23:10:11 ]
pi_39921630
quote:
Op maandag 17 juli 2006 22:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Volgens mij is dat meer op zijn plaats in TRU
komt uit religieuse geschriften
  maandag 17 juli 2006 @ 22:57:54 #109
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_39923024
quote:
Op maandag 17 juli 2006 22:20 schreef Causa het volgende:

[..]

komt uit religieuse geschriften
Het klinkt alsof je het als tegenargument wilt gebruiken, maar ik zie het meer als een bevestiging dat het in TRU hoort.
  maandag 17 juli 2006 @ 23:09:23 #110
81237 releaze
best of both worlds
pi_39923556
quote:
Op maandag 17 juli 2006 22:57 schreef Iblis het volgende:

[..]

Het klinkt alsof je het als tegenargument wilt gebruiken, maar ik zie het meer als een bevestiging dat het in TRU hoort.
Bijbelzaken worden toch ook in wfl besproken? Net zoals islam? Waarom het vedische niet? Valt allemaal onder levensbeschouwing.
  maandag 17 juli 2006 @ 23:23:52 #111
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_39924263
quote:
Op maandag 17 juli 2006 17:59 schreef releaze het volgende:

[..]

Maar het is geen optie Mn gezonde verstand sluit sowieso uit dat er geen god is. en dan bedoel ik niet god de schepper van 7 dagen en poef daar was de aarde. en daarnaast heb ik oa door enthogene middelen ervaren dat er veel, veel meer is. maar goed, leg dat maar eens uit aan m'n nuchtere brein die dat allemaal niet kan ervaren en het maar gewoon ja of nee moet accepteren, en daar dub ik ook nog erg over.. twijfel is my middle name. het is ook maar de vraag dat mocht ik besluiten mezelf te willen brainwashen om m'n angst weg te werken of het uberhaupt zal lukken. twijfel zit verschrikkelijk diep in me geworteld, het willen vergaren van nieuwe inzichten ook.
Ik vind ervaringen op basis van enthogene middelen erg dubieus om op te funderen. Het klinkt mij hetzelfde in de ogen als in nuchtere toestand zeggen: ‘ik had gisteren toch een openbaring na m’n 4e fles wijn, die lamp, dat zijn er eigenlijk twee’ en daar vervolgens aan vast houden.

Mijn eigen ervaringen met enthogene middelen zijn overigens (alhoewel heel surrealistisch) tamelijk atheďstisch geweest, dus het is vooral, volgens mij, een heel persoonlijke beleving, waarbij je bepaalde (onbewuste) gevoelens visualiseert en ervaart, deels zoals je dat ook in een (lucide) droom doet.

Voorts is angst altijd een slechte raadgever volgens mij, het is m.i. meer het verlangen, de wil dat er íéts is:
quote:
A man finds himself, to his great astonishment, suddenly existing, after thousands and thousands of years of non-existence: he lives for a little while; and then, again, comes an equally long period when he must exist no more. The heart rebels against this, and feels that it cannot be true.
Het hart voelt het, maar helaas mag het niet zo zijn. Schopenhauer zag dat goed. Nietzsche zal je hetzelfde zeggen in zijn ‘Aldus sprak Zarathoestra’, Hoofdstuk 3.

Van de achterwereldlingen

[…]
Gelooft mij, mijne broeders! Het lijf was ’t, dat aan de aarde wanhoopte, – dat hoorde de buik van het bestaan tot zich spreken.
En toen wilde hij met het hoofd door de laatste wanden heen, en niet slechts met het hoofd, – daarhéén naar gindse wereld.
Maar ‘gindse wereld’ is goed verborgen voor de mens, die ontmenste, onmenselijke wereld, die een hemels niets is; en de buik des bestaans spreekt in ’t geheel niet tot de mens, hetzij dan als mens.
[…]
Zieken en stervenden waren het, die verachtten lijf en aarde en ontdekten het hemelse en de verlossende bloeddroppen: doch zelfs deze zoete en duistere vergiften namen zij van lijf en aarde!
Hun ellende wilden zij ontlopen, en de sterren waren hun te verre!
[/quote]

En de woorden uit de voorrede:
quote:
Ik bezweer u, mijn broeders, blijft de aarde trouw en gelooft niet degenen, die u van bovenaardse verwachtingen spreken! Giftmengers zijn zij, of zij het weten of niet.
Levensverachters zijn zij, afstervenden en zelf vergiftigden, die de aarde moede is: dat zij heengaan!
Wellicht dat het een idee is om je eens met zulk soort teksten bezig te houden alvorens je een nieuwe enthogene ervaring opdoet, je zult zien hoe deze gestuurd en beďnvloedt wordt, hetwelk je wellicht een nieuw inzicht kan geven in de relatieve waarde van zo’n ervaring. Probeer zo’n geloof te verliezen, – ook weer Nietzsche – wees een vrije geest ‘die niets meer wenst dan iedere dag een of ander geruststellend geloof te verliezen’.
  maandag 17 juli 2006 @ 23:27:50 #112
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_39924444
quote:
Op maandag 17 juli 2006 23:09 schreef releaze het volgende:

[..]

Bijbelzaken worden toch ook in wfl besproken? Net zoals islam? Waarom het vedische niet? Valt allemaal onder levensbeschouwing.
Deels wel, doch, alles wat er gebeurt nadat je dood bent tel ik niet meer mee voor levensbeschouwing. En wat Veda, Koran, Bijbel, Joseph Smith of Jomanda daar over speculeert is me van dezelfde waarde. Een topic wat die kant opgaat wat speculeren betreft, ‘wat er na de dood is’, mag van mij naar TRU, ongeacht welke bronnen het gebruikt.

Een topic dat zich bezighoudt hoe je dient te leven volgens bepaalde levensleren en religies, dat kan in WFL. Of hoe je in het aangezicht van de dood leeft bijvoorbeeld.
  maandag 17 juli 2006 @ 23:49:09 #113
81237 releaze
best of both worlds
pi_39925389
quote:
Op maandag 17 juli 2006 23:23 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik vind ervaringen op basis van enthogene middelen erg dubieus om op te funderen. Het klinkt mij hetzelfde in de ogen als in nuchtere toestand zeggen: ‘ik had gisteren toch een openbaring na m’n 4e fles wijn, die lamp, dat zijn er eigenlijk twee’ en daar vervolgens aan vast houden.

Mijn eigen ervaringen met enthogene middelen zijn overigens (alhoewel heel surrealistisch) tamelijk atheďstisch geweest, dus het is vooral, volgens mij, een heel persoonlijke beleving, waarbij je bepaalde (onbewuste) gevoelens visualiseert en ervaart, deels zoals je dat ook in een (lucide) droom doet.
Alles is te dubieus om iets op te baseren.
Hetgene wat ik geleerd heb van enthogene middelen is dat niets is zoals het lijkt. er hoeft maar een chemische afwijking te zijn, en het leven en bewustzijn as we know it, is radicaal anders. waar ik me aan hou, aan die dubbele lamp, bij wijze van spreken, dat er illusies zijn, en dat het best mogelijk is dat die illusies mbt de werkelijkheid er ook zijn wanneer ik nuchter ben. (en natuurlijk ook wanneer ik niet nuchter ben) dat is de enige zekerheid en het enige geloof dat ik heb. hoe het er dan WEL uitziet, dat is de grote vraag, en daar doe ik ook geen uitspraken over. ik denk er wel over na, maar een complete overtuiging zit er niet in, wat dus mijn probleem is.

daarnaast geef je een empirisch voorbeeld. bepaalde inzichten, waaronder het bestaan van god, zijn voor mij van rationele aard, gewoon door na te denken.
quote:
Voorts is angst altijd een slechte raadgever volgens mij, het is m.i. meer het verlangen, de wil dat er íéts is:

A man finds himself, to his great astonishment, suddenly existing, after thousands and thousands of years of non-existence: he lives for a little while; and then, again, comes an equally long period when he must exist no more. The heart rebels against this, and feels that it cannot be true.
Dit vind ik gewoon een vage redenatie. Hij gaat er van uit dat er sowieso niks is, dat er dan wel wat is, en dat er dan weer niks is, en zegt dan dat die dat niet zo klakkeloos het kan overnemen het niet klakkeloos overneemt, NEE ECHT? Over een open deur intrappen gesproken.

Ik heb een gruwelijke schijthekel aan Nietzsche, overigens. Nouja, aan een zeker aantal mensen die zich verschrikkelijk lieten inspireren door die gast en z'n hele werk uit hun hoofd kende. Ze vergeleken appels met peren en d'r was geen ruimte voor iemand die niet volgens Nietzsche dacht.
Ik kan dus niet objectief naar Nietzsche's filosofien kijken
quote:
Wellicht dat het een idee is om je eens met zulk soort teksten bezig te houden alvorens je een nieuwe enthogene ervaring opdoet, je zult zien hoe deze gestuurd en beďnvloedt wordt, hetwelk je wellicht een nieuw inzicht kan geven in de relatieve waarde van zo’n ervaring. Probeer zo’n geloof te verliezen, – ook weer Nietzsche – wees een vrije geest ‘die niets meer wenst dan iedere dag een of ander geruststellend geloof te verliezen’.
het afgelopen jaar is mijn geloof behoorlijk onder mij vandaan geschopt, en hoewel enigszins plezant, ook verschrikkelijk angstaanjagend en verschrikkelijk mindblowing. maar genoeg daarvan.
het afgelopen jaar heb ik me met verschillende stromingen bezig gehouden, en misschien stom of niet, maar ik ga me niet ergens diep in verdiepen wanneer ik weet dat het niets voor mij is.
ondertussen ben ik dus ook zo ver, en dat zal je vast wel uit dit topic gemerkt hebben, dat ik iets minder wens te twijfelen, en iets méér geloof wil hebben. Het tegenovergestelde van wat Nietzsche dus feitelijk schijnt te willen.
pi_39925832
quote:
Op maandag 17 juli 2006 22:20 schreef Dementor het volgende:
Het lijkt me heerlijk om op mijn 85e levensjaar vredig in te slapen.
Dan zie ik mijn vader, grootvader en overgrootvader weer.
Dat is leuk voor even, maar volgens jouw geloof zit je daar dan vervolgens tot in de eeuwigheid mee opgescheept. Heb je er wel eens bij stil gestaan hoe verschrikkelijk eentonig en saai dat wel moet zijn? Hoe kan je dat nou zien als een 'verlossing'? Is eeuwig leven wel zo fijn?
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_39925976
quote:
Op maandag 17 juli 2006 23:59 schreef onemangang het volgende:

[..]

Dat is leuk voor even, maar volgens jouw geloof zit je daar dan vervolgens tot in de eeuwigheid mee opgescheept. Heb je er wel eens bij stil gestaan hoe verschrikkelijk eentonig en saai dat wel moet zijn? Hoe kan je dat nou zien als een 'verlossing'? Is eeuwig leven wel zo fijn?
Als ik het rustig aan kan doen zie ik niet in waarom eeuwig leven niet fijn zou zijn.
Zonder pijn en zonder zorgen

[ Bericht 1% gewijzigd door Dementor op 18-07-2006 08:59:10 ]
  dinsdag 18 juli 2006 @ 00:18:45 #116
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_39926487
Ik lag vroeger toen ik een jaar of 5 was ook te huilen in mijn bedje bij de gedachte dat ik ooit dood zou gaan. Vooral in de zomer, als ik naar bed moest en iedereen buiten in de tuin nog zat te praten. De gedachte dat ik er wel even tussenuit zou kunnen piepen terwijl niemand het in de gaten zou hebben . Hysterisch werd ik ervan .

Nu heel veel jaren later heb ik mij nog steeds niet vereenzelvigd met het idee doodgaan. Inmiddels zijn er vele familieleden en kennissen overleden, waaronder ook mijn allerbeste vriendin. Toen ik vlak daarna een keer overstuur thuiskwam bij mijn ouders en ik tegen mijn moeder brulde dat ik niet zou weten wat ik zou moeten doen als zij dood zou gaan, zei mijn moeder het enige juiste wat een moeder tegen haar kind kan zeggen; "Maar k_i_m, ik ga nog láng niet dood". En ik wist dat dat nergens op sloeg, maar het was toch wel een geruststelling .

Ik denk tegenwoordig dat doodgaan net zoals andere belangrijke dingen in je leven die je (liefst) éénmalig doet zoals bijvoorbeeld trouwen of kinderen krijgen een soort van angst voor verandering oproept. Omdat je niet weet wat erna gaat gebeuren. Maar hey, als je dan toch gaat, is het jouw feestje, en van jou alleen. En bij alle spannende dingen is het even doorbijten, maar daarna valt het uiteindelijk toch altijd mee .
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
pi_39926937
quote:
Op maandag 17 juli 2006 17:59 schreef releaze het volgende:

[..]

en daarnaast heb ik oa door enthogene middelen ervaren dat er veel, veel meer is. maar goed, leg dat maar eens uit aan m'n nuchtere brein die dat allemaal niet kan ervaren en het maar gewoon ja of nee moet accepteren,
Kun je dat uitleggen want ik heb genoeg drugs gebruikt in mijn leven maar (vanuit een atheistische achtergrond) ik heb toch altijd gewoon de ervaring gehad dat je gedachten anders werken (en niet zo goed) en verder niets.
Eerlijk gezegd denk ik dat je hoogstens ideen die je ervoor al had in een roes intenser ervaart.

(Waar komt die kreet enthogene middelen eigenlijk vandaan want ik heb hem nog nooit gehoord en hij staat ook niet in het woordenboek?Ik ga ervan uit dat je het over hallucinogenen hebt.)
  dinsdag 18 juli 2006 @ 01:12:16 #118
81237 releaze
best of both worlds
pi_39927730
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 00:37 schreef Vandeplato het volgende:

[..]

Kun je dat uitleggen want ik heb genoeg drugs gebruikt in mijn leven maar (vanuit een atheistische achtergrond) ik heb toch altijd gewoon de ervaring gehad dat je gedachten anders werken (en niet zo goed) en verder niets.
Eerlijk gezegd denk ik dat je hoogstens ideen die je ervoor al had in een roes intenser ervaart.

(Waar komt die kreet enthogene middelen eigenlijk vandaan want ik heb hem nog nooit gehoord en hij staat ook niet in het woordenboek?Ik ga ervan uit dat je het over hallucinogenen hebt.)
het gaat om het idee dat op het moment dat je gedachten/hersen anders werken, er opeens een "nieuwe werkelijkheid" zich voor je openbaart. de werkelijkheid zoals je die normaal gesproken kent is een werkelijkheid gecreeerd door je eigen fysieke limitaties, cultuurgebonden aspecten, etc. Je werkelijkheid is gewoon in het grote geheel heel erg gelimiteerd, en is er dus veel meer aanwezig dan dat jij kan zien, ervaren of beseffen. dát is het meer, en met díe kennis kan ik gewoon niet zeggen, och dit is het leven en dit is de dood, en zo is het, punt. het is een heerlijke houvast als je een overtuiging hebt van zo zal het allemaal wel zitten, maar die heb ik niet.

daarnaast heb ik me in mn trips bezig gehouden met het bestaan, dan wel niet bestaan, van god, van het bewustzijn, etc. ik heb een heel erg helder, duidelijk, voor mij persoonlijk nog door geen enkele andere logica omvertewerpen concept van god "bedacht" dan wel ervaren. het beeld van god is enigszins uit te leggen, heb ik ergens anders al gedaan maar is een stuk van vier kantjes, en met het bewustzijn ben ik gewoon nog bezig en ik zal dr waarschijnlijk nooit een duidelijk antwoord op krijgen. maar dr zijn bepaalde theorieen die intuitief beter bij mij aanvoelen dan andere, misschien komt dat wel omdat ik niet wil accepteren dat ik zo nietig en nikszeggend ben, maar ook omdat het me niet logisch lijkt dat we leven, doodgaan en punt. maar dat heeft ook weer met mn godsbeeld te maken.

maar goed, daar komt heel weinig informatie vanuit de gewone vijf zintuigen aan te pas.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 01:14:03 #119
81237 releaze
best of both worlds
pi_39927751
en enthogene middelen zijn hallucinogens, psychedelica, those things ik noem ze maar enthogeen omdat ik in m'n trips eigenlijk altijd bezig ben met het "zijn" en heel weinig oog heb voor de rest.. jammergenoeg, maar goed, het is niet vreemd gezien mijn twijfel, angst en wens om duidelijkheid.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 08:45:10 #120
19954 VisStick
Blub ik ben een VisStick
pi_39930965
quote:
Op maandag 17 juli 2006 18:39 schreef p-etr-a het volgende:

Als je Christelijk bent opgevoed, dan weet je toch dat de Hemel het mooiste is wat je kan overkomen. Daar wil je echt wel eeuwig verblijven hoor. Daar ken je geen angst en ellende meer, wees maar gerust
pi_39931460
quote:
Op maandag 17 juli 2006 23:27 schreef Iblis het volgende:

[..]

Deels wel, doch, alles wat er gebeurt nadat je dood bent tel ik niet meer mee voor levensbeschouwing. En wat Veda, Koran, Bijbel, Joseph Smith of Jomanda daar over speculeert is me van dezelfde waarde. Een topic wat die kant opgaat wat speculeren betreft, ‘wat er na de dood is’, mag van mij naar TRU, ongeacht welke bronnen het gebruikt.

Een topic dat zich bezighoudt hoe je dient te leven volgens bepaalde levensleren en religies, dat kan in WFL. Of hoe je in het aangezicht van de dood leeft bijvoorbeeld.
helemaal niet mee eens. Ik speculeer niet, het staat er letterlijk in en ik beschouw wat in religieuse geschriften staat als woord van God danook als woord van God en dus absoluut. En ik geloof er dan ook in. Ik vind dat ook heel anders dan het beeld van een medium of nieuwage guru o.i.d. die zelf menselijk is en dus de beperkingen van het menselijke leeft.
Plus heeft alles te maken met hoe je je leven inricht, je beschouwing van het hiernamaals heeft invloed op je handelingen. Ik probeer gewoon karma (goed richting hemelen en slecht richting hellen) te vervangen voor transcendentaal karma (de materiele wereld uit). Het is vaak erg moeilijk maar het slaat direct op de TT. Ik zou niet ergens willen leven waar de omstandigheden nog lastiger zijn dan op aarde en ik zou ook niet willen verblijven waar het lijkt of alles alleen maar prachtig is maar waar je evengoed nog altijd samen met je egootje leeft.
pi_39932047
Geen bewuste angst in ieder geval.
pi_39939986
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 01:12 schreef releaze het volgende:

[..]

het gaat om het idee dat op het moment dat je gedachten/hersen anders werken, er opeens een "nieuwe werkelijkheid" zich voor je openbaart. de werkelijkheid zoals je die normaal gesproken kent is een werkelijkheid gecreeerd door je eigen fysieke limitaties, cultuurgebonden aspecten, etc. Je werkelijkheid is gewoon in het grote geheel heel erg gelimiteerd, en is er dus veel meer aanwezig dan dat jij kan zien, ervaren of beseffen. dát is het meer, en met díe kennis kan ik gewoon niet zeggen, och dit is het leven en dit is de dood, en zo is het, punt. het is een heerlijke houvast als je een overtuiging hebt van zo zal het allemaal wel zitten, maar die heb ik niet.

daarnaast heb ik me in mn trips bezig gehouden met het bestaan, dan wel niet bestaan, van god, van het bewustzijn, etc. ik heb een heel erg helder, duidelijk, voor mij persoonlijk nog door geen enkele andere logica omvertewerpen concept van god "bedacht" dan wel ervaren. het beeld van god is enigszins uit te leggen, heb ik ergens anders al gedaan maar is een stuk van vier kantjes, en met het bewustzijn ben ik gewoon nog bezig en ik zal dr waarschijnlijk nooit een duidelijk antwoord op krijgen. maar dr zijn bepaalde theorieen die intuitief beter bij mij aanvoelen dan andere, misschien komt dat wel omdat ik niet wil accepteren dat ik zo nietig en nikszeggend ben, maar ook omdat het me niet logisch lijkt dat we leven, doodgaan en punt. maar dat heeft ook weer met mn godsbeeld te maken.

maar goed, daar komt heel weinig informatie vanuit de gewone vijf zintuigen aan te pas.
De werkelijkheid bestaat idd uit meer dan wat wij zintuigelijk kunnen waarnemen maar denken dat je zintuigelijke waarneming verbeterd onder invloed van drugs is volstrekte onzin, de drugs beinvloeden je hersenen en daardoor denk je de dingen anders te zien maar een beter begrip van de realiteit heb je allerminst.
Niet dat dit betekent dat je onder invloed niet kunt denken briljante gedachtes te hebben.

Als ik mdma op heb lijkt de hele wereld en iedereen harstikke lief maar dat is volstrekt bedrog gepleegd door mijn eigen hersenen onder invloed van (oa) vrijgekomen serotonine.

Ook de gedachte dat je onder invloed van drugs logisch zou gaan redeneren is onzin , ik kan ook prima een godsbeeld geven wat de wetenschap niet kan weerleggen (god als veroorzaker van de oerknal) maar dat is eerder gebaseerd op de logica die er is verwerken in een godsbeeld dat die logica niet tegenspreekt ipv dat dat godsbeeld nou echt op logica is gebaseerd (dat blijft een kwestie van geloof).

Drugs beinvloeden de werking van je hersenen maar er is nooit ook maar enig bewijs gevonden dat bv LSD de zintuigelijke waarneming verbeterd (de Amerikanen en de Russen hebben flink geexperimenteerd).

Als je echt dingen ziet die er niet zijn onder invloed zou ik trouwens erg voorzichtig zijn met drugsgebruik, want dat wijst naar mijn idee op aanleg voor psychoses.
Dat is niet vervelend bedoeld maar ik heb in mijn naaste omgeving al 2 mensen op die manier hun eigen leven voortijdig zien beeindigen en dat lijkt me wel een hele nare uitkomst als je je eigen angst doet uitkomen.
(Je doodsangst kan ben ik bang trouwens ook leiden tot een bad trip.)
pi_39940031
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 08:45 schreef VisStick het volgende:

[..]

Als je Christelijk bent opgevoed, dan weet je toch dat de Hemel het mooiste is wat je kan overkomen. Daar wil je echt wel eeuwig verblijven hoor. Daar ken je geen angst en ellende meer, wees maar gerust
Dat betekent nog niet dat het niet verschrikkelijk saai zal worden.
pi_39940282
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 09:26 schreef Causa het volgende:

[..]

helemaal niet mee eens. Ik speculeer niet, het staat er letterlijk in en ik beschouw wat in religieuse geschriften staat als woord van God danook als woord van God en dus absoluut. En ik geloof er dan ook in. Ik vind dat ook heel anders dan het beeld van een medium of nieuwage guru o.i.d. die zelf menselijk is en dus de beperkingen van het menselijke leeft.
Plus heeft alles te maken met hoe je je leven inricht, je beschouwing van het hiernamaals heeft invloed op je handelingen. Ik probeer gewoon karma (goed richting hemelen en slecht richting hellen) te vervangen voor transcendentaal karma (de materiele wereld uit). Het is vaak erg moeilijk maar het slaat direct op de TT. Ik zou niet ergens willen leven waar de omstandigheden nog lastiger zijn dan op aarde en ik zou ook niet willen verblijven waar het lijkt of alles alleen maar prachtig is maar waar je evengoed nog altijd samen met je egootje leeft.
Dat jij niet speculeert betekent toch niet dat de schrijver niet aan het speculeren is geweest.
En als god of de heilige geest of zo die boeken geschreven cq geinspireerd heeft, heeft hij dan een writers block?
Er is geen enkel feit wat erop wijst dat de eoa oude religie gelijk zou hebben en de eoa guru dat niet zou hebben, het is en blijft een kwestie van geloof.
Die laatste gedachte is eerlijk gezegd ronduit belachelijk, je weet dat we het niet kunnen weten en toch neem je zelf een superieure houding tov van andere gelovigen aan.
pi_39943232
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 14:42 schreef Vandeplato het volgende:

[..]

Dat jij niet speculeert betekent toch niet dat de schrijver niet aan het speculeren is geweest.
En als god of de heilige geest of zo die boeken geschreven cq geinspireerd heeft, heeft hij dan een writers block?
Er is geen enkel feit wat erop wijst dat de eoa oude religie gelijk zou hebben en de eoa guru dat niet zou hebben, het is en blijft een kwestie van geloof.
Die laatste gedachte is eerlijk gezegd ronduit belachelijk, je weet dat we het niet kunnen weten en toch neem je zelf een superieure houding tov van andere gelovigen aan.
Er is in deze topic al heel wat bijbels aangehaald zonder dat daarvan werd gedacht, moet dat niet naar tru want waar zijn we nou helemaal zeker van? Zo vroeg ik ook in mijn eerste post hier of een voorgaand stuk, uitgelokt door Hansworst niet eigenlijk een tru was. Aan de reaktie maakte ik op van wel dus maakte ik daaruit op dat een religieus geschrift hier wel mag en de materialen van onze tijd niet. De scheiding tussen tru en wfl in een topic over de dood is lastiger als bij veel andere onderwerpen.
Maar het ging erom of je idee over het sterven en hiernamaals wel of niet invloed heeft op je levensbeschouwing (en dit ook of het in wfl mag) en of je wel of niet angst hebt voor de dood en wat je daar dan mee doet (zie TT). Dus hoe je denkt en handelt omtrent het gegeven dood. Al die andere dingen, zoals het waar zijn van wat voor geschrift of boek dan ook en hoe dat dan met profeten zit enzo, daar zijn andere topics over hoewel je op zich een goede post hier schrijft en er valt veel over te discussieren natuurlijk.
Terug naar de vraag van TS was dit waar ik rekening mee houd over 'dood zijn' (dus ik krijg mijn hersens niet in andere kronkels gedraaid dan wat de veda's me erover hebben verteld - mijn gebrek, sorry, ik kan het niet helpen zo met mijn beperkte intelligentie en maffe leven) en wat ik daarmee doe tijdens dit leven. Als je vind dat ik mijn beeld ervan superieur vind, dan is mijn poging daartegen in mijn eerdere post hier met een veelvoud aan 'zou' mislukt en ook vind ik waar je direct op reageert niet terug wat of ik daar dan superieur in bedoel. Ik zei niet dat andermans idee onzin is en het mijne niet.
Over het 'dood gaan' wat voor iedereen anders geschied, uiterlijke overeenkomsten in wijze op daargelaten, valt voor mij niet van te voren te weten, dus daar kan ik niet op antwoorden. Kan vredig zijn, kan geweldadig zijn, kan sluipend zijn, kan kan.. angstig worden of juist zorgeloos worden van de mogelijkheden pas ik niet toe eenvoudig omdat ik niet weet hoe ik me op dat moment bij voorbaad kan voorbereiden door al die mogelijkheden. Op leven na de dood, hoe onzeker het ook moge zijn, kan ik toch praktisch beter mee omgaan.
Ik twijfel er niet aan en lees ook in dit topic weer dat een ander er anders mee omgaat. Hoe kan het ook anders in een wereld van verscheidenheid. Ik lees het graag.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 16:34:19 #127
19954 VisStick
Blub ik ben een VisStick
pi_39943706
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 14:33 schreef Vandeplato het volgende:

[..]

Dat betekent nog niet dat het niet verschrikkelijk saai zal worden.
Jawel, want "saai" is negatief en er is niks negatiefs in de Hemel.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 16:37:04 #128
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_39943803
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 16:34 schreef VisStick het volgende:

[..]

Negatief is een subjectief waarde-oordeel.
pi_39944665
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 09:26 schreef Causa het volgende:

[..]

quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 16:18 schreef Causa het volgende:

[..]

.Als je vind dat ik mijn beeld ervan superieur vind, dan is mijn poging daartegen in mijn eerdere post hier met een veelvoud aan 'zou' mislukt en ook vind ik waar je direct op reageert niet terug wat of ik daar dan superieur in bedoel. Ik zei niet dat andermans idee onzin is en het mijne niet.
Over het 'dood gaan' wat voor iedereen anders geschied, uiterlijke overeenkomsten in wijze op daargelaten, valt voor mij niet van te voren te weten, dus daar kan ik niet op antwoorden. Kan vredig zijn, kan geweldadig zijn, kan sluipend zijn, kan kan.. angstig worden of juist zorgeloos worden van de mogelijkheden pas ik niet toe eenvoudig omdat ik niet weet hoe ik me op dat moment bij voorbaad kan voorbereiden door al die mogelijkheden. Op leven na de dood, hoe onzeker het ook moge zijn, kan ik toch praktisch beter mee omgaan.
Ik twijfel er niet aan en lees ook in dit topic weer dat een ander er anders mee omgaat. Hoe kan het ook anders in een wereld van verscheidenheid. Ik lees het graag.
Het ging me om bovenste quote, dat jij ervanuit gaat dat wie je dan ook bedoeld niet menselijk zou zijn geweest is geloof, en daarmee impliceer je dat die ander er perse naast zit omdat jouw religie zou zijn gebaseerd op een goddelijk persoon oid en aangezien daarvoor geen enkel bewijs valt aan te dragen is naar mijn mening de mening van eoa guru evenzo wellicht waar en de jouwe niet. Maar de clou is dat we dat dus domweg niet kunnen weten.
En ik vind dat de ene onbewijsbare stelling in principe evenveel waarde heeft als de andere onbewijsbare stelling.

Dat ik geloof dat er geen god bestaat betekent niet dat ik daar een logische verklaring voor kan geven (hangt uiteraard wel van het godsbeeld af), ook dat is eigenlijk niet meer dan een geloof.
En dat leidt voor mij tot de conclusie dat aangezien ik geen feiten heb die leiden tot het wel of niet bestaan van een god dat elk godsbeeld (voor zover niet strijdig met feiten) even legitiem is.
pi_39944739
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 16:34 schreef VisStick het volgende:

[..]

Al zou ik hoogst persoonlijk tot een almachtige god gebombardeerd worden dan nog zit ik niet te wachten op een leven tot in de eeuwigheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')